Terug
Gepubliceerd op 28/10/2022

Notulen  OCMW-raad

do 29/09/2022 - 20:30 krekelandgalerij Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter OCMW-raad
Rudy Van Cronenburg, Voorzitter Vast Bureau
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Leden Vast Bureau
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, OCMW-raadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, OCMW-raadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Tussentijdse rapportering BBC2020 per 30 juni 2022. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        In de regelgeving van BBC2020 is voorzien dat alle besturen een tussentijdse rapportering over het 1e semester moeten voorleggen aan de gemeenteraad ten laatste voor het einde van het derde kwartaal van het betrokken jaar. De tussentijdse rapportering omvat:

        • doelstellingenrealisatie
        • schema J1 en T2
        • wijziging in assumpties en wijziging in financiële risico's

        Deze rapportering focust op de voortgang van de prioritaire beleidsdoelstellingen. De prioritaire actieplannen worden financieel in detail opgenomen in deze rapportering, de andere (niet-prioritaire) actieplannen in één globaal schema. Voor deze legislatuur gaat dit meer bepaald over:

        • Prioritaire beleidsdoelstelling D3: Wachtebeke wil haar burgers sensibiliseren en engageren op een positieve manier
          • Prioritair actieplan AP3.3 De gemeente wil haar voorbeeldfunctie opnemen
          • Prioritair actieplan AP3.4 Uitvoeren van het burgemeesterconvenant
        • Prioritaire beleidsdoelstelling D4: Wachtebeke wil de sociale cohesie versterken
          • Prioritair actieplan AP4.2 Ondersteunen van gezinnen en kinderen
        • Prioritaire beleidsdoelstelling D5: Wachtebeke wil de leefbaarheid van de ruimte en omgeving optimaliseren
          • Prioritair actieplan AP.5.3 Aantrekkelijk maken van de omgeving

        Wat betreft de financiële risico's geldt natuurlijk de de algemene economische toestand ook invloed heeft op de financiën van het lokaal bestuur:

        • De hoge inflatie zorgt voor een enorme stijging van de loonkost door de verschillende indexaanpassingen. Dit geldt zowel voor het eigen personeel als voor dienstverlening van andere organisaties (bijv. politie, brandweer, ...).
          De ontvangsten volgen deze stijging niet of in veel mindere mate (bijv. aanvullende personenbelasting met een vertraging van 2 jaar).
        • De stijging van de grondstofprijzen doet de kost van de aankoop van diverse goederen stijgen.
        • Het voorziene budget voor energiekosten voor gas en elektriciteit is niet toereikend met de hoge energieprijzen.
        Regelgeving

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 29;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en volgende;

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005.

        Besluit

        Artikel 1 De OCMW-raad neemt kennis van de tussentijdse BBC-rapportering van 30 juni 2022.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.

    • Besluit

      • Gezamenlijk organogram gemeente - OCMW. Wijziging. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente en het OCMW over een gezamenlijk organogram moeten beschikken. Op de raad van 27 januari 2022 werd het gezamenlijk organogram goedgekeurd.

        Aangezien organisaties onderhevig zijn aan wijzigingen, ligt een eerste wijziging voor van het goedgekeurde organogram.

        De voorgelegde wijzigingen zijn tweeledig:

        • Het aanstellen van een pedagogisch coach : 0,2 VTE
        • De samenstelling van de Sociale Dienst: aantal VTE maatschappelijk werkers

        Er wordt een extra functie toegevoegd aan het organogram, met name een pedagogisch coach, bij Dienst Vrije Tijd, cluster Jeugd & Sport, team Buitenschoolse Kinderopvang (BKO).

        De Vlaamse Regering stelt, via de VIA-6 kwaliteitsmaatregel, hiervoor subsidies ter beschikking. De opdracht van de pedagogisch coach is om de kinderbegeleiders op de werkvloer te ondersteunen.

        Lokale besturen, organisatoren groepsopvang schoolgaande kinderen ontvangen:  

        • een STRUCTURELE jaarlijkse VIA6 subsidie  voor het inzetten van pedagogische coaches op de werkvloer die instaan voor de competentieversterking van de kinderbegeleiders vanaf 1 januari 2022. Het op 11 maart 2022 definitief  goedgekeurde BVR voor de private sector legt de subsidievoorwaarden vast. Begunstigde organisatoren ontvangen deze structurele subsidie in vier kwartaalvoorschotten en een saldo na afloop van het jaar.
        • een EENMALIGE VIA6 subsidie voor activiteiten die verband houden met de  voorbereiding van de realisatie van de bovenvermelde kwaliteitsmaatregel, in de periode tussen 1 mei 2021 en 30 juni 2022 werd eind december 2021 uitbetaald aan alle begunstigde besturen publieke groepsopvang baby en peuter, en schoolgaande kinderen.
        • De deadline waarop de pedagogisch coach aan de slag moet, is 1 juli 2022. Uitstel op de deadline is niet mogelijk.

        Om te voldoen aan de subsidievoorwaarden moet er een pedagogisch coach tewerkgesteld worden voor minstens 0,2 VTE (desnoods met aanvulling uit eigen middelen) en moet dit uiterlijk op 1 juli 2022 zichtbaar zijn in het organogram. Lukt dit niet binnen de eigen organisatie, dan ben je verplicht om een samenwerkingsverband aan te gaan voor de inzet van minstens 0.5 VTE pedagogisch coach.

        De middelen die Wachtebeke ontvangt zijn te laag om een extra pedagogisch coach aan te werven. Daarom werden verschillende pistes bekeken om te voldoen aan de subsidievoorwaarden. De gemaakte keuze is dat de huidig teamcoördinator de rol van pedagogisch coach opneemt voor 0,2 VTE waardoor zij 0,8 VTE coördinator wordt ipv binnen een voltijdse betrekking.Zij beschikt over het juiste diploma, vaardigheden, ervaring en is vertrouwd met het team en de teamwerking. Zij zal wel in de loop van het najaar 2022 een 5-daagse opleiding 'inspirerend coachen' volgen aan de Arteveldehogeschool.

        Voor de duur van het subsidieproject wordt 0,2 VTE administratieve ondersteuning aangewend om een aantal - eerder administratieve - taken over te nemen. Een collega van de Financiële Dienst OCMW stemde in met een tijdelijke uitbreiding van de bestaande arbeidsovereenkomst.

        Op deze manier wordt de extra VTE betaald met subsidies uit de VIA6-kwaliteitsmaatregel en is dit een budgetneutrale operatie voor het lokaal bestuur.

        De druk op de Sociale Dienst is al enkele jaren heel hoog. Het team heeft de afgelopen jaren heel wat personeelswissels gekend. Hierdoor moet er telkenmale geïnvesteerd worden om collega's op te leiden en opnieuw een team te vormen. De maatschappelijke gebeurtenissen (stijgende prijzen, corona, oorlog in Oekraïne, energiecrisis) zorgen alleen maar voor meer druk op de ketel. Daarnaast is het al enkele jaren niet evident om maatschappelijk werkers voor de OCMW-werking te vinden. We wensen dus graag het bestaande personeelsbestand en aantal VTE te bevestigen zodat deze voorzien blijven in de toekomstige budgetten.

        Een wijziging die niet onmiddellijk zichtbaar is in het organogram maar wel van belang is voor de verdere integratie van gemeentelijke en OCMW-diensten is de recent opgerichte gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Welzijn op het werk. Voordien werd de functie als preventieadviseur apart ingevuld voor OCMW en gemeente. Vanaf heden is dit 1 persoon en zal dus - met aandacht voor de specifiteiten van de diensten - een meer gemeenschappelijk beleid gevoerd kunnen worden.

        Het voorliggend organogram heeft geen impact op de reeds begrote personeelsbudgetten voor 2022.

        Dit organogram en de goedkeuring voor de start van een gezamenlijke Interne Dienst voor Preventie en Welzijn op het werk werd aan de vakorganisaties voorgelegd op 13 juli 2022.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De beslissing van de gemeenteraad van 27 januari 2022 betreffende de goedkeuring van het gezamenlijk organogram gemeente - OCMW;

        De beslissing van het vast bureau van 21 april 2022 betreffende de VIA6-maatregel subsidies pedagogisch coach;

        De bespreking op het MAT van 24 mei 2022;

        De bespreking op het Bijzonder OverlegComité van 13 juli 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De OCMW-raad keurt de voorgestelde wijzigingen aan het gezamenlijk organogram voor de geïntegreerde werking van de gemeente en OCMW goed als volgt:

        • toevoeging van een pedagogisch coach (0,2 VTE) voor de Buitenschoolse Kinderopvang
        • het vastleggen van het VTE voor de maatschappelijk werkers Sociale Dienst.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemeen directeur, de personeelsdiensten en de financieel directeur.

      • Reglement met betrekking tot OCMW-tussenkomst in begrafeniskosten. Aanpassing bedragen. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In de OCMW-raad op 26 april 2016 werd het Reglement met betrekking tot OCMW-tussenkomst in de begrafeniskosten goedgekeurd.
        Dit reglement regelt de situaties waarin het OCMW kan tussenkomen in de kosten maar ook welke kosten ten laste kunnen worden genomen.

        Tot op heden worden de prijzen van 2016 gehanteerd. Uitvaartcentrum De Sporen uit Wachtebeke is onze preferentiële partner voor deze begrafenissen. Er werd hen gevraagd om een nieuwe kostenraming op te maken. Dit zowel voor de kosten die reeds in het reglement waren opgenomen maar ook enkele bijkomende zaken (bijv. de kosten voor een naamplaatje op de strooiweide).

        Uitvaartcentrum De Sporen is onze preferentiële partner maar familieleden of nabestaanden hebben het recht om een andere begrafenisondernemer aan te stellen. De bedragen in dit reglement zijn evenwel de maximale kost (per kostenplaats) die het OCMW ten laste kan nemen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De OCMW-raadsbeslissing van 26 april 2016 betreffende het Reglement OCMW-tussenkomst in begrafeniskosten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De OCMW-raad keurt het Reglement met betrekking tot de OCMW-tussenkomst in begrafeniskosten goed als volgt:

        Art. 1 
        OCMW Wachtebeke kan de uitvaart organiseren en/of de kosten van de uitvaart ten laste nemen voor:

        • behoeftige personen gesteund door het OCMW Wachtebeke en voor wie zich geen nabestaanden aanmelden voor het regelen van de uitvaart;
        • behoeftige overledenen voor wie zich geen nabestaanden voor het regelen van de uitvaart melden;
        • nabestaanden die de uitvaart wensen te regelen maar hier zelf onvoldoende middelen voor hebben.

        Art. 2
        De aanvraag tot tussenkomst in de begrafeniskosten wordt ingediend voorafgaand aan de uitvaart en zo mogelijk binnen de 24u na het overlijden. De beslissing tot tussenkomst wordt voorafgegaan door een sociaal onderzoek.
        OCMW Wachtebeke werkt uitsluitend samen met uitvaartcentrum 'De Sporen', Stationsstraat 60, 9185 Wachtebeke.

        Art. 3
        Indien OCMW Wachtebeke bevoegd is en mits er sprake is van behoeftigheid kan maximaal een tussenkomst toegekend worden voor de volgende kosten:

        A. Begrafenis

           

        B. Crematie

           

        Art. 4
        Er is geen tussenkomst in de begrafeniskosten door het OCMW mogelijk indien de nabestaanden zelf instaan voor de kosten van een rouwmaaltijd of bloemen.

        Art. 5
        Indien de nabestaanden beroep doen op een ander uitvaartcentrum blijft de tussenkomst van het OCMW beperkt tot de bedragen vermeld in artikel 3. 

        Art. 6
        Alle uitkeringen, premies, vergoedingen van welke aard ook, toegekend door om het even welke instantie met het oog op of naar aanleiding van de begrafenis van de behoeftige waarvoor het OCMW Wachtebeke overeenkomstig dit reglement tussenkomt, komen ten goede aan het OCMW.

        Art. 7
        Het OCMW verhaalt in voorkomend geval de begrafeniskosten, hetzij op de erfgenamen in geval van aanvaarding van de nalatenschap, hetzij op de onderhoudsplichtigen.

        Art. 8
        Dit reglement treedt in werking voor aanvragen vanaf 1 oktober 2022.


        Artikel 2 Dit artikel treedt in werking voor aanvragen vanaf 1 oktober 2022. Het reglement van 26 april 2016 wordt opgeheven en kent enkel nog uitwerking voor aanvragen die dateren van deze opheffing.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Uitvaartcentrum De Sporen, de Sociale Dienst en de financieel directeur.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen OCMW-raad 29 september 2022 N-VA.

         

        Vraag 1 – WZC De Mey, Zonweringen van de kamers aan de kant van de aanleunflats (raadslid Rudy Lootens)
        Er is door het college aangekondigd om de mogelijkheid te onderzoeken voor afbouw kamers in het WZC De Mey.

        De timing is nog niet bepaald dus kan het zijn dat dit ook nog twee, drie jaar of langer op zich laten wachten. Dat wil niet zeggen dat onderhouds- en herstellingswerken niet meer hoeven uitgevoerd te worden. Verschillende zonweringen van de kamers zijn in een lamentabele staat en kunnen niet meer gebruikt worden. Dit komt niet ten goede aan het comfort van de bewoners.
        Wanneer worden er nieuwe zonweringen geplaatst?

              

        Antwoord schepen Christine Bax:

        Het is niet omdat we samengaan met andere WZC dat er geen investeringen meer zouden gebeuren.

        In de maand mei 2022 is de firma van de zonneweringen langsgekomen om een overzicht te maken van de defecte zonneweringen. Momenteel wachten zij nog steeds op de aanlevering van de nodige materialen om deze te kunnen herstellen.

        Vraag 2 - Inspectieverslag Woon-zorgcentrum De Mey (raadslid Rudy Lootens)
        De zorginspectie van het agentschap zorg en gezondheid heeft op 10/06/2022 een onaangekondigde inspectieronde gehouden in het WZC De Mey. De zorginspectie gaat voornamelijk na of de voorwaarden aanwezig zijn om de kwaliteit van zorg en veiligheid te garanderen.
        Ik heb bij de algemeen directeur het inspectieverslag opgevraagd.
        Ik was verbaasd om in het inspectieverslag vast te stellen dat er bij een vorige inspectie vaststellingen gedaan zijn die nog niet geremedieerd zijn.
        Wat is hier de reden van?

        Er staan in het inspectieverslag een aantal vaststellingen die mijn aandacht trokken:

        Er is niet overal een oproepsysteem waar nodig. Het oproepsysteem wordt niet steeds in de nabijheid van de bewoner gebracht. Er werd vastgesteld dat een bewoner niet aan haar/zijn oproepsysteem kon, er hangt een peertje aan het oproepsysteem maar het hangt vast aan het hoofdeinde van het bed. Vanuit de zetel of vanop een andere plaats in de kamer kan dit oproepsysteem niet gebruikt worden. Er werd nagegaan of het mogelijk is om draadloze oproepsystemen te voorzien voor de bewoners. Dit systeem ging werkzaam zijn tegen eind juli 2022.
            · Is een draadloos oproepsysteem voor de bewoners al in voege?

        Er is geen 24u/24u verpleegkundige permanentie nochtans hebben onze bewoners een hoog zorgprofiel en gezondheidsrisico's. Daarom vinden wij een verpleegkundige permanentie toch een vereiste.
            · Overweegt het college om een 24u/24u verpleegkundige permanentie op te starten?

        Er wordt niet voor elke wonde een wondzorgfiche opgemaakt. Het lijkt ons beter dat er voor elke wonde een wondzorgfiche opgemaakt wordt zodat de evolutie van de wonde kan opgevolgd worden.
            · Deelt het college onze mening en gaat ze voor elke wonde een wondzorgfiche opmaken?

        Antwoord schepen Christine Bax:

         

        Opmerking inrichting leefruimte: wij kunnen niet voldoende rustplaatsen voorzien aangezien de ruimte niet groot genoeg is.

         

        • Opmerking armsteunen toiletten bewonerskamers: de aankoop van de armsteunen is meerdere keren op het VB gekomen, omdat er bij alle firma’s een tekort was. De levering van de armsteunen heeft heel lang op zich laten wachten. Momenteel zijn alle armsteunen aanwezig en een deel ervan is reeds geplaatst.
        • Opmerking oproepsysteem: is ondertussen vervangen. Er is ook een oproepknop voorzien bij het toilet op de badkamers, in de kinéruimte en in de kapel.
        • Er is ondertussen ook een draadloos oproepsysteem (dwaaldetectie).
        Opmerking 24u/24u permanentie: Vanzelfsprekend is er 24u/24u verpleegkundige permanentie. Naast de vroegdienst verpleging, is er telkens één van de twee hoofdverpleegkundigen aanwezig vanaf 6u45. Zij starten de zorg op, en zijn tegelijkertijd ook een buffer indien de vroegdienst verpleging afwezig zou zijn wegens ziekte e.d. Dit was niet te zien in het tijdsregistratieprogramma, maar is onmiddellijk na de inspectie aangepast.
         
        Opmerking wondzorgfiche: Er wordt een wondzorgfiche opgemaakt voor elke wondzorg die aanwezig is in het wzc. Op het moment van de inspectie waren er geen bewoners met wondzorg, en kon dit dus niet gecontroleerd worden. Twee van onze verpleegkundigen volgden de opleiding referentiepersoon wondzorg en zijn hiervoor geslaagd. Er is een nauwe samenwerking met UZ Gent, ook op het vlak van wondzorg. We kunnen dus met trots zeggen dat onze wondzorg heel goed wordt opgevolgd!

        Laat me ook nog zeggen dat we nog nooit zo een positief inspectieverslag hebben gehad. Voor ons is een inspectie een manier om alert te blijven en ook om alle nieuwe regelgevingen te implementeren. Ik zal zelf de laatste zin uit het verslag voorlezen: De onaangekondigde inspectie verliep in een constructieve sfeer . Alle gevraagde informatie werd ter beschikking gesteld.


        Graag voeg ik nog toe, in antwoord op de vraag over het koelen van afval door uw partij, nv-a, gesteld op de GR/OR van juni jl. Ik heb uw opmerking serieus genomen en aan drie verschillende medewerkers gevraagd om dit op te zoeken. Zowel de AD, als de directeur van het WZC als onze milieuambtenaar hebben hier geen antwoord op gevonden, zelfs bij Veolia, die het afval ophaalt, geen regelgeving dat zegt dat het keukenafval op 7° moet bewaard worden. Ik heb dan ook gevraagd of u mij de documenten hieromtrent, waar u uw bewering op staafde, kon bezorgen? Tot 3 keer toe. Ik heb niets ontvangen. Indien er zaken zijn die fout zijn of er zijn gebreken zullen we zeker bekijken om dat op te lossen. U hoeft zelfs niet te wachten om de vragen te stellen tot het gemeenteraad is. Echter, in deze wil ik toch meegeven dat we hier met een aantal mensen tijd hebben zitten verspillen met het zoeken naar een regelgeving die niet bestaat? Onze mensen hebben dezer dagen voldoende werk, niemand heeft tijd over om zich met zulke zaken bezig te houden. Gelieve dan ook eerst zelf zeker te zijn van de regelgevingen vooraleer u ons tekortkomingen verwijt.



      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen OCMW-raad 29 september 2022 CD&V.

         

        Vraag 1 - Toetreding Zorgband (raadslid Ruud Smeets)
        Stavaza gesprekken Zorgband Leie en Schelde?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:

        Gisteren ging in Lochristi een infovergadering voor het personeel en raadsleden van Lochristi door met de directie en voorzitter van de Zorgband Leie Schelde.

        De Wachtebeekse personeelsleden zijn al sinds verschillende maanden geïnformeerd. Ook onze raadsleden kregen regelmatig van het college informatie over de stand van zaken in dit dossier. Het is aangewezen dat de Wachtebeekse raadsleden dezelfde informatie krijgen als hun collega’s uit Lochristi. We proberen daarom  deze sprekers in te plannen voor de gemeenteraad van oktober met een toelichting aan onze raadsleden. De principiële beslissing van toetreding kan wellicht geagendeerd worden in november 22. Inmiddels heeft de gemeenteraad van De Pinte, de derde partner in dit verhaal al principieel beslist om toe te treden tot de Zorgband.

        Vraag 2 - Verhuis Sociale Dienst (raadslid Ruud Smeets)
        De oude drukkerij wordt al enkele maanden gehuurd door de gemeente. Wanneer is de verhuis van de Sociale Dienst voorzien?

         Antwoord schepen Christine Bax:

        De architect heeft de eerste plannen voorgelegd. Aan ons om dit nu te bekijken Ondertussen zijn wel een aantal nieuwe aspecten naar boven gekomen zoals veiligheid van onze medewerkers. Omwille van risico’s zal daar meer rekening mee gehouden moeten worden. Onze mensen moeten in een veilige omgeving kunnen werken. Dit is momenteel niet zo, dus moeten we daar zeker op inzetten. Wordt vervolgd.


Namens de OCMW-raad,

Namens OCMW-raad,

Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter OCMW-raad