De verhuis van het personeel is sedert begin september al volop bezig. De personeelsleden van de diensten hebben hun benodigdheden ingepakt en laten overbrengen naar het gemeentehuis van Lochristi of naar het gemeentehuis van Wachtebeke.
Afspraken werden gemaakt hoe in de toekomst de te ondertekenen dossiers van het ene gemeentehuis naar het andere worden overgebracht.
Men moet gewoon raken aan de nieuwe collega’s, de nieuwe burelen, maar we zullen er op 2 januari klaar voor zijn om de inwoners niet voor een gesloten deur te laten staan.
Er komt nog dit jaar een bijeenkomst voor de raadsleden.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen of vast te stellen.
Als bijlage het ontwerp van meerjarenplanaanpassing 7 2020-2025 voor zowel gemeente als OCMW.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 257;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256 en 257;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing deel OCMW goed.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen of vast te stellen.
Als bijlage het ontwerp van meerjarenplanaanpassing 7 2020-2025 voor zowel gemeente als OCMW.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 257;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256 en 257;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de meerjarenplanaanpassing deel gemeente vast.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
In de regelgeving van BBC2020 is voorzien dat alle besturen een tussentijdse rapportering over het 1e semester moeten voorleggen aan de gemeenteraad ten laatste voor het einde van het derde kwartaal van het betrokken jaar. De tussentijdse rapportering omvat:
- doelstellingenrealisatie
- schema J1 en T2
- wijziging in assumpties en wijziging in financiële risico's
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 263;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
Enig artikel De raad neemt kennis van de tussentijdse rapportering BBC2020.
Creat Services dv nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Algemene Vergadering voor de deelnemers van Creat Services dv. zoals voorgeschreven door de statuten van Creat Services dv en bij beslissing van de Raad van Bestuur. In zitting van 22 augustus 2024 werd deze vastgelegd op dinsdag 26 november 2024 om 14u30 in Flanders Expo Gent.
Deze vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De uitnodiging werd aangetekend en per mail verstuurd op 5 september 2024, met vastlegging van de agenda.
De door de Raad van Bestuur vastgestelde agenda voor deze Algemene Vergadering:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De beslissing van de organisatie met betrekking tot alle punten op de agenda dient bezorgd te worden ten laatste op donderdag 21 november 2024 (per post of digitaal).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De aansluiting van lokaal bestuur Wachtebeke bij Creat Services dv;
De statuten van Creat Services dv;
De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 5 september 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
De gemeenteraadsbeslissingen van 12 februari 2019 en 27 oktober 2022 betreffende de vertegenwoordiging in de algemene vergadering.
Artikel 1 De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2 De raad draagt de vertegenwoordiger Antoon De Baets of plaatsvervangend vertegenwoordiger Rudy Lootens op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv per mail naar 20241126BAV@farys.be
De Vlaamse Logo's bundelen vanaf 1 januari 2025 hun krachten en gaan verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes. Om deze fusie goed te keuren, vindt op dinsdag 5 november 2024 een bijzondere algemene vergadering van Logo Gezond+ vzw plaats.
Wachtebeke is lid van Logo Gezond+ vzw maar heeft geen stemrecht.
De informatie over het hoe en wat van het transitieproces van de Vlaamse Logo's is toegevoegd als bijlage.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Het BVR van 17 mei 2024 over de toekomstige Logowerking.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van de brief en bijhorende bijlage, beide toegevoegd als bijlage aan dit dossier, over het transitieproces van de Vlaamse Logo's.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 26 september 2024 CD&V.
Vraag 1 - Gasboetes IDM (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Vraag 2 - Verkiezingsdag (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Vraag 3 - Langeledevaart maaien (raadslid Ruud Smeets)
Vraag 4 - Putten aan Langeledeschool (raadslid Ruud Smeets)
Vraag 5 - Snelheid en doorgang Langelede huisnummer 2-78 (raadslid Ruud Smeets)
Vraag 6 - Verkrotting Overslag (raadslid Ronny Droesbeke)
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg
Dit dossier sleept al jaren aan, een van de eigenaars blokkeert al jaren de afbraak en heropbouw. Het is een schandvlek in het dorp van Overslag.
Als gemeentebestuur hebben we al diverse pogingen gedaan om de situatie te deblokkeren, zonder resultaat.
Nu bekijken we of we juridische stappen kunnen zetten, om deze schandvlek uit de mooie dorpskern van Overslag weg te nemen.
Vraag 1 - Bezwaar ingediend tegen omgevingsvergunning De Messe
- Wat is de stand van zaken?
- We hebben in ons bezwaar een aantal vragen gesteld en we hebben daar nog geen antwoord op gekregen, kunnen jullie de antwoorden doorsturen a.u.b. Zodat wij die kunnen inkijken en eventueel bijkomende vragen doorgeven.
- Wat gebeurt er nu verder? Wat was de uiteindelijke beslissing? Wij zijn niet geïnformeerd.
- Waarom werden wij in eerste instantie bij de bespreking van de mogelijkheden voor herbestemming van de kerk als directe buren niet uitgenodigd bij de gesprekken, dit blijft voor ons een prangende vraag.
Antwoord schepen Piet Penneman
In dit dossier werd er nog geen beslissing genomen omdat er nog een gewijzigde projectinhoud moest opgeladen worden. Agentschap Natuur en Bos had een negatief advies gegeven omtrent de vleermuizen die aanwezig zijn op zolder… Er is nu een rapport opgemaakt door Regionaal Landschap Meetjesland waarin staat dat de activiteiten weinig invloed hebben op die vleermuizen. Het rapport wordt deze week opgeladen na enkele weken aandringen… Hopelijk volgt Agentschap Natuur en Bos dan ook dit rapport. Hierdoor is de uiterste beslissingstermijn verlengd.
Het openbaar onderzoek liep van 6/6/2024 tot 5/7/2024. Omwille van de reden die ik vermeldde werd er op 12/9/2024 een administratieve lus geactiveerd waardoor de beslissingstermijn met 60 dagen werd verlengd (uiterste beslissingsdatum is 11/11/2024).
Nadat we alle adviezen hebben ontvangen (ook een eventueel aangepast advies van ANB) kunnen de milieu-ambtenaar en de stedenbouwkundige ambtenaar dit dossier verder bekijken en een verslag opmaken.
Op dat moment zal ook een voorstel tot reactie op de bezwaren gegeven worden die dan samen met het verslag uiterlijk tegen de uiterste beslissingsdatum voor beslissing zal worden voorgelegd aan het CBS. Na de beslissing van het CBS is het in Wachtebeke gebruikelijk om de bezwaarindieners een reactie te geven op hun bezwaren. Dit is echter geen verplichting.
Wat gebeurt er nu verder? Deze vraag heeft niet direct uitstaans met de aanvraag tot omgevingsvergunning. Voor zover ons bekend zijn er in deze fase van de herbestemming toch infomomenten naar de wijk van de Overslag geweest.
Gedurende het voorafgaande herbestemmingsproces van de kerk is er steeds een grote transparantie geweest. Samen met Veneco lanceerde de gemeente een oproep om een erfpachter te vinden. In het kader van de toewijs was het polyvalent karakter van de kerk het belangrijkste. Ook de inwoners van Overslag moesten baat hebben bij de activiteiten (kermis, concert,...). In de neerslagen is nergens sprake dat er geen horeca zou zijn.
Vraag 2 - Brouwerij Broers/werken Omer Van Puyveldeplein
Graag stelde ik onderstaande vraag (als vraag van de burger) op de gemeenteraad van 26 september ’24.
Welke activiteiten - evenementen mag brouwerij Broers volgens de gemeente opgestelde voorwaarden en de door hen (Brouwerij Broers BV) aangevraagde vergunningen organiseren (FAVV)?
Bijvoorbeeld: eetfestijnen - warm eten tijdens voorstellingen - voorstellingen met lunch.
Gelden de gestelde voorwaarden door de gemeente enkel voor het gebouw?
Blijkbaar is er een POP UP voor de activiteiten buiten het gebouw, namelijk een zomerterras in de aanpalende tuin. Zijn hiervoor ook de nodige vergunningen verstrekt door de gemeente?
Antwoord schepen Piet Penneman
In deze zijn er twee zaken te onderscheiden: een vergunning voor een POP-UP en een gebruiksovereenkomst.
Hiervoor dienen we een tijdje terug te gaan. De procedure die gevolgd is voor de toewijzing, heeft onder externe begeleiding van Veneco, een tijdje in beslag genomen, dit omdat de wet op overheidsopdrachten dient gevolgd te worden. Na de selectie van Brouwerij Broers is er nog een tijdje overgegaan alvorens de toewijs definitief was. In die tussentijd is er een POP-UP vergunning toegestaan (tweede helft 2022). Deze ‘beperkte’ vergunning is ter inzage (onder meer de verplichtingen naar FAVV-registratie, Sabam, verzekering, …).
In de toewijs staat dat er pas een definitieve afsluiting is van de erfpacht na het indienen/bekomen van een stedenbouwkundige vergunning. Het aanstellen van een architect, opmaak van plannen en dergelijke heeft veel meer tijd in beslag, waardoor er ter vervanging van de POP-UP vergunning een gebruikersovereenkomst is gesloten, telkens voor zes maand, tot op heden. Hierin staan zowel de rechten als de plichten van de gebruiker beschreven, ook dit document is ter inzage.
Binnenkort starten de werken op het Omer Van Puyvelde plein waardoor parkeren tijdens de werken niet meer mogelijk zal zijn. Tijdens en na deze werken is er een beperkt aanbod beschikbaar aan parkeerplaatsen. Is er van het bestuur uit rekening gehouden met het parkeren in de omliggende straten, beurtelings parkeren?
Antwoord schepen Piet Penneman
Vanaf 4 november starten de werken aan het plein. Hierdoor zal de parking niet langer toegankelijk zijn. Momenteel is er geen weet van een parkeerdruk, waardoor de verschuiving kan opgevangen worden in de omliggende straten, er dient wel voldoende aandacht besteed te worden aan het landbouwverkeer. Doch zal er de eerste weken geëvalueerd worden of er bijkomende maatregelen nodig zijn.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad