Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 27/04/2023 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Annelies De Mey, Waarnemend Algemeen Directeur
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Ruud Smeets, Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        We hebben inmiddels 3 informatieavonden voor de inwoners achter de rug. De infoavond in Wachtebeke kende duidelijk het grootste succes met 117 aanwezigen. Ook veel goede vragen die konden beantwoord worden. Volgende week nog twee infosessie te gaan in Zeveneken en Zaffelare op 2 en 3 mei.  Deze infoavonden geven duidelijk veel geruststelling aan de inwoners over wat er op hen afkomt.   Misschien best te herhalen in het voorjaar van 2024 wanneer meer zaken zullen afgeklopt zijn.

        We voorzien  net zoals we al eerder deden voor het personeel, een rondgang in de diverse gebouwen van beide gemeenten, in Wachtebeke op donderdag 22 juni te 18u en in Lochristi  op donderdag 21 september  te 18u.

        Vanaf dit najaar zullen de  schepencolleges om de twee maand samenkomen om grote dossiers toe te lichten, te be spreken en te overleggen. 

        De werkgroep straatnamen gaat binnenkort van start, verscheidene inwoners van de getroffen straten hebben al voorstellen van namen gestuurd,  dank voor de creativiteit en medewerking. We zullen er samen met de collega’s van Lochristi over waken dat de overlast van de adreswijzigingen zo beperkt mogelijk zal zijn.

        Dank aan alle raadsleden voor jullie constructieve medewerking en steun.

      • IGS Westlede. Annulering Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 30.05.2023. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        Om juridisch-technische redenen wordt de geplande buitengewone algemene vergadering van 30 mei a.s., aangaande de voorgestelde statutenwijziging van IGS Westlede geannuleerd. De eerder uitgezonden agenda en documenten kunnen bijgevolg als nietig en onbestaand beschouwd worden. De Raad van Bestuur van IGS Westlede zal binnenkort een nieuw voorstel van statutenwijziging agenderen en een nieuwe datum voor de buitengewone algemene vergadering vastleggen.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De statuten van IGS Westlede.

        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van de annulering van de buitengewone algemene vergadering.

    • Besluit

      • Verkoop van gemeentegrond in de Warandewijk. Verkoop van een tuinstrook Merelstraat 56. Principiële goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op de gemeenteraadszitting van 21 december 2017 werd besloten om over te gaan tot de verkoop van een aantal voortuinstroken in de Warandewijk die eigendom waren van gemeente Wachtebeke. De gemeente heeft te kennen gegeven deze voortuinstroken te willen verkopen aan de huiseigenaars. Er waren 14 eigenaars die hun voortuinstrook hebben aangekocht. Bijkomend werd reeds in de loop van 2022 door een eigenaar in de Merelstraat 74 een tuinstrook aangekocht.

        Ook de eigenaars van Merelstraat 56 tonen interesse in de aankoop van hun voortuintje. Door het college is in zitting van 5 januari jl. reeds principieel akkoord gegaan met de verkoop van deze tuinstrook. Aan de kopers werd toen gevraagd een schattingsverslag van een beëdigd schatter te bezorgen. Er werd voorgesteld om een geactualiseerd schattingsverslag op te vragen bij Teccon gezien zij het schattingsverslag in 2016 hebben opgemaakt.

        De koper heeft ondertussen het geactualiseerd schattingsverslag en een voorlopig afbakeningsplan bezorgd.

        De verkoopprijs is als volgt samengesteld (op basis van het schattingsverslag van Teccon d.d. 17 maart 2023):

        Kostprijs per m2 = € 30,00. Alle kosten zijn voor de koper.

        Aangezien het gaat om overdracht van gemeentelijke grond naar particulieren wordt dit voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 over de verkoop van 14 tuinstroken in de Warandewijk;

        Het collegebesluit van 5 januari 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor de verkoop van de Merelstraat 56;

        Het schattingsverslag van Teccon d.d. 17 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de verkoop uit de hand van de voortuin van de Merelstraat 56, zoals opgemeten door landmeters Teccon met een oppervlakte van 35m², aan de heer en mevrouw De la Ruelle-Wagemans aan de prijs van 1 050,00 euro. Alle kosten zijn voor de koper.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de eigenaars van Merelstraat 56, notarissen-Noord, de dienst Grondgebied en de financieel directeur.

      • Verkoop grondstrook Melkerijstraat 39e (Weegbrugstraat), Wachtebeke 2 AFD, sectie B, deel van nummer 2044n. Principiële goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Laura Veldeman en Quinten Hertschap, eigenaars van lot 15 in de Melkerijstraat (Weegbrugstraat) zijn geïnteresseerd in de aankoop van een stukje grond, eigendom van de gemeente, grenzend aan hun perceel, achter hun tuin. Het betreft een grondstrook van 120,75 m² die deel uitmaakt van het terrein van de tennis maar niet door de tennis wordt gebruikt aangezien het een uitstulping van het terrein betreft.

        Er werd advies gevraagd aan de omgevingsambtenaar, mobiliteitsambtenaar en aan de tennisclub aangezien dit stukje terrein door hen gebruikt wordt. Er zijn geen bezwaren tegen de verkoop.

        Beëdigd landmeter Taillieu maakte een opmetingsplan en schattingsverslag. De waarde van de grond wordt geschat op 13 500,00 euro.

        Aangezien het gaat om overdracht van gemeentelijke grond naar particulieren wordt dit voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de verkoop uit de hand van het stukje grond in de Melkerijstraat, grenzend aan perceel 2045P (Weegbrugstraat), zoals opgemeten door landmeter Kristof Taillieu met een oppervlakte van 120,75m² voor de prijs van 13 500,00 euro. Alle kosten zijn voor de kopers.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de kopers, notarissen-Noord en de financieel directeur.

      • Veneco. Algemene vergadering d.d. 08.06.2023. Agenda jaarvergadering en inhoud mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal bestuur Wachtebeke is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        De Algemene Vergadering van Veneco nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Algemene vergadering van Veneco op donderdag 8 juni 2023 om 18u in Qubiz, business center en events, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.

        Overeenkomstig de gecoördineerde statuten van Veneco kan de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.

        In de gemeenteraadszittingen van 12 februari 2019 en 29 april 2021 werden Linda Van Himme als vertegenwoordiger, respectievelijk Ronny Droesbeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering voor de ganse legislatuur aangeduid.

        Ter voorbereiding van de gemeenteraad waar de agenda moet goedgekeurd worden en de inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger, vindt u hierna de agenda:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
        2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 08-12-2022
        3. Jaarverslag 2022 Raad van Bestuur
        4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        5. Verslag van de commissaris
        6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        9. Aanstellen commissaris
        10. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Het programma ziet eruit als volgt:

        17 u 45: Onthaal

        18 u 00: Buitengewone Algemene Vergadering

        19 u 30: Verdiepingssessie 1: de bouwhsift in de praktijk

        Hoe betaalbaar is de bouwshift en hoe investeer je als overheid in de ruimtelijke toekomst van je gemeente?  Samen met enkele lokale besturen tonen we aan hoe we met Veneco de bouwshift tastbaar hebben gemaakt en waar de uitdagingen liggen voor de toekomst.               

        20 u 00: Verdiepingssessie 2: de klimaat- en energietransitie, waar staan we nu? 

        Veneco wil maximaal bijdragen tot de transitie naar een koolstofarme samenleving. Samen met de gemeenten en andere lokale en regionale actoren in de regio maken we werk van een aantrekkelijke, klimaatneutrale en adaptieve regio. Tal van regionale projecten zijn gerealiseerd, maar de uitdagingen zijn nog groot.  

        20 u 30: Receptie

         

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid art. 44, 1° en 3° alinea en art. 79 § 2,3° alinea;

        De gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020, artikel 33 § 5. dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 goed:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
        2. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 08-12-2022
        3. Jaarverslag 2022 Raad van Bestuur
        4. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        5. Verslag van de commissaris
        6. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        9. Aanstellen commissaris
        10. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
        Artikel 2 Aan de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Wachtebeke, houder van 81 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 juni 2023 om 18.00 u in Qubiz, business center en events, Steenweg Deinze 154 – 9810 Nazareth , wordt het mandaat gegeven om, met recht van indeplaatsstelling door Linda Van Himme:
        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 8 juni 2023 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

        Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

      • Zefier cvba. Uitnodiging jaarvergadering donderdag 8 juni 2023. Agenda jaarvergadering. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In overeenstemming met artikel 26 van de statuten wordt het gemeentebestuur uitgenodigd op de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 8 juni 2023 om 14u in AuditoRium4 - Communicatiecampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. Deze uitnodiging werd per mail verzonden op 14 maart 2023 aan de gemeente Wachtebeke aangezien de gemeente Wachtebeke vennoot is van cvba Zefier.

        Agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;

        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;

        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);

        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

        Het digitaal jaarverslag kan geraadpleegd worden op https://www.jaarverslag.zefier.be/2022.

        Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. De nodige documenten werden bij de uitnodiging gevoegd ter duiding van de diverse agendapunten.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41;

        De Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        De statuten van cvba Zefier, in het bijzonder artikel 26, 27 en 28;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 28 maart 2019, 29 april 2021 en 27 januari 2022 betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van cvba Zefier.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2 De gemeenteraad bevestigt André Chalmet en Michiel Van Eetvelde, respectievelijk als volmachthouder en plaatsvervangend volmachthouder, om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan cvba Zefier (info@zefier.be) en aan de financieel directeur.

      • TMVS dv. Algemene jaarvergadering van 20 juni 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        TMVS dv nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Algemene Jaarvergadering der deelnemers van TMVS dv op 20 juni 2023. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo (Maaltekouter 1, 9051 Gent). Er is de mogelijk om de vergadering digitaal te volgen via ZOOM.

        De uitnodiging werd aangetekend en per mail verstuurd op 6 april 2023, met vastlegging van de agenda.

        De agenda van de Algemene jaarvergadering is als volgt:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
          b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
          Varia

        De beslissing van de organisatie met betrekking tot alle punten op de agenda dient bezorgd te worden ten laatste op donderdag 15 juni 2023.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De statuten van TMVS dv;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 12 februari 2019 en 27 oktober 2022 betreffende de vertegenwoordiging in de algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
          b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
          Varia

        Artikel 2 
        De raad draagt vertegenwoordiger Antoon De Baets op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.

        Artikel 3
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan FARYS/TMVS dv per mail naar 20230620AVTMVS@farys.be.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 27 april 2023 CD&V.


        Vraag 1 - Woonuitbereidingsgebied Molenhoek/Kalve (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord schepen Piet Penneman:
        Geen evolutie, ondertussen zijn de gevraagde adviezen van de MAR en Gecoro deze week binnen gekomen. Deze dienen nog bekeken te worden met de dienst Ruimtelijke Ordening en daarna besproken worden op het CBS.


        Vraag 2 - Hangjongeren (raadslid Ronny Droesbeke)
        Is hier al verder opvolging geweest?
        Wordt  er preventief actie ondernomen richting zomer?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg
        We hebben twee verschillende groepen, enerzijds hangjongeren van rond een leeftijd van 17 en ouder en anderzijds hangkinderen tussen 9 en 13 jaar.
        De aanpak van beide groepen zal duidelijk verschillend zijn.
        Eerst en vooral willen we stellen dat kinderen en jongeren zich moeten kunnen uitleven, dat zorgt soms voor lawaai en lichte overlast,  maar zolang er geen grenzen overschreden worden moeten we tolerant zijn, we zijn zelf ook jong geweest.
        Maar… als er grenzen overschreden worden kan door de politie en overheid maatregelen getroffen worden, tot opleggen van sancties of  straffen. Zeker bij de oudere groep hangjongeren  moet men na gesprekken en overleg met ouders en diensten, strafmaatregelen kunnen opleggen. Verderzetten van deze aanpak staat zeker in ons actieplan voor deze zomer.
        We hebben al ervaring, de voorbije jaren hebben we al verscheidene malen  overlegrondes en gesprekken  met deze jongeren georganiseerd. Soms met succes, bij sommigen met minder succes. Maar het blijft de moeite waard om jongeren een tweede kans te geven om hun leven ter herpakken.    Als er geen verbetering wordt vastgesteld dan moet er kordaat opgetreden worden, met vervolging.

        Een andere zaak  zijn de hangkinderen.
        Met de nadruk op kinderen, dat is iets anders dan jongvolwassenen. Ik heb  overleg gehad met onze politiediensten, die ons zullen helpen bij de voorbereiding van deze zomer.
        Op korte termijn plannen we een overleg met deelnemende diensten, zodat een duidelijke eensgezinde aanpak kan uitgestippeld worden.

          • actoren hierin zullen zijn: Burgemeester, CLB en directies scholen, Jeugddienst en Jeugdcoördinator Meetjesman, armoede consulent,  schepenen  van jeugd en sociale zaken en politie Regio Puyenbroeck 
          • op het overleg zal bepaald worden wie van de actoren wat hierin kan betekenen en hoe de problematiek zal aangepakt worden (concretisering ervan). Op het overleg zal dus een concreet actieplan worden uitgewerkt.
          • in de maand mei 2023 zullen daarna  zowel de betrokken kinderen als hun ouders aangeschreven en uitgenodigd worden voor een gesprek
          • op dit gesprek zal het volgende aan bod komen:
            • een kennisgeving van de gekende problematiek, 
            • gewezen worden op de verantwoordelijkheid van de ouders en de kinderen
            • concrete voorstellen 
            • duidelijke afspraken 

        We zijn geen bestuur dat de kop in het zand steekt, maar haar verantwoordelijkheid opneemt , maar diezelfde verantwoordelijkheid ook verwacht van de andere actoren om Wachtebeke een vredige plek te laten zijn en jongeren helpt hun toekomst niet te verbrodden.    Dus enerzijds  een preventieve aanpak en anderzijds ook een repressief luik.

         

        Vraag 3 - Voortuin Gemeentehuis (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        We lezen in het CBS van 03/04 dat de toekenning voor de werken is goedgekeurd voor het bedrag van 58 000 euro.
        Wat is hierbij inbegrepen? Zitten hier ook de onderhoudswerken in?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Het gemeentehuis blijft ook na de fusie de plaats waar onze inwoners dienstverlening kunnen krijgen. Aangezien dit in het centrum van onze gemeente ligt houdt dit bestuur eraan ervoor te zorgen dat deze voortuin mag gezien worden (ook in Lochristi is groen en kleur belangrijk als bloemengemeente). De onderhoudswerken zoals water geven, grasmaaien, onkruid wieden en hagen scheren zitten inbegrepen in de prijs. Het onderhoud maakt expliciet deel uit van de opdracht. Op deze manier heeft het bestuur ook de garantie naar een goede start. Wanneer er geen onderhoud voorzien wordt is er altijd discussie wanneer er beplanting kapot gaat. Ervaringen uit het verleden (eerste aanplant Dr. J. Persynplein) hebben dit al aangetoond. Er heeft ondertussen een startvergadering plaatsgevonden met onze technisch uitvoerende diensten, de ontwerper en de aannemer. Onze technisch uitvoerende diensten gaat bekijken of ze zelf bijv. de verharding (dolomietpad) kunnen aanleggen.

         

        Vraag 4 - Markering verkeersveiligheid (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        In het CBS van 03/04 lezen we dat er een opdracht is uitgeschreven voor markering van verkeersveiligheid aan de scholen.
        Wat houdt dit in? Zit de plaatsing van de thermoplasten hier ook bij?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Het gaat alleen over de plaatsing van de thermoplasten (plaatsing inbegrepen).
        Deze pictogrammen worden aangebracht op volgende locaties:

        • Dorp t.h.v. nr.17 in beide richtingen.
        • Dorp t.h.v. nr.54 in beide richtingen.
        • Zwaluwlaan t.h.v. nr.64 in enkele richting.
        • Sijslaan t.h.v. nr.9 in enkele richting.
        • Dr. J. Persynplein t.h.v. nr.5 in enkele richting. ( zonder snelheidsvermelding)
        • Overslag t.h.v. nr. 1 in beide richtingen.
        • Langelede t.h.v. nr. 146 in beide richtingen.

               

               Uitvoering bij smalle rijbaan.                               Uitvoering bij brede rijbaan.

                                          
            


        Vraag 5 - Fietssnelweg (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        We zien dat de er aan de oversteek van de fietssnelweg overal één poortje is weggehaald.
        a. Waarom is dit gedaan?
        b. Wordt overwogen overal voorrang te geven aan de fietsers bij de oversteken op gemeentewegen?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        a. Waarom is dit gedaan?
        De doorstroming voor de fietsers t.h.v. de poortjes was niet optimaal.

        • Fietsers moesten slalommen tussen de smalle spleet tussen de slagbomen
        • Niet elke fiets kan passeren (denk aan bakfietsen, fietskarren, handbikes, …)
        • Fietser kan niet goed optrekken, groepen fietsers blijven soms “plakken” op het kruispunt om te kunnen passeren, gevaar voor de fietser want deze heeft daar geen voorrang op het kruispunt!
        • Gevaar om te vallen. Voor kinderen en onze minder mobiele medemens was het slalommen soms te moeilijk. Er zijn ons een paar valpartijen gesignaleerd.

        De oplossing was dus het openzetten van de slagboom aan het begin van het fietspad (dus de rijrichting bij het vertrekken/optrekken op het fietspad) dan bekomt men nog steeds het doel:

        • Fietser die het kruispunt nadert, heeft aan de rechterkant nog een slagboom, en ziet dus duidelijk dat hij moet remmen. Hij moet ook voorrang geven aan wie van de andere kant komt, nl. de fietser die begint op te trekken op het fietspad.  
        • Auto’s en ander ongewenst verkeer kan nog steeds niet door.

        Bovenstaande is afgetoetst bij de Provincie en ze hadden geen bezwaar bij het openzetten van 1 poortje. Ze adviseerden dit eigenlijk zelf.

        b. Wordt overwogen overal voorrang te geven aan de fietsers bij de oversteken op gemeentewegen?
        De Provincie heeft inderdaad de intentie gehad om de fietsers overal in de voorrang te steken. Het grote probleem blijft de zichtbaarheid (o.a. Stationsstraat). Daarom ondernemen ze voorlopig geen verdere actie hierin.


        Vraag 6 - Rondpunt Warande (raadslid Ronny Droesbeke)
        Hoe evalueert het bestuur de aanpassing aan het rondpunt?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        De reacties die we kregen zijn overwegend positief. De verkeerssituatie is duidelijk, veiliger voor de zwakke weggebruiker en de snelheid van de auto’s is daar een flink stuk naar beneden gehaald. De enige “negatieve” opmerking die ik kreeg was van een landbouwer die vroeg om de inrit naar de rotonde, vanuit Pottershoek, 1,5 meter breder te maken aan beide zijden zodat hij vlotter (lees sneller) de rotonde op kon. Iets waar we niet op in gaan.

        Wel gaan we t.h.v. de binnenbocht van de rotonde extra actie ondernemen (schampblokken of schrikblokken) omdat we gemerkt hebben dat er tegels worden weggeduwd door het zwaar verkeer ( bussen? Landbouwverkeer?). We maken ons hierbij de bedenking of dit voetpad moet behouden blijven? Dit is volgens ons een ideaal stuk dat met weinig middelen kan onthard worden door onze eigen mensen.

         

        Vraag 7 - Problemen Kerkstraat (raadslid Ronny Droesbeke)
        Bij de uitrit van de appartementen in de Kerkstraat 27-29 in Wachtebeke doen zich  geregeld levensgevaarlijke situaties voor als iemand uit de garage komt gereden.
        Een spiegel zou hier zeker een optie zijn, maar de gemeente plaatst nergens meer spiegels... Daarom de vraag om de parkeerplaats voor de uitrit te verwijderen zodat het zicht een pak groter is voor de auto's die uit de garage komen. (Zie foto's voor en na)

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Ikzelf ben nog niet benaderd geweest over levensgevaarlijke situaties in de Kerkstraat. Op het gemeente zijn hierover ook geen vragen binnen gekomen. We hebben wel de vraag gekregen daar parkeerplaatsen bij te creëren waar we niet zijn op in gegaan om de veiligheid van de voetganger (minimumbreedte voetpad) te bewaren. Wanneer we aan alle garagepoorten, die dezelfde situatie creëren, een parkeerplaats liquideren dan gaan er 3 van de 9 parkeerplaatsen sneuvelen. Het probleem in deze straat is dat ze er bij de aanleg zowel een voetpad, fietspad, parkeerstrook en rijbaan hebben ingestoken in een te smal wegprofiel (parkeerplaatsen zijn smaller dan een auto). Oplossing is het uitbreken van het fietspad met rode betonklinkers en vervangen door donkergrijze zoals de parkeerstrook. Van de Kerkstraat maken we dan een fietsstraat zodat de fietsers op de rijweg kunnen. Budget hiervoor is niet voorzien.

             

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 27 april 2023 N-VA.


        Vraag 1 – trage wegen (raadslid Rudy Lootens)
        Op 3 juni is het trefdag van de Trage Wegen.
        Graag een stand van zaken herstel en onderhoud Trage Wegen in Wachtebeke.
         

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        Het onderhoud van de trage wegen wordt ieder jaar verzorgd door onze Technische Dienst. Dit jaar staat dit op de planning begin mei en zullen de trage wegen er verzorgd bijliggen op 3 juni.


        Vraag 2 – situatie Lelielaan-Langelede (raadslid Rudy Lootens)
        Ik heb het volgende geconstateerd: laaghangende takken over de opritten huisnummers 5 en 6, laaghangende takken straatkant hinderen de huisvuilophaaldienst.
        Er dient een treurwilg gerooid te worden thv huisnummer 5 + aanplant.
        De 11 tuinbanken langs de Langelede hebben dringend nood aan een grondig onderhoud.
        De onkruidbestrijding stopt aan einde Bloemenweg maar niet in de Lelielaan.

        Kunnen deze werken zo spoedig mogelijk uitgevoerd worden?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        Het snoeien van de platanen en de treurwilgen langs de Langelede staat op de planning in het najaar, bevestigd door de Dijkgraaf. De boom aan nummer 5 en 6 is al eerder gesnoeid en wordt terug bekeken door onze milieuambtenaar. En wat betreft de banken, deze moeten dringend een onderhoudsbeurt ondergaan en dit zal gebeuren door onze Technische Dienst.



        Vraag 3 - snelheidsinformatiebord (raadslid Diederik Lacayse)
        We merken op dat het snelheidsinfobord op de Langelede ter hoogte van de paddenoversteek zone defect was en niet is vervangen.
        Is of was dit bord volledig defect en niet meer te herstellen?
        Geen alternatief bord te verkrijgen of vervanging via de leverancier?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:
        Blijkt dat het snelheidsbord niet volledig defect was maar terug naar de fabrieksinstellingen gegaan was. Onze mobiliteitsambtenaar heeft het bord volledig opnieuw ingesteld (met de pc en handleiding) en het werkt nu terug perfect. In de maand mei plaatsen we het bord in het Axelsvaardeken omdat de Molenhoek in de maand mei zal afgesloten worden en de omleiding via het Axelsvaardeken zal lopen. Onze tien andere snelheidsborden met zonnepaneel zullen we plaatsen in de schoolzone’s (30 km/u).


Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad