Aanvullende reglementen voor het wegverkeer dienen regelmatig opgemaakt te worden omwille van gewijzigde verkeerssituaties of met het oog om de verkeersveiligheid te verhogen. Het goedkeuren van dit type van reglementen is gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Naar aanleiding van een rechtszaak rond het belastingreglement op niet-geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten is gebleken dat een vormvereiste in de bekendmaking voor discussie vatbaar is. Alle goedgekeurde reglementen worden gepubliceerd op de gemeentelijke website onder reglementen maar ook onder de pagina ‘bekendmakingen’. Deze digitale bekendmaking, die Wachtebeke sinds de invoering van het notuleringspakket (2019) hanteert blijkt nog enigszins ter discussie te staan. Er zijn al enkele rechtszaken waar de rechter heeft geoordeeld dat het voorleggen van de digitale logs gelijk staat aan het inschrijven van de bekendmaking in een analoog, papieren register. Dit is evenwel nog geen vaste rechtspraak.
De advocaat die onze belangen behartigt in het dossier rond het belastingsreglement heeft aangeraden om – in afwachting dat dit vaste rechtspraak wordt – die reglementen met externe werking opnieuw te laten stemmen en bekend te maken via de website én via het papieren register. Dit om eventuele discussies uit te sluiten. Sinds september 2022 is er opnieuw gestart met de bekendmaking in het papieren register. Om deze reden werden de belasting- en retributiereglementen opnieuw voorgelegd ter stemming op de raad van 22 december 2022 en gepubliceerd.
De aanvullende reglementen op het wegverkeer worden om dezelfde reden opnieuw voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Huidige toestand:
- een verkeersbord F19 (éénrichtingsverkeer) + onderbord M4 welke links en rechts staat opgesteld
- een verkeersbord C1 (verboden doorrit) welke hangt aan de achterzijde van het linkse bord F19.
- verderop (thv woning nr. 47) na middendoorsteek een verkeersbord F19 (éénrichting) + onderbord M4 + bord F4A (begin zone 30 - schoolomgeving).
- een verkeersbord D1 met onderbord M2 (inrit)
- een verkeersbord C1 met onderbord M2 (uitrit)
- een verkeersbord F19 met onderbord M2 rechts opgesteld
- een verkeersbord C1 met onderbord M2 links opgesteld
- één parkeerplaats met bord E9A met ontbrekend onderbord "symbool mindervalide"
- één parkeerplaats met bord E9A met onderbord "symbool mindervalide"
Voorstel
- één verkeersbord F19 met onderbord M4 (rechts opgesteld)
- het verkeersbord F19 met onderbord M4 met aan achterzijde verkeersbord C1 mag verdwijnen (staat nu links opgesteld)
- ter hoogte van woning nr. 47 na middendoorsteek een verkeersbord F19 (éénrichting) + onderbord M4 + bord F4A (begin zone 30 - schoolomgeving) wordt behouden
- één verkeersbord C1 met onderbord M4
- éénn verkeersbord F19 met onderbord M4 aan inrit
- één verkeersbord D1 met onderbord M4
- één verkeersbord C1 met onderbord M4 (uitrit)
- één verkeersbord F19 met onderbord M4 + bord F4B (einde zone 30) rechts opgesteld
- één verkeersbord C1 met onderbord M4 (links opgesteld)
- één parkeerplaats met bord E9A met symbool mindervalide in bord verwerkt
- één parkeerplaats met bord E9A met symbool mindervalide in bord verwerkt
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 135, §2, lid 2;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Het gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2009 betreffende de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer;
De collegebeslissing van 20 mei 2019 betreffende de herinrichting Zwaluwlaan.
Artikel 1 Ter hoogte van de Zwaluwlaan worden enkele wijzigingen uitgevoerd. Deze maatregelen worden via de volgende verkeerstekens kenbaar gemaakt:
- één verkeersbord F19 met onderbord M4 (rechts opgesteld)
- het verkeersbord F19 met onderbord M4 met aan achterzijde verkeersbord C1 mag verdwijnen (staat nu links opgesteld)
- ter hoogte van woning nr. 47 na middendoorsteek een verkeersbord F19 (éénrichting) + onderbord M4 + bord F4A (begin zone 30 - schoolomgeving) wordt behouden
- één verkeersbord C1 met onderbord M4
- éénn verkeersbord F19 met onderbord M4 aan inrit
- één verkeersbord D1 met onderbord M4
- één verkeersbord C1 met onderbord M4 (uitrit)
- één verkeersbord F19 met onderbord M4 + bord F4B (einde zone 30) rechts opgesteld
- één verkeersbord C1 met onderbord M4 (links opgesteld)
- één parkeerplaats met bord E9A met symbool mindervalide in bord verwerkt
- één parkeerplaats met bord E9A met symbool mindervalide in bord verwerkt
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Omgeving en de Technisch Uitvoerende Dienst.