In haar zittingen van 27 oktober 2022 en 22 december 2022 beslist de gemeenteraad tot goedkeuring van de kosteloze overdracht van een perceel grond, gelegen te Wachtebeke, Papdijk, ten kadaster gekend als S1e C250z3 met een oppervlakte van honderd en twaalf komma vijftien vierkante meter (112,15 m²).
De eigenaars van een perceel grond gelegen te Papdijk 25A wensen dit over te dragen aan de gemeente.
De weg heeft al jaren een openbaar karakter en wordt door de gemeente beheerd en onderhouden. Dit maakte dat het ondertussen kon worden beschouwd als een gemeenteweg ook al was de eigendom van de grond nog steeds privatief. Om aan deze verwarrende situatie (polderbelasting, openbaar karakter op privaat domein,… ) een einde te maken werd het perceel grond officieel overgedragen aan het gemeentebestuur op 17 januari 2023.
Opmaak rooilijnplan ter hoogte van de Papdijk 25A:
Er werd een rooilijnplan opgemaakt door Meet- en Expertiseburo ARPENTA bv, Beeweg 56 te 9080 Lochristi, conform art. 12, §2 van het gemeentewegendecreet en dat voldoet aan de vormvereisten vervat in art. 16 §2 van dit decreet.
Het tracé werd ontworpen op onderstaand kadastraal perceel:
Wachtebeke, 2° afdeling, sectie C, nr 250z3, privaat perceel voorzien om gratis af te staan aan gemeente Wachtebeke ter inlijving bij het openbaar domein.
Ontwerp gemeentelijk rooilijnplan
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Artikel 2 van het decreet Gemeentewegen omschrijft het volgende;
- 6° gemeenteweg: een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond;
- 10° trage weg: een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;
Artikel 5 van het decreet Gemeentewegen bepaalt onder;
- 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
1. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan strekt er toe om de bestaande verwarrende situatie (openbare weg, private eigendom) te regulariseren. Het betreft hier het vastleggen van een feitelijk bestaand tracé van trage weg. Momenteel bestaat er reeds een feitelijke verbinding maar kan de vrije doorgang en veiligheid niet gegarandeerd worden door de eigenaars van de gronden waar het feitelijk tracé overheen loopt. Na het uitvoeren van de rooilijnprocedure komt de beheersplicht toe aan de gemeente en kan voorzien worden in een veilige doorgang gelet op de bestaande reliëfstructuur waar het feitelijk pad nu overheen loopt.
2. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsplicht in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen. In dit geval wordt er geen bestaande weg verbreed, verplaatst of opgeheven. Er wordt zoals gezegd voorzien in de regularisering van een bestaande trage weg.
3. Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Wat de verkeersveiligheid betreft, wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Hierbij wordt nog eens opgemerkt dat er reeds een feitelijk tracé voor traag verkeer bestaat. Gezien het hier een gemeenteweg ten dienste van het algemeen belang betreft en het vastleggen van de rooilijn louter lokaal is en geen gevolgen heeft naar mobiliteit en verkeersveiligheid zijn er niet direct negatieve effecten.
Het ontwerp rooilijnplan toont de vermelding om perceel 250z3; welke hedendaags reeds de uiterlijke kenmerken heeft van openbare weg, gratis in te lijven. Hierdoor wordt de bestaande toestand geregulariseerd. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 gebeurde de grondafstand via een ontwerp van akte opgesteld door de notaris. Dit perceel grond werd officieel overgedragen aan het gemeentebestuur op 17 januari 2023.
Wat betreft het standpunt van de gratis grondafstand ter opname bij het openbaar domein wordt dit ondersteund door artikel 26 uit het decreet houdende de gemeentewegen:
Artikel 26. (01/09/2019- ...)
§ 1. De vastlegging van een gemeenteweg heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
§ 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één van de buurgemeenten aan, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
5. Actuele functie – toekomstige functies
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang. Perceelnummer 250z3 was voorzien om gratis afgestaan te worden aan de gemeente ter inlijving bij de openbare wegenis. Gronden in private eigendom (en niet bestemd voor publieke doeleinden of recreatie) worden niet belast met een erfdienstbaarheid. Met het goedkeuren van voorliggend rooilijnplan wordt de bestaande toestand geregulariseerd wat net gunstig is voor toekomstige generaties.
In zitting van 26 januari 2023 stelt de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als sectie C250z3, en de bijhorende dossierstukken voorlopig vast.
Vervolgens wordt binnen de 30 dagen het openbaar onderzoek naar bezwaren opgestart. Het openbaar onderzoek loopt van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023.
Deze voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3 ligt gedurende de periode van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023 ter inzage op het gemeentehuis, secretariaat, Dorp 61 te Wachtebeke.
Er zijn geen bezwaren ontvangen.
Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo over het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3, werd opgemaakt op 7 maart 2023.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, art. 8 en 17, §5;
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
De nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
De nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Het bestuursdecreet van 07 december 2018;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2023 betreffende de voorlopige vaststelling rooilijnplan Papdijk;
Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo over het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3, opgemaakt op 7 maart 2023.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt het bijgevoegde gemeentelijk rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sie C 250z3 met een bevonden oppervlakte van 112,15m², en de bijhorende dossierstukken, zoals toegevoegd als bijlage, definitief vast.
Artikel 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3 Dit besluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op volgende manieren:
- publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen,
- aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin -en eindpunt van het betrokken wegdeel.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Grondgebied, de deputatie, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Belgisch Staatsblad.
Artikel 5 Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.