Terug
Gepubliceerd op 28/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 30/03/2023 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Annelies De Mey, Waarnemend Algemeen Directeur
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Eddy Heirwegh, Schepen
Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Er zijn geen bijeenkomsten van de stuurgroep doorgegaan sedert de vorige gemeenteraad. Wel kwam het personeel van beide gemeenten samen in Lochristi, waar ze een toelichting kregen over de kompasnota en beter met elkaar kennismaakten. Ook brachten de respectieve diensten een bezoek aan elkaars werkplek en kregen ze een rondleiding in de gemeentehuizen van Wachtebeke en Lochristi. Wat ook zeer positief werd onthaald.

        De voorbije maandag gaven we samen een persconferentie in Zaffelare over de kompasnota en de straatnamen. Informatie die de raadsleden en personeel eerder kregen. Nu worden de vijf infovergaderingen voor de inwoners van de vijf deelgemeenten van april en mei voorbereid. We zitten nog altijd goed op schema om alles deftig uit te werken tegen de trouwdag. Dank aan jullie allen om constructief mee te werken, ook in Lochristi waar maandag op de gemeenteraad de kompasnota unaniem werd goedgekeurd.     

      • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Het gemeentebestuur ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 30 september 2021.

        Jaarlijks moet binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        De rapportering van de acties 2021-2022 dient te gebeuren via het LEKP-rapport.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 2; 

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;

        Het Burgemeesterconvenant 2030, ondertekend door het gemeentebestuur op 27 april 2017, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

    • Besluit

      • Fusie. Validering Kompasnota en aanpak straatnamen. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De Kompasnota werd op het gezamenlijk moment voor beide colleges op 15 februari 2023 uitgebreid toegelicht en besproken. Deze Kompasnota werd op 27 februari gevalideerd door het college en op 8 maart 2023 voorgesteld aan alle raadsleden (gemeente- en OCMW-raad en BCSD). De Kompasnota ligt nu ter goedkeuring voor op deze gemeenteraad. 

        Daarnaast wordt ook gevraagd de aanpak van de straatnamen te bevestigen. De krijtlijnen en criteria werden besproken en vastgelegd op het gezamenlijk moment. De hoofdlijnen zijn:

        • Enkel identieke straatnamen worden aangepast;
        • Er wordt een extra gewicht toegekend van 1 punt aan een huisnummer waar een onderneming is gevestigd;
        • De straatnaam met het minst aantal inwoners/gezinnen en ondernemingen wordt aangepast.

        Een werkgroep zal dit, inclusief het participatieve traject, verder uitwerken.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41;

        De gemeenteraadsbeslissing van 19 mei 2022 inzake de principiële beslissing voor een vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;

        De gemeenteraadsbeslissing van de gemeenteraad van Lochristi van 23 mei 2022 inzake de principiële beslissing voor een vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad valideert en keurt de Kompasnota, zoals in het gezamenlijk overlegmoment met beide colleges op 15 februari 2023 gunstig werd geadviseerd en gevalideerd op 27 februari 2023, goed. 

        Artikel 2 De aanpak voor de straatnamen wordt door een werkgroep verder uitgewerkt overeenkomstig de krijtlijnen en de criteria die werden vastgelegd op het gezamenlijk overlegmoment met beide colleges. De werkgroep wordt samengesteld uit 7 personen (4 verschillende rollen):

        • trekkersrol
        • 2 diensthoofden burgerzaken
        • 2 vertegenwoordigers cultuurraden
        • 2 politieke vertegenwoordigers

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de stafmedewerker.

      • Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke. Jaarrekening 2022. Gunstig advies.

        Onderwerp en motivering

        Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 9 maart 2023 de jaarrekening van boekjaar 2022 van de parochie Sint-Catharina Wachtebeke met de nodige bijlagen bezorgd via Religiopoint.

        De jaarrekening is onderworpen aan het advies van de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55 § 2;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;

        De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad geeft een gunstig advies betreffende de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke. 

        Artikel 2 Een afschrift hiervan wordt bezorgd aan de Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke, de financieel directeur en de gouverneur.

      • Verkoop bouwgrond Melkerijstraat, Wachtebeke ihkv realisatie sociale huurwoningen SVK. Goedkeuring ontwerpakte.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van het woonbeleid wenst het gemeentebestuur bijkomende sociale huurwoningen in Wachtebeke te realiseren. In 2016 stonden nog 140 gezinnen met gemeentelijke domicilie op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. Omdat het zogenaamde bindend sociaal objectief (BSO) aan sociale woningen reeds gehaald werd in de gemeente Wachtebeke, behoort de gemeente in het groter werkingsgebied van de lokale Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM) echter niet tot prioritair gebied voor de sociale huisvestingsmaatschappijen. Om deze reden wenst het gemeentebestuur de reële nood aan bijkomende sociale woningen te lenigen via private realisatie en inhuring door een lokaal Sociaal Verhuurkantoor (SVK).

        De gemeente is sinds mei 2016 eigenaar van een perceel bouwgrond gelegen aan de Melkerijstraat, vlakbij de oude spoorweg Lokeren-Zelzate (kadastraal sectie B, 2042B P000 en 2043B P000 met een gezamenlijke oppervlakte van 5.540 m2). De gemeente wenst deze bouwgrond te verkopen aan een privaat ontwikkelaar die zich engageert tot de realisatie en verhuur van 15 tot 20 sociale huurwoningen.

        Tot begeleiding van het project heeft de gemeenteraad van juni 2018 de projectovereenkomst met intercommunale Veneco goedgekeurd.

        Voor de verkoopsvoorwaarden en verkoopsprocedure werd de selectieleidraad “Wachtebeke, bouwgrond Melkerijstraat. Verkoop met bouwverplichting van woningen en verhuurverplichting aan een Sociaal Verhuurkantoor” door intercommunale Veneco opgesteld.

        Deze selectieleidraad werd op 27 september 2018 door de gemeenteraad goedgekeurd. Het college keurde op 19 november 2018 de samenstelling van de bijhorende beoordelingscommissie goed.

        Op 3 december 2018 ontving de gemeente één kandidatuurstelling, met name van het team Inclusio-Revive-Denc studio. Na formeel nazicht blijkt deze kandidaat te voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en een inhoudelijk voldoende kandidaat te zijn.

        Op 17 december 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanvraag tot deelneming goed van kandidaat Inclusio (onderneming en teamgenoten worden geselecteerd) en vervolgens werd deze uitgenodigd tot het indienen van een offerte.

        Op 23 mei 2019 keurde de gemeenteraad het bestek van fase 2 “Wachtebeke, bouwgrond Melkerijstraat. Verkoop met bouwverplichting van woningen en verhuurverplichting aan een Sociaal Verhuurkantoor”, opgesteld door intercommunale Veneco, goed. De verkoopsvoorwaarden werden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.

        Op 16 september 2019 werd tijdig een offerte ontvangen. Op 4 oktober 2019 kwam de beoordelingscommissie samen om het project te bespreken. Verschillende punten werden aangehaald en dienden nader onderzocht te worden tijdens de onderhandelingsfase. De kandidaat kreeg de tijd om de nodige opmerkingen te verwerken gedurende de onderhandelingsfase (04/10/2019 tot 19/04/2020).

        De ingediende offerte d.d. 11 september 2019 was 6 maanden geldig. Er werd ingestemd met een vrijwillige verlenging van de verbintenistermijn met 60 kalenderdagen. De verbintenistermijn van de offerte werd verlengd tot 9 mei 2020. De voorbereiding van de verbeterde offerte nam meer tijd in beslag dan voorzien, mede veroorzaakt door de coronapandemie.

        De lopende verbintenistermijn werd om die reden bijkomend verlengd tot maandag 8 juni 2020. Op 08 juni 2020 werd de BAFO-offerte (Best And Final Offer) ontvangen.

        Op 6 juli 2020 keurde het college de BAFO goed. De opdracht werd gegund aan Inclusio.

        Na uitgebreide onderhandelingen over de aanleg van de wegenis werd er een verdeelsleutel en afsprakennota opgesteld over de kosten van de wegenis. Deze vormt een addendum die in de akte is opgenomen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten (Wet Rechtsbescherming);

        De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren (KB Plaatsing);

        Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2019 betreffende de goedkeuring van het addendum bij precaire bezetting nr. 07890/00413 van een goed van het openbaar domein van Infrabel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van het perceel gelegen aan de Melkerijstraat, vlakbij de oude spoorweg Lokeren-Zelzate, gekend in het kadaster als sectie B, 2042B P000 en 2043B P000 met een gezamenlijke oppervlakte van 5.540 m².

        Artikel 2 De gemeenteraad keurt het ontwerp van de verkoopakte 'Verkoop gemeente Wachtebeke aan INCLUSIO', die integraal deel uitmaakt van deze beslissing, goed.

        Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Notarissen-Noord, geassocieerde notarissen ACTALYS, Inclusio-Revive-Denc studio, Veneco, de financieel directeur en de dienst Grondgebied.

      • Definitieve vaststelling rooilijnplan Papdijk. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        In haar zittingen van 27 oktober 2022 en 22 december 2022 beslist de gemeenteraad tot goedkeuring van de kosteloze overdracht van een perceel grond, gelegen te Wachtebeke, Papdijk, ten kadaster gekend als S1e C250z3 met een oppervlakte van honderd en twaalf komma vijftien vierkante meter (112,15 m²).

        De eigenaars van een perceel grond gelegen te Papdijk 25A wensen dit over te dragen aan de gemeente.

        De weg heeft al jaren een openbaar karakter en wordt door de gemeente beheerd en onderhouden. Dit maakte dat het ondertussen kon worden beschouwd als een gemeenteweg ook al was de eigendom van de grond nog steeds privatief. Om aan deze verwarrende situatie (polderbelasting, openbaar karakter op privaat domein,… ) een einde te maken werd het perceel grond officieel overgedragen aan het gemeentebestuur op 17 januari 2023.

         

         

         

        Opmaak rooilijnplan ter hoogte van de Papdijk 25A:

        Er werd een rooilijnplan opgemaakt door Meet- en Expertiseburo ARPENTA bv, Beeweg 56 te 9080 Lochristi, conform art. 12, §2 van het gemeentewegendecreet en dat voldoet aan de vormvereisten vervat in art. 16 §2 van dit decreet.

        Het tracé werd ontworpen op onderstaand kadastraal perceel:

        Wachtebeke, 2° afdeling, sectie C, nr 250z3, privaat perceel voorzien om gratis af te staan aan gemeente Wachtebeke ter inlijving bij het openbaar domein.

        Ontwerp gemeentelijk rooilijnplan

        Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;

        Artikel 2 van het decreet Gemeentewegen omschrijft het volgende;

        - 6° gemeenteweg: een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond;

        - 10° trage weg: een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;

        Artikel 5 van het decreet Gemeentewegen bepaalt onder;

        - 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;

        Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.

        Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes:

        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

        5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:

        1. Algemeen belang

        Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.

        Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan strekt er toe om de bestaande verwarrende situatie (openbare weg, private eigendom) te regulariseren. Het betreft hier het vastleggen van een feitelijk bestaand tracé van trage weg. Momenteel bestaat er reeds een feitelijke verbinding maar kan de vrije doorgang en veiligheid niet gegarandeerd worden door de eigenaars van de gronden waar het feitelijk tracé overheen loopt. Na het uitvoeren van de rooilijnprocedure komt de beheersplicht toe aan de gemeente en kan voorzien worden in een veilige doorgang gelet op de bestaande reliëfstructuur waar het feitelijk pad nu overheen loopt.

        2. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing

        Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden.

        Blijkens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsplicht in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen. In dit geval wordt er geen bestaande weg verbreed, verplaatst of opgeheven. Er wordt zoals gezegd voorzien in de regularisering van een bestaande trage weg.

        3. Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen

        Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.

        Wat de verkeersveiligheid betreft, wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.

        Hierbij wordt nog eens opgemerkt dat er reeds een feitelijk tracé voor traag verkeer bestaat. Gezien het hier een gemeenteweg ten dienste van het algemeen belang betreft en het vastleggen van de rooilijn louter lokaal is en geen gevolgen heeft naar mobiliteit en verkeersveiligheid zijn er niet direct negatieve effecten.

        Het ontwerp rooilijnplan toont de vermelding om perceel 250z3; welke hedendaags reeds de uiterlijke kenmerken heeft van openbare weg, gratis in te lijven. Hierdoor wordt de bestaande toestand geregulariseerd. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 gebeurde de grondafstand via een ontwerp van akte opgesteld door de notaris. Dit perceel grond werd officieel overgedragen aan het gemeentebestuur op 17 januari 2023.

        Wat betreft het standpunt van de gratis grondafstand ter opname bij het openbaar domein wordt dit ondersteund door artikel 26 uit het decreet houdende de gemeentewegen:

        Artikel 26. (01/09/2019- ...)

        § 1. De vastlegging van een gemeenteweg heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.

        § 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.

        4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

        Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.

        In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één van de buurgemeenten aan, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.

        5. Actuele functie – toekomstige functies

        Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.

        Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.

        Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang. Perceelnummer 250z3 was voorzien om gratis afgestaan te worden aan de gemeente ter inlijving bij de openbare wegenis. Gronden in private eigendom (en niet bestemd voor publieke doeleinden of recreatie) worden niet belast met een erfdienstbaarheid. Met het goedkeuren van voorliggend rooilijnplan wordt de bestaande toestand geregulariseerd wat net gunstig is voor toekomstige generaties.

        In zitting van 26 januari 2023 stelt de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als sectie C250z3, en de bijhorende dossierstukken voorlopig vast.

        Vervolgens wordt binnen de 30 dagen het openbaar onderzoek naar bezwaren opgestart. Het openbaar onderzoek loopt van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023.

        Deze voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3 ligt gedurende de periode van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023 ter inzage op het gemeentehuis, secretariaat, Dorp 61 te Wachtebeke.

        Er zijn geen bezwaren ontvangen.

        Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo over het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3, werd opgemaakt op 7 maart 2023.

        Regelgeving

        Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, art. 8 en 17, §5;

        Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

        De nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

        De nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2023 betreffende de voorlopige vaststelling rooilijnplan Papdijk;

        Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo over het ontwerp van het gemeentelijke rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sectie C 250z3, opgemaakt op 7 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt het bijgevoegde gemeentelijk rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sie C 250z3 met een bevonden oppervlakte van 112,15m², en de bijhorende dossierstukken, zoals toegevoegd als bijlage, definitief vast.

        Artikel 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

        Artikel 3 Dit besluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op volgende manieren:

        - publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen,

        - aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin -en eindpunt van het betrokken wegdeel.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Grondgebied, de deputatie, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Belgisch Staatsblad.

        Artikel 5 Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.

      • Definitieve aanneming straatnaam Marie Teirlinckstraat. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        Naast Dorp 17 komen verschillende nieuwe woningen langs één of meerdere nieuwe straten.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 26 oktober 2021 gevraagd aan het Adviesorgaan voor Cultuur om een voorstel te doen voor de naamgeving van de nieuwe straten. Er werd gevraagd aan het Adviesorgaan voor Cultuur om vrouwelijke straatnamen voor te dragen.

        Op de vergadering van 15 november 2021 werd dit punt besproken en werden volgende 2 namen voorgesteld:

        • Marie Teirlinckstraat: stichter kinderwelzijn, KAV en verschillende jaren schepen van Burgerlijke Stand
        • Valérie De Letterstraat: onderwijzeres en directrice in Wachtebeke

        De gemeenteraad heeft in haar zitting van 24 maart 2022 beslist om deze 2 straatnamen voorlopig toe te kennen aan de nieuwe straten die ontstaan bij het woonproject ter hoogte van Dorp 17.

        Er wordt bij collegebesluit van 16 januari 2023 een openbaar onderzoek (30 dagen) georganiseerd, waarna de ingediende bezwaren worden behandeld.

        Het openbaar onderzoek liep van 20 januari 2023 tot 1 maart 2023. 

        Mocht het behandelen van de bezwaren er toe leiden dat een andere naamgeving nodig is, dan wordt de procedure hernomen. Dit wil zeggen: het college van burgemeester en schepenen vraagt het Adviesorgaan voor Cultuur voor advies, het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad beslissen over de voorlopige naamgeving, een openbaar onderzoek wordt gevoerd. Indien geen bezwaren worden ingediend of de bezwaren leiden niet tot een nieuw onderzoek, dan volgt een definitieve beslissing door de gemeenteraad.

        Er werden geen bezwaren ontvangen.

        Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo betreffende de voorlopige aanneming van de straatnamen Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat werd opgemaakt op 1 maart 2023.

        Na het vaststellen van de nieuwe straatnamen moeten de bevoegde diensten (brandweer, politie, nutsmaatschappijen, rijksregister, kadaster, etc) hiervan op de hoogte worden gebracht.

        Regelgeving

        Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, art. 1 en 4;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 9°;

        Het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2022 betreffende de voorlopige aanneming straatnamen Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat;

        Het collegebesluit van 18 oktober 2021 betreffende de toekenning straatnaam binnen het woonproject ter hoogte van Dorp 17. Adviesvraag aan cultuurraad;

        Het collegebesluit van 16 januari 2023 betreffende het organiseren van een openbaar onderzoek over de nieuwe straatnamen Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat;

        Het verslag van het Adviesorgaan voor Cultuur van 15 november 2021 met het advies en voorstel voor straatnaamgeving;

        Het proces-verbaal van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo betreffende de voorlopige aanneming van de straatnamen Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat, opgemaakt op 1 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt aan de nieuwe straat die ontstaat bij het woonproject ter hoogte van Dorp 17 de volgende straatnaam definitief vast: Marie Teirlinckstraat.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Grondgebied, dienst Burgerzaken, dienst Vrije Tijd en het Secretariaat.

      • Onderhoud en herstellingswerken aan wegen, voet- en fietspaden. Lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023-218. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Onderhoud en herstellingswerken aan wegen, voet en fietspaden.” werd een bestek met nr. 2023-218 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht (Herstellingswerken aan wegen, voet en fietspaden.), raming: € 40.000,00 excl. btw of € 47.350,00 incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Herstellingswerken aan wegen, voet en fietspaden.), raming: € 40.000,00 excl. btw of € 47.350,00 incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Herstellingswerken aan wegen, voet en fietspaden.), raming: € 40.000,00 excl. btw of € 47.350,00 incl. btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 120.000,00 excl. btw of € 142.050,00 incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0200-00/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40-41;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek met nr. 2023-218 en de raming voor de opdracht “Herstellingswerken aan wegen, voet en fietspaden.”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 120.000,00 excl. btw of € 142.050,00 incl. btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0200-00/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst en de Technische Dienst.

      • Frezen en asfalteren Mendonkdreef. Lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023-219. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Frezen en asfalteren Mendonkdreef” werd een bestek met nr. 2023-219 opgesteld door de Technische Dienst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 139.840,00 excl. btw of € 169.206,40 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Omwille van budgettaire redenen kan een opbouw volgens het advies van het OCW bouwklasse B9 met scheurremmend systeem niet uitgevoerd worden. 

        De huidige schadebeelden zijn in hoofdzaak:

        • Netscheuren en verzakkingen in de wielsporen welke op vele plaatsen al opgevuld zijn met gietasfalt.
        • Verzakkingen van de randzones door het ontbreken van kantopsluitingen.

        Volgens de resultaten van de kernboringen is de asfaltverharding momenteel opgebouwd uit:

        • 8 à 9 cm asfaltverharding
        • 32 à 36 cm ongebonden steenslagfundering (met staalslak)
        • Zandige onderfundering.

        De werken houden in:

        Frezen van het wegdek tot max. 5cm diepte. Bij het frezen mag er niet geraakt worden aan de funderingsmassieven wegens de aanwezigheid van de staalslakken.

        Het aanbrengen van een profileerlaag van 3cm APO-D om een vlakke ondergrond te verkrijgen om dan een toplaag 4cm AB-4C aan te kunnen brengen.

        De werken worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van bestek 250 laatste versie.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40-41;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek met nr. 2023-219 en de raming voor de opdracht “Frezen en asfalteren Mendonkdreef”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 139.840,00 excl. btw of € 169.206,40 incl. btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur en de Technische Dienst.

      • Retributiereglement aanpassen boordstenen en/of voet-/fietspadstrook. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal bestuur Wachtebeke beschikt over een aanvraagformulier voor het verlagen van boordstenen en/of aanpassen van een voet-/fietspadstrook. 

        Er is echter geen retributiereglement die de voorwaarden in het aanvraagformulier staven.

        Bovendien brengen heel wat werken die worden uitgevoerd door de gemeente of een door de gemeente aangestelde aannemer op vraag van een derde een aanzienlijke kost met zich mee voor de gemeente. Het is daarom niet meer dan billijk om deze kost door te rekenen aan de aanvrager, ook indien het een eerste (nieuwe) oprit betreft.

        Met het oog op de vrijwillige samenvoeging met het lokaal bestuur Lochristi is dit reglement opgemaakt naar analogie met dat van Lochristi.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017  art. 40 en 41, 14°;

        De wet van 20 maart 1991 over de regeling van de erkenning van aannemers van werken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De raad stelt het retributiereglement 'aanpassen van boordstenen en/of voet-/fietspadstrook", zoals toegevoegd als bijlage en integraal deeluitmakend van deze beslissing, vast. 

        Artikel 2 Het retributiereglement aanpassen van boordstenen en/of voet-/fietspadstrook treedt in werking op 1 april 2023.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 30 maart 2023 N-VA.

        Vraag 1 - Aankoop AED toestel Overslag (ter vervanging) -  raadslid Diederik Lacayse

        We lezen een positieve boodschap in het CBS verslag van 13 maart dat na rondgang en inventaris ivm de AED toestellen het weggenomen toestel op overslag vervangen wordt. Ook al spreken we hier over een geringe uitgave van 1.473,80 euro stellen we ons volgende vragen:

        · Is dit toestel verzekerd, vooral denkend in de richting van diefstal?

        · Worden hier soms workshops of een infoavond rond georganiseerd via de gemeente of de leverancier?

        · Iemand die hier over geïnformeerd is zal waarschijnlijk dit doeltreffender en vooral sneller kunnen bedienen en handelen?

        · Is leasing niet interessanter rekening houdend met de levensduur accu en toestel?

        Antwoord raadslid Linda Van Himme:

        Als gemeentebestuur hechten we groot belang aan de beschikbaarheid van AED toestellen op onze gemeente. Er zijn workshops en infoavonden georganiseerd. Bv. op Overslag zijn infosessies doorgegaan in samenwerking met het wijkplatform zowel op de Belgische Overslag als Nederlandse Overslag. Er zijn ook al in het Cultuurhuis opleidingen gegeven.

        Het AED toestel gebruiken vergt zeer weinig opleiding, het apparaat zegt zelf wat je moet doen.

        Ons eerste toestel was een schenking van de Rotary Club in 2015, dit toestel hing eerst aan het gemeentehuis, waar het werd gestolen en later door de politie terugbezorgd. Dit apparaat hangt aan de school op Overslag waar het nu vervangen wordt. Hoe dan ook stellen de firma’s voor om het toestel zeker na 10 jaar te vervangen.

        Ons bestuur wil nog meer AED toestellen in onze gemeente zodat ze voor iedere locatie bereikbaar zijn. We hebben er nu op Puyenbroeck, aan de voetbal- en tennisterreinen, aan het WZC De Mey en op Overslag. Deze vervanging van dit toestel is dus geen eindpunt. Een extra AED apparaat aan het gemeentehuis wordt overwogen. We willen ook voor niet inwoners een betere bewegwijzering naar de diverse AED toestellen verwezenlijken. Er is ook de HartslagNu app, staying alive.

        Een correct geplaatste AED heeft amper onderhoud nodig, net zoals bij een brandblusapparaat of een verbandkoffer. Het enige noemenswaardige onderhoud bestaat uit het vervangen van de batterij na 3 tot 6 jaar en de elektroden na 2 of 3 jaar

        Wij hebben een servicecontract all-in voor het ‘onderhoud’ van de AED’s: onderhoud, batterij vervangen, na gebruik nazicht binnen 6u, servicelijn 24u/24u- 7d/7d.

        Verzekering is nagevraagd bij de verzekeraar. Vermoedelijk is er niet apart verzekerd.

        De aanpassing op onze eigen website is al gebeurd. Op de website noodgeval.help/ kunnen wij dit niet zelf. Het werd wel gemeld.

        We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor het plaatsen van een extra toestel. Offertes werden al opgevraagd.

        Vraag 2 - Aankoop van 10 snelheidsinformatieborden met zonnepaneel - raadslid Diederik Lacayse

        Er wordt in het CBS verslag van 27 februari ll. gesproken over de aankoop van 10 dynamische borden?

        · Welke is de levensduur van deze borden? Rekening houdend met de zonnepanelen en accu’s.

        · Factuur bedraagt 24.139,50 euro geen mogelijkheid tot leasing of huren?

        · Welke onderhoudskosten kan men voorzien?

        · Is er reeds nagedacht over de strategische plaatsing?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        De leverancier antwoordt dat de verwachte levensduur van de batterijen +/- 4 jaar is en van de borden hebben we nog geen uitval gehad. Hier verwachten we minimaal 10 jaar. 

        Leasing is niet mogelijk daar we gebruikmaken van subsidies (50%) voor veilige schoolomgeving en veilige schoolroutes.

        De leverancier antwoordt dat er geen onderhoudskosten zijn, tenzij het vervangen van de batterij na +/- 4 jaar.

        De juiste plaatsen kunnen pas beslist worden als ons mobiliteitsplan op de gemeenteraad van april is goedgekeurd. De borden zijn er normaal vroeger en zouden voorlopig opgehangen worden in de schoolomgevingen. Daarna op de plaatsen waar de 50km/u overgaat naar 30 km/u. Dit kan pas als we alle borden ifv ons snelheidsplan hebben ontvangen. Wanneer na bepaalde tijd onze inwoners de zones dertig goed weten liggen kunnen de interactieve snelheidsborden terug naar de schoolomgevingen gebracht worden. Bij deze borden is het niet de bedoeling ze veel te verplaatsen. 

        Vraag 3 - Vrouwelijke straatnamen - raadslid Rudy Lootens

        Het CBS heeft het adviesorgaan Cultuur gevraagd om een voorstel te doen om vrouwelijke straatnamen voor te dragen voor de nieuwe straten naast dorp 17. Het AOC heeft Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat voorgesteld. Dat vinden wij twee goede voorstellen.

        · Wordt er ook overwogen om in de beide gemeenten de straten die een andere naam moeten krijgen een vrouwelijke straatnaam te geven?

        · Wordt hierover het advies gevraagd aan de Cultuurraad, de Heemkundige kring en GAOS van beide gemeenten?

        Antwoord raadslid Heidi Misseghers:

        In Wachtebeke hebben we er recent voor gekozen om vrouwelijke straatnamen te kiezen. Iedereen in de gemeenteraad was het er over eens dat dit zo hoort.

        In Lochristi zijn er momenteel nog geen vrouwelijke straatnamen. Op het ogenblik worden in Wachtebeke en Lochristi voor nieuwe straatnamen voorstellen en adviezen gevraagd aan de Cultuurraad en Heemkundige Kring. In ons participatietraject over de te wijzigen straatnamen is voorzien dat de adviesraden zeker voorstellen kunnen doen maar dat ook de bewoners van de straten die moeten wijzigen inspraak zullen krijgen in de te kiezen naam. Ook hier geldt dat de gemeente hier niet moet beslissen en sturen maar wel de bewoners en adviesraden.          

        Als de nieuwe verkozenen die de raad zullen uitmaken vanaf 2025 onze en jullie mening over het toewijzen aan vrouwelijke namen delen, dan kunnen nog andere voorstellen zeker gerealiseerd worden vanaf 2025.

        Vraag 4 - 2 extra schepenen fusiegemeente - raadslid Rudy Lootens

        De fusiegemeente Lochristi gaat voor de legislatuur 2025-2030 het college uitbreiden met 2 extra schepenen. 8 schepenen + burgemeester voor een gemeente met 30.000 inwoners is niet nodig. Ze zijn daar echter niet toe verplicht en de huidige 6 schepenen + burgemeester volstaan om de gemeente professioneel te besturen. Géén 2 extra schepenen is ook een besparing van €750.000 op zes jaar, met dat bedrag kunnen al mooie investeringen in o.a. fiets- of voetpaden gebeuren.

        · Waarom zijn de 2 extra schepenen nodig?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:

        Dit is jammer genoeg een populistisch voorstel. Maar ik geef zeker een antwoord, om aan te geven dat dergelijke simpele rekensommetjes totaal onterecht zijn. De berekening die jullie maken overschatten de brutojaarwedde van onze schepenen fors. Het gaat over zes jaar over 423.636 euro in Wachtebeke die wegvallen ipv 750.000 in Lochristi.

        Door de fusie doen we op politiek personeel een enorme besparing. Van twee naar één burgemeester, van 10 naar 8 schepenen, van 46 gemeenteraadsleden naar 31 gemeenteraadsleden.

        Dat betekent een globale besparing op politiek personeel van € 958.236 (alleen al op de wedden en zitpenningen, want er zijn nog andere kosten die verdwijnen (pensioenen,  verzekeringen, huisvesting, vorming, enz)) + andere uitgaven specifiek voor politiek personeel.

        Samen dus meer dan 1 miljoen euro besparingen in de volgende legislatuur alleen al op politiek personeel.

        Als mandatarissen van een kleine gemeente weten we heel goed wat een schepen of burgemeestersambt met zich meebrengt. Dat men het gemeentepersoneel moet bijspringen want  er zijn veel taken en weinig handen. De vermindering van het aantal schepenen met één per gemeente sedert deze legislatuur verhoogt de werkdruk op de schepenen. Besturen van steden hebben daar veel minder last van, want die hebben persoonlijke medewerkers.

        Er zijn inderdaad gemeenten geweest die begin deze legislatuur besloten hebben met nog een schepen minder te werken. Na 3 jaar krijg ik van de schepenen van die gemeenten te horen dat dit de domste beslissing was die ze genomen hebben. Het legt veel te veel druk op  de mensen in het college en de bestuurskracht. Vlaanderen geeft de gemeente steeds meer opdrachten. Schepenen en burgemeesters rennen van de ene vergadering naar de andere in de gemeente of op bovenlokaal niveau en moeten zich dikwijls laten verontschuldigen omdat men niet op drie plaatsen tegelijk kan zijn. 

        Lochristi heeft een bevolking die 3 maal groter is dan Wachtebeke. De Vlaamse regering heeft het aantal schepenen tijdelijk verhoogd voor fusiegemeenten om, dixit minister Somers, toe te laten dat ook schepenen vanuit de kleine gemeentepartner zouden verkozen worden in de nieuwe gemeenteraad. Het Vlaams Agentschap dat ons begeleidt bij de fusie laat weten dat er voor het schepencollege meer werk wordt gevraagd na de fusie. Het College van Wachtebeke zou graag hebben dat er ook Wachtebekenaren verkozen worden als schepen in de nieuwe gemeenteraad vanaf 2025. Daarom kiezen wij dan ook duidelijk voor het  besparingsvoorstel van meer dan 1 miljoen dat in ons fusieverhaal zit vervat naast de forse belastingvermindering op de personen en onroerende voorheffing. 

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 30 maart 2023 CD&V.

        Vraag 1 - Gemeenschapsdienst langdurig werklozen - raadslid Ronny Droesbeke

        Minister Jo Brouns heeft een uitrol gelanceerd om een gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen mogelijk te maken en dit binnen hun eigen gemeente.

        Gemeenten kunnen daarbij werkplekken inrichten vb. begeleiden van schoolkinderen, woonzorgcentrum, onderhoud van groenvoorzieningen enz. De gemeenten krijgen daarvoor een begeleidingspakket om mensen die langer dan twee jaar werkloos zijn gedurende zes maanden twee halve of twee volle dagen een werkplek aan te bieden. Er is een oproep gelanceerd aan de gemeentebesturen om zich te engageren om daaraan deel te nemen. Dit kan nog tot 15 mei. 

        Zal Wachtebeke zich aansluiten tot deze uitrol?

        Antwoord schepen Christine Bax:

        Het ESF project, is een Europese subsidie, niet gemaakt op maat van Wachtebeke. Werkplekken toewijzen is 1 ding maar die mensen opvolgen is nog iets anders. In het Meetjesland zijn er 3 gemeenten die dit gedeeltelijk oppikken, Aalter, Eeklo en Assenede, inderdaad de grotere gemeenten. Ondanks het feit dat het grotere gemeenten zijn bevat hun aanvraag enkel het engagement tot het informeren en het aangeven van 3 mogelijke werkplekken. Deze projectsubsidie vragen we niet aan. 

        Wel bekijken we om in te schrijven in het subsidieproject Capacity Building. Ook dat is een Europese subsidie die richt op een doelgroep maar die breder zal gaan. Hier zal wel een cofinanciering van 30% gevraagd worden en dat moeten we bekijken hoever we daar kunnen in meestappen en wie wil meebetalen aan die 30%. Dit gaat dan over een engagement van 6 jaar. De aanvraagperiode loopt tot september dus we hebben ietwat tijd om sponsors te zoeken. De timing van de oproep is misschien wat ongelukkig want alle besturen hebben al hun meerjarenplanningen gemaakt en om daar nu nog extra budget voor vrij te maken? Maar het gaat over onze meest kwetsbare mensen. Niet instappen in Capacity Building betekent ook dat al de problematiek sowieso bij de Sociale Dienst zal komen en dat hebben we in deze tijden ook niet meer nodig. Laat ons ook niet vergeten dat de tewerkstelling ikv inburgering en integratie ook bij de sociale dienst terechtkomt. Vorige maand hebben we die samenwerking hier op de raad goedgekeurd. We moeten keuzes maken, we kunnen niet op alles ingaan.

        Vraag 2 - Nationaalpark Scheldevallei - raadslid Ruud Smeets

        Wat is het standpunt van de gemeente in dit dossier?

        Wat zijn de stappen die al zijn ondernomen?

        Antwoord schepen Piet Penneman:

        Concreet voor Wachtebeke gaat het niet om nieuwe percelen, tenzij deze opgenomen in het project Moervaartvallei. Dit project moet nog uitgevoerd worden. Het gaat om enkele kleine realisaties in Mendonk met wat kleine uitlopers in Wachtebeke, dan het gebied Kalvekant-Peene ten noorden van de Moervaart ter hoogte van Kalvebrug (waterberging), enkele smalle reepjes ten zuiden van Moervaart die nu braak of bebost zijn en het Maaibos (rechtover de parking van het zwembad – Moerbeeks grondgebied).

        Het college heeft de kaart met percelen goedgekeurd (we hebben dit op perceelsniveau nagekeken en een zeer kleine bijstelling gedaan omdat die conflicterend waren met andere bestemmingen). De volledige plannen dienen nog goedgekeurd te worden. Bij de toelichting door de gouverneur is ook heel duidelijk gesteld dat je maar één keer kunt instappen in deze trein, maar je kan in alle ‘stations’ afstappen. In principe is de aanvraag van een ‘nationaal park’ een middel om meer middelen los te krijgen om de bestaande natuur beter te verzorgen/exploiteren.

        Onze bezorgdheid is dat er verdere maatregelen zou kunnen komen rond deze percelen. We begrijpen heel sterk deze bezorgdheid in hoofde van de landbouw. Een zorg die we ter harte nemen, maar in dit project geen direct belang heeft.

        Vraag 3 - Heraanleg N449 - raadslid Ruud Smeets

        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        De voortgang in dit dossier gaat heel traag ondanks de herhaalde vraag van de gemeente naar een stavaza. Aquafin had vorig jaar het project in de markt gezet maar er was maar één kandidaat studiebureau dat bovendien niet voldeed aan de opgelegde criteria. Aquafin ging voor eind maart 2023 de vraag stellen om een studiebureau opnieuw in de markt zetten. Hierover hebben we nog geen nieuws ontvangen.

        Vraag 4 - Woonuitbreidingsgebied Molenhoek/Kalve - raadslid Ruud Smeets

        Wat zijn de volgende stappen die in dit dossier worden ondernomen?

        Antwoord schepen Piet Penneman:

        Het college heeft een officieel advies gevraagd aan de Gecoro en aan de Milieuraad tegen ten laatste 1 mei. Daarna zal het college de adviezen overwegen en een stelling innemen om al dan niet groen licht te geven om verdere stappen te ondernemen.

        Vraag 5 - Verbouwing bib/ foyer - raadslid Michiel Van Eetvelde

        Wat is de STAVAZA in dit dossier? 

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Een overzicht van wat er tot nu toe is gebeurd: 

        • Aannemer is aangesteld en er is 3 keer overleg geweest met architect, aannemer, technische dienst en cultuurhuis voor opstart project 
        • Oplijsten van nodige werken voor verplaatsen watermeter en – aansluiting met Watergroep 
        • Idem voor gas 
        • Opvragen raming voor het uitvoeren van de nutswerken en elektriciteitswerken 
        • Opmaak plan voor verplaatsen van alarmcentrales, prikklok, koepeldetectie… 
        • Oplijsten elektriciteitswerken voor inrichten onthaalbalie (internet, werkstations, telefonie…) en bib 
        • Organisatie toegangsdeuren buiten en binnen. 
        • Vraag aan aannemer om planning op te maken. Keuze is om alles zoveel mogelijk in één fase te laten doorgaan om zo weinig mogelijk hinder te hebben bij de werking van de vrije tijdsdiensten. Waarschijnlijk pas in het najaar start van de werken omdat we willen wachten totdat het schrijnwerk (ramen en deuren) zijn geleverd en we moeten hiervoor zeker 18 weken voorzien. Met het bouwverlof erbij zal dus eerder de termijn in september/oktober haalbaar zijn. Als we eerder beginnen zitten we met het probleem van de voorgevel: de huidige ingang gaat weg en de nieuwe is nog niet geïnstalleerd. Daarom is de keuze voor alles in één fase te laten doorgaan. 
        • Plannen voor binneninrichting bib worden voorbereid en opgemaakt. 

        Vraag 6 - AED-toestel - raadslid Michiel Van Eetvelde (beantwoord samen met de vraag van NV-A)

        Wachtebeke heeft verschillende AED-toestellen hangen maar op de website van de gemeente of andere websites vinden we deze niet terug (rodekruis, http://www.noodgeval.help/).Dit kan voor mensen die niet van onze gemeente zijn wel het verschil maken.

        Kan dit aangepast worden op alle websites? Een extra toestel vb. aan het gemeentehuis zou zeker ook geen overbodige luxe zijn.

        Vraag 7 - Safarkesmarkt - raadslid Michiel Van Eetvelde

        Is er al zicht op de plannen om een nieuwe wind door de Safarkesmarkt te laten waaien?

        Antwoord raadslid André Chalmet:

        Om de eigenheid van de Safarkensmarkt te bewaren zal er niet afgeweken worden van de vorige edities. 

        De verenigingen zullen zich opnieuw kunnen promoten en door middel van een verkoopstandje en het aanbieden van volksspelen op de markt hun kassa spijzen. 

        Hiervoor worden de verenigingen en clubs aangeschreven om deel te nemen.

        Als bijkomende animaties worden er demonstraties van oude ambachten, en andere spektakels voorgesteld.

        Na de openingsreceptie in de Dhust, is er een rondgang door de Harmonie onder begeleiding van reuzin Steefke Speeke.

        In de vooravond is er centraal op het Persynplein een muzikaal optreden voorzien.

        We hopen op gezond goed weer.

        Vraag 8 - Heemkundige kring - raadslid Ronny Droesbeke

        Wat is de visie van de gemeente op de toekomst van de heemkundige kring?

        Wat met de fusie? Oplossing voor het plaatsgebrek?

        Antwoord raadslid Antoon De Baets:

        Wat Heemkunde betreft is Lochristi aangesloten bij de Heemkundige Kring De Oost-Oudburg, v.z.w.
        Ze willen net zoals de Wachtebeekse Heemkundige Kring de geschiedenis bestuderen en bekendmaken, in al haar aspecten, maar zijn ruimer georganiseerd als de Heemkundige Kring in Wachtebeke want ze bestrijken de vroegere gemeenten: 
        Beervelde, Destelbergen, Desteldonk, Heusden, Lochristi, Mendonk, Oostakker, Sint-Amandsberg, Zaffelare, Zeveneken, en van het vroegere Sint-Baafsdorp en Meulestede.

        Deze plaatsen vormden indertijd het oostelijke deel van de Oudburg of Kasselrij van Gent. Tevens wil de kring bijdragen tot het respect en behoud van het historische erfgoed.

        Ze worstelen ook met een tekort aan actieve medewerkers. Zoals bij veel verengingen. Het is echter niet de taak van de huidige of het toekomstige gemeentebestuur om hen  te zeggen hoe ze in de toekomst hun taak en werking moeten aanpakken. We moedigen vanuit het gemeentebestuur zeker aan dat beide Kringen op korte termijn contact met elkaar opnemen om naar elkaar te luisteren en te horen welke taken ze nu precies vervullen en waar er nauwere samenwerking wenselijk en mogelijk is. Men kan misschien ook starten met behoud van de bestaande eigen werking. 

        Indien, zoals nu het geval, het nieuwe gemeentebestuur vanaf 2025 adviezen inzake Heemkunde wenst, zal er wel een centraal aanspreekpunt moeten aangeduid worden. Maar democratie moet van onder af opgebouwd worden, niet opgelegd van bovenuit. We wensen hen alle succes in hun toekomstige werking. 

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad