Op 10 maart 2022 liet Lies Van De Walle weten ontslag te nemen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) wegens de verhuis naar een andere gemeente.
Ter vervanging van Lies wordt Julien Vandermast voorgedragen als nieuw lid van het BCSD voor de resterende periode van deze legislatuur.
De voordrachtakte werd overeenkomstig de procedure vermeld in artikel 95 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 opgesteld. De meerderheid van de raadsleden ondertekende de akte.
De geloofsbrieven werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
De algemeen directeur ondertekende de ingediende voordrachtsakte samen met de bijlagen voor ontvangst op 11 april 2022.
De OCMW-raad dient de geloofsbrieven goed te keuren.
Het nieuwe BCSD-lid zal vóór de eerstvolgende vergadering van het bijzonder comité de eed afleggen in handen van de voorzitter van de OCMW-raad in aanwezigheid van de algemeen directeur.
Het proces-verbaal dat hiervan wordt gemaakt, wordt ondertekend door de voorzitter en het nieuwe BCSD-lid en wordt bezorgd aan de voorzitter van het BCSD.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 95, 96, 103 en 105.
Artikel 1 De OCMW-raad keurt de voordrachtsakte van Julien Vandermast als nieuw lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst goed.
Artikel 2 De OCMW-raad keurt de geloofsbrieven van Julien Vandermast goed.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP - pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21-verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, zelf toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. Tenslotte en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance vereist geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste bijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval voor de aangeslotenen moet het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen; binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds
Volgende documenten maken deel uit van het dossier: de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Het Vlaamse onderhandelingscomité C1 ondertekende het protocol.
In de meerjarenplanning worden de nodige kredieten voorzien.
Verder werd de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: gemeente Wachtebeke om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité werden besproken. Deze bespreking leidde tot protocol van akkoord.
Er dient een vertegenwoordiger te worden aangeduid om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Het protocol van akkoord van het BOC.
Artikel 1 De OCMW-raad neemt kennis van en stemt in met
De OCMW-raad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2 De OCMW-raad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 De OCMW-raad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4 De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 5 Het bestuur vormt samen met Gemeente Wachtebeke een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 6 Raadslid Wim Vanpuyvelde, Kerkstraat 39, 9185 Wachtebeke wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Ronny Droesbeke, Spoorwegstraat 18, 9185 Wachtebeke wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7 De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
OCMW Wachtebeke is toegetreden tot de Welzijnsband Meetjesland. Volgens artikel 14 van de statuten van de Welzijnsband verliezen de vertegenwoordigers hun mandaat in de raad van bestuur onmiddellijk na de eerste algemene vergadering die volgt op de vernieuwing van de raden voor maatschappelijk welzijn.
Volgens artikel 13 van de statuten van de Welzijnsband wordt iedere deelgenoot in de raad van bestuur vertegenwoordigd door een lid aangeduid door de eigen OCMW-raad. Voor elk lid kan een plaatsvervanger worden aangeduid die de vergaderingen mag bijwonen in de plaats van het effectieve lid. Iedere vertegenwoordiger of plaatsvervanger beschikt over één stem.
Volgens artikel 25 van de statuten van de Welzijnsband bestaat de algemene vergadering uit leden van de raden voor maatschappelijk welzijn van de deelgenoten. Het aantal door de OCMW-raden aan te duiden leden van de algemene vergadering is drie (3) leden voor een OCMW van een gemeente met vijftienduizend (15.000) of minder inwoners en vier (4) leden voor een OCMW van een gemeente met meer dan vijftienduizend (15.000) inwoners. De leden van de algemene vergadering worden door de respectievelijke OCMW-raden, bij geheime stemming en in een enkele stemronde aangewezen, waarbij elk raadslid over één stem beschikt. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
Volgens artikel 484, § 1 van het decreet lokaal bestuur zijn de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de organen van de welzijnsvereniging vertegenwoordigd door leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. De leden worden door de raad voor maatschappelijk welzijn aangewezen bij geheime stemming en in één enkele stemronde. Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt daarbij over één stem. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
De raden voor maatschappelijk welzijn zijn vernieuwd op 03 januari 2019. Het is dus aangewezen om nieuwe vertegenwoordigers voor de raad van bestuur en de algemene vergadering aan te duiden.
Voor de raad van bestuur verwijst de algemeen directeur van de Welzijnsband in haar mail van 21 november 2018 naar de onderlinge afspraak om de schepen van welzijn aan te duiden als vertegenwoordiger, maar dat is geen statutaire verplichting.
Voor de algemene vergadering kan de gemeente Wachtebeke op basis van haar inwonersaantal dat lager is dan 15.000 inwoners 3 vertegenwoordigers aanduiden.
Volgens artikel 23 van de statuten van de Welzijnsband wordt het toezicht op de welzijnsvereniging uitgeoefend door een college van commissarissen bestaande uit drie leden. De leden van het college van commissarissen oefenen een mandaat van raadslid uit bij één van de OCMW’s die deel uitmaken van de vereniging. De leden van dit college worden, op voorstel van de aangesloten OCMW’s, benoemd door de algemene vergadering. Hun mandaat is onverenigbaar met het lidmaatschap van de raad van bestuur. Het OCMW van Wachtebeke kan voor dit college van commissarissen facultatief iemand voordragen.
Mevrouw Lies Van de Walle is één van de drie vertegenwoordigers voor de gemeente Wachtebeke in de algemene vergadering. Ten gevolge van haar ontslag uit de raad voor maatschappelijk welzijn dient een nieuwe vertegenwoordiger worden aangeduid.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 475 tot 495;
De statuten van de Welzijnsband Meetjesland dd. 22 november 2017;
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 februari 2019 betreffende de aanduiding van de vertegenwoordigers.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 Raadslid Heidi Misseghers, Cornilstraat 3B, 9185 Wachtebeke wordt aangeduid als nieuwe mandataris-vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Welzijnsband Meetjesland voor de resterende periode van deze legislatuur.
Raadslid Heidi Misseghers zal het lokaal bestuur Wachtebeke vertegenwoordigen samen met mevrouw Linda Van Himme, Langelede 95, 9185 Wachtebeke en de heer Rudy Lootens, Merelstraat 38, 9185 Wachtebeke die reeds aangeduid werden als mandataris-vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Welzijnsband Meetjesland.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het diensthoofd Sociale Zaken en de Welzijnsband Meetjesland.
Namens de OCMW-raad,
Namens OCMW-raad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter OCMW-raad