OCMW Wachtebeke heeft sinds 2015 reeds verschillende trajecten doorlopen op zoek naar een groter verband voor het wzc De Mey. Zo werden onder meer de mogelijkheden onderzocht om toe te treden tot het zorgbedrijf Waasland en welzijnsvereniging Sakura. De onderhandelingen met Sakura werden in een zeer ver gevorderd stadium afgeblazen omwille van de doorkruisende logica van de regiovorming: Moerbeke en Lokeren behoren tot referentieregio Waasland, Wachtebeke werd ingedeeld bij Regio Gent. Toch blijft het de wens van het bestuur om een openbaar wzc in Wachtebeke te behouden. Daarom blijft het bestuur op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden.
In augustus kwam de stuurgroep fusie Lochristi-Wachtebeke voor de eerste keer samen met het externe consultancybureau Mondea.
In aanloop naar de voorgenomen samenvoeging op 1 januari 2025 dienen de komende maanden veel belangrijke beslissingen genomen te worden. Eén van de eerste te nemen beslissingen betreft het toekomstig te bewandelen pad aangaande de verschillende dienstverleningen van de OCMW’s.
Om een weloverwogen keuze te kunnen maken, is duidelijk zicht op de werking van welzijnsverenigingen belangrijk. Daarom organiseerde het college van burgemeester en schepenen/vast bureau een infoavond op 24 oktober 2022 voor alle raadsleden van het lokaal bestuur, en de leden van het bcsd en een infomoment op 26 oktober 2022 voor de medewerkers van de ondersteunende diensten van het lokaal bestuur. De algemeen directeur van de Welzijnsvereniging Zorgband Leie en Schelde (waartoe een aantal van onze buurgemeenten zijn toegetreden) lichtte de werking ervan toe (zie presentatie) met aansluitende vraagstelling vanuit de zaal.
Zoals uit de in bijlage gevoegde motivatienota blijkt, wenst OCMW Wachtebeke toe te treden tot de Zorgband Leie en Schelde, welzijnsvereniging onderworpen aan Deel 3, titel IV, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, met maatschappelijke zetel te 9820 Merelbeke, Salisburylaan 100.
Bij toetreding tot de Zorgband Leie en Schelde draagt OCMW- Wachtebeke haar ouderen- en thuiszorgdiensten (verder afgekort genoemd: ouderenzorgdiensten) over naar de Zorgband Leie en Schelde. Concreet zal de Zorgband instaan voor volgende dienstverlening:
o Het woonzorgcentrum De Mey met erkenningsnummer ROB CE 202 en RVT VZB 2085;
o Groep van assistentiewoningen , met erkenningsnummer CE 1881;
Alvorens de Zorgband Leie en Schelde de exploitatie van ouderenzorgdiensten van OCMW Wachtebeke opneemt, wordt een transitietraject doorlopen, zoals uitvoerig beschreven in het voorliggend transitieplan. Het jaar 2023 wordt aangegrepen als start van de transitieperiode. De Zorgband Leie en Schelde zal per 01 januari 2025 effectief de exploitatie van de ouderenzorgdiensten van OCMW Wachtebeke opnemen.
De Zorgband Leie en Schelde is opgericht per 01 januari 2018 om “Samen betaalbare, kwalitatieve en nabije zorg aanbieden zodat iedere inwoner in de regio de nodige ondersteuning krijgt bij het ouder worden.”
De Zorgband Leie en Schelde is opgericht vanuit volgende werkingsprincipes:
- In de Zorgband werken de lokale besturen samen om maatschappelijk duurzaam te ondernemen met respect voor de mensen (klanten en het personeel), de economische en de ecologische realiteit.
- Alle inwoners uit de regio kunnen bij de Zorgband terecht (rechtstreeks of via het OCMW/Sociaal Huis) voor toegankelijke ondersteuning om op een comfortabele manier ouder te worden. We streven naar kwalitatieve en nabije zorg.
- In de Zorgband worden alle ouderenzorgdiensten van de partners samengebracht. Op deze manier bouwt het een complementair aanbod uit met het private en semipublieke initiatief zonder de belangen van het eigen aanbod uit het oog te verliezen. Vanuit de lokale noden wordt gestreefd naar een uniform aanbod dat efficiënt, effectief en duidelijk is voor de lokale besturen, de medewerkers en de klanten.
- De Zorgband is een sterke actor in het zorglandschap die de lokale besturen de nodige instrumenten en een duidelijk beslissingskader biedt om betaalbare en kwalitatieve zorg in hun gemeente en de regio te garanderen.
- Als trendsetter en dynamische organisatie neemt de Zorgband initiatief en stimuleert het samenwerking in het zorglandschap om zo een hoofd te bieden aan de uitdagingen die zich aandienen (demografisch, financieel ,…)
- De Zorgband is een openbare dienstverlening. Daarom streeft het continu naar een maximale maatschappelijke winst met een zo klein mogelijke lokale financiële bijdrage. Dit gebeurt binnen een open en transparante werking voor de lokale besturen, de klanten en de medewerkers.
- De Zorgband is/blijft een aantrekkelijke werkgever voor toekomstige en huidige medewerkers.
Artikel 8 van de statuten Zorgband Leie en Schelde bepaalt dat nieuwe deelgenoten kunnen worden aanvaard door de Algemene Vergadering overeenkomstig de procedure beschreven in artikel 482 DLB.
Bij toetreding van een nieuwe deelgenoot wordt een overeenkomst gesloten tussen alle deelgenoten betreffende de rechten die de deelgenoten kunnen laten gelden op de inbreng die zij hebben gedaan bij de toetreding tot de welzijnsvereniging of tijdens hun deelgenootschap. Hiervoor wordt verwezen naar de beslissing van de Raad van Bestuur van de Zorgband Leie en Schelde van 18 maart 2022 waarbij de instapkosten voor OCMW Wachtebeke zijn vastgelegd op € 100.000 pro memorie.
Artikel 11 van de statuten Zorgband Leie en Schelde voorziet in een beheersovereenkomst tussen de deelgenoten en de welzijnsvereniging waarbij de samenwerking en de financiële verhoudingen tussen de OCMW’s en de Zorgband Leie en Schelde worden bepaald, in het bijzonder de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng, de dotatie van de OCMW’s aan de Zorgband Leie en Schelde, de overdracht van de subsidies door de OCMW’s evenals de wijze waarop de Zorgband Leie en Schelde haar opdracht dient te vervullen.
- Deel III, Titel IV, hoofdstuk II van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Statuten Zorgband Leie en Schelde
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018
- Gemeenteraadsbesluit van 19 mei 2022 tot principiële goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke
- Het voorstel om principieel toe te treden met de thuiszorgdiensten en ouderenvoorzieningen van het OCMW werd besproken in de vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité van 7 november 2022.
Artikel 1 De OCMW-raad gaat principieel akkoord dat OCMW Wachtebeke toetreedt tot de Zorgband Leie en Schelde. Het toetreden tot de Zorgband Leie en Schelde brengt een éénmalige instapkost van €100.000 pro memorie met zich mee.
Artikel 2 Zorgband Leie & Schelde wordt m.i.v. 01 januari 2025 gelast met de gehele exploitatie die gerelateerd is aan ouderenzorg. Volgende dienstverlening wordt overgedragen aan Zorgband Leie & Schelde:
o Het woonzorgcentrum De Mey met erkenningsnummer ROB CE 202 en RVT VZB 2085;
o Groep van assistentiewoningen , met erkenningsnummer CE 1881;
Artikel 3 De OCMW-raad keurt de voorliggende transitienota goed. Het transitietraject wordt in 2023 gestart. De kosten verbonden aan het transitietraject zijn ten laste van OCMW Wachtebeke overeenkomstig een verdeelsleutel in functie van het aantal deelnemers aan het transitietraject.
Artikel 4 De OCMW-raad keurt de afgesloten beheersovereenkomst tussen de OCMW’s Laarne, Destelbergen, Merelbeke, Nazareth, het APB Provinciaal Zorgcentrum Lemberge en de Zorgband Leie en Schelde goed met dien verstande dat het aantal afgevaardigden in de algemene vergadering en de raad van bestuur nog onderhandelbaar is. De voorliggende beheersovereenkomst is afgesloten voor een duurtijd van 18 jaar met aanvang op 01 januari 2020 om vervolgens te eindigen op 31 december 2038. Volgens deze modaliteiten treedt OCMW Wachtebeke toe tot de Zorgband Leie en Schelde.
Sinds 1 januari 2019 is het lokaal bestuur ingestapt in het raamcontract van de Vlaamse Overheid voor de levering van elektronische maaltijdcheques (perceel 2) voor een periode van 48 maanden. (bestek 2015/HFB/OA/32100). Deze opdracht werd toegewezen aan Edenred Belgium NV.
Het huidig contract voor de levering van de maaltijdcheques loopt op 31 december 2022 ten einde.
Het voorstel van de personeelsdienst is om opnieuw in te tekenen op het (nieuwe) raamcontract van de Vlaamse Overheid voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques. (bestek 2019/HFB/OP/59092).
Dit raamcontract van de Vlaamse Overheid heeft een looptijd tot 31 maart 2024 en we kunnen intekenen voor een termijn van 48 maanden, welke start op 1 januari 2023.
Deze raamovereenkomst omvat ook een aanvullend aanbod voor ecocheques,.... waarop we kunnen intekenen via het instapformulier.
Deze opdracht werd door de Vlaamse Overheid gegund aan Edenred Belgium NV.
In principe zijn er geen grote wijzigingen t.o.v. vroeger en zal de betaalwijze ongewijzigd blijven. Enkel de kosten van de vervangkaarten wijzigen.
PRIJZEN
| Omschrijving | Eenheid | Prijs |
| dienstverleningskost uitgifte van maaltijdcheques | cheque | € 0,0003 |
| Vervangen kaarten | kaart | € 1,00 |
Voor het toetreden tot een raamcontract is er geen visum nodig van de financieel directeur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in klassieke sectoren;
De gemotiveerde gunningsbeslissing van de Vlaamse Gemeenschap, ondertekend op 17 maart 2020 door de administrateur-generaal van het Facilitair Bedrijf betreffende raamovereenkomst voor aanneming van Diensten - Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques - bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 - Openbare procedure.
Artikel 1 De OCMW-raad beslist om in te schrijven op het lopende raamcontract van de Vlaamse Overheid voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques voor een periode van 48 maanden vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2 De OCMW-raad beslist om gebruik te maken van het aanvullend aanbod voor de levering van elektronische ecocheques.
Artikel 3 Het ondertekend instapformulier zal bezorgd worden aan de dienstverlener (majoraccounts-be@edenred.com) en de aanbestedende overheid (aankoopcentrale@vlaanderen.be).
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur en de personeelsdienst.
Fluvius heeft de opdracht om te voorzien in een netwerk van oplaadpunten voor haar klanten met een budgetmeter. Dit netwerk is gerealiseerd in samenwerking met de lokale besturen. Hiervoor werd destijds een overeenkomst afgesloten waarin onder meer de modaliteiten met betrekking tot de financiële vergoeding door Fluvius werden vastgelegd.
Tot nu toe werd de vergoeding onder meer bepaald door de bereikbaarheid van het oplaadpunt (openingsuren) en het aantal actieve budgetmeters/digitale meters met prepaidfunctie in de gemeente.
De uitrol van de digitale meter en de mogelijkheid om van thuis uit opladingen te doen, brengt mee dat ongeveer 85 % van de betalingen online gebeuren. Daarom heeft Fluvius in samenwerking met VVSG de criteria voor het bepalen van de vergoeding van het oplaadpunt herzien en leggen zij een nieuwe overeenkomst voor ter goedkeuring.
Volgens de nieuwe overeenkomst zal de vergoeding berekend worden op basis van :
- een basisvergoeding ten bedrage van € 2000 per werkingsjaar (niet geïndexeerd)
- een bijkomende vergoeding pro rata van het aantal prepaid-klanten op 31 december van het werkingsjaar
Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 zal het OCMW nog dezelfde vergoeding ontvangen als in 2021. Voor Wachtebeke is dit € 9.235,38.
Pas met ingang van 2025 zal de berekening van de vergoeding gebeuren volgens de modaliteiten van de nieuwe overeenkomst. Volgens de simulatie op basis van het aantal prepaid klanten op 1 september 2022 zou de vergoeding in 2025 € 5735,63 bedragen.
De nieuwe overeenkomst gaat in op 1 januari 2023. De duur wordt telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1 De OCMW-raad keurt de overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten goed.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Guy Reynebeau, Fluvius en aan de financieel directeur.
Naar aanleiding van het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 werden de opnamedocumenten herbekeken. Het opnamebeleid werd toegevoegd aan de opnamedocumenten. Bijgevolg werd het opnamebeleid geactualiseerd. De wijzigingen werden in het blauw geaccentueerd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Artikel 1 De OCMW-raad keurt het aangepast opnamebeleid goed.
Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de opnameverantwoordelijke, de directie van het WZC De Mey en de financieel directeur.
De huidige interne afsprakennota en overeenkomst van het WZC De Mey voldoen niet aan de huidige richtlijnen, namelijk het woonzorgdecreet van 15 februari 2019. Bijgevolg werden deze documenten aangepast volgens de geldende richtlijnen. Deze richtlijnen staan ook toe de interne afsprakennota en de overeenkomst tot één opnamedocument te herleiden. Er werd op deze mogelijkheid ingegaan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Artikel 1 De OCMW-raad keurt het voorgestelde opnamedocument goed.
Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de opnameverantwoordelijke, de directie van het WZC De Mey en de financieel directeur.
Schriftelijke vragen OCMW-raad 24 november 2022 CD&V.
Vraag 1 - Oud rusthuis (raadslid Ruud Smeets)
Wat is de STAVAZA in het dossier over de ontwikkeling van het oud rusthuis en gronden er rond?
Antwoord schepen Piet Penneman:
Het dossier werd verschillende malen opgevraagd bij Veneco, uiteindelijk hebben een drietal ontwerpers/bouwheren een voorstel ingediend. Het gaat telkens om duo’s, combinatie van een bouwheer/groep en een ontwerper/architect. Doordat er maar drie zijn, moet Veneco geen voorselectie maken, enkel de ingediende dossiers moeten gecheckt worden of ze voldoen aan alle criteria.
We zoeken nu naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Hieronder volgt een opsomming van de gunningscriteria in Fase 2:
Samenstelling van de jury :
Timing :
FASE 1: SELECTIE
FASE 2: GUNNING
Namens de OCMW-raad,
Namens OCMW-raad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter OCMW-raad