Het is noodzakelijk om retributies te heffen om de begroting en het financiële meerjarenplan in evenwicht te houden.
Het opzoeken en bezorgen van administratieve inlichtingen vergt heel wat middelen, administratieve en uitvoerende handelingen en tijd van de gemeentediensten, waardoor het aangewezen is hierop een retributie te heffen.
Vanaf 1 januari 2025 zullen Wachtebeke en Lochristi de nieuwe fusiegemeente Lochristi vormen. Het is aangewezen het retributiereglement administratieve handelingen zo snel mogelijk gelijk te schakelen voor het volledige grondgebied van de nieuwe fusiegemeente Lochristi.
Aangezien Lochristi een tariefreglement heeft over administratieve inlichtingen is het aangewezen om dit tariefreglement als basis te nemen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009, zoals gewijzigd;
De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
De gemeenteraadsbesluiten van 23 november 2023 (Wachtebeke) en 27 november 2023 (Lochristi) houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt het retributiereglement administratieve inlichtingen vast als volgt:
Artikel 1.
Er wordt een retributie geheven voor het opzoeken en bezorgen van eender welke administratieve inlichting.
Artikel 2.
§1. De retributie wordt vastgesteld op 35 euro per uur werk van een gemeenteambtenaar om inlichtingen te verstrekken waarvoor geen vast tarief geldt zoals bedoeld in §2 of §3 hierna of zoals vastgelegd in het retributiereglement voor inlichtingen uit het Vastgoedinformatieplatform. Opzoekingen en andere prestaties die minder dan tien minuten in beslag nemen, worden niet aangerekend.
§2. Voor inlichtingen gevraagd door bodemsaneringsdeskundigen, studiebureaus, notarissen, en andere professionele aanvragers over de milieuvergunningen, de historiek, de stedenbouwkundige voorschriften,… betreffende ingedeelde inrichtingen of kadastrale percelen (ter gelegenheid van bodemonderzoeken of andere studies) wordt de retributie vastgesteld op 30 euro per dossier.
§3. Voor afzonderlijke uittreksels uit het vergunningenregister, het plannenregister en voor aan te leveren informatie voor een asbestattest wordt de retributie telkens vastgesteld op 25 euro per dossier.
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door al de natuurlijke of rechtspersonen die om de inlichting verzoeken.
Artikel 4.
De retributie is niet verschuldigd voor :
a. inlichtingen verstrekt aan onvermogende personen die van een rechtmatig belang tot het bekomen van de inlichting kunnen doen blijken; de onvermogendheid wordt door welkdanig degelijk bewijsstuk vastgesteld;
b. inlichtingen gevraagd door een openbaar bestuur of door een met een officieel karakter bekleed
organisme.
Artikel 5.
De retributie als bedoeld in artikel 2, §1 wordt betaald binnen de maand na de verzendingsdatum van de factuur.
De retributies als bedoeld in artikel 2, §2 en §3 worden betaald bij het indienen van de aanvraag.
Artikel 6.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 2 Het retributiereglement administratieve inlichtingen gaat in vanaf 1 januari 2025.