Terug
Gepubliceerd op 25/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 27/01/2022 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Beraad

      • Installatie van raadslid Michiel Van Eetvelde. Onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

        Onderwerp en motivering

        De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad van Verkiezingsbetwistingen geldig verklaard.

        Op 1 december 2021 laat mijnheer Etienne Fermont weten per mail dat hij ontslag neemt als raadslid voor de gemeente- en OCMW-raad op het einde van dat kalenderjaar.
        De opvolger van Etienne Fermont is Michiel Van Eetvelde.

        De nodige geloofsbrieven op naam van Michiel Van Eetvelde werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

        Dhr. Michiel Van Eetvelde wordt opgeroepen om de eed af te leggen en legt de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

        Regelgeving

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder art. 8, 58, 86 en 169;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 6-14;

        De omzendbrief KB/ABB 208/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;

        Het besluit van de gemeenteraad, installatievergadering van 3 januari 2019.

        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van dhr. Michiel Van Eetvelde, lijst CD&V.

        Artikel 2 Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.

        Artikel 3 De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter van de gemeenteraad verklaart Michiel Van Eetvelde aangesteld als gemeenteraadslid.

        Artikel 4 De gemeenteraad stelt de nieuwe rangorde van de gemeenteraadsleden vast als volgt:

        1 Rudy Van Cronenburg
        2 Lucien De Block
        3 Piet Penneman
        4 Patrick Gerard
        5 Eddy Heirwegh
        6 Linda Van Himme
        7 Peter Van Bambost
        8 Christine Bax
        9 Ronny Droesbeke
        10 Lies Van De Walle
        11 Dirk Ongenae
        12 Guy Bral
        13 Ruud Smeets
        14 Rudy Lootens
        15 Diederik Lacayse
        16 Wim Vanpuyvelde
        17 André Chalmet
        18 Heidi Misseghers
        19 Michiel Van Eetvelde
      • Installatie van raadslid Frederik Braeckman. Onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging

        Onderwerp en motivering

        De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad van Verkiezingsbetwistingen geldig verklaard.

        Op 20 december 2021 laat mijnheer Lucien De Block per brief weten dat hij ontslag zal nemen als raadslid na de gemeente- en OCMW-raad.
        De opvolger van Lucien De Block is Eric Van Himme. Hij doet afstand doet van zijn mandaat als raadslid en laat de eer over aan Frederik Braeckman.

        De nodige geloofsbrieven op naam van Frederik Braeckman werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen ter zake. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

        Dhr. Frederik Braeckman wordt opgeroepen om de eed af te leggen en legt de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

        Regelgeving

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder art. 8, 58, 86 en 169;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 6-14;

        De omzendbrief KB/ABB 208/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;

        Het besluit van de gemeenteraad, installatievergadering van 3 januari 2019.

        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van dhr. Frederik Braeckman, lijst OpenVLD.

        Artikel 2 Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.

        Artikel 3 De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter van de gemeenteraad verklaart Frederik Braeckman aangesteld als gemeenteraadslid.

        Artikel 4 De gemeenteraad stelt de nieuwe rangorde van de gemeenteraadsleden vast als volgt:

        1 Rudy Van Cronenburg
        2 Piet Penneman
        3 Patrick Gerard
        4 Eddy Heirwegh
        5 Linda Van Himme
        6 Peter Van Bambost
        7 Christine Bax
        8 Ronny Droesbeke
        9 Lies Van De Walle
        10 Dirk Ongenae
        11 Guy Bral
        12 Ruud Smeets
        13 Rudy Lootens
        14 Diederik Lacayse
        15 Wim Vanpuyvelde
        16 André Chalmet
        17 Heidi Misseghers
        18 Michiel Van Eetvelde
        19 Frederik  Braeckman
      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken Covid-pandemie

        Onderwerp en motivering

        Vaccinatie (door Guy Bral)
        Wachtebeke doe het zeer goed wat boostervaccinaties betreft.  83% van onze inwoners zijn ingeënt met de boosterprik. Een hoger cijfer dan onze ELZ en Vlaanderen.

        In de groep 5- 11 jarigen hadden we in de eerste dagen een zeer hoge opkomst, weliswaar bij de jongsten minder. 50% van die kinderen heeft al een eerste prik gekregen bij ons.   In Vlaanderen tot op heden slechts 21%.
        De tweede prik voor deze groep wordt gezet op woensdagnamiddagen, zaterdagen en zondagen tot einde februari.
        Er worden ook nog tweede kansen aan hen gegeven in februari. (Voor kinderen die nu besmet waren of kinderen van ouders die van gedacht zijn veranderd)

        De regering kan nog beslissen om de 12 tot 18 jarigen een boosterprik te geven en ook nog een 4de boosterprik aan immuun-gecompromitteerde personen. Dit alles zou moeten afgewerkt zijn op 15 maart, de datum waarop we het vaccinatiecentrum Puyenbroeck zouden sluiten. We willen de sporthal zo snel mogelijk vrijgeven en de inzet van ons lokaal bestuur (personeel en middelen) beperken.
        Subsidies vanuit Vlaanderen zijn voorzien tot einde april 22.
        We moeten ons wel voorbereiden op elk scenario van dan af. Zoals vaccineren van zij-instromers, doelgroepen en in het slechtste geval de gehele bevolking.

        Trap 1:
        We hebben gekozen om vanaf 16 maart tijdelijk te vaccineren op één punt in onze ELZ, namelijk het voormalige WZC Zilverberk, Kloosterstraat 24C in Merelbeke. Dit is een tijdelijke oplossing tot we een duidelijke visie van de Vlaamse en federale overheid hebben.     

        Trap 2 vaccinatiedagen:
        250 tot 2.500 prikken per week , voor specifieke leeftijdsgroepen en mensen met onderliggende aandoeningen.
        Die kunnen gegeven worden in lokale dienstencentra, bij huisartsen, scholen, HVHK, Kind en gezin)

        Trap 3: vaccinatiecentra
        Enkel te gebruiken ingeval de gehele bevolking moet gevaccineerd worden op korte termijn. We hebben een locatie nodig die snel en exclusief kan gebruikt worden. Met een vaste ploeg medewerkers en vrijwilligers en inzet van het lokaal bestuur. Op niveau politiezone Wachtebeke Lochristi. Deze twee gemeenten moeten afstemmen waar deze locatie zou kunnen zijn. Met een centrumverantwoordelijke en inzet van gemeentepersoneel.

        We hebben wel nog enkele vragen over de financiering van deze initiatieven.

      • Stand van zaken fusie

        Onderwerp en motivering

        Sedert januari  zijn we concreet gestart met de voorbereiding van een fusie met Lochristi. Op verschillende niveau’s: van de algemene directeurs, financieel directeurs, burgemeesters en eerste schepenen.
        Er wordt de komende maanden gewerkt aan:
        A: het opstellen van een stappenplan,
        B: het aanstellen van een facilitator om ons te begeleiden in dit proces,
        C: het betrekken en communiceren naar colleges, gemeenteraden en naar de bevolking
        D: win win verhaal realiseren uit de verschillende wijzen van aanpak in beide gemeenten.

        Het stond in ons bestuursakkoord van 2019, dat we zouden streven naar een fusie tegen de volgende gemeenteraadsverkiezingen van 2024. Als je iets beloofd moet je dat ook doen. De gemeenteraad van november 21 gaf unaniem toelating gegeven om gesprekken te beginnen om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken.

        Wat zijn de volgende stappen?

        • Er zal iedere gemeenteraad  teruggekoppeld worden naar de gemeenteraadsleden en partijen over de stand van zaken.
        • Op korte termijn zal een facilitator aangesteld worden voor de beide gemeenten om ons te begeleiden.  Ook de gouverneur en Vlaanderen helpen.
        • Op 15 februari 2022 start de eerste wijkvergadering op Overslag waar aan de wijkbewoners telkens een toelichting zal gegeven worden over het waarom van een fusie, hoe er gekozen werd, hoe het nu verder moet en wat de gevolgen voor de inwoners kunnen zijn. Deze info komt voor eind april ook in de 4 andere wijkvergaderingen.   
        • 31 december 2022 wordt een foto genomen van de financiële situatie  door Vlaanderen, van de beide gemeente om de beloofde compensatie voor de schuldaflossing vast te leggen. We hebben in Wachtebeke geen schulden meer op te nemen in deze legislatuur.
        • 31 december 2023 is de ultieme datum voor de definitieve beslissing van de fusie door de 2 gemeenten. Het hoeft echter niet zo lang te duren, we hopen zeker tegen de zomer van 2023 de finale beslissing op de gemeenteraden te brengen.  
        • Op 13 oktober 2024, zijn er gemeenteraadsverkiezingen in de nieuwe gemeente van 31.000 inwoners.
        • Vanaf 1 januari 2025 wonen we in de gemeente x.                  

        Inwoners van Wachtebeke zullen zich nog altijd Wachtebekenaar noemen. Net zoals mensen van Zaffelare zich na bijna 50 jaar fusie met Lochristi Zaffelarenaar noemen. Laat ons onze grenzen van persoonlijk en partijbelang overstijgen en gaan voor een gezonde toekomstvisie voor onze mensen. We kunnen samenwerken, dat hebben we al bewezen. Laten we er samen werk van maken.

      • Welzijnsvereniging Audio. Ontwerpverslag van de Algemene Vergadering van 17 december 2021. Kennisname

        Onderwerp en motivering

        Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten. De gemeente Wachtebeke is lid van deze welzijnsvereniging.

        Volgens de statuten van de welzijnsvereniging (art. 20) dient het verslag van de algemene vergadering ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Statuten van de welzijnsvereniging Audio, inzonderheid artikel 20.

        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerpverslag van de Algemene Vergadering van Welzijnsvereniging Audio van 17 december 2021.

    • Besluit

      • Ontwerp van gezamenlijk organogram gemeente - OCMW. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente en het OCMW over een gezamenlijk organogram moeten beschikken.

        De algemene structuur van het ontwerp van organogram werd reeds in 2018 opgemaakt onder begeleiding van BDO. De afzonderlijke organogrammen van gemeente en OCMW werden hierbij in overleg met de relevante diensthoofden naast elkaar gelegd en aan een update onderworpen. Met een gezamenlijk organogram wordt een maximale integratie van de diensten beoogd: integratie op het vlak van dienstverlening, beleidsniveau, organisatieniveau en managementniveau. Dit alles met het oog op een versterking van de eenheid van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering. Het vertegenwoordigt alle entiteiten van de geïntegreerde organisatie.

        Omwille van het ontbreken van (de functie van) een Stafmedewerker Algemene Staf op het moment van opmaak werd dit niet afgerond. We namen met dit opnieuw op met het MAT in de loop van 2021.

        Het organogram dat hier voorligt, vertrekt van een organisatiemodel met 5 diensten + het wzc De Mey:
        - financiën;
        - dienst ondersteuning;
        - dienst grondgebied;
        - dienst samenleving:
        - dienst vrije tijd;
        - wzc De Mey

        Behalve de dienst financiën, bestaan de diensten uit verschillende teams.
        De financiële dienst wordt aangestuurd door de financieel directeur.
        De dienst ondersteuning bestaat uit team facility, communicatie, stafdienst en HR.
        Deze dienst staat rechtstreeks onder de leiding van de algemeen directeur.
        De dienst grondgebied bestaat uit een binnen- en een buitendienst en wordt aangestuurd door het diensthoofd grondgebied.
        De dienst vrije tijd bestaat enerzijds uit een team cultuur, aangestuurd door een teamcoördinator cultuur en anderzijds uit een team jeugd en sport. Tot het team jeugd en sport behoort ook de BKO. De teamcoördinator BKO en de jeugd- en sportconsulent vormen een zelfsturend team.
        De dienst samenleving bestaat uit de teams burgerzaken en sociale zaken, beide aangestuurd door een teamcoördinator.
        Voor het wzc De Mey werd een apart organogram goedgekeurd door de OCMW-raad van mei 2021. De directie van WZC De Mey wordt aangestuurd door de algemeen directeur.

        Tot slot wordt de algemeen directeur ondersteund door een stafmedewerker. Ook de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk en de noodplanning rapporteren rechtstreeks aan de algemeen directeur.

        Een aantal taken zitten historisch op onlogische plaatsen (bv evenementenloket, lokale economie, markten, participatie) en voor bepaalde taken bestaan nog steeds lacunes (bv aankoopbeheer). Op middellange termijn wordt gestreefd naar denken in processen eerder dan in (deel)taken zodat er binnen het organogram eigenaars van processen kunnen geïdentificeerd worden. Het moet in eerste instantie de bedoeling zijn om alle functies in te vullen door middel van interne verschuivingen of doorgroeien van personeel. Op lange termijn dient er weloverwogen omgegaan te worden met beslissingen tot vervanging van personeelsleden ingevolge uitdiensttreding en pensioneringen.

        Het voorliggend organogram heeft geen impact op de reeds begrote personeelsbudgetten.

        Dit organogram werd aan de vakorganisaties voorgelegd op 14 december 2021.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De bespreking op het MAT van 23 september 2021 en 4 november 2021;

        De bespreking van dit ontwerp van gezamenlijk organogram op het BOC van 14 december 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt het gezamenlijk organogram voor de geïntegreerde werking van de gemeente en OCMW vast.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de personeelsdienst.

      • Gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag. Vraag voor goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In afwachting van de definitieve erfpachtovereenkomst werd er in het traject voorzien dat de mogelijkheid bestaat om een tijdelijke gebruikersovereenkomst af te sluiten tussen de kandidaat-erfpachter en het lokaal bestuur. Op deze manier kan in afwachting van het afronden van het administratieve dossier de kandidaat-erfpachter het kerkgebouw reeds tijdelijk in gebruik nemen.

        Om de rechten en plichten van beide partijen te vrijwaren wordt hiervoor een gebruiksovereenkomst opgesteld.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de gebruikersovereenkomst goed met de modaliteiten voor het tijdelijk gebruik van de kerk van Overslag door Brouwerij Broers CV. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Artikel 2 De overeenkomst wordt afgesloten in afwachting van het administratief afronden van het erfpachtdossier en treedt in voege op 1 februari 2022. De einddatum is vastgelegd op 31 december 2022 en de overeenkomst kan niet stilzwijgend verlengd worden.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Brouwerij Broers CV, de verantwoordelijke voor het gebouwenbeheer en de financieel directeur.

      • Verkoop PMD-zakken door Wachtebeekse handelaars. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        PMD-zakken zijn beschikbaar op het gemeentehuis maar buiten de verlengde openingsuren op maandag, zijn de openingsuren niet ideaal voor de werkende burgers. Enkele handelaars in Wachtebeke stonden mee in voor de verdeling-verkoop van PMD-zakken. Zij zijn afgehaakt of dreigen af te haken omdat ze geen winst maken op de verkoop van PMD-zakken. Zij zien dit niet enkel als een extra dienstverlening naar hun klanten toe.
        De handelaars kopen momenteel de PMD-zakken aan bij het lokaal bestuur aan 0,15 euro/zak en verkopen deze ook aan deze kostprijs. Dit is namelijk de verkoopprijs die is vastgelegd door Fostplus. PMD-zakken voor een lager of hoger bedrag verkopen is onrechtmatig.

        We mochten al meermaals de vraag ontvangen van handelaars die mee instaan voor de verdeling van PMD-zakken of het mogelijk is dat zij de zakken aan een iets lager tarief kunnen aankopen bij de gemeente waardoor ze op de verkoop toch een zekere winstmarge kunnen genereren. We wensen aan deze vraag tegemoet te komen door aan handelaars die op het grondgebied Wachtebeke handel voeren en mee instaan voor de verdeling-verkoop van de PMD-zaken om de zakken aan te kopen aan een verlaagd tarief. We voorzien een tarief van 0,125 euro per zak op voorwaarde dat ze per doos worden aangekocht (momenteel 10 rollen per doos).

        Met de handelaars die mee instaan voor de verdeling-verkoop van PMD-zakken wordt een overeenkomst vastgelegd met onder meer de afspraken qua minimumafname maar ook van aan- en verkoopprijs van PMD-zakken.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt goed dat handelaars in Wachtebeke met wie een overeenkomst wordt afgesloten voor de verkoop van PMD-zakken het volgende wordt afgesproken:
        a) de verkoopprijs bedraagt 0,15 euro per PMD-zak, ofwel 3 euro per rol;
        b) de aankoopprijs voor de handelaar-verdeler bedraagt 0,125 euro per PMD-zak, ofwel 2,5 per rol;
        c) afname van PMD-zakken door de handelaar-verdeler kan enkel per doos. Er zitten momenteel 10 rollen in een doos. Wanneer het aantal rollen per doos wijzigt, zal de handelaar-verdeler hier van op de hoogte worden gebracht.

        Artikel 2 Handelaars mogen de verkoopprijs niet eenzijdig aanpassen. Deze prijs wordt bepaald door Fostplus.

        Artikel 3 Dit reglement gaat van kracht vanaf 1 februari 2022. Bij prijswijzigingen door Fostplus wordt dit reglement aangepast.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.

      • Huur stukje grond bij Crossport NV ifv opslag van niet-vervuilde gronden en ongevaarlijk bouwafval. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        De herinrichting van het kerkhof Molenhoek heeft tot gevolg dat de beschikbare ruimte voor het stockeren van niet-vervuilde grond en niet-gevaarlijk bouwafval verdwijnt. Er is dus nood aan een nieuwe locatie. De gemeentewerf zou een geschikte plaats kunnen zijn ware het niet dat er ook daar momenteel geen voldoende vrije ruimte beschikbaar is.

        Op het bedrijventerrein Kloosterbos is de mogelijkheid om een stuk onverharde grond te huren ifv de tijdelijke en kortstondige opslag van niet-vervuilde grond en ongevaarlijk bouwpuin voor een volume van maximaal 2 puincontainers. De huurprijs bedraagt 150 euro/maand exclusief BTW.

        De site is gelegen binnen het van kracht zijnde gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'zonevreemde bedrijven'. De voorgestelde functie is bestemmingseigen en voldoet aan de voorschriften van het RUP.

        Budget is voorzien op 2022/GBB/0200-00/6100200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 56, § 3.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de huur van het stuk onverharde grond te Gebroeders Naudtslaan 6, 9185 Wachtebeke goed conform de offerte van Crossport van 18 oktober 2021.

        Artikel 2 De huur gaat in op 1 februari 2022 en bedraagt maandelijks 150 euro exclusief BTW. Er is geen einddatum bepaald. Deze overeenkomst is wederzijds opzegbaar mits naleven van 1 maand opzegtermijn.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Crossport NV, Gebroeders Naudslaan 6 te 9185 Wachtebeke (joos.melis@crossport.be), de technische dienst en de financiële dienst.

      • Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022-173. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke” werd een bestek met nr. 2022-173 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht (Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke), raming: € 19.927,50 excl. btw of € 24.112,28 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke), raming: € 19.927,50 excl. btw of € 24.112,28 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke), raming: € 19.927,50 excl. btw of € 24.112,28 incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke), raming: € 19.927,50 excl. btw of € 24.112,28 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 79.710,00 excl. btw of € 96.449,12 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103550/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-173 en de raming voor de opdracht “Aanbrengen wegmarkeringen op grondgebied Wachtebeke”, opgesteld door de Technische Dienst goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 79.710,00 excl. btw of € 96.449,12 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103550/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de technische dienst en de financieel directeur.

      • Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2021-170. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden.” werd een bestek met nr. 2021-170 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht (Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden.), raming: € 41.460,00 excl. btw of € 50.166,60 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden.), raming: € 41.460,00 excl. btw of € 50.166,60 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden.), raming: € 41.460,00 excl. btw of € 50.166,60 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 124.380,00 excl. btw of € 150.499,80 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103540/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-170 en de raming voor de opdracht “Diverse veegwerken, borstelen wegranden, watergreppels, kasseistroken en stoepranden.”, opgesteld door de Technische Dienst goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 124.380,00 excl. btw of € 150.499,80 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103540/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de technische dienst en de financieel directeur.

      • Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2021-171. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke” werd een bestek met nr. 2021-171 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht (Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke), raming: € 38.700,00 excl. btw of € 46.827,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke), raming: € 38.700,00 excl. btw of € 46.827,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke), raming: € 38.700,00 excl. btw of € 46.827,00 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 116.100,00 excl. btw of € 140.481,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103520/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 5;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-171 en de raming voor de opdracht “Maaien van wegbermen grondgebied Wachtebeke”, opgesteld door de Technische Dienst goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 116.100,00 excl. btw of € 140.481,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-00/6103520/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de technische dienst en de financieel directeur.

      • Onderhoud Warandewijk, Site OCMW, Sportterreinen, Stationsplein en tuin De Kring. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2021-166. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Onderhoud Warandewijk, Site OCMW, Sportterreinen, Stationsplein en tuin De Kring” werd een bestek met nr. 2021-166 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht dienstjaar 2022 (Onderhoud Warandewijk, Site OCMW, Sportterreinen, Stationsplein en tuin De Kring), raming: € 69.000,00 excl. btw of € 83.490,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 dienstjaar 2023 (Onderhoud Warandewijk, Site OCMW, Sportterreinen, Stationsplein en tuin De Kring), raming: € 69.000,00 excl. btw of  83.490,00 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.000,00 excl. btw of € 166.980,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in exploitatiebudget van 2022, op budgetcodes

        -    Warande : 2022/GBB/0200-00/6103530/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Sportterreinen : 2022/GBB/0742-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Site OCMW : 2022/GBB/0900-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Stationsplein : 2022/GBB/0200-00/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    De Kring : 2022/GBB/0705-00/6103502/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 57;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-166 en de raming voor de opdracht “Onderhoud Warandewijk, Site OCMW, Sportterreinen, Stationsplein en tuin De Kring”, opgesteld door de Technische Dienst goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.000,00 excl. btw of € 166.980,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in exploitatiebudget van 2022, op volgende budgetcodes,

        -    Warande : 2022/GBB/0200-00/6103530/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Sportterreinen : 2022/GBB/0742-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Site OCMW : 2022/GBB/0900-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    Stationsplein : 2022/GBB/0200-00/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        -    De Kring : 2022/GBB/0705-00/6103502/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de technische dienst en de financieel directeur.

      • IDM. Aanstelling bijkomende intergemeentelijke GAS-vaststeller. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        De wetgeving betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voorziet dat personeelsleden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, die hiertoe binnen het kader van hun bevoegdheden door de gemeenteraad worden aangewezen, vaststellingen kunnen doen van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

        Enkele jaren terug werd Kim Collewaert reeds door de gemeenteraad aangewezen als intergemeentelijke vaststeller voor afval gerelateerde inbreuken in het kader van de gemeentelijke administratieve sanctie.

        Intussen heeft mevrouw Kim Collewaert in de loop van 2021 beslist om een nieuwe uitdaging aan te gaan en is zij niet langer in dienst van IDM. Mevrouw Carolien Noët werd bijgevolg aangesteld als haar vervangster en neemt de taken van Kim Collewaert over sinds 21 juni 2021. Carolien voltooide tijdens het najaar van 2021 met succes de verplichte opleiding zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimum voorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot de vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie waarmee zij voldoet aan de voorwaarden om aangesteld te worden als GAS-vaststeller.

        Door de bijkomende aanstelling van Carolien Noët als intergemeentelijke vaststeller kan IDM in de strijd tegen sluikstort en zwerfvuil doeltreffender inbreuken op de gemeentelijke reglementen formeel vaststellen en wordt de continuïteit van vaststellingen na de uitdiensttreding van Kim Collewaert verder gewaarborgd.

        Voorstel is om de aanstelling van Carolien Noët als gemeentelijk vaststeller van afval gerelateerde inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie aan de gemeenteraad voor te leggen.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-wet);

        Het koninklijk besluit van 1 december 2013, in het bijzonder art. 2 tot vaststellen van de minimum voorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststellen van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt Carolien Noët aan als bijkomend gemeentelijk vaststeller van afval gerelateerde inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie goed.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de milieuambtenaar en Carolien Noët (IDM).

      • De Watergroep. Aanduiden vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Raadslid Lucien De Block was aangeduid als vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur voor de rioolwaterdiensten (Riopactcomité). Met het vertrek van de heer De Block uit de gemeenteraad dient er een nieuwe vertegenwoordiger te worden aangeduid.

        Raadslid Etienne Fermont was aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van De Watergroep. Met het vertrek van de heer Fermont uit de gemeenteraad dient er een nieuwe vertegenwoordiger te worden aangeduid.

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        Aangezien de gemeente Wachtebeke vennoot is bij de Watergroep voor drinkwater en ook vennoot is bij De Watergroep voor het rioolbeheer;

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Rudy Van Cronenburg, Christine Bax, Dirk Ongenae, Frederik Braeckman, Lies Van de Walle, André Chalmet, Eddy Heirwegh, Diederik Lacayse, Heidi Misseghers, Ruud Smeets, Patrick Gerard, Guy Bral, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Wim Vanpuyvelde, Peter Van Bambost, Michiel Van Eetvelde, Piet Penneman
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 Als vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur voor de rioolwaterdiensten (Riopactcomité) wordt aangeduid: Eddy Heirwegh, Schepen, Overslagdijk 10, 9185 Wachtebeke.

        Artikel 2 Als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van De Watergroep wordt aangeduid: Michiel Van Eetvelde, gemeenteraadslid, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke.

        Artikel 3 Bij ontstentenis van herroeping van onderhavige beslissing, is deze geldig tot de eerstvolgende hernieuwing van de gemeenteraad.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan De Watergroep, afdeling juridische zaken, Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel.

      • IMEWO. Voordracht van de vertegenwoordiger(s) op de (buitengewone) algemene vergadering. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Raadslid Etienne Fermont werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van Imewo. Met het vertrek van de heer Fermont uit de gemeenteraad wordt er gevraagd een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

        De principenota die als documentatie aan de gemeente per brief van 20 november 2018 overgemaakt werd;

        Artikel 18 van de statuten dat stelt dat alle huidige mandaten bij Imewo onmiddellijk vervalen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vernieuwing van de bestuursorganen dient over te gaan;

        Aangezien Wachtebeke ingedeeld is bij een regionaal bestuurscomité (RBC);

        Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om 1 kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);

        Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 9 kandidaat bestuurders voor te dragen en het moet om dezelfde persoon gaan die voorgedragen wordt als kandidaat lid voor het RBC;

        Het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur is beperkt tot 9;

        Volgens artikel 1.1.1 §2 74°moet het om 'onafhankelijke bestuurders' gaan en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals  beschreven in de toelichtingsnota die aan de gemeenten overgemaakt werd;

        Vertegenwoordigers voor een algemene vergadering worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024;

        De decretale statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in punt 2 van het documentatiedossier,
        gelden ook voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen worden voorgedragen voor het regionaal bestuurscomité of voor de raad van bestuur.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Guy Bral, Ruud Smeets, Heidi Misseghers, Linda Van Himme, Frederik Braeckman, Lies Van de Walle, Patrick Gerard, Wim Vanpuyvelde, Dirk Ongenae, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Michiel Van Eetvelde, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, André Chalmet, Christine Bax, Diederik Lacayse
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 Michiel Van Eetvelde, gemeenteraadslid, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Artikel 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle

      • Integraal Waterbeleid - Bekken van de Gentse Kanalen. Aanduiding van een vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het bekken van de Gentse Kanalen. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Het Decreet Integraal Waterbeleid vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het bereiken van een goede waterkwaliteit in de waterlopen, de problematiek van de overstromingen en verdroging, ecologie van waterlopen,... vallen allemaal onder de noemer 'Integraal Waterbeleid'.

        Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Wachtebeke maakt deel uit van het bekken van de Gentse Kanalen.

        Raadslid Etienne Fermont was aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur. Met het vertrek van de heer Fermont uit de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden. Het bekkenbestuur komt minstens éénmaal per jaar samen.

        Het bekkenbestuur heeft tot taak:

        • 1ste het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
        • 2de het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies de de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 37, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
        • 3de het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
        • 4de advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 37, § 1;
        • 5de advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
        • 6de advies verlenen over:
          1. ) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
          2. ) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
        • 7de het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
        • 8ste indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;

        Het schrijven van de Provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het bekken van de Gentse Kanalen, van 04/02/2019 m.b.t. de vraag tot afvaardiging in het bekkenbestuur, met name de vraag tot aanduiding van een gemeentelijke mandataris voor alle steden en gemeenten die zich op het grondgebied van het bekken bevinden.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Frederik Braeckman, Lies Van de Walle, Diederik Lacayse, Christine Bax, Dirk Ongenae, Peter Van Bambost, Michiel Van Eetvelde, Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Wim Vanpuyvelde, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Guy Bral, Eddy Heirwegh, André Chalmet, Linda Van Himme, Ruud Smeets, Heidi Misseghers
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 Michiel Van Eetvelde, gemeenteraadslid, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het bekken van de Gentse kanalen.

        Artikel 2 Dit besluit wordt bezorgd aan het bekkensecretariaat van de Gentse kanalen via: secretariaatgentsekanalenbekken@vlaamsewaterweg.be.

      • Zefier cvba. Vertegenwoordiging op de algemene vergadering. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Als vennoot in Zefier cvba dient de gemeente Wachtebeke te voorzien in de vertegenwoordiging op de algemene vergadering.

        Raadslid Etienne Fermont was aangeduid als plaatsvervangend volmachthouder. Met het vertrek van de heer Fermont uit de gemeenteraad dient de gemeenteraad een nieuw gemeenteraadslid aan te duiden als plaatsvervangend volmachthouder om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Zefier cvba.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 41;

        De Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, art. 180;

        De statuten van cvba Zefier, inzonderheid de artikelen 24 en 28;

        De gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 over de vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen van Zefier cvba.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Heidi Misseghers, Guy Bral, Lies Van de Walle, Ronny Droesbeke, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Christine Bax, Piet Penneman, Michiel Van Eetvelde, Peter Van Bambost, Rudy Lootens, André Chalmet, Eddy Heirwegh, Dirk Ongenae, Patrick Gerard, Ruud Smeets, Linda Van Himme
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 Michiel Van Eetvelde, gemeenteraadslid, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, e-mail adres: michiel.vaneetvelde@wachtebeke.be, wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachthouder voor de gemeente Wachtebeke om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.

        Artikel 2 Een eensluidend afschrift van deze beslissing te bezorgen aan cvba Zefier via: info@zefier.be.



      • Burensportdienst Schelde-Durme. Aanduiding plaatsvervangend vertegenwoordiger. Vraag voor goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Voor de werking van de Burensportdienst Schelde-Durme dient iedere gemeente een effectieve vertegenwoordiger aan te duiden en een plaatsvervanger. De effectieve vertegenwoordiger is in principe de schepen van sport.

        Raadslid Etienne Fermont was de plaatsvervangende vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe plaatsvervanger aan te duiden.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        De statuten van Burensportdienst ILV - Beheerscomité;

        Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Patrick Gerard, Piet Penneman, Guy Bral, Wim Vanpuyvelde, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Diederik Lacayse, Heidi Misseghers, Linda Van Himme, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Ruud Smeets, Eddy Heirwegh, Michiel Van Eetvelde, André Chalmet, Christine Bax, Peter Van Bambost
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 De heer Michiel Van Eetvelde, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor Burensportdienst Schelde-Durme.

        Artikel 2 Een eensluidend afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Burensportdienst Schelde-Durme, waar de zetel is gevestigd: Kanunnik Petrus Jozef Triestlaan 1 te 9080 Lochristi en ook aan het administratief secretariaat van de vereniging, gevestigd in de gemeente Wetteren op volgend adres: Warandelaan 13 te 9230 Wetteren.

      • Schriftelijke vragen NV-A.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 27 januari 2022 NV-A.


        Vraag 1: uitstaande leningen (raadslid Rudy Lootens)

        • Welke leningen lopen er nog tot het einde van de legislatuur?
        • Worden er nog leningen aangegaan tijdens deze legislatuur?
        • Wat gaat de schuld  zijn op het einde van de legislatuur?
        • Hoe wordt de obligatielening hierin verwerkt?
        • Hoeveel bedraagt de restschuld in Wachtebeke na de schuldovername door de Vlaamse overheid tgv een  fusie met Lochristi?

        Antwoord schepen Piet Penneman
        Dit moet met voorsprong de gemakkelijkste vraag zijn uit de geschiedenis van de gemeenteraad. Het antwoord is in december 2021 TWEE maal gegeven, slechts één maand geleden, zowel in de commissie financiën als in de gemeenteraad van december.

         

        Vraag 2: Instituut Medische Dringende Hulpverlening vzw (IMDH vzw) MUG helikopter (raadslid Diederik Lacayse)
        In het CBS verslag van 22 november 2021 lezen we een subsidieaanvraag voor het jaar 2022.  Het gemeentebestuur gaat hier niet op in waarom niet?

        Antwoord raadslid André Chalmet
        Dit is een vraag die jullie al enkele malen in de gemeenteraad hebben gesteld. We geven hierbij nogmaals hetzelfde antwoord.

         

        De MUG-helikopter is gebaseerd in West-Vlaanderen, meer bepaald in Brugge. Vroeger werd de werking van deze helikopter gefinancierd door Vlaanderen en de provincie. Zoals het reeds zo veel gebeurd, is deze financiering stopgezet door de hogere overheid en werd voorgesteld om de kosten over te dragen op de gemeenten.
        Er is in Wachtebeke tot nu weinig gebruik gemaakt van deze heli. De gemeenten van het Meetjesland hebben enkele jaren geleden beslist niet te betalen, omdat er te weinig meerwaarde wordt geboden t.o.v. de brandweerambulances, temeer omdat met cijfers door de brandweer werd aangetoond dat de brandweervoertuigen meestal sneller aanwezig zijn bij een ongeval dan de helikopter vanuit Brugge. Ook een helikopter kan niet overal landen en vanop de landplaats moet dan nog vervoer voorzien worden om de plaats van het ongeval te bereiken.
        We willen de snelst adequate hulp voor onze inwoners. We zijn zeker niet tegen het gebruik van een helikopter maar het gaat niet op om de kosten af te wentelen op de gemeenten.

         

        Vraag 3: Gebruiksovereenkomst tijdelijk gebruik van het kerkgebouw O.L.V.-Geboorte Overslag
        De onderhoud- en herstellingswerken van het patrimonium vallen ten laste van de gemeente Wachtebeke.
        Daarom lijkt het ons redelijk dat de gemeentediensten zoals; de Cultuurdienst, de Jeugddienst en, waarom niet, de Sportdienst volgens dezelfde voorwaarden als de lokale verenigingen kunnen beschikken over deze ruimte om activiteiten en evenementen te organiseren.
        We vragen om Artikel 2, Toegestane activiteiten en aanvraagprocedure, hiervoor te wijzigen.

        Vraag beantwoord door schepen Piet Penneman in agendapunt 8
        In de geest van de erfpachtovereenkomsten behoort dit tot de mogelijkheden. In het bestek van de erfpacht staat duidelijk dat de infrastructuur ZESmaal per jaar gratis moet ter beschikking gesteld worden aan de gemeente. Met de gemeente wordt bedoeld de gemeente in de ruime zin (adviesraden, erkende verenigingen, …). Het is dus zeker niet nodig om dit uit te breiden voor het tijdelijk huurcontract. Tijdens de voorlopige huur kunnen ook nog geen werken uitgevoerd worden wat de ‘verhuurbaarheid’ behoorlijk beperkt.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 27 januari 2022 CD&V

        Vraag 1. Meerstraat (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        We zien dat er een onderbreking is ter hoogte van de Meersstraat 39 langs de Moervaart (zie foto). Waarom is dit nog niet volledig afgewerkt? Wanneer wordt hieraan verder gewerkt? Zal de aangerichte schade bij omwonende worden vergoed?
        Wordt de zachte berm verhard of verder aangepast?

        Antwoord Schepen Eddy Heirwegh
        Onder het gedeelte dat nog niet gegoten is in beton bevindt zich een rioolput die nog moet aangesloten worden met de gracht rechts en ook moet er nog gewerkt worden aan de aansluiting van de buis die is getrokken richting pompgemaal.
        De schade die is aangericht zou hersteld worden door de eigenaar, indien dit niet gebeurd zal de aannemer aan de hand van foto’s de schade herstellen
        Voor het verharden van de strook tussen Betonbaan en Moervaart wordt een offerte aangevraagd aan de firma Besix om de strook aan te leggen met grasdallen.
         
         
        Vraag 2. Subsidies verkeersveiligheid (raadslid Ruud Smeets)
        Gemeentebesturen kunnen bij de Vlaamse overheid een subsidie aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen en gewestwegen en van schoolomgevingen verbeteren. De subsidies zijn gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele ingrepen.
        Een schoolroute ligt op het grondgebied van de gemeente en eindigt waar de schoolomgeving van de school begint. De schoolroute ligt buiten een straal van 100 meter rond een schooltoegang, of voorbij het eerste kruispunt aan beide zijden als dat verder ligt dan 100 meter.
        Stijn De Roo informeerde bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) of het gemeentebestuur van Wachtebeke subsidies heeft aangevraagd voor het verbeteren van schoolroutes op gemeentewegen en voor veiligere schoolomgevingen. Uit het antwoord van de minister bleek dat er GEEN AANVRAGEN voor veilige schoolomgevingen werden ingediend. Het departement Mobiliteit en Openbare Werken ontving ook GEEN AANVRAAG vanuit het gemeentebestuur van Wachtebeke voor de subsidie voor veilige schoolroutes op gemeentewegen.
        Waarom zijn hiervoor geen aanvragen ingediend? Er zijn volgens ons toch zeker verbeteringen mogelijk aan onze schoolomgevingen.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Alle herinrichtingen die gerealiseerd werden rondom de schoolomgevingen zaten vervat in grotere herinrichtingsprojecten:

        • Fase 1 Dorpskernherinrichting: Dr. J. Persynplein
        • Fase 2 Dorpskernherinrichting: Dorp (voor school)
        • Herinrichting Overslag: school Overslag
        • Aanpassingen Langeledeschool (ander subsidietraject) Voetgangersbeweging

        Balkenbrug en bocht Langeledeschool zitten vervat in een groter project ivm rioleringswerken Kleistraat, Blaarstraat, Sint-Francisdijk en Oudenburgse Sluis.

        • De subsidie voor schoolomgevingen is bedoeld voor Quickwins: realisatie binnen de 6 maand. Niet voor grotere herinrichtingsprojecten.
        • Wel hebben we het idee om de schoolomgevingen duidelijker te laten opvallen in het straatbeeld door thermoplast wegmarkeringen aan te brengen. Dit willen we dan wel doen voor alle scholen op hetzelfde moment. Maar dan willen we wel zeker zijn van de toekomstvisie van de lagere en secundaire school in het Dorp. Ik heb daarvoor contact gehad met Dirk De Caluwe en over een drietal weken zitten we daarvoor samen. Het zou jammer zijn dure wegmarkeringen aan te brengen en dan na een paar jaar te moeten vaststellen dat de schoolsituatie volledig gewijzigd is.
        • Volgende fase in ons mobiliteitsplan is de opmaak van een beleidsplan. Voor de implementatie van dit plan is er 75 000 euro voorzien maar daarmee kunnen we natuurlijk niet alles in één keer doen, wat ook niet de bedoeling is. Suggesties kunnen tijdens projectstuurgroep opgenomen worden.

         
        Vraag 3. Sociaal woonproject Melkerijstraat (raadslid Ronny Droesbeke)
        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord schepen Christine Bax
        Concept Melkerij is zo dat de ontwikkelaar bouwt en het gebouw verhuurt aan een SVK, dat SVK beheert dan het gebouw.
        Momenteel wachten we nog steeds het antwoord van Wonen Vlaanderen af over de afbakening van het werkingsgebied van de nieuw op te richten sociale woonmaatschappijen.
        SVK Meetjesland is momenteel actief op Wachtebeke.
        In ons nieuw werkingsgebied zou dat SVK Wetteren, Laarne, Wichelen zijn.


        Vraag 4. Evenementenformulier (raadslid Ronny Droesbeke)
        Op de staten generaal werd er gemeld dat er een nieuw digitaal evenementenformulier zou komen. Wat is  de STAVAZA in dit dossier? Wordt  hiervoor nog een infomoment  gehouden?

        Antwoord raadslid Heidi Misseghers
        Op 25/1 werd via facebook en de website gelanceerd dat vanaf tan tot 31/1 evenementenformulieren zowel digitaal als op papier ingeleverd mogen worden. Vanaf 1 februari kan dit enkel  nog digitaal. Dit wordt ook opgenomen in het digitale nieuws van morgen. Voor mensen die problemen hebben bij het invullen van het digitale formulier staat een telefoonnummer en 2 emailadressen vermeld waarop ze me vragen terecht kunnen. Ook aan de balie van het cultuurhuis kunnen ze terecht. Het andere formulier is gelijkaardig aan het huidige formulier maar gebruiksvriendelijker. Daarom wordt voorlopig geen opleiding voorzien. Mochten we merken dat dit toch nodig is, zullen we dit alsnog voorzien.

         

        Vraag 5. Bevissing Langelede (raadslid Ruud Smeets)
        De vissteigers aan de Langelede zijn mooi vernieuwd, wat het vissen natuurlijk stimuleert. We horen echter van vele vissers dat er niet veel vis meer op de Langelede zit. Wordt er gepland om  voor extra vis te zorgen?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh
        Er zit inderdaad weinig vis in de Langeledevaart en dit heeft twee oorzaken die we kennen namelijk de aalschover die in Zelzate de visvijver heeft leeggevist en nu de Langeledevaart komt leegvissen en anderzijds de vissers die de gevangen vis niet meer terugzetten. Via het Polderbestuur is gevraagd om vis bij te zetten maar geen respons op de vraag. Via onze milieuambtenaar terug aangevraagd aan de visserijcommissie en als antwoord gekregen dat er liever gewacht wordt om vis bij te steken tot de Langeledevaart is uitgebaggerd omdat tijdens het baggeren inde modder wordt gewoeld en dit komt niet ten goede aan de vis.


        Vraag 6. Kruispunt Axelsvaardeken-Stationsstraat-Ramonshoek (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        Er zijn al een tijdje kleine aanpassingen aangebracht aan het kruispunt. Wat is de evaluatie van deze aanpassingen? Worden er nog acties ondernomen om de veiligheid te verhogen?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Zowel Vicky als ikzelf hebben geen klachten ontvangen over deze bocht met uitzondering van een aantal vragen/bedenkingen van de OAR. Voor het merendeel van deze vragen blijf ik bij mijn antwoorden die ik gaf op de gemeenteraden van 28.03.2019//24.09.2020 en 28.01.2021.
        Het gaat hier dan vooral over het zicht naar Ramonshoek toe komende vanuit Axelsvaardeken met de auto en het zicht van de autobestuurder komende vanuit de Catharinastraat.
        Ook werd gevraagd om het groenparkje ter hoogte van Stationsstraat 224 te verwijderen of deels te verwijderen zodat de auto’s komende van het Axelsvaardeken makkelijker hun bocht kunnen nemen naar de Stationsstraat toe. Volledig verwijderen gaan we zeker niet doen omdat we dan de veiligheid van de zwakke weggebruiker wegnemen. Het deels verwijderen met bv. Behoud van de betonnen rand net naast het fietspad zijn we aan het bekijken. We moeten ervoor zorgen dat het voor iedereen veilig blijft. Zowel voor de zwakke weggebruiker als de autobestuurder ook als dit wil zeggen dat het moeilijker inrijden is naar de Stationsstraat.
        De andere opmerking ging over de hoge snelheden waarmee de auto’s vanuit Ramonshoek richting bocht rijden (hiervoor gaan we het snelheidsanalysetoestel ophangen om over exacte cijfers te beschikken). Eventuele actie te bekijken in kader beleidsplan van het mobiliteitsplan (verkeersremmer?).
        Deze bocht valt ook in de komende rioleringswerken en wegeniswerken (Ramonshoek, Axelsvaardeken tot aan fietspad en tot Kleine Melkerijstraat) die gebudgetteerd zijn voor eind deze legislatuur. Nu grote infrastructurele aanpassingen doen met bijkomende grote kosten zou getuigen van slecht beheer.

         
        Vraag 7. Fietssnelweg (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        De fietssnelweg richting Zelzate gaat nog steeds over op een onverharde boswegel. Wanneer zouden  de werken starten om een betere verharding te voorzien voor de fietsers?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost
        Tijdens de vergadering met AWV, Provincie en Natuur en Bos heeft AWV, samen met de Provincie, het voorstel gedaan om het fietspad doorheen het Kloosterbos met een halfverharding comfortabeler te maken voor de fietsers. Dit tot de realisatie van de definitieve fietspaden langs de N449. Hun voorstel was om dan de halfverharding weg te nemen en eventueel te hergebruiken voor wandelpaden. Natuur en Bos wou echter geen enkele vorm van verharding of halfverharding, ook niet tijdelijk, toestaan in het Kloosterbos. Vandaar de actie van AWV om het fietspad dan maar gewoon iets breder te maken en te effenen (woensdag 12 januari 2022). De kleine golfjes kort op elkaar wijt AWV aan de verzadiging van de grond door de vele regenval de laatste weken. Nu nogmaals walsen zou de zaak verergeren maar ze geven aan het te willen proberen als de grond wat droger is.

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad