Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:30

Retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie. Ter goedkeuring.

Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
Onderwerp en motivering

In de periode 13 juni 2023 - 13 juli 2023 sluit de gemeente Wachtebeke aan het op Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het VIP maakt het mogelijk dat vastgoedinformatie digitaal opgevraagd en bezorgd kan worden en omvat naast de gebruikelijke informatie op het notarisattest bijkomende inlichtingen (zoals bijvoorbeeld over risicogronden, leegstaande en verwaarloosde gebouwen, kapmachtigingen). Vanaf 1 januari 2024 worden hieraan ook het wegenregister en de gemeentelijke heffingen toegevoegd. De administratieve last om deze bijkomende inlichtingen te vervolledigen en te controleren zal voor de gemeente groter worden.

In eerste instantie zullen enkel de notarissen en de vastgoedmakelaars het VIP kunnen gebruiken. Vanaf 2024 zal het gebruik van het VIP decretaal ook voor andere professionele aanvragers en voor burgers verplicht worden.

De aansluiting op het VIP verantwoordt een herziening van de kostprijs gelet op de bijkomende administratieve last en de bijkomende softwarekosten voor de gemeente. Momenteel is er een belasting voorzien van in totaal € 90,00 per kadastraal perceel via de Belasting op de afgifte van administratieve stukken 2022-2025. Voorstel is om dit te schrappen en te wijzigen naar een retributie en € 100,00 per kadastraal perceelnummer te vragen.

Het voorstel van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie is toegevoegd in bijlage.

Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009;

De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

De gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken 2022-2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie goed als volgt:

Artikel 1 
Er wordt een retributie geheven voor het verstrekken van vastgoedinformatie.

Artikel 2
§ 1 Voor inlichtingen aangevraagd via het vastgoedinformatieplatform (VIP) betreffende onroerende goederen (ter gelegenheid van verkopen, schenkingen, e.d.) wordt de retributie vastgesteld op € 100,00 per kadastraal perceelnummer.
§ 2 Voor inlichtingen betreffende onroerende goederen (ter gelegenheid van verkopen, schenkingen, e.d.) die niet via het vastgoedinformatieplatform (VIP) kunnen worden aangevraagd, wordt de retributie vastgesteld op € 100,00 per kadastraal perceelnummer.

Artikel 3
De retributie is niet verschuldigd voor inlichtingen aangevraagd door een openbaar bestuur.

Artikel 4  
De retributie wordt betaald bij het indienen van de aanvraag.

Artikel 5
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.

Artikel 6
Dit reglement treedt in werking vanaf de toetreding tot het vastgoedinformatieplatform, uiterlijk op 13 juli 2023.

Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst Grondgebied en de financieel directeur.