Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:30

Belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025. Aanpassing. Ter goedkeuring.

Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
Onderwerp en motivering

Op de zitting van de gemeenteraad van 22 december 2022 werd het reglement belasting op de afgifte van administratieve stukken 2023-2025 goedgekeurd.

Naar aanleiding van de toetreding tot het Vastgoed Informatieplatform (VIP) en het in kader daarvan in te voeren retributiereglement, zullen de 3 laatste regels van artikel 2 niet meer nodig zijn.

Voorstel is om het volgende te schrappen in het reglement belasting op de afgifte van administratieve stukken:

  • aanvragen tot stedenbouwkundige en/of verkavelingsinlichtingen: € 30,00 per kadastraal perceel;
  • uittreksel uit het plannenregister: € 30,00 per perceel;
  • uittreksel uit het vergunningenregister: € 30,00 per perceel.

De aanpassingen in dit reglement treden in werking op het moment dat het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie in werking treedt. Het retributiereglement treedt in werking op het moment van aansluiting op het vastgoedinformatieplatform. Dit is gepland tussen 13 juni en 13 juli 2023.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 14°;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;

Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, met wijziging door Ministerieel besluit van 11 september 2017;

De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013, zoals gewijzigd;

De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte administratieve stukken 2023-2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 De gemeenteraad keurt de schrapping van de 3 laatste regels van artikel 2 van het retributiereglement afgifte administratieve stukken 2023-2025.

Artikel 2 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement afgifte administratieve stukken 2023-2025 goed als volgt:

Artikel 1
Voor een termijn beginnend op 01 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten laste  van degene, natuurlijke personen of rechtspersonen, aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 2
Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
De tarieven voor de gewone afgifte van elektronische identiteitskaarten (EID), biometrische kaarten en kids-ID:

- Elektronische identiteitskaarten : € 20,00
- Biometrische kaarten : € 25,00
- Kids-Id : € 8,00
- Spoedprocedure (D+1) - levering in de gemeente : € 150,00
- Spoedprocedure (D+1) – gecentraliseerde levering in Brussel (niet mogelijk voor verblijftitels van vreemdelingen) : € 150,00
- Verlaagd tarief voor een 2e kind onder de twaalf jaar, gelijktijdig aangevraagd voor kinderen van éénzelfde gezin die op hetzelfde adres zijn ingeschreven : € 60,00
- Bij verlies van de pincode wordt steeds € 5,00 aangerekend
- Op de afgifte van reispassen: Nieuwe reispas: gemeentelijke taks bedraagt € 10,00
- Afgifte van een elektronisch rijbewijs, een voorlopig elektronisch rijbewijs en een internationaal rijbewijs: € 25,00
- Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen: € 5,00
- Op de afgifte van trouwboekjes: € 20,00 – huwelijksceremonie : € 30,00, € 70,00 extra voor de huwelijksceremonie wordt aangerekend als het huwelijk doorgaat op een vrijdagnamiddag of op een zaterdag.

Artikel 3
Zijn van de belasting vrijgesteld:

a) De stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit, een besluit van de Vlaamse regering of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven en dienstig zijn voor het openbaar nut;
b) De stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
c) Geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor reductiekaarten voor grote gezinnen;
d) Alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
e) Identiteitsstukken (geboortepasjes) voor kinderen jonger dan 12 jaar;
f) Getuigschriften voor het bekomen van een sociaal telefoontarief bij telecomoperatoren of- leveranciers.

Artikel 4 
Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5
De contantbelasting wordt geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 6
De belastingplichtige kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Dorp 61, 9185 Wachtebeke. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.                
De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 7
Het voorgaande belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.

Artikel 8
Dit reglement treedt in voege vanaf de inwerkingtreding van het Retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie.

Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.