Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Deze maand zijn er geen bijeenkomsten van het fusieteam geweest, dus is er weinig nieuws te vertellen over genomen beslissingen.

        Er is echter wel hard gewerkt in de thematische werkgroepen, meer gericht op hoe we na de fusie zullen werken in de diensten.
        Om een voorbeeld te geven in de dienst burgerzaken hoe en waar gaan we de burgers helpen bij de aanvraag voor een reispas, waar zal je kunnen huwen,  welke openingsuren, enz. Ook in de andere thematische groepen wordt er in de diepte gewerkt om met een uitgewerkt modeldienstverlening klaar te zijn tegen 1 januari 2025.

        We herinneren jullie ook aan de rondgang van de gebouwen welke doorgaat op 22 juni te 18u in Wachtebeke voor de gemeenteraadsleden en leden BCSD.  Dit event wordt in september herhaald  maar dan in de gebouwen van Lochristi. De rondgang in Wachtebeke  start te 18u in het Cultuurhuis.  De gebouwen in Wachtebeke liggen op loopafstand van elkaar dus we zullen dit traject te voet doen. In Lochristi zijn de afstanden groter en zullen we vervoermiddelen moeten zoeken, zoals bus of fiets.

        In de gemeenteraad van september zullen we wellicht meer info kunnen geven over de stand van zaken van de fusiebesprekingen.   

    • Besluit

      • Beleidsplan Mobiliteitsplan Wachtebeke. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het beleidsplan van het mobiliteitsplan van de gemeente Wachtebeke geeft een visie op het vlak van mobiliteit voor korte termijn maar ook voor lange termijn binnen de gemeente. Dit nieuwe plan vervangt het huidige dat reeds van 2005 dateert. De speerpunten worden hieronder kort samengevat.

        Met het nieuwe mobiliteitsplan kiest Wachtebeke resoluut voor een duurzamere mobiliteit die de verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid voor al haar inwoners verhoogt.

        Een wegencategorisering gekoppeld aan mobiliteitskamers

        Bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is belangrijk, maar mag de verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen. Voor elke weg in de gemeente bepalen we de gewenste functie.

        Zo zijn de E34 en de R4 hoofdwegen die de verplaatsingen op lange afstand opvangen. De gewestweg N449 is de belangrijkste drager van het interlokale verkeer tussen Wachtebeke en haar buurgemeenten en naar de hoofdwegen, maar de N449 mag niet gebruikt geworden om de files op de hoofdwegen te vermijden, anders zou de verkeersdruk in de kern van Wachtebeke te groot worden.

        We selecteren ook een aantal lokale verbindingswegen die de ‘kerktorens’ met elkaar verbinden: niet voor doorgaand verkeer, wel voor lokaal bestemmingsverkeer. Ten slotte zijn er een aantal ontsluitingswegen die zelf geen verbindende functie hebben, maar het verkeer uit de wijken en attractiepolen verzamelen naar de verbindingswegen. Alle overige wegen noemen we erftoegangswegen. Die dienen alleen voor verkeer dat een herkomst of bestemming in de straat heeft.


        Een fijnmazig fietsnetwerk

        Ook voor de fietser werken we met een hiërarchisch netwerk. De fietssnelweg F41, die dwars door onze gemeente loopt, wordt aangesloten op de nog te realiseren fietssnelweg F40 langsheen de R4 zodat een snelle en veilige verbinding naar Gent, de Gentse haven en Zelzate ontstaat.

        Op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) zorgen we voor veilige fietsinfrastructuur waar dit nog niet het geval is, in het bijzonder op de gewestweg N449, of waar de verkeersfunctie voor de auto beperkt is voor een veilig mengen van fiets en gemotoriseerd verkeer.

        Op het lokale fietsnetwerk werken we een aantal missing links weg om de fijnmazigheid te vergroten.

        We hebben niet alleen aandacht voor verbindingen, maar ook voor doorwaadbaarheid. Binnen mobiliteitskamers passen we het principe van fix the mix toe: in een fix the mix-wijk weren we het doorgaand gemotoriseerd verkeer en beperken we de snelheid, waardoor fietsers zich ook zonder aparte fietsinfrastructuur vrij en veilig doorheen de wijk kunnen bewegen en we voor de bewoners levendige verblijfsruimtes kunnen creëren.

        Een snelheidsplan dat leefbaarheid en veiligheid vooropstelt.

        In het vorige mobiliteitsplan gold als uitgangspunt een snelheidsregime van 70 km/u buiten de bebouwde kom en 50 km/u binnen de bebouwde kom. Zone 30 bleef beperkt tot de schoolomgevingen. Deze principes zijn intussen verouderd: een snelheidsregime van 50 km/u in woongebieden is intussen niet meer aanvaardbaar, en ook op wegen zonder belangrijke verkeersfunctie buiten de kernen is een algemeen snelheidsregime van 70 km/u niet meer gewenst, met het oog op (fiets)veiligheid, weginrichting en omgevingskwaliteit.

        Daarom draaien we voortaan de redenering om: op lokale wegen kiezen we voor een algemeen snelheidsregime van 30 km/u binnen bebouwde kom en 50 km/u buiten de bebouwde kom. Op een aantal wegen met een belangrijke verkeersfunctie voor gemotoriseerd verkeer kiezen we bij wijze van uitzondering voor een hogere maximumsnelheid, op voorwaarde dat de veiligheid voor voetgangers en fietsers gegarandeerd blijft.

        Om de overgang tussen twee snelheidsregimes of de grens van de bebouwde kom visueel herkenbaar te maken, werken we met poorteffecten. Sommige van deze poorteffecten zijn al gerealiseerd, zoals ter hoogte van de Overledebrug. Op andere plaatsen zorgen we met nieuwe poorteffecten voor een leesbaar wegbeeld.

        Een vrachtroutenetwerk dat zwaar verkeer door de kernen maximaal vermijdt.

        Vrachtverkeer is noodzakelijk voor de economie, maar mag niet ten koste gaan van de verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid. Het vrachtroutenetwerk duidt aan welke wegen door vrachtverkeer gebruikt mogen worden. Met uitzondering van de E34 en de R4 heeft de vervoerregio Gent in Wachtebeke geen regionale vrachtroutes aangeduid. Dat betekent dat in Wachtebeke alleen lokaal vrachtverkeer – met een herkomst of bestemming in of nabij de gemeente  - gewenst is. Dat lokale vrachtverkeer kanaliseren we via de N449.

        Een duidelijke visie op de ontsluiting van domein Puyenbroeck

        Het domein Puyenbroeck trekt vooral bij grote evenementen veel bovenlokaal verkeer aan. We kiezen voor beide parkings voor een duidelijke hoofdontsluiting voor gemotoriseerd verkeer via de N449.

        Rekening houden met de ombouw van de R4.

        Met het project R4WO wordt zowel de weg- als de fietsinfrastructuur van de R4 west en oost grondig omgebouwd met het oog op vlottere verbindingen, meer verkeersveiligheid en een betere verkeersleefbaarheid. Hoewel de R4 net buiten het grondgebied van Wachtebeke ligt, is de invloed van het project op de mobiliteit in Wachtebeke groot.

        De N449 zal niet langer aansluiten op de R4 via de rotonde Cosmos, maar via een nieuw, zuidelijker gelegen op- en afrittencomplex. Dit wordt de hoofdontsluiting voor Wachtebeke naar het hoofdwegennet. De fietssnelweg F40 tussen Zelzate en Gent langsheen de R4 wordt gerealiseerd en via een fietstunnel onder de R4 aangesloten op de F41 op de oude spoorbedding.

        Het kruispunt van de R4 met Sint-Kruis-Winkeldorp verdwijnt en zal vervangen worden door een zuidelijker gelegen op- en afrittencomplex, waardoor deze route tussen Wachtebeke en de R4 via de Warande minder aantrekkelijk zal worden.


        Openbaar onderzoek beleidsplan Mobiliteitsplan Wachtebeke: 
        Dit openbaar onderzoek liep van 13 februari 2023 tot 24 maart 2023.

        De opmerkingen/bezwaren en de behandeling ervan werd opgelijst en  in bijlage toegevoegd.

        Dit openbaar onderzoek heeft geleid tot enkele beperkte aanpassingen van het beleidsplan:

        - aanpassingen tekst bij de kaart (fix-the-mix principe)

        - uitbreiding zone 30: kruispunt Molenstraat - Molenhoek, Oudeburgse Sluis (tussen huisnummer 24 en 48) en Kleistraat (tot einde bebouwing).

        Aangezien deze aanpassingen beperkt zijn, is er geen nieuwe projectstuurgroep nodig. Het mobiliteitsplan werd besproken in de verkeerscommissie van 14 februari 2023.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het decreet basisbereikbaarheid van 26 april 2019.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het beleidsplan van het mobiliteitsplan.

        Artikel 2 Voor de snelheid op de N449 en buiten de bebouwde kom geldt voor het gedeelte vanaf de OCAS-rontonde tot de Moervaart, een snelheidsregime van 50 km/uur in plaats van 70 km/uur.

        Artikel 3 Voor de snelheid op de N449 en buiten de bebouwde kom geldt voor het gedeelte vanaf de Moervaart richting Lochristi, een snelheidsregime van 50 km/uur in plaats van 70 km/uur op voorwaarde dat deze snelheidsbeperking ook ingevoerd wordt op het gedeelte van de N449 op het grondgebied Lochristi.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de technische dienst.

      • Aansluiting op Vastgoedinformatieplatform Digitaal Vlaanderen en verwerkingsovereenkomst. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten momenteel nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
        Correcte en volledige informatie is niet enkel van belang voor notarissen en makelaars die dossiers verwerken maar zeker ook voor potentiële kopers, zodat zij met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

        De gemeente Wachtebeke werkt samen met andere gemeenten en het agentschap Digitaal Vlaanderen aan de ontwikkeling van een Vastgoedinformatieplatform zodat informatie over onroerende goederen op een efficiënte en veilige wijze ter beschikking kan worden gesteld.
        Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een generiek gegevensdelingsplatform dat de samenvoeging en uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige en veilige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur.

        De gemeente Wachtebeke verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Wachtebeke doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Wachtebeke stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

        De vastgoeddossiers die het lokaal bestuur Wachtebeke via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend. Het vastgoeddossier is een louter informatief document dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        De uitrol van het Vastgoedinformatieplatform gebeurt gefaseerd. Vanaf oktober ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. In de periode juni - juli 2023 zal het lokaal bestuur Wachtebeke aansluiten op het Vastgoedinformatieplatform. In een eerste fase zullen enkel de notarissen en de vastgoedmakelaars het platform gebruiken. Vanaf 2024 zal het gebruik van het VIP decretaal ook voor andere professionele aanvragers en de burgers toegankelijk moeten zijn.

        Het VIP verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de gemeentelijke diensten het dossier verrijken en na een kwaliteitscontrole afleveren aan de aanvrager. Dit brengt bijkomende administratieve en ICT-kosten met zich mee die verhaald worden op de aanvrager door een herziening van de toepasselijke retributie. De goedkeuring van het aangepaste retributiereglement wordt eveneens voorgelegd ter goedkeuring op de zitting van 25 mei 2023.

        In het kader van de verplichtingen rond informatieveiligheid zal - aangezien er persoonsgegevens verwerkt worden - een verwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen het lokaal bestuur Wachtebeke en Digitaal Vlaanderen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;

        Het decreet in opmaak voor de verplichting tot het gebruik van Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen vastgoedinformatie voor alle percelen in Vlaanderen, ingaand op 1 januari 2024;

        De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het ondertekenen van de verwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen goed. Deze wordt afgesloten voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de het Vastgoedinformatieplatform.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Agentschap Digitaal Vlaanderen, dienst Grondgebied en de algemeen directeur.

      • Retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In de periode 13 juni 2023 - 13 juli 2023 sluit de gemeente Wachtebeke aan het op Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het VIP maakt het mogelijk dat vastgoedinformatie digitaal opgevraagd en bezorgd kan worden en omvat naast de gebruikelijke informatie op het notarisattest bijkomende inlichtingen (zoals bijvoorbeeld over risicogronden, leegstaande en verwaarloosde gebouwen, kapmachtigingen). Vanaf 1 januari 2024 worden hieraan ook het wegenregister en de gemeentelijke heffingen toegevoegd. De administratieve last om deze bijkomende inlichtingen te vervolledigen en te controleren zal voor de gemeente groter worden.

        In eerste instantie zullen enkel de notarissen en de vastgoedmakelaars het VIP kunnen gebruiken. Vanaf 2024 zal het gebruik van het VIP decretaal ook voor andere professionele aanvragers en voor burgers verplicht worden.

        De aansluiting op het VIP verantwoordt een herziening van de kostprijs gelet op de bijkomende administratieve last en de bijkomende softwarekosten voor de gemeente. Momenteel is er een belasting voorzien van in totaal € 90,00 per kadastraal perceel via de Belasting op de afgifte van administratieve stukken 2022-2025. Voorstel is om dit te schrappen en te wijzigen naar een retributie en € 100,00 per kadastraal perceelnummer te vragen.

        Het voorstel van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie is toegevoegd in bijlage.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009;

        De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

        De gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken 2022-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie goed als volgt:

        Artikel 1 
        Er wordt een retributie geheven voor het verstrekken van vastgoedinformatie.

        Artikel 2
        § 1 Voor inlichtingen aangevraagd via het vastgoedinformatieplatform (VIP) betreffende onroerende goederen (ter gelegenheid van verkopen, schenkingen, e.d.) wordt de retributie vastgesteld op € 100,00 per kadastraal perceelnummer.
        § 2 Voor inlichtingen betreffende onroerende goederen (ter gelegenheid van verkopen, schenkingen, e.d.) die niet via het vastgoedinformatieplatform (VIP) kunnen worden aangevraagd, wordt de retributie vastgesteld op € 100,00 per kadastraal perceelnummer.

        Artikel 3
        De retributie is niet verschuldigd voor inlichtingen aangevraagd door een openbaar bestuur.

        Artikel 4  
        De retributie wordt betaald bij het indienen van de aanvraag.

        Artikel 5
        Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van de retributie gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.

        Artikel 6
        Dit reglement treedt in werking vanaf de toetreding tot het vastgoedinformatieplatform, uiterlijk op 13 juli 2023.

        Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst Grondgebied en de financieel directeur.

      • Belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025. Aanpassing. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op de zitting van de gemeenteraad van 22 december 2022 werd het reglement belasting op de afgifte van administratieve stukken 2023-2025 goedgekeurd.

        Naar aanleiding van de toetreding tot het Vastgoed Informatieplatform (VIP) en het in kader daarvan in te voeren retributiereglement, zullen de 3 laatste regels van artikel 2 niet meer nodig zijn.

        Voorstel is om het volgende te schrappen in het reglement belasting op de afgifte van administratieve stukken:

        • aanvragen tot stedenbouwkundige en/of verkavelingsinlichtingen: € 30,00 per kadastraal perceel;
        • uittreksel uit het plannenregister: € 30,00 per perceel;
        • uittreksel uit het vergunningenregister: € 30,00 per perceel.

        De aanpassingen in dit reglement treden in werking op het moment dat het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie in werking treedt. Het retributiereglement treedt in werking op het moment van aansluiting op het vastgoedinformatieplatform. Dit is gepland tussen 13 juni en 13 juli 2023.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 14°;

        Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

        De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;

        Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, met wijziging door Ministerieel besluit van 11 september 2017;

        De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013, zoals gewijzigd;

        De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte administratieve stukken 2023-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de schrapping van de 3 laatste regels van artikel 2 van het retributiereglement afgifte administratieve stukken 2023-2025.

        Artikel 2 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement afgifte administratieve stukken 2023-2025 goed als volgt:

        Artikel 1
        Voor een termijn beginnend op 01 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten laste  van degene, natuurlijke personen of rechtspersonen, aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

        Artikel 2
        Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
        De tarieven voor de gewone afgifte van elektronische identiteitskaarten (EID), biometrische kaarten en kids-ID:

        - Elektronische identiteitskaarten : € 20,00
        - Biometrische kaarten : € 25,00
        - Kids-Id : € 8,00
        - Spoedprocedure (D+1) - levering in de gemeente : € 150,00
        - Spoedprocedure (D+1) – gecentraliseerde levering in Brussel (niet mogelijk voor verblijftitels van vreemdelingen) : € 150,00
        - Verlaagd tarief voor een 2e kind onder de twaalf jaar, gelijktijdig aangevraagd voor kinderen van éénzelfde gezin die op hetzelfde adres zijn ingeschreven : € 60,00
        - Bij verlies van de pincode wordt steeds € 5,00 aangerekend
        - Op de afgifte van reispassen: Nieuwe reispas: gemeentelijke taks bedraagt € 10,00
        - Afgifte van een elektronisch rijbewijs, een voorlopig elektronisch rijbewijs en een internationaal rijbewijs: € 25,00
        - Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen: € 5,00
        - Op de afgifte van trouwboekjes: € 20,00 – huwelijksceremonie : € 30,00, € 70,00 extra voor de huwelijksceremonie wordt aangerekend als het huwelijk doorgaat op een vrijdagnamiddag of op een zaterdag.

        Artikel 3
        Zijn van de belasting vrijgesteld:

        a) De stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit, een besluit van de Vlaamse regering of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven en dienstig zijn voor het openbaar nut;
        b) De stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
        c) Geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor reductiekaarten voor grote gezinnen;
        d) Alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
        e) Identiteitsstukken (geboortepasjes) voor kinderen jonger dan 12 jaar;
        f) Getuigschriften voor het bekomen van een sociaal telefoontarief bij telecomoperatoren of- leveranciers.

        Artikel 4 
        Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

        Artikel 5
        De contantbelasting wordt geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

        Artikel 6
        De belastingplichtige kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Dorp 61, 9185 Wachtebeke. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.                
        De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        Artikel 7
        Het voorgaande belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.

        Artikel 8
        Dit reglement treedt in voege vanaf de inwerkingtreding van het Retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.

      • Politiereglement nachtwinkels. Herziening. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Sinds 2 juli 2009 beschikt Wachtebeke over een reglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie. Dit reglement voorziet in specifieke regels voor zowel nachtwinkels als private bureaus voor telecommunicatie, de zogenaamde phoneshop.

        Het oude reglement werd doorgelicht en aangepast aan de meest recente wetgeving ter zake. De private bureaus voor telecommunicatie zijn niet langer weerhouden in het reglement aangezien zij ondertussen uit het straatbeeld zijn verdwenen. 
        Voor de nachtwinkels werd de meest recente regelgeving omtrent vergunningen, zowel wat betreft het stedenbouwkundige aspect als qua uitbating en vestiging verwerkt.

        Het aangepaste reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening van 10 november 2006, in het bijzonder artikel 18;

        Politiereglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie in Wachtebeke van 2 juli 2009.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het herziene reglement op nachtwinkels goed als volgt:

        Artikel 1 – Begripsomschrijving

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        a)   uitbater: de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting word uitgebaat

        b)   vestigingseenheid: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is waar activiteiten waarop de wet van 10 november 2006 van toepassing is, uitgeoefend worden

        c)   nachtwinkel: een vestigingseenheid die

        - ingeschreven is of wordt in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder de rubriek “verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen”

        - geen andere handelsactiviteit uitoefent dan die hierboven bedoeld

        - een maximale netto verkoopoppervlakte heeft van 150 m²

        - en op een duidelijke en permanente manier de vermelding “Nachtwinkel” draagt

        d)   vestigingsvergunning: voorafgaande vergunning voor het vestigen van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie verleend door het college van burgemeester en schepenen

        e)   uitbatingsvergunning: vergunning voor het uitbaten van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie verleend door het college van burgemeester en schepenen

         

        Artikel 2 – Toepassingsgebied

        Dit reglement is van toepassing op alle nieuw te openen en bestaande vestigingseenheden op het grondgebied van de gemeente die, rekening houdend met de begripsomschrijvingen in artikel 1 van dit reglement, worden beschouwd als een nachtwinkel.

         

        Artikel 3 – Vestigingsvergunning

        § 1 De vestiging van een nachtwinkel is onderworpen aan een voorafgaande vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen. Voor het verkrijgen van een vestigingsvergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij het college van burgemeester en schepenen aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier.

        § 2 Het college van burgemeester en schepenen kan de vergunning voor de vestiging van een nachtwinkel weigeren op grond van:

        a)   de ruimtelijke ligging van de handelszaak;

        b)   het niet ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder de rubriek “verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen” en er andere activiteiten op nahouden;

        c)   de netto verkoopoppervlakte die groter is dan 150 m²;

        d)   een negatief verslag van het stedenbouwkundig onderzoek

        Elke aanvraag vereist een onderzoek naar de stedenbouwkundige conformiteit waarbij wordt onderzocht of de vestigingseenheid beschikt over de benodigde stedenbouwkundige vergunningen en in de overeenstemming is met de geldende stedenbouwkundige voorschriften. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de stedenbouwkundige ambtenaar.

        e)   een negatief verslag van het gevoerde brandveiligheidsonderzoek

        Elke aanvraag vereist een onderzoek of de vestigingseenheid waar de handelsactiviteit wordt uitgeoefend wel voldoet aan de van toepassing zijnde normen inzake brandpreventie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de brandweer.

         

        § 3 De vestigingsvergunning blijft geldig zolang niet een van de weigeringsgronden uit §2 het geval zijn.

         

        Artikel 4 – Uitbatingsvergunning

        § 1 Voor elke uitbating van een nachtwinkel moet de uitbater een uitbatingsvergunning aanvragen bij het college van burgemeester en schepenen aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier.

        § 2 De uitbatingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen na een administratief onderzoek dat volgende componenten omvat:

        a) een financieel onderzoek: een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentefacturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de vestigingseenheid en/of de uitbater. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de financiële dienst.

        b) een moraliteitsonderzoek: een onderzoek inzake de zedelijkheid voor het exploiteren van een drankgelegenheid zoals bepaald in het koninklijk besluit van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken, het koninklijk besluit van 4 april 1953 tot uitvoering ervan en de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de dienst bevolking.

        c) een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten: een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten als ondernemer, zoals de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen, beroepskaart of enige andere vergunning die wettelijk voorgeschreven is.

        d) een advies van de politie inzake de handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust:  een advies van de lokale politiedienst met betrekking tot de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door deze handelszaak en tot eventuele aanbevelingen om deze verstoring te voorkomen.

        § 3 De uitbatingsvergunning wordt verleend voor een termijn van 5 jaar. Uiterlijk zes maanden voor het verstrijken van voormelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen tot het hernieuwen van de uitbatingsvergunning, telkens voor 2 jaar. De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van de duurtijd. De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.

        § 4 Voor de nachtwinkels die bestaan op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit reglement, moet de uitbater uiterlijk binnen een periode van 6 maanden na de inwerkingtreding van dit reglement een uitbatingsvergunning aanvragen. De aanvraag geldt als tijdelijke uitbatingsvergunning tot de definitieve vergunning wordt verleend of geweigerd.

        § 5 De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege, op het ogenblik dat de uitbating van de inrichting voor een periode van langer dan zes maanden feitelijk onderbroken is.

        § 6 De uitbatingsvergunning wordt afgeleverd aan een uitbater voor een welbepaalde vestigingseenheid van nachtwinkel en kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater of worden overgedragen naar een andere vestigingseenheid.

        § 7 De uitbatingsvergunning moet steeds op eerste vordering van een bevoegde controlerende ambtenaar ter inzage worden voorgelegd.

         

        Artikel 5 – Sluitingsuren

        In afwijking van artikel 6, c) van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, dient de nachtwinkel gesloten te zijn tussen 00.00 uur en 18.00 uur. De consumenten die op het ogenblik van de sluiting aanwezig zijn, mogen worden bediend. Zij dienen evenwel de vestigingseenheid ten laatste vijftien minuten na het sluitingsuur te verlaten.

         

        Artikel 6 - Strafbepalingen

        § 1 Overeenkomstig artikel 18 § 3 van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening kan de burgemeester de sluiting bevelen van de nachtwinkel die wordt uitgebaat in overtreding op onderhavig reglement.

        § 2 Bij het overtreden van de in artikel 5 § 1 voorziene openingsuren gelden de strafbepalingen zoals voorzien in hoofdstuk VI van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.

         

        Artikel 7 – Overige bepalingen

        § 1 Het is verboden om de nachtwinkel tussen 20.00 uur en 08.00 uur te laten beleveren.

        § 2 Het is verboden om in de nabije omgeving van een nachtwinkel nachtgerucht of nachtrumoer te veroorzaken dat hoorbaar is op openbare plaatsen, waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord.

        § 3 Het is verboden alcoholhoudende dranken te verbruiken in een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie.

        § 4 Het is verboden om in de nabije omgeving van een nachtwinkel voertuigen draaiende te houden terwijl het voertuig stilstaat, tenzij daartoe een noodzaak is.

        § 5 Het is verboden om in de nabije omgeving van een nachtwinkel de autoradio te laten spelen met een buiten de wagen hoorbaar volume.

        § 6 Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023.

        § 7 Voor nachtwinkels op het grondgebied Wachtebeke die momenteel over een vergunning beschikken afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen, is dit reglement pas van toepassing op het moment dat de huidige vergunning verlengd dient te worden.


        Artikel 2
        Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023 en heft het bestaande Politiereglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie in Wachtebeke op. 

        Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de ambtenaar lokale economie.

      • Reglement bibliotheek. Tijdelijke wijzigingen uitleen en alternatieve dienstverlening tijdens verbouwingswerken. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de geplande verbouwingswerken in de bibliotheek en het cultuurhuis is het onmogelijk om de huidige werking van de bibliotheek voort te zetten. Omdat de bibliotheek een belangrijke dienstverlening is naar de burger wordt er een alternatieve bibliotheekwerking voorzien. In de Meetjeslandzaal van het cultuurhuis wordt een tijdelijke Mini-Bib ingericht.
        Er is slechts een beperkte opslagruimte voor de bibliotheekmaterialen ter beschikking. Om deze reden worden leners aangemoedigd om zo veel mogelijk materialen uit te lenen tijdens de 'superuitleenweken' van 31 mei tot 10 juni 2023. Deze ontleende materialen kunnen thuis bewaard worden gedurende de volledige periode van de verbouwingswerken.

        De openingsuren van de mini-bib blijven gelijk aan de huidige openingsuren. In de mini-bibliotheek zal - en kan - slechts een zeer beperkt aanbod uitgestald worden. Het merendeel van de materialen zullen gestockeerd worden in de magazijnen van de bibliotheek die niet vrij toegankelijk zijn voor de lener. Lezers zullen evenwel boeken kunnen reserveren via Mijn Bibliotheek, aan de balie, telefonisch of per e-mail en deze tijdens de gebruikelijke openingsuren komen ophalen. Maar aangezien het overgrote deel van de beschikbare collectie enkel kan uitgeleend worden via reservering, wordt voorgesteld om gedurende de periode van de verbouwingswerken en de werking van de mini-bib de reservatiekost op te heffen. Ook het maximaal aantal te reserveren boeken - momenteel 5 - wordt gevraagd om tijdelijk op te heffen.

        De communicatie naar de lezers wordt opgestart na de goedkeuring. Een folder 'Eerste hulp bij verbouwing van de bib' is in opmaak.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2019 betreffende de aanpassing van het gezamenlijk bibliotheekreglement Regiobib Meetjesland;

        De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2017 betreffende het bibliotheekreglement voor de bibliotheken van Regiobib Meetjesland.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van een tijdelijke mini-bibliotheek en keurt de tijdelijke wijzigingen aan het bibliotheekreglement gedurende de periode van de verbouwingswerken goed als volgt:

        §1 Artikel 6 van het bibliotheekreglement betreffende de uitleentermijn wordt tijdelijk als volgt toegepast:

        De inleverdata voor alle materialen uitgeleend in de periode van 5 juni tot en met 24 oktober (einddatum onder voorbehoud i.f.v. einde werken) worden ingesteld op de week van 8 tot 15 november 2023. De huidige uitleentermijn van 3 weken vervalt tijdens deze periode.

        §2 Artikel 7 en 8 van het bibliotheekreglement betreffende het verlengen van materialen zijn tijdelijk niet van toepassing.

        §3 Artikel 10, paragraaf 2 betreffende de reservatiekost en het maximaal aantal te reserveren boeken wordt tijdelijk als volgt toegepast:

        Voor een reservatie van boeken uit de collectie van de bibliotheek Wachtebeke zal tijdens de periode van de werken (juni-oktober 2023) geen reservatiekost worden aangerekend.
        Tijdens deze periode kunnen er meer dan 5 boeken per keer worden gereserveerd. 

        Artikel 2 De tijdelijke wijzigingen van het bibliotheekreglement van de bibliotheek treden in werking vanaf 5 juni 2023. Einde van deze tijdelijke wijzigingen wordt voorzien op 7 november 2023 of einde der werken. De tijdelijke wijzigingen worden hoe dan ook opgeheven vanaf het moment dat de werking van de tijdelijke mini-bib wordt stopgezet.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de teamcoördinator bibliotheek en de financieel directeur.

      • Samenwerkingsovereenkomst opvang zwerfkatten. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Zwerfkatten zijn katten die op straat leven en vaak een schuilplaats zoeken in leegstaande gebouwen, tuinen of boerderijen. Sommige zijn redelijk tam. Dat zijn dan vaak katten die vroeger bij mensen thuis hebben geleefd, maar op straat werden gezet of verloren zijn gelopen. Veel zwerfkatten zijn echter behoorlijk verwilderd en mensenschuw.

        Als diervriendelijke gemeente probeert gemeente Wachtebeke het lot van deze dieren te verbeteren. Een andere belangrijke taak is het beperken van de populatie zwerfkatten op ons grondgebied. Als er te veel zwerfkatten zijn, veroorzaakt dat heel wat problemen:

        • slechte leefomstandigheden voor de dieren zelf (ziektes, honger, vechtpartijen);
        • overlast voor de buurtbewoners (lawaai, uitwerpselen, kapot gekrabde vuilniszakken);
        • gevaar voor de volksgezondheid (overdracht van parasieten);
        • bedreiging van andere wilde dieren (vooral vogels).

        Er werd in het verleden een samenwerkingsovereenkomst voor kattenopvang afgesloten met dierenasiel Gent. Zij informeerden ons echter niet langer te kunnen instaan voor de opvang van zwerfkatten binnen onze gemeente.

        Na overleg met schepen Christine Bax werd een voorstel uitgewerkt om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met VZW Zoetjes en Snoetjes, die voortaan zullen instaan voor de opvang van zwerfkatten uit onze gemeente. Het uitgewerkte voorstel is terug te vinden in bijlage.

        In het uitgewerkte voorstel wordt een financiële tussenkomst van het lokaal bestuur voorzien:

        • Test op aids en leukemie (FIV-FELV) – € 30,00
        • Sterilisatie - € 65,00 (kater) / € 90,00 (kattin)
        • Eventuele euthanasie en afvoer kadaver - € 35,00

        Voor 2023 wordt een werkingsbudget voorzien van max. 3.500,00 euro. Dit bedrag is voorzien in de budgetten van het meerjarenplan.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De Wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren van 14 augustus 1986;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2016 betreffende de identificatie, registratie en sterilisatie van katten;

        Het Koninklijk Besluit van 27.04.2007 houdende erkenningsvoorwaarden voor inrichtingen voor dieren en de voorwaarden inzake de verhandeling van dieren;

        De Publicatie Vlaamse Overheid, dept. Omgeving: een diervriendelijk gemeentelijk zwerfkattenbeleid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor kattenopvang met VZW Zoetjes en Snoetjes, voor het instaan van de opvang van zwerfkatten uit de gemeente goed.

        Artikel 2 Voor 2023 wordt een werkingsbudget voorzien van max. 3.500,00 euro.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Milieudienst, de Technische Dienst, de Financiële Dienst en de politiezone.

      • IDM. Statutaire algemene vergadering d.d. vrijdag 23 juni 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur van Wachtebeke wordt, overeenkomstig artikel 33 van de goedgekeurde statuten, uitgenodigd om deel te nemen aan de Statutaire Algemene Vergadering van de Intercommunale IDM op 23 juni 2023 in de gebouwen van IDM, Zelebaan 42 te Lokeren.

        Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de dagordepunten goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigde vast te leggen.

        De dagorde van de Statutaire Algemene Vergadering IDM wordt vastgesteld als volgt:

        1. Inzamelresultaten 2022

        2. Financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2022

        a. de balans betreffende het boekjaar 2022;

        b. de resultatenrekening betreffende het boekjaar 2022;

        c. de sociale balans betreffende het boekjaar 2022;

        3. Aanvaarding van het verslag van de revisor (zie jaarrekening 2022);

        4. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022;

        5. Benoeming bestuurders;

        6. Toelichting regiovorming;

        7. Varia;

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 12 februari 2019 en 29 september 2022 betreffende de vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering;

        De statuten van de Intercommunale Durme-Moervaart (IDM).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Statutaire Algemene Vergadering van 23 juni 2023 goed, zijnde:

        1. Inzamelresultaten 2022

        2. Financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2022

        a. de balans betreffende het boekjaar 2022

        b. de resultatenrekening betreffende het boekjaar 2022

        c. de sociale balans betreffende het boekjaar 2022

        3. Aanvaarding van het verslag van de revisor (zie jaarrekening 2022)

        4. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022

        5. Benoeming bestuurders

        6. Toelichting regiovorming

        7. Varia


        Artikel 2
        Raadslid
        Heidi Misseghers werd aangeduid als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervangend vertegenwoordiger, van de gemeente Wachtebeke. Aan de vertegenwoordiger wordt op de Algemene Vergadering opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren en de standpunten van de gemeenteraad in te nemen.


        Artikel 3
        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren en de financieel directeur.

      • Imewo. Algemene vergadering tevens jaarvergadering d.d. 19 juni 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De gemeente Wachtebeke is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Imewo (Intercommunale maatschappij voor energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen).

        De gemeente Wachtebeke werd per aangetekend schrijven van 3 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 19 juni 2023 plaatsheeft in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1, 8000 Brugge.

        Een dossier met de nodige documentatiestukken voor deze vergadering werd per brief aan de gemeente Wachtebeke overgemaakt op 3 april 2023. Deze documenten zijn toegevoegd als bijlagen bij dit agendapunt.

        Ieder bestuur dient een afgevaardigde aan te duiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient op elke Algemene Vergadering te worden herhaald.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 432, al. 3;

        De Statuten van Imewo, in het bijzonder artikel 24;

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging in de (buitengewone) algemene vergadering;

        De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 19 juni 2023:

        1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 Raadslid Dirk Ongenae, wonende Warande 26, 9185 Wachtebeke, wordt herbevestigd als vertegenwoordiger op de algemene vergadering en Michiel Van Eetvelde, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

        Artikel 3 De vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 19 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 4 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Imewo, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • IGS Westlede. Gewone algemene Vergadering d.d. 30 mei 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op dinsdag 30 mei 2023 heeft de Gewone Algemene Vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede plaats om 19u op de zetel Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

        De agenda voor deze vergadering is:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023;
        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022;
        3. Verslag commissaris-revisor;
        4. Goedkeuring werkingsverslag 2022;
        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022;
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
        7. Varia

        De nodige documentatie ter voorbereiding van deze punten is terug te vinden in bijlage.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        Het feit dat de gemeente aangesloten is bij de intergemeentelijke samenwerking Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi;

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019, 26 november 2020 en 29 april 2021 betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten goed van de Gewone Algemene Vergadering van IGS Westlede d.d. 30 mei 2023:

        1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10/01/2023;
        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022;
        3. Verslag commissaris-revisor;
        4. Goedkeuring werkingsverslag 2022;
        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2022;
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
        7. Varia.

        Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke, raadslid Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, raadslid Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de intercommunale Westlede van 30 mei 2023, op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

      • Interlokale Vereniging Burensportdienst Schelde Durme. Rekening en jaarverslag 2022. Jaarprogramma en budget 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De rekening, het jaarverslag en het jaarprogramma van de ILV Burensportdienst Schelde Durme wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende besturen.
        De jaarrekening en het jaarverslag zijn goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
        Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van de doelstelling van de vereniging.

        Het budget 2023 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

        Te raadplegen in bijlage:

        • Jaarverslag 2022
        • Jaarrekening 2022
        • Programma 2023
        • Budget 2023
        • Verslag Algemene vergadering 23 maart 2023
        • Verslag revisoren 20 februari 2023
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De statuten van Burensportdienst ILV - Beheerscomité.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2022, de rekening 2022 en het jaarprogramma 2023 van de ILV Burensportdienst Schelde-Durme goed overeenkomstig de voorgelegde verslagen en documenten toegevoegd in bijlagen.

        Artikel 2 De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023.

        Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gemeentelijke sportdienst Wachtebeke en de penningmeester van de ILV Burensportdienst Schelde-Durme.

      • Toerisme Oost-Vlaanderen vzw. Algemene Vergadering d.d. 29 juni 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Toerisme Oost-Vlaanderen vzw stuurde op 10 mei 2023 een uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw op 29 juni 2023.

        Op de agenda staan volgende punten:

        1. Verwelkoming

        2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (07/12/2022)

        3. Activiteitenverslag 2022

        4. Jaarrekening 2022

        a. toelichting

        b. verslag commissaris en toezichthouder

        c. vraag goedkeuring

        d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder

        5. Aanpassing planning en budget 2023: toelichting en vraag goedkeuring

        6. Wijziging vertegenwoordigers en aanstelling bestuurders

        7. Varia en rondvraag

        De nodige documenten horende bij de agendapunten zijn toegevoegd als bijlage.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De statuten van vzw Toerisme Oost-Vlaanderen vzw;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2022 betreffende aanduiding vertegenwoordiger Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw van 29 juni 2023 goed, zijnde:

        1. Verwelkoming
        2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (07/12/2022)
        3. Activiteitenverslag 2022
        4. Jaarrekening 2022

        a. toelichting
        b. verslag commissaris en toezichthouder
        c. vraag goedkeuring
        d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder

        5. Aanpassing planning en budget 2023: toelichting en vraag goedkeuring

        6. Wijziging vertegenwoordigers en aanstelling bestuurders
        7. Varia en rondvraag

        Artikel 2 Aan de vertegenwoordigers van de gemeente Wachtebeke op de Algemene Vergadering, zijnde André Chalmet als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervanger, wordt  opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Toerisme Oost-Vlaanderen vzw (toerisme@oost-vlaanderen.be).

      • Woonmaatschappij. Aanduiding vertegenwoordiger bijzonder algemene vergadering. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op 9 juni 2023 zal de nieuwe woonmaatschappij voor het werkingsgebied Gent-Oost van start gaan tijdens een bijzonder algemene vergadering.

        Voor deze bijzonder algemene vergadering dient het lokaal bestuur Wachtebeke een vertegenwoordiger aan te stellen.Voor deze bijzondere algemene vergadering kunnen de lokale besturen enkel vertegenwoordigd worden door natuurlijke personen, daartoe gemachtigd/aangesteld door de gemeenteraad. De gemachtigde personen kunnen geen volmacht meer geven aan een derde.
        Voorstel is om Dirk Ongenae voor te stellen als vertegenwoordiger en Ronny Droesbeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Beide personen hebben enige affiniteit met woonbeleid en sociaal wonen. Dirk Ongenae vertegenwoordigt momenteel de belangen van Wachtebeke in de algemene vergaderingen Volkshaard. Volkshaard - dat sinds kort gekend is onder de naam Dimensa - ondergaat ook veranderingen en wijzigingen door de besluiten van de Vlaamse overheid met betrekking tot de werkingsgebieden en de werking van sociale woonactoren (sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren). Ronny Droesbeke fungeert momenteel als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor SVK Meetjesland, dat ook zal opgaan in een nieuwe woonmaatschappij, meer bepaald deze die gevormd wordt in het Meetjesland.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;

        De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 betreffende de afbakening werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij;

        De gemeenteraadsbeslissing van 23 februari 2023 betreffende de voordracht kandidaten bestuursmandaat woonmaatschappij.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Ronny Droesbeke, Antoon De Baets, Heidi Misseghers, Patrick Gerard, Frederik Braeckman, Rudy Lootens, Rudy Van Cronenburg, Dirk Ongenae, Eddy Heirwegh, Peter Van Bambost, Christine Bax, Piet Penneman, Michiel Van Eetvelde, Ruud Smeets, Diederik Lacayse, Linda Van Himme, André Chalmet
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad duidt Dirk Ongenae, wonende Warande 26, 9185 Wachtebeke aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Wachtebeke om deel te nemen aan de bijzonder algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappij van het werkingsgebied Gent-Oost op 9 juni 2023.

        Artikel 2 Als plaatsvervangend vertegenwoordiger wordt Ronny Droesbeke, Spoorwegstraat 18, 9185 Wachtebeke, aangeduid om bij verhindering van de vertegenwoordiger deel te nemen aan de bijzonder algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappij van het werkingsgebied Gent-Oost op 9 juni 2023.

        Artikel 3 De gemeenteraad geeft, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de bijzonder algemene vergadering van 9 juni 2023.

        Artikel 4 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de verantwoordelijke woonbeleid en de verantwoordelijke voor de nieuwe woonmaatschappij van het werkingsgebied Gent-Oost.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 mei 2023 N-VA.

        Vraag 1 - Leveren van alkylaatbrandstoffen. (raadslid Diederik Lacayse)

        Aankoop alkylaatbrandstoffen 2-takt en 4-takt.
        We kunnen lezen in het CBS verslag van 24 april 2023 dat de aankoop wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder. We weten dat Economisch meest voordeligste niet altijd financieel voordeligste is.

        • We zien dat er 2 aanbieders met een prijsverschil een offerte indienen maar hier wordt de niet meest voordelige uitgekozen, waarom?
        • Is hier sprake van een vergissing?
        • Heeft de ene aanbieder t.o.v. de andere niet de gepaste brandstofmix?
        • Dit is niet echt duidelijk. Graag verduidelijking.

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        Alkylaatbrandstof bestaat uit 10 componenten terwijl gewone benzine uit 350 componenten bestaat. Hoe minder componenten hoe zuiverder de brandstof.

        Wij gebruikten altijd het merk BEST FUEL maar wij hadden met de technische diensten meer en meer machines die niet of moeilijk starten en stilvielen zonder reden. Wij hebben navraag gedaan bij de firma Krinkels, een firma met 100-den toestellen, en zij hadden hetzelfde voor en hebben ons aangeraden om over te schakelen naar MOTOMIX.
        We evalueren dit na 1 jaar gebruik en zien wat het resultaat is.
        Dit verklaart het prijsverschil.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 mei 2023 CD&V.


        Vraag 1 - Woonuitbereidingsgebied Molenhoek/Kalve (raadslid Ruud Smeets)
        Nu dat alle adviezen binnen zijn: wat is de beslissing van het bestuur? Welke volgende stappen worden er nu genomen?

        Antwoord schepen Piet Penneman:
        Zowel de milieuraad (MAR) als de Gecoro hebben hun advies gegeven i.v.m. het aansnijden van het woonuitbreidingsgebied. Het advies van de MAR kunnen we echter niet weerhouden aangezien de vergadering niet in aantal was. Het beter gemotiveerde advies van de Gecoro zal het college volgen. Het doet niet onmiddellijk de deur toe maar vraagt meer bijkomende motivatie en onderbouwing.

        Vanuit het college werd contact genomen met de ontwikkelaar om te vragen naar een reactie op het advies van de Gecoro om te polsen of hiermee verder gedaan wordt of niet, maar tot op heden krijgen we geen antwoord. Bijkomende mag ook gezegd worden dat de vennootschap, die ook de toelichting gedaan heeft voor de gemeenteraad, Gecoro en MAR is zeer onlangs integraal verkocht aan een andere grote speler. Dit kan misschien een reden zijn dat er nog geen reactie is gekomen.

        Besluit is dus dat op basis van wat er momenteel voorligt, we hier niet mee verder kunnen.

        Vraag 2 - Nationaal Park Scheldevallei (raadslid Ruud Smeets)
        Wat is het standpunt van de gemeente in dit dossier?
        Wat zijn de stappen die al zijn ondernomen en nog genomen gaan worden?

        Antwoord schepen Piet Penneman:
        Over dit onderwerp is de laatste tijd heel wat beweging, en ook tegenstrijdige berichtgeving. We hebben de indruk dat er nogal haastig te werk gegaan wordt om zo snel mogelijk een goedkeuring te krijgen van de betrokken gemeenten, en dat op basis van onvolledige documentatie. In die mate dat het betrokken agentschap een extra brief ter verduidelijk uitgestuurd heeft (zie bijlage).

        In principe is het Nationaal Park Scheldevallei ‘slechts’ een bundeling van alle mogelijke ‘groen’ ingekleurde percelen en zouden er geen bijkomen omdat het reeds 10.000 ha beslaat. Dit is evenwel rekening houdende met een inkanteling van de Moertvaartvallei. Zonder de Moervaartvallei zullen ze in de toekomst moeten zoeken naar extra uitbreiding.
        Alle gemeenten betrokken bij de ontwikkeling van de Moervaartvallei hebben ingestemd met uitvoering van dit plan, waarvan er nog bitter weinig gerealiseerd is op het terrein.
        We horen ook van andere gemeenten betrokken bij de Moervaartvallei dat zij het project niet genegen zijn. Hierbij denken we aan prominente spelers zoals Lokeren, Sint-Niklaas, … Wij liggen in de uitloper van het plangebied, en als er onderweg al wat hiaten zijn lijkt het ons niet opportuun om aan te sluiten.

        Op basis van wat we nu weten zullen we niet instappen en de kaart van de ontwikkeling van de Moervaartvallei trekken. Tevens dienen we ons blijvend te behoeden over eventuele restricties die zullen opgelegd worden aan aanpalende gebieden… hierover wordt met geen woord gerept maar het verleden leert ons andere zaken.


        Vraag 3 - Pachten kerk Overslag (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        Wat is de stavaza in dit dossier?

        Antwoord schepen Piet Penneman:
        We zijn bijna op het einde gekomen. De taken van de gemeente zijn in ieder geval vervuld. De erfpachtnemer dient nog enkele documenten ter verantwoording voor te leggen, dit zou heel binnenkort gebeuren. De notariële akte zou in juni aan de gemeenteraad voorgelegd kunnen worden.


        Vraag 4 - Fietsveiligheid dorp (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        De afgelopen maanden is het tijdens de spits tussen 7u30 en 8u30 en tussen 15u en 17u30 zeer druk verkeer in het dorp, waardoor er filevorming is in de Meersstraat en ook in de Molenhoek, hierdoor kunnen fietsers vanaf het fietspad niet op de baan. Paaltjes voor rugdekking zouden hier een oplossing zijn. Kan dit in overweging genomen worden?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:
        Dit is een visie van AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) waarbij de fietser inderdaad van een vrijliggend fietspad naar de weg wordt geleid. Dit gebeurt steeds op een plateau waar de snelheid 30 km/u is en voorafgegaan door een aantal meters fietssuggestiestrook voor de fietser de weg opkomt. Dit ontwerp is meermaals gescreend door alle betrokken partijen (wegbeheerder AWV en de mobiliteitsbegeleider van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen (MOW).  


        Vraag 5 - Openbare vuilnisbakken (raadslid Ronny Droesbeke)
        Is er een overzicht beschikbaar waar alle openbare vuilnisbakken geplaatst zijn op onze gemeente?
        Wordt  ook een evaluatie gemaakt of er voldoende aanwezig zijn of er nog bij geplaatst moeten worden?

        Antwoord schepen Piet Penneman:
        Alle openbare afvalbakjes worden beheerd door IDM. IDM weet uiteraard waar die bakjes allemaal staan. Deze hebben afhankelijk van het vulgraad een apart ledigingsregime. Deze gegevens worden allemaal bijgehouden, en afvalbakjes die niet goed ‘draaien’ worden opnieuw verwijderd. Het bijplaatsen van bakjes is meestal op initiatief van het bestuur of inwoners, zelden op initiatief van IDM.


        Vraag 6 (hernomen uit de raad van april 2023) - Problemen Kerkstraat (raadslid Ronny Droesbeke)

        Bij de uitrit van de appartementen in de Kerkstraat 27-29 in Wachtebeke doen zich  geregeld levensgevaarlijke situaties voor als iemand uit de garage komt gereden.
        Een spiegel zou hier zeker een optie zijn, maar de gemeente plaatst nergens meer spiegels... Daarom de vraag om de parkeerplaats voor de uitrit te verwijderen zodat het zicht een pak groter is voor de auto's die uit de garage komen.

        Antwoord raadslid Linda Van Himme:
        De Kerkstraat in Wachtebeke betreft een éénrichtingsstraat uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A. Richting Dorp (met het verkeer mee) is hier voor de fietsers geen specifiek fietspad voorzien en dienen ze op de rijbaan te rijden. Er werd wel een fietssuggestiestrook aangebracht ter verduidelijking. Deze richting geeft in principe ook geen onveilige fietssituatie op deze manier.
        Voor de tegengestelde rijrichting zou dat wel het geval kunnen zijn en werd dit goed opgevangen door een duidelijk en reglementair fietspad, in het bijzonder door de plaatsing op een verhoogde berm.
        Het fietspad op de verhoogde berm is enkel voorzien voor het tegenliggende fietsverkeer. De fietsers richting dorp rijden gewoon op de rijbaan.

        Wat de e-bikes betreft, deze vallen onder dezelfde categorie als een elke andere fiets en zijn dus ook aan dezelfde regels gebonden. De speed pedelecs (tot 45km/u). Dit type fiets valt niet onder de gewone fiets en mogen in dit specifiek geval de Kerkstraat niet in de tegengestelde rijrichting inrijden. Op sommige plaatsen zie je voor dit soort fietsen echter ook een uitzondering, dan is dat geregeld met een onderbord, waarbij de klasse “P” (Pedelec) ook als uitzondering vermeld staat.

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad