Op 1 januari 2025 is de fusie effectief een feit. Vanaf dat ogenblik is het aanbieden van een eengemaakte basisdienstverlening aan de inwoners van de nieuwe gemeente Lochristi het streefdoel, gaandeweg wordt de verdere eenmaking fasegewijze gerealiseerd.
Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er in 2024 reeds belangrijke stappen gezet worden ter voorbereiding van deze eenmaking.
Een belangrijk element in deze voorbereiding is het opzetten van één organogram met daarin een duidelijke indeling in domeinen en diensten.
Om in 2025 zo efficiënt mogelijk van start te gaan in de nieuwe gemeente, werd reeds heel wat voorbereidend werk gestoken in de opmaak van een voorgenomen ontwerp van een gezamenlijk organogram.
In het kader van de fusievoorbereidingen kreeg de werkgroep P&O (personeel en organisatie) de opdracht het project ‘organisatiemodel’ uit te rollen. Eén van de producten van dit project was een voorstel van organogram. De voorgestelde structuur en bijbehorende bezetting vloeien voort uit de vooropgestelde kompasnota.
Dit voorstel werd, na voorleggen en rekening houdend met de opmerkingen van het managementteam en de diensthoofden, aan het beleid voorgelegd en herwerkt in het kader van het streefdoel budgetneutraliteit. Met andere woorden, zowel administratie als colleges werden maximaal betrokken in dit intensief traject.
Deze budgetneutraliteit wordt voorzien ten opzichte van de huidige 2 kaders, met inbegrip van de nog niet uitgerolde structuur van de technische uitvoeringsdienst in Lochristi en waarbij 1 technisch coördinator niveau C een opwaardering naar niveau B krijgt.
Er wordt daarenboven voorzien in een organogram waarbij geen niveau E functies meer opgenomen worden, de interieurverzorg(st)ers worden dus als niveau D ingeschaald. De bijkomende kostprijs van de opwaardering van het niveau E naar D, met aftrek van de verminderde loonlast door rationalisaties, wordt geschat op ongeveer 154.402,95 euro op het moment dat het volledige organogram zal uitgerold zijn.
Ondanks het feit dat dit geen onderhandelingsmaterie is, werd dit ontwerp van organogram eveneens besproken op het vakbondsoverleg van 20 februari 2024. Op 21 februari 2024 werd het ontwerp van organogram voorgesteld in een infosessie aan de gezamenlijke groep van gemeenteraads- en OCMW-raadsleden en de leden van het BCSD van beide gemeenten.
Op 18 maart 2024 heeft het vast bureau haar advies verleend inzake het vaststellen ontwerp voorgenomen organogram in het kader van de fusie.
Vanaf de goedkeuring van het ontwerp, is het aangewezen om bij het invullen van vacante plaatsen voor functies die onverminderd behouden blijven t.o.v. de huidige kaders, in samenspraak tussen beide lokale besturen, al rekening te houden met dit organogram.
Het blijft zo dat het de gemeenteraad en de OCMW-raad van de nieuwe fusiegemeente is die het organogram van de nieuwe fusiegemeente in 2025 zal moeten vaststellen.
Als bijlage zijn volgende stukken toegevoegd:
- BKO begeleiders werden in IFIC schalen veranderd
- Opsplitsen coördinator BKO in 0.8 VTE coördinator en 0.2 VTE pedagogisch coach
- Toevoegen van 0.75 VTE medewerker schoonmaak, de BKO poetsploeg was niet meegenomen in de AS IS oefening
- Sociale dienst en welzijn: 0.5 VTE arbeidsbemiddeling vervangen door 0.5 VTE maatschappelijk werk
- Rechtzetting foutje: Facility en ICT: omwisselen van term expert-specialist
- Rechtzetting rekenfoutje: dienst vrije tijd: optelling 32 ipv 31
- Rechtzetting rekenfoutje bibliotheek: 1 VTE te weinig geteld)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van Lochristi van 29 november 2021 betreffende de goedkeuring van het geïntegreerd organogram;
Het gemeenteraadsbesluit van 19 mei 2022 van de gemeente Wachtebeke houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeenteraad van Lochristi van 23 mei 2022 houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van Wachtebeke van 30 juni 2022 betreffende de goedkeuring van het organogram;
Het OCMW-raadsbesluit van 19 december 2022 van Lochristi betreffende de beheersovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
Het OCMW-raadsbesluit van 22 december 2022 van Wachtebeke betreffende de beheersovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 van Lochristi betreffende de goedkeuring van de Kompasnota fusie Lochristi-Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2023 van Wachtebeke betreffende de goedkeuring van de Kompasnota fusie Lochristi-Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit Lochristi 27 november 2023 betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het advies van het vast bureau van 15 maart 2024 inzake het vaststellen ontwerp voorgenomen organogram in het kader van de fusie.
Artikel 1 De OCMW-raad stelt het ontwerp voorliggend organogram in het kader van de fusie, zoals in bijlage aan dit besluit, dat als resultaat uit het voorbereidend traject van beide gemeenten is gekomen, vast.
Artikel 2 In het kader van de lopende zaken zullen alle toekomstige beslissingen met betrekking tot de invulling van dit voorgenomen organogram steeds in overleg tussen beide gemeenten besproken en genomen worden.
Artikel 3 Afschrift van dit besluit wordt overhandigd aan de financieel directeur.
De sectorale akkoorden die sinds 1993 afgesloten zijn, hebben een juridische basis gekregen met het Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007 en het Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010. In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
• de selectie van het personeel
• de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
• alle bepalingen in verband met het salaris
• de vergoedingen en toelagen
• de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel
De Rechtspositieregeling (RPR) voor het personeel van het lokaal bestuur van Wachtebeke dient regelmatig up to date te worden gehouden. In het kader van de IFIC (functieclassificatie) dienen de salarisschalen van de hybride functies voorzien te worden in de rechtspositieregeling (RPR).
Volgende ontbrekende hybride functies zijn reeds goedgekeurd maar nog niet opgenomen in de RPR:
- Hybride functie CAT 14 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 14b 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 15 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 16 70% CAT 14 30%
De salarisschalen toegevoegd als bijlage worden toegevoegd onder bijlage 1 salarisschalen hybride functies.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 186§2;
Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de Rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
De Omzendbrief KB/ABB 2020/2 Omzendbrief sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen;
Het Vast Bureau van 31 januari 2022 betreffende het overzicht functies WZC - IFIC-codes en IFIC-inschalingen.
Artikel 1 De OCMW-raad stelt de aangepaste versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente en OCMW ihkv de salarisschalen van de hybride IFIC-functies, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, vast.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan de Personeelsdienst en de financieel directeur.
Schriftelijke vragen OCMW-raad 28 maart 2024 CD&V.
Vraag 1 - Verwarming rusthuis (raadslid Ruud Smeets)
We hebben opgevangen dat de verwarming in het rusthuis niet naar behoren werkt, de temperatuur kan niet verminderd of uitgezet worden. Wat is de huidige stand van zaken? Wanneer is er een herstelling voorzien? Wat zijn de kosten die hiervoor al gemaakt zijn?
Antwoord schepen Christine Bax
Voor de vernieuwing van de stookplaats in het WZC werd een budget voorzien van 270.000 euro.
De chauffage is inderdaad aan. Eerst was ze uit en de firma heeft ze uiteindelijk weer aan de praat gekregen, dit met de boodschap dat er niemand mag aankomen want dat ze waarschijnlijk niet meer zal starten. De stookplaats en het elektrisch bord moeten vervangen worden, dit kan niet in dit seizoen. De werken duren 2 weken dus het moet eerst wat warmer worden. Keuken, warm water, alles is daar op aangesloten.
Namens de OCMW-raad,
Namens OCMW-raad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter OCMW-raad