Terug
Gepubliceerd op 24/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 26/10/2023 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Diederik Lacayse, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Sedert vorige gemeenteraad zijn er weer heel veel stappen gezet naar de ideale fusie. Er is een tweede fusiecollege doorgegaan waar er actieve betrokkenheid was van de meeste schepenen in de diverse debatten. Thema’s die aan bod kwamen waren o.a. de wijkpolitie van Wachtebeke, oprichten van een werkgroep rond adviesraden en wijkplatforms en de bevraging van hen, ook de beschikbare financiën.

        Op 9 november willen we het personeel van beide gemeenten op de hoogte brengen van de ideeën die leven over de werkplekken en organisatie. Het personeel heeft het recht om degelijk en correct geïnformeerd te worden over de toekomstige organisatie. Op diezelfde dag ’s avonds gaat de gemeenschappelijke informele gemeenteraad door waar de raadsleden op de hoogte worden gebracht van de jongste afspraken, zodat de raadsleden op 23 november weloverwogen met kennis van zaken een definitieve beslissing kunnen nemen over de fusie met Lochristi.   

    • Besluit

      • Woonbeleid. Principiële beslissing betreffende toewijsreglement nieuwe woonmaatschappij Gent-Oost "Woonpijler". Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Aangezien er nieuwe ontwikkelingen zijn en besproken dienen te worden wordt gevraagd dit dossier te verdagen.

        De leden van de raad stemmen openbaar, met eenparigheid van stemmen, de verdaging van dit dossier.

        De behandeling van dit dossier wordt verdaagd tot een volgende zitting.

        Sinds 9 juni jl. is de nieuwe woonmaatschappij "Woonpijler" een feit.

        Nu de nieuwe woonmaatschappijen zijn gevormd, dienen ook de diverse wachtlijsten van de vroegere huisvestingsmaatschappijen en SVK’s samengevoegd te worden tot een centraal wachtregister. Volgens de regelgeving dienen de verschillende manieren van toewijzen op mekaar afgestemd te worden door de opmaak van een nieuw lokaal toewijsreglement.

        De Vlaamse overheid heeft daartoe een regelgevend kader uitgewerkt waarin de toekomstige lokale toewijsraad een voorstel dient uit te werken. De lokale toewijsraad kan pas opgericht worden nadat de woonmaatschappij effectief is opgestart. Voorafgaand aan de oprichting van de toewijsraad kunnen in overleg met alle betrokken actoren (Eigen Dak, SVK, welzijnsactoren, OCMW’s en lokale besturen) alvast principes uitgewerkt worden die later kunnen vertaald worden naar een lokaal toewijsreglement.

        Deze principes werden uitgewerkt tijdens diverse werkgroep-vergaderingen en toegelicht op de stuurgroep voor de vorming van de woonmaatschappij op 6 juni 2023.  Deze principes worden nu teruggekoppeld naar de eigen lokale besturen zodat nog eventuele opmerkingen kunnen geformuleerd worden. Opzet is dat het definitieve ontwerp van toewijsreglement voorgelegd kan worden aan de diverse gemeenteraden in het najaar 2023.

        Bij de opmaak van het reglement is gestreefd naar een consensus tussen alle lokale besturen zodat binnen het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij "Woonpijler" een eenduidig en eenzelfde toewijsreglement geldig is. In bijlage zijn 2 documenten toegevoegd. Het eerste is een toelichtingnota met bijkomende uitleg over de verschillende pijlers waarmee gewerkt dient te worden binnen de nieuwe woonmaatschappij. Het tweede document is een nota die vanuit de werkgroep werd voorbereid en die een concretisering en aanzet vormt voor het lokaal toewijzingsbeleid. De lichtblauwe tekst in deze nota geeft aan welke de keuzes en principes zijn waar men als woonmaatschappij - en dus ook als lokale besturen - keuzes kan maken. Vanuit de werk- en stuurgroep werden deze zaken al uitgebreid besproken.

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten m.b.t. wonen, waarbij een regelgevend kader m.b.t. de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;

        Het ministerieel besluit tot erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap “Woonpijler’ met zetel te 9230 Wetteren, Felix Beernaertsplein 55 met ondernemingsnummer 0400.143.608, voorheen erkende sociale huisvestingsmaatschappij met de naam Eigen Dak van 24 april 2023;

        De Vlaamse Codex Wonen 2021 Titel 2 Boek 6 m.b.t. de regels over het toewijzen van sociale woningen;

        Het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 Boek 6 (Sociale Huur) van het besluit van Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        Het besluit van de Vlaamse Regering 04 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;

        Het ministerieel besluit tot erkenning woonmaatschappij met besloten vennootschap “Woonpijler” van 24 april 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Resultaat: Met 17 niet gestemd
        Besluit

        Enig artikel De behandeling van dit dossier wordt verdaagd tot een volgende zitting.

      • Wijziging rooilijn Godshuisstraat. Opstart procedure aanstellen landmeter. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In de Godshuisstraat worden een aantal gebouwen zwaar getroffen door de gemeentelijke rooilijn (buurtweg n°1). Verder is er ook verwarring omdat er een gewestelijke rooilijn is voor de N449 (tot de hoek Godshuisstraat met Smishoek) en een gemeentelijke rooilijn voor buurtweg n° 1 (o.a. Godshuisstraat). Beide rooilijnen zijn niet op elkaar afgestemd. De meergezinswoning op de hoek Dorp/Smishoek/Godshuisstraat is gebouwd tot aan de rooilijn van het gewest, maar dit gebouw wordt nog getroffen door de rooilijn van de gemeente. Verder is er ook onduidelijkheid naar de ontwikkelingsmogelijkheden van het hoekperceel Godshuisstraat 2. 

        Ook werd er, in het kader van de dorpskernherinrichting, een bushalte en schuilhuisje geplaatst langsheen de Godshuisstraat. Hiervoor was een inname nodig aan de kant van de site van het woonzorgcentrum. De OCMW-raad is akkoord gegaan met het gebruik van de gronden van het OCMW door de gemeente in onderlinge overeenstemming voor de realisatie van de halte-infrastructuur in de Godshuisstraat. Er is bijgevolg geen overdracht gedaan, maar enkel een akkoord voor het gebruik van een stuk van de gronden van het OCMW door de gemeente. 

        Aangezien de wegenis in de Godshuisstraat recent werd heraangelegd, voorziet het bestuur daar op korte termijn geen aanpassingen.

        Wanneer er van eigenaars in de Godshuisstraat vragen komen met betrekking tot verbouwen en/of nieuwbouw, en het gebouw wordt getroffen door de rooilijn, dan heeft de gemeente enkele opties:

        Optie 1: voor de vergunning doet de gemeente een interpretatie die vatbaar is voor discussie. Wanneer er ooit een beroep wordt aangetekend (of later in een burendiscussie), dan kan nog beslist worden dat de vergunning onwettig was (artikel 159 van de grondwet): exceptie van onwettigheid, want uw vergunning gaat uit van een verkeerde interpretatie van het rooilijnenplan. Dit betreffen verkeerde feitelijkheden. Dit kan worden aangenomen als onwettig, en de vergunning zou alsnog kunnen worden verworpen.

        Optie 2: als de vergunning wordt aangevraagd, dan moet de vergunning geweigerd worden (omdat er een rooilijn op ligt).

        Optie 3: de gemeente koopt het stuk voor de rooilijn zelf aan, maar dit heeft niet echt veel potentieel.

        Optie 4: wijziging rooilijn van deel van buurtweg n°1 : dit is de meest juridisch correcte manier.

        Procedure: Beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de rooilijn + landmeter aanstellen + rooilijnenplan laten opmaken – ontwerp voorlopig laten vaststellen (GR) – Openbaar onderzoek + adviezen aanvragen - definitieve vaststelling in de gemeenteraad – Publicatie in het Staatsblad + mogelijkheid tot in beroep gaan.

        Op het plan van de landmeter moet de meerwaardevergoeding al ingeschreven worden (wanneer de rooilijn verplaatst wordt, dan moet er een meer- of minwaarde worden berekend). 

        Wanneer deze opdracht wordt overgemaakt aan de landmeter is het ook belangrijk om mee te geven dat deze rooilijn nu en in de toekomst rekening moet houden met een afdoende breed voetpad (cfr. Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer van 29 april 1997).

        (Optie 5: Herbouwen en de aanvrager doet een afstand van meerwaarde, maar hier is de oppervlakte te groot, dit is hier niet realistisch.)

        Bijgevolg is optie 4, de optie om de rooilijn van deel van buurtweg n°1 te wijzigen, de meest juridisch correcte.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer van 29 april 1997.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad opteert voor optie 4: wijzigen van de rooilijn in de Godshuisstraat.

        Artikel 2 Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Technische Dienst en de Financiële Dienst.

      • Verkoop van gemeentegrond in de Warandewijk. Verkoop van een tuinstrook Merelstraat 56. Ontwerpakte. Ter goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Op de gemeenteraadszitting van 21 december 2017 werd besloten om over te gaan tot de verkoop van een aantal voortuinstroken in de Warandewijk die eigendom waren van gemeente Wachtebeke. De gemeente heeft te kennen gegeven deze voortuinstroken te willen verkopen aan de huiseigenaars. Er waren 14 eigenaars die hun voortuinstrook hebben aangekocht. Bijkomend werd reeds in de loop van 2022 door een eigenaar in de Merelstraat 74 een tuinstrook aangekocht.

        Ook de eigenaars van Merelstraat 56 tonen interesse in de aankoop van hun voortuintje. De gemeenteraad is in zitting van 27 april 2023 jl. reeds principieel akkoord gegaan met de verkoop van deze tuinstrook.

        De notaris bezorgde inmiddels de ontwerpakte. Vraag aan de gemeenteraad om dit goed te keuren.

        Opmerking: In de ontwerpakte wordt melding gemaakt dat deze ontwerpakte reeds werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 april 2023. Deze datum zal aangepast moeten worden naar de gemeenteraad van 26 oktober 2023.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 over de verkoop van 14 tuinstroken in de Warandewijk;

        Het collegebesluit van 5 januari 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor de verkoop van de Merelstraat 56;

        Het schattingsverslag van Teccon d.d. 17 maart 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de verkoop uit de hand van de voortuin van de Merelstraat 56, toegevoegd als bijlage, goed, mits aanpassing van de datum van goedkeuring van de ontwerpakte op 26 oktober 2023. 

        Artikel 2 De desbetreffende verkoopakte zal namens de gemeente ondertekend worden door de burgemeester en de algemeen directeur.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de eigenaars van Merelstraat 56, notarissen-Noord, de dienst Grondgebied en de financieel directeur.

      • GECORO. Kandidatuur nieuw plaatsvervangend lid verenigingen milieu en natuur. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In de gemeente Wachtebeke werd de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) bij besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2001 opgericht en erkend als verplicht adviesorgaan inzake Ruimtelijke Ordening.

        Op 3 januari 2019 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd en er werd ook overgegaan tot de benoeming van een nieuwe GECORO zoals voorgeschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

        De  gemeenteraad besliste op 12 februari 2019 dat de volgende maatschappelijke geledingen deel uitmaken van de GECORO :

        • verenigingen milieu en natuur;
        • verenigingen van werkgevers, zelfstandigen, handelaars en middenstand;
        • verenigingen van landbouwers;
        • verenigingen van werknemers;
        • jeugd (min 16 jaar en maximum 30 jaar op het moment van het opnemen van het mandaat).

        In zitting van 26 september 2019 werd door de gemeenteraad mevr. Lia Bastiaens aangeduid als plaatsvervangend lid voor de verenigingen van milieu en natuur.

        Middels mail van 24 mei 2023 stelt mevr. Lia Bastiaens de secretaris van de GECORO in kennis van haar ontslag.

        Middels mail van 15 september 2023 stelt mevr. Machteld Bats zich kandidaat als nieuw plaatsvervangend lid:

        Graag stel ik mij kandidaat voor de functie van plaatsvervangend lid voor de GECORO van Wachtebeke voor het domein Milieu en Natuur. Als inwoner van Wachtebeke ben ik zeer begaan met de ruimtelijke ontwikkeling binnen onze gemeente. Sinds 2009 woon ik aan de Langelede, ben actief lid van de Ouderraad van de Langeledeschool en vanuit die functie ook in de Verkeerscommissie. Ik woon graag in onze gemeente en wil me inzetten voor de leefbaarheid ervan. Ik volg ook de ontwikkelingen in onze gemeente op de voet, zowel beroepshalve als uit interesse.

        Beroepshalve ben ik actief bezig met ruimtelijke ordening, natuur en milieu, maar ook landbouw, erfgoed en de ontwikkeling van de haven. Momenteel werk ik vanuit de dienst Klimaat, Milieu en Natuur van de Provincie Oost-Vlaanderen als projectcoördinator op het Open Ruimte Project Moervaartvallei. Ook de gemeente Wachtebeke is hierin partner. Als projectcoördinator van dit project ben ik het gewend om volledig neutraal en politiek onafhankelijk te werken rond ruimtelijke vraagstukken en te denken in het algemeen belang op zowel korte als lange termijn. Het voorbereiden van dossier en plannen, net als vergaderingen ’s avonds horen erbij en vormen dan ook geen probleem.

        Naast mijn diploma Licentiaat in de Archeologie volmaakte ik ook de opleiding Natuurmanagement-Basis bij Inverde en behaalde ik het attest Natuurgids bij Natuuracademie.

        Hiermee hoop ik u te overtuigen van mijn interesse, inzet en vaardigheden om de functie in te vullen. Uiteraard ben ik altijd bereid eventuele vragen te beantwoorden.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, art. 1.3.3;

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 over de aanduiding van de maatschappelijke geledingen van de Gecoro;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 over het ontslag van plaatsvervangend lid verenigingen milieu en natuur, Lia Bastiaens, en oproep tot een nieuw plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Heidi Misseghers, Antoon De Baets, Ronny Droesbeke, Linda Van Himme, Ruud Smeets, André Chalmet, Eddy Heirwegh, Patrick Gerard, Michiel Van Eetvelde, Rudy Lootens, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Christine Bax, Dirk Ongenae, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Wim Vanpuyvelde
        Stemmen voor: 16
        Stemmen tegen: 1
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt mevr. Machteld Bats als nieuw plaatsvervangend lid aan van de GECORO voor de verenigingen milieu en natuur.

        Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan mevr. Machteld Bats en de secretaris van de GECORO.

      • De Watergroep. Buitengewone Statutaire Vergadering van 15 december 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Uitnodiging tot de Buitengewone Statutaire Vergadering van De Watergroep. Deze buitengewone statutaire vergadering vindt plaats op vrijdag 15 december 2023 om 10u30 in De Montil, Moortelstraat 8 te Affligem.

        Agenda:

        • Oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht 'Waterunie Operator'
        • Goedkeuring wijziging van de statuten van de cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
        • Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen

        Deze vergadering kan ofwel fysiek ofwel digitaal meegevolgd worden. Wie de vergadering fysiek bijwoont, wordt na het officieel gedeelte uitgenodigd voor een lunch (inschrijven ten laatste op 17 november 2023, er wordt busvervoer georganiseerd met verschillende opstapplaatsen onder voorbehoud van het aantal inschrijvingen).

        Indien de afgevaardigde verhinderd is, kan de plaatsvervanger deelnemen aan de vergadering. Indien deze ook verhinderd is, kan de gemeente alsnog een derde persoon aanduiden. In dit geval, of als er geen enkele persoon de vergadering kan bijwonen, kan het gemeentebestuur uiterlijk op 8 december een schriftelijke volmacht bezorgen.

        Het is aangewezen dat de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering een mandaat vraagt van de gemeenteraad.

        Voor lokaal bestuur Wachtebeke treedt Patrick Gerard op als vertegenwoordiger en Michiel van Eetvelde als zijn plaatsvervanger.

        Alle burgemeesters en algemeen directeurs van de gemeentelijke vennoten krijgen een uitnodiging voor een online infosessie op 11 of 12 oktober.

        Alle informatie is te vinden op www.dewatergroep.be/BAV2023.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2019 betreffende het aanduiden vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen & algemene vergadering van De Watergroep, waarbij Patrick Gerard wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering;

        Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2022 betreffende het aanduiden vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen van De Watergroep, waarbij Michiel Van Eetvelde wordt aangeduid als plaatsvervanger in de (buitengewone) algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van de oproep van de buitengewone algemene vergadering van de raad van bestuur van De Watergroep op 15 december 2023 en keurt volgende agenda goed:

        • Oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht 'Waterunie Operator'
        • Goedkeuring wijziging van de statuten van de cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
        • Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen

        Artikel 2 De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Patrick Gerard, Vinkenstraat 46 te 9185 Wachtebeke, of plaatsvervangend vertegenwoordiger Michiel Van Eetvelde, Axelsvaardeken 29 B000 te 9185 Wachtebeke, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van De Watergroep vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

        Artikel 3 Een afschrift hiervan wordt overgemaakt aan De Watergroep.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 26 oktober 2023 CD&V.

        Vraag 1 - Ophaalbruggen Moervaart (raadslid Ruud Smeets)

        STAVAZA over de ophaalbruggen over de Moervaart, zowel Overledebrug als Kalvebrug? Is er een oplossing op lange termijn en wat is de timing? En wat met de oude bruggen als deze vervangen zijn?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh

        Overledebrug is dringend aan herstelling toe. Daarom heeft de Waterweg besloten, om verdere schade te voorkomen, deze brug af te sluiten voor vervoer boven 3.5 ton. Door deze maatregel kan de brug nog dienst doen tot begin januari wanneer de herstellingswerken zullen beginnen. Om deze herstellingen uit te voeren moet de ganse brug worden gedemonteerd en zal de volledige rijbaan zijn afgesloten, wel heeft het gemeentebestuur gevraagd om een ponton te leggen voor fietsers en voetgangers, hetgeen positief onthaald is. Kalvebrug is nog ietwat in betere staat maar moest al het zwaar verkeer over de brug worden omgeleid was ook deze brug in de kortste tijd buiten dienst. Wat betreft de toekomst van de bruggen hebben we enkele maanden geleden een vergadering gehad met de waterweg en monumentenzorg. De bruggen zouden eventueel mogen verplaatst worden op grondgebied Wachtebeke en er kan een nieuwe bredere brug worden geplaatst met ook 1 rijvak en langs beide zijden fiets- en voetpad. De selectie van welke bruggen in Vlaanderen zou rond 2027 gebeuren maar kan misschien met dit wederkerend voorval wat vroeger.

        Vraag 2 - Oud rusthuis “De Mey” (raadslid Ronny Droesbeke)

        STAVAZA over het oude rusthuis en hoe ver staat de projectontwikkeling?

        Antwoord schepen Piet Penneman

        Op 11 oktober is een jury samengekomen onder algemene begeleiding van Veneco om de ingestuurde projecten te beoordelen. Van de drie kandidaten die door de pré-selectie geraakt zijn en die recht hadden op een vergoeding, heeft uiteindelijk maar één kandidaat een finaal voorstel ingediend. Op heden is het juryverslag nog niet voor handen. Het verslag zal tegen de volgende gemeenteraad openbaar zijn. Ik kan op dit moment enkel stellen dat het een degelijk voorstel is, dat eveneens voldoet aan onze eisen.

        Vraag 3 - Voortuin gemeentehuis (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        STAVAZA over de aanleg van de voortuin van het gemeentehuis? Verloopt alles volgens plan? Blijft de aanleg binnen het budget van 58 000 euro?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh

        Alles verloopt volgens plan en de aannemer gaat half november starten met de aanleg en deze blijf in het voorziene budget.

        Vraag 4 - Verkeersveiligheid (N449) (raadslid Ruud Smeets)

        Wat is de uitkomst van het overleg met Minister Lydia Peeters over de N449 (Vlaams minister van mobiliteit & openbare werken)? Zijn er concrete acties gepland? En wat is de toekomstvisie van het bestuur over deze (gevaarlijke) baan die onze gemeente kruist?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg

        Het was een nuttig gesprek met het kabinet van minister Lydia Peeters, waarbij alle elementen van het mobiliteitsprobleem in Wachtebeke werden toegelicht.

        Het dossier van de gescheiden fietspaden waar we al 16 jaar op wachten, de beschermde bruggen over de Moervaart, het ontraden van doorgaand vrachtverkeer door onze dorpskern. Het kabinet was onder de indruk en beloofde spoedig antwoord op de gevraagde problemen en de  toekomst van de gescheiden fietspaden op de N449.

        Wachtebeke blijft op het standpunt dat we doorgaand vrachtverkeer uit onze dorpskern willen weren.

        De huidige sluiting van Overledebrug voor voertuigen van meer dan 3,5 ton is een goede gelegenheid om het deze vrachtwagenchauffeurs gewoon te laten worden dat dit geen vluchtroute meer is. Er is al veel minder vrachtwagenverkeer dat over de brug rijdt. Om nog meer af te dwingen dat de brug gevaarlijk is hebben we binnen onze politiezone op de eerstvolgende agenda van het politiecollege het plaatsen van camera’s op de brug, met nummerplaatcontrole, geplaatst. 

        Als gemeentebestuur hebben we alles gedaan om dit af te dwingen: het weren van doorgaand vrachtwagenverkeer staat in ons nieuwe mobiliteitsplan, het is opgenomen in de plannen van onze vervoersregio, het gemeentebestuur van Lochristi steunt onze stellingname.   

        We dringen aan dat alle fracties van deze raad deze dringende vragen steunen bij de Vlaamse regering in het belang van de verkeersveiligheid van onze inwoners. 

        Vraag 5 - Digitaal infobord (raadslid Ronny Droesbeke)

        Is het mogelijk om tijdens de nacht het digitaal infobord aan het gemeentehuis uit te schakelen? Het is momenteel heel licht, het stoort de weggebruiker, de omwonende en het is een enorme lichtvervuiler. Daarnaast stellen we voor om de informatie enkel nog te projecteren op een donkere achtergrond.

        Antwoord raadslid Heidi Misseghers

        Het digitale ledscherm is al 10 jaar enkel tussen 6u’s morgens en 22u ingeschakeld, de rest van de tijd is het gewoon zwart.

        Momenteel is het zo ingesteld dat de lichtsterkte meegaat met hoe licht het is overdag: hoe lichter het wordt overdag, hoe feller het scherm oplicht om de leesbaarheid te vergroten. Onze communicatiedienst heeft nu het aantal lumen iets verminderd zodat het scherm minder fel zal oplichten.

        Daar het om een kleurenscherm gaat, zijn er altijd beelden waar lichtere of zelfs witte elementen in voorkomen. Wij krijgen de beelden van de organisatie, dus inhoud en kleur bepalen wij niet. De communicatiedienst zal nu in de mate van het mogelijke, wanneer we er iets aan kunnen doen, proberen zorgen voor een donkerder achtergrond.

        Vraag 6 - Gevaarlijke situaties Dr. Jules Persynplein (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Bij de aanleg van het vernieuwde Dr. Jules Persynplein werd er gekozen om de belijning van de parkeervakken te doen met greppels die ook waterdoorlaatbaar zijn. Deze greppels zorgen voor heel wat gevaarlijke situaties en moeilijkheden voor mensen die niet meer goed te been zijn en mensen die gebruik maken van een ondersteuningsmiddel (Rollators, krukken en rolstoelgebruikers). Kan er gekeken worden om deze belijning en greppels op te vullen en zo het reliëf te verkleinen?

        Antwoord raadslid André Chalmet

        Indien we de greppels opvullen zou bij regenweer de parking herschapen worden in een watervlakte. Deze gleuven zijn uitgevoerd in een speciale hars en zijn heel duur. Een gedeeltelijke opvulling van de greppels, bijvoorbeeld één meter in het midden is niet aangewezen omdat het regenwater ook dan niet kan afgevoerd worden. 

         Voor wie deze gleuven te hinderlijk zijn, zij kunnen gebruik maken van de achterste parking waar deze gleuven niet zijn. 

        Fase één van de Dorpskernhernieuwing van het Jules Persynplein was een beslissing van het gemeentebestuur van 2007-2012. 

        Vraag 7 - Huisfotograaf (raadslid Ruud Smeets)

        De foto’s van onze gemeentelijke huisfotografen komen op de website van de gemeente maar niet op de gemeentelijke facebook. Is het mogelijk om deze foto’s ook op de facebook van de gemeente te plaatsen?

        Antwoord raadslid Linda Van Himme

        De foto’s van de gemeentelijke vrijwilligers-fotografen worden inderdaad gepubliceerd op de homepage van de website van het lokaal bestuur en op de aparte fotopagina op onze website. Het is de bedoeling om meer verkeer naar onze website te genereren door de foto’s enkel daar te publiceren, maar onze communicatiedienst zal tweewekelijks een overzicht van de foto’s met een link naar de website op de gemeentelijke facebookpagina en in onze digitale nieuwsbrief plaatsen, zodat er nog meer doorstroom is.

        Deze link kan naar hartenlust gedeeld worden.

        Oprechte dank aan onze vrijwilligers-fotografen die dit werk gratis op zich willen nemen.

        Onze fotografen worden niet op elke activiteit gevraagd om foto’s te nemen, verenigingen die een belangrijke activiteit hebben worden nog steeds aangeraden om een fotograaf te vragen om langs te komen.     

        De foto’s op verschillende kanalen uploaden is tijdrovend en niet rendabel. Bovendien verlies je dan de rechten over je foto’s.

        Vraag 8 - Toegangsweg en parking voetbal (SK Wachtebeke)(raadslid Michiel Van Eetvelde)

        De oprit en parking van de voetbal liggen er terug slecht bij, er zijn veel putten zichtbaar. Kan deze weg en de parking opnieuw hersteld worden? Daarnaast werd er beloofd in de gemeenteraad van 22 december 2022 dat er gezocht wordt naar een duurzame oplossing, is er al een duurzame en definitieve oplossing gevonden?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh

        Voorlopig zullen de putten regelmatig worden opgevuld en er wordt geopteerd om een laag asfalt te gieten op de bestaande verharding. Hiervoor is budget aangevraagd op de laatste budgetdag.

        Vraag 9 - Zaak Gemeente Wachtebeke tegen Ipon NV (Voetbaldossier) (raadslid Ruud Smeets)

        In het college van 9 oktober lezen wij dat NV Ipon een schadevergoeding van 64.000 euro moet betalen. Wat wordt er met dit bedrag gedaan? Is de aangebrachte schade of de tekortkoming aan het complex hersteld?

        Antwoord schepen Piet Penneman

        De 64.000 euro is een bedrag zonder btw, daarbovenop is er ook een vergoeding voor allerlei bijkomende kosten (expertise, rechtsplegingsvergoeding, intresten, …). De totale vergoeding die de gemeente toekomt is bijna 116.000 euro. Om deze vergoeding te bekomen zijn heel wat kosten gemaakt, afgerond 36.000 euro. We kunnen stellen dat er ‘netto’ ongeveer 80.000 euro over blijft.

        We zijn enkel in ons gelijkgesteld wat betreft de tekortkomingen aan het veld, niet aan de kantine. De tekortkomingen aan de kantine zijn bijna allemaal zelf aangepakt, nu en dan komt de povere afwerkingskwaliteit nog eens naar boven. Sinds het begin van het proces (2014 ) heeft de gemeente een deel van de kosten voor het onderhoud van de velden op zich genomen. De slechte staat van het veld, dat nu ook gerechtelijk bewezen is, is ondertussen wel al wat verbeterd door intensief onderhoud in het tussenseizoen. De huidige toestand is verre van perfect, maar jaar na jaar iets beter. Op zich zal een verder intensief onderhoud tot een aanvaardbare oplossing leiden.

        Vraag 10 - Prikkelarm uurtje (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Zal er op de kermis tijdens de jaarmarkt (4 november) een prikkelarm uurtje worden voorzien? Zo ja, kan dit dan tijdig gecommuniceerd worden?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh 

        Er is een brief verstuurd naar al de kermisattracties die op Wachtebeke komen te staan en ik zal zelf voor de start van de kermis langs gaan bij de attracties om uitleg te verschaffen. Ikzelf stel voor om het eerste uur het prikkelarm uurtje te laten gebeuren.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 26 oktober 2023 N-VA.

        Vraag 1 – Te snel rijden in de dorpskom (raadslid Rudy Lootens)

        Op zaterdag 14 oktober was ik getuige van een ernstig incident van overdreven snelheid door een tractorbestuurder. Een dame stond aan het zebrapad t.h.v. het gemeentehuis te wachten om de straat over te steken toen er een tractor met hoge snelheid vanuit Pottershoek het dorp naderde. Er staat nochtans aangegeven dat de maximumsnelheid 30km/u is. De dame in kwestie stak haar hand in de lucht om kenbaar te maken dat ze de straat wou oversteken. De tractorbestuurder schrok zichtbaar en remde met alle macht waardoor zijn aanhangwagen even slingerde maar kon door zijn hoge snelheid niet stoppen vóór het zebrapad om de voorrangsregels te respecteren en reed daarna snel weg.

        De dame schrok van dit incident maar kon haar weg verderzetten.

        Welke maatregelen kan het college nog nemen om dit rijgedrag te stoppen om erger te voorkomen?

         Antwoord raadslid Frederik Braekman

        Buiten het feit dat we niet kunnen afgaan op het inschattingsvermogen van een burger over het inschatten van de snelheid van een voertuig, kunnen we alleen onze acties “Dorpskern 30 km/u”, "thermoplast veilige schoolomgeving" en de plaatsing van de "interactieve snelheidsborden" nog eens vermelden. Het snelheidsplan, dat onderdeel is van het gemeentelijk mobiliteitsplan, wordt momenteel uitgerold. In het kader hiervan zullen in het Dorp ook nog thermoplasten aangebracht worden met 30 km/u. De snelheidscontroles zullen in het Dorp regelmatig herhaald worden. 

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad