Zoals beloofd staat de principiële beslissing voor de fusie op de agenda van deze gemeenteraad. Er zijn geen verdere nieuwe mededelingen over de fusiegesprekken te geven. Behalve dat in de 5 druk bijgewoonde wijkvergaderingen er geen negatieve reacties bij onze inwoners zijn genoteerd, nadat er meer duiding was gegeven over de stappen en gevolgen. Volgende maand zal de procedure gebeuren om een keuze te maken welke externe firma ons professioneel zal begeleiden bij de fusieafwikkeling.
Tijdens of na de zomer wordt een ontspannende bijeenkomst voor de personeelsleden van beide gemeenten gepland. Na de zomer zullen de gesprekken op dienstniveau worden aangevat, om een Win Win situatie te creëren in de toekomst.
Ook de gevolgen van deze fusie op niveau van politiezone, brandweer, noodplanning, milieudienst, enz moeten bekeken worden.
Vanaf volgende week is er een ondersteuningscel aanwezig voor Oekraine ontheemden. Vanuit Vlaanderen bij de gouverneur. De instroom van ontheemden blijft stabiel laag, 198 tot 360 vluchtelingen per dag voor België.
Er zijn nu 40.078 geregistreerde ontheemden uit Oekraine in België. In Oost Vlaanderen zijn dat er volgens rijksregister 2343 .
Stuurgroep van 12 mensen opgericht olv Sigrid De Munck . Ze hebben hun acties gericht op twee doelen;
A: Individuele hulp aan de 20 mensen die in Wachtebeke verblijven (school, mobiliteit, werk, taallessen, enz. Een gezin van 5 is inmiddels teruggekeerd naar Oekraine.
B: steunacties voor de mensen in Oekraine zelf, meer bepaald uit Chernihiv ( geboorteplaats van onze tolk Lena, een stad die voor 70% verwoest is).
De gemeente heeft een rekeningnummer opengesteld om stortingen van inwoners of verengingen te ontvangen.
BE69 0910 2259 6278. Actie: Inzameling geld en goederen.
Er wordt contact gelegd met de burgemeester van Chernihiv om concrete vragen te krijgen welke noden er zijn en de opvolging van wat er met het geld gebeurt.
C: Communicatie naar bevolking via gemeentelijke kanalen : Wawijzer, website , email , sociale media, digitaal wekelijks nieuws, pers. Binnenkort start deze actie : “Wachtebeke voor Oekraine” waarbij alle verengingen, en inwoners worden aangeschreven om materiaal en geld in te zamelen voor de inwoners van Chernihiv en ook steun te verlenen bij de wederopbouw.
D: Collectieve opvang : Huisvesting in Klooster Lochristi is goedgekeurd door de brandweer. Gemeente Wachtebeke steunt deze collectieve opvang, naast onze eigen individuele opvangacties en de lokale steunacties .
Er blijven vragen die nog opgelost moeten worden, zoals :
- Hoe attesteren van brandveiligheid gebouw of woning van mensen die ontheemden opvangen?
- Problemen met rijbewijs: Oekraïens rijbewijs is slechts 185 dagen geldig bij ons, vrachtwagenchauffeurs kunnen hun beroep niet uitoefenen. Medewerking van Politie gevraagd om dit op te lossen.
- Aandacht voor gevaar van TBC: er wordt aangeraden om iedereen naar lokaal ziekenhuis te sturen voor onderzoek.
Op 28 oktober 2021 machtigde de gemeenteraad van Wachtebeke haar College van Burgemeester en Schepenen om verkennende gesprekken te voeren met de naburige gemeenten in het kader van mogelijk fusieplannen.
Verschillende gesprekken tussen de burgemeesters van Lochristi en Wachtebeke overtuigden beide partners van de meerwaarde van een vrijwillige fusie voor beide gemeenten.
Informeel overleg met de fracties van Wachtebeke in de zomer van 2021 leidde tot eensgezindheid om een fusie met Lochristi voor te bereiden.
Informele besprekingen onder leiding van de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad met alle fracties van Lochristi in de zomer van 2021 leidde tot unanieme eensgezindheid om een fusie met Wachtebeke voor te bereiden.
De lokale besturen Lochristi en Wachtebeke maakten hun plannen om de mogelijkheden om tot vrijwillige samenvoeging over te gaan te onderzoeken, bekend op een gezamenlijk persmoment op 16 december 2021. Voorafgaand aan het persmoment werden de raadsleden, leden bcsd en de medewerkers van de beide lokale besturen op een infomoment door de respectievelijke burgemeesters op de hoogte gebracht.
De colleges van burgemeester en schepenen van 4 maart 2022 (Lochristi) en 7 maart 2022 (Wachtebeke) legden de samenstelling van de stuurgroep vast en bepaalden het mandaat zodat het uitzetten van de grote lijnen met het oog op de opstart van noodzakelijke administratieve voorbereidingen richting beide colleges van burgemeesters en schepenen en beide gemeenteraden in het kader van de intentie tot vrijwillige fusie van gemeenten, kunnen gezet worden.
Het formele proces van de samenvoeging van gemeenten en hun OCMW’s start met een gezamenlijke intentie tot samenvoeging die blijkt uit de principiële beslissingen van de respectievelijke gemeenteraden. Een identieke gemotiveerde principebeslissing van elk van deze gemeenteraden is essentieel alvorens het formele onderzoekstraject voor de daadwerkelijke samenvoeging een start kan nemen. In deze beslissing, die ter kennisname aan de Vlaamse regering bezorgd wordt, leggen de gemeenten ook de datum vast waarop de samenvoeging start. Bovendien zorgt deze principiële beslissing ervoor dat de beide gemeenten evenals de OCMW’s via af te sluiten beheersovereenkomsten een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden.
Verwachtingen ten aanzien van lokale besturen zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Er worden steeds meer bevoegdheden en corresponderende taken overgeheveld vanuit de centrale overheden naar de lokale besturen. Ook de verwachtingen van inwoners op het vlak van dienstverlening, leefomgeving, veiligheid, voorzieningen, … naar de lokale besturen nemen sterk toe.
De laatste jaren neemt naast het stijgend verwachtingspatroon ook de complexiteit toe van de maatschappelijke uitdagingen die in de handen van de lokale besturen worden gelegd (denk bvb. aan regiovorming, vervoerregio, BKO-decreet, …) en daarnaast én bovenop alle reguliere taakstellingen worden lokale besturen tevens als bevoorrechte actoren gezien in de aanpak en opvolging van de coronacrisis, vaccinatiecampagne, Oekraïnecrisis, …. Bovendien staat de verhouding tussen deze complexe taakstelling en de beschikbare middelen (personele zowel als financiële) steeds meer onder spanning.
Binnen de Vlaamse regiovorming wordt schaalvergroting van de samenwerkingsverbanden cruciaal. Een daadkrachtige gemeente van gepaste grootte kan hierin een betere rol opnemen.
Een samenvoeging tussen de gemeenten Lochristi en Wachtebeke, incl. hun respectievelijke OCMW’s, biedt beide gemeenten de mogelijkheid om al deze uitdagingen in de toekomst het hoofd te bieden.
Lochristi en Wachtebeke zijn aansluitende gemeenten in referentieregio Gent die met het Puyenbroeck een groot provinciaal domein en een aantrekkelijke recreatieve groenpool delen. Het zijn landelijke gemeenten met een sterke binding. Inwoners van beide gemeenten vinden nu reeds de weg naar elkaars voorzieningen. Bovendien zijn de gemeenten complementair in hun aanbod; Lochristi heeft uitgebreide winkelvoorzieningen en sportinfrastructuur, Wachtebeke beschikt met het Klooster- en Heidebos over nog twee groenpolen. Beide gemeenten hebben een mooi vrijetijdsaanbod en een sterk verenigingsleven.
Onze gemeenten zijn partner in tal van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: de politiezone Puyenbroeck; de brandweerzone Gent Centrum, Vervoerregio Gent, de ELZ Scheldekracht; de toekomstige woonmaatschappij regio Gent-Oost; IDM; noodplanning; Burensportdienst; gezamenlijk GAS-reglement, streekwerking Leie-Scheldestreek & Oostrand Veneco; …
Na het nemen van de principiële beslissing zullen met behulp van een objectieve studie, o.l.v. een externe partner (incl. opname van de rol van een transitiemanager), de organisatieprofielen van beide gemeenten (incl. financiën, personeel, infrastructuur, netwerk, beleidsvisie– en realisatie, dienstverlening en interne organisatie), de kansen en bedreigingen die een samenvoeging biedt en de gewenste aanpak voor het fusietraject in kaart gebracht worden.
De positieve doelstellingen van een samenvoeging van gemeenten kunnen zeer uiteenlopend zijn en zijn zowel van interne organisatorische aard als op het vlak van dienstverlening.
- Interne organisatie:
- personeel:
- financiële middelen:
- dienstverlening:
- Beleidsvisie:
- netwerk en regiovorming:
- sociale dienstverleningen:
Een fusie tussen beide lokale besturen biedt dus heel wat kansen die de inwoners van beide gemeenten ook rechtstreeks ten goede zullen komen in de vorm van dienstverlening, professionalisering van hun lokale bestuur op ambtelijk vlak en strategische beleidsvorming.
De Vlaamse regering voorziet daarenboven in een financiële stimulans voor de vrijwillige fusies in de vorm van een schuldovername van 400 euro/inwoner voor gemeenten die fusioneren op 1 januari 2025 mits aan de gestelde voorwaarden van het stimuleringsbeleid is voldaan, zoals uiteengezet in het besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden schuldovername fusies vanaf 01/01/2025.
Gelet op de waarborgregeling inzake het Gemeentefonds, waarbij art. 10 van het decreet tot vaststelling van de regels dotatie en verdeling Vlaams Gemeentefonds, voorziet dat de nieuwe gemeente minstens evenveel zal ontvangen uit het Gemeentefonds als wat de samengevoegde gemeenten elk afzonderlijk ontvingen.
Deze financiële stimuli zullen de bestuurskracht van de nieuwe gemeente verhogen en normaliter een optimalisering van de beleidsruimte en de dienstverleningen kunnen bieden voor zover de huidige voornoemde trend van alsmaar meer - en vaak onverwachte- bevoegdheden naar het lokaal niveau worden overgeheveld, afvlakt.
In deze principiële beslissing kan reeds een algemeen directeur-coördinator en een financieel directeur-coördinator aangesteld worden die de fusie voorbereiden op het administratieve vlak. Dit nu reeds opnemen en niet wachten tot de goedkeuring van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de beide gemeenten, wordt om organisatorische redenen door de stuurgroep ten zeerste aangewezen geacht.
De algemeen directeur, de wnd. algemeen directeur en de financiële directeuren van de beide gemeenten adviseren op 01.04.2022 in consensus het navolgende voorstel van aanstelling van fusie-coördinatoren gunstig, nl. het voornemen om Marianne Morant, algemeen directeur Lochristi als algemeen directeur-coördinator van de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau aan te duiden, bijgestaan door Lise Gosseye, algemeen directeur wnd. Wachtebeke en Tine De Langhe, financieel directeur Lochristi als financieel directeur-coördinator voor de samenvoegingsoperatie van de financiële aspecten aan te duiden, bijgestaan door Nathalie De Vos, financieel directeur Wachtebeke.
De intentie tot samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke wordt gedeeld door de colleges van burgemeester en schepenen van Wachtebeke en Lochristi en wordt voorgelegd aan de respectievelijke gemeenteraden met het oog op de principiële goedkeuring van de samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid Titel 8; Vrijwillige samenvoeging van gemeenten
De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 betreffende het onderzoeken van de mogelijkheden tot fusie.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke principieel goed.
Artikel 2 De beoogde samenvoeging wordt vastgelegd op 1 januari 2025.
Artikel 3 De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een eventuele goedkeuring van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse regering uiterlijk op 31 december 2023.
Er zal een objectieve analyse gemaakt worden die de bestaande situatie en de voor- en nadelen van fusie grondig in kaart brengt.
Artikel 4 Marianne Morant, algemeen directeur van Lochristi wordt aangeduid als algemeen directeur-coördinator van de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau. Lise Gosseye, algemeen directeur wnd. van Wachtebeke staat haar daarin bij.
Artikel 5 Tine De Langhe, financieel directeur van Lochristi wordt aangeduid als financieel directeur-coördinator van de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging. Nathalie De Vos, financieel directeur van Wachtebeke staat haar daarin bij.
Artikel 6 Dit besluit heeft pas uitwerking vanaf en voor zover de gemeenteraad van Lochristi en van Wachtebeke de samenvoegingsoperatie ook principieel goedkeuren.
Artikel 7 Dit besluit wordt door de beide gemeenten gemeld aan de Vlaamse Regering.
Het onroerend goed 'Pastorie' gelegen te Dorp 35, 9185 Wachtebeke werd in de gemeenteraad van 24 juni 2021 via openbare verkoop verkocht aan de heer Mathias Van Acker. De pastorie werd destijds verkocht zonder de voortuin die erbij hoort. Deze bleef eigendom van de gemeente.
De Pastorie ligt in deelgebied III van het goedgekeurde Masterplan Kloostersite (Gemeenteraad van 29 oktober 2020). De gemeente Wachtebeke wil samen met een aantal private partners een antwoord bieden aan de ruimtelijke uitdagingen die zich stellen in de omgeving van de Kloostersite van Wachtebeke. Het Masterplan voorziet in een renovatie voor de Pastorie die combineerbaar is met de erfgoedwaarde van het gebouw.
De grondstrook (voortuin van de pastorie) is op vandaag ingericht als volwaardige voortuinstrook bij de pastorie met twee in betonklinkers verharde autostaanplaatsen, verharde toegang naar de garage en een centrale verharde toegang naar de voordeur van de pastorie. Tussen de verharde stroken zijn groenaanplanting met kleine boompjes, hagen en struiken. De grondstrook werd steeds gebruikt als voortuinstrook bij de pastorie. De feitelijke inrichting laat niet uitschijnen dat deze grond tot het openbaar domein behoort. Het is wenselijk om deze voortuinstrook te verkopen.
De eigenaar van de pastorie wenst de voortuin aan te kopen en toe te voegen aan de pastorie. Deze zou in de huidige staat blijven bestaan als parkeergelegenheid met voorziening van 2 laadpalen voor elektrische wagens met groene stroom van de te plaatsen zonnepanelen en 2 groenstroken. De verharding zou opnieuw aangelegd worden daar deze helemaal verzakt is op bepaalde plaatsen.
Ook zou de voortuinstrook gebruikt worden om de gevel van de pastorie mooi uit te lichten in lijn met de erfgoedwaarde van het gebouw.
Een aantal elementen drukken de schattingsprijs van de grondwaarde:
- het bestaande perceel is reeds bebouwd
- het toe te voegen en te verkopen perceel is onbebouwbaar
- er kan slechts één potentiële koper verwacht worden
Rekening houdend met deze elementen bekomt de landmeter een schattingsprijs van 163 euro/m², te weten € 18.500,00 voor het hele perceel.
Het te schatten perceel is op de vrije vastgoedmarkt niet verkoopbaar. Door de specifieke ligging ten opzichte van de aangrenzende percelen kan aangenomen worden dat dit perceel enkel bij het achterliggende perceel 1053c (pastoriewoning Dorp 35) een potentiële koper zal vinden.
Vraag aan de gemeenteraad om een principieel akkoord voor de onderhandse verkoop van de voortuin van de Pastorie aan schattingsprijs van 163 euro/m² aan de eigenaar van de pastorie, de heer Mathias Van Acker.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art.28 en art. 41;
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De gemeenteraadsbeslissing van 29 oktober 2020 tot goedkeuring van het Masterplan Kloostersite.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de principiële beslissing om over te gaan tot verkoop uit de hand van de voortuin van de Pastorie aan de heer Mathias Van Acker aan de prijs van €18.500,00. Alle kosten zijn voor de koper.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Notarissen Noord, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke, Mathias Van Acker (vanackermathias@gmail.com), aan de algemeen directeur en aan de financieel directeur.
Op de gemeenteraadszitting van 21 december 2017 werd besloten om over te gaan tot de verkoop van 14 voortuinstroken in de Warandewijk die eigendom waren van Gemeente Wachtebeke. De gemeente heeft te kennen gegeven deze voortuinstroken te willen verkopen aan de huiseigenaars. Er waren 14 eigenaars die hun voortuinstrook hebben aangekocht. Eén eigenaar geeft te kennen bijkomend een tuinstrook te willen aankopen.
De verkoopprijs wordt als volgt samengesteld:
(Officiële schattingsprijs 2017) Kostprijs per m2 = € 25,00.
Alle kosten zijn voor de koper.
Aangezien het gaat om overdracht van gemeentelijke grond naar particulieren, dient dit te worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 betreffende de verkoop van 14 voortuinstroken.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de verkoop van de tuinstrook in de Merelstraat 74 in de Warandewijk zoals opgemeten door landmetersbureau Teccon nl. 122 m², tegen het volgende bedrag: 3.050,00 euro.
Alle kosten zijn ten laste van de koper.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariskantoor Notarissen Noord, Dorp 38, 9185 Wachtebeke, de Technische Dienst en de financieel directeur.
De Provincie Oost-Vlaanderen heeft een raamovereenkomst met clausule aankoopcentrale opgesteld voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur over een periode van 48 maanden. De provincie Oost-Vlaanderen treedt hierin op als aankoopcentrale voor alle lokale besturen in de provincie Oost-Vlaanderen.
Conform de wetgeving op de overheidsopdrachten dient Wachtebeke, indien wordt toegetreden tot de aankoopcentrale in deze raamovereenkomst, zelf geen overheidsopdracht voor diensten op te starten.
De Technische Dienst van de gemeente stelt de vraag om toe te treden tot voormelde raamovereenkomst wat betreft het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur. De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het lokaal bestuur.
Door de Provincie Oost-Vlaanderen werd een bestek opgemaakt "de opdracht voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur over een periode van 48 maanden (opdrachtencentrale - raamovereenkomst met meerdere deelnemers)".
Uit het gunningsverslag blijkt dat 11 inschrijvers werden geselecteerd en werden ingedeeld in de groepen A (exclusief grote kunstwerken) of A+B (inclusief grote kunstwerken).
Er is geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is ook niet exclusief (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk). Elke opdracht kan eenvoudig op afroep worden geplaatst aan alle kandidaten geselecteerd binnen deze raamovereenkomst aan de hand van een bestelopdrachtsomschrijving en een eenvoudige inventaris (gebaseerd op posten uit de raamcontractinventaris).
Via offertevraag, zal de bestelopdracht aan de economisch meest voordelige bieder worden toegewezen en de gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De Wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in het bijzonder artikel 2, 6° - 8° en artikel 47.
Artikel 1
De gemeente Wachtebeke wenst toe te treden tot de aankoopcentrale binnen de raamovereenkomst F000-2021-001 voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur.
Artikel 2
De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij de geselecteerde kandidaten van de raamovereenkomst, waarbij prijsofferte zal gevraagd worden bij deze kandidaten. De bestelopdracht wordt toegewezen aan de bieder met de economisch meest voordelige offerte. Elke gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Provincie Oost-Vlaanderen, de Technische Dienst en de financieel directeur.
Tussen:
- het Vlaamse Gewest, de gemeente Lochristi, de gemeente Wachtebeke wordt overeengekomen wat volgt:
Voorwerp van deze overeenkomst:
Met dit addendum wordt de duur van de koepelmodule 44034/4/13a - 17a d.d. 28 november 2012 verlengd met 10 jaar.
Looptijd koepelmodule
In de koepelmodule 44034/4/13a-17a wordt "Artikel 1 Voorwerp van deze overeenkomst, paragraaf 2 Overzicht modules" vervangen door volgende tekst: Deze koepelmodule is samengesteld uit volgende modules:
Module 13 – “aanleg of verbetering van fietspaden langs gewestwegen door de lokale overheid”
44034/4/ 13a met looptijd van 28/11/2012 tot 27/11/2032
Module 17 – “verlichting van een gewestweg, geplaatst door het gewest”
41027/3/ 17a met looptijd van 28/11/2012 tot 27/11/2032
Duur van de module
In de module 13 horende bij de koepelmodule 44034/4/ 13a - 17a wordt in artikel 8 de tekst “10 jaar” vervangen door de tekst “20 jaar”.
In de module 17 horende bij de koepelmodule 44034/4/ 13a - 17a wordt in artikel 6 de tekst “10 jaar” vervangen door de tekst “20 jaar”.
Dit addendum maakt integraal deel uit van de koepelmodule 44034/4/ 13a - 17a d.d. 28 november 2012 aan het mobiliteitsconvenant met de gemeente Lochristi en de gemeente Wachtebeke.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2007 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2011 betreffende de koepelmodule 44034/4 met de bijhorende module 13a en module 17a: aanleg van fietspaden met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 op grondgebied van de gemeente Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2022 betreffende het addendum bij de overeenkomst koepelmodule 44034/4 d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de verlenging van de termijn van de koepelmodule 44034/4 d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a betreffende de aanleg van een fietspad met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 en de bijhorende addenda goed.
De eindtermijn van deze overeenkomst is nu vastgelegd op 28 november 2032.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Dienst Grondgebied en Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Eén van de actiepunten (actiepunt 2.2.2) in de huidige beleidsdoelstellingen 2020-2024 was het nagaan om de procedures voor het organiseren van evenementen en het reserveren van materialen van de gemeentelijke Uitleendienst meer klantvriendelijk te doen verlopen.
Samen met het herwerken van de procedures werd ook bekeken om deze zaken te digitaliseren.
Op 1 februari 2022 werd het online platform met digitale loketten evenementen en uitleendienst uitgerold.
Na twee maanden merken we dat nog enkele aanpassingen en wijzigingen aan het reglement van de gemeentelijke itleendienst nodig zijn om de klantvriendelijkheid voor de huurders en de werking van de betrokken gemeentelijke diensten te verbeteren.
Daarnaast werd het uitleenreglement de laatste jaren verschillende keren aangepast met aanvullingen en wijzigingen waardoor de logische samenhang in het gedrang kwam. Daarom werd het reglement grondig nagezien en herwerkt tot een logisch en overzichtelijk geheel.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste reglement van de gemeentelijke Uitleendienst goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het aangepast reglement van de gemeentelijke Uitleendienst goed. Het reglement bevat volgende artikelen:
Artikel 1 Algemeen
§ 1 Door het gemeentebestuur Wachtebeke wordt materiaal (overzicht zie gemeentelijke website) ter beschikking gesteld aan de erkende plaatselijke verenigingen, organisaties, scholen, OCMW- en gemeentediensten en andere openbare besturen.
§ 2 Particulieren kunnen enkel verkeersborden op voet, knipperlichten en kegels voor privédoeleinden huren. Bijkomende voorwaarde is dat ze woonachtig zijn in Wachtebeke of deze materialen nodig hebben voor hun verhuis naar Wachtebeke.
§ 3 Ontleend materiaal mag niet worden doorverhuurd of uitgeleend aan derden.
§ 4 In geval van gemeentelijke noodwendigheden kan de nadarafsluiting op elk moment geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd door het gemeentebestuur.
Artikel 2 Duur
De duur van de ontlening wordt beperkt tot de duur van de activiteit.
Artikel 3 Administratie
De administratie van de Uitleendienst is gevestigd in het GC Cultuurhuis Safarken, Dr. J. Persynplein 6, Wachtebeke.
Openingsuren:
| Maandag |
9u00 – 12u00 |
14u00 – 19u00 |
| Dinsdag |
9u00 – 12u00 |
|
| Woensdag |
9u00 – 12u00 |
|
| Donderdag |
9u00 – 12u00 |
|
| Vrijdag |
9u00 – 12u00 |
|
Tel: 09 337 77 37
Email: materiaal@wachtebeke.be
Artikel 4 Reserveren
§ 1 Het reserveren van materiaal gebeurt online via https://reservaties.wachtebeke.be .
§ 2
a) Reserveren van materiaal kan ten vroegste zes maanden en ten laatste veertien dagen vóór de geplande datum van de activiteit.
b) Aanvragen door andere openbare besturen worden ten vroegste één maand vóór de geplande datum van de activiteit behandeld.
c) Enkel voor particulieren kan de aanvraagtermijn in uitzonderlijke gevallen en als het praktisch mogelijk is, worden ingekort tot 5 dagen.
§ 3 In het reservatiesysteem kan een optie op uitleenmateriaal genomen. Deze blijft geldig gedurende veertien dagen. Twee dagen voor het vervallen van de optie wordt een herinneringsmail verzonden. Als de aanvrager de optie daarna niet bevestigt in het online systeem, wordt de optie automatisch geannuleerd.
§ 4 Bij elke aanvraag worden zeker volgende gegevens gevraagd:
- Naam en adres van de aanvrager
- Naam, adres en telefoonnummer van de contactpersoon
- Naam, adres en telefoonnummer van de contactpersoon bij levering en ophalen
- Omschrijving activiteit
- Datum of periode van gebruik van het materiaal
- Duidelijke beschrijving van de plaats van levering en terughalen
§ 5 Voor het reserveren en gebruik van verkeersborden of ander materiaal op openbaar domein of openbare weg dient eerst een goedkeuring ‘inname openbaar domein’ of ‘tijdelijk parkeerverbod’ worden aangevraagd online via de gemeentelijke website www.wachtebeke.be .
§ 6 Heb je hulp nodig bij de online-aanvraag? Dan kan u terecht bij de administratie tijdens de openingsuren (artikel 3).
Artikel 5 Facturatie en betaling
§ 1 Voor het gebruik van materiaal worden volgende kosten aangerekend (Bijlage 1):
- een gebruiksvergoeding
- een waarborg
Voor activiteiten die ingericht worden in samenwerking met het lokaal bestuur en andere openbare besturen, kan het materiaal van de uitleendienst gratis ontleend worden.
De bedragen van de gebruiksvergoedingen en waarborgen zijn in bijlage bij dit reglement toegevoegd.
§ 2 De gebruiker ontvangt de factuur per mail. De betaling gebeurt door storting van het totale bedrag op het rekeningnummer van het Gemeentebestuur met vermelding van de gestructureerde mededeling van deze factuur. Een kopie van de factuur kan aangevraagd worden bij de administratie.
§ 3 Het bedrag van de gebruiksvergoeding en waarborg van de ontlening moet 10 dagen vóór de ontlening betaald zijn. Ontleningen die niet tijdig zijn betaald worden automatisch geannuleerd.
Voor particulieren kan de betalingstermijn in uitzonderlijke gevallen worden aangepast als dat nodig is (artikel 4).
§ 4 Na de ontlening wordt de eindafrekening gemaakt. De betaalde waarborg wordt teruggestort na het ophalen van het ontleende materiaal op voorwaarde dat dit volledig en niet beschadigd is.
Eventuele schade wordt verrekend met de waarborg. Ook als het materiaal niet op afgesproken plaats en tijdstip beschikbaar is voor ophalen wordt de waarborg hiervoor aangesproken (artikel 7).
Artikel 6 Annuleren
§ 1 Als de gebruiker de ontlening wil annuleren kan dit:
- ten laatste 10 dagen vóór de datum van ontlening via het online systeem
- minder dan 10 dagen vóór de datum van ontlening telefonisch via 09 337 77 37 tijdens de administratieve openingsuren
§ 2
a) Gebeurt het annuleren minder dan 5 dagen vóór de ontleningsdatum, wordt 50% van het bedrag van de gebruiksvergoeding van het geannuleerde materiaal aangerekend.
b) Als de gebruiker niet annuleert en het materiaal blijkt niet nodig bij levering en moet worden teruggebracht naar het depot, wordt de volledige gebruiksvergoeding aangerekend.
Artikel 7 Leveren en ophalen van het materiaal
§ 1 De Technisch Uitvoerende Dienst (TUD) zorgt voor het leveren en ophalen van het materiaal.
De tijdstippen worden vermeld in de bevestigingsmail.
Bij intergemeentelijke samenwerking zorgt de gemeente die het materiaal gebruikt, zelf voor het transport van het materiaal.
§ 2 Levering gebeurt op de werkdagen/werkuren van de gemeentelijke TUD op de dag vóór de ontlener het materiaal wil gebruiken vóór 11u30.
Uitzondering zijn de verkeersborden die 48 uur vooraf geleverd worden. Als dit in het weekend valt, worden deze op vrijdagvoormiddag geleverd.
§ 3 Het ophalen gebeurt op de werkdagen/werkuren van de gemeentelijke TUD op de dag na het gebruik van het materiaal.
§ 4 Als ontleend materiaal niet kan worden opgehaald door de TUD op het afgesproken tijdstip zonder de uitleendienst tijdig te verwittigen, wordt per dag een vergoeding van 2,50 euro per ontleend onderdeel gerekend. Hiervoor zal een deel of het geheel van de waarborg gebruikt worden.
Het aanrekenen van de kosten vervalt als de gebruiker de Uitleendienst op voorhand verwittigde via 09 337 77 37. Een verlenging van de reservatie kan dan worden gemaakt.
§ 5 Podiumelementen worden enkel vervoerd en op- en afgebouwd door de gemeentediensten.
De aanvrager/organisator zorgt voor een harde en effen ondergrond. Eens een podium is opgebouwd mag de opstelling op geen enkele manier gewijzigd worden door de ontlener.
Artikel 9 Controle en nazicht van het materiaal
§ 1 Voor controle en goedkeuring van het materiaal bij levering en ophalen is het verplicht dat de ‘contactpersoon bij levering’ op het afgesproken tijdstip aanwezig is.
Controle en goedkeuring zal gebeuren door het invullen en handtekenen van het controleformulier door deze contactpersoon.
Schade of ontbrekende stukken worden op dit formulier vermeld, evenals de naam van de verantwoordelijke. Bij afwezigheid van de contactpersoon van de ontlener zal de controle van het geleverde of teruggehaalde materiaal eenzijdig gebeuren door de medewerker van de TUD. De schade die bij deze eenzijdige controle zou worden vastgesteld, wordt onbetwistbaar gezien als de verantwoordelijkheid van de ontlener en zal worden aangerekend.
§ 2 Wanneer bepaalde stukken ontbreken bij het ophalen van geleend materiaal, zal de ontlener de kostprijs van de ontbrekende stukken betalen. Bij beschadigd materiaal wordt de kost van herstelling of vervanging in rekening gebracht. In de eerste plaats wordt hiervoor de waarborg aangesproken. Als deze onvoldoende is wordt de meerprijs aangerekend.
§ 3 Als de ontlener tijdens de ontleningsperiode tekortkomingen of schade vaststelt aan het materiaal, brengt hij de Uitleendienst onmiddellijk op de hoogte, ook al is hij hiervoor zelf niet verantwoordelijk.
§ 4 Bij diefstal van het materiaal doet de ontlener aangifte bij de plaatselijke politie en bezorgt een kopie van de aangifte aan de verantwoordelijke van de uitleendienst. Het college van burgemeester en schepenen zal dan beslissen hoe de zaak verder wordt behandeld.
§ 5 Als wordt vastgesteld dat er bij ontlening door een bepaalde klant herhaaldelijk schade is of tekortkomingen zijn, kan de betrokken klant, bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen, van verdere ontlening uitgesloten worden.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur van Wachtebeke kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen of eventuele andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleend materiaal.
Artikel 10 Naleving reglement
De ontlener verklaart de bepalingen van dit reglement te aanvaarden en de stipte naleving ervan te waarborgen bij het ontlenen van materiaal uit de uitleendienst.
Artikel 11 Inwerkingtreding en overgangsmaatregelen
§ 1 Dit reglement wordt van kracht voor aanvragen vanaf 1 juni 2022.
§ 2 Aanvragen die werden gedaan vóór 1 juni 2022 worden behandeld volgens het Reglement van de Gemeentelijke Uitleendienst dd. 26 juni 2021.
Bijlage 1
A. Gebruiksvergoeding
| Preventieaanhangwagen |
gratis |
| Geluidsmeter |
gratis |
| Podiumelementen |
1,50 euro/stuk |
| Trap podium |
gratis |
| Verkeersborden op voet* |
2,00 euro/stuk per dag |
| Verkeerskegels* |
2,00 euro/stuk per dag |
| Gele knipperlichten* |
4,00 euro/stuk per dag |
| Nadarafsluiting: |
|
*Gebruikers van verkeersborden, - kegels en gele knipperlichten betalen een vergoeding voor de door hen aangevraagde dag of periode.
B. Waarborgen
Voor volgende materiaal wordt een waarborg aangerekend:
| Preventieaanhangwagen |
75,00 euro |
| Geluidsmeter |
175,00 euro |
| Podiumelementen |
25 euro/stuk |
| Trap podium |
13 euro |
| Nadarafsluiting |
1 euro/stuk |
| Verkeersbord, verkeerskegel, geel knipperlicht |
25,00 euro enkel bij gebruik vanaf 1 maand |
Artikel 2
Dit reglement treedt, overeenkomstig artikel 11 van het reglement in werking vanaf 1 juni 2022.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Technische Uitvoerende Dienst, de Technische Dienst, de Dienst Cultuur en aan de financieel directeur.
Tegen 1 januari 2023 moeten de sociale verhuurkantoren (SVK’s) en sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) één woonactor vormen, met maar één speler per lokaal bestuur: de woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering beoogt met de vorming van een woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen, de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. In het bepalen van het werkingsgebied hebben de lokale besturen een trekkersrol gekregen. De lokale besturen van Laarne, Lochristi, Wachtebeke en Wetteren hebben besloten om één werkingsgebied te vormen voor de toekomstige woonmaatschappij. De keuze voor dit werkingsgebied werd goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 28 oktober 2021. Deze gemeenteraadsbesluiten werden tijdig aan de Vlaamse minister van Wonen bezorgd.
Op 4 februari 2022 heeft de Vlaamse Regering een beslissing genomen over de ingediende voorstellen in het kader van de afbakening van de werkingsgebieden. Het voorstel dat het lokaal bestuur Wachtebeke, samen met Laarne, Lochristi en Wetteren heeft ingediend werd daarbij aanvaard.
Via een schrijven van de Vlaamse Regering van 7 februari 2022 – ontvangen op 14 februari 2022 – werden de lokale besturen in kennis gesteld van de definitieve afbakening van het werkingsgebied en het vastleggen van de onderlinge stemverhouding tussen lokale besturen in de algemene vergadering van de woonmaatschappij. In een volgend besluit van de Vlaamse Regering moet immers ook de stemverhouding worden vastgesteld van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied.
Binnen de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (art. 4.39/2§2) wordt bepaald dat de gemeenten en OCMW’s uit het werkingsgebied aandeelhouder zijn van de woonmaatschappij en ze samen altijd over meer dan 50% van de totale stemrechten beschikken verbonden aan aandelen. De onderlinge verdeling van die stemmen tussen de verschillende lokale besturen dient echter te worden vastgelegd.
Op 20 december 2021 keurde de Vlaamse Regering het Besluit tot wijziging van verschillende besluiten over wonen definitief goed. Dat besluit bepaalt dat de Vlaamse Regering bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening moet houden met de volgende twee objectieve criteria:
Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht. De Vlaamse Regering vraagt in haar schrijven om uiterlijk 13 mei 2022 het advies over de verdeling van de stemrechten te bezorgen via e-mail aan woonmaatschappij@vmsw.be.
In het gemeenteraadsbesluit (inclusief afsprakenkader en aanvraagformulier) van oktober 2021 rond de afbakening van het werkingsgebied werd het volgende opgenomen rond de verdeling van de stemrechten:
Dit werd opnieuw bevestigd in de collegebesluiten van februari 2022: CBS Laarne 24 februari 2022 – CBS Lochristi 25 februari 2022 – CBS Wachtebeke 21 februari 2022 – CBS Wetteren 28 februari 2022.
Dit betekent dat de lokale besturen van Laarne, Lochristi, Wachtebeke en Wetteren een variant van het aantal huishoudens, namelijk het aantal huishoudens per schijf van 10.000 inwoners, voorstellen.
Inmiddels heeft Woonplus advies gevraagd aan de VMSW over de vraag of het werken met deze variant problemen zou kunnen opleveren. Volgens hen zal de Vlaamse Regering hier wellicht mee akkoord gaan, maar wordt dit best op een andere manier geformuleerd, namelijk als volgt:
Deze herformulering dient opnieuw naar het college en de gemeenteraad te gaan – op basis van de heer Luc de Smedt (coördinator woonmaatschappijen VMSW).
Aangezien dit opnieuw door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad moet goedgekeurd worden en omdat de lokale besturen zekerheid willen m.b.t. de goedkeuring van deze stemrechtenverdeling, wordt ervoor gekozen om niet te werken met een variant van het aantal huishoudens. De lokale besturen zullen de strikte criteria van de Vlaamse Regering hanteren (verhouding sociale huurwoningen per gemeente en verhouding aantal huishoudens per gemeente) en daar een derde criterium aan toevoegen, namelijk de verhouding tussen het aandeel sociale huurwoningen per 100 huishoudens per gemeente.
De motivering voor deze stemverdeling is dat de betrokken lokale besturen kiezen voor een samenwerking als partners, die op eenzelfde wijze en met eenzelfde gewicht deel uitmaken van het bestuursproces van de op te richten woonmaatschappij.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09 juli 2021 (B.S. 10 september 2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
- De Vlaamse Codex Wonen 2021, in het bijzonder art. 4.36/2, §2;
- Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2021 betreffende verschillende besluiten over wonen;
- De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021;
- De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 7 februari 2022 betreffende de afbakening van de werkingsgebieden woonmaatschappij en het vastleggen van de onderlinge stemverhouding lokale besturen;
- Het collegebesluit van 30 augustus 2021 betreffende de keuze werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij;
- Het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2021 betreffende het afbakenen van het werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij;
- Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
| Criterium |
Bron |
Gewicht |
| De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks: 31.12.2020) |
40% |
| De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be: 01.01.2021
|
30% |
| Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl. de verhouding tussen het aandeel sociale huurwoningen per 100 huishoudens per gemeente Motivatie: samenwerking als partners + met eenzelfde gewicht deel uitmaken van het bestuursproces |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks: 31.12.2020) Statbel.fgov.be: 01.01.2021
|
30% |
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van Wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de verantwoordelijke voor het woonbeleid, de coördinator Woonplus, het lokaal bestuur Lochristi (tav Bert Haems), het lokaal bestuur Wetteren (tav Ann-Sophie Decloedt), het lokaal bestuur Laarne (tav Els Jacobs) en Wonen-Vlaanderen (tav Veerle Vandecasteele).
Het lokaal bestuur van Wachtebeke wordt, overeenkomstig artikel 33 van de goedgekeurde statuten, uitgenodigd om deel te nemen aan de Statutaire Algemene Vergadering van de intercommunale IDM op 10 juni 2022 in de gebouwen van IDM, Zelebaan 42 te Lokeren.
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de dagordepunten goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigde vast te leggen.
De dagorde van de Statutaire Algemene Vergadering IDM wordt vastgesteld als volgt:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering;
De statuten van de Intercommunale Durme-Moervaart (IDM).
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Statutaire Algemene Vergadering van 10 juni 2022 goed, zijnde:
Artikel 2
Aan de vertegenwoordigers, Guy Bral aangeduid als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervanger, van de gemeente Wachtebeke wordt op de Algemene Vergadering opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren en de standpunten van de gemeenteraad in te nemen.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren.
De gemeente Wachtebeke is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Imewo (Intercommunale maatschappij voor energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen).
De gemeente Wachtebeke werd per aangetekend schrijven van 4 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 24 juni 2022 plaatsheeft in de Ghelamco Arena (3e verd.), Ottergemsesteenweg Zuid 808, 9000 Gent. Een dossier met de nodige documentatiestukken voor deze vergadering werd per brief aan de gemeente Wachtebeke overgemaakt op 4 april 2022. Deze documenten zijn toegevoegd als bijlagen bij dit agendapunt.
Ieder bestuur dient een afgevaardigde aan te duiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient op elke Algemene Vergadering te worden herhaald.
- Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 432, al. 3;
- De Statuten van Imewo, in het bijzonder artikel 24;
- De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging in de (buitengewone) algemene vergadering;
- De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 24 juni 2022:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
TMVS dv nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Jaarvergadering 2022 op 21 juni 2022. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo (Maaltekouter 1, 9051 Gent). Er is de mogelijk om de vergadering digitaal te volgen via ZOOM.
De uitnodiging werd aangetekend en per mail verstuurd op 5 april 2022, met vastlegging van de agenda.
De agenda van de Algemene jaarvergadering is de volgende:
De beslissing van de organisatie met betrekking tot alle punten op de agenda dient bezorgd te worden ten laatste op donderdag 16 juni 2022.
- Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- De statuten van TMVS dv;
- De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging in de algemene vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2
De raad draagt plaatsvervangend vertegenwoordiger Rudy Lootens - wegens verhindering van Quirijn Tanghe - op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan FARYS/TMVS dv per mail naar 20220621AVTMVS@farys.be.
De Raad van Bestuur van Veneco nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Jaarvergadering 2022 van Veneco op dinsdag 14 juni 2022 om 18u in Kasteel te Lake, Linkeroever 34, 9870 Zulte.
Ieder bestuur dient één afgevaardigde aan te duiden voor de Algemene Vergadering. Deze afgevaardigde mag geen lid zijn van de Raad van Bestuur van Veneco.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid art. 44, 1° en 3° alinea en art. 79 § 2,3° alinea;
De gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering d.d. 14 juni 2022:
- aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
- deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 14 juni 2022 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.
Op dinsdag 14 juni 2022 heeft de Algemene Vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede plaats om 19u op de hoofdzetel Smalle Heerweg 60 Lochristi.
De agenda voor deze vergadering is:
De nodige documentatie ter voorbereiding van deze punten is terug te vinden in bijlage.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij de intergemeentelijke samenwerking Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten goed van de Algemene Vergadering van IGS Westlede d.d. 14 juni 2022, zijnde:
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, dhr Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de intercommunale Westlede van 14 juni 2022, op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Toerisme Oost-Vlaanderen vzw stuurde op 4 mei jl. een uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw op 23 juni 2022.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (08 december 2021)
3. Activiteitenverslag 2021
4. Jaarrekening 2021
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing budget 2022: toelichting en vraag goedkeuring
6. Wijziging samenstelling bestuursorgaan en aanstelling nieuwe bestuurders (rotatiesysteem)
7. Toekenning opdracht commissaris en toezichthouder periode rekeningen 2022-2024
8. Varia en rondvraag
De nodige documenten voor het onderzoek van de agendapunten zijn toegevoegd als bijlagen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
De statuten van vzw Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw van 23 juni 2022 goed, zijnde:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (08 december 2021)
3. Activiteitenverslag 2021
4. Jaarrekening 2021
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing budget 2022: toelichting en vraag goedkeuring
6. Wijziging samenstelling bestuursorgaan en aanstelling nieuwe bestuurders (rotatiesysteem)
7. Toekenning opdracht commissaris en toezichthouder periode rekeningen 2022-2024
8. Varia en rondvraag
Artikel 2
Aan de vertegenwoordigers, Guy Bral aangeduid als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervanger, van de gemeente Wachtebeke wordt op de Algemene Vergadering opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Toerisme Oost-Vlaanderen vzw (toerisme@oost-vlaanderen.be).
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 19 mei 2022 N-VA.
Vraag 1 – Schade aan Moervaart bruggen te Wachtebeke en Moerbeke (raadslid Diederik Lacayse)
Wij konden lezen in het CBS verslag van 11 april 2022 dat Agentschap Onroerend Erfgoed en De Vlaamse Waterweg de vraag stellen tot overleg.
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Overleg heeft plaatsgevonden vorige week vrijdag met Erfgoed, Waterweg, schepen Mertens, Burgemeester Wachtebeke, Renaat Fruytier, Dijkgraaf Moerbeekse polder Pierre De Bock en ikzelf. Er gaat een studie worden gemaakt om het wegdek gelijk te maken waardoor de brede landbouwvoertuigen gemakkelijker de overkant kunnen bereiken, nadeel is dat de brug meer zal wegen en dat eventueel de balastbak zal moeten verzwaren maar er mag niets aan het uitzicht wijzigen. Wachtebeke zou de brug van Kalvebrug kiezen en Moerbeke Dambrug. Wij Kalvebrug om de grote landbouwvoertuigen te mijden uit ons Dorp. Er was een bijkomende voorstel van onze burgemeester om een nieuwe brug te plaatsen en zelfs dat werd in overweging genomen.
Vraag 2 – Verkeersborden (raadslid Diederik Lacayse)
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
7.5 bord is vervangen, Bord Melkerijstraat is besteld, B1 bord is afgewerkt en een overzicht hebben jullie gekregen.
Vraag 3 – Regionale Landschap Meetjesland en Leievallei vzw. (raadslid Rudy Lootens)
Recent is Wachtebeke aangesloten bij “Regionale Landschap Meetjesland en Leievallei vzw”. Deze vereniging brengt inwoners en partners samen voor meer kwaliteitsvolle landschappen.
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Naast het kunnen terugvallen op de ruime expertise die RLM heeft kunnen opbouwen is Wachtebeke ingegaan op volgende projecten:
1. Behaag je tuin
Dit is een samenaankoop van plantgoed (streekeigen en maximaal met autochtone herkomst) dat te koop wordt aangeboden in een aantal op voorhand samengestelde pakketten die inwoners kunnen bestellen en betalen via een online platform, behaagjetuin.be.
De bestelperiode voor de editie van 2022 zou lopen van 1 september 2022 tot 31 oktober 222 en het afhaalmoment wordt voorzien op zaterdag 10 december 2022.
De afhaling van de (fruit)bomen en de haagpakketten zal georganiseerd worden aan de gemeentewerf op 10 december 2022 en de milieudienst wordt aangeduid als contactpersoon voor deze actie en om de bomen en pakketten te overhandigen aan de bestellers tijdens het verdeelmoment.
De samenaankoop van RLM en de bomen- en struikverkoop van Natuurpunt kunnen naast elkaar gecommuniceerd worden aangezien het aanbod deels verschillend is.
Er wordt geen financiële bijdrage gevraagd.
2. Opmaak van een bomenplan
De gemeente beslist tot de opmaak van een bomenplan door het Regionaal Landschap Meetjesland met volgende opties:
3. Goedgeknot.be (platform aanbod – vraag knotten bomen)
Goed Geknot brengt eigenaars van kleine landschapselementen zoals knotbomen, houtkanten en hakhoutbosjes in contact met de vrijwillige knotters van de Regionale Landschappen. Zij doen de werken gratis in ruil voor het hout. Enkel knotbomen, houtkanten en hakhoutbosjes in het landschap (en dus niet in de tuin!) komen in aanmerking.
4. Goedgeplukt.be (platform aanbod – vraag plukken fruit)
Met dit project werken wij al mee. Goedgeplukt.be brengt eigenaars van hoogstamboomgaarden in contact met mensen die op zoek zijn naar plukvers fruit van eigen bodem. En die daarvoor bewust de boom in willen. Niet alleen omdat dat een fijne activiteit is voor het hele gezin, maar ook omdat ze daarmee ons waardevolle landschap helpen beschermen en bewaren.
Vraag 4 – Bomen in het straatbeeld (raadslid Rudy Lootens)
Zijn de bomen aangeplant door het gemeentebestuur in kaart gebracht?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Voor wat het in kaart brengen van aangeplante bomen in de gemeente en bomenpaspoort betreft is het niet zo dat de gemeente momenteel met een druk op de knop kan voorzien in een overzicht van de aangeplante bomen en/of de toestand van een individuele boom of bomenrij. De geplande opmaak van een bomenplan door het regionaal landschap zal daaraan deels tegemoet komen doordat de verschillende bomenrijen in de gemeente in kaart zullen gebracht worden, waarbij telkens ook een indicatie wordt gegeven van de toestand van de bomen(rij) en een voorstel onderhoudsfrequentie. De opmaak van het bomenplan moet nog worden opgestart, de exacte inhoud van het bomenplan is op dit moment dus nog niet volledig gekend. Grote steden en gemeenten maken vaak gebruik van uitgebreide softwarepakketten met gedetailleerde informatie voor alle bomen in gemeentelijk beheer. Deze informatie is waardevol voor het beheer en de opvolging van deze bomen, maar vereist ook heel wat werk inzake inventarisatie en blijvende opvolging. Het bomenbeheerplan dat door het regionaal landschap zal worden opgemaakt zal minder gedetailleerd zijn (en dus ook minder opvolging en actualisatie vragen), maar zal het wel mogelijk maken om een beter beeld te krijgen van de toestand van de bomen in de gemeente en zal een betere planning van de snoeiwerken mogelijk maken.
Het is niet direct duidelijk naar welke lijst hier wordt verwezen (mogelijks is dit een verwijzing naar volgend artikel: https://www.openbaargroen.be/nieuws/ruim-5-op-10-europese-bomen-met-uitsterven-bedreigd ).
In projecten zoals heraanleg Dorp en andere is het meestal zo dat de ontwerper een voorstel doet inzake aanplant en dus ook soortenkeuze. Vanuit de milieudienst worden de eigenschappen (hoogte, breedte, waterbehoefte, …) van de voorgestelde boomsoorten dan afgetoetst aan de locatie en indien nodig wordt de soortenkeuze bijgestuurd.
Het is belangrijk dat er bij de aanplant van bomen in de gemeente voldoende aandacht is voor variatie in soortenkeuze (dit ondermeer omwille van klimaatverandering, ziektes, …) en daarbij kan in sommige gevallen ook wel gekozen worden voor minder toegepaste en/of bedreigde soorten. De soortenkeuze moet echter wel steeds aangepast zijn aan de standplaats, zo is het in een smalle straat logischer om te kiezen voor een vrij frequent toegepaste soort zoals zuileik eerder dan voor een minder toegepaste soort zoals beuk (die breed uitgroeit) of is het niet aangewezen om een zeldzame zwarte populier aan te planten op een droge grond.
Voorstellen of bedenkingen inzake soortenkeuze of mogelijke locaties voor aanplant kunnen steeds worden gemeld aan de milieudienst.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 19 mei 2022 CD&V
Vraag 1 – Thermoplasten (raadslid Michiel Van Eetvelde)
We zien in onze buurgemeenten dat bijna alle schoolomgevingen voorzien zijn volgens het octopusplan, met thermoplasten en bijhorende duidelijke paal. Is er al een timing voorzien in Wachtebeke om deze aan te kopen en te plaatsen?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Er was een overleg gepland met de directie van Sint-Laurens op woensdag 18 mei maar dat is door hen terug uitgesteld. Informeel is er wel een gesprek geweest met de andere directieleden (pedagogisch/didactische) na de wijkvergadering Dorp waarin er werd gesteld dat er de eerste 5 tot 10 jaar geen wijzigingen zouden komen in het Dorp. Ik heb een mail gestuurd naar de directeur infrastructuur en indien hij dit kan bevestigen kunnen we na de zomer, in het kader van het beleidsplan mobiliteitsplan, al actie ondernemen. De uitnodiging voor de “workshop mobiliteitsplan, die doorgaat op woensdag 8 juni van 15u00 tot 18u00 hebben jullie ondertussen al gehad.
Vraag 2 – Woonproject Melkerijstraat (raadslid Ruud Smeets)
Wat is de STAVAZA in dit dossier?
Antwoord schepen Christine Bax:
Er wordt nog gepraat, alle betrokken partijen gaan terug rond de tafel zitten en bekijken wie welke inspanningen kan doen.
Vraag 3 – Woonproject Molenhoek-Kalve (raadslid Ruud Smeets)
Wat is de STAVAZA in dit dossier?
Antwoord schepen Piet Penneman:
Geen verder nieuws, de ontwikkelaar is vermoedelijk bezig om te kijken hoe er kan voldaan worden aan de opmerkingen van het college en de GECORO.
Vraag 4 – Verbouwing cultuurhuis (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Wat is de STAVAZA in dit dossier? Zijn er al plannen? Is er een duidelijk zicht op de kostprijs?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
De bouwaanvraag is opgemaakt en werd opgeladen in het omgevingsloket.
De burgemeester en alg. directeur zullen vanuit dit omgevingsloket een uitnodiging krijgen om het dossier digitaal te ondertekenen.
Van zodra dit ondertekend is wordt het dossier ingediend.
In de Visienota De Wappe staat de samenwerking van BIB en Cultuurhuis voorop. Door deze intensievere samenwerking kan door een efficiëntere personeelsbezetting vanaf midden 2022 in totaal 36,1 werkuren/week bespaard worden, wat overeenkomt met bijna een voltijdse plaats. Een besparing van € 176.167,29 deze legislatuur. De architecten hebben de opdracht gekregen de verbouwingskosten binnen dit bedrag te realiseren.
De eerste versie van de kostenraming TOTAAL (excl. btw): € 174.951,30 btw (21%): € 36.739,77 TOTAAL (incl. btw): € 211.691,07. Maar als ik het goed voorheb worden de kosten van:
TOTAAL = - 46.600 euro geschrapt en dient er nog 20.000 euro bijgerekend te worden voor de balie in de bib.
Dan komt het totaalbudget op ca. 148.500 Euro excl. BTW, ca. 179.500 Euro incl. BTW.
Vraag 5 – Mendonkse dreef (raadslid Ronny Droesbeke)
In de laatste wijkvergadering hoorden we dat een nieuwe toplaag niet voldoende zal zijn om alles te herstellen. Wat zijn nu de volgende stappen in dit dossier?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Op aanvraag van onze Technische Dienst gaan wij de stabiliteit onderzoeken van de fundering onder Mendonkse Dreef. Er zijn kernboringen gebeurd en de resultaten zijn nog niet bekend, enkel weten we dat de asfaltlaag niet teerhoudend is.
Vraag 6 – Vacature Algemeen Directeur (raadslid Ronny Droesbeke)
Wat is hier de STAVAZA, wat is de vooropgestelde planning?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:
Op de gemeente- en OCMW-raad van februari hebben we unaniem beslist om toe te treden tot Poolstok.
Tijdens de raad van maart hebben we de vertegenwoordigers aangeduid.
Onze toetreding werd eind april op de Raad van Bestuur van Poolstok geagendeerd en goedgekeurd.
Dit wil zeggen dat we maar sinds kort aan de slag kunnen gaan.
Komende maandag (23 mei) zal Poolstok hun werking en dienstverlening komen toelichten.
In de week van 6 juni worde afspraken over het verloop van de aanstelling.
We kunnen op dit moment nog niet meer concrete informatie en inzicht in de termijnen geven.
Vraag 7 – Goudaankoop (raadslid Ruud Smeets)
Iedereen in Wachtebeke ontving een flyer in de brievenbus met reclame over goudaankoop die doorgaat in het cultuurhuis. In het reglement lezen we niets van privé -organisaties die in het cultuurhuis producten mogen komen aankopen of verkopen. Hoe kan dit dan wel doorgaan?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Cijfers van de goudaankoop/verkoop weet ik niks maar er staat duidelijk in "het huur- en gebruikersreglement" blz 3 onder artikel 5 vermeld: C-tarief: toepasselijk voor alle activiteiten met een commercieel karakter. De meeste mensen die zijn afgekomen was voor een taxatie van hun gouden juwelen.
Vraag 8 – Terrassen (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Nu de werken in het dorp bijna klaar zijn, zien we dat alle cafés en restaurants een terras aanvragen. Dit juichen we zeker toe. Wordt er door de gemeente een reglement voorzien waarin duidelijke richtlijnen staan? Dit niet alleen voor de grootte van de terrassen, maar ook zeker voor het esthetische element, zodat er geen kakofonie ontstaat in ons mooie dorp.
Antwoord schepen Piet Penneman:
Op de gemeenteraad van november 2021 is dit reglement reeds goedgekeurd op de gemeenteraad. Een digitaal document staat op de website, en bij de gebruikelijke uitbaters van een terras is onze communicatiedienst zelf langs geweest. Er zijn trouwens al een drietal vergunningen afgegeven. In 4.2 van het reglement staan enkele specifieke zaken over het ‘uitzicht’ van de terrassen.
Vraag 9 – Begraafplaats (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Fase1 van de werken is klaar, wanneer is de start voorzien van fase 2? Wat houdt die fase allemaal in?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Fase 2 is voorlopig nog niet aan de orde, er is de komende jaren nog geen budget voorzien. Fase 2 gaat over de linker kant van de begraafplaats waar een soort kubussen worden geplaatst om een achttal urnes in te bewaren, deze kubussen worden verspreid over de gehele vlakte.
Vraag 10 – Omgeving kerk (raadslid Ronny Droesbeke)
We zien rond de kerk dat er nog veel werfvuil aanwezig is, wat gevaarlijk is. Wie voorziet hier de opkuis van?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Er is inderdaad nog werfvuil aanwezig, er zijn foto’s van genomen en opgestuurd naar Monumenten. De werken zijn nog niet voorlopig opgeleverd omdat eerst nog het schrijnwerk van de voordeur en een kleine zijdeur moeten uitgevoerd worden, pas daarna worden de werken voorlopig opgeleverd en moet het werfvuil zijn opgeruimd.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad