De afgifte van administratieve stukken vergt nogal wat handelingen en tijd van de gemeentediensten, waardoor het aangewezen is hierop een belasting te heffen.
Door de aanpassing aan de tarieven die door de FOD Binnenlandse Zaken worden aangerekend aan de gemeente en de implementatie van de nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, is het aangewezen de belastingtarieven aan te passen.
Bij de opmaak van het ontwerpbesluit ‘Belastingreglement administratieve stukken. Ter vaststelling’ blijken in het voorstel van besluit onder artikel 3 van het retributiereglement de punten k en l niet opgenomen te zijn (momenteel eindigt dit bij punt j).
Het betreffen de prijzen voor de huwelijksceremonie, 30 euro, en de huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag aan 100 euro.
Er is het voorstel van amendement om onder dit artikel 3 volgende punten toe te voegen:
k) Voor een huwelijksceremonie van maandag tot en met vrijdagvoormiddag: 30 euro
l) Voor een huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag: 100 euro.
Kan de gemeenteraad akkoord gaan met het voorgestelde amendement?
Goedgekeurd door de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 14°;
De wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
Het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen, in het bijzonder artikel 9 en hoofdstuk 4;
Het koninklijk besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2 §2 van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies;
Het ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, zoals laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019;
Het consulair wetboek van 21 december 2013, art. 50 tem 67;
Het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgiften van paspoorten;
De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken van 6 november 2023 ivm het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeente van 1 januari 2024;
Het schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken van 8 december 2023 in verband met de implementatie elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar met het tarief van vergoedingen ten laste van de gemeente vanaf 15 januari 2024;
De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte administratieve stukken 2023-2025;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025.
Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord om een contant te betalen belasting te heffen op de aanvraag van administratieve stukken, ten behoeve van de gemeente, met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
Artikel 2Het belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 3 Het belastingreglement d.d. 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2024, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2024.
Artikel 4 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement afgifte administratieve stukken 2024-2025 goed als volgt:
Artikel 1 Voor een termijn beginnend op 01 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen die de stukken aanvragen.
Artikel 3 Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
a) Voor afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen en elektronische vreemdelingenkaarten
| Product en overeenkomstig artikel uit het ministerieel besluit d.d. 15 maart 2013 (*) |
Bedrag (inclusief kostprijs verschuldigd aan FOD Binnenlandse zaken) |
| Normale procedure
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° |
25 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g) |
25 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in |
10 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar |
12 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot n) |
25 euro |
| Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° |
160 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° (kids-ID) |
160 euro |
|
Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeenten
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° |
125 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g) |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen , bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot n) |
125 euro |
(*) het Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (en latere wijzigingen)
b) Heraanvraag PIN- en PUK-codes bij verlies codes: 5 euro
c) Voor afgifte van een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar: 2 euro
e) Voor afgifte van een attest van immatriculatie vreemdelingen: 5 euro
f) Voor de afgifte van een reispas aan een Belg en een reisdocument aan een niet-Belg:
|
|
Gewone procedure, spoedprocedure |
| Meerderjarige |
Prijs FOD + 12,50 euro |
| Minderjarige |
Prijs FOD + 12,50 euro |
g) Voor de afgifte van rijbewijzen (inclusief kostprijs verschuldigd aan FOD Binnenlandse Zaken)
|
|
Elektronisch rijbewijs |
Voorlopig rijbewijs |
Internationaal rijbewijs |
| Afgifte rijbewijzen |
25 euro |
25 euro |
25 euro |
h) Voor de afgifte van een trouwboekje: 20 euro
i) Voor de afgifte van een conformiteitsattest: 62,50 euro
j) Voor de wijziging van een voornaam: 140 euro.
k) Voor een huwelijksceremonie van maandag tot en met vrijdagvoormiddag: 30 euro
l) Voor een huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag: 100 euro.
Artikel 4 De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de aanvraag van het document. De belasting wordt contant ingevorderd.
Artikel 5 De belasting is niet toepasselijk op de aanvragen van documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de Regent dd. 26 juli 1948 sprake is.
De belasting is evenmin toepasselijk op de aanvragen van documenten die op basis van de geldende regelgeving kosteloos moeten worden afgeleverd.
Artikel 6 De contantbelasting wordt geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 7 Degenen die menen onrechtmatig of te hoog te zijn belast, kunnen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, dit binnen drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning, of in geval van inkohiering, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, het dient ondertekend en gemotiveerd te zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en het vermeldt in voorkomend geval of betrokkene wenst uitgenodigd te worden voor een hoorzitting. Het wordt overhandigd of per post verzonden. In beide gevallen zal een ontvangstbewijs afgeleverd worden.
Artikel 8 Dit reglement treedt in voege vanaf 1 januari 2024 en loopt tot en met 31 december 2025.
Artikel 9 Het belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 10 Het belastingreglement d.d. 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2024, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2024.
Artikel 5 Afschrift van deze beslissing zal voor kennisname worden bezorgd aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.