Sinds de officiële goedkeuring tot fusie door beide gemeenteraden vorige maand wordt er hard gewerkt om uitvoering te geven aan deze beslissing. Nu we in lopende zaken zijn, worden belangrijke beslissingen die nog uitvoering hebben in 2024, met beide colleges in gezamenlijk overleg besproken omdat we elkaars dossiers moeten leren kennen.
We zitten in de eindfase van het ontwerp van organogram, de werkplekken en de huisvesting van het personeel.
Er ligt wel nog veel werk op plank om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen voor personeel en bevolking met het oog op de start op 1 januari 2025.
Net zoals we dit al de ganse tijd doen in dit fusieproces blijven we ook in 2024 voorzien in nieuwe infomomenten voor de raden en het personeel.
Ik wil jullie dan ook bedanken voor de beslissingen die in het kader van dit fusieproces steeds eensgezind zijn genomen.
We blijven tenslotte verbazend goed vooruitgaan.
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW Wachtebeke werd opgemaakt volgens de regels van de BBC2020-regelgeving van de Vlaamse Overheid. Het meerjarenplan vormt de financiële kapstok voor het beleid van het lokaal bestuur. Het meerjarenplan werd opgesteld voor de periode 2020-2025 en goedgekeurd in de gemeente- en OCMW-raad van 19 december 2019.
Doorheen deze periode zijn aanpassingen mogelijk. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast en worden minstens de kredieten voor het volgende boekjaar vastgesteld.
De aanpassing die nu voorligt ter goedkeuring is meerjarenplanaanpassing nr. 6. Deze werd opgemaakt in samenspraak met het managementteam en het college en vast bureau van het lokaal bestuur en werd ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Op de gemeenteraadscommissie van 13 december werd de meerjarenplanaanpassing 6 ook uitvoerig besproken en was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De aanpassingen worden als volgt voorgelegd ter goedkeuring:
- vaststelling van het gedeelte OCMW door de OCMW-raad
- goedkeuring van het gedeelte OCMW door de gemeenteraad
- vaststelling van het gedeelte gemeente door de gemeenteraad.
In bijlage zijn de nodige documenten toegevoegd die de cijfers in onderstaand besluit duiden en verduidelijkingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de aanpassing nr. 6 aan het meerjarenplan 2020-2026 deel OCMW goed zodat het eindresultaat als volgt definitief wordt samengesteld:
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW Wachtebeke werd opgemaakt volgens de regels van de BBC2020-regelgeving van de Vlaamse Overheid. Het meerjarenplan vormt de financiële kapstok voor het beleid van het lokaal bestuur. Het meerjarenplan werd opgesteld voor de periode 2020-2025 en goedgekeurd in de gemeente- en OCMW-raad van 19 december 2019.
Doorheen deze periode zijn aanpassingen mogelijk. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast en worden minstens de kredieten voor het volgende boekjaar vastgesteld.
De aanpassing die nu voorligt ter goedkeuring is meerjarenplanaanpassing nr. 6. Deze werd opgemaakt in samenspraak met het managementteam en het college en vast bureau van het lokaal bestuur en werd ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Op de gemeenteraadscommissie van 13 december werd de meerjarenplanaanpassing 6 ook uitvoerig besproken en was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De aanpassingen worden als volgt voorgelegd ter goedkeuring:
- vaststelling van het gedeelte OCMW door de OCMW-raad
- goedkeuring van het gedeelte OCMW door de gemeenteraad
- vaststelling van het gedeelte gemeente door de gemeenteraad.
In bijlage zijn de nodige documenten toegevoegd die de cijfers in onderstaand besluit duiden en verduidelijkingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de aanpassing nr. 6 aan het meerjarenplan 2020-2026 deel gemeente vast zodat het eindresultaat als volgt definitief wordt samengesteld:
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft via Religio op 27 november 2023 volgende documenten ingediend:
- budgetwijziging 2023 nr. 1;
- beleidsnota bij de budgetwijziging nr. 2023-1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder artikel 41 en 43;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 nr. 1 en de beleidsnota bij de budgetwijziging nr. 2023-1 van de parochie Sint-Catharina Wachtebeke goed.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Bisdom Gent (Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent), de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen (Gouvernementstraat 1, 9000 Gent) de kerkfabriek Sint-Catharina (p/a Voorzitter Anja Dingenen) en aan de financieel directeur.
De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen en is in de eerste plaats gemaakt om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken.
De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.
Vanaf maart 2023 zijn lokale besturen verplicht om ook een deontologische commissie op te richten. De huidige maatschappelijke evolutie, waarbij het integer en deontologisch uitoefenen van een politiek mandaat meer en meer het voorwerp uitmaakt van onderzoek en verantwoording, maakt het noodzakelijk dat er een gespecialiseerd orgaan is, met name de deontologische commissie, die toeziet op de naleving van de deontologische code.
Zowel lokaal bestuur Wachtebeke als Lochristi hebben reeds een deontologische code.
Gezien de nakende fusie zagen beide besturen in deze verplichting een opportuniteit om de deontologische code van beide maximaal op elkaar af te stemmen.
Lochristi en Wachtebeke hebben derhalve hun krachten gebundeld en hebben een nieuw ontwerp van deontologische code opgesteld, waarbij de waarden dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid centraal staan.
De rol en de bevoegdheid van de deontologische commissie zijn in deze code opgenomen.
Juridisch gezien zijn er minstens twee codes nodig: één voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn, het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst. Ook al worden gemeente en OCMW vanaf 2019 bestuurd door dezelfde mensen, toch blijven het twee afzonderlijke rechtspersonen waarbij de raden elk voor hun bestuur een code moeten vaststellen. De gemeenteraad kan hierbij geen vaststelling doen voor de OCMW-raad, en omgekeerd.
Tevens worden in dit besluit de afgevaardigden van de respectieve fracties aangeduid, conform de bepalingen van artikel 45 van de nieuwe code.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56 § 1;
Gemeenteraadsbesluit Lochristi van 24.7.2007 ivm vaststelling deontologische code voor de gemeentelijke mandatarissen;
Besluit OCMW-raad Lochristi van 13.12.2007 ivm vaststelling deontologische code voor de OCMW- mandatarissen;
Gemeenteraadsbesluit Wachtebeke van 20.2.2020 ivm vaststelling deontologische code voor de gemeente- en OCMW-raadsleden.
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de deontologische code, zoals toegevoegd als bijlage, vast.
Artikel 2 De deontologische code voor de gemeente- en OCMW-raadsleden zoals vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 20 februari 2020 wordt met ingang van 1 januari 2024 opgeheven.
Artikel 3 De deontologische commissie wordt als volgt samengesteld (plaatsvervangers tussen haakjes):
- Namens de ANDERS-fractie:
- Van rechtswege: Patrick Gerard, voorzitter commissie (Rudy Van Cronenburg)
- Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden: Heidi Misseghers (met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden: Dirk Ongenae)
- Namens de Open VLD-fractie:
- Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden: Frederik Braeckman (Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden: Linda Van Himme)
- Namens de CD&V-fractie:
- Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden: Ronny Droesbeke (Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stem onthouden: Ruud Smeets)
- Namens de NVA-fractie:
- Met 16 stemmen voor, 1 stem nee, 1 stem onthouden: Rudy Lootens (geen vervanger)
Artikel 4 De deontologische code, zoals toegevoegd als bijlage, treedt in werking op 1 januari 2024.
In de gemeenteraad van 25 september 2014 werd de goedkeuring gegeven aan de overeenkomst 'Toelating (nr. 07890/00413) tot precaire bezetting van een goed van het openbaar domein van Infrabel' met betrekking van het onroerend goed langs de spoorlijn 77A, ingericht als fietspad.
In de gemeenteraad van 26 september 2019 werd de goedkeuring gegeven aan het addendum bij de precaire bezetting nr. 07890/00413 van een goed van het openbaar domein van Infrabel als weg voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van de tennisclub en ter ontsluiting van de te ontwikkelen nieuwe woonwijk te Wachtebeke door het gemeentebestuur van Wachtebeke.
De bezettingstoelating werd destijds verleend voor een maximale duur van 9 jaar, ingaand op 01.07.2014 en eindigend op 30.06.2023 en tegen een geïndexeerde bezettingsvergoeding.
Gezien de bezettingstoelating vervallen is op 30.06.2023 werd een nieuwe bezettingsovereenkomst aan de gemeente Wachtebeke bezorgd door Infrabel.
Het betreft hier de aanvraag tot het in bezetting nemen van Infrabelgrond als fietspad waarvan een deel als uitgeruste weg voor gemotoriseerd verkeer te Wachtebeke door de Gemeente Wachtebeke (de oorspronkelijke bezettingsovereenkomst en het addendum samen).
Infrabel is akkoord om dit terrein verder in bezetting te geven voor een bepaalde duur, ingaand op 01.07.2023 en eindigend op 30.06.2032. De jaarlijkse geïndexeerde bezettingsvergoeding voor het betreffende stuk grond bedraagt 400,00 euro. Dit bedrag zal ambtshalve gefactureerd worden.
Op voorstel van het college.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2014 over het in bezetting nemen van Infrabelgrond ingericht als fietspad (bezettingsovereenkomst 07890/00413);
De gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2019 inzake het addendum bij de precaire bezetting nr. 07890/00413 van een goed van het openbaar domein van Infrabel.
Artikel 1 De toelating tot precaire bezetting (nr. 07890/00413) van een goed van het openbaar domein van Infrabel zoals gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2 De jaarlijkse geïndexeerde bezettingsvergoeding voor het betreffende stuk grond bedraagt 400,00 euro.
Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Infrabel, de financieel directeur. en de dienst omgeving.
De afgifte van administratieve stukken vergt nogal wat handelingen en tijd van de gemeentediensten, waardoor het aangewezen is hierop een belasting te heffen.
Door de aanpassing aan de tarieven die door de FOD Binnenlandse Zaken worden aangerekend aan de gemeente en de implementatie van de nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, is het aangewezen de belastingtarieven aan te passen.
Bij de opmaak van het ontwerpbesluit ‘Belastingreglement administratieve stukken. Ter vaststelling’ blijken in het voorstel van besluit onder artikel 3 van het retributiereglement de punten k en l niet opgenomen te zijn (momenteel eindigt dit bij punt j).
Het betreffen de prijzen voor de huwelijksceremonie, 30 euro, en de huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag aan 100 euro.
Er is het voorstel van amendement om onder dit artikel 3 volgende punten toe te voegen:
k) Voor een huwelijksceremonie van maandag tot en met vrijdagvoormiddag: 30 euro
l) Voor een huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag: 100 euro.
Kan de gemeenteraad akkoord gaan met het voorgestelde amendement?
Goedgekeurd door de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 14°;
De wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
Het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen, in het bijzonder artikel 9 en hoofdstuk 4;
Het koninklijk besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2 §2 van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies;
Het ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, zoals laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019;
Het consulair wetboek van 21 december 2013, art. 50 tem 67;
Het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgiften van paspoorten;
De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken van 6 november 2023 ivm het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeente van 1 januari 2024;
Het schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken van 8 december 2023 in verband met de implementatie elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar met het tarief van vergoedingen ten laste van de gemeente vanaf 15 januari 2024;
De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte administratieve stukken 2023-2025;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025.
Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord om een contant te betalen belasting te heffen op de aanvraag van administratieve stukken, ten behoeve van de gemeente, met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
Artikel 2Het belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 3 Het belastingreglement d.d. 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2024, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2024.
Artikel 4 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement afgifte administratieve stukken 2024-2025 goed als volgt:
Artikel 1 Voor een termijn beginnend op 01 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen die de stukken aanvragen.
Artikel 3 Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
a) Voor afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen en elektronische vreemdelingenkaarten
| Product en overeenkomstig artikel uit het ministerieel besluit d.d. 15 maart 2013 (*) |
Bedrag (inclusief kostprijs verschuldigd aan FOD Binnenlandse zaken) |
| Normale procedure
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° |
25 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g) |
25 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in |
10 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar |
12 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot n) |
25 euro |
| Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° |
160 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° (kids-ID) |
160 euro |
|
Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeenten
|
|
| eID Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° |
125 euro |
| Elektronisch identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten vreemdelingen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g) |
125 euro |
| Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen , bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot n) |
125 euro |
(*) het Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (en latere wijzigingen)
b) Heraanvraag PIN- en PUK-codes bij verlies codes: 5 euro
c) Voor afgifte van een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar: 2 euro
e) Voor afgifte van een attest van immatriculatie vreemdelingen: 5 euro
f) Voor de afgifte van een reispas aan een Belg en een reisdocument aan een niet-Belg:
|
|
Gewone procedure, spoedprocedure |
| Meerderjarige |
Prijs FOD + 12,50 euro |
| Minderjarige |
Prijs FOD + 12,50 euro |
g) Voor de afgifte van rijbewijzen (inclusief kostprijs verschuldigd aan FOD Binnenlandse Zaken)
|
|
Elektronisch rijbewijs |
Voorlopig rijbewijs |
Internationaal rijbewijs |
| Afgifte rijbewijzen |
25 euro |
25 euro |
25 euro |
h) Voor de afgifte van een trouwboekje: 20 euro
i) Voor de afgifte van een conformiteitsattest: 62,50 euro
j) Voor de wijziging van een voornaam: 140 euro.
k) Voor een huwelijksceremonie van maandag tot en met vrijdagvoormiddag: 30 euro
l) Voor een huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag of zaterdag: 100 euro.
Artikel 4 De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de aanvraag van het document. De belasting wordt contant ingevorderd.
Artikel 5 De belasting is niet toepasselijk op de aanvragen van documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de Regent dd. 26 juli 1948 sprake is.
De belasting is evenmin toepasselijk op de aanvragen van documenten die op basis van de geldende regelgeving kosteloos moeten worden afgeleverd.
Artikel 6 De contantbelasting wordt geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 7 Degenen die menen onrechtmatig of te hoog te zijn belast, kunnen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, dit binnen drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning, of in geval van inkohiering, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, het dient ondertekend en gemotiveerd te zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en het vermeldt in voorkomend geval of betrokkene wenst uitgenodigd te worden voor een hoorzitting. Het wordt overhandigd of per post verzonden. In beide gevallen zal een ontvangstbewijs afgeleverd worden.
Artikel 8 Dit reglement treedt in voege vanaf 1 januari 2024 en loopt tot en met 31 december 2025.
Artikel 9 Het belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 10 Het belastingreglement d.d. 25 mei 2023 betreffende de aanpassing aan de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2024, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2024.
Artikel 5 Afschrift van deze beslissing zal voor kennisname worden bezorgd aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.
Naar aanleiding van een nieuwe gunning voor de opdracht levering van PMD-zakken zal vanaf 01 januari 2024 naast de gekende 60-liter zak ook een grotere PMD-zak van 90 liter worden aangeboden. Voor de verkoop van 60 l-zakken stelt IDM voor om het huidige tarief van 0,15 € per zak (3 euro voor een rol van 20 zakken) te behouden in het gemeentelijk retributiereglement. Voor de nieuwe 90-liter zak wordt voorgesteld om een tarief van 0,20 € per zak (4 euro voor een rol van 20 zakken) op te nemen in het gemeentelijk retributiereglement.
PMD-zakken zijn beschikbaar op het gemeentehuis maar buiten de verlengde openingsuren op maandag zijn de openingsuren niet ideaal voor de werkende burgers. Enkele handelaars in Wachtebeke staan mee in voor de verdeling-verkoop van PMD-zakken. Zij dreigden eerder af te haken omdat ze geen winst maken op de verkoop van PMD-zakken. Zij zien dit niet enkel als een extra dienstverlening naar hun klanten toe. Om tegemoet te komen aan de vraag van handelaars die mee instaan voor de verdeling van PMD-zakken om de PMD-zakken te kunnen aankopen aan een iets lager tarief, werd eerder beslist om de PMD-zakken aan de handelaars te verkopen aan een tarief van 0,125 € per zak op voorwaarde dat ze per doos worden aangekocht.
Vanaf 01 januari 2024 zal IDM naast de 60-l zak ook een 90-l zak aanbieden. Lokaal bestuur Wachtebeke wil het verlaagde tarief voor handelaars die instaan voor verdeling – verkoop behouden. Voor de aankoop van 60 l-zakken wordt het tarief van 0,125 euro per zak behouden, voor de aankoop van 90 l-zakken wordt een tarief van 0,175 € voorzien. Deze tarieven gelden enkel bij aankoop per doos (momenteel 10 rollen per doos).
Met de handelaars die mee instaan voor de verdeling-verkoop van PMD-zakken wordt een overeenkomst vastgelegd met onder meer de afspraken qua minimumafname maar ook van aan- en verkoopprijs van PMD-zakken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 14°;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De beslissing van de gemeenteraad van Wachtebeke van 28 maart 2019 over de verkoopprijs van PMD-zakken;
De beslissing van de gemeenteraad van Lochristi van 29 april 2019 over de retributie op het verstrekken van PMD-zakken;
De beslissing van de gemeenteraad van Wachtebeke van 27 januari 2022 over de verkoop van PMD-zakken door Wachtebeekse handelaars.
Artikel 1 Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 over de verkoopprijs van PMD-zakken wordt met ingang van 1 januari 2024 vervangen door een nieuw artikel 1, luidend als volgt:
"Artikel 1 De prijs van een PMD-zak wordt vastgesteld op € 0,15 voor een 60 l-zak en € 0,20 voor een 90 l-zak."
Artikel 2 Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2022 over de verkoop van PMD-zakken door Wachtebeekse handelaars wordt met ingang van 1 januari 2024 vervangen door een nieuw artikel 1, luidend als volgt:
"Artikel 1 De gemeenteraad keurt goed dat handelaars met wie een overeenkomst wordt afgesloten voor de verkoop van PMD-zakken, voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024, het volgende wordt afgesproken:
- De verkoopprijs bedraagt € 0,15 per PMD-zak van 60 liter, ofwel 3 euro per rol;
De verkoopprijs bedraagt € 0,20 per PMD-zak van 90 liter, ofwel 4 euro per rol;- De aankoopprijs voor de handelaar – verdeler bedraagt € 0,125 per PMD-zak van 60 liter (ofwel 2,5 euro per rol) en € 0,175 per PMD-zak van 90 liter (ofwel 3,5 euro per rol)
- Afname van PMD-zakken door de handelaar – verdeler kan enkel per doos."
Artikel 3 De wijziging aan het artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 over de verkoopprijs van PMD-zakken treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.
Artikel 4 De wijziging aan het artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2022 over de verkoop van PMD-zakken door Wachtebeekse handelaars treedt in werking met ingang van 1 januari 2024 en loopt tot en met 31 december 2024.
Artikel 5 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel directeur en aan IDM.
Het BOA-decreet stelt dat het lokaal bestuur vanaf 01 januari 2026 de regie krijgt over de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang. Dit zowel op vlak van invulling maar ook financieel.
Het decreet ging in werking vanaf 2021 met een overgangsperiode tot 31 december 2025. Vanaf 01 januari 2026 gaat het decreet definitief in en ontvangen de lokale besturen zélf de subsidies.
Het BOA-decreet stelt nog andere verplichtingen voorop zoals het oprichten van een overlegplatform, visie-ontwikkeling, … Om dit uit te werken sloot Lochristi mee aan bij het ondersteuningstraject dat Wachtebeke bij VVSG was opgestart.
Op 03 februari 2023 werd tijdens een fusiestuurgroep, na een toelichting vanuit VVSG, het standpunt ingenomen dat beide BKO’s (tijdelijk) naast elkaar kunnen blijven bestaan gezien dit wettelijk mogelijk is en het aldus geen prioritaire beslissing hoeft te zijn. Dit voornemen dient nog geofficialiseerd te worden.
Het feit dat er nog veel onduidelijkheden zijn over de fusiegemeenten en het feit dat er nog geen beslissing is over de toekomst van het BKO in de nieuwe fusiegemeente zorgt ervoor dat het uitrollen en implementeren van het BOA-decreet niet evident verloopt.
Na overleg met de VVSG wordt dan ook voorgesteld een overgangsperiode in te bouwen tot en met 31 december 2027. In die periode kan dan een officiële beslissing genomen worden inzake BKO (privatiseren of gemeentelijk) en kan op de achtergrond de uitrol verder voorbereid worden.
Dit voorstel werd besproken op de stuurgroep BOA van 04 december 2023 in aanwezigheid van de schepen van Sociale Zaken Wachtebeke, schepen Jeugd Wachtebeke en schepen Onderwijs Lochristi en positief bevonden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten.
Artikel 1 De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het behoud van beide BKO-initiatieven en het implementeren van een overgangsperiode betreffende het BOA-decreet:
- Principieel akkoord inzake het toekennen van een tijdelijke nominatieve subsidie aan BKO Ferm Lochristi om het tekort als gevolg van verminderde subsidie op te vangen met als motivatie dat dit nodig is voor de continuïteit van het aanbod. De subsidie is tijdelijk in afwachting van de verdere uitrol van het BOA-decreet en is gekoppeld aan een samenwerkingsovereenkomst.
Deze subsidie wordt toegekend voor de periode van 01 januari 2026 (start BOA) tot en met 31 december 2027, intussen wordt een definitieve regeling uitgewerkt.
- BKO Het Meykevertje van Wachtebeke blijft gedurende deze periode ook bestaan en dit in afwachting van een definitieve regeling tegen 01 januari 2028.
Artikel 2 Een afschrift hiervan wordt bezorgd aan de stuurgroep BOA en de financieel directeur.
Sinds 2006 biedt de cel Administratieve Sancties van de provincie Oost-Vlaanderen, eerst binnen de dienst Juridische aangelegenheden & Bestuurszaken, en sinds 2021 binnen de dienst Beleid en Ondersteuning, departement POLIS, ondersteuning aan steden en gemeenten op juridisch en administratief vlak met betrekking tot de GAS.
In het kader van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, worden sanctionerende ambtenaren aangesteld door de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 1 § 2 van het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, kan de gemeenteraad aan de provincieraad vragen om een provincieambtenaar voor te dragen voor de uitoefening van de functie van sanctionerend ambtenaar.
De gemeenteraad wijst deze ambtenaar aan als ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
Piet Van Caenegem werd met ingang van 15 november 2023 door de provincieraad voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Bij schriftelijke communicatie van 4 december 2023, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, werd het lokaal bestuur Wachtebeke uitgenodigd om Piet Van Caenegem aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee gezien het feit dat het lokaal bestuur betaalt per behandeld dossier.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd bij de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, art. 6;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het besluit van de provincieraad van 15 november 2023 waarin de provincieraad Piet Van Caenegem, licentiaat in de rechten, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 1 Piet Van Caenegem wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - departement POLIS - dienst Beleid en Ondersteuning - Cel Administratieve Sancties, de Voorzitter van het Politiecollege en de Procureur des Konings te Gent.
Projectvereniging Lokeren, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke werd door de vier lokale besturen opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De projectvereniging wil ondermeer streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare doelgroepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie. De organisatie wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen, minstens gericht op het behoud van reeds verworden competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker.
De huidige werkingstermijn van projectvereniging wijk-werken LLMW verloopt op 31 december 2023. De vier lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december te beslissen om vanaf 2024 als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naast deze verlenging dienen gelet op de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen tevens voor 31 december 2023 enkele wijzigingen aan de statuten aangebracht te worden. De statuten werden voorgelegd aan de raad van bestuur op dinsdag 5 december 2023.
De voorliggende statuten bevatten volgende wijzigingen:
- correcte verwijzing naar het DLB en de betreffende artikels
- raad van bestuur wordt bestuursorgaan
- aanpassing samenstelling bestuursorgaan conform de bepalingen uit het DLB en het WVV
- huishoudelijk reglement wordt intern reglement
Teneinde het samenwerkingsverband te behouden wordt de projectverlenging van projectvereniging Wijk-Werken gevraagd voor een termijn van 6 jaar (1 januari 2024 - 31 december 2029).
Teneinde de statuten van de Projectvereniging Wijk-Werken LLMW in overeenstemming te brengen met het DLB en het nieuwe WVV wordt gevraagd de nieuwe statuten goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 1;
De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen;
Het decreet wijk-werken van 7 juli 2017;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 401-412;
Het koninklijk besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2017 betreffende de oprichting van projectvereniging Wijk-Werken LLMW en de goedkeuring van de bijhorende statutaire overeenkomst.
Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord met een verlenging van de projectvereniging Wijk-Werken voor de termijn van 6 jaar, zijnde van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2029.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de aangepaste statuten goed.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de stad Lokeren, Groentenmarkt 1, 9160 Lokeren, de gemeente Lochristi, Dorp West 52, 9080 Lochristi, de gemeente Moerbeke, Lindenplaats 7, 9180 Moerbeke en de VDAB, Keizerslaan 11, 1000 Brussel (digitaal: wijkwerken@vdab.be).
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 21 december 2023 CD&V.
Vraag 1 - Straatverlichting (raadslid Ronny Droesbeke)
Wat is de stavaza? Zijn de nieuwe uren overal in werking?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Woensdag ll hebben we samengezeten met de vertegenwoordiger van Fluvius die ons beloofde dat het regime deze week in orde zou komen. Ik heb vannacht mijn vrouw laten opstaan om de straatverlichting te controleren en inderdaad om 11.15 u branden de lichten en om 12.20 u waren deze uit, daarmee veronderstel ik dat over gans Wachtebeke de verlichting is bijgesteld. In de gemeenten waar Fluvius aanwezig is zal voor en tijdens de Feestdagen de verlichting blijven branden.
Vraag 2 - Communicatie (raadslid Ruud Smeets)
We merken terug dat belangrijke informatie eerst op facebook van de burgemeester wordt gedeeld en dan pas op die van de gemeente, is het mogelijk om een duidelijke lijn aan te houden? Altijd communiceren via gemeentelijke kanalen is aangewezen.
Antwoord raadslid Heidi Misseghers
Het is de derde opeenvolgende maal dat dit geagendeerd wordt op de gemeenteraad en wij hopen dat ons antwoord duidelijk is en dat het nu de laatste keer is dat we hierop moeten antwoorden.
De burgemeester is 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven in functie. We kunnen van personeelsleden niet verwachten dat ze altijd beschikbaar zijn.
Net zoals de andere burgemeesters krijgt ook onze burgemeester dikwijls in het weekend of buiten de kantooruren (wanneer er geen personeel aanwezig is) dringende berichten van de brandweer, politie, gouverneur, BIN, Be Alert, die snel aan de bevolking moeten verspreid worden. Bv. Melding van branden, wateroverlast, zware ongevallen, opvolging van diefstal, omleidingen, enz, enz.
Onze burgemeester verspreidt deze berichten steeds onmiddellijk via sociale media, pers, email. En hij zal dit blijven doen, omdat het zijn plicht is en hij verantwoordelijk is in het college voor de communicatie van de gemeente.
Zodra het mogelijk is, worden de berichten via de gemeentelijke kanalen verspreid. Maar in noodsituaties moet er snel gereageerd worden en dat doen we.
Vraag 3 - Wegenwerken Stationsstraat/Kalve (raadslid Ruud Smeets)
We lezen in het verslag van de projectstuurgroep dat er in de Stationsstraat terug gekeken wordt naar fietssuggestiestroken. Wat is de voorkeur van het college?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Momenteel zijn er voorbereidende gesprekken in de projectstuurgroep (startnota) om de inrichting van de straat te bespreken.
Zone 30 in het mobiliteitsplan door grotere bebouwing in de Stationsstraat en de bijkomende wijken (De Bergen, Bijlestraat en Weegbrugstraat) alsook de ombuiging van de hoofdweg richting Axelsvaardeken i.pl.v. Stationsstraat. We volgen Vlaanderen om in een zone 30 in te zetten op gemengd verkeer. Dus fietssuggestiestroken.
In de nieuwe weg moet er een voetpad, een parkeerstrook, asverschuivingen en een fietspad geïntegreerd worden. Op sommige plaatsen is het te smal om alles in te passen.
Vraag 4 - Sportraad (raadslid Michiel Van Eetvelde)
De sportraad zit met een budget van ongeveer € 12.000. Deze wordt nu gebruikt om verschillende aankopen te doen voor bepaalde sportverenigingen.
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Dit is geen vraag voor de gemeenteraad, wel voor de sportraad. Voor verdere uitleg mag je verwijzen naar de volgende sportraad. Het is jammer dat dit gepolitiseerd wordt.
Hoe komt de sportraad aan zo een groot budget?
Alle sportverenigingen van de sportraad konden voorstellen indienen.
De vorige voorzitter was heel zuinig met uitgaven, 2480 euro per jaar. Onder de huidige voorzitter is dit gewijzigd. Onder andere aankoop van tenten en AED-toestellen. De sportraad helpt de sportdienst regelmatig met allerlei organisaties zoals o.a. scholenveldloop, sportlaureaten viering, .... Hierbij werd maximaal gebruikt gemaakt van vrijwilligers van de clubs waardoor de beschikbare budgetten opgespaard zijn.
Kon dit geld niet vroeger besteed worden?
Onder impuls van de nieuwe voorzitter is het de bedoeling jaarlijks iets zinvol te doen.
Welk reglement wordt gehanteerd om dit geld te verdelen?
Geen reglement, maar op advies van de sportraad wordt dit besproken en goedgekeurd door het CBS.
Heeft elke sportvereniging evenveel recht op dit extra geld voor aankoop?
Ja, iedere club aangesloten bij de sportraad kreeg de mogelijkheid.
Alles wordt aangekocht door de sportdienst, wordt dit dan geschonken of is het aangekochte materieel voor alle (sport) verenigingen beschikbaar?
Ze beslissen zelf wat aangekocht wordt dus ook aan één club toegewezen. Duurzaam, voetbaldoel, oortjes voor ruiters, nieuwe wanden voor de schaakclub tussen deelnemers, materiaal lessen met puppy’s, …
Het restbedrag zal samengevoegd worden met de kas van de sportraad Lochristi.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad