We hebben verder gesprekken gevoerd op 11 maart tussen burgemeesters, eerste schepenen en algemene directeurs.
Er werden afspraken gemaakt over enkele data waarop we een “pitch” willen houden met een aantal firma’s die Poolstok ons voorstelt, ter begeleiding van ons fusieproces.
Op 1 april komen we met onze stuurgroep samen, aangevuld met onze financiële directeurs om een beeld te krijgen van onze financiële vooruitzichten, en ons financieel profiel opgesteld door Belfius.
Op dat moment zullen ook de interne kandidaten-liaisons voor Lochristi zich voorstellen, de kandidaat-liasion voor Wachtebeke deed dit reeds op de stuurgroep van 11 maart.
Een aantal principiële afspraken zullen worden toegelicht op de bijeenkomst met de raadsleden van beide gemeenten en de leden van de beide MATs op 14 april in De Laatste Afslag.
Via de communicatiediensten zullen alle raadsleden een persoonlijke uitnodiging ontvangen met de vriendelijke vraag ook in te schrijven.
We trachten om uniforme interne communicatie naar college en personeel te geven (regelmatige stavaza ook bij geen nieuws).
Alle voorbereidingen worden ondertussen getroffen om de princiepsbeslissing tot in de gemeenteraden van mei 2022 te laten plaatsvinden.
Er worden op dit moment nog geen concrete inhoudelijke afspraken gemaakt, dit zal pas starten op het moment dat we een externe partner hebben.
We willen binnen enkele maanden een evenement organiseren voor al onze personeelsleden.
Na het vertrek van algemeen directeur Bénédicte Buylen, vervult Lise Gosseye, toenmalig stafmedewerker gemeente en OCMW, sinds 1 december 2020 de taak als algemeen directeur waarnemend. Tot op heden werd deze functie niet vacant verklaard. Eén van de redenen hiertoe was de onduidelijkheid over de resultaten van mogelijke fusiegesprekken met de omliggende gemeenten. Inmiddels werden concrete fusiegesprekken aangevat met Lochristi. De komende maanden en jaren gaan beide lokale besturen aan tafel zitten en hard werken om de nieuwe gemeente vorm te geven.
Om de belangen van Wachtebeke en haar inwoners te behartigen in het aangegane traject is het nodig om aan tafel te zitten met een stevig mandaat. Om deze reden is het wenselijk om de functie van algemeen directeur vacant te verklaren.
In het kader van goed bestuur is het ook een goede zaak om de functie vacant te verklaren. Het Rechtspositiebesluit voor gemeente- en provinciepersoneel (art. 96, §2 en art. 97) bepaalt de termijnen waarbinnen de functie vacant gesteld dient te worden. Indien de functie niet definitief vacant is - een termijn waarmee het bestuur rekening hield met het oog op een fusie - mag de periode van waarneming niet langer dan twee jaar duren (art. 97, lid 2).
In het vast bureau van 22 november 2021 werd de waarneming van de functie van waarnemend algemeen directeur verlengd met een 1 jaar.
Met het oog op een fusie, zal het aanwezig zijn van een algemeen directeur eveneens zorgen dat de belangen van de Wachtebekenaar in de administratie van de nieuwe gemeente zeker een stem zullen krijgen. In de decreet lokaal bestuur (artikel 382, 1e lid) is voorzien dat: "Een gewezen algemeen directeur (...) die niet als algemeen directeur (...) van de nieuwe gemeente is aangesteld, wordt (...) aangesteld hetzij als adjunct-algemeen directeur (...)".
In de gemeenteraad van 24 februari 2022 is er goedkeuring verleend om toe te treden tot Poolstok. Poolstok ondersteunt de publieke en para-publieke sector met het voeren van een P&O-beleid (Personeel en Organisatie) en fungeert als aankoopcentrale. Voor deze opdracht -de aanwervingsprocedure van een algemeen directeur- zal beroep worden gedaan op Poolstok en de gespecialiseerde consultancy. Dit moet het bestuur in staat stellen om de procedure correct en efficiënt te laten verlopen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 162, artikel 356, artikel 382, 1e lid;
Het rechtspositiebesluit van gemeente- en provinciepersoneel van 7 december 2007, in het bijzonder artikel 96, § 2 en artikel 97;
De gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2020 betreffende de aanstelling van Lise Gosseye als algemeen directeur waarnemend;
De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2022 betreffende toetreding tot Poolstok.
Artikel 1 De gemeenteraad verklaart de functie van algemeen directeur vacant.
Artikel 2 Voor de selectieprocedure wordt beroep gedaan op Poolstok.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de personeelsdienst en het secretariaat.
Sinds 1 december 2020 heeft het lokaal bestuur Wachtebeke een algemeen directeur waarnemend. Er wordt op de gemeenteraad van maart gevraagd om deze functie vacant te verklaren. Om deze reden dient een functiebeschrijving vastgesteld te worden.
In bijlage is een voorstel tot functiebeschrijving terug te vinden. Deze is gebaseerd op de functiebeschrijving opmaakt in Wachtebeke (januari 2019) en de vacature van de gemeente Wetteren die recent een selectieprocedure heeft uitgeschreven voor de functie van algemeen directeur.
Naast de functiebeschrijving moeten de specifieke toelatingsvoorwaarden worden bepaald. Voorstel hier is :
houder zijn van een master- of licentiaatsdiploma;
je hebt minimaal 5 jaar professionele ervaring waarvan 2 jaar ervaring in een leidinggevende functie.
Voor kandidaten die voormalig titularis zijn van het ambt van secretaris en die in hun bestuur niet zijn aangesteld als algemeen directeur, worden tot en met 31 december 2023 geacht te voldoen aan de specifieke toelatingsvoorwaarden (art. 289, § 3 DLB).
De selectieprocedure zal gebeuren via een vergelijkende procedure.
Om de selectieprocedure correct en efficiënt te laten verlopen zullen we beroep willend doen op Poolstok. De selectieprocedure zal gebeuren via een vergelijkende procedure. De procedure bestaat uit meerdere onderdelen. Samen met Poolstok is te bepalen hoeveel selectierondes zullen plaatsvinden en het gewicht dat aan elk van de onderdelen zal worden gegeven.
Een voorstel kan zijn om te werken met 3 rondes:
- het verkennend gesprek. Hierin wordt onder andere ingegaan op de motivatie, de relevantie van de ervaring en expertise, het inzicht in de functie en de inpasbaarheid in de organisatie. Het verkennend gesprek wordt afgenomen door een extern selectiebureau en door de examenjury. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 50% van de punten behalen.
- de assessment: hierin worden een aantal competenties getoetst die gelinkt zijn aan de functieomschrijving. Dit gedeelte resulteert in een beschrijvend rapport met een advies ‘niet geschikt’, ‘geschikt’ of “geheel geschikt’. Kandidaten dienen minstens een advies ‘geschikt’ te behalen om opgenomen te worden in de wervingsreserve.
- een jurygesprek: Dit gedeelte bestaat uit een competentiegericht interview, vergezeld van een presentatieoefening (managementcase) waarin de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de vereisten van de functie getoetst wordt. Tijdens het jurygesprek wordt er ook uitgebreid ingegaan op het inzicht in de relevantie wetgeving, de ingesteldheid, motivatie, teamgeest en people management van de kandidaat. Het jurygesprek wordt afgenomen door de leden van de selectiecommissie.
De gemeenteraad dient de functiebeschrijving voor de betrekking van algemeen directeur goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 162, artikel 170-175, artikel 289, § 3;
De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2022 betreffende toetreding tot Poolstok.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de functiebeschrijving van algemeen directeur zoals toegevoegd in bijlage vast.
Naast de functiebeschrijving, die qua functie-inhoud decretaal is bepaald, gelden volgende specifiek toelatingsvoorwaarden:
- houder zijn van een master- of licentiaatsdiploma;
- je hebt minimaal 5 jaar professionele ervaring waarvan 2 jaar ervaring in een leidinggevende functie.
Voor kandidaten die voormalig titularis zijn van het ambt van secretaris en die in hun bestuur niet zijn aangesteld als algemeen directeur, worden tot en met 31 december 2023 geacht te voldoen aan de specifieke toelatingsvoorwaarden.
Artikel 2 De selectie en aanwerving gebeurt via een vergelijkende procedure. De modaliteiten voor de aanwervingsprocedure worden vastgelegd in samenspraak met Poolstok.
Artikel 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester om - in samenspraak met Poolstok - de specifieke procedure, het moment van openstellen en de periode voor kandidaatstellingen te bepalen.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de personeelsdienst, de voorzitter van het college van burgemeester en schepenen en het secretariaat.
Naast Dorp 17 komen verschillende nieuwe woningen langs één of meerdere nieuwe straten.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 26 oktober 2021 gevraagd aan het Adviesorgaan voor Cultuur om een voorstel te doen voor de naamgeving van de nieuwe straten. Er werd gevraagd aan het Adviesorgaan voor Cultuur om vrouwelijke straatnamen voor te dragen.
Op de vergadering van 15 november 2021 werd dit punt besproken en werden volgende 2 namen voorgesteld:
De gemeenteraad wordt gevraagd om een voorlopige aanvaarding van de straatnamen te doen.
Er wordt een openbaar onderzoek (30 dagen) georganiseerd en waarna de ingediende bezwaren worden behandeld.
Mocht het behandelen van de bezwaren er toe leiden dat een andere naamgeving nodig is, dan wordt de procedure hernomen. Dit wil zeggen: het college van burgemeester en schepenen vraagt Adviesorgaan voor Cultuur voor advies, het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad beslissen over voorlopige naamgeving, een openbaar onderzoek wordt gevoerd. Indien geen bezwaren worden ingediend of de bezwaren leiden niet een nieuw onderzoek, dan volgt een definitieve beslissing door de gemeenteraad.
Na het vaststellen van de nieuwe straatnamen moeten de bevoegde diensten (brandweer, politie, nutsmaatschappijen, rijksregister, kadaster, etc) hiervan op de hoogte worden gebracht.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het collegebesluit van 18 oktober 2021 betreffende de toekenning straatnaam binnen het woonproject ter hoogte van Dorp 17. Adviesvraag aan cultuurraad;
Het verslag van het Adviesorgaan voor Cultuur van 15 november 2021 met het advies en voorste voor straatnaamgeving.
Artikel 1 De gemeenteraad beslist om de volgende straatnamen voorlopig toe te kennen aan de nieuwe straten die ontstaan bij het woonproject ter hoogte van Dorp 17: Marie Teirlinckstraat en Valérie De Letterstraat.
Artikel 2 De gemeenteraad geeft hiermee toestemming om het openbaar onderzoek en andere verplichtingen vervat in het decreet uit te voeren om vervolgens over te kunnen gaan tot een definitieve toekenning van de straatnamen in de gemeenteraad.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Dienst Grondgebied en het secretariaat.
Reeds menige jaren staan de werken aan het fietspad langs de N449, zowel op het grondgebied Wachtebeke als grondgebied Lochristi, op de agenda. De toewijzing aan het studiebureau dat instond voor het ontwerp van het fietspad dateert van in 2007. Er werd een dading gesloten - na de gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2021 - wegens langdurig gebrek aan vooruitgang in de uitvoering van de opdracht en het in gebreke blijven van de opdrachtnemer.
De opdracht voor de aanstelling van een ontwerper voor het fietspad langs de N449 op het grondgebied Wachtebeke, zal opnieuw in de markt worden geplaatst door Aquafin. Dit wil zeggen dat er na het ontwerp ook nog een overheidsopdracht voor de uitvoering van de werken geplaatst dient te worden.
Door de lange termijn en het feit dat de opdracht opnieuw in de markt geplaatst moet worden zou de gemeente Wachtebeke nog enige tijd moeten wachten om de reeds gemaakte studiekosten terug te vorderen van het Vlaams Gewest. Om hier aan tegemoet te komen wordt bij de koepelmodule 44034/4 d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a een addendum toegevoegd. Na ondertekening van het addendum door de lokale besturen Wachtebeke en Lochristi, zal het Vlaams Gewest het respectievelijke aandeel reeds terugbetalen. Voor de gemeente Wachtebeke betekent dit een bedrag van €28.763,54 inclusief btw.
Voor de verdere opdracht wordt de schijvenregeling zoals vermeld in de betrokken module toegepast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2007 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2011 betreffende de koepelmodule 44034/4 met de bijhorende module 13a en module 17a: aanleg van fietspaden met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 op grondgebied van de gemeente Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2021 betreffende de dading met het studiebureau voor de aanleg fietspaden N449.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het addendum aan de koepelmodule 44034/4 d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a betreffende de aanleg van een fietspad met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 goed en gelast de diensten met de verdere administratieve afhandeling.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Dienst Grondgebied en de financieel directeur.
Reeds menige jaren staan de werken aan het fietspad langs de N449, zowel op het grondgebied Wachtebeke als grondgebied Lochristi, op de agenda.wegens langdurig gebrek aan vooruitgang in de uitvoering van de opdracht en het in gebreke blijven van de opdrachtnemer werd - na de gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2021 - overgegaan tot een dading met het studiebureau dat was aangesteld voor de opdracht van de aanleg van een fietspad langs de N449.
Dit betekent dat de opdracht opnieuw in de markt gesteld moet worden, zowel voor het ontwerp als voor de uitvoering van de werken. Omdat er al zo veel tijd verloren werd, is het voorstel om het project verder uit te werken door samengevoegde opdrachten van werken en dit tussen:
- het Vlaams Gewest, de NV Aquafin, in opdracht van RIO-PACT en het gemeentebestuur van Wachtebeke
Aquafin heeft een studiebestek opgemaakt. Diensten: WCB3008/WCB3011 - RIOP Wachtebeke: aanleg riolering Meersstraat Zuid/Walderdonk.
Het voorwerp van de opdracht is:De studie omvat alle zaken opgenomen in de Technische en Administratieve Bepalingen Rioleringen en Technische Bepalingen Wegenis.
Ten laste van Aquafin:
Ten laste van gemeente Wachtebeke:
Ten laste van AWV:
De voorliggende vraag aan de gemeenteraad is de goedkeuring van:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2007 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2011 betreffende de koepelmodule 44034/4 met de bijhorende module 13a en module 17a: aanleg van fietspaden met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 op grondgebied van de gemeente Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2021 betreffende de dading met het studiebureau voor de aanleg fietspaden N449.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest, NV Aquafin en de gemeente Wachtebeke voor de samengevoegde opdrachten voor de aanleg van fietspaden, wegen- en rioleringswerken langsheen de N449 goed. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De gemeenteraad gelast de diensten voor de administratieve afhandeling van de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 2 De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het bestek voor de studieopdracht, opgemaakt door NV Aquafin onder de naam WCB3008/WCB3011 -RIOP Wachtebeke: aanleg riolering Meerstraat Zuid/Walderdonk.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Dienst Grondgebied en de financieel directeur.
Op de raad van 24 februari 2022 werd beslist om toe te treden tot Poolstok als vennoot.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap van privaat recht uitsluitend voor actoren uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen.
Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede personeel- en organisatie-activiteiten (P&O) zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O-domeinen.
Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden.
De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement.
De vertegenwoordiging van de vennoten wordt geregeld in de statuten (gecoördineerde statuten d.d. 25 mei 2018).
Elke vennoot maakt deel uit van de Algemene Vergadering. De beslissingen van de Algemene Vergadering, verplichten alle vennoten, zelfs de afwezigen of tegenstemmers (artikel 27 statuten). De Algemene Vergadering van Poolstok vergadert minsten 1x per jaar in de maand mei. De Raad van Bestuur en de commissaris mogen buitengewone Algemene Vergaderingen bijeenroepen telkens het belang van de vennootschap dit vereist (artikel 28).
Het lokaal bestuur Wachtebeke is toegetreden tot Poolstok zowel voor de gemeentelijke entiteiten als voor het OCMW. Overeenkomstig artikel 30 van de gecoördineerde statuten mag een volmachtdrager meerdere vennoten vertegenwoordigen.
De gemeente- en OCMW-raad kunnen dus 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden die zowel de gemeente als het OCMW kunnen vertegenwoordigen op de Algemene Vergaderingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gecoördineerde statuten van Poolstok d.d. 25 mei 2018;
De beslissing van de gemeente- en OCMW-raad d.d. 24 februari 2022 betreffende de toetreding tot Poolstok.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 De gemeenteraad duidt Rudy Van Cronenburg, Schooteveldstraat 8 te 9185 Wachtebeke als vertegenwoordiger aan om de gemeente Wachtebeke te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van Poolstok.
Artikel 2 De gemeenteraad duidt Diederik Lacayse, Walderdonk 91A te 9185 Wachtebeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger aan om de gemeente Wachtebeke te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van Poolstok.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Poolstok (info@poolstok.be) en het secretariaat.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 24 maart 2022 NV-A.
Vraag 1 – opruimkosten voor sluikstorters (raadslid Rudy Lootens)
Sluikstorten en zwerfvuil blijft een probleem in Wachtebeke en dat is onaanvaardbaar.
Antwoord schepen Piet Penneman
Toelichting bij de presentatie van de cijfers van voor de jaren 2017-2021.
Kerncijfers voor de eerste twee maanden van 2022:
| Wachtebeke |
2021 |
jan/22 |
feb/22 |
| aantal meldingen |
90 |
5 |
8 |
| geschat gewicht (kg) |
1055 |
210 |
150 |
De grootste sluikstorten voor dit jaar betroffen :
In 2022 konden nog geen identiteiten vastgesteld worden.
In 2021 stelden we 6 identiteiten vast.
Opruimkost
De opruimkost wordt niet per sluikstort toegewezen. Heden wordt een forfaitair tarief aangerekend van 100 € per sluikstort in geval van gevonden identiteit.
Gelet op een gangbaar tarief van 75€/u voor een bestelwagen met chauffeur, verwerking en administratieve opvolging is dit een zeer billijk tarief. Er zal een voorstel op tafel komen op de raad van Bestuur van maart 2022 om dit forfaitaire tarief op te trekken naar 150 €. Voor grotere sluikstorten kan sowieso de werkelijke opruimkost toegerekend worden.
De bedoeling is dat deze factuur die naar de gemeente gaat wordt doorgestuurd naar de geïdentificeerde sluikstorter als opruimkost. Aanvullend komt nog een GAS-boete als de sanctionerend ambtenaar tot sanctionering wenst over te gaan. “De omvang van de administratieve geldboete is proportioneel op grond van de ernst van de inbreuk die de boete verantwoordt en eventuele herhaling. De boete overschrijdt, ongeacht de omstandigheden in elk geval niet het bedrag van het wettelijk vastgestelde maximum, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen minderjarigen (max.175 €) en meerderjarigen (max.350 €).
Vraag 2 – stavaza werken dorp (raadslid Diederik Lacayse)
Zullen de werken nog steeds op de vooropgestelde afwerk data klaar zijn?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Rioolbuizen en regenwaterbuizen zijn allemaal geplaatst alsook de huisaansluitingen. Ondertussen is men bezig met de aanleg van de wegenisbedding, wanneer dit is gebeurd gaat men de borduren gieten. Vanuit het Dorp is men gestart met beklinkering van de voetpaden en plaatsen van de terraselementen. De planning is nog altijd voorzien dat men eind juni het nieuwe dorp kunnen inhuldigen.
Vraag 3 – tractorsluis bovenhoek (raadslid Diederik Lacayse)
Verwarrende bebording ter aanduiding van de geplaatste tractorsluis. Bij het inrijden vanaf de Schoolstraat (foto1) is er duidelijk op de borden te zien dat er een tractorsluis op de weg ligt. Echter komende vanaf de Brandstraat is hier enkel een waarschuwingsbord te vinden (foto2).
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Aan het concept landbouwsluis wordt niets gewijzigd doch het verkeersbord is verwijderd door iemand die waarschijnlijk verkeersborden verzamelt. We hebben een nieuw bord besteld om de landbouwsluis terug aan te duiden.
Vraag 4 – vluchtelingen Oekraïne (raadslid Diederik Lacayse)
Bereidt de gemeente Wachtebeke zich reeds voor indien de collectieve opvang verzadigt? Werd er reeds de vraag gesteld aan Volkshaard naar leegstaande huizen in de Warandewijk om eventueel een familie op te vangen?
Indien nodig: wat is de opvangcapaciteit van de gemeente Wachtebeke? Wordt hier ook gedacht aan samenwerking met Lochristi?
Graag doen we een oproep om met alle partijen hier vertegenwoordigd over de partijgrenzen heen een vorm van fondsen en of materiaalwerving, benefiet te kunnen organiseren.
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg (samen met vraag 5 van CD&V)
Onze Wachtebeekse inwoners hebben een traditie om zich massaal in te zetten bij grote rampen en actie voor het goede doel. Om maar een paar voorbeelden geven: de acties voor de Warmste Week en acties voor de slachtoffers van de Haïti ramp van 2010.
Ook nu krijgen we signalen vanuit onze inwoners dat ze zich willen inzetten in steunacties en opvang van de Oekraïense vluchtelingen.
We beschikken sedert enkele maanden niet meer over een locatie waar we collectief vluchtelingen kunnen opvangen na de sluiting van ons oud rusthuis uit veiligheidsredenen.
We hebben al bijna 20 gezinnen die aangegeven hebben dat ze vluchtelingen willen opvangen in huis. We hebben ook een inwoonster van Oekraïense afkomst die wil tolken. Scholen hebben aangegeven kinderen te willen helpen bij hun studies. Allemaal hartverwarmende signalen.
De instroom van vluchtelingen is echter al meer dan een week stilgevallen, na aankomst van 18 vrouwen en kinderen in de eerste week die aangekomen zijn bij familie of kennissen. Maar in Polen zitten 2 miljoen vluchtelingen die wel deels zullen doorstromen de komende maanden. We moeten 0,02 Opvangplaatsen moeten hebben per inwoner. Of 156 vluchtelingen opvangen in Wachtebeke.
We blijven een kleine gemeente met nog geen 8.000 inwoners, we organiseren ons daarom op dit vlak ook al samen met grote broer Lochristi, zoals op de infovergadering van vorige week donderdag.
De meerderheidsfracties zijn uiteraard akkoord om samen acties op te zetten en te coördineren. Na de gemeenteraad van vanavond willen we over alle partij grenzen heen en met het middenveld en verengingsleven starten met het oprichten van een stuurgroep waar de coördinatie kan gebeuren, om niet iedereen naast elkaar te laten initiatieven nemen. In de paasvakantie zullen we infovergadering houden.
We willen wel duidelijk stellen, dat de oprichting van een vluchtelingendorp onze mogelijkheden overstijgt (we hebben 4 maatschappelijke werkers en 4 mensen voor burgerzaken). Dit is een onmogelijke opdracht om een dorp voor 250 tot 1.000 vluchtelingen op bv provinciaal domein Puyenbroeck te organiseren. De organisatie en opvolging van een vluchtelingendorp gaat onze vrouwkracht te boven.
Vlaanderen belooft te helpen inzake inschrijvingen, veiligheidscontroles, verstrekken leefloon, scholen, enz) maar hoe en hoeveel is nog niet duidelijk.
Laat het duidelijk zijn: we willen zeker onze verantwoordelijkheid als bestuur opnemen in deze noodsituatie. We zullen als bestuur alles doen wat in onze mogelijkheden ligt, ook onze inwoners zullen dat doen, daar zijn we zeker van.
Laat ons er aan beginnen. “Yes We Can” en “Wir schaffen das!”
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 24 maart 2022 CD&V.
Vraag 1 – Fietsveiligheid (raadslid Ruud Smeets)
Op vorige gemeenteraad stelden we de vraag over rugdekking waar het fietspad op de baan komt in de Molenhoek. Schepen van mobiliteit antwoordde dat die er niet zou komen, maar dat er een verlenging van de suggestiestrook zou voorzien worden. Nu zien we dat de baan gegoten is en de suggestiestrook ook al aangelegd maar niet verlengd werd. Wordt dit nog gedaan? Wanneer worden de andere punten voor rugdekking (vb Kleine Melkerijstraat) aangepakt?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Ik kan alleen mijn antwoord van de vorige gemeenteraad herhalen: (Dit is een visie van AWV waarbij de fietser inderdaad van een vrijliggend fietspad naar de weg wordt geleid. Dit gebeurt steeds op een plateau waar de snelheid 30 km/u is en voorafgegaan door een aantal meters fietssuggestiestrook voor de fietser de weg opkomt). Vanaf het begin van de plateau tot het einde van het vrijliggend fietspad zitten 9,5 meter. De fietssuggestiestrook wordt niet getrokken van voor het plateau omdat daar de snelheid nog 50 km/u is, er geen bescherming is van het plateau en er nog (weliswaar afgeschuinde) boorstenen zijn.
In het Rechtstro, tussen Frituur Jem en apotheker Grootel, wordt het vrijliggend fietspad op de weg aangesloten zonder fietssuggestiestrook. We hebben een akkoord met AWV om als de fietssuggestiestroken in het Dorp gegoten worden (rond 15 juni) deze door te trekken tot dit plateau zoals in de Molenhoek.
Het stukje fietssuggestiestrook dat zal aangebracht worden in de (kleine) Melkerijstraat waar het vrijliggend fietspad op de weg komt wordt meegenomen in ons belijningsplan en zal gerealiseerd worden in september/oktober van dit jaar.
Vraag 2 – Sociaal project Melkerijstraat (raadslid Ronny Droesbeke)
Is er al meer duidelijkheid in dit dossier?
Antwoord schepen Christine Bax
De beide SVK ’s en Inclusio hebben al een eerste keer samengezeten. Inclusio zit binnenkort samen met de aannemer, ook daar moeten nog akkoorden gesloten worden. De bouwkost is danig hoog geworden dat zelfs de aannemer zich niet wil vastzetten. Niet vroeger dan mei kunnen we hierover een antwoord verwachten. Maar zolang er gepraat wordt …
Vraag 3 – Thermoplast (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Is er al een timing wanneer de beloofde signalisatie op de weg aan de scholen voorzien zal worden?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Nee, eind januari is er een overleg geweest met de directie van Sint-Laurens over hun toekomstvisie voor de locatie Persynplein en het was dan meteen de bedoeling ook de toekomstvisie voor de locatie Dorp toe te lichten. Door ziekte van hun architect kon dit laatste niet doorgaan. Halfweg februari heb ik de vraag gesteld voor een nieuw overleg maar er werd gevraagd dit te verdagen tot na de krokusvakantie. De vraag is ondertussen herhaald maar tot nu toe zonder reactie. Zoals eerder al aangegeven is het onze bedoeling om de schoolomgevingen duidelijker in het straatbeeld weer te geven door het plaatsen van pictogrammen/figuren in thermoplast op het wegdek via de subsidie “veilige schoolomgevingen”. We willen deze actie ondernemen voor alle scholen op hetzelfde moment. De visie over de site Dorp is hierin heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de thermoplast op de juiste plaats wordt aangebracht.
Vraag 4 – Betaling CCW (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Op de gemeenteraad van 28/10/2021 werd er door onze partij gevraagd wanneer er digitaal betaald kan worden aan de bar van het CCW. Hierop werd geantwoord dat dit in november in orde zou zijn. Dit is nu nog altijd niet in orde... Is er al voorzien wanneer dit wel zou kunnen?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Men kan inderdaad nog steeds niet digitaal betalen en dat is een probleem dat de betrokken ambtenaren niet in de hand hebben.
Even een chronologie van de feiten:
Er werden door onze diensten 5 punten vooropgesteld om met Payconiq te betalen:
Op 7/10/2021 zijn alle contracten doorgestuurd naar Belfius, die deze dan heeft overgemaakt aan Payconiq zodat zij dit in orde konden brengen.
Op 3/11/2021, bijna een maand nadien, kreeg onze financieel directeur bericht dat de doorgestuurde contracten niet meer geldig waren omdat er bij Payconiq nieuwe bestuurders waren. De dag erna, op 4/11/2022, zijn de nieuwe contracten doorgestuurd.
Op 3/12/2022, alweer een maand later, kreeg de financieel directeur bericht dat de contracten door de foutieve personen waren ondertekend, terwijl ze wel degelijk ondertekend waren door de diegenen die moesten tekenen zoals was doorgegeven door Belfius.
Op 5/1/2022 zijn de (hopelijk) correct ondertekende contracten opnieuw doorgestuurd.
Omdat dit nu toch wel weer heel lang aansleept, heeft de financieel directeur een paar weken geleden contact opgenomen met Belfius en op 18/3/2022 hebben zij laten weten dat dit dossier is geëscaleerd naar een hoger niveau en dat ze in dezelfde week of deze week nog antwoord zullen geven. Tot nu toe nog niks ontvangen.
Ondanks dit alles is er toch 1 contract door de mazen van het net geraakt (balie cultuurhuis) en dit is nu reeds geruime tijd in werking.
De oorzaak van de vertraging ligt dus bij Payconiq zelf.
Ik heb nog even nagevraagd hoeveel mensen gevraagd hebben om elektronisch te kunnen betalen aan de bar van het cultuurhuis en dat is er eentje, weliswaar met heel wat misbaar.
Ik mag dan ook nog meegeven van de betrokken ambtenaren dat zij steeds bereid zijn om rechtstreeks vragen van alle raadsleden te beantwoorden. Met betrokken ambtenaren bedoel ik het hoofd van de Cultuurdienst of de financieel directeur. De mensen van de bar hierover lastig vallen heeft weinig zin omdat dit hun verantwoordelijkheid niet is.
Vraag 5 –Oekraïne
Zijn er al Initiatieven in Wachtebeke om vluchtelingen op te vangen (vb oud rusthuis)?
Wordt er coördinatie voorzien vanuit de gemeente?
Antwoord zie vraag 4 van N-VA
Vraag 6 – Ecologie (raadslid Ronny Droesbeke)
Is er een plan van aanpak in de gemeente om stelselmatig meer laadpunten te voorzien in de gemeente, nu de elektrische wagens steeds meer verkocht worden?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
De doelstelling bepaald in het energie- en klimaatpact is om tegen 2030 1 laadpunt per 100 inwoners te hebben.
De Vlaamse overheid gaat ervan uit dat het aandeel elektrische wagens bij nieuw verkochte wagens tegen 2030 50% zal bedragen, dus ongeveer 660.000 elektrische wagens. Bij 1 laadpunt per 10 auto’s betekent dit dat er ongeveer 66.000 laadpunten zullen nodig zijn of ongeveer 1 per 100 inwoners.
De uitdaging voor steden, gemeenten en distributienetbeheerders voor de uitrol van voldoende laadinfrastructuur is enorm. Als kleine gemeente hebben we niet de kennis nog de middelen om dit zelf te doen.
Sinds 13 april 2016 staan de Vlaamse distributienetbeheerders in voor de uitrol van elektrische laadinfrastructuur. De opdracht die Fluvius van de Vlaamse overheid kreeg, liep voor een periode van 5 jaar en eindigde vorig jaar.
De verdere uitrol van de laadpalen wordt door de Vlaamse Overheid aangestuurd en zal door het departement MOW worden gecoördineerd. Fluvius zal enkel nog advies verlenen ivm de netinfrastructuur plus het realiseren van de aansluitingen.
Op het CBS van 13.12.2021 stond het schrijven van minister Peeters op de agenda omtrent de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen.
Om de gemeente te ontzorgen en zoveel mogelijk eenvormigheid en schaalvoordelen te creëren zal het departement MOW plaatsingsprocedures organiseren en de uitrol ervan coördineren. Toch blijft de autonomie bij het lokaal bestuur wat betreft de initiatieven om de laadinfrastructuur strategisch uit te rollen. De aanvragen tot plaatsing van een laadpaal zullen rechtstreeks worden behandeld via een centraal digitaal loket. De realisatie van het laadpunt zal gebeuren door de gekozen uitbaters, in nauw overleg met de gemeente en de elektriciteitsnetbeheerder.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad