Ter hoogte van de Akkerstraat (Wachtebeke) staat een verbodsbord (uitgezonderd plaatselijk verkeer), in Zelzate staat er een tonnageverbod (7,5 ton – uitgezonderd plaatselijk verkeer). Doorheen de jaren zijn er meerdere meldingen gekomen (bij beide gemeentebesturen) met de vrees voor ongevallen op het smalle wegdek en het verzoek aan het lokaal bestuur om tot een eensgezinde en gelijklopende aanpak te komen (met Zelzate). De burgemeester van Wachtebeke bevestigt de problematiek, herhaaldelijke schade aan een woning in Wachtebeke bij manoeuvres en bereidheid tot aanpak na gezamenlijk onderzoek.
Op 19 januari 2022 vond er een overleg plaats met beide lokale besturen (mandatarissen, ambtelijk) en de politiezone PZ5416 waarbij werd vastgesteld dat plaatselijk verkeer niet in te voeren is omdat daarmee bepaalde gebouwen niet meer reglementair bereikbaar zouden worden, keerbewegingen op de wegenis niet mogelijk zijn en een verstrenging van de tonnagebeperking van +7,5 ton naar +3,5 ton meer in overeenstemming met de wegenis en eenvoudiger te handhaven is wanneer deze uit efficiëntie over een zo beperkt mogelijke zone zou worden ingevoerd.
De problematiek vergt een gelijklopende en gezamenlijke aanpak door beide lokale besturen. De regelgeving dient eenvoudig en ontegensprekelijk toe te passen te zijn door elke weggebruiker.
Uit bovenstaand overleg bleek dat enkel het invoeren van een tonnagebeperking tot maximum 3,5 ton ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ de enige maatregel om het zwaarste doorgaand verkeer te bannen uit de omgeving Akker-Akkerstraat. Dit zwaarste verkeer geeft het meeste schade aan wegdek, kruisingsproblemen en manoeuvreschade aan gebouwen. Door de uitzondering voor lokaal verkeer blijven de gebouwen bereikbaar voor lokale bestemmingen en blijft doorgang voor hulpdiensten mogelijk.
Het lokaal bestuur van Wachtebeke engageert zich om de firma’s op het bedrijventerrein Kloosterbos terug te sensibiliseren om het gebruik van de achteruitgang tot het strikt uitzonderlijke te beperken.
Door het invoeren van een tonnagebeperking tot +3,5 ton (in plaats van het huidige verbodsbord) in de Akkerstraat kan het ongepast verkeer op de smalle wegenis in de sector Akker (Zelzate) - Akkerstraat (Wachtebeke) op eenvoudig vertoon van de boorddocumenten op praktische wijze worden gecontroleerd, kan diepgaand verder politioneel onderzoek (zoals dit wel het geval is bij +7,5 ton) worden vermeden en is de sector met enkel een drietal toegangen te overzien.
Concreet wordt er voorgesteld om het verkeersbord C3 (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ter hoogte van het kruispunt Akkerstraat/Langelede 94 te vervangen door een verkeersbord C21 (3,5 ton) uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Zelzate zorgt voor dezelfde verkeersborden op het grondgebied van Zelzate.
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens;
de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
het besluit van de gemeenteraad van Wachtebeke van 28 mei 2009 betreffende de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer;
de hierna voorziene maatregelen betreffen een gemeenteweg;
Art. 1 Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het invoeren van een tonnagebeperking tot 3,5 ton ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ in de Akkerstraat.
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt gegeven aan de technische dienst, de TUD en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website en wordt gemeld via het digitaal loket (loket lokale besturen).