De gemeente Wachtebeke en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen en infrastructuur op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen en infrastructuur vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben een impact op het openbaar domein.
De lengte van de sleuf en de uitvoeringstermijn van het werk zijn een maat voor de hoeveelheid hinder die het werk veroorzaakt en dus voor de opvolging die nodig is om die hinder te beheersen.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. De actualisatie van de code is tot stand gekomen naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Opdat de hinder wordt beperkt en het openbaar domein kwalitatief wordt hersteld dient de gemeente een specifieke dienstverlening te verzorgen voor de administratieve en technische opvolging van de opdrachtgevers van deze werken zodat zij de hinder beperken en het openbaar domein kwalitatief herstellen.
Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 40, § 3 en art. 41, lid 2, 14°;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De goedkeuring door de gemeenteraad van 26/10/2017 van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2022.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het retributiereglement op hinder door werken aan nutsvoorzieningen (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur op gemeentelijk openbaar domein goed als volgt:
Artikel 1 Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke permanente nutsvoorziening (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening om de hinder naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen/infrastructuur op het gemeentelijk openbaar domein, te beheersen, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen en infrastructuur omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van gasachtige producten, stoom, drinkwater, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- Telecommunicatie
- Radiodistributie en kabeltelevisie
- de transmissie van enigerlei data, ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
De sectoren die onder dit reglement vallen zijn uitgesloten van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2022.
Artikel 2 Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag uitvoeringstermijn en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt:
€ 2,4 /dag/m.
Wanneer in dezelfde sleuf gelijktijdig werken uitgevoerd worden voor twee of meer nutsvoorzieningen/infrastructuur bedraagt voormelde retributie voor de eigenaar van elke nutsvoorziening/infrastructuur 60% van hoger vermelde bedrag.
Bovenstaande basisbedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de evolutie van het indexcijfer van consumptieprijzen in januari ten opzichte van het indexcijfer van consumptieprijzen van januari van het jaar voordien.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.
Artikel 3 retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken
Voor hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente uitgevoerd grondwerk van categorie 31 en uitgevoerd dringend grondwerk2.
Op basis van deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, zoals bepaald in artikel 2.
1Grondwerk van categorie 3: zoals gedefinieerd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse gewest [en van het decreet van 10 november 2017 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten]
2Dringend grondwerk: zoals gedefinieerd in het GIPOD decreet van 4 april 2014.
Artikel 4 Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 Bekendmaking
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 6 Inwerkingtreding en opheffingsbepaling
Dit retributiereglement geldt vanaf de dag van bekendmaking.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Technische Dienst en de financieel directeur