Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 29/02/2024 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Diederik Lacayse, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        We hebben in de voorbije maand de toelichting gedaan aan het personeel, de gemeenteraad en de vakbonden over het voorstel van de toekomstige werkplekken en het organogram. Als er daarover reacties zijn, dan horen we die graag. 

        Zoals beloofd op de Wachtebeekse Staten Generaal, komt er overleg met de adviesraden van beide gemeenten en de wijkplatforms. We kunnen aankondigen dat dit zal doorgaan op dinsdag 19 maart in Lochristi. Omdat we inspraak en participatie erg belangrijk vinden.

        De gesprekken in het fusiecollege verlopen goed, er wordt meestal vlot een consensus gevonden tussen verschillende visies en gebruiken.

        De inwoners hebben ruim deelgenomen aan de stemming over de straatnamen. In volgende gemeenteraad van maart kunnen we de uitslag bekendmaken.

        Het streefdoel blijft dat onze inwoners zo weinig mogelijk hinder ervaren bij de overgang na de fusie. Dat ze voor de essentiële diensten in het dienstencentrum in Wachtebeke blijven terecht kunnen.

    • Besluit

      • Rechtspositieregeling Gemeente en OCMW Wachtebeke. Aanpassing ihkv inhaalrust voor verzorgingspersoneel. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        Het verzorgingspersoneel van het woonzorgcentrum dat onvoorzien buiten zijn arbeidstijdregeling wordt opgeroepen krijgt daar geen compensatie voor.

        Lokaal bestuur Lochristi kent hiervoor inhaalrust toe. Vanuit het fusieteam wordt aangestuurd om dit verschil weg te werken en ook inhaalrust toe te kennen. 

        In de RPR van Lochristi staat dit als volgt omschreven: "De betaalde inhaalrust is gelijk aan tweemaal het aantal gepresteerde uren op de oorspronkelijke voorziene vrijafdag. Wanneer de onverwachte interventie resulteert in een effectieve arbeidsprestatie van 1u of minder dan wordt automatisch 2u betaalde inhaalrust toegekend.
        Onder onverwachte oproep dient verstaan te worden dat een personeelslid gedurende een vrijafdag wordt opgeroepen om te werken of wordt teruggeroepen ná zijn laatste werkshift om nog diezelfde dag het werk te hervatten. Wordt men verwittigd tijdens de laatste werkshift om ’s anderendaags te komen werken, dan is er geen sprake van onverwachte oproep. Wordt men pas verwittigd ná de laatste werkshift of tijdens een vrijafdag om ’s anderendaags of nog diezelfde dag te komen (of terug te komen) werken, dan gaat het wel om een onverwachte oproep."

        Er wordt voorgesteld om de RPR van Wachtebeke aan te passen en inhaalrust conform de RPR van Lochristi op te nemen.

        Dit voorstel wordt voorgelegd aan de vakbonden.

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 186 § 1;

        Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de Rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad stelt vast dat er een artikel 210 bis wordt toegevoegd aan de rechtspositieregeling van Gemeente en OCMW Wachtebeke dat luidt als volgt:

        art. 210 bis. Voor de personeelsleden van het woonzorgcentrum wordt inhaalrust toegekend wanneer er sprake is van een onverwachte oproep. De betaalde inhaalrust is gelijk aan tweemaal het aantal gepresteerde uren op de oorspronkelijke voorziene vrijafdag. Wanneer de onverwachte interventie resulteert in een effectieve arbeidsprestatie van 1u of minder dan wordt automatisch 2u betaalde inhaalrust toegekend.

        Onder onverwachte oproep dient verstaan te worden dat een personeelslid gedurende een vrijafdag wordt opgeroepen om te werken of wordt teruggeroepen ná zijn laatste werkshift om nog diezelfde dag het werk te hervatten. Wordt men verwittigd tijdens de laatste werkshift om ’s anderendaags te komen werken, dan is er geen sprake van onverwachte oproep. Wordt men pas verwittigd ná de laatste werkshift of tijdens een vrijafdag om ’s anderendaags of nog diezelfde dag te komen (of terug te komen)  werken, dan gaat het wel om een onverwachte oproep.

      • Over te dragen schulden in het kader van de fusie. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen euro per samenvoeging.

        Op basis van het aantal inwoners van de gemeente Lochristi en Wachtebeke, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lochristi recht op een totale schuldovername van maximaal EUR 12.297.600,00.

        De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.

        De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 26 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.

        Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens EUR 12.297.600,00 zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.

        Goedkeuring van de voorlopige keuzelijst inventaris schulden Lochristi en Wachtebeke door het departement financiën en begroting d.d. 17 november 2023 en goedkeuring van de finale keuzelijst op 22 januari 2024.
        De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient uiterlijk op 31 maart 2024, samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.

        Op 26 januari 2024 beslissen het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van de gemeente Lochristi tot een principieel akkoord van de over te dragen schulden.

        Op 29 januari 2024 beslissen het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van de gemeente Wachtebeke tot een principieel akkoord van de over te dragen schulden.

        Lening 1005 van OCMW Lochristi bij Belfius wordt niet opgenomen in de inventarislijst gezien het een leasingsschuld betreft en leasingschulden niet in aanmerking komen voor schuldovername.

        Lening 5 van de gemeente Wachtebeke bij BNP wordt slechts deels overgenomen gezien het totale openstaande saldo per 30/9/2024 de maximale schuldovername overstijgt.

        Het overzicht en de aflossingstabellen van de leningen zijn opgenomen in bijlage.

        Regelgeving

        De gemeenteraad is bevoegd op grond van artikel 40, §1 en artikel 42 van het decreet van  22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 384;

        Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025;

        Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025;

        Gemeenteraadsbesluit Lochristi 23 mei 2022 betreffende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke (punt 19);

        Gemeenteraadsbesluit Lochristi 27 november 2023 betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke (punt 19);

        Gemeenteraadsbesluit Wachtebeke 19 mei 2022 betreffende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke (punt 4);

        Gemeenteraadsbesluit Wachtebeke 23 november 2023 betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke (punt 19).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lochristi en Wachtebeke en van hun OCMW’s, zoals aangehecht in bijlage, goed.

        Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        - departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be;

        - gemeentebestuur Lochristi;

        - OCMW Lochristi en Wachtebeke.

      • Bijzonder bestek voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp "WCB3023 Wachtebeke, Tennis Melkerijstraat". Bestek, raming en lastenvoorwaarden. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “WCB3023 Wachtebeke, Tennis Melkerijstraat" werd een bestek opgesteld door Studiebureau Goegebeur BV, Halsesteenweg 22_1 te 9402 Meerbeke.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 249.053,48 excl. BTW of € 274.053,73 incl. BTW 

        •   € 130.004,68 euro (vrijgesteld van BTW) ten laste van RioPact 

        •   € 119.048,81 euro (excl. BTW) of 144.049,06 (incl. BTW) ten laste van gemeentebestuur Wachtebeke

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure voor aanneming van werken.

        Er is krediet voorzien op het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP04-AP4.1 (actie A.4.1.1).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41, 10°;

        het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 90 1°;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de plannen, het bijzonder bestek, de lastvoorwaarden en de raming voor de opdracht “WCB3023 Wachtebeke, Tennis Melkerijstraat” goed.

        Artikel 2 De raming voor de opdracht "WCB3023 Wachtebeke, Tennis Melkerijstraat" bedraagt  € 119.048,81 euro (excl. BTW) of 144.049,06 (incl. BTW) ten laste van gemeentebestuur Wachtebeke.

        Artikel 3 Er is krediet voorzien op het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP04-AP4.1 (actie A.4.1.1).

        Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de Technische Dienst, Aquafin en Studiebureau Goegebeur BV, Halsesteenweg 22_1 te 9402 Meerbeke.

      • Aanpassing tracé van de wegen naar aanleiding van een aanvraag omgevingsvergunning voor het slopen van een bestaande woning op het perceel, het verwijderen van bestaande verhardingen, het bouwen van twee meergezinswoningen met ondergrondse garage en de aanleg van verhardingen te Walderdonk 1 in Wachtebeke. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op 29 augustus 2023 werd door De Craecker-Vlaeminck een aanvraag ingediend voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van twee meergezinswoningen (18 woonentiteiten) met ondergrondse parkeergarage met fietsenberging en tuinberging te Melkerijstraat 1, 2de Afdeling, Sectie B, 1944K, 1941C en 1942F.

        Beschrijving van het project:

        Het project behelst het slopen van een bestaande woning en aanhorigheden, het verwijderen van bestaande verhardingen, het bouwen van twee meergezinswoningen met in totaal 18 woonentiteiten en een ondergrondse parkeergarage, het aanleggen van verhardingen (inrit kelder, wandelpaden), het aanleggen van bovengrondse parkeerplaatsen (8) in de voor- en zijtuin, het bouwen van een tuinhuis en een fietsenberging.

        Er werd in het kader van de aanvraag omgevingsvergunning een openbaar onderzoek ingericht van 6 november 2023 tot en met 5 december 2023.

        Er werden geen bezwaren ingediend.

        Wijziging/uitvoering rooilijn ter hoogte van het project:

        Ter hoogte van het projectgebied situeert zich een overgang van de weginrichting. Hier stopt het afgescheiden dubbelrichtingsfietspad en wordt de fietser gemengd met het andere rijverkeer.

        Het aanvraagdossier omgevingsvergunning bevat een ontwerprooilijnplan op 16 januari 2023 opgemaakt door studieburo Goegebeur, Kestelstraat 2, 9880 Aalter conform art. 12, §2 van het gemeentewegendecreet en dat voldoet aan de vormvereisten vervat in art. 16 §2 van dit decreet.

        Het bestaande rooilijnplan betreft Buurtweg 27 - Melkerijstraat van 28 mei 1955. Aangezien bovenstaand rooilijnplan niets wijzigt aan het bestaande rooilijnplan van 28 mei 1955 is het gemeentewegendecreet hier niet van toepassing en dient er enkel een beslissing te worden genomen omtrent het tracé van de wegen.

        Conform art 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: “Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

        Op grond van artikel 2 en 42 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 19.02.2023 beslist om:

        - principieel akkoord te gaan met de verbintenis dat De Craecker-Vlaeminck vermelde openbare werken, aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de grond waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten zal overdragen aan de gemeente op een door haar vast te stellen datum en in elk geval bij de eindoplevering van de werken;

        - principieel akkoord te gaan met de weginrichting zoals voorgesteld in de aanvraag omgevingsvergunning (zie bijlagen) rekening houdende met het advies van Agentschap Wegen en Verkeer betreffende de inrichting.

        Advies Agentschap Wegen en Verkeer:

        Het voorstel voorziet in de herinrichting van de aansluiting met de N449. Aan de noordzijde van de Melkerijstraat takt een enkelrijrichtingsfietspad aan (fietspad voor fietsers richting N449).

        Aan de zuidzijde van de Melkerijstraat takt een fietssuggestiestrook aan (voor fietsers richting Melkerijstraat).

        De OFOS die ingetekend is, kan niet worden weerhouden. De fietsers die vanuit de Melkerijstraat de N449 willen dwarsen, dienen dit te doen van op het enkelrijrichtingsfietspad. De voorrangsregeling dient dezelfde te zijn als voor de rijweg van de Melkerijstraat (huidige situatie: verkeersbord B1 en haaientanden).

        De blokkenmarkering waarmee de fietssuggestiestrook wordt afgebakend, druist in tegen de wegcode. Een fietssuggestiestrook wordt enkel en alleen afgebakend met een kleur en/of een ander materiaal. Hiervoor wordt verwezen naar het Vademecum Fietsvoorzieningen, fiche C.2. (https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/Vademecum%20Fietsvoorzieningen.pdf).

        De oversteek van de fietssuggestiestrook naar het dubbelrijrichtingsfietspad in de Melkerijstraat dient dan wel met een blokmarkering uitgevoerd te worden (zie art 18.4. van het MB van 11-10-1976 https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1976101105~j6siwtihko#8sfq83azzx). Dit dient inderdaad voorzien te worden van de nodige aanduidingen, verkeersborden F50 en bij voorkeur ook verkeersborden  B1. Het wordt aangeraden om deze blokmarkering haaks op de weg aan te brengen. Een schuine oversteek attendeert de fietser er niet op dat men voorrang dient te verlenen als de oversteekbeweging naar het dubbelrijrichtingsfietspad in de Melkerijstraat wordt gemaakt.

        Wat wat diffuus is voor de fietser, is dat de breedte van het enkelrijrichtingsfietspad in nadering van de N449 dezelfde is, als de breedte van de verderop in de Melkerijstraat gesitueerde dubbelrijrichtingsfietspad. Dit kan een potentiële bron zijn van foutief gebruik. Het lijkt aangewezen om dit aan de hand van markering/belijning duidelijk aan te geven.

        Conform art. 31 van het decreet omtrent de omgevingsvergunning dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein

        • Ligging: de ligging van de rijweg wordt niet gewijzigd. Enkel wordt de inrichting van de bestaande weg geoptimaliseerd (oa door het voorzien van een fietssuggestiestrook en een verbeterde aanduiding van de oversteek voor fietsers) en wordt in de over te dragen strook grond een fiets- en voetpad aangelegd.
        • Breedte: de extra ruimte wordt ingevuld als voetpad- en fietspad. Dit komt de veiligheid van de trage weggebruiker te goede.
        • Uitrusting: aan de bestaande rijweg wordt nagenoeg niets veranderd. Er worden extra voorzieningen aangelegd voor de fietser en voetganger.
        • Opname in het openbaar domein: door de opname in het openbaar domein wordt een "ontbrekende" strook grond toegevoegd aan de weg waardoor de weginrichting logischer en uniformer wordt en waardoor de gemeente het noodzakelijke beslissingsrecht omtrent inrichting en beheer verwerft.

        In aftoetsing van de principes beschreven in art. 4 van het decreet gemeentewegen:

        1° De wijzigingen van de gemeenteweg staan ten dienste van het algemeen belang doordat het de veiligheid van de weggebruiker (en in het bijzonder de trage weggebruiker) optimaliseert. 

        2° De wijziging wordt uitzonderlijk vooropgesteld inspelend op de opportuniteit tot het optimaliseren van de gemeenteweg in aansluiting op de gewestweg ;

        3° De herinrichting is noodzakelijk in functie van de ontsluiting van diverse ontwikkelingen (wonen en handel) recent vergund of in uitvoering op een aantal aangrenzende percelen;

        4° De wijziging is zuiver lokaal en dient dus niet te worden beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

        5° De wijzigingen aan het wegennet optimaliseren de functie van de huidige weg door het verhogen van de verkeersveiligheid en in het bijzonder deze van de trage weggebruiker. Dit vindt zijn aansluiting op een duurzame mobiliteitsvisie. Daarnaast speelt de wijziging in op de vergunde en de in uitvoering zijnde projecten (wonen en handel) zoals omschreven onder het 3°.

        Door een invulling te geven aan de principes van art. 4 van het decreet gemeentewegen wordt er beantwoord aan de doelstelling beschreven in art. 3 van het decreet gemeentewegen: "De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen."

        Regelgeving

        Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, art. 8;

        De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;

        Het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;

        - in het bijzonder artikel 31 (Zaak van de wegen) van het decreet betreffende de omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over    de aanvraag. Als dat nodig is, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie respectievelijk de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”

        - in het bijzonder artikel 47 van het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad  neemt daarbij kennis  van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het tracé van de wegen, gekoppeld aan de aanvraag tot omgevingsvergunning door De Craecker-Vlaeminck voor het woonproject te Melkerijstraat, zijnde het slopen van een bestaande woning op het perceel, het verwijderen van bestaande verhardingen, het bouwen van twee meergezinswoningen met ondergrondse garage en de aanleg van verhardingen te Walderdonk 1 in Wachtebeke, goed en is akkoord om de extra strook grond op te nemen in het openbaar domein.

        Artikel 2 Alle voorwaarden gesteld door Agentschap Wegen en Verkeer betreffende de weginrichting dienen te worden nageleefd.

        Artikel 3 Alle kosten gekoppeld aan de overdracht van de grond zijn ten laste van de aanvrager van de omgevingsvergunning.

        Artikel 4 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan De Craecker-Vlaeminck en de dienst grondgebied.

      • Retributiereglement op hinder door werken aan nutsvoorzieningen (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur op gemeentelijk openbaar domein. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De gemeente Wachtebeke en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen en infrastructuur op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen en infrastructuur vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben een impact op het openbaar domein.

        De lengte van de sleuf en de uitvoeringstermijn van het werk zijn een maat voor de hoeveelheid hinder die het werk veroorzaakt en dus voor de opvolging die nodig is om die hinder te beheersen.

        Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.

        De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. De actualisatie van de code is tot stand gekomen naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;

        Opdat de hinder wordt beperkt en het openbaar domein kwalitatief wordt hersteld dient de gemeente een specifieke dienstverlening te verzorgen voor de administratieve en technische opvolging van de opdrachtgevers van deze werken zodat zij de hinder beperken en het openbaar domein kwalitatief herstellen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 40, § 3 en art. 41, lid 2, 14°;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De goedkeuring door de gemeenteraad van 26/10/2017 van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

        Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het retributiereglement op hinder door werken aan nutsvoorzieningen (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur op gemeentelijk openbaar domein goed als volgt:

        Artikel 1 Algemeen

        Er wordt aan de eigenaar van elke permanente nutsvoorziening (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening om de hinder naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen/infrastructuur op het gemeentelijk openbaar domein, te beheersen, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen. 

        Permanente nutsvoorzieningen en infrastructuur omvatten:

        - alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van gasachtige producten, stoom, drinkwater, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

        - Telecommunicatie

        - Radiodistributie en kabeltelevisie

        - de transmissie van enigerlei data, ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden

        - alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg.

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

        De sectoren die onder dit reglement vallen zijn uitgesloten van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2022.

        Artikel 2 Retributie naar aanleiding van sleufwerken

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag uitvoeringstermijn en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt:

         € 2,4 /dag/m.

        Wanneer in dezelfde sleuf gelijktijdig werken uitgevoerd worden voor twee of meer nutsvoorzieningen/infrastructuur bedraagt voormelde retributie voor de eigenaar van elke nutsvoorziening/infrastructuur 60% van hoger vermelde bedrag.

        Bovenstaande basisbedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de evolutie van het indexcijfer van consumptieprijzen in januari ten opzichte van het indexcijfer van consumptieprijzen van januari van het jaar voordien.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.

        Artikel 3 retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken

        Voor hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente uitgevoerd grondwerk van categorie 31 en uitgevoerd dringend grondwerk2.

        Op basis van deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, zoals bepaald in artikel 2.

        1Grondwerk van categorie 3: zoals gedefinieerd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse gewest [en van het decreet van 10 november 2017 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten]

        2Dringend grondwerk: zoals gedefinieerd in het GIPOD decreet van 4 april 2014.

        Artikel 4 Inning

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.

        Artikel 5 Bekendmaking

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

        Artikel 6 Inwerkingtreding en opheffingsbepaling

        Dit retributiereglement geldt vanaf de dag van bekendmaking.

        Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Technische Dienst en de financieel directeur

      • Wachtebeke WCB 3008- WVB 3011: Fietspad N449 Walderdonk - Rechtstro - Meersstraat. Offerte studiebureau. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op de gemeenteraad van 28 januari 2021 werd de dading met studiebureau Group D voor de aanleg van de fietspaden N449 goedgekeurd. Voor de uitvoering van de koepelmodule 44034/4. d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a dient een nieuw studiebureau aangesteld te worden. Met AWV en Aquafin werd er een samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdracht en diensten voorgelegd aan de gemeenteraad van 24 maart 2023. 

        Aquafin heeft verschillende pogingen ondernomen om een studiebureau aan te stellen via een open procedure, maar er werden geen geschikte kandidaten gevonden. Zij hebben een MLO (Multilaterale overeenkomst) met verschillende studiebureaus en het Agentschap Wegen en Verkeer is uiteindelijk akkoord gegaan om hier mee in te stappen.

        Er is met studiebureau Sweco een startoverleg geweest  (d.d. 18/01/2024) en op basis van een eerste bespreking  (d.d. 08/02/2024) hebben zij een geactualiseerde offerte opgemaakt. 

        1. Algemeen: € 8.989,14 (excl. btw)

        2. MW addendum nota (i.f.v. start- en projectnota): € 23.506,87 (excl. btw)

        3. MW aanpassing ontwerp: € 12.990,38 (excl. btw)

        4. Aanbestedingsdossier € 17.252,48 (excl. btw)

        5. MW grenzenonderzoek: € 5.861,63 (excl. btw)

        6. MW Aanvraag Omgevingsvergunning € 14.052,85 (excl. btw)

        7 MW boscompensatiedossier: € 2.050,11 (excl. btw)

        Totaalprijs: €84.703,46 (excl. btw) of €102.491,19 (incl. btw)

        Bovenstaande offerte is de totaalprijs voor alle onderdelen. Agentschap Wegen en Verkeer en Aquafin zijn voor bepaalde onderdelen ook (deels) opdrachtgever. Er is geen opsplitsing per opdrachtgever gemaakt.  

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2007. Samenwerkingsovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;

        De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2021. Dading studiebureau aanleg fietspaden N449;

        De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2011. Koepelmodule 44034/4 met de bijhorende module 13a en module 17a: aanleg van fietspaden met aangepaste verlichting langs de gewestweg N449 op grondgebied van de gemeente Lochristi en Wachtebeke;

        De gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2022. Het addendum bij de overeenkomst koepelmodule 44034/4 d.d. 28 november 2012 met module 13a-17a;

        De gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2022. Fietspad N449 Walderdonk - Rechtstro - Meersstraat. Samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdracht en diensten en studiebestek;

        De gemeenteraadsbeslissing van 19 mei 2022. Fietspad N449. Addendum bij koepelmodule  440.4/4. d.d. 28 november 2012 met module  13a - 17a. Looptijdverlenging van 10 jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de offerte van Sweco (€ 84.703,46 (excl. btw) of 102.491,19 (incl. btw) voor de verdere uitwerking van de studieopdracht voor het project 'WCB 3008- WVB 3011: Fietspad N449 Walderdonk - Rechtstro - Meersstraat' goed. 

        Artikel 2 De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A.5.2.2.).

        Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Financiële Dienst, de Technische Dienst en Sweco Belgium bv/srl, Arenbergstraat 13, bus 1, 1000 Brussel.

      • Uittreding Uitpas Meetjesland. Kennisgeving aan Comeet. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Vanaf 1 januari 2025 zal de fusie tussen gemeente Lochristi en gemeente Wachtebeke een feit zijn. Hierdoor ontstaat in feite automatisch een gedwongen uitstap van gemeente Wachtebeke uit de UiTPAS-regio 'Meetjesland', omdat gemeente Wachtebeke als op zich staande entiteit verdwijnt. COMEET (Cultuuroverleg Meetjesland) treedt, al sinds de start van het project, op als regioverantwoordelijke.

        In dit geval gaat het dus niet om een beslissing maar een gedwongen uitstap door de fusie, hiervoor is echter geen procedure opgenomen in de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland. De fusie en het probleem dat dit oplevert omdat Lochristi al aangesloten is bij UiTPAS Gent is al ver op voorhand gesignaleerd aan COMEET. Maar voor alle zekerheid en om correct te zijn naar COMEET toe wordt voorgesteld hen hiervan ook officieel tijdig in te lichten en uit te gaan van de opzegprocedure die is opgenomen in het reglement. 

        Volgens de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland (tussen COMEET en alle deelnemende gemeentes, zijnde: Eeklo, Assenede, Kaprijke, Wachtebeke, Zelzate en Sint-Laureins) is de opzegtermijn minimum 8 maanden, om te kunnen eindigen op 31 augustus van het er op volgend jaar. De beslissing om de overeenkomst te beëindigen dient te gebeuren aan de hand van een aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter van COMEET (Pastoor De Nevestraat8, 9900 Eeklo). Dit schijven dient de beslissing van de gemeenteraad te bevatten. De opzegtermijn gaat in de eerste maandag na het ontvangen van de aangetekende brief.

        Voor de vrijetijdsaanbieders in gemeente Wachtebeke die een UiTpas-Meetjesland samenwerkingsovereenkomst hebben ondertekend wordt momenteel samen met publiq bekeken hoe dit zo vlekkeloos mogelijk te kunnen laten overgaan in een samenwerkingsovereenkomst met UiTPASregio Gent (tegen 1 januari 2025).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;

        De regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland van 01 september 2020;

        Het regionaal reglement UiTPAS Meetjesland van 01 september 2020;

        Het addendum regionaal regelement UiTPAS Meetjesland van 25 februari 2021;

        De basisovereenkomst met Publiq.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de uittreding van gemeente en OCMW Wachtebeke uit UiTPASregio Meetjesland goed volgens de opzeggingsprocedure opgenomen in de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Meetjesland.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Comeet, Publiq, de Cultuurdienst en de Financieel Directeur.

      • Standpunt territoriale wijziging hulpverleningszone. Gunstig advies.

        Onderwerp en motivering

        In haar schrijven van 17 november 2023 vraagt de gouverneur aan de burgemeesters om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone.

        De koning bepaalt de territoriale afbakening van de zones, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de ministerraad.

        Het provinciaal raadgevend comité is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur.

        Dit comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie. Op basis hiervan formuleert het een advies aan de koning.

        Regelgeving

        De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, art. 14 en 15;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;

        Het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;

        Het koninklijk besluit van 4 maart 2008 betreffende de nadere bepalingen voor de samenstelling en de werking van het nationaal raadgevend comité van de zones en van de provinciale raadgevende comités van de zones, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 januari 2018;

        De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18 september 2023 en 19 september 2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost;

        De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14 november 2023, 06 november 2023 en 26  oktober 2023;

        De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12 december 2023, 18 december 2023 en 21 december 2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland;

        Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen d.d. 20 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost;

        Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne d.d. 21 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;

        Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren d.d. 19 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;

        Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde d.d. 27 november 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

        Het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18, 21, 19 en 21 december;  

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.

        Artikel 2 Akte nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede;

        Artikel 3 De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.

      • Projectvereniging Wijk-werken Lokeren, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke. Aanduiding afgevaardigden bestuursorgaan. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Projectvereniging Lokeren, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke werd door de vier lokale besturen opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De organisatie wijk-werken heeft als doelstelling om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen, minstens gericht op het behoud van reeds verworden competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. 

        De gemeenteraden van Lokeren, Lochristi, Moerbeke en Wachtebeke keurden de verlenging van de projectvereniging en de aangepaste statuten goed op respectievelijk 18 december 2023 (Lokeren en Lochristi), 19 december 2023 (Moerbeke) en 21 december 2023 (Wachtebeke).

        Alle deelnemende gemeenten hebben recht op één stemgerechtigd lid en één raadgevend lid. Stemgerechtigde leden moeten lid zijn van het college van burgemeester en schepenen of van de gemeenteraad. Raadgevende leden moeten raadslid zijn in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.

        In de oude statuten werd voorzien in vijf stemgerechtigde leden voor de raad van bestuur. De gewijzigde statuten stellen dat alle deelnemende gemeenten nog slechts één stemgerechtigd lid en één raadgevend lid (oppositie) kunnen aanduiden.

        Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgedragen kandidaten.  

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 § 1;

        Decreet wijk-werken van 7 juli 2017;

        Besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2017 betreffende de oprichting van projectvereniging wijk-werken LLMW;

        Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023 betreffende de verlenging van de projectvereniging en de goedkeuring van de aangepaste statuten.

        Ronny Droesbeke
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Rudy Van Cronenburg, André Chalmet, Michiel Van Eetvelde, Christine Bax, Eddy Heirwegh, Peter Van Bambost, Dirk Ongenae, Piet Penneman, Frederik Braeckman, Wim Vanpuyvelde, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Patrick Gerard, Ruud Smeets, Antoon De Baets, Heidi Misseghers, Linda Van Himme
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Rudy Van Cronenburg, André Chalmet, Michiel Van Eetvelde, Christine Bax, Eddy Heirwegh, Peter Van Bambost, Dirk Ongenae, Piet Penneman, Frederik Braeckman, Wim Vanpuyvelde, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Patrick Gerard, Ruud Smeets, Antoon De Baets, Heidi Misseghers, Linda Van Himme
        Stemmen voor: 15
        Stemmen tegen: 2
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 15 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel Rudy Van Cronenburg wordt voorgedragen als stemgerechtigd lid en

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Ronny Droesbeke als raadgevend lid voor het bestuursorgaan van projectvereniging Wijk-Werken.

      • Vernieuwen concessie frituur Dr. J. Persynplein. Concessievoorwaarden en -overeenkomst. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De huidige concessie voor de uitbating van een frituur op het Dr. J. Persynplein vervalt op 31 mei 2024.

        De concessie zou kunnen hernieuwd worden voor een periode van 1 juni 2024 tot en met 31 mei 2033 (9 jaar).

        In bijlage het inschrijvingsformulier, de concessieovereenkomst en de lanceringsoproep.

        De voorwaarden omvatten bepalingen i.v.m. de openingstijden, het zelf uitbaten van de frituur, de netheid van de uitbating en de omgeving, de verplichte verzekeringen, het ononderbroken uitbaten, indexering, taxen en retributies en de procedure tot toewijzing van de concessie.

        Een bod voor de jaarlijkse concessievergoeding moet minimaal € 6.500 bedragen.

        Er wordt gegund op basis van de geboden concessieprijs. Voorrang zal gegeven worden aan de uittredende concessiehouder, mits de prijs van de hoogstbiedende.

        Inschrijvingen waarin een bedrag van minder dan € 6.500/jaar als concessieprijs geboden wordt, worden niet verder in aanmerking genomen.

        Regelgeving

        Artikel 1712 Burgerlijk Wetboek (De verhuring van de goederen van de Staat, van de gemeenten en van de openbare instellingen is aan bijzondere reglementen onderworpen.);

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de concessievoorwaarden goed met volgende formulering:

        CONCESSIEVOORWAARDEN

        A. Er wordt een concessie verleend voor tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein voor een standplaats voor een mobiele frituur op het Dr. J. Persynplein te Wachtebeke voor de periode van 1 juni 2024 tot en met 31 mei 2033. De concessie wordt toegestaan op een deel van het Dr. J. Persynplein.

        B. Er wordt een jaarlijkse concessievergoeding aangerekend voor de voorziene oppervlakte van 53 m², te voldoen per semester (op de vervaldatum van de factuur, opgemaakt door de financiële dienst).

        C. Lokaal Bestuur Wachtebeke (hierna ‘eigenaar’ genoemd) houdt zich het recht om, tijdens de duur van deze concessieovereenkomst, tijdelijk (bv. tijdens werkzaamheden aan het Dr. J. Persynplein of bij evenementen…) een andere standplaats aan de concessiehouder toe te wijzen, zonder dat de concessiehouder enige aanspraak kan maken op schadeloosstelling of vermindering van de concessieprijs.

        D. Beide partijen (eigenaar en concessiehouder) erkennen uitdrukkelijk dat deze overeenkomst geen handelshuurovereenkomst betreft en dat er bij de beëindiging van de overeenkomst geen uitwinnings- of andere vergoeding zal worden toegekend.

        E. De concessiehouder is verplicht om binnen de eerste maand van de concessie de frituur voor het publiek te openen.

        Tijdens de hele duur van de concessie moet de frituur minstens vijf dagen per week open zijn, de openingsuren zijn vrij te kiezen door de concessiehouder, evenwel met die beperking dat de frituur steeds moet gesloten zijn tussen 6u en 11u ’s morgens. Deze openingsuren moeten strikt nageleefd worden.

        F. De concessiehouder is verplicht persoonlijk voor de uitbating van de frituur in te staan en het is hem verboden die uitbating geheel of gedeeltelijk en in welke vorm ook aan derden toe te vertrouwen, over te dragen of af te staan.

        Het is hem niet toegelaten een gerant aan te duiden.

        De concessionaris blijft steeds en uitsluitend verantwoordelijk tegenover de eigenaar wat betreft het naleven van de verplichtingen voorzien in deze overeenkomst.

        De concessiehouder kan, onder zijn exclusieve verantwoordelijkheid, steeds bijkomend personeel, zoals vereist voor een vlotte uitbating, in dienst nemen.

        Het is de verantwoordelijkheid van de concessiehouder om ervaren, vakbekwaam en vriendelijk personeel in dienst te nemen.

        De concessionaris zal ervoor instaan dat het personeel een onberispelijke houding aanneemt.

        G. Volgende voorwaarden moeten door de concessiehouder steeds strikt nageleefd worden:

        1. Alle nutsvoorzieningen moeten steeds bereikbaar zijn en toegankelijk blijven voor de openbare diensten (o.a. brand- en waterkranen).

        2. De op te stellen frituur zal een maximum oppervlakte hebben van 53 m². In deze oppervlakte is alle aanbouw (o.a. luifels, afdak,...) inbegrepen. De opstelling ervan mag onder geen enkel voorwendsel aanleiding geven tot belemmering van het verkeer.

          Het is verboden bakken, kuipen, manden, dozen of andere recipiënten op het openbaar domein te plaatsen nabij de inrichting, uitgezonderd voor het opvangen van vet, zodat geen vet op de straattegels druipt.

          Naast de frituur zal echter een vuilniscontainer met waterdichte bodem, opgesteld worden om het afval van papier of etensresten op te vangen. Deze papiermand wordt dagelijks, zo dikwijls als nodig en ten minste bij het sluiten van de frituur, geleegd. Het afval mag niet ter plaatse opgeslagen worden.

          Als de straatbetegeling toch vuil wordt of beschadigd raakt ten gevolge van de opstelling van de frituur en/ of ten gevolge van de uitbating ervan, dan is de concessiehouder gehouden tot het regelmatig opkuisen en/of het zo snel mogelijk herstellen ervan.

        3. De inrichting zal zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde steeds zindelijk en net onderhouden worden, op die wijze dat zij het uitzicht van de omgeving niet schaadt, noch in opspraak brengt.

          De concessiehouder is verplicht een objectieve aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan tegen brand en ontploffing, waardoor alle schade aan personen en goederen, evenals aan het openbaar domein en wat er zich op bevindt, gedekt is (naast brand en B.A.). Hij is gebonden een afschrift van deze polis aan het Schepencollege te overhandigen en de kwijtschriften op verzoek voor te leggen.

        4. De concessiehouder is er uitdrukkelijk toe gehouden, tijdens de openingstijden van de frituur en na iedere dag dat zijn inrichting open is voor het publiek, het vuil dat in de onmiddellijke omgeving door de uitbating en de klanten van de frituur veroorzaakt wordt, te verwijderen en de omgeving (omvattende o.m. de parkeerruimtes voor & achter de frituur gelegen en de omgeving van het plein) ordelijk, zindelijk en proper te houden.

        5. Voor het bereiden van de eetwaren zal in de frituur vuur gemaakt worden door middel van gas of elektriciteit, alle andere soorten brandstoffen zijn ten stelligste verboden. Alle eetwaren moeten bereid worden in vetten die geen onaangename geuren verspreiden. De concessiehouder is verplicht zich te gedragen naar alle wettelijke voorschriften en reglementen op het verkopen van eetwaren en de hygiënevereisten.

        6. De verkoop van sterke dranken in de frituur is verboden.

        7. De juiste plaats van opstelling zal op het plein visueel aangeduid worden. Het college kan, als dit noodzakelijk zou zijn, de standplaats tijdelijk verplaatsen. In dit geval zal een andere passende standplaats toegewezen worden.

        8. De buitenzijdes van de frituur moeten reclamevrij zijn (behoudens vermelding van de eigen zaak).

        9. De concessie wordt ten persoonlijke titel verleend. Het is ten alle tijde verboden de standplaats te laten innemen door derden, behoudens schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen waarbij de nieuwe rechthebbende een concessie verkrijgt voor de nog resterende termijn.

        10. Het jaarlijkse standgeld wordt in twee delen per semester aan het lokaal bestuur betaald. Voor de volgende jaren zal het aanbiedingsbedrag geïndexeerd worden op basis van de gezondheidsindex volgens onderstaande formule:

          aanbestedingsprijs x index vervalmaand dienstjaar, index maand en jaar van toewijzing waarin de vervalmaand de maand is waarin de vergunning verjaart.

        11. Voor elk geval dat niet voorzien wordt in deze overeenkomst moet de concessiehouder zich gedragen naar het besluit van het schepencollege dat zonder beroep beslist.

        12. De eventuele kosten voor aansluiting en/of aanleg van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de concessiehouder.

        13. Indien, door oorzaken waarover het alleen oordelen zal, het schepencollege zich in de noodzakelijkheid bevindt de uitbating tijdelijk te verbieden, zal de concessiehouder zich moeten gedragen naar de bevelen te dien einde gegeven, zonder hiervoor enige aanspraak op schadeloosstelling te kunnen maken. Als de duur van de schorsing meer dan drie dagen is, zal een evenredige teruggave van de aanbiedingsprijs geschieden.

        H. De concessiehouder dient de voortdurende, ononderbroken en werkelijke uitbating van de frituur te verzekeren. Het is hem verboden zijn concessierecht geheel of gedeeltelijk aan derden af te staan of over te dragen.

        I. Iedere ernstige overtreding of niet-naleving van de voorwaarden van deze overeenkomst door de concessiehouder, kan aanleiding geven tot verbreking van de concessie, zonder enig verhaal voor de concessiehouder, en onverminderd het recht van de eigenaar op schadevergoeding.

        De concessiehouder zal voorafgaandelijk in gebreke gesteld worden door het College van Burgemeester en Schepenen bij aangetekend schrijven. De concessiehouder beschikt over een termijn van vijftien dagen om zijn verweermiddelen in te dienen.

        Worden in elk geval beschouwd als redenen tot verbreking van de concessie :

        • niet betaling van de verschuldigde bedragen door de concessiehouder
        • nalatigheid in de uitbating
        • nalatigheid bij het proper en ordelijk houden van de omgeving van de frituur
        • veroordeling van de concessiehouder tot een correctionele straf
        • Persoonlijke houding van de concessiehouder of personeelsleden die niet strookt met de sfeer van het dorp of die strijdig is met de openbare orde of de goede zeden.

        Als de overeenkomst wordt ontbonden door de fout van de concessiehouder is deze een schadeloosstelling verschuldigd vastgesteld op een forfaitair bedrag van € 2.500, vermeerderd met om het even welke kosten, onkosten en uitgaven die voortvloeien uit de ontbinding.

        J. Na 31 mei 2033 vervalt de verleende concessie volledig en eigent het college zich het recht toe al dan niet een nieuwe concessie uit te schrijven. Het lokaal bestuur is hierbij door geen enkele bepaling van het huidig concessiecontract gebonden. De concessiehouder zal op geen enkele wijze aanspraak kunnen maken op stilzwijgende hernieuwing van de concessie.

        K. Behalve de onroerende voorheffing, zijn alle belastingen, retributies, opcentiemen en taksen in verband met het in concessie gegeven domein ten bate van om het even welke overheid uitsluitend voor rekening van de concessiehouder.

        L. De concessiehouder moet deze overeenkomst laten registreren binnen de wettelijk gestelde termijn. Eventuele kosten van registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de concessiehouder.

        M. Deze overeenkomst is onderworpen aan de Belgische wetgeving. Alle geschillen die tussen partijen zouden kunnen ontstaan door de toepassing van deze overeenkomst, zullen beslecht worden door de rechtbanken met bevoegdheid voor Lokaal Bestuur Wachtebeke.

        PROCEDURE

        A. Inschrijvingen kunnen slechts door één persoon gebeuren. Inschrijvingen door meer dan 1 natuurlijk persoon worden niet aanvaard. Dit geldt eveneens voor de personen die rechtspersonen vertegenwoordigen ingeval van inschrijvingen door een rechtspersoon. Onder geen enkel beding kunnen inschrijvingen van 2 of meer rechtspersonen aanvaard worden.

        B. De inschrijver blijft gebonden op grond van zijn inschrijving gedurende een termijn van VIJFTIG dagen, ingaande op de dag volgend op de vastgestelde datum voor de opening van de aanbiedingen.

        C. Het lokaal bestuur behoudt zich het recht voor om niet toe te wijzen. Inschrijvingen waarin een bedrag van minder dan € 6 500/jaar als concessieprijs geboden wordt, worden niet verder in aanmerking genomen.

        D. De oproep tot inschrijving gebeurt door aankondiging en bekendmaking via de gemeentelijke communicatiekanalen.

        E. De afgifte van de inschrijvingen gebeurt met een aangetekend schrijven gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Dorp 61 - 9185 Wachtebeke en dient uiterlijk op 1 april 2024 verstuurd te worden.

        F. De inschrijving moet gebeuren bij middel van het inschrijvingsformulier.

        G. De inschrijving moet gebeuren onder dubbel gesloten omslag. De binnenste omslag moet de vermelding 'concessie frituur Dr. J. Persynplein' dragen.

        H. Het college van burgemeester en schepenen zal de concessie toewijzen, na toepassing van bovenvermelde artikelen en op basis van de geboden concessieprijs. Voorrang zal gegeven worden aan de uittredende concessiehouder, mits de prijs van de hoogstbiedende.

        I. De openbare zitting vindt plaats op dinsdag 9 april 2024 om 10u in de collegezaal van het gemeentehuis in Wachtebeke (Dorp 61 - 9185 Wachtebeke).

        Artikel 2 De Dienst Lokale Economie lanceert de concessieoproep na goedkeuring van de concessievoorwaarden via de gemeentelijke communicatiekanalen.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 29 februari 2024 CD&V.

        Vraag 1 - Vervuiling in de Langelede (raadslid Ruud Smeets)

        Wat was de oorzaak van de vervuiling in de Langelede? Wie wordt beschouwd als de veroorzaker van deze vervuiling? Is er een grondige analyse uitgevoerd van de waterkwaliteit?

        Hoe verliep het opruimen van de vervuiling die heeft plaatsgevonden en wat was de totale kostprijs hiervan?

        Kunnen we momenteel nog steeds invloed waarnemen op de waterkwaliteit als gevolg van deze vervuiling? En is er bekend of er schade is toegebracht aan de fauna en flora in en rond de Langelede?

        Antwoord raadslid André Chalmet

        De vervuiling die op 01/02 op de Langelede werd vastgesteld was afkomstig van een zijgracht van de Langelede. Op deze zijgracht is de regenwaterafvoer (RWA) afgesloten van de omgeving Kerkstraat – Rechtstro – Persynplein. De bron van verontreiniging kon niet worden achterhaald. Op basis van de rioleringsinformatie van Aquafin zijn er verschillende mogelijke bronnen: lozing van afvalwater in de straatkolken in straten met gescheiden riolering (bvb. Kerkstraat) en overstort van gemengde riolering Rechtstro.

        De brandweer is meermaals ter plaatse gekomen om de vervuiling aan te pakken. Met absorberende doeken en rollen heeft de brandweer een groot deel van de vervuiling kunnen tegenhouden en wegnemen. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de brandweer sinds enige tijd geen detergenten meer inzet bij verontreiniging met brandstoffen op water. De inzet van detergenten zorgde er in het verleden voor dat verontreiniging snel niet meer zichtbaar was omdat de detergenten ervoor zorgen dat de verontreiniging in stukjes breekt en bezinkt.

        Er werd geen analyse van het water uitgevoerd. Er kon geen ernstige schade worden vastgesteld aan fauna en flora. De kostprijs van de brandweer is niet gekend. Aangezien de vervuiler niet bekend is kunnen de kosten niet worden aangerekend aan de vervuiler.

        Vraag 2 - Verkrotting (raadslid Ronny Droesbeke)

        Welke stappen onderneemt de gemeente Wachtebeke om de zware verkrotting van huizen aan te pakken?

        Antwoord schepen Piet Penneman

        We hebben een retributiereglement tegen leegstand, dit kan gepaard gaan met verkrotting maar niet noodzakelijk. Voor ‘zuivere’ leegstand kan er dus opgetreden worden. Anders is het gesteld met eigenaars-bewoners die een ‘krot’ bewonen. We zullen de gekende gevallen via milieu en/of stedenbouw aanmanen iets aan de toestand te doen. Wanneer er een pertinent gevaar is (veiligheid/hygiëne) kan de burgemeester optreden.

        Vraag 3 - Fietspad kloosterbos (raadslid Ruud Smeets)

        Kan de gemeente dringend actie ondernemen om het fietspad in het kloosterbos richting Zelzate te herstellen?

        Momenteel is het fietspad veranderd in een gracht, waardoor fietsers gedwongen worden om op de gevaarlijke Walderdonk te fietsen?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost

        De gemeente kan hier geen actie in ondernemen omdat het fietspad eigendom is van AWV/Provincie Oost-Vlaanderen.

        Het is inderdaad een feit dat het mountainbike-pad op sommige plaatsen momenteel herschapen is in een gracht. Het antwoord dat ik nu kan geven verschilt niet zoveel als het antwoord op een gelijkaardige vraag op de gemeenteraad van 29.09.2022. De laatste maanden is er veel contact geweest met AWV en het kabinet van de minister van mobiliteit over het fietspadenproject langsheen de N449. Het aanstellen van een studiebureau in deze gemeenteraad is één van de stappen tot hopelijk een zo snel mogelijke realisatie hiervan. AWV wenst echter geen actie meer te ondernemen aan het mountainbike-pad omdat zij het fietspad niet kunnen verbeteren zonder gebruik van toeslagstoffen (Natuur en bos verbiedt dit ten stelligste). Wanneer zij toch een meer kwaliteitsvolle herstelling van het fietspad zouden willen uitvoeren (MET toeslagstoffen) dan is een nieuwe omgevingsvergunning vereist. En aangezien AWV betrokken partij is, is dit een vergunning bij de Vlaamse Overheid wat een lange doorlooptijd impliceert. Wel krijgt de gemeente van hen de toestemming om op eigen kosten eventuele acties te ondernemen. Zonder gebruik te maken van extra toeslagstoffen zullen eventuele acties geen verbetering geven zoals bleek bij de poging van AWV. We zijn dan ook niet geneigd op hun voorstel in te gaan. Tot de realisatie van deze fietspaden hebben we alvast de snelheid laten verlagen van 70 km/u naar 50 km/u.

        Vraag 4 - Verandering straatnamen (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Kan er voor de inwoners van Wachtebeke een vergelijkbare maatregel worden overwogen als die voor de bewoners in Moerbeke, waarbij bonnen worden uitgereikt als compensatie voor eventuele ongemakken veroorzaakt door veranderingen in straatnamen, bijvoorbeeld in de vorm van een 'kwadobon'?

        Antwoord schepen Christine Bax

        We hebben van bij het begin beslist om geen compensaties te geven in de vorm van waardebonnen of gelden. Wel is er de belofte dat er vanuit het bestuur maximale ondersteuning komt wanneer dat gevraagd wordt. Alle bewoners van betrokken straten zullen ten gepaste tijde de correcte informatie krijgen van de nog te nemen stappen in dit proces. Ook Lochristi heeft aangeboden om te ondersteunen, want tenslotte is het op Wachtebeke dat de meeste adresveranderingen zullen doorgaan. 

        De resultaten van de stemming van de straatnamen zijn binnen, 630 mensen hebben hun keus doorgegeven. Dat is 60% van de aangeschreven bewoners. 1076 adressen. In maart komt de vraag voor principiële goedkeuring op de gemeenteraad, dan is er 30 dagen de tijd om bezwaar in te dienen.

        Vraag 5 - Sluikstorten (raadslid Ronny Droesbeke)

        Kunnen er concrete maatregelen genomen worden om het sluikstorten in straten zoals de Merelstraat, rond de Kalvebrug en Walderdonk in Wachtebeke aan te pakken? Is het mogelijk om te overwegen camera's te installeren om dit probleem aan te pakken?

         Antwoord raadslid Linda Van Himme

        Als er problemen zijn met sluikstorten op bepaalde locaties dan kan de gemeente steeds aan IDM vragen om op die locatie een sluikstortcamera in te zetten. Het inzetten van sluikstortcamera’s is enkel zinvol op locaties waar regelmatig sluikstort (of eventueel zwerfvuil) wordt aangetroffen (bvb. aan een parking, vuilbak, glasbol, plein, …).
        Sluikstortcamera’s inzetten om bvb. een zwerfvuilproblematiek langsheen de volledige N449 aan te pakken is minder zinvol omdat de kans op vaststelling eerder gering is.
        IDM zet sluikstortcamera’s in op gekende probleemlocaties, aan glasbollen waar regelmatig sluikstort te vinden is, en ook op specifieke locaties waar vaak sluikstorten gemeld worden.
        De vermelde locaties komen slechts beperkt voor in het overzicht van de sluikstortmeldingen afgelopen jaar: Kalvebrug (1 melding), Walderdonk (6-tal meldingen), Merelstraat (geen meldingen).
        De Merelstraat komt zelf niet voor als locatie, de volledige Warandewijk komt wel regelmatig voor in het overzicht (28-tal meldingen, regelmatig in de omgeving Verbeuldestraat).
        Eventuele niet-gekende locaties waar regelmatig sluikstort te vinden is, kunnen gemeld worden bij het gemeentebestuur, de milieudienst of rechtstreeks aan IDM. Indien inzet van camera’s minder zinvol zou zijn op een bepaalde locatie kan altijd wel worden ingezet op sensibilisatie (bvb. via bermbord).


      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 29 februari 2024 N-VA.

        Vraag 1 – oplaadpunten elektrische voertuigen op publieke locaties (CBS29/01/24) (raadslid Rudy Lootens)

        Lokale besturen worden geacht zich voor te bereiden op de elektrificatie van het wagenpark door laadpalen te plaatsen op publieke locaties.

        De dienst omgeving maakte reeds een overzicht van mogelijke locaties.

        De milieudienst vraagt echter om de laadpalen te plaatsen op strategische locaties en heeft haar voorstel overgemaakt aan het college.

        Het college heeft het voorstel goedgekeurd om laadpalen te plaatsen aan:

        Ø Gemeentehuis

        Ø Parking voetbal: 2 laadpalen

        Ø Parking kring: 2 extra plaatsen

        Ø Laadpalen te voorzien op parking tennisclub, Stationsplein, Langeledeschool en Zwaluwlaan wordt onderzocht.

        · Is het mogelijk om ook laadpalen op de parking Warande aan deze lijst toe te voegen?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost

        Welke parking? Ik zie hier persoonlijk geen probleem in.

        Rudy Lootens stelt de middelste parking voor.

        Vraag 2 – kabelgoottegels in het voetpad voor opladen elektrisch voertuig (raadslid Rudy Lootens)

        · Kan een eigenaar zonder oprit het plaatsen van kabelgoottegels in het voetpad aanvragen om zijn voertuig op te laden?

        · Heeft Wachtebeke een reglementering en voorwaarden voor het plaatsen van kabelgoottegels?

         Antwoord raadslid Heidi Misseghers

         Momenteel kan dit niet.

        Omdat de meeste mensen in onze gemeente beschikken over een eigen oprit zijn er nog geen klachten tot bij ons gekomen van kabels over de weg. Wanneer de elektrificatie van het wagenpark zich echt doorzet zal het probleem van kabels over de stoep ook bij ons opduiken. We hebben dit al besproken met FLUVIUS en momenteel is er geen eenduidige reglementering in deze. In sommige steden werken ze met beugels die de kabels op een tweetal meter hoogte over de stoep naar de auto brengt. Niet echt een mooi zicht, maar wel veilig voor de zwakke weggebruiker. Er wordt ook al gedacht aan stopcontacten aan de rand van de stoep waar de kabels dan onder de stoep liggen. Omdat het probleem zich bij ons nog niet stelt heeft FLUVIUS aangeraden nog even af te wachten tot er bepalingen/wetten vanuit de hogere overheid komen. We houden dit natuurlijk in de gaten.

        Ook in Lochristi zijn ze voorlopig geen voorstander van kabels op het openbaar domein, niet op voetpaden en niet op fietspaden. Er is immers het systeem van paal volgt wagen. Altijd moet eerst deze optie bekeken worden.

        Het toelaten aan de eigen woning op het publiek domein is het privatiseren van de openbare ruimte. Indien nodig kan men laden aan een publieke laadpaal welke op wandelafstand van de woning kan voorzien worden waarbij de hele gemeenschap er dan kan gebruik van maken. Ook naar toegankelijkheid enz is dus geen goede zaak. Los van aansprakelijkheid. Ook bij toekomstige herinrichtingen in bv. een dorpskern legt dit een claim op de ruimte.

        Nu het systeem van paal volgt wagen loopt gaan we deze werkwijze zeker verder proberen toepassen. 

        Inzake dit item is nog geen collegebesluit of reglement van kracht bij ons.

        (Antwoord van Chris De Wispelaere in mail van 9.03.2023)

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad