Het reglement voor het organiseren van evenementen dateert al van 2010 en was dringend aan een herziening toe. Doorheen de jaren is het beleid en de regelgeving rond rond afvalarme evenementen en de mogelijkheden tot het gebruiken van herbruikbaar materiaal danig gewijzigd.
Onze Intercommunale voor afvalverwerking IDM werkt voor verschillende lokale besturen en hieromtrent een beleid uit te tekenen dat gelijkaardig voor het gehele werkingsgebied is. IDM is reeds gestart met de communicatie omtrent het verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten en de mogelijkheid voor organisatoren van evenementen om herbruikbare bekers te huren via de raamovereenkomst van IDM. Organisatoren zijn dus reeds geïnformeerd over de gewijzigde regelgeving over het verbod op het gebruik van niet-herbruikbare recipiënten op evenementen.
Het reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Inwerkingtreding is voorzien vanaf 1 juli 2022. Met deze herwerking is ook een geactualiseerde lokale reglementaire basis voorhanden voor de vele evenementen die deze zomer zullen doorgaan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het Vlaams Reglement voor duurzaam beheer van Materialenkringlopen en Afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder artikel 5.3.12.1 t/m 5.3.12.3.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het aangepast politiereglement afvalarme evenementen en verbod op gebruik wegwerprecipiënten goed als volgt:
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
Afdeling 1 - Definities en toepassingsgebied
Artikel 1 De begrippen en definities vermeld in het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, evenals deze vermeld in het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en in het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne zijn steeds van toepassing op dit politiereglement.
Artikel 2 Voor de toepassing van dit politiereglement gelden bijkomend de hierna opgenomen definities:
- Evenement: publieke gebeurtenis met al dan niet betalende bezoekers/deelnemers op het gebied van kunst, cultuur, sport, feesten, kermis op publiek of op privaat terrein. Voorbeelden zijn kermissen, braderijen, muziekfestivals, stad-, gemeente-, dorp- of wijkfeesten, markten, sportmanifestaties, …
- Exploitant: de exploitant van een vergunde inrichting waar een evenement wordt georganiseerd. Indien voor het terrein of gebouw waar een evenement plaatsvindt geen omgevingsvergunning vereist is, is de exploitant de eigenaar van het terrein of gebouw dat ter beschikking wordt gesteld aan de organisator van het evenement. Op het openbaar domein is dit het bevoegde openbare bestuur.
- Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert.
- Herbruikbare beker: beker uit kunststof al dan niet voorzien met logo en/of tekstopdruk die ontworpen is om meerdere keren gebruikt te worden, en telkens opnieuw wordt gevuld met drank. Hierbij kan al dan niet gewerkt worden met een waarborgsysteem waarbij de organisator sowieso moet zorgen voor een maximale recuperatie van de herbruikbare bekers.
- Parkeerterrein: terrein of plaats gelegen in de nabijheid van een evenement dat bestemd is voor het parkeren van de voertuigen van de evenementbezoekers.
Afdeling 2 – Afvalarme evenementen
Artikel 3 Elke exploitant van een inrichting, terrein of gebouw waar een evenement wordt georganiseerd, is verplicht, voor zover hijzelf geen organisator is, om de organisatoren van evenementen op zijn inrichting, terrein of gebouw de bepalingen van dit politiereglement te laten naleven. Deze verplichting zorgt dat de exploitant/organisator een goed afvalbeleid uitwerkt, met de nadruk op afvalpreventie, de selectieve inzameling van recycleerbaar afval en het vermijden van zwerfvuil.
Afdeling 3 – Afvalbeleid voor evenementen
Artikel 4 De organisator van een evenement werkt steeds een afvalbeleid uit voor het evenement. In het afvalbeleid wordt aandacht besteed aan volgende elementen:
a) een beschrijving van de preventiemaatregelen;
b) een beschrijving van de afvalfracties die zullen vrijkomen bij opbouw, afbraak en tijdens het evenement zelf;
c) beschrijving van de eventuele afspraken gemaakt met standhouders die op de locatie van het evenement verbruiksgoederen te koop aanbieden op het terrein;
d) een beschrijving van de maatregelen tegen zwerfvuil;
e) een beschrijving van de opruiming van het evenemententerrein.
Bij de aanvraag voor een evenement dient steeds de nodige info te worden opgenomen over het afvalbeleid van het evenement.
HOOFDSTUK II. PREVENTIE VAN AFVALSTOFFEN
Afdeling 4 - Algemene preventiebepalingen
Artikel 5 Het verkopen van verbruiksgoederen en andere koopwaar gebeurt steeds verpakkingsarm. Afval kan voorkomen worden door het aantal aangeboden verpakkingen te beperken, door te schenken uit vaten of grootverpakkingen, door gebruik te maken van consumentverpakkingen die herbruikbaar zijn. Wegwerpverpakkingen dienen maximaal vermeden te worden.
Artikel 6 Op het evenement mogen geen gadgets, foldertjes, flyers, strooibiljetten, consumptieartikelen (glazen recipiënten en wegwerpverpakkingen) of andere wegwerpmaterialen verspreid worden.
Artikel 7 De exploitant/organisator voorziet in de (gratis) bedeling van drinkwater op de voor het evenement ingerichte tijdelijke campings. Deze bedeling gebeurt bij voorkeur door (mobiele) drinkwaterfonteinen.
Afdeling 5 - Het gebruik van herbruikbare bekers en cateringmateriaal
Artikel 8
§1 Het VLAREMA verbiedt vanaf 1 januari 2020 bij evenementen het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik (wegwerpbekers, blikjes, PET-flesjes, …).
Het gemeentebestuur heeft beslist (beslissing CBS dd. 17/01/2022) dat de uitzonderingsbepaling, zoals voorzien in het VLAREMA, voor organisatoren die een inzamelsysteem opzetten voor recipiënten voor eenmalig gebruik niet langer kan worden toegepast. Er geldt m.a.w. een volledig verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten bij het schenken van dranken. Het betreft dan zowel wegwerp bekers, alsook éénmalige drankverpakkingen zoals blik, plastic flesjes of glazen flesjes zonder statiegeld.
§2 De organisator geeft aan hoe hij aan deze verplichting zal voldoen en met welk retoursysteem men zal werken om de bekers maximaal te recupereren.
Artikel 9 Organisatoren van publieke evenementen die doorgaan in de gemeente Wachtebeke kunnen om aan deze verplichting te voldoen, indien gewenst, gebruik maken van de faciliteiten die hiervoor worden aangeboden door de afvalintercommunale IDM. Een beperkt aantal bekers kunnen ontleend worden bij IDM zelf waarbij de organisator zelf instaat voor transport en reiniging. Men kan ook gebruik maken van een afgesloten raamovereenkomst die afgesloten werd door IDM met een private partner voor het ontlenen en afwassen van herbruikbare bekers en cateringmateriaal. Deze bekers worden industrieel afgewassen. De waskosten worden hiervoor aangerekend volgens vastgelegde tarieven die kunnen geraadpleegd worden via www.idm.be/evenementen. Ook de bestelling kan via dit kanaal gebeuren.
De bekers kunnen worden afgehaald bij de private partner of kunnen tegen betaling geleverd en opgehaald worden.
Artikel 10 Evenementen die georganiseerd worden door het lokale bestuur dienen ook voor het aanbieden van bereide voedingsmiddelen herbruikbaar cateringmateriaal te gebruiken met een volledig verbod op wegwerpverpakkingen voor deze. Ook aan andere organisatoren wordt aanbevolen om ook voor voeding een minimum aan verpakkingen te gebruiken en zoveel mogelijk herbruikbaar te werken.
HOOFDSTUK III. SELECTIEVE INZAMELING VAN AFVALSTOFFEN
Artikel 11
§1 Het afval dat vrijkomt bij de organisatie van het evenement dient gesorteerd te worden door de organisator of door de standhouders. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de recipiënten die ter beschikking gesteld worden door IDM. Deze recipiënten moeten minimum 3 weken voor het evenement bij IDM worden aangevraagd, aanvragen kunnen doorgestuurd worden via www.idm.be/e-loket. De facturatie van deze recipiënten wordt na het evenement rechtstreeks aangerekend aan de organisator van het evenement.
Een overzicht van de verschillende afvalrecipiënten en de van toepassing zijnde tarieven kan steeds worden geraadpleegd op www.idm.be/evenementen of kan worden bekomen bij het gemeentebestuur of bij IDM.
§2 Bijkomend aan de verplichting van §1 geldt eveneens de plicht op het sorteren van het vrijgekomen afval op de tijdelijke parkeerterreinen en tijdelijke campings die ter gelegenheid van een evenement worden ingericht.
§3 Ook voor de bezoekers van het evenement dienen voldoende afvalrecipiënten gemakkelijk bereikbaar te zijn die bovendien tijdig geledigd worden door de organisator of standhouder.
§4 Gesorteerd afval (PMD, P&K, GFT, glas, plastic folies, plastic drankdopjes, kurken) wordt niet apart aangerekend tenzij de inhoud van de containers niet correct is, waarna het afval ook wordt aangerekend aan het tarief voor restafval.
§5 De transportkost voor de aangevraagde recipiënten wordt aangerekend volgens volume, dit volgens de bij IDM geldende tarieven (de tarieven kunnen steeds geraadpleegd worden op www.idm.be/evenementen).
HOOFDSTUK IV. OPRUIMEN VAN HET TERREIN VAN EEN EVENEMENT EN DE ONMIDDELLIJKE OMGEVING
Artikel 12 Alle standhouders op een evenement zijn tijdens de duur van het evenement gehouden de hun toegewezen standplaats te reinigen en hun afvalstoffen dagelijks mee te nemen of er zich van te ontdoen via ter beschikking gestelde recipiënten. De ter beschikking gestelde recipiënten worden regelmatig aangeboden voor ophaling.
Artikel 13 De organisator van een evenement moet zo snel mogelijk en ten laatste 1 week na het beëindigen van het evenement het terrein en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden volledig opgeruimd hebben. Mits motivatie kan van deze timing afgeweken worden.
Artikel 14 Indien het terrein van het evenement en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden niet werden opgeruimd dan kan de gemeente ambtshalve de opruiming laten uitvoeren en de factuur voor de opruimkosten, vermeerderd met administratieve kosten via facturatie verhalen op de organisator, dan wel de exploitant.
HOOFDSTUK V. SLOTBEPALINGEN
Artikel 15 Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022. Het Politiereglement betreffende het organiseren van evenementen dd. 27 mei 2010 en latere wijzigen wordt bij de inwerkingtreding opgeheven.
Artikel 16 De verantwoordelijke van IDM, het gemeentebestuur (Dienst Milieu, Technische Dienst) en de politie die toezicht uitoefenen op de selectieve inzameling en/of de uitvoering van het afvalplan moet gratis toegang worden verleend tot de evenementlocatie.
Artikel 17 De inbreuken op dit reglement worden gestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen, op dit vlak geen andere straffen voorzien.
Artikel 2 Het aangepast reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022. Het voorgaande reglement van 27 mei 2010 en latere wijzigingen wordt opgeheven.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de milieuambtenaar, IDM en de financieel directeur.