Terug
Gepubliceerd op 06/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 30/06/2022 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Cindy Kenis, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Guy Bral, André Chalmet, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Rapportering organisatiebeheersing lokaal bestuur Wachtebeke 2021. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        Overeenkomstig artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over het organisatiebeheersingssysteem.

        Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:

        ▪ het bereiken van de vastgelegde doelstellingen en het kennen en beheersen van risico’s

        ▪ het naleven van wetgeving en procedures

        ▪ de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersrapportering

        ▪ een effectieve en efficiënte wijze van werken en economische inzet van beschikbare middelen

        ▪ de bescherming van activa en het voorkomen van fraude.

        Het organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur bepaalt hoe dit moet gebeuren (bv. de procedures, controlemaatregelen). Dat systeem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de diensten. Een aantal onderdelen van dit systeem zijn ook decretaal bepaald (bv. visum).

        Organisatiebeheersing is dus een middel om de doelstellingen te bereiken en een continue opdracht waar al de medewerkers dagelijks, al dan niet bewust, mee bezig zijn.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 219, lid 2.

        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2021.

      • Stand van zaken fusie. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        De voorbije maand  zijn er gesprekken gevoerd met firma’s die door Poolstok werden aanbevolen als externe partner bij de fusiegesprekken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de firma Mondea, zoals jullie in het verslag van het schepencollege kon lezen. De stuurgroep zal de grootte van de opdracht aan Mondea bepalen, wij en onze administratie hebben zelf immers al heel wat werk voorbereidend verricht.

        In de zomermaanden  zullen de eerste gesprekken met betrokkenen doorgaan. Het totale traject van de begeleiding door Mondea duurt tot 1 januari 2025.  In de raad van september zullen we verdere toelichting over de stand van zaken en de vooruitgang van het proces.

      • Welzijnsvereniging Audio. Jaarrekening 2021. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten.

        De gemeente Wachtebeke is samen met 73 andere organisaties lid van Audio.

        Op 20 mei 2021 vond de Algemene Vergadering van Audio plaats. Audio sluit het boekjaar 2021 met een omzet van €593.324,16 euro en een batig saldo van €315,46. De winst van 2021 zal toegevoegd worden aan de reserves.

        De jaarrekening 2021 dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter kennisname. De gemeenteraad kan binnen 50 dagen na verzending opmerkingen en advies brengen aan de provinciegouverneur (toezichthoudende overheid).

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van Audio. 

        Artikel 2
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Audio, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel of Bart.depauw@audio-lokaal.be en aan de financieel directeur.

      • Interlokale vereniging Burensportdienst Schelde-Durme. Jaarverslag 2021, financiën 2021 en jaarprogramma en budget 2022. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        De rekening, het jaarverslag en het jaarprogramma van de interlokale vereniging (ILV) Burensportdienst Schelde Durme moeten jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd worden aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.

        De jaarrekening en het jaarverslag zijn goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeente ze goedkeuren.

        Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van de doelstelling van de vereniging.

        Het budget 2022 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

        Te raadplegen in bijlage:

        • Jaarverslag 2021;
        • Jaarrekening 2021;
        • Programma 2022;
        • Budget 2022;
        • Verslag beheerscomité maart 2022.
        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2014 houdende de overeenkomst betreffende de oprichting van een Interlokale Vereniging Burensportdienst Schelde-Durme.

        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2021, de rekening 2021 en het jaarprogramma 2022 van de ILV Burensportdienst Schelde-Durme goed en neemt kennis van het budget 2022.

        Artikel 2
        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de penningmeester ILV Burensportdienst Schelde-Durme, de Sportdienst en de financieel directeur.

    • Besluit

      • Jaarrekening 2021 lokaal bestuur Wachtebeke. Deel OCMW. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
        Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.

        In bijlage is de jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
        De jaarrekening 2021 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 22 juni 2022.

        Het jaar 2021 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van €6.011.419,00 en een autofinancieringsmarge van €1.679.770,00.

         

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249-e.v., artikel 260-e.v. en artikel 595;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Dirk Ongenae, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman
        Tegenstanders: Ronny Droesbeke, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 - deel OCMW van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt goed:

         

         

         

         

          

          

           

        Artikel 2
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.

      • Jaarrekening 2021 lokaal bestuur Wachtebeke. Deel gemeente. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
        Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.

        In bijlage is de jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
        De jaarrekening 2021 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 22 juni 2022.

        Het jaar 2021 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van €6.011.419,00 en een autofinancieringsmarge van €1.679.770,00.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249-e.v., artikel 260-e.v. en artikel 595;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Dirk Ongenae, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman
        Tegenstanders: Ronny Droesbeke, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 - deel gemeente van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt vast:

         

         

         

         

          

          

           

        Artikel 2
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.

      • Hulpverleningszone Centrum. Gewijzigde exploitatie- en investeringsdotatie voor het dienstjaar 2022. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2021 de begroting voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Voor de gemeente Wachtebeke waren de in de begroting 2022 opgenomen dotaties als volgt:

        • Voor exploitatie: 238.644,97 euro                                                                                                                                                       
        • Voor investeringen: 26.467,71 euro
        • Bijdrage voor de pensioenen: 809,29 euro

        Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 3 juni 2022 keurde het college van de hulpverleningszone op 3 juni 2022 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 goed.

        De begrotingswijziging 2022 betreft voornamelijk een technische bijsturing. Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van 2021. Het begrotingsresultaat van in totaal 2,8 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2021). Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.

        Een andere belangrijke wijziging betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. De voorliggende begrotingswijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maand februari, april, juni, en december 2022, conform de laatste verwachtingen van het Federaal Planbureau. Naar aanleiding van de hoge inflatie worden ook de energiekosten (elektriciteit en gas voor de kazernes van de zone, alsook de brandstoffen voor de voertuigen) bijgestuurd.

        Andere aanpassingen hebben betrekking op de ontvangstenzijde. Globaal beschouwd worden de verwachte ontvangsten uit retributies en subsidies naar boven bijgestuurd.

        Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties stijgen, en de investeringsdotaties min of meer ongewijzigd kunnen blijven. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.

        Reden waarom deze beslissing wordt genomen

        De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2022 door de gemeente Wachtebeke volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:

        • Voor exploitatie: 247.312,00 euro                                                                                                                                                       
        • Voor investeringen: 26.440,00 euro
        • Bijdrage voor de pensioenen: 809,29 euro

        De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2022 door de zoneraad is gepland op 29 juni 2022.

        De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2022 definitief te kunnen goedkeuren.

        Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, §1-2;

        De Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68;

        Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2022 van 247.312,00 euro voor exploitatie- en 26.440,00 voor investeringsuitgaven en de bijdrage voor pensioenen van 809,29 euro goed.

        Artikel 2
        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de
        de Hulpverleningszone Centrum, de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.

      • Verkoop van de voortuinstrook Pastorie. Definitief besluit. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Tijdens de zitting van 19 mei 2022 besliste de gemeenteraad principieel om het onroerend goed voortuinstrook Pastorie gelegen te Wachtebeke 1 AFD, sectie D, zonder nummer – deel van het openbaar domein tussen het voetpad en de voorgevellijn van de pastorie en eigendom van gemeente Wachtebeke onderhands te verkopen voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.

        De waarde van dit onroerend goed met een oppervlakte van 113,08 m² werd geschat door Landmeter Taillieu op € 18.500. De verkoopprijs stemt overeen met de geschatte waarde van het onroerend goed.

        De voorwaarden van de verkoop moeten worden vastgesteld.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 28 en artikel 41;

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;

        De gemeenteraadsbeslissing van 19 mei 2022 betreffende de verkoop van voortuinstrook Pastorie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de eenvormige verkoopvoorwaarden voor de verkoop van de voortuinstrook Pastorie goed.

        Artikel 2
        Door deze beslissing ontstaat er een desaffectatie en behoort voorschreven onroerend goed vanaf datum van verkoop tot het privaat domein.

        Artikel 3
        De gemeenteraad machtigt de burgemeester en algemeen directeur, wnd. om in naam van het bestuur de verkoopakte te ondertekenen.

        Artikel 4
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de eigenaar Mathias Van Acker, de vertegenwoordigende notaris (Notarissen Noord, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke),  de algemeen directeur en de financieel directeur.

      • Reconversie site De Mey (oud rusthuis) tot innovatief woonproject. Selectieleidraad en te volgen procedure. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De gemeente Wachtebeke wenst op de site van het voormalige rustoord De Mey een beeldbepalend en kernversterkend woonproject realiseren. Deze beeldbepalende plek in de gemeente vraagt om een kwalitatieve ontwikkeling.

        De kwaliteit van de nieuwe architectuur en de belevingswaarde van het (semi-) publiek groen worden bepalend voor de totale site waartoe het actieve woonzorgcentrum ook behoort. De gemeente ziet met het project een uitgelezen kans om een wijk te creëren waar vernieuwend en inclusief wonen centraal staat. Een voorbeeldproject dat de toon zet voor toekomstige innovatieve ontwikkelingen in de gemeente.

        De gemeente wil een leefbare kern creëren door de uitbouw van de publieke ruimte te versterken met aandacht voor kwalitatieve groenruimtes en aandacht voor de beeldkwaliteit van het dorpszicht van Wachtebeke.

        De gemeente wil inzetten op een zacht netwerk tussen verschillende voorzieningen om zo synergie te creëren tussen deze ontwikkelingen. Door de publieke ruimte te verbinden, wordt een groene schakel richting de Moervaart gerealiseerd.

        Tot overkoepelende projectbegeleiding van het totaalproject werd intercommunale Veneco door de gemeente Wachtebeke aangesteld (geen partij bij de samenwerkingsovereenkomst). Veneco is een intergemeentelijk samenwerkingsverband van 21 gemeenten rond Gent. Naast kerntaken inzake gemeentelijke dienstverlening, gaan we uit van nieuwe noden van gemeentebesturen door intergemeentelijke samenwerking te stimuleren en het uitrollen van een regionale werking.

        Binnen de gemeentelijke dienstverlening begeleidt Veneco onder de afdeling projectregie concrete bouw- of inbreidingsprojecten. In het kader van deze opdracht treedt Veneco op voor de volledige procesbegeleiding van het project De Mey en de plaatsingsprocedure alsook als advies verlenende instantie in de beoordeling van de kandidaten.

        Veneco vervult enkel een ondersteunende rol in het besluitvormingsproces, de effectieve selectiebeslissing en uiteindelijke gunningsbeslissing worden door de gemeente Wachtebeke zelf genomen.

        De plaatsing van deze opdracht geschiedt via een mededingingsprocedure met onderhandeling volgens art. 38, §1, 1°, b en c Wet Overheidsopdrachten.
        Deze plaatsingsprocedure wordt gedefinieerd als “de plaatsingsprocedure waarbij elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een aanvraag tot deelneming mag indienen, waarbij alleen de geselecteerde kandidaten een offerte mogen indienen en waarbij over de voorwaarden van de opdracht kan worden onderhandeld met de inschrijvers” (art. 2, 24° Wet Overheidsopdrachten).

        De opdracht betreft het ontwerp en de constructie van een complexe en ambitieuze projectontwikkeling maar tevens de ruimtelijke invulling ervan in de omgeving en de omgevingsaanleg binnen de contouren van de projectzone; een gezamenlijke denkoefening tussen de respectievelijke inschrijvers en opdrachtgever moet kunnen leiden tot een gebouw dat zich volledig inpast in haar omgeving én waarin de ambities van de opdrachtgever ten volle en op kwalitatieve wijze worden bereikt;

        Tegelijkertijd dient er rekening te worden gehouden met logistieke relaties, oriëntatie, functionaliteit en efficiëntie; de technische aspecten kunnen dan ook niet voldoende worden beschreven in een gesloten opdrachtdocument op grond waarvan een forfaitaire prijs kan worden bepaald;

        De opdracht houdt een veelheid in van verschillende prestaties waarvan op dit moment nog niet alle keuzes vastliggen en die na een afweging nog moeten worden gemaakt in functie van de budgettaire haalbaarheid. Het is dan ook onmogelijk een globale prijs op voorhand vast te stellen, niettegenstaande een plafondprijs wordt gehanteerd.

        Voor onderhavige opdracht zijn dan ook een openbare of niet-openbare procedure niet geschikt.

        In een eerste fase zal elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van de aankondiging van een opdracht een aanvraag tot deelneming kunnen indienen, waarbij alleen de geselecteerde kandidaten (gegadigden) een offerte mogen indienen.

        Er zullen maximum drie (3) kandidaten worden geselecteerd, voor zover er zoveel geschikte kandidaten zijn. Indien er meer dan 3 kandidaten geschikte kandidaten zich aandienen, kan de opdrachtgever (1) doorselecteren op basis van wat verder in deze selectieleidraad wordt uiteengezet, dan wel (2) alle geschikte kandidaten selecteren (zonder doorselectie). Het aantal gegadigden zal elk geval de daadwerkelijke mededinging (moeten) waarborgen.

        Indien de opdracht zal in een tweede fase worden toegewezen, wordt ze toegewezen aan de inschrijver met de economisch meest voordelige regelmatige offerte. De economisch meest voordelige offerte wordt vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding, bepaald op basis van de gunningscriteria (zie indicatief bij art. 3.10).
        De opdracht wordt gesloten door de officiële sluitingsbrief vanwege de gemeente Wachtebeke aan de begunstigde inschrijver.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;

        Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 betreffende de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad beslist een private partij te zoeken voor de reconversie van de site De Mey (oud rusthuis) tot een innovatief woonproject.

        Artikel 2
        De gemeenteraad keurt de procedure zoals vastgelegd in de selectieleidraad 'Reconversie Rustoord De Mey tot innovatief woonproject -Wachtebeke' die integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

        Artikel 3
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemeen directeur en de financieel directeur.

      • Politiereglement afvalarme evenementen en verbod gebruik wegwerprecipiënten. Aanpassing. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het reglement voor het organiseren van evenementen dateert al van 2010 en was dringend aan een herziening toe. Doorheen de jaren is het beleid en de regelgeving rond rond afvalarme evenementen en de mogelijkheden tot het gebruiken van herbruikbaar materiaal danig gewijzigd.

        Onze Intercommunale voor afvalverwerking IDM werkt voor verschillende lokale besturen en hieromtrent een beleid uit te tekenen dat gelijkaardig voor het gehele werkingsgebied is. IDM is reeds gestart met de communicatie omtrent het verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten en de mogelijkheid voor organisatoren van evenementen om herbruikbare bekers te huren via de raamovereenkomst van IDM. Organisatoren zijn dus reeds geïnformeerd over de gewijzigde regelgeving over het verbod op het gebruik van niet-herbruikbare recipiënten op evenementen.

        Het reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Inwerkingtreding is voorzien vanaf 1 juli 2022. Met deze herwerking is ook een geactualiseerde lokale reglementaire basis voorhanden voor de vele evenementen die deze zomer zullen doorgaan.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Vlaams Reglement voor duurzaam beheer van Materialenkringlopen en Afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder artikel 5.3.12.1 t/m 5.3.12.3.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het aangepast politiereglement afvalarme evenementen en verbod op gebruik wegwerprecipiënten goed als volgt:

        HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
        Afdeling 1 - Definities en toepassingsgebied

        Artikel 1 De begrippen en definities vermeld in het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, evenals deze vermeld in het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en in het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne zijn steeds van toepassing op dit politiereglement.

        Artikel 2 Voor de toepassing van dit politiereglement gelden bijkomend de hierna opgenomen definities:

        - Evenement: publieke gebeurtenis met al dan niet betalende bezoekers/deelnemers op het gebied van kunst, cultuur, sport, feesten, kermis op publiek of op privaat terrein. Voorbeelden zijn kermissen, braderijen, muziekfestivals, stad-, gemeente-, dorp- of wijkfeesten, markten, sportmanifestaties, …

        - Exploitant: de exploitant van een vergunde inrichting waar een evenement wordt georganiseerd. Indien voor het terrein of gebouw waar een evenement plaatsvindt geen omgevingsvergunning vereist is, is de exploitant de eigenaar van het terrein of gebouw dat ter beschikking wordt gesteld aan de organisator van het evenement. Op het openbaar domein is dit het bevoegde openbare bestuur.

        - Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert.

        - Herbruikbare beker: beker uit kunststof al dan niet voorzien met logo en/of tekstopdruk die ontworpen is om meerdere keren gebruikt te worden, en telkens opnieuw wordt gevuld met drank. Hierbij kan al dan niet gewerkt worden met een waarborgsysteem waarbij de organisator sowieso moet zorgen voor een maximale recuperatie van de herbruikbare bekers.

        - Parkeerterrein: terrein of plaats gelegen in de nabijheid van een evenement dat bestemd is voor het parkeren van de voertuigen van de evenementbezoekers.

         

        Afdeling 2 – Afvalarme evenementen

        Artikel 3 Elke exploitant van een inrichting, terrein of gebouw waar een evenement wordt georganiseerd, is verplicht, voor zover hijzelf geen organisator is, om de organisatoren van evenementen op zijn inrichting, terrein of gebouw de bepalingen van dit politiereglement te laten naleven. Deze verplichting zorgt dat de exploitant/organisator een goed afvalbeleid uitwerkt, met de nadruk op afvalpreventie, de selectieve inzameling van recycleerbaar afval en het vermijden van zwerfvuil.

         

        Afdeling 3 – Afvalbeleid voor evenementen

        Artikel 4 De organisator van een evenement werkt steeds een afvalbeleid uit voor het evenement.  In het afvalbeleid wordt aandacht besteed aan volgende elementen:

        a) een beschrijving van de preventiemaatregelen;
        b) een beschrijving van de afvalfracties die zullen vrijkomen bij opbouw, afbraak en tijdens het evenement zelf;
        c) beschrijving van de eventuele afspraken gemaakt met standhouders die op de locatie van het evenement verbruiksgoederen te koop aanbieden op het terrein;
        d) een beschrijving van de maatregelen tegen zwerfvuil;
        e) een beschrijving van de opruiming van het evenemententerrein.
        Bij de aanvraag voor een evenement dient steeds de nodige info te worden opgenomen over het afvalbeleid van het evenement.

         

        HOOFDSTUK II. PREVENTIE VAN AFVALSTOFFEN
        Afdeling 4 - Algemene preventiebepalingen


        Artikel 5
        Het verkopen van verbruiksgoederen en andere koopwaar gebeurt steeds verpakkingsarm. Afval kan voorkomen worden door het aantal aangeboden verpakkingen te beperken, door te schenken uit vaten of grootverpakkingen, door gebruik te maken van consumentverpakkingen die herbruikbaar zijn. Wegwerpverpakkingen dienen maximaal vermeden te worden.

        Artikel 6
        Op het evenement mogen geen gadgets, foldertjes, flyers, strooibiljetten, consumptieartikelen (glazen recipiënten en wegwerpverpakkingen) of andere wegwerpmaterialen verspreid worden.

        Artikel 7
        De exploitant/organisator voorziet in de (gratis) bedeling van drinkwater op de voor het evenement ingerichte tijdelijke campings. Deze bedeling gebeurt bij voorkeur door (mobiele) drinkwaterfonteinen.


        Afdeling 5 - Het gebruik van herbruikbare bekers en cateringmateriaal

        Artikel 8

        §1 Het VLAREMA verbiedt vanaf 1 januari 2020 bij evenementen het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik (wegwerpbekers, blikjes, PET-flesjes, …). 
        Het gemeentebestuur heeft beslist (beslissing CBS dd. 17/01/2022) dat de uitzonderingsbepaling, zoals voorzien in het VLAREMA, voor organisatoren die een inzamelsysteem opzetten voor recipiënten voor eenmalig gebruik niet langer kan worden toegepast.  Er geldt m.a.w. een volledig verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten bij het schenken van dranken.  Het betreft dan zowel wegwerp bekers, alsook éénmalige drankverpakkingen zoals blik, plastic flesjes of glazen flesjes zonder statiegeld.

        §2 De organisator geeft aan hoe hij aan deze verplichting zal voldoen en met welk retoursysteem men zal werken om de bekers maximaal te recupereren.

        Artikel 9 Organisatoren van publieke evenementen die doorgaan in de gemeente Wachtebeke kunnen om aan deze verplichting te voldoen, indien gewenst, gebruik maken van de faciliteiten die hiervoor worden aangeboden door de afvalintercommunale IDM. Een beperkt aantal bekers kunnen ontleend worden bij IDM zelf waarbij de organisator zelf instaat voor transport en reiniging. Men kan ook gebruik maken van een afgesloten raamovereenkomst die afgesloten werd door IDM met een private partner voor het ontlenen en afwassen van herbruikbare bekers en cateringmateriaal. Deze bekers worden industrieel afgewassen. De waskosten worden hiervoor aangerekend volgens vastgelegde tarieven die kunnen geraadpleegd worden via www.idm.be/evenementen.  Ook de bestelling kan via dit kanaal gebeuren.
        De bekers kunnen worden afgehaald bij de private partner of kunnen tegen betaling geleverd en opgehaald worden.

        Artikel 10 Evenementen die georganiseerd worden door het lokale bestuur dienen ook voor het aanbieden van bereide voedingsmiddelen herbruikbaar cateringmateriaal te gebruiken met een volledig verbod op wegwerpverpakkingen voor deze. Ook aan andere organisatoren wordt aanbevolen om ook voor voeding een minimum aan verpakkingen te gebruiken en zoveel mogelijk herbruikbaar te werken.

         

        HOOFDSTUK III. SELECTIEVE INZAMELING VAN AFVALSTOFFEN

        Artikel 11

        §1 Het afval dat vrijkomt bij de organisatie van het evenement dient gesorteerd te worden door de organisator of door de standhouders. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de recipiënten die ter beschikking gesteld worden door IDM. Deze recipiënten moeten minimum 3 weken voor het evenement bij IDM worden aangevraagd, aanvragen kunnen doorgestuurd worden via www.idm.be/e-loket. De facturatie van deze recipiënten wordt na het evenement rechtstreeks aangerekend aan de organisator van het evenement.
        Een overzicht van de verschillende afvalrecipiënten en de van toepassing zijnde tarieven kan steeds worden geraadpleegd op www.idm.be/evenementen of kan worden bekomen bij het gemeentebestuur of bij IDM.

        §2 Bijkomend aan de verplichting van §1 geldt eveneens de plicht op het sorteren van het vrijgekomen afval op de tijdelijke parkeerterreinen en tijdelijke campings die ter gelegenheid van een evenement worden ingericht.

        §3 Ook voor de bezoekers van het evenement dienen voldoende afvalrecipiënten gemakkelijk bereikbaar te zijn die bovendien tijdig geledigd worden door de organisator of standhouder.

        §4 Gesorteerd afval (PMD, P&K, GFT, glas, plastic folies, plastic drankdopjes, kurken) wordt niet apart aangerekend tenzij de inhoud van de containers niet correct is, waarna het afval ook wordt aangerekend aan het tarief voor restafval.

        §5 De transportkost voor de aangevraagde recipiënten wordt aangerekend volgens volume, dit volgens de bij IDM geldende tarieven (de tarieven kunnen steeds geraadpleegd worden op www.idm.be/evenementen).

         

        HOOFDSTUK IV. OPRUIMEN VAN HET TERREIN VAN EEN EVENEMENT EN DE ONMIDDELLIJKE OMGEVING

        Artikel 12 Alle standhouders op een evenement zijn tijdens de duur van het evenement gehouden de hun toegewezen standplaats te reinigen en hun afvalstoffen dagelijks mee te nemen of er zich van te ontdoen via ter beschikking gestelde recipiënten. De ter beschikking gestelde recipiënten worden regelmatig aangeboden voor ophaling. 

        Artikel 13 De organisator van een evenement moet zo snel mogelijk en ten laatste 1 week na het beëindigen van het evenement het terrein en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden volledig opgeruimd hebben. Mits motivatie kan van deze timing afgeweken worden.

        Artikel 14 Indien het terrein van het evenement en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden niet werden opgeruimd dan kan de gemeente ambtshalve de opruiming laten uitvoeren en de factuur voor de opruimkosten, vermeerderd met administratieve kosten via facturatie verhalen op de organisator, dan wel de exploitant.

         

        HOOFDSTUK V. SLOTBEPALINGEN

        Artikel 15 Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022. Het Politiereglement betreffende het organiseren van evenementen dd. 27 mei 2010 en latere wijzigen wordt bij de inwerkingtreding opgeheven.

        Artikel 16 De verantwoordelijke van IDM, het gemeentebestuur (Dienst Milieu, Technische Dienst) en de politie die toezicht uitoefenen op de selectieve inzameling en/of de uitvoering van het afvalplan moet gratis toegang worden verleend tot de evenementlocatie.

        Artikel 17 De inbreuken op dit reglement worden gestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen, op dit vlak geen andere straffen voorzien.

         

        Artikel 2 Het aangepast reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022. Het voorgaande reglement van 27 mei 2010 en latere wijzigingen wordt opgeheven.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de milieuambtenaar, IDM en de financieel directeur.

      • Woonbeleid. Aanvraag verlenging erkenning sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Dak. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

        In de brief van de sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Dak van 30 mei jl. wordt gevraagd om een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt.

        Het lokaal bestuur Wachtebeke besliste op de gemeenteraad van 28 oktober 2021 om samen met Laarne, Lochristi en Wetteren een werkingsgebied te vormen. Binnen elk werkingsgebied zal er in de toekomst slechts één woonactor/woonmaatschappij actief zijn. Op dit moment is Eigen Dak als woonmaatschappij nog niet actief binnen onze gemeente maar in een later stadium zal de erkenning tot woonmaatschappij voor het werkingsgebied Laarne - Lochristi - Wachtebeke - Wetteren voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Binnen de stuurgroep is men bezig de toekomstige woonmaatschappij vorm te geven. In de latere erkenningsaanvraag van de woonmaatschappij zullen zaken als lokale netwerkvorming, de lokale inbedding en verankering (art. 4.98, §1, 3°, punt k BVCW2021) meer concreet aan bod komen.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 e.v.;

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW);

        Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestigingsmaatschappij Eigen Dak tot en met 30 juni 2023 goed. 

        Artikel 2
        Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan Eigen Dak, Woonplus, de verantwoordelijken Woonbeleid van de lokale besturen Lochristi, Laarne en Wetteren.

      • Woonbeleid. Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Wachtebeke - Zelzate. Uitbreiding Maldegem. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur Wachtebeke maakt deel uit van de Intergemeentelijke Samenwerking Wachtebeke - Zelzate om te voldoen aan de verplichtingen in het kader van het (lokale) woonbeleid. Hiervoor werd door Woonwijzer Meetjesland/SOM vzw een subsidieaanvraag gedaan bij Wonen-Vlaanderen.
        Met deze beslissing worden 2 zaken gewijzigd aan de oorspronkelijke subsidieaanvraag:

        • Het lokaal bestuur Maldegem zal toetreden tot de IGS Wachtebeke - Zelzate voor de resterende periode van deze subsidieaanvraag (2023-2025)
        • 2 aanvullende activiteiten opgenomen voor de 3 deelnemende gemeenten

        Het lokaal bestuur Maldegem wenst terug in te stappen in een IGS om het woonbeleid verder vorm te geven. Het college van burgemeester en schepenen in Maldegem nam de principiële beslissing tot deelname/toetreding tot de IGS Wachtebeke - Zelzate op 28 maart 2022. Voor de lokale besturen Wachtebeke en Zelzate werd de principiële goedkeuring voor de deelname van Maldegem tot de IGS genomen respectievelijk op 9 mei en 13 mei 2022.

        Met de Vlaamse subsidie voor IGS-projecten wonen wil de Vlaamse regering de gemeenten ondersteunen in hun regisseursrol en hen stimuleren om intergemeentelijk samen te werken met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid:

        1. De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden => lokaal woonoverleg en bijhorende activiteiten
        2.  De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving => woningcontroles en opvolging procedure ongeschikt/onbewoonbaar/overbewoning en bijhorende activiteiten
        3. De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen => woonloket en bijhorende sensibilisering- en informatieactiviteiten

        Voor de uitvoering van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten moeten de deelnemende gemeenten een aantal verplichte activiteiten uitvoeren en ten minste tweemaal per werkingsjaar een lokaal woonoverleg organiseren waarop een aantal thema’s besproken worden. Zij kunnen desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren. Bij de uitvoering van het project moeten de gemeenten voor elk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid bijzondere aandacht besteden aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en aan transversale en bovenlokale thema's die raakpunten hebben met wonen. De uitvoering van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten worden beschreven in verplichte activiteiten en in een engagementsverklaring die deel uitmaakt van de subsidieaanvraag.

        Op de stuurgroepen werd meegedeeld dat Wonen-Vlaanderen in de toekomst (timing nog niet gekend) de conformiteitscontroles in kader van de aanvragen voor een huursubsidie voor SVK-woningen zal doorgeven aan de lokale besturen/IGS-projecten. Daarnaast werd ook meegedeeld dat samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting sinds de vorige subsidieaanvraag een verplichting is geworden.
        Daarom raadt Wonen-Vlaanderen aan om 2 extra aanvullende activiteiten voor de 3 deelnemende gemeenten op te nemen in het subsidiedossier:

        1. Aanvullende Activiteit 2.7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteits- onderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.

        Verantwoording van de keuze
        De nieuwe woningmaatschappijen zijn een belangrijke partner voor het samenwerkingsverband. Zowel voor de lokale besturen als voor het sociaal verhuren via het sociaal verhuurkantoorprincipe is het van belang dat de woningkwaliteit en het woonpatrimonium voldoen aan de huidige kwaliteitseisen. We willen de inspanningen die de maatschappij levert, versterken door een afsprakenkader op te maken om zo het beleid van te onderschrijven. Het al dan niet ten laste nemen van de kosten of een deel van de kosten voor het conformiteitsonderzoek door de woonmaatschappij/het SVK kan een onderdeel vormen van deze afsprakennota. Dit zal deel uitmaken van de voorbereidende gesprekken en bespreking op de stuurgroep. Zolang het afsprakenkader ministerieel niet werd ondertekend, verbindt het SVK/de woonmaatschappij zich er toe om een conformiteitsattest aan te vragen bij Wonen Vlaanderen/ lokaal bestuur. Het uitvoeren van de controles gebeurt na het maken van een afsprakenkader door de project- woningcontroleur.

        Acties 2023-2025
        Overleg wordt gevoerd tussen de gemeenten, het sociaal verhuurkantoor en het agentschap Wonen Vlaanderen om het ontwerp van het afsprakenkader te bespreken en de gewenste keuzes vast te leggen. Doel is om te beschikken over een ontwerp-afsprakenkader, dat afgestemd is met alle partijen. Deze aanvullende activiteit zal bijkomend ook besproken worden op het lokaal woonoverleg.
        Ten laatste eind 2024 hebben de gemeenten het afsprakenkader laten goedkeuren op de gemeenteraad. Het afsprakenkader wordt bezorgd aan de betrokken instanties voor ondertekening door de minister. Na goedkeuring van het afsprakenkader zal dit opgestart worden en volgt er een jaarlijkse rapportering op de stuurgroep.

        2. Aanvullende Activiteit 3.3: Samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.

        Verantwoording keuze
        Elke uithuiszetting schaadt meer dan het baat, vandaar dat elke vorm van informatie- uitwisseling tussen Vredegerecht en deurwaarder met het sociaal huis/woonadviseur/gemeente van belang is. Het woninghuurdecreet (Goedkeuring Vlaamse Regering 18/05/2018) verplicht gerechtsdeurwaarders om de OCMW'S op de hoogte te brengen van elk vonnis tot uithuiszetting dat zij betekenen. Dit decreet is echter enkel van toepassing voor huurovereenkomsten afgesloten vanaf 01/01/2019, maar het IGS wenst een afsprakenkader te maken met de gerechtsdeurwaarders in het  arrondissement om dit ook te doen voor vonnissen bij oudere huurovereenkomsten. Dit maakt het voor mogelijk outreachend op te treden en de impact van de uitvoering van het vonnis zo laag mogelijk te houden. Vanuit het IGS willen we de afspraken verfijnen, met als doel vermijdbare uithuiszettingen te vermijden en maatschappelijke kosten te verlagen

        Acties 2023-2025
        Het uitbouwen van een afsprakenkader tussen IGS, Vredegerecht en gerechtsdeurwaarders voor huurovereenkomsten ouder dan 2019 en toezien op de goede uitvoering ervan. Partners aantrekken, informeren en de huidige werkingen onder de loep nemen en ondersteunen (CAW, familiezorg, thuiszorg, …)

        Aangezien beide aanvullende activiteiten de komende jaren moeten uitgevoerd worden door het IGS-project, raadt Wonen-Vlaanderen aan om deze dan ook op te nemen in de subsidieaanvraag en er zodoende ook een kleine extra Vlaamse subsidie voor te ontvangen als ze worden uitgevoerd.
        De nieuwe subsidieaanvraag heeft geen implicaties op de verplicht uit te voeren activiteiten en de eerder gekozen aanvullende activiteiten in het IGS-subsidiedossier voor de gemeenten Wachtebeke en Zelzate.

        Vanaf 1 juli 2022 kantelt SOM vzw (Woonwijzer Meetjesland) in bij de kostendelende vereniging Veneco. Bij de publicatie van de fusionering zullen ook alle lopende overeenkomsten overgedragen worden naar Veneco, inclusief de IGS-projecten wonen. De dienstverlening wonen zal deel uitmaken van de afdeling streekontwikkeling bij Veneco. Samen met SOM vzw maakte Veneco een strategisch plan op om de dienstverlening rond klimaat-energie-wonen in de komende jaren op elkaar af te stemmen. Dit plan werd uitgebreid toegelicht op het algemeen directeursoverleg Meetjesland, het burgemeestersoverleg Meetjesland en een bijeenkomst met de schepenen bevoegd voor wonen op 5 oktober 2021.
        Veneco zal de subsidiewijziging indienen, gezien de inkanteling van Woonwijzer Meetjesland/SOM vzw in de kostendelende vereniging Veneco.

        Wat betreft de financiële engagementen: In 2018 werd door de toenmalige coördinator van SOM vzw een voorstel uitgewerkt voor alle deelnemende gemeentebesturen aan Woonwijzer Meetjesland. De gemeentelijke bijdrage aan Woonwijzer voor de basisdienstverlening (3 verplichte activiteiten) en de toen gekozen aanvullende activiteiten werd vastgelegd tot het einde van de werkingsperiode 2025. Bij de overname van SOM vzw/ Woonwijzer Meetjesland blijven dezelfde financiële engagementen van de deelnemende gemeentebesturen aan het IGS-project gelden.
        Om het fair te houden voor alle deelnemende lokale besturen, stelde Veneco aan Maldegem dezelfde financiële bijdrage voor zoals werd uitgewerkt in 2018: 33.861 euro per jaar voor de basisdienstverlening.
        Er wijzigt niets aan de financiële engagementen die de lokale besturen van Wachtebeke en Zelzate reeds aangingen binnen dit subsidiedossier.
        Veneco zal bij de voorbereiding van een nieuwe projectperiode opnieuw de mogelijkheid bekijken om de intergemeentelijke samenwerking Wonen te begeleiden.

        Met de hervormingen binnen de werking van de sociale huisvestigingsmaatschappijen en de keuze van het lokaal bestuur Wachtebeke om samen met Laarne, Lochristi en Wetteren een werkingsgebied te vormen in het achterhoofd alsook de keuze tot een vrijwillige samenvoeging met Lochristi, zal Wachtebeke in de toekomst eerder een intergemeentelijke samenwerking aangaan in dat werkingsgebied (werkingsgebied Woonplus).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021, in het bijzonder Boek 2, art. 2.2 §1, art. 2.10 en Deel 2, Titel 4;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2019 betreffende de subsidieaanvraag intergemeentelijke samenwerking (IGS) Wachtebeke - Zelzate.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord dat Veneco optreedt als initiatiefnemer en projectuitvoerder van het IGS-project wonen Maldegem-Wachtebeke-Zelzate vanaf 1 juli 2022 ten gevolge van de inkanteling van SOM vzw bij Veneco.

        Artikel 2 De gemeenteraad gaat akkoord met het opnemen van twee extra aanvullende activiteiten in de subsidieaanvraag. De twee aanvullende activiteiten zijn:

        • Aanvullende Activiteit 2.7. Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.
        • Aanvullende Activiteit 3.3. Samenwerken met het Vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.

        Deze wijziging heeft voor de gemeenten Wachtebeke en Zelzate geen invloed op de reeds goedgekeurd jaarlijkse gemeentelijke bijdragen.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Veneco, de verantwoordelijk Woonbeleid en de financieel directeur.

      • Welzijnsvereniging Audio. Toetreding bijkomende leden. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten.

        De gemeente Wachtebeke is samen met 73 andere organisaties lid van Audio. Op de Algemene Vergadering van 19 juni 2020 werd een groeistrategie goedgekeurd.

        Stad Dendermonde en gemeente Sint-Gillis-Waas hebben een verzoek ingediend om toe te treden tot de vereniging, respectievelijk gemeenteraadsbeslissing 8 juni 2021 en 25 juni 2021. Overeenkomstig de statuten (artikel 7) heeft de raad van bestuurd de toetreding van deze 2 entiteiten onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de huidige deelgenoten. Alle deelgenoten dienen deze vraag tot toetreding goed te keuren. Bijgevolg wordt de gemeenteraad van Wachtebeke gevraagd om het verzoek van Stad Dendermonde en gemeente Sint-Gillis-Waas goed te keuren.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 22017, inzonderheid artikel 482, lid 2;

        Statuten van de welzijnsvereniging Audio, inzonderheid artikel 7, lid 2.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, Heidi Misseghers, Karine Cornelis, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de vraag tot toetreding van Stad Dendermonde tot welzijnsvereniging Audio goed.

        Artikel 2
        De gemeenteraad keurt de vraag tot toetreding van gemeente Sint-Gillis-Waas tot welzijnsvereniging Audio goed. 

        Artikel 3
        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Audio, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel of Bart.depauw@audio-lokaal.be.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 30 juni 2022 CD&V.

        Vraag 1 -  Mobiliteitsplan (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord door schepen Peter Van Bambost:
        Woensdag 8 juni was er de mobiliteitsmarkt van 15u00 tot 18u00 waarbij alle adviesraden een uitleg kregen over het mobiliteitsplan door onze verkeersdeskundigen en de ambtenaar mobiliteit. Toen konden er opmerkingen gegeven worden die nog kunnen verwerkt worden in het beleidsplan. Waarschijnlijk 05oktober 2022 projectstuurgroep? Dan hangt het af van de hoeveelheid opmerkingen en de verwerking ervan wanneer het beleidsplan op de gemeenteraad kan komen.


        Vraag 2 -  Zebrapad Kerkstraat (raadslid Ronny Droesbeke)

        Is er mogelijkheid voor het plaatsen van een voetpad ter hoogte van de Vierschaar komende van het Dr. Jules Persynplein?

        Antwoord door schepen Peter Van Bambost:

        Een voetpad is daar aanwezig. Wanneer er een zebrapad bedoeld wordt kan ik zeggen dat er hierover al eens advies ingewonnen werd bij onze verkeersdeskundige bij VENECO en hij zag geen meerwaarde in de aanleg van een zebrapad. We gaan op die plaats dan ook zebrapad aanleggen om volgende redenen:

        • Het bedoelde stuk voetpad bevindt zich op een visueel plateau in een zone dertig.
        • Het voetpad van het Dorp loopt gewoon door naar het voetpad van de Vierschaar. (Niveau beide voetpaden is hetzelfde en ook de straatstenen typerend aan het voetpad Dorp en Vierschaar lopen gewoon door).
        • Alle kinderen en ouders die uit de Kerkstraat komen moeten daar niet oversteken. De mensen die van het Dorp komen kunnen veilig oversteken aan het regenboogzebrapad of het zebrapad ter hoogte van het gemeentehuis.
        • Auto's komende uit de Kerkstraat zijn verplicht te stoppen en meestal staan daar al een paar auto's te wachten waardoor kinderen met hun ouders veilig de Kerkstraat kunnen kruisen. De snelheid van de auto's kan daar nooit hoog zijn en bovendien zijn de autobestuurders daar extra hoffelijk omdat iedereen weet dat het daar een schoolomgeving is.
        • We hebben nog geen klachten ontvangen van school of ouders en ook voor het mobiliteitsplan is dit door niemand als een gevaarlijk punt aangegeven.


                      


        Vraag 3 - Project Melkerijstraat (raadslid Ruud Smeets)
        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord door schepen Christine Bax:
        Vorige week hebben we het bericht gekregen dat Oak Tree uit het provect stapt. Zij hebben een nieuwe visie en het Melkerijproject past daar niet meer in. De vraag is nu door Inclusio aan het SVK gesteld of zij de 8 studio's wensen in te huren. Deze vraag komt op hun RVB. Wordt vervolgd.


        Vraag 4 - Verhuur kring + verhuur zalen algemeen (raadslid Ronny Droesbeke)

        Hoe evalueert het bestuur de eerste maanden verhuur van beide zalen van de kring?
        Worden met het oog op de fusie al gekeken om de prijzen van de zalen gelijk op elkaar af te stemmen?

        Antwoord door schepen Peter Van Bambost:

        • Op 11 en 18 mei waren er twee werkgroepen "gebruiks- en huurreglement Cultuurhuis" waaraan iedereen van de beheerraad cultuur uitgenodigd was. Deze werkgroepen hebben een transparanter en logischer huurreglement uitgewerkt waar, op vraag van de verenigingen, vooral het A-tarief een stuk goedkoper is geworden. Het B-tarief is meestal goedkoper of gelijk gebleven maar de prijzen van het C-tarief zijn duurder geworden. Op 23 mei is dit voorstel dan voorgelegd aan de beheerraad.
        • Op donderdag 21.06.2022 was er een overleg tussen de financieel directeur en het hoofd cultuur. Er zijn door de financieel directeur enkele opmerkingen gemaakt aangaande de financiële impact van de voorgestelde prijzen op de gemeentelijke financiën. Personeelsinzet is aanzienlijk en ook de energieprijzen nemen een steile klim.
        • Het verslag van de beheerraad met de opmerkingen van de financieel directeur is maandag 27 juni naar alle leden gestuurd met de vraag deze voor te leggen aan hun achterban.
        • Als het college over alle adviezen beschikt is het de bedoeling hierin de knoop door te hakken en het nieuwe "gebruiks- en huurreglement Cultuurhuis" op de gemeenteraad van september te brengen ter goedkeuring. De prijzen Lochristi/Wachtebeke zijn nog niet op mekaar afgestemd. De echte afstemming kan er maar zijn als de diensten van beide gemeenten effectief met elkaar gaan samenzitten maar zoals jullie weten is er nu pas nog maar een externe partner aangesteld die beide gemeenten hierbij gaan begeleiden.

         

        Vraag 5 - Prikkelarm uur Kermis (raadslid Michiel Van Eetvelde)
        Kan er in navolging van omliggende gemeenten ook gekeken worden om bij het volgende moment dat de kermis in ons dorp staat een prikkelarm uur te voorzien?

        Antwoord door schepen Christine Bax:
        Een prikkelarm uurtje komt er normaal gezien op vraag van een of andere organisatie. Tot hiertoe is die vraag nog niet gekomen. Als de vraag zou komen willen we dat zeker met die organisatie bekijken. Er kan eventueel een eerste uur dat de kermis opengaat aandacht gegeven worden aan de doelgroep. We kunnen dat bekijken of we daar iets kunnen aan doen. Ik nodig de vraagsteller uit om dit samen te organiseren.



        Vraag 6 - Jeugdhuis (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Wat is de visie van bestuur over het jeugdhuis? 

        Antwoord door schepen Peter Van Bambost:

        1. Werking

        Het jeugdhuis is een VZW die volledig zelfstandig hun programma en visie kan uitwerken maar:
        Als erkende jeugdvereniging ontvangt het jeugdhuis werkingsmiddelen van het gemeentebestuur op basis van het subsidiereglement. Het jeugdhuis geniet ook logistieke ondersteuning (gebruik van gemeentelijke infrastructuur en huur van materialen uitleendienst) en stuurt de promo van eigen activiteiten door om te laten verspreiden via gemeentelijke communicatiekanalen. Door het deels wegvallen van DAC-subsidies (Derde Arbeiders Circuit) is het gemeentebestuur bereid het jeugdhuis bijkomend financieel te ondersteunen (toelage verloning van de jeugdhuiscoördinator 28 000 euro), op basis van een convenant (goedgekeurd op GR. 21.06.2021).  Deze convenant is niet éénzijdig opgesteld maar is het resultaat van overleg met alle partijen: lokaal bestuur, gemeentelijke jeugddienst, jeugdhuiscoördinator en bestuur jeugdhuid. Hierin staan een aantal voorwaarden opgesomd waar het jeugdhuis aan moet voldoen om recht te hebben op deze bijkomende toelage.

        1.De jeugdhuiscoördinator werkt twee dagen voor de jeugddienst. Hij doet dit nu projectmatig.

        2. Daarnaast wenst het gemeentebestuur een aantal beleidsaccenten te leggen en een aantal centrale jeugdhuisfuncties te stimuleren.

        De gemeente wil een aantrekkelijk vrijetijdsaanbod creëren dat voorziet in de Wachtebeekse noden” en onderstaande bijhorende actieplannen en acties zoals voorgesteld in het meerjarenplan 2019- 2023, goedgekeurd door de gemeenteraad. Enkele voorbeelden:

        • Ondersteunen van het Wachtebeekse jeugdwerk
        • Erkende jeugdwerkinitiatieven ondersteunen in hun zoektocht naar een ontmoetingsplaats om activiteiten te organiseren
        • De jeugddienst gaat op zoek naar bestaande noden van de Wachtebeekse jeugd
        • Stimuleren o Actieplan VT1.7: Inzetten op jeugdinformatie
        • Activiteiten georganiseerd door de jeugddienst ondersteunen
        • Verhogen van de aandacht voor jeugd- en jongerencultuur
        • Bereiken van de niet-georganiseerde jeugd (Alle kinderen en jongeren die niet of nog niet lid zijn van een jeugdvereniging, kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties)
        • De jeugddienst houdt de vinger aan de pols en speelt in op huidige tendensen in het kader van de jeugdcultuur.
        • De vrijetijdsdiensten zorgen er samen voor dat kansengroepen gelijke kansen krijgen om actief te participeren aan het vrije tijdsaanbod.
        • Vanuit jeugd, een kans bieden aan de maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
        1. Gebouw

        In het begin van deze legislatuur vroeg de toenmalige jeugdconsulent mij waarom we het jeugdhuis niet afbraken om een nieuw te zetten. Gezien de aanzienlijke financiële inspanningen die er al geweest waren was het CBS niet geneigd hierop in te gaan. Anderzijds zou het stom zijn om te blijven investeren in een gebouw die dit niet waard was. We besloten dan om een gebouwenaudit te laten uitvoeren (2019 begin van de legislatuur). Deze gebouwenaudit zette alle dringende en minder dringende zaken die moesten aangepakt worden bij elkaar en het is volgens deze lijst dat het jeugdhuis dan een plan van aanpak heeft gemaakt. Hun visie was om de achtergevel en de voorgevel eerst aan te pakken. De isolatie zou voor een energiebesparing zorgen en tevens het geheel aantrekkelijker maken. Volgens de audit was het jeugdhuis het zeker waard om er verder in te investeren.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 30 juni 2022 N-VA.

        Vraag 1 - Verkeersspiegels (raadslid Rudy Lootens)
        Ik heb gemerkt dat op een traject van drie km tussen de post en de Kennedylaan Zelzate er vijf nieuwe verkeersspiegels geplaatst zijn, alsook twee oversteekplaatsen met accentverlichting. We hebben voor Wachtebeke ook al verschillende malen gevraagd om op plaatsen waar de zichtbaarheid voor automobilisten, fietsers en voetgangers beperkt is een verkeersspiegel te plaatsen. We denken hier aan o.a. de Lange Boomstraat.
        We hebben op onze vragen al verschillende keren antwoord gekregen dat het college en de politiezone niet staan te springen om verkeersspiegels te plaatsen omdat zij volgens hen een vals beeld van veiligheid geven. We vinden het dan ook des te merkwaardig dat dit anders geïnterpreteerd wordt door een gemeentebestuur binnen onze politiezone.

        • Is het standpunt i.v.m. het plaatsen van verkeersspiegels gewijzigd?
        • Zijn er volgens het college locaties  waar het plaatsen van verkeersspiegels kan bijdragen tot een betere zichtbaarheid van het verkeer?

        Antwoord door schepen Peter Van Bambost:

        Dit is eigenlijk een vraag voor onze buurgemeente.

        Er zijn ook een aantal negatieve gevolgen aan het plaatsen van een spiegel en daarom is het bestuur zeer waakzaam omtrent de plaatsing ervan. Bestuurders wennen na een tijdje aan de spiegel en naderen vaak aan een hogere snelheid, zodat het risico op een ongeval terug op het peil van voor het plaatsen van de spiegel komt. Ook worden fietsers en voetgangers (zeker bij slecht weer, of ‘s nachts), niet beter opgemerkt, vaak integendeel. Een spiegel moet je ook correct kunnen inschatten (afstand en snelheid van naderende voertuigen) en het is een extra punt om in het oog te houden (naast links en rechts). Veel bestuurders vertrouwen echter volledig op de spiegel en kijken op het kruispunt onvoldoende naar links en rechts. Het gevolg is dat een spiegel subjectief gezien tot meer veiligheid leidt, maar objectief gezien niet altijd voor een veiligere situatie zorgt.

        De reden waarom onze gemeente geen verkeersspiegels meer plaatst is omdat ze inderdaad niet altijd bijdragen tot de veiligheid en omdat de gemeente Houthulst verantwoordelijk gesteld werd voor een ongeval van 25 mei 1999 waarbij een motorrijder om het leven kwam. De gemeente moet van de rechter in Brugge een schadevergoeding van 250.000 euro betalen. De reden voor deze veroordeling was "Die spiegel gaf een vertekend beeld van de situatie waardoor de chauffeur van de wagen zich misrekende'. 'Hij dacht dat de motorrijder, die nochtans trager reed dan toegelaten, zich nog verderaf bevond".

        Dat een buurgemeente toch spiegels plaatst is hun goed recht maar wijzelf hebben daar een andere visie op.

        Als je even de negatieve effecten van een verkeersspiegel googled dan valt het op dat deze veel meer vertegenwoordigd zijn dan de positieve. Ook valt het op dat op een website van een bekende firma die verkeersborden en aanverwanten verkoopt volgende tekst staat ivm. verkeersspiegels:

        Spiegels voor uitritten, parkings, garages en industrieterreinen:

        (Verkeersspiegels zijn een goed hulpmiddel om een beter zicht te hebben op aankomend verkeer; maar voorzichtigheid blijft natuurlijk altijd noodzakelijk.

        Bij het kiezen van de juiste spiegel moet je vooral rekening houden met de kijkafstand.)

        Er is ook een thesis terug te vinden over student verkeerskunde die het nut van verkeersspiegels in twijfel trekken.

        Wat betreft de Lange Boomstraat staat het college ook hier eerder negatief tegenover het plaatsen van een spiegel omdat er wel degelijk (moeilijk) zicht is op het verkeer dat van links komt. Je kan doorheen de smeedijzeren afmaak een auto zijn aankomen. (zie foto’s). Naar rechts is er totaal geen probleem.

                  

         

        Vraag 2 – Openbare verlichting inrit wijk Kleine Landeigendom (door Diederik Lacayse)
        We konden merken dat hier enkele bomen de openbare verlichting bijna volledig omsluiten.
        Vooral de inrit van de Bloemenweg komt het licht niet tot op de weg. Deze weg komt daar aan het zebrapad. Fietsers en voetgangers zijn hier zeer slecht op te merken. Eveneens de verlichtingspaal tussen woningen nr. 11 en nr. 13. Zijn hier reeds de nodige ingrijpende snoeiwerken gepland?

        Antwoord door schepen Eddie Heirwegh:
        Een zeer terechte vraag, na controle komt het lichtpunt niet tot zijn recht. Er zijn nog geen plannen gemaakt om te snoeien omdat we niet op de hoogte waren van dit euvel. Er worden zo vlug mogelijk acties ondernomen.


Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Cindy Kenis
Waarnemend Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad