In het najaar 2019 werden verschillende belasting- en retributiereglementen gestemd. Enkele van deze reglementen werden doorheen de jaren reeds aangepast of pas later ingevoerd. Denken we bijvoorbeeld aan het GAS-reglement (later ingevoerd) of het retributiereglement op de begraafplaatsen (aangepast).
Eén van deze financiële reglementen is het belastingreglement op niet-geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten. Eén van de bedrijven die door dit reglement is gehouden tot het betalen van een belasting heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Wachtebeke en heel wat andere gemeenten met een soortgelijk reglement.
Naar aanleiding van deze rechtszaak is gebleken dat een vormvereiste in de bekendmaking voor discussie vatbaar is. Alle reglementen worden gepubliceerd op de gemeentelijke website onder reglementen maar ook onder de pagina ‘bekendmakingen’. Deze digitale bekendmaking, die Wachtebeke sinds de invoering van het notuleringspakket hanteert blijkt nog enigszins ter discussie te staan. Er zijn al enkele rechtszaken waar de rechter heeft geoordeeld dat het voorleggen van de digitale logs gelijk staat aan het inschrijven van de bekendmaking in een analoog, papieren register. Dit is evenwel nog geen vaste rechtspraak.
De advocaat die onze belangen behartigt in dit dossier heeft ons aangeraden om – in afwachting dat dit vaste rechtspraak wordt – onze belasting- en retributiereglementen opnieuw te laten stemmen door de gemeenteraad en bekend te maken via de website én via het papieren register. Dit om eventuele discussies uit te sluiten.
Sinds september 2022 zijn we opnieuw gestart met de bekendmaking in het papieren register.
De reden waarom we de gelegenheid niet aanwenden om de reglementen inhoudelijk onder de loep te nemen is omdat de inhoud van de verschillende reglementen staande blijft of – indien het nodig was – dit reeds in een gewijzigde vorm aan de raad werd voorgelegd. Met het oog op de vrijwillige samenvoeging met het lokaal bestuur Lochristi dienen al deze reglementen vergeleken te worden met deze in Lochristi in de komende periode (2023-2024) voor harmonisering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 14;°
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning, goedgekeurd op 25 april 2014;
Het decreet van 3 februari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2017 over de belasting op het aanvragen van een omgevingsvergunning;
De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 over de retributie op aanvragen omgevingsvergunning.
Artikel 1 De gemeenteraad heft de beslissing van 19 december 2019 betreffende de retributie op aanvragen omgevingsvergunning 2020-2025 op met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 2 De gemeenteraad stelt het retributiereglement op aanvragen omgevingsvergunning 2023-2025 vast als volgt:
Artikel 1 Voor een termijn beginnend op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt er ten behoeve van de gemeente een retributie gegeven ten laste van de personen, zowel natuurlijke als rechtspersonen, die een aanvraag indienen tot het bekomen van een omgevingsvergunning.
Artikel 2 De retributie wordt vastgesteld :
- op 10 EUR per aangetekende brief die dient te worden verzonden in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag
- op de werkelijke kosten van publicaties in dagbladen in het kader van het eventueel verplicht houden van een openbaar onderzoek of een verplichte publicatie in een dagblad
Artikel 3 De retributie is verschuldigd door de persoon die de omgevingsvergunning aanvraagt.
Artikel 4 De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur.
Artikel 5 De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 6 Het voorgaande retributiereglement op aanvragen omgevingsvergunning 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 7Onderhavig reglement treedt in voege op 01 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 3 Dit retributiereglement op aanvragen omgevingsvergunning 2023-2025 treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur en de toezichthoudende overheid.