Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 22/12/2022 - 19:30

Belasting op verspreiding niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten 2023-2025. Ter vaststelling.

Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
Onderwerp en motivering

In haar zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten 2020-2025 goedgekeurd.

De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van rendabele belastingen.

Op de openbare wegen komt regelmatig papier van niet-geadresseerd drukwerk terecht, evenals gelijkgestelde producten.

Niet-geadresseerde drukwerken worden in brievenbussen achtergelaten, zonder dat de bestemmeling hierom heeft verzocht en belanden, zoals gelijkgestelde producten, vaak vrijwel onmiddellijk bij het afval.

De verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten leidt tot milieuvervuiling, een verhoging van papierafval en tot bijkomende kosten voor de gemeente bij de papierophaling en/of verwerking ervan.

Het beginsel dat ‘de vervuiler betaalt’ betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van schade voor rekening zijn van de vervuiler.

In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling in te voeren voor de drukwerken van door de gemeente erkende socio-culturele-, jeugd- en sportverenigingen, onderwijsinstellingen en politieke organisaties, aangezien deze instellingen niet stelselmatig drukwerken verspreiden en deze drukwerken meestal van geringe omvang zijn. De door deze instellingen uitgegeven drukwerken houden bovendien ook veelal een noodzakelijk en rechtstreeks verband met hun socio-culturele of sportief-recreatieve aard of onderwijsfunctie, of vervullen een informatiebehoefte, of dragen bij tot een actieve deelname aan de democratie, zodat zij een bepaalde taak van gemeentelijke of algemeen belang dan wel van openbaar nut vervullen.

In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tevens redelijk en objectief gerechtvaardigd, om een (in de tijd beperkte) vrijstelling te voorzien voor de lokale handelaars van de gemeente die geconfronteerd worden met een sterk verminderde toegankelijkheid (en zichtbaarheid) van hun handelszaak ten gevolge van openbare werken.

In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het tenslotte ook redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling in te voeren voor drukwerken waarvan de papieroppervlakte kleiner is dan of gelijk aan 645 cm² (A4 = 623,7 cm²), aangezien de financiële en ecologische impact veel minder zwaar weegt dan de verspreiding van grotere en/of omvangrijkere drukwerken.

Eén van de bedrijven die door dit reglement is gehouden tot het betalen van een belasting heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Wachtebeke en heel wat andere gemeenten met een soortgelijk reglement.

Naar aanleiding van deze rechtszaak is gebleken dat een vormvereiste in de bekendmaking voor discussie vatbaar is. Alle reglementen worden gepubliceerd op de gemeentelijke website onder reglementen maar ook onder de pagina ‘bekendmakingen’. Deze digitale bekendmaking, die Wachtebeke sinds de invoering van het notuleringspakket hanteert, blijkt nog enigszins ter discussie te staan. Er zijn al enkele rechtszaken waar de rechter heeft geoordeeld dat het voorleggen van de digitale logs gelijk staat aan het inschrijven van de bekendmaking in een analoog, papieren register. Dit is evenwel nog geen vaste rechtspraak.

De advocaat die onze belangen behartigt in dit dossier heeft de gemeente aangeraden om – in afwachting dat dit vaste rechtspraak wordt – onze belasting- en retributiereglementen opnieuw te laten stemmen door de gemeenteraad en bekend te maken via de website én via het papieren register. Dit om eventuele discussies uit te sluiten.

Sinds september 2022 werd opnieuw gestart met de bekendmaking in het papieren register.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41, 14°;

Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREM);

De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 over de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 De gemeenteraad heft het reglement van 19 december 2019 over de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten 2020-2025 op met ingang van 1 januari 2023.

Artikel 2 De gemeenteraad stelt de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten 2023-2025, vast als volgt:

Belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten 2023-2025.

Art. 1: Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025, ten behoeve van de gemeente, een gemeentebelasting gevestigd op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid.

Art. 2: Definities

Onder drukwerk wordt verstaan, bedrukt papier of karton (o.a. folders,brochures, kranten, catalogi, flyers, edm. (niet-limitatieve opsomming)).

Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers van gelijk welke aard tot gebruik, verbruik of aankoop van diensten, producten of transacties. Deze opsomming is niet limitatief.

Onder verspreiding wordt verstaan het systematisch achterlaten van het drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond of het verspreiden op de openbare weg. 

Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.

Het aantal brievenbussen dat de gemeente telt, zal jaarlijks worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op basis van de gegevens van bpost.

Art.3: De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de verspreiding van het drukwerk of een daarmee gelijkgesteld product. 

Art.4: De belasting is verschuldigd door de uitgever of de verspreider of, indien die niet gekend zijn, door diegene onder wiens handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of de daarmee gelijkgestelde producten worden verspreid. 

De fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of gelijkgestelde producten worden verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk of gelijkgesteld product betrekking heeft op meerdere fysieke of rechtspersonen onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of gelijkgestelde producten worden verspreid, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel.

Art. 5: De belastingtarieven van toepassing:

- De belasting wordt vastgesteld op € 1,20 per 100 exemplaren, evenwel met een minimale aanslag van € 50,00 vermeerderd met € 1,20 per begonnen honderdtal voor het drukwerk tot maximum 1 A3 blad.

- De belasting wordt vastgesteld op € 3,00 per 100 exemplaren, evenwel met een minimale aanslag van € 50,00 vermeerderd met € 3,00 per begonnen honderdtal voor al het overige drukwerk en de gelijkgestelde producten.

Bij gebrek aan een tijdige aangifte, of ingeval van onjuistheid, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting forfaitair geheven volgens navolgend bussenaantal: 3.500 bussen.

Art. 6: Er is een vrijstelling van belasting in de volgende gevallen:

§1. Door de gemeente erkende socio-culturele-, jeugd- en sportverenigingen, onderwijsinstellingen gevestigd op het grondgebied van de gemeente, en politieke organisaties, die drukwerken waarover sprake in artikel 1 verspreiden, worden vrijgesteld van deze belasting.

§2. Bedeling van drukwerk dat verspreid wordt door handelaars die geconfronteerd worden met openbare werken voor hun handelszaak waardoor geen doorgaand verkeer mogelijk is, wordt ook vrijgesteld. De vrijstelling is beperkt tot de duur van de hinder. De vrijstelling moet aangevraagd worden ten laatste 7 kalenderdagen vóór de verspreiding van het drukwerk bij het college van burgemeester en schepenen van Wachtebeke.

§3. Wanneer de papieroppervlakte kleiner is dan of gelijk aan 645 cm² (A4=623,7 cm²).

Art. 7: De belastingplichtige is gehouden minstens 48 uren vooraf aan elke verspreiding van de onder artikel 2 bedoelde drukwerken of gelijkgestelde producten, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen op basis van een aangifteformulier. De belastingplichtige kan hiervoor het door de gemeente ter beschikking gestelde aangifteformulier gebruiken. De aangifte dient alle inlichtingen te bevatten, nodig voor het vestigen van de aanslag. Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van hoogstens 3 maanden.

Art. 8: Bij gebrek aan een aangifte binnen de voormelde aangiftetermijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan  de belastingplichtige van ambtswege worden belast volgens het het bussenaantal zoals omschreven in artikel 5, laatste lid, onverminderd recht van bezwaar en beroep.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Art. 9: De overeenkomstig artikel 8 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd:   

-      Met 20 % voor een eerste overtreding van niet-aangifte, laattijdige aangifte of onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte,

-      Met 30 % voor de tweede overtreding van niet-aangifte, laattijdige aangifte of onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte,

-      Met 40 % voor de derde overtreding van niet-aangifte, laattijdige aangifte of onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte en

-      Met 50 % vanaf de vierde of volgende overtreding van niet-aangifte, laattijdige aangifte of onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte

Art 10:         De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier, dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Het bedrag van de belasting mag ingekohierd worden vanaf de dag van de verspreiding.

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslabiljet

Art. 11:        De belastingplichtige die meent ten onrechte of te hoog belast te zijn, kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Dorp 61, 9185 Wachtebeke. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.  Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.

De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Art. 12: Het voorgaande belastingreglement d.d. 19 december 2019 inzake de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.

Art. 13: Onderhavig reglement treedt in werking op 01 januari 2023. 

Artikel 3 De belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten 2023-2025 treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.