Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 22/12/2022 - 19:30

Belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025. Ter vaststelling.

Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
Onderwerp en motivering

In het najaar 2019 werden verschillende belasting- en retributiereglementen gestemd. Enkele van deze reglementen werden doorheen de jaren reeds aangepast of pas later ingevoerd. Denken we bijvoorbeeld aan het GAS-reglement (later ingevoerd) of het retributiereglement op de begraafplaatsen (aangepast).

Eén van deze financiële reglementen is het belastingreglement op niet-geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten. Eén van de bedrijven die door dit reglement is gehouden tot het betalen van een belasting heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Wachtebeke en heel wat andere gemeenten met een soortgelijk reglement.

Naar aanleiding van deze rechtszaak is gebleken dat een vormvereiste in de bekendmaking voor discussie vatbaar is. Alle reglementen worden gepubliceerd op de gemeentelijke website onder reglementen maar ook onder de pagina ‘bekendmakingen’. Deze digitale bekendmaking, die Wachtebeke sinds de invoering van het notuleringspakket hanteert blijkt nog enigszins ter discussie te staan. Er zijn al enkele rechtszaken waar de rechter heeft geoordeeld dat het voorleggen van de digitale logs gelijk staat aan het inschrijven van de bekendmaking in een analoog, papieren register. Dit is evenwel nog geen vaste rechtspraak.
De advocaat die onze belangen behartigt in dit dossier heeft ons aangeraden om – in afwachting dat dit vaste rechtspraak wordt – onze belasting- en retributiereglementen opnieuw te laten stemmen door de gemeenteraad en bekend te maken via de website én via het papieren register. Dit om eventuele discussies uit te sluiten.
Sinds september 2022 zijn we opnieuw gestart met de bekendmaking in het papieren register.

De reden waarom we de gelegenheid niet aanwenden om de reglementen inhoudelijk onder de loep te nemen is omdat de inhoud van de verschillende reglementen staande blijft of – indien het nodig was – dit reeds in een gewijzigde vorm aan de raad werd voorgelegd. Met het oog op de vrijwillige samenvoeging met het lokaal bestuur Lochristi dienen al deze reglementen vergeleken te worden met deze in Lochristi in de komende periode (2023-2024) voor harmonisering.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 14°;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en latere wijzigingen;

Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, met wijziging door Ministerieel besluit van 11 september 2017;

De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013, zoals gewijzigd;

De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de belasting op de afgifte administratieve stukken 2020-2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 De gemeenteraad heft de beslissing van 19 december 2019 betreffende de belasting op afgifte administratieve stukken 2020-2025 op met ingang van 1 januari 2023.

Artikel 2 De gemeenteraad stelt de belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 vast als volgt:

Artikel 1 Voor een termijn beginnend op 01.01.2023 en eindigend op 31.12.2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten laste  van degene, natuurlijke personen of rechtspersonen, aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 2 Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:

De tarieven voor de gewone afgifte van elektronische identiteitskaarten (EID), biometrische kaarten en kids-ID:

-Elektronische identiteitskaarten : € 20,00

-Biometrische kaarten : € 25,00

-Kids-Id : € 8,00

- Spoedprocedure (D+1) - levering in de gemeente : € 150,00.

- Spoedprocedure (D+1) – gecentraliseerde levering in Brussel (niet mogelijk voor verblijftitels van vreemdelingen) : € 150,00.

- Verlaagd tarief voor een 2e kind onder de twaalf jaar, gelijktijdig aangevraagd voor kinderen van éénzelfde gezin die op hetzelfde adres zijn ingeschreven : € 60,00

-Bij verlies van de pincode wordt steeds € 5,00 aangerekend.

- Op de afgifte van reispassen: Nieuwe reispas: gemeentelijke taks bedraagt € 10,00

- Afgifte van een elektronisch rijbewijs, een voorlopig elektronisch rijbewijs en een internationaal rijbewijs: € 25,00

- attesten van immatriculatie voor vreemdelingen: € 5,00

- Op de afgifte van trouwboekjes: € 20,00 – huwelijksceremonie : € 30,00, € 70,00 extra voor de huwelijksceremonie wordt aangerekend als het huwelijk doorgaat op een vrijdagnamiddag of op een zaterdag;

- Aanvragen tot stedenbouwkundige en/of verkavelingsinlichtingen : € 30,00 per kadastraal perceel;

- Uittreksel uit het plannenregister: € 30,00 per perceel;

- Uittreksel uit het vergunningenregister: € 30,00 per perceel;

Artikel 3 Zijn van de belasting vrijgesteld:

a)       De stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit, een besluit van de Vlaamse regering of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven en dienstig zijn voor het openbaar nut;

b)       De stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

c)       Geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor reductiekaarten voor grote gezinnen;

d)       Alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;

e)       Identiteitsstukken (geboortepasjes) voor kinderen jonger dan 12 jaar;

f)        Getuigschriften voor het bekomen van een sociaal telefoontarief bij telecomoperatoren of- leveranciers.

Artikel 4  Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs

Artikel 5 De contantbelasting wordt geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 6 De belastingplichtige kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Dorp 61, 9185 Wachtebeke. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.
De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 7 Het voorgaande belastingreglement d.d. 19 december 2019 op afgifte administratieve stukken 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.

Artikel 8 Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 3 De belasting op afgifte administratieve stukken 2023-2025 treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur en de toezichthoudende overheid.