In het najaar 2019 werden verschillende belasting- en retributiereglementen gestemd. Enkele van deze reglementen werden doorheen de jaren reeds aangepast of pas later ingevoerd. Denken we bijvoorbeeld aan het GAS-reglement (later ingevoerd) of het retributiereglement op de begraafplaatsen (aangepast).
Eén van deze financiële reglementen is het belastingreglement op niet-geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten. Eén van de bedrijven die door dit reglement is gehouden tot het betalen van een belasting heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Wachtebeke en heel wat andere gemeenten met een soortgelijk reglement.
Naar aanleiding van deze rechtszaak is gebleken dat een vormvereiste in de bekendmaking voor discussie vatbaar is. Alle reglementen worden gepubliceerd op de gemeentelijke website onder reglementen maar ook onder de pagina ‘bekendmakingen’. Deze digitale bekendmaking, die Wachtebeke sinds de invoering van het notuleringspakket hanteert blijkt nog enigszins ter discussie te staan. Er zijn al enkele rechtszaken waar de rechter heeft geoordeeld dat het voorleggen van de digitale logs gelijk staat aan het inschrijven van de bekendmaking in een analoog, papieren register. Dit is evenwel nog geen vaste rechtspraak.
De advocaat die onze belangen behartigt in dit dossier heeft ons aangeraden om – in afwachting dat dit vaste rechtspraak wordt – onze belasting- en retributiereglementen opnieuw te laten stemmen door de gemeenteraad en bekend te maken via de website én via het papieren register. Dit om eventuele discussies uit te sluiten.
Sinds september 2022 zijn we opnieuw gestart met de bekendmaking in het papieren register.
De reden waarom we de gelegenheid niet aanwenden om de reglementen inhoudelijk onder de loep te nemen is omdat de inhoud van de verschillende reglementen staande blijft of – indien het nodig was – dit reeds in een gewijzigde vorm aan de raad werd voorgelegd. Met het oog op de vrijwillige samenvoeging met het lokaal bestuur Lochristi dienen al deze reglementen vergeleken te worden met deze in Lochristi in de komende periode (2023-2024) voor harmonisering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 14°;
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Decreet van 4 maart 2016 tot wijziging van artikel 10 en 17 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de retributie op het gebruik van nutsvoorzieningen tijdens openbare kermissen.
Artikel 1 De gemeenteraad heft de retributie van 19 december 2019 op het gebruik van nutsvoorzieningen tijdens openbare kermissen 2020-2025 op met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 2 De gemeenteraad stelt de retributie op het gebruik van nutsvoorzieningen tijdens openbare kermissen 2023-2025 vast als volgt:
Artikel 1 Er wordt vanaf 1 januari 2023 een retributie gevestigd op het gebruik van nutsvoorzieningen door de exploitanten van kermisattracties tijdens de openbare kermissen op het grondgebied van de gemeente (enkel locaties Dorp/centrum).
Artikel 2 De retributie is verschuldigd door de exploitant van de kermisattractie die gebruik maakt van de nutsvoorzieningen zoals die worden ter beschikking gesteld door de gemeente.
De exploitant van de kermisattractie moet minimum 6 weken op voorhand zijn aanvraag tot aansluiting overmaken aan het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden in geval van stroomonderbreking of stroombeperking, wat ook de oorzaak ervan mag zijn.
Artikel 3 De retributie wordt als volgt vastgesteld voor het gebruik van elektriciteit, van water en het gebruik van de ter beschikking gestelde afvalrecipiënten worden de volgende tarieven toegepast :
Voor de kermissen tijdens jaarmarkt en op 21 juli worden de tarieven gehalveerd.
Bovenstaande tarieven zijn enkel geldig voor de locatie Centrum/Dorp (zie artikel 1).
Artikel 4 De retributie is verschuldigd door iedereen, natuurlijke en rechtspersoon, die voorafgaand aan de openbare kermis een aanvraag heeft ingediend.
Artikel 5 De retributie moet middels de aangeboden factuur betaald worden 14 dagen voor het begin van de kermis.
Artikel 6 De invordering van de retributie zal desgevallend gebeuren bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, zoals geregeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 7 Het voorgaande retributiereglement van 19 december 2019 op het gebruik van nutsvoorzieningen tijdens openbare kermissen 2020-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023.
Artikel 8 Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 3 Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid en de financieel directeur.