Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 25/01/2024 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Cindy Kenis, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Karine Cornelis, Gemeenteraadslid
Lise Gosseye, Algemeen Directeur

Diederik Lacayse heeft zijn ontslag als N-VA - lid en zetelt vanaf heden als onafhankelijk raadslid.

  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Jullie krijgen de verslagen van het fusiecollege doorgestuurd, daar haal je de belangrijkste informatie uit over de vorderingen van de gesprekken. Als je vragen hebt over de inhoud van deze verslagen, stel ze dan nu. Momenteel is het fusiecollege akkoord geraakt over een voorstel over het organogram en de werkplekken. Deze voorstellen worden nu besproken met de diensthoofden en het MAT. Later volgen de vakbonden en jullie raadsleden, waarna we het kunnen afkloppen. De werkgroepen gaan verder met de verdere uitwerking van de toekomstige werking van Lochristi 2.0. 

      • Welzijnsvereniging Audio. Ontwerpverslag algemene vergadering van 8 december 2023. Ter kennisname.

        Onderwerp en motivering

        In bijlage vindt u het ontwerpverslag van de Algemene Vergadering van welzijnsvereniging Audio van 8 december 2023 met als bijlage 4 de bundel met de aanpassing van het meerjarenplan.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;

        De statuten van de Welzijnsvereniging Audio, art. 20.

        Besluit

        Enig artikel De raad neemt kennis van het ontwerpverslag van de algemene vergadering van 8 december 2023 van Welzijnsvereniging Audio.

    • Besluit

      • Aansluiting op Vastgoedinformatieplatform (VIP) athumi en verwerkingsovereenkomst. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op de gemeenteraad van 25 mei 2023 werd de goedkeuring gegeven voor de toetreding tot het Vastgoedinformatieplatform (VIP) via Digitaal Vlaanderen. Dit platform maakt het mogelijk dat vastgoedinformatie digitaal opgevraagd en bezorgd kan worden en omvat naast de gebruikelijke informatie op het notarisattest bijkomende inlichtingen (zoals bijvoorbeeld over risicogronden, leegstaande en verwaarloosde gebouwen, kapmachtigingen). Deze informatie moet het potentiële kopers gemakkelijker maken om met kennis van zaken over te gaan tot het verwerven van een onroerend goed.
        De vastgoeddossiers die het lokaal bestuur Wachtebeke via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend. Het vastgoeddossier is een louter informatief document dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        In een eerste fase (tot 2024) konden enkel notarissen en vastgoedmakelaars het VIP gebruiken. Vanaf januari 2024 zal het gebruik decretaal ook voor andere professionele aanvragers alsook voor burgers opengesteld en verplicht worden.
        In de eerste fase kon de gemeente Wachtebeke aansluiten op het VIP via Digitaal Vlaanderen. Hiervoor werd in dezelfde gemeenteraadszitting een verwerkingsovereenkomst afgesloten. Zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het vastgoedinformatieplatform zal het Vastgoedinformatieplatform beheerd worden door het Vlaams Datanutsbedrijf, een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid, ook "Athumi" genoemd.
        Met hen moet met het oog op toetreding en in het kader van de verplichtingen rond informatieveiligheid een overeenkomst afgesloten worden.
        Voor het deel van de verwerkingsovereenkomst werd het advies gevraagd aan de functionaris voor gegevensbescherming. Dit werd positief geadviseerd op 16 oktober 2023 (zie bijlage).

        Voor het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een produ
        ct wordt een kost (retributie) aangerekend, te betalen door de aanvrager. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie. Naar aanleiding van de wijzigingen rond de werking van het Vastgoedinformatieplatform wordt het retributiereglement aangepast aan deze wijzigingen.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, §3;

        De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;

        De Grondwet, in het bijzonder artikel 173;

        Het decreet over het vastgoedinformatieplatform (VIP-decreet) van 22 december 2023;

        De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het ondertekenen van de verwerkingsovereenkomst met Vlaams Datanutsbedrijf, met merknaam 'Athumi', goed. Deze verwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP).

        Artikel 2  De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen de verwerkingsovereenkomst te ondertekenen en de bijhorende administratieve opvolging te verzorgen.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Vlaams Datanutsbedrijf/Athumi, dienst Grondgebied en de algemeen directeur.

      • Retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie. Aanpassing reglement. Ter goedkeuring

        Onderwerp en motivering

        Op de gemeenteraad van 25 mei 2023 werd de goedkeuring gegeven voor de toetreding tot het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Dit platform maakt het mogelijk dat vastgoedinformatie digitaal opgevraagd en bezorgd kan worden en omvat naast de gebruikelijke informatie op het notarisattest bijkomende inlichtingen (zoals bijvoorbeeld over risicogronden, leegstaande en verwaarloosde gebouwen, kapmachtigingen).
        In een eerste fase (tot 2024) zouden enkel notarissen en vastgoedmakelaars het VIP kunnen gebruiken. Vanaf januari 2024 zal het gebruik decretaal ook voor andere professionele aanvragers alsook voor burgers opengesteld en verplicht worden.

        Naar aanleiding van de invoering van het Vastgoedinformatieplatform werd een Retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad in mei 2023. Voorafgaand aan dit retributiereglement specifiek voor het verstrekken van vastgoedinformatie, werd een kost aangerekend via de Belasting op de afgifte van administratieve stukken 2022-2025. Met de wijzigingen rond de werking van het Vastgoedinformatieplatform dient ook het Retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie aangepast te worden.
        In het Decreet van 22 december 2023 werd het Vlaams Datanutsbedrijf, een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid, met merknaam 'Athumi', aangeduid als verantwoordelijke verwerker voor het Vastgoedinformatieplatform. Athumi zal in naam en voor rekening van het lokaal bestuur Wachtebeke de retributie innen bij de aanvrager van de informatie. Athumi zal deze bronretributie periodiek - maandelijks - integraal doorstorten aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.  

        Deze wijzigingen vragen om een aanpassing van het retributiereglement. Het modelreglement aangereikt door Digitaal Vlaanderen wordt overgenomen en werd aangepast aan de lay-out van Wachtebeke. Inhoudelijk zijn volgende verschillen op te tekenen:

        • In het bestaande reglement is er een vrijstelling voor 'openbare besturen' (artikel 3). In het modelreglement zijn er meer organisaties vrijgesteld (eveneens artikel 3) waaronder Vlaamse instanties, lokale overheden, politiezones, hulpverlengingszones.
        • De regeling wat te doen bij 'gebreke aan betaling in der minne zal (...) voor de betwiste niet-fiscale ontvangsten' (artikel 5) in het reglement van 25 mei 2023 werd niet weerhouden in het toekomstige reglement

        Een andere vrijstelling die optioneel voorzien was in het modelreglement, wordt niet weerhouden. Reden hiervoor is discussies voorkomen of het wel of niet onder deze vrijstelling valt en of aan de voorwaarden ervan zijn voldaan. Verder wordt voorgesteld om het modelreglement integraal over te nemen als nieuw Retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie.

        Het bedrag van de retributie blijft de keuze van het lokaal bestuur. Momenteel bedraagt deze € 100,00. Er wordt voorgesteld om dit te behouden. Bij de goedkeuring van het huidige retributiereglement in mei 2023 werd een lichte verhoging toegepast. Voor mei 2023 werd hier eveneens een kost voor aangerekend. Maar deze was lager en werd geïnd op basis van het Reglement betreffende belasting op afgifte administratieve stukken 2022-2025.
        In het kader van de fusie werd kort overleg gepleegd met het lokaal bestuur Lochristi. Er werd beslist om het afstemmen van de retributiereglementen mee te nemen in het fusietraject waarbij alle retributiereglementen onder de loep worden genomen en op mekaar worden afgestemd. Wijzigingen in het tarief kunnen ook op dat moment worden meegenomen. 

        Het bestaande retributiereglement wordt opgeheven en vervangen door het retributiereglement dat voorligt ter goedkeuring vanaf 1 februari 2024.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41, 14°;

        Het decreet over het vastgoedinformatieplatform (VIP-decreet) van 22 december 2023;

        De Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5-5.2.27;

        De ministeriële omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

        De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2023 betreffende het retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie 2023-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie goed als volgt:

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product; 

        Artikel 2 - Algemeen

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Wachtebeke een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].

        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

          • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
          • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • gerechtelijke overheden;
          • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
          • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

        Artikel 4 – Bedrag

        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag per kadastraal perceel

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

        100 EUR

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        Artikel 5 - Inning

        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Wachtebeke en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

        Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Wachtebeke wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Wachtebeke en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Artikel 7 – Ondertekening

        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Wachtebeke via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 8 – Inwerkingtreding en opheffing voorgaande reglementering

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1 februari 2024.

        Met de inwerkingtreding van voorliggend reglement wordt het bestaande Retributiereglement op het verstrekken vastgoedinformatie 2023-2025 (goedgekeurd mei 2023) opgeheven.

        Artikel 2 De inwerkingtreding van het aangepaste retributiereglement op het verstrekken van vastgoedinformatie is voorzien op 1 februari 2024. Op dat moment wordt het bestaande retributiereglement (goedgekeurd mei 2023) opgeheven. 

        Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst Omgeving en de financieel directeur.

      • Gebruiksovereenkomst tijdelijk gebruik Kerk Overslag. Verlenging. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In afwachting van de definitieve erfpachtovereenkomst werd er in het traject in de mogelijkheid voorzien om een tijdelijke gebruikersovereenkomst af te sluiten tussen de kandidaat-erfpachter en het lokaal bestuur. Op deze manier heeft de kandidaat-erfpachter het kerkgebouw reeds tijdelijk in gebruik genomen. Er werd een overeenkomst voor 1 jaar afgesloten met Brouwerij Broers. Deze werd reeds eenmaal verlengd.

        De erfpachtovereenkomst die, volgend op de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 werd getekend met de erfpachter bevatte een aantal deadlines die de erfpachter moest respecteren om de erfpacht definitief te maken. Deze betreffen het indienen en verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning (zie tijdslijn met betreffende deadlines in bijlage - de deadlines 4 september 2023 en 31 oktober 2023 werden niet gehaald).

        Omdat er tot op heden nog steeds geen omgevingsvergunning is ingediend in het kader van het definitief verkrijgen van de erfpacht van de kerk heeft het college de erfpachter uitgenodigd om in overleg te gaan rond dit dossier. Inmiddels is de oorspronkelijke timing immers niet langer aan te houden. Ook hierover zal het college met de erfpachter in overleg gaan.

        Aangezien het dossier nog niet werd afgerond dient er een verlenging van de periode van tijdelijk gebruik te worden voorzien. Om de rechten en plichten van beide partijen te vrijwaren wordt hiervoor een nieuwe gebruiksovereenkomst opgesteld. Deze wordt beperkt in tijd om de timing van het definitief verkrijgen van de erfpacht niet in het gedrang te brengen. 

        Op voorstel van het college wordt de overeenkomst voor het tijdelijk gebruik van de kerk voor bepaalde duur verlengd onder de voorwaarde dat er:

        - een omgevingsvergunning wordt ingediend

        - voor de activiteiten die gepland worden dient Brouwerij Broers CV zich tijdig in orde te stellen met de vigerende horecawetgeving 

        Indien er voor afloop van deze periode geen aanvraag omgevingsvergunning werd ingediend zal het tijdelijk gebruik stoppen. 

        Regelgeving

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40;

        De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag;

        De gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2023 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gebruikersovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de kerk van Overslag door Brouwerij Broers CV wordt beperkt verlengd voor een periode van 6 maanden.

        Artikel 2 Tijdens deze verlengingsperiode worden volgende voorwaarden opgelegd:

        1. Brouwerij Broers CV dient een omgevingsvergunning in voor 30 juni 2024

        2. voor de activiteiten die gepland worden dient Brouwerij Broers CV zich tijdig in orde te stellen met de vigerende horecawetgeving.

        Artikel 3 De overeenkomst wordt afgesloten in afwachting van het administratief afronden van het erfpachtdossier en treedt in voege op 1 januari 2024. De einddatum is vastgelegd op 30 juni 2024. De overeenkomst kan niet stilzwijgend verlengd worden.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Brouwerij Broers CV, de verantwoordelijke voor het gebouwenbeheer en de financieel directeur.

      • Toetreding raamcontract Telecomcontracten 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Door toe te treden tot het raamcontract 'Telecomcontracten 2023' van de Vlaamse Overheid kan het gemeentebestuur afnemen van de producten en diensten die zijn opgenomen in het raamcontract.

        Het facilitair bedrijf van de Vlaamse Overheid heeft een bestek met referentie 2022/HFB/MPMO/96984 op de markt gebracht bestaande uit verschillende percelen dit ter ondersteuning van hun telecommunicatiebehoeften. Dit omvat vaste en mobiele verbindingen, sip-ontsluiting, beheerde firewall, klassieke telefoonlijnen, etc.

        Het bestek bestaat uit 4 percelen:

        • Perceel 1: Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie bij beslissing van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 werd gegund aan Telenet BV, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Liersesteenweg 4;
        • Perceel 2: Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (iOT); bij beslissing van de Vlaamse Regering van 5 juli 2023 werd gegund aan Orange Belgium, NV, Belgische vennootschap, Bourgetlaan, 3 – 1140 Evere
        • Perceel 3: Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX) bij beslissing van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 werd gegund aan Telenet BV, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Liersesteenweg 4;
        • Perceel 4: Klassieke PSTN-Lijnen gegund aan Proximus NV, Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel

        De goedkeuring door het gemeentebestuur van deze raamovereenkomst leidt niet tot exclusiviteit. Het gemeentebestuur kan afnemen via andere raamcontracten of via een eigen marktbevraging.

        Bij de aankoop of het huren van diensten aangeboden in het raamcontract wordt nagegaan of de producten of diensten via andere raamcontracten en gebeurlijk via eigen marktbevraging worden aangeboden en worden prijs, mogelijkheden, SLA's, dienst na verkoop steeds in overweging genomen.

        Het raamcontract loopt voor een periode van maximaal 7 jaar:

        • Perceel 1 loopt van 23 augustus 2023 tot ten laatste 23 augustus 2030
        • Perceel 2 loopt van 23 augustus 2023 tot ten laatste 23 augustus 2030
        • Perceel 3 loopt van 26 augustus 2023 tot ten laatste 26 augustus 2030
        • Perceel 4 loopt van 1 september 2023 tot ten laatste 1 september 2030

        Het gebruik van een raamcontract zorgt voor administratieve vereenvoudiging, snellere doorlooptijden en scherpere prijzen.

        De toetreding tot het raamcontract zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Als bijlage zijn volgende documenten toegevoegd:

        • Gemotiveerde gunningsbeslissing voor perceel 1, Agentschap Facilitair Bedrijf van 05/07/23
        • Gemotiveerde gunningsbeslissing voor perceel 3, Agentschap Facilitair Bedrijf van 05/07/23
        • Gemotiveerde gunningsbeslissing voor perceel 2, Agentschap Facilitair Bedrijf van 05/07/23
        • Gemotiveerde gunningsbeslissing voor perceel 4, Agentschap Facilitair Bedrijf van 05/07/23
        • Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten Perceel 1 - Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie
        • Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten Perceel 3: Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)
        • Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten Perceel 2 - Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professionele gebruik en voor “Machine to Machine”(M2M) en “Internet of Things” (IOT)
        • Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten Perceel 4 – Klassieke PSTN lijnen
        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) en artikel 57 en artikel 43;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de toetreding tot het raamcontract “'Telecomcontracten 2023” van het Facilitair Bedrijf goed.

        Artikel 2 Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan:

        • ICT - verantwoordelijke lokaal bestuur Wachtebeke
        • ICT - verantwoordelijke lokaal bestuur Lochristi
        • Financieel Directeur
        • Het facilitair Bedrijf
      • Onderhoud Warandewijk, groenbuffer Sportterreinen, tuin De Kring, Stationsplein en traject Ramonshoek-Overslag. Lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023-241. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Onderhoud Warandewijk, groenbuffer Sportterreinen, tuin De Kring, Stationsplein en traject Ramonshoek-Overslag.” werd een bestek met nr. 2023-241 opgesteld door de Technische Dienst.

        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Basisopdracht (Onderhoud Warandewijk, groenbuffer Sportterreinen, tuin De Kring, Stationsplein en traject Ramonshoek-Overslag.), raming: € 62.360,00 excl. btw of € 75.455,60 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Onderhoud Warandewijk, groenbuffer Sportterreinen, tuin De Kring, Stationsplein en traject Ramonshoek-Overslag.), raming: € 62.360,00 excl. btw of € 75.455,60 incl. 21% btw.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 124.720,00 excl. btw of € 150.911,20 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op jaarbudgetrekenig met budgetcodes:

        Voor Warandewijk, Stationsplein en traject Ramonshoek- Overslag: 0200-00/6103530/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN

        Voor sportterreinen: 2024/GBB/0742-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Voor tuin De Kring: 2024/GBB/0705-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 10°;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, art. 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en art. 57;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, art. 90, 1°.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek met nr. 2023-241 en de raming voor de opdracht “Onderhoud Warandewijk, groenbuffer Sportterreinen, tuin De Kring, Stationsplein en traject Ramonshoek-Overslag.”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 124.720,00 excl. btw of € 150.911,20 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien op jaarbudgetrekening met budgetcodes:

        Voor Warandewijk, Stationsplein en traject Ramonshoek- Overslag 0200-00/6103530/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN

        Voor sportterreinen : 2024/GBB/0742-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Voor tuin De Kring : 2024/GBB/0705-00/6139999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst en de Technische Dienst.

      • Kostenloze grondafstand Molenhoek door VK VEKABO en Bouw Francis Bostoen aan de gemeente Wachtebeke. Ontwerpakte en meetplan. Voorlopige goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Een nieuw aangelegde wegenis, gelegen te Wachtebeke, Molenakkerstraat, volgens verkavelingsakte onder grotere oppervlakte gekadastreerd sectie B, onder de nummers 2360/B/7, 2360/D/7, 2360/E/7 en 2314/W/2, en volgens huidig kadaster gekadastreerd sectie B, nummers 2314A3 P0000, 2360L10 P0000, 2360G10 P0000, 2360E10 P0000, 2360A10 P0000 en 2360Y9 P0000, voor een totale oppervlakte volgens nagemeld metingsplan van tweeduizend vierhonderdenvijf vierkante meter (2.405m²).

        Bovenbeschreven goed behoort toe:

        - voor de grond, aan Naamloze Vennootschap VEKABO

        - voor de opstallen, aan Naamloze Vennootschap Bouw Francis Bostoen

        Gereserveerd perceelidentificatienummer
        Het kadaster heeft voor het bij deze verkochte onroerend goed het gereserveerd perceelidentificatienummer 2447V P0000 voorzien.

        Plan
        Zoals voorschreven goed afgebeeld staat en in gele kleur werd ingekleurd met aanduiding van de omcirkelde cijfers 1, 2, 3, 4, 5 en 6, op een plan opgemaakt door de heer Tom Pollet, landmeter-expert, werkend in dienst van Asset NV, beëdigd door de Rechtbank van 1ste aanleg te Gent, op 2 oktober 2023.
        Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 44472-10465 en werd sindsdien niet meer gewijzigd.

        De nieuwe aangelegde wegenis is definitief opgeleverd en kan ten kosteloze titel en tot algemeen nut worden overgedragen aan de gemeente.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 11°;

        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord dat de nieuw aangelegde wegenis, gelegen te Wachtebeke, Molenakkerstraat, volgens verkavelingsakte onder grotere oppervlakte gekadastreerd sectie B, onder de nummers 2360/B/7, 2360/D/7, 2360/E/7 en 2314/W/2, en volgens huidig kadaster gekadastreerd sectie B, nummers 2314A3 P0000, 2360L10 P0000, 2360G10 P0000, 2360E10 P0000, 2360A10 P0000 en 2360Y9 P0000, voor een totale oppervlakte volgens nagemeld metingsplan van tweeduizend vierhonderdenvijf vierkante meter (2.405m²) en dat behoort aan de naamloze vennootschap Vekabo en Bouw Francis Bostoen door de gemeente Wachtebeke kosteloos wordt overgenomen en ingelijfd in het openbaar domein. 

        Artikel 2 Deze kosteloze overdracht wordt van openbaar nut verklaard.

        Artikel 3 De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte voor de overdracht en het meetplan, zoals beide toegevoegd als bijlage, goed.

        Artikel 4 De notariële akte zal namens de gemeente Wachtebeke worden ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.

        Artikel 5 Alle kosten met betrekking tot deze overdracht zijn ten laste van de eigenaar.

        Artikel 6 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur.

      • Toetreding lokaal bestuur Maldegem bij Meetjesman. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal Bestuur Maldegem wil graag vanaf 2024 terug aansluiten bij Meetjesman.

        Volgens de statuten van Meetjesman moet elke gemeenteraad van de deelnemende lokale besturen dit nu op hun gemeenteraad ter goedkeuring voorleggen.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 30 oktober 2014 over de toetreding van Wachtebeke tot de regionale jeugddienst Meetjesman

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Cindy Kenis
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel De raad keurt de toetreding van het lokaal bestuur Maldegem bij Meetjesman goed.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 januari 2024 N-VA.

        Vraag 1 – aanpassing zone 30 (door raadslid Rudy Lootens)

        In Pottershoek tussen de zone 30 Warandewijk en de zone 30 schoolomgeving Dorp geldt een maximumsnelheid van 50 km per uur.
        Wij vragen om de zone 30 aan te passen vanaf rondpunt Zwaluwlaan – Pottershoek.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Dit is niet zo opgenomen in het mobiliteitsplan. De zone 30 is nog maar net geplaatst en de zone 50 moet nog overal geplaatst worden. Het is dus nog te vroeg om dergelijke wijzigingen al aan te brengen. Wanneer alle borden geplaatst zijn is het de bedoeling na enkele maanden het snelheidsplan te evalueren en eventueel aan te passen. Binnen deze legislatuur zouden de aanpassingen gerealiseerd moeten zijn.

        Vraag 2 – Stand van zaken snelheidsinformatieborden (door raadslid Rudy Lootens)

        Snelheidsinformatieborden beschikken over een gegevensregister.
        Wat zijn de geregistreerde metingen van de verkeersdrukte en snelheden in de Merelstraat en Dorp?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Deze gegevens worden niet uitgelezen. Dit is een zeer intensief werk (met een USB stick overal ter plaatse gaan). En deze gegevens zijn geen exacte gegevens. Wanneer je als voertuig passeert, dan start je bvb. eerst met een rode smiley (aan 35 km/u), dan een groene smiley (30/km), dan bvb. nog eens een groene smiley (28 km/u). Dit voertuig is dan 3 keer geregistreerd aan 3 verschillende snelheden. Dit zijn geen gegevens waar we iets mee zijn.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 januari 2024 CD&V.

        Vraag 1 - Snelheidsplan (door raadslid Ruud Smeets)

        Hoe evalueert het gemeentebestuur de invoer van het snelheidsplan?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        De zone 30 is nog maar net geplaatst en de zone 50 moet nog overal geplaatst worden. Wanneer alle borden geplaatst zijn is het de bedoeling na enkele maanden het snelheidsplan te evalueren en eventueel aan te passen. Binnen deze legislatuur zouden de aanpassingen gerealiseerd moeten zijn.

        Vraag 2 - Overledebrug en Kalvebrug (door raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Is het mogelijk een update te geven over de stand van zaken van de bruggen over de Moervaart, met name de Overledebrug en Kalvebrug?
        Zijn er recente ontwikkelingen, wanneer gaan de onderhoudswerkzaamheden van start?
        Wordt er ondertussen werk gemaakt van een lange termijn oplossing, vervangen en verplaatsen van de oude bruggen?

        De ANPR camera heeft meer dan 885 overtredingen vastgelegd. Zijn deze cijfers in dalende lijn of blijven de overtredingen zich opstapelen?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:

        Sedert oktober is ons medegedeeld dat er zeer dringend herstellingswerken moeten uitgevoerd worden aan Overledebrug. Voor de zoveelste maal bezwijkt deze brug onder het zware vrachtverkeer.
        Onmiddellijk hebben we toen als gemeente, i.s.m. de politie, een verbod afgekondigd voor vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton.
        In het begin werd dit verbod nauwelijks nageleefd. Tot we vanaf 1 december mobiele snelheidscamera’s hebben geplaatst aan de brug. Tot en met 23 januari werden er 1356 overtredingen geverbaliseerd met een totale boeteopbrengst van 249.203,28 euro.

        Mooie opbrengst voor de federale overheid want als gemeente hebben we daar geen cent van.

        De camera’s betalen we nu al twee maand ( 4.700 euro per maand), terwijl het niet onze brug is en we ook niet verantwoordelijk zijn voor de schade aan de brug die telkens door dit doorgaand vrachtverkeer wordt aangericht.
        We hebben gevraagd om een gesprek te hebben met de Vlaamse Waterweg over de kosten van deze camera’s. We wachten nog op een antwoord.

        We kregen toen ook in oktober het bericht dat begin januari 2024 de brug zou weggenomen worden voor herstelling en dat die herstelling wel eens 3 maanden zou kunnen duren.
        Tot op heden (25 januari) hebben we geen enkele informatie over de startdatum van het wegnemen van de brug.
        Wel dat de start der werken niet voor het krokusverlof zal gebeuren.

        Over de toekomst van de bruggen hebben we de voorbije maanden zeer constructieve gesprekken gehad met de Vlaamse Waterweg.
        De collega burgemeesters van Lokeren, Lochristi en Moerbeke en mezelf hebben gevraagd om hierover verder overleg te hebben met de Vlaamse Waterweg.
        En later met de bevoegde minister Peeters. We hebben afgesproken met de collega-burgemeesters om gezamenlijk aan te dringen op een snelle aanpak, want ook Moerbeke zit in dezelfde situatie. Er zijn al te veel slachtoffers gevallen omdat die vrachtwagens door onze gemeente passeren, terwijl ze hier niet horen.

        Onze twee bruggen over de Moervaart dateren van 1945 en zijn beschermd. Het verkeer van 1945 is grondig verschillend van het huidige verkeer. Minstens om de twee jaar worden deze bruggen kapotgereden door doorgaand vrachtverkeer en zware landbouwvoertuigen. Wachtebeke dringt al lang aan om een structurele oplossing, waarbij de trechterfunctie blijft behouden en toch nieuwe bruggen worden gebouwd die dit verkeer aan kunnen. De Vlaamse Waterweg is ook van mening dat de beschermde bruggen verplaatst moeten worden verder op de Moervaart, waarbij ze dan dienst zouden doen door voor de zwakke weggebruikers, maar dit zou pas kunnen vanaf 2027.

        Vanwege het vriesweer zijn de werken nog niet kunnen aanvangen aan de brug. Tijdens een inspectie eerder deze maand is gebleken dat ook de brug niet beweegbaar is tijdens vrieskoude. Morgen, vrijdag, is er opnieuw een afspraak ingepland met een firma om ter plaatse te gaan kijken. In de loop van de daaropvolgende week zal dan een planning kunnen opgemaakt worden.
        Wat het ongeval op de Walderdonk betreft heeft minister Peeters op een parlementaire vraag beslist om een MIA Quickscan project te lanceren. Dit impliceert dat er een verkeerspsycholoog werd aangeduid. De analyse beperkt zich niet enkel tot hoe we de infrastructuur kunnen verbeteren, maar focust ook op het gedrag van de veroorzaker, het slachtoffer en andere betrokken verkeersdeelnemers. Er zal ook onderzocht worden welke quick wins er gerealiseerd kunnen worden
        Daarnaast onderzoekt het AWV op vraag van het gemeentebestuur de mogelijkheid om een vrachtwagensluis te plaatsen. Ook bekijkt het AWV of het fietspad doorheen het Kloosterbos in het voorjaar gefatsoeneerd kan worden.
        Verder wordt er extra belijning (randbelijning) voorzien om extra aandacht te vestigen op de overgang van fietspad naar fietssuggestiestrook.
        Tot slot loopt het project voor de volwaardige herinichting van de N449 met veilige fietspaden verder en wordt er gestreefd naar een opstart van de werken in 2025.

        Vraag 3 - Safarkensmarkt 2024 (door raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Hoe verloopt de voorbereiding voor de Safarkensmarkt in 2024?
        Zijn de benodigde stappen genomen om een succesvol evenement te garanderen en zijn er specifieke plannen of vernieuwingen voor de markt dit jaar?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        Er zijn nog geen noemenswaardige plannen voorgesteld voor de Safarkensmarkt. Ik ben nog altijd aan het wachten op de positieve inbreng die ging voortvloeien uit de door u aangevraagde evaluatievergadering en waar u niet aanwezig was. De volgende vergadering wordt er zeker gesproken over de Safarkensmarkt en daarna komen we samen met de verenigingen om te evalueren.

        Vraag 4 - Onderhoud wegen (door raadslid Ronny Droesbeke)

        In de Stationsstraat zijn er veel putten. Kan een herstel van de weg gepland worden?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        De putten zijn gevuld deze week en stonden al lang op de planning maar door het slechte weer kon dit niet meteen gebeuren.

        Vraag 5 - Bedrijventerrein Walderdonk (door raadslid Ronny Droesbeke)

        Hoe ver staat het gemeentebestuur met de ontwikkeling van deze KMO-zone?

        Antwoord raadslid André Chalmet:

        De gemeente heeft een RUP opgemaakt, maar zal dit terrein niet zelf ontwikkelen.

        Het overgrote deel van deze gronden zijn eigendom van het OCMW van Gent.

        De stad Gent heeft laten weten dat er voor 2025 geen gronden zullen verkocht worden die buiten het grondgebied van de stad liggen.

        Jammer maar helaas zal er in dit jaar geen KMO zone kunnen ontwikkeld worden.

        Vraag 6 - Knooppunt R4 Wachtebeke (door raadslid Ronny Droesbeke)

        Kan het gemeentebestuur een stand van zaken geven en een eventuele start van de werken?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Op de laatste stuurgroepvergadering december 2023 werd gezegd dat de werken eerst zullen starten in Sint-Kruis-Winkel met korte tijd daarna in Wondelgem. Voor de werken in Wondelgem dient er heel wat aarde weggevoerd te worden. Dit zou naar Wachtebeke komen omdat hier de R4 boven het kruispunt N449 en oprit Arcelor Mittal zou komen te liggen. We gaan dus lange tijd de aarde in hoogte zien aangroeien maar de uiteindelijke werken starten na Wondelgem. Een exacte timing is er nog niet. Je kan alles volgen op Knooppunt Wachtebeke — R4WO of algemeen R4WO.

      • Vraag van de burger

        Onderwerp en motivering

        Engie dient voor de derde maal een omgevingvergunningsaanvraag in voor windturbines te Wachtebeke thv Langelede-Catharinastraat.

        In 2010 én 2016 bracht het college van burgemeester en schepenen Wachtebeke ongunstig advies uit aangaande de 2 eerdere aanvragen voor windturbines op deze locatie.

        Aangezien het in dit geval over een quasi identieke aanvraag gaat als in 2016 heb ik volgende vraag aan de gemeenteraad:

        mogen wij ervan uitgaan dat het college van burgemeester en schepenen Wachtebeke en gemeenteraadsleden zich opnieuw zullen verzetten tegen deze nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag door Engie. Zo ja, op welke manier?

        Antwoord Rudy van Cronenburg:

        Het is inderdaad de derde maal dat Engie een vergunningsaanvraag indient in deze buurt.

        De vorige twee kregen telkens een negatief advies van het college en de gemeenteraad. Ook waren er vele honderden bezwaarschriften van de inwoners.

        Enkele maanden geleden vroeg Engie een gesprek met ons college om hun nieuwe plannen voor te stellen en om een informatievergadering te houden over deze aanvraag.

        We zijn zeker voorstander van meer windturbines op onze gemeente, dat zou ons klimaatplan zeker fors vooruithelpen. Maar ieder voorstel moet bestudeerd worden op zijn wenselijkheid op de gekozen locaties. 

        We hebben die plannen bestudeerd en stellen vast dat deze plannen niet zwaar verschillen van de vorige aanvragen. Daarom hebben we geen toestemming gegeven voor een voorafgaand gesprek met ons. Uiteraard waren we akkoord dat er een informatieavond zou worden gepland.

        De infovergadering is recent doorgegaan. Nu moet de aanvraag gebeuren met een openbaar onderzoek waarin iedereen de kans krijgt zijn/haar positieve of negatieve reacties te geven.

        Daarna zal onze dienst Ruimte deze eventuele bezwaren onderzoeken en een advies overmaken aan het schepencollege. We kunnen niet vooruitlopen op deze wettelijke regeling. Het moet wettelijk niet maar we willen dan, zoals bij de vorige maal, ieder gemeenteraadslid de kans geven zijn/haar advies te geven, met kennis van zaken. In 2016 gaven alle raadsleden van alle partijen een negatief advies over de aanvraag.  

        De uiteindelijke beslissing ligt echter bij minister Demir. Binnen enkele maanden kunnen we ons duidelijk uitspreken.

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Cindy Kenis
Waarnemend Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad