Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:
▪ het bereiken van de vastgelegde doelstellingen en het kennen en beheersen van risico’s
▪ het naleven van wetgeving en procedures▪de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersrapportering
▪ een effectieve en efficiënte wijze van werken en economische inzet van beschikbare middelen
▪ de bescherming van activa en het voorkomen van fraude.
Het organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur bepaalt hoe dit moet gebeuren (bv. de procedures, controlemaatregelen). Dat systeem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de diensten. Een aantal onderdelen van dit systeem zijn ook decretaal bepaald (bv. visum).
Organisatiebeheersing is dus een middel om de doelstellingen te bereiken en een continue opdracht waar al de medewerkers dagelijks, al dan niet bewust, mee bezig zijn.
In 2021 wordt er uitzonderlijk pas in september gerapporteerd.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 219, lid 2.
Art. 1 De OCMW-raad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2020.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemeen directeur.
In de regelgeving van BBC2020 is voorzien dat alle besturen een tussentijdse rapportering over het 1e semester moeten voorleggen aan de OCMW-raad ten laatste voor het einde van het derde kwartaal van het betrokken jaar. De tussentijdse rapportering omvat:
- doelstellingenrealisatie
- schema J1 en T2
- wijziging in assumpties en wijziging in financiële risico's
het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29;
het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, artikel 263 ev;
het Gemeentedecreet van 15/07/2005;
Art. 1 De OCMW-raad neemt kennis van de tussentijdse BBC-rapportering van 30 juni 2021.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
De sectorale akkoorden die sinds 1993 afgesloten zijn, hebben een juridische basis gekregen met het Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007 en het Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010.
In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
De rechtspositieregeling (RPR) voor het personeel van het lokaal bestuur van Wachtebeke dient regelmatig up to date worden gehouden.
De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:
- invoer van art 116bis:
Kandidaten die ten hoogste 36 maanden eerder geslaagd zijn voor gelijkwaardige selectieproeven voor een functie bij het het lokaal bestuur in dezelfde graad als de vacante functie, worden geheel of gedeeltelijk vrijgesteld van deelname aan de selectieproeven. De aanstellende overheid beslist over de gelijkwaardigheid van de selectieproeven.
- aanpassing van het minimumbedrag van het geschenk bij anciënniteit en pensionering aan de wettelijke barema's
- correctie van een aantal materiële vergissingen
De aangepaste RPR werd besproken met de vakbonden in het BOC van 3 september 2021.
Aan de OCMW-raad wordt gevraagd om de aangepaste RPR goed te keuren.
het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de Rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
de Omzendbrief KB/ABB 2020/2 Omzendbrief sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen.
Art. 1 De OCMW-raad keurt de aangepaste versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente en OCMW goed.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan de personeelsdienst en het BOC.
De CRA (coördinerend en raadgevend arts) voor WZC De Mey heeft na vele jaren zijn ontslag als CRA ingediend.
De positie werd vacant gesteld overeenkomstig de vigerende regelgeving (KB 21 september 2004, BVR 27 november 2015). De vacature werd verspreid via de huisartsenkringen.
Kandideren kon tot 13 juni 2021. We mochten 1 kandidatuurstelling ontvangen.
Dr. Margot Van Den Biesen stelde zich via een brief toegevoegd als bijlage bij de mail van dd. 20 juni kandidaat als CRA. Dr. Margot Van Den Biesen is huisarts, geassocieerd in de huisartsenpraktijk 'huisartenshuis10' te Wachtebeke. De kandidatuurstelling van dokter Van Den Biesen als CRA wordt gesteund door huisartsenkring Vemehak vzw.
Haar aanstelling als CRA van WZC De Mey start op 1 oktober 2021 en is voor onbepaalde duur.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
het Koninklijk Besluit van 21 september 2004 houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning als rust- en verzorgingstehuis, als centrum voor dagverzorging of als centrum voor niet aangeboren hersenletsels, en alle latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming;
het Besluit van de OCMW-raad Wachtebeke van 25 mei 2021 met betrekking van de openstelling van de vacature en de voorwaarden van de aanstelling.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 De OCMW-raad keurt de aanstelling van dokter Margot Van Den Biesen als nieuwe CRA voor WZC De Mey goed. Haar aanstelling start vanaf 1 oktober 2021 en is voor onbepaalde duur.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan dr. Van Den Biesen en de directie van het WZC.
Het huidige oproepsysteem in het woonzorgcentrum dateert van 1997, toen het huidige woonzorgcentrum gebouwd werd. Met dit systeem kunnen bewoners een noodoproep uitvoeren, en komt dit op de beepers van het zorgpersoneel.
Een vernieuwing van het systeem dringt zich echter op gezien de ‘leeftijd’ van het systeem en het schaars worden van materialen en wisselstukken voor herstellingen en vervangingen.
Het oproepsysteem laat bewoners die hulp nodig hebben toe om het zorgpersoneel van dienst te verwittigen. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van alarmknoppen bij het bed en in de individuele badkamer. Bij een oproep gaat er ook een waarschuwingslamp branden in de gang, zodat het zorgpersoneel snel de juiste kamer kan vinden.
Er wordt ook dwaaldetectie voorzien.
Het oproepsysteem heeft koppelingen met de brandcentrale.
Er dient 24/7 live monitoring voorzien te worden: verregaande monitoring van antennes en oproepknoppen.
In het kader van de opdracht “Leveren en installeren oproepsysteem ” werd een bestek met nr. 2021-157 opgesteld door OCMW - Wachtebeke;
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw;
Voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
27 oktober 2021 om 10.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
De uitgave voor deze opdracht voorzien is in in het meerjarenplan 2020-2025 onder de jaarbudgetrekening 2021/GBB/0953-06/2300000/OCMW/VB/IP-GEEN voor een bedrag van 75.000,00 €;
Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en artikel 326-341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°.
Art 1. De OCMW-raad keurt het bestek met nr. 2021-157 en de raming voor de opdracht “Leveren en installeren oproepsysteem ”, opgesteld door OCMW - Wachtebeke goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- ASCOM (BELGIUM) NV, Belgicastraat 11 te 1930 Zaventem;
- TELEVIC GROUP NV, Leo Bekaertlaan 1 te 8870 Izegem;
- ESSEC TELECOM SYSTEMS NV, Schoebroekstraat 48 te 3583 Paal;
- 25-8, Durmelaan 7a te 9880 Aalter.
Art 4. De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 27 oktober 2021 om 10.00 uur.
Art. 5 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de jaarbudgetrekening 2021/GBB/0953-06/2300000/OCMW/VB/IP-GEEN voor een bedrag van 75.000,00 €.
Art. 6 Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Art. 7 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de adjunct-directeur van het WZC en de financieel directeur.
Het lokaal bestuur wenst de voormalige drukkerij, gelegen te Wachtebeke, Dorp 51 en eigendom van Dimitri Sonneville en Veerle Bruggeman, Dorp 53 te Wachtebeke te huren met als doel het onderbrengen van de sociale dienst van OCMW Wachtebeke. De sociale dienst is momenteel gehuisvest in de gebouwen/bijgebouw van het Oud Rusthuis. Dit gebouw dient te worden leeggemaakt waardoor de sociale dienst een nieuwe huisvesting nodig heeft.
Er dienen werkplekken te worden voorzien voor 9 medewerkers. Bovendien is er een onthaalruimte nodig om cliënten van de sociale dienst te ontvangen. Het pand van de voormalige drukkerij is hiertoe voldoende groot.
Daarenboven is de centrale ligging van het pand (in het dorp op enkele stappen van het gemeentehuis) een gunstige ligging voor de sociale dienst.
Om het pand geschikt te maken als werkplek voor 9 medewerkers (bureelruimtes) en als onthaalruimte voor de cliënten zullen er een aantal aanpassingswerken dienen te gebeuren. De voorliggende huurovereenkomst bepaalt dat deze door de huurder, het bestuur, zullen worden gedragen. Hiertoe zullen de nodige budgetten worden voorzien.
De maandelijkse huurprijs bedraagt €1600.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 56 §3;
Burgerlijk wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, afdeling 2 bis (handelshuur).
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met het afsluiten van een huurovereenkomst tot het huren van de voormalige drukkerij gelegen te Wachtebeke, Dorp 51 en eigendom van Dimitri Sonneville en Veerle Bruggeman, Dorp 53 te Wachtebeke voor huisvesting van de sociale dienst van OCMW Wachtebeke .
Art. 2 Het bestuur huurt het vermelde goed:
- tegen betaling van een maandelijkse huurprijs van €1.600, exclusief kosten, vanaf 1 oktober 2021.
- onder de voorwaarden , zoals vermeld in de ontwerp-overeenkomst die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Art. 3 De huurovereenkomst zal namens het lokaal bestuur Wachtebeke wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur, wnd.
Art. 4 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de heer en mevrouw Sonneville-Bruggeman, het secretariaat en de financieel directeur.
Op 12 april 2021 verleende het vast bureau zijn principiële goedkeuring om de middelen verbonden aan het KB van 24 december 2020 houdende maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van de dienstverlening van OCMW's en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen voor de inzet van de subsidie, gezamenlijk in te zetten voor de uitbreiding van de werking Samen1Plan in de regio Scheldekracht.
Deze extra ondersteuning sluit aan bij de reeds bestaande samenwerking voor de lokale besturen uit de regio Scheldekracht. Binnen de werking van Samen1Plan is er een voltijdse psycholoog ter beschikking gesteld van de lokale besturen.
Het project beoogt de psychologische hulpverlening voor kinderen en jongeren van 3 tot 25 jaar die te maken hebben met milde tot matige psychische moeilijkheden.
Voor de uitvoering van het project is de taakverdeling als volgt :
voor het lokaal bestuur :
- de aanmelding van nieuwe gezinnen, jongeren en kinderen
- het ter beschikking stellen van de subsidies, toegekend in het kader van het KB van 24 december 2020 (voor Wachtebeke : € 1.973,00). Er worden geen eigen middelen van het lokaal bestuur ingezet.
- het beschikbaar stellen van een locatie waar de begeleidingsgesprekken kunnen doorgaan
- participatie bij vragen, rapportage of informatie van Samen1Plan
voor Samen1Plan :
- de aanwerving en omkadering van een bijkomende medewerker (0,5 VTE). Samen1Plan stelt een psycholoog (0,5 VTE) ter beschikking gedurende 12 maanden.
- de opvolging van de begeleidingstrajecten en het verlenen van psychologische ondersteuning aan kinderen, jongeren en gezinnen
- het rapporteren en informeren van de lokale besturen over de werking
Samen1Plan streeft ernaar om in elk lokaal bestuur minstens 1 dagdeel per week fysiek aanwezig te zijn.
De samenwerking vangt aan na goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en het overmaken van de financiële middelen ten bedrage van € 1.973,00 aan Samen1Plan.
het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
de principiële goedkeuring van het Vast Bureau van 12 april 2021 betreffende de samenwerking met diverse gemeenten inzake het psychosociaal welzijn.
Art. 1 De OCMW-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Merelbeke, Destelbergen, Melle, Wetteren, Wachtebeke en Samen1Plan Gent-Scheldekracht goed.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur, de sociale dienst en Samen1Plan.
Schriftelijke vragen gemeenteraad 30 september 2021 CD&V.
Vraag 1 - Bezetting Rusthuis (raadslid Ronny Droesbeke)
De bezetting in het rusthuis is al maanden niet 100%.
Worden er acties voorzien om deze kamers wel bezet te krijgen? Wat zijn de financiële gevolgen van de leegstand, nu de coronasteun stopt?
Antwoord schepen Christine Bax
- De problematiek is ons zeker welbekend. Er worden verkennende gesprekken gevoerd voor een samenwerkingsverband. Zit nog in de snuffelfase . Ondertussen bekijken we intern hoe we dit kunnen aanpakken. De leegstand lijkt structureel te worden, dat is een voorzichtige prognose, we bekijken een eventuele vermindering van het aantal kamers.
- Financiële weerbots ? Momenteel houden de leegstand en het tekort aan personeel mekaar financieel wat in balans. Uiteraard een situatie die niet kan blijven duren.
Namens de OCMW-raad,
Namens OCMW-raad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Linda Van Himme
Voorzitter OCMW-raad