Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 24/11/2022 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        De evaluatievergadering raadsleden, is bij ons positief geëvalueerd. We hebben ook positieve reacties ontvangen van de raadsleden. Opsplitsen van werkgroepen in zalen wordt wel aanbevolen om verstaanbaar te kunnen overleggen. 

        Vraag vanuit de raad om verslag van deze bijeenkomsten met de raadsleden te krijgen. Vraag ook om thema’s die op de bijeenkomsten met de raadsleden worden besproken, op voorhand te krijgen.    

        • Voorbereidingsfase eind september afgerond met oplevering “Fusie in cijfers” en verfijnd plan van aanpak
        • Middenin ontwerpfase (okt ’22-juni ’23) met als doel om in voorjaar 2023 te komen tot een goede en bekrachtigde (door cbs’en en raden) kompasnota, die richting geeft voor de nieuwe gemeente
        • Om daartoe te komen werken we met een aantal tussenstappen
          • 4 werksessies (met de stuurgroep om de grote krijtlijnen te bepalen en fundamenten te leggen voor de nieuwe gemeente (visie over ‘waar we willen gaan op inzetten’, doelstellingen, evenwicht vinden tussen wat we als gemeente WILLEN en wat we KUNNEN (financieel, organisatorisch) en inventariseren en analyseren van de samenwerkingsverbanden en intercommunales)
          • 3 werkgroepen die dieper inzoomen op het “Dienstverleningsmodel” (welke locaties, welke infrastructuur, digitaliseringsnoden, kanaalstrategie,…), “Organisatiemodel en HR” (organisatiestructuur, kernwaarden, HRM-beleid, arbeidsvoorwaarden, …) en “Toekomstgericht ICT-beleid” (plan van aanpak om ICT-infrastructuur klaar te stomen voor de integratie, rol en meerwaarde van digitalisering, visie op toekomst,…)
          • Resultaten uit deze werksessies zullen samengebracht en samengevat worden tot de klemtonen in de kompasnota voor de nieuwe gemeente
        • Communicatieplan (dat de hoofdlijnen beschrijft van het communicatietraject tot de start van de nieuwe gemeente) werd verder uitgewerkt en goedgekeurd door stuurgroep;
        • Informatiemomenten voor raads- en BCSD-leden (9 november) en personeelsleden (15 november) hebben plaatsgevonden om stand van zaken te geven en hen ook te betrekken (gesprekstafels om ontwerp-visie te bespreken, vraaggesprek, kennismakingsronde,…)
        • Wordt vervolgd met volgende infomomenten:
          • Woensdag 8 maart: infomoment raads- en bcsd-leden (Wachtebeke)
          • Dinsdag 14 maart: infomoment personeel (Lochristi)
          • Maart/april: gecoördineerde informatieronde naar bevolking, format wordt verder voorbereid en uitgewerkt; bewuste keuze om dit te doen na afkloppen van kompasnota, omdat we dan al iets meer te vertellen zullen hebben
    • Besluit

      • Toetreding raamcontract maaltijdcheques Vlaamse Overheid van 1 januari 2023 tot 31 december 2026. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Sinds 1 januari 2019 zijn we ingestapt in het raamcontract van de Vlaamse Overheid voor de levering van elektronische maaltijdcheques (perceel 2) voor een periode van 48 maanden.  (bestek 2015/HFB/OA/32100). Deze opdracht werd toegewezen aan Edenred Belgium NV.
        Het huidig contract voor de levering van de maaltijdcheques loopt op 31 december 2022 ten einde.

        Het voorstel van de personeelsdienst is om opnieuw in te tekenen op het (nieuwe) raamcontract van de Vlaamse Overheid voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques. (bestek 2019/HFB/OP/59092).
        Dit raamcontract van de Vlaamse Overheid heeft een looptijd tot 31 maart 2024 en we kunnen intekenen voor een termijn van 48 maanden, welke start op 1 januari 2023.

        Deze raamovereenkomst omvat ook een aanvullend aanbod voor ecocheques,... waarop we kunnen intekenen via het instapformulier.

        Deze opdracht werd door de Vlaamse Overheid gegund aan Edenred Belgium NV. 

        In principe zijn er geen grote wijzigingen t.o.v. vroeger en zal de betaalwijze ongewijzigd blijven. Enkel de kosten van de vervangkaarten wijzigen.

        PRIJZEN

        Omschrijving Eenheid Prijs
        dienstverleningskost uitgifte van maaltijdcheques cheque € 0,0003
        Vervangen kaarten kaart € 1,00
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in klassieke sectoren;

        De gemotiveerde gunningsbeslissing van de Vlaamse Gemeenschap, ondertekend op 17 maart 2020 door de administrateur-generaal van het Facilitair Bedrijf betreffende raamovereenkomst voor aanneming van Diensten - Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques - bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 - Openbare procedure.

        Motivering onthouding

        Voor het toetreden tot een raamcontract is er geen visum nodig van de financieel directeur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad beslist om in te schrijven op het lopende raamcontract van de Vlaamse Overheid voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische maaltijdcheques voor een periode van 48 maanden vanaf 1 januari 2023. 

        Artikel 2 De gemeenteraad beslist om gebruik te maken van het aanvullend aanbod voor de levering van elektronische ecocheques.

        Artikel 3 Het ondertekend instapformulier zal bezorgd worden aan de dienstverlener (majoraccounts-be@edenred.com) en de aanbestedende overheid (aankoopcentrale@vlaanderen.be)

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur en de personeelsdienst

      • Erfpachtovereenkomst met Fluvius voor een perceel grond langs Axelsvaardeken. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Er zijn rioleringsprojecten voorzien in het Axelsvaardeken: WCB3021 (Axelsvaardeken tussen Kalve en Moervaart) en WCB3022 (Axelsvaardeken tussen Kalve en fietssnelweg). Enkel project WCB3021 wordt momenteel verder uitgewerkt. WCB3022 zal pas worden opgestart na sanering van Axelsvaardeken ten noorden van de fietssnelweg. Het kruispunt Axelsvaardeken/Kalve wordt mee in de eerste fase hernieuwd. Om de snelheid op het traject Moerbeke – Wachtebeke te beperken wordt er een plateau aangelegd. Verder wenst de gemeente de cabine van Fluvius te verplaatsen enerzijds om de verkeersveiligheid (zichtbaarheid) van het kruispunt te verbeteren en anderzijds om de aanleg van het gescheiden stelsel i.f.v. de nutsleidingen te optimaliseren. De gemeente en Fluvius zijn onderling overeengekomen dat de bestaande cabine zal worden gesloopt en dat er een nieuwe cabine in Axelsvaardeken zal worden gebouwd.

        In het college van 12 september 2022 werd er een principieel akkoord gegeven over de locatie van de nieuwe cabine.

        Gemeente Wachtebeke dient voor de inrichting en uitbating van de cabine een erfpachtrecht aan Fluvius te verlenen op een gedeelte van de ondergrond.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 tweede lid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad geeft haar goedkeuring om een erfpacht af te sluiten met Fluvius op basis van onderstaande voorwaarden: 

        Voorwerp

        Een erfpachtrecht op een (deel van een) perceel grond met een oppervlakte van 27,50 m², gelegen te
        Wachtebeke, langsheen Axelsvaardeken,
        gekend ten kadaster als Wachtebeke, 3de afdeling, sectie B, deel openbaar domein, zoals aangeduid
        op bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de erfpachter.

        Bestemming

        De erfpacht wordt verleend met als doel het oprichten van een elektriciteitscabine.

        Duur

        Huidige erfpachtovereenkomst wordt aangegaan voor een termijn van 99 jaar welke aanvang neemt bij
        het verlijden van de notariële akte. Deze termijn geldt eveneens voor de eventueel hieraan verbonden
        erfdienstbaarheden.

        Vergoeding

        Als enige vergoeding voor het vestigen van het erfpachtrecht op het perceel grond, is de erfpachter elk
        jaar aan de erfpachtgever een recht (cijns of canon) verschuldigd.
        Beide partijen gaan akkoord om de jaarlijkse betalingen te vervangen door een eenmalige vergoeding
        voor het vestigen van dit erfpachtrecht van € 1/m² (één euro), betaald bij het verlijden van de notariële
        akte. De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat deze vergoeding niet onderhevig is aan enige
        aanpassing.
        Voor de eventuele erfdienstbaarheden wordt geen vergoeding betaald.

        Kosten notariële akte

        De kosten van de notariële akte zijn ten laste van de erfpachtgever.

        Artikel 2 De burgemeester en algemeen directeur zijn gemachtigd om de erfpachtakte te tekenen voor de gemeente.

      • Fluvius. Gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein. Verlenging vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan nutsvoorzieningen.

        Argumenten:

        -Het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;

        -Het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;

        -De goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

        -Het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;

        -Het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;

        -De actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaalconcept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;

        Het huidige retributiereglement vervalt in principe per 31 december 2022.

        De forfaitaire bedragen voor de periode 2023-2024-2025: Jaarlijkse bijdrage aan Wachtebeke: gas € 3.875,68 elektriciteit € 15.563,81 (totaal: € 19.439,49).

        Fluvius vraagt uiterlijk eind december 2022 de goedkeuring van de verlenging van het retributiereglement vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 december 2025.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Algemeen

        Er wordt aan de eigenaar van elke nuts­voor­ziening een retributie aan­ge­­rekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het ge­meen­telijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeen­te­we­gen.

        Permanente nutsvoorzieningen zijn:

        - alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

        - alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen.

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

        Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van de werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemde deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

         Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 de­cember 2025.

         Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter open­lig­gende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voet­paden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. 

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet- periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

        Artikel 3 -  Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onder­­­­houdswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

        Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grond­gebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

        Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet- periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de gemeente.

        Artikel 4 - Inning

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. 

        Artikel 5 - Definitief karakter

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

        Artikel 6 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan FLUVIUS via: vennootschapssecretariaat@fluvius.be. en aan  de financieel directeur.

      • Retributiereglement voor vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door gemeentelijke vrijetijdsdiensten. Aanpassing. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In 2019 werd het retributiereglement Vrije Tijd goedgekeurd door het college en de gemeenteraad (GR 21 november 2019). Onder artikel 5 stond dat de tarieven jaarlijks zouden geïndexeerd worden, maar dit gebeurde tot op heden niet.

        Deze indexering werd nu wel berekend.

        Bijgevoegd ook het overzicht van de geïndexeerde bedragen, opgemaakt door de financieel directeur en het advies van bib en cultuur omtrent de aanpassing van hun tarieven.

        Op voorstel van het college wordt gevraagd om deze tarieven voor alle activiteiten vanaf kalenderjaar 2023 goed te keuren.
        Voor de lessenreeksen januari - april 2023 zijn de inschrijvingen reeds voorzien in december 2022. De nieuwe tarieven voor de lessenreeksen zullen dus van toepassing zijn vanaf de reeks april - juni 2023.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2019 betreffende het retributiereglement voor vrije tijdsactiviteiten georganiseerd door de gemeentelijke vrije tijdsdiensten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad gaat akkoord met de indexering van de tarieven vrije tijd vanaf 2023, de tariefaanpassing van de lessenreeksen vanaf april 2023 en de vraag van de dienst cultuur en de bibliotheek om de tarieven naar beneden af te ronden. 

      • Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke. Budgetwijziging 2022 nr. 1 en bijhorende strategische nota. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 3 oktober 2022 volgende documenten ingediend:

        - budgetwijziging 2022 nr. 1;

        - strategische nota bij de budgetwijziging nr. 2022-1.

        Regelgeving

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder artikel 41 en 43;

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;

        De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 nr. 1 en de strategische nota bij de budgetwijziging nr. 2022-1 van de parochie Sint-Catharina Wachtebeke goed.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Bisdom Gent (Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent), de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen (Gouvernementstraat 1, 9000 Gent) de kerkfabriek Sint-Catharina (p/a Voorzitter Christiaan Scheire, Walderdonk  64, 9185 Wachtebeke) en aan de financieel directeur.

      • Maatregelen in het kader van de stijgende energieprijzen. Uitvoering beslissing tot wijzigen brandregime openbare verlichting. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De gemeente heeft in de gemeenteraad van 29 september 2022 beslist om maatregelen te nemen in het kader van de stijgende energieprijzen. Er werd in de gemeenteraad voorgesteld om wijzigingen aan te brengen aan het brandregime en maximaal te doven op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zondag tussen 23u en 5u.

        Fluvius heeft een overzicht bezorgd aan de gemeente Wachtebeke van de cabines die de zwaarste belasting hebben. In een eerste fase kan Wachtebeke 12 cabines kiezen waar er kan gedoofd worden. Er wordt voorgesteld om de 12 zwaarst belaste cabines te kiezen, op deze manier wordt de grootste besparing gerealiseerd. En met deze volgorde verder te werken wanneer er extra kan gedoofd worden. Het voorstel is om de verlichting te doven tussen 23u en 05 u, en dit voor alle dagen van de week (incl. weekend). 

        Verder wordt ook voorgesteld om bij de interactieve verlichtingstoestellen het principe van diepdimmen toe te passen (regime winkelstraat - Fluvius). Dit wordt geëvalueerd na de toepassing.  Bovendien wordt deze verlichting ook gedoofd tussen 23u en 05u (excl. gewestweg).

        Wanneer een cabine openbare verlichting langs een gewestweg aanstuurt, dan kan deze cabine niet gekozen worden om te doven. Op vraag van AWV kan er namelijk niet gedoofd worden op de gewestwegen. AWV vraagt om het licht te laten branden:

        - ter hoogte van rotondes, verkeerslichten, aan op- en afritten of ongelijkvloerse kruisingen en op locaties waar het verkeer veel manoeuvres moet uitvoeren.

        - in bebouwde kommen of op plaatsen met veel bebouwing,

        - op locaties met opeenvolging van voelbare bochten,

        - bij tunnels en onderdoorgangen

        - bij wegenwerken.

        Er zijn cabines die zowel de gewestwegen als de gemeentewegen aansturen. Er wordt bij Fluvius navraag gedaan of daar in de toekomst eventueel een aanpassing kan gebeuren. 

        Het is sowieso ook aan te raden om reflectoren te kopen om bochten, oversteekplaatsen, wegversmallingen,... duidelijker te signaleren.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2022. Maatregelen in het kader van de stijgende energieprijzen. Principiële beslissing tot wijzigen van het afschakelplan / brandregime openbare verlichting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad beslist om aan Fluvius te vragen om eerst de openbare verlichting van de zwaarst belaste cabines te laten doven (excl. die cabines die de gewestweg aansturen). In een eerste fase geeft Fluvius aan dat de verlichting van 12 cabines kan gedoofd worden.

        Artikel 2 Er wordt beslist om de openbare verlichting te doven tussen 23u en 05 u, en dit alle dagen van de week (incl. weekend). 

        Artikel 3 Er wordt beslist om bij de interactieve verlichtingstoestellen het principe van diepdimmen toe te passen (regime winkelstraat - Fluvius). Dit wordt geëvalueerd na de toepassing. Bovendien wordt deze verlichting ook gedoofd tussen 23u en 05u (excl. gewestweg).

        Artikel 4 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de technische dienst, de financiële dienst en Fluvius (wim.dhondt@fluvius.be).

      • Beslissing tot ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het gemeentebestuur heeft in de gemeenteraad van 30 september 2021 de overeenkomst Lokaal energie- en lokaal klimaatpact 1.0 met de Vlaamse overheid ondertekend. De gemeente heeft zich hierbij geëngageerd om te werken aan het behalen van de vooropgestelde doelstellingen voor de 4 werven (vergroening, energiebesparing, mobiliteit, water).

        De Vlaamse overheid wil de doelstellingen verder aanscherpen en biedt de gemeenten de mogelijkheid om in te tekenen op het Lokaal energie- en klimaatpact 2.0.

        Naast de doelstellingen verbonden aan LEKP 1.0 worden volgende bijkomende doelstellingen opgelegd:

        - Voor eigen gemeentelijke gebouwen: hogere CO2-reductie van -55% tegen 2030 (-40% in LEKP 1.0) 

        - Primaire energiebesparing aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023 (2% in LEKP 1.0)

        - Geen lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven Elia

        - 1,5 publiek toegankelijke laadpalen per 100 inwoners tegen 2030 (1 in LEKP 1.0)

        - Van de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030 (LEKP 1.0) moeten er 25 fossielvrij zijn

        - Organisatie van klimaattafel voor wijkgerichte aanpak energiebesparing tegen 2024.

        Ondertekening van LEKP 2.0 kan (bij gemeenteraadsbeslissing) t.e.m. 5 december.

        De milieuadviesraad vraagt om de bijkomende doelstellingen na te streven en vraagt om LEKP 2.0 te ondertekenen.

        De VVSG adviseert de gemeenten (tijdens het overleg met Veneco) om LEKP 2.0 te ondertekenen. Zelfs indien het niet lukt om de doelstellingen te halen, ze kunnen wel zorgen voor een juiste dynamiek, het pact kan als hefboom worden gebruikt om CO2-reductie te realiseren. De gemeenten ontvangen hiervoor een subsidie, er zijn op dit moment geen bepalingen die gemeenten zouden verplichten om die terug te betalen indien doelstellingen niet gehaald worden.

        De milieudienst onderschrijft het belang van de bijkomende doelstellingen en dus de ondertekening van LEKP 2.0, maar geeft wel aan dat tijd en middelen ontbreken om nog bijkomende acties te ondernemen in functie van de realisatie van de doelstellingen LEKP 2.0.

        De jaarlijkse subsidie wordt indicatief geraamd op 9.425 euro (bovenop de subsidie voor LEKP 1.0).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) dd. 4 juni 2021 legt de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (in bijlage) vast;

        Het gemeenteraadsbesluit van 30 september 2021 waarbij het Vlaams Energie- en Klimaatpact werd ondertekend door de gemeente Wachtebeke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en machtigt de burgemeester en algemeen directeur om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te tekenen voor de gemeente.

      • Moerbeke-Polder. Raming onderhoudswerken aan waterlopen van 3de categorie voor het dienstjaar 2023. Ter advies.

        Onderwerp en motivering

        Moerbeke-Polder bezorgt de gemeente het voorstel van raming voor het onderhoud van waterlopen van de 3de categorie voor het jaar 2023.

        Er dient hiervoor advies gevraagd te worden aan de gemeenteraad. Algemeen totaal is €45.832,50 (ter info: voor 2022 was de raming €50.582,50 en voor 2021 was de raming €26.207,50).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad geeft gunstig advies over het geraamde bedrag van € 45.832,50 voor het onderhoud van waterlopen van de 3de categorie voor het jaar 2023.

        Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Moerbeke-Polder (via Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 GENT) en aan de financieel directeur.

      • Politiezone Regio Puyenbroeck. Exploitatie- en investeringsdotatie 2023. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De politiezone Regio Puyenbroeck bezorgt de gemeente de voorgestelde gemeentelijke dotaties voor 2023, alsook de voorspellingen voor de komende jaren. Het begrotingsontwerp werd reeds gestemd door de begrotingscommissie van 17 oktober 2022, alsook de meerjarenplanning. Bovendien is er opnieuw een opsplitsing in een exploitatiedotatie en een investeringsdotatie (vgl. systeem brandweer).

        De bijdrage van de gemeente Wachtebeke voor het jaar 2023 wordt vastgesteld op € 845.106,09, opgesplitst in € 817.446,84 voor exploitatie- en € 27.659,25 voor investeringsuitgaven.

        De begroting 2023 zal gestemd worden in de politieraad van 22 november 2022.

        Regelgeving

        De wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De bijdrage van het lokaal bestuur Wachtebeke voor het jaar 2023 wordt vastgesteld op € 845.106,09, opgesplitst in € 817.446,84 voor de gewone dienst (exploitatie-uitgaven) en € 27.659,25 voor de buitengewone dienst (investeringsuitgaven). Deze bijdrage wordt toegekend aan de politiezone Lochristi-Moerbeke-Wachtebeke-Zelzate (Puyenbroeck 5416).

        Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Gouverneur Van Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent, de politiezone, Frank Vanhove Driekoningenplein 20 te 9820 Merelbeke, de financieel directeur en de Federale Directie Politiezaken en Wapens, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.

      • Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Westlede. Buitengewone algemene vergadering d.d. 13 december 2022. Agenda, agendapunten en vaststellen mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op dinsdag 13 december 2022 om 19u heeft de Buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats in de hoofdzetel van IGS Westlede te Lochristi, Smalle Heerweg 60.

        Agenda:

        1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14 juni 2022;

        2. Activiteiten en Strategie 2023;

        3. Begroting 2023;

        4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024;

        Gevraagd wordt dat de beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot alle agendapunten en het aanstellen van een vertegenwoordiger/plaatsvervanger wordt bezorgd uiterlijk tegen 6 december 2022 op 20221213BAVWL@westlede.be.

        Regelgeving

        Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het feit dat de gemeente aangesloten is bij de intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 13 december 2022 goed, zijnde

        1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14 juni 2022;

        2. Activiteiten en Strategie 2023;

        3. Begroting 2023;

        4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024;

        Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, dhr Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de intercommunale Westlede van 13 december 2022 op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van het voormelde besluit en onder meer kennisgeving hiervoor te verrichten aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

         

         

      • IMEWO. Voordracht van de vertegenwoordiger(s) op de (buitengewone) algemene vergadering. Aanpassing. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Raadslid Guy Bral werd bij de start van deze legislatuur aangeduid als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering van Imewo om de belangen van het lokaal bestuur Wachtebeke te vertegenwoordigen.
        Met het vertrek van Guy Bral als raadslid dient een nieuwe vertegenwoordiger te worden aangeduid door de gemeenteraad.

        In haar zitting van 29 september 2022 duidt de gemeenteraad André Chalmet aan als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Imewo.

        Op 17 oktober 2022 brengt Imewo lokaal bestuur Wachtebeke op de hoogte dat André Chalmet lid is van het regionaal bestuurscomité Oost van Imewo. Hierdoor is er een onverenigbaarheid als wettelijke vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen.

        Er dient bijgevolg een nieuwe vertegenwoordiger te worden voorgedragen voor de algemene vergaderingen van Imewo.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De statuten van Imewo, gecoördineerde versie Buitengewone Algemene Vergadering 14 december 2020, in het bijzonder artikel 24;

        De principenota die als documentatie aan de gemeente per brief van 20 november 2018 overgemaakt werd;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2022 betreffende de voordracht van André Chalmet als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergadering.

        De gemeenteraadsbeslissing van 18 januari 2019 betreffende de voordracht van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC-Oost) en voor de raad van bestuur en de vertegenwoordiger(s) voor de (buitengewone) algemene vergadering.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Piet Penneman, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, André Chalmet, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Dirk Ongenae, Peter Van Bambost, Patrick Gerard, Linda Van Himme, Diederik Lacayse, Heidi Misseghers, Antoon De Baets, Ruud Smeets
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 Raadslid Dirk Ongenae wonende Warande 26, 9185 Wachtebeke, wordt aangeduid als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
        Michiel Van Eetvelde, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, blijft aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

        Artikel 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.

      • IMEWO. Buitengewone algemene vergadering d.d. 22 december 2022. Agenda, agendapunten en vaststellen vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur Wachtebeke is voor activiteiten aangesloten bij de Imewo. Het lokaal bestuur werd, volgens artikel 24 van de statuten, opgeroepen om deel te nemen  aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IMEWO die zal plaatsvinden op donderdag 22 december 2022 om 18u in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent.

        De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering werd door de Raad van Bestuur op 9 september 2022 samengesteld:

        1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
        2. Goedkeuring van de statutenwijziging;
        3. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Jabbeke, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 en 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
        7. Bespreking in het kader van art. 432 van het Vlaams Decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
        8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
        9. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        10. Statutaire benoemingen.
        11. Statutaire mededelingen.

        Momenteel kan niet ingeschat worden in welke richting Covid-19 zal evalueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Buitengewone Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van Covid-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, wordt reeds de mogelijkheid voorzien in het ontwerp-raadsbesluit dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.

        Gevraagd wordt om de gemeenteraadsbeslissing per mail door te sturen uiterlijk 15 december 2022.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 432 §3.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo van 22 december 2022 als volgt goed:

        1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
        2. Goedkeuring van de statutenwijziging;
        3. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Jabbeke, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemend vereniging).
        6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 en 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
        7. Bespreking in het kader van art. 432 van het Vlaams Decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
        8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
        9. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        10. Statutaire benoemingen.
        11. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, Dirk Ongenae of zijn plaatsvervanger Michiel Van Eetvelde, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo op 22 december 2022 - of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden - op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de voormelde beslissingen.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Imewo, ter attentie van het secretariaat via vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • TMVS dv. Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 13 december 2022. Agenda, agendapunten en vaststellen mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur Wachtebeke ontving de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVS dv. zoals voorgeschreven door de statuten van TMVS dv en bij beslissing van de raad van bestuur in zitting van 20 september 2022 werd deze vastgelegd op dinsdag 13 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo Gent.

        De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

        De Raad van Bestuur stelde de volgende agenda op voor deze Buitengewone Algemene Vergadering:

        1. Toetreding van deelnemers

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

        4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

        5. Actualisering presentievergoeding

        6. Statutaire benoemingen

        7. Varia

        Gevraagd wordt om de gemeenteraadsbeslissing met betrekking tot alle punten op de agenda te laten geworden ten laatste op donderdag 8 december 2022 (per post of digitaal).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De aansluiting van de gemeente Wachtebeke bij TMVS dv;

        De statuten van TMVS dv;

        De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1  De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        5. Actualisering presentievergoeding
        6. Statutaire benoemingen
        7. Varia

        Artikel 2 De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Antoon De Baets of plaatsvervangend vertegenwoordiger Rudy Lootens op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3  Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Farys/TMVW (Stropstraat 1, 9000 GENT of via 20221213BAVTMVS@farys.be) en aan de financieel directeur.

      • Veneco. Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 8 december 2022. Agenda, agendapunten en vaststellen mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De buitengewone algemene vergadering van Veneco zal doorgaan op donderdag 8 december 2022 om 18u in MCC Verstraete, Vliegplein 20, 9991 Maldegem.

        In het geval er specifieke veiligheidsmaatregelen van kracht zijn in het kader van het Coronavirus, zal Veneco opteren voor een digitale Buitengewone Algemene Vergadering. Indien de vergadering doorgaat op digitale wijze wordt u hiervan tijdig verwittigd. Instructies tot deelname aan deze digitale vergadering worden via e-mail bezorgd.

        Ter voorbereiding van de gemeenteraad waar de agenda moet goedgekeurd worden en eventueel een vertegenwoordiger wordt aangesteld, is hiernavolgend de agenda:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)

        2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14-06-2022

        3. Werkprogramma en begroting 2023

        4. Toetreding nieuwe vennoten

        -         Hulpverleningszone Meetjesland

        5. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Programma:

        17 u 45  Onthaal

        18 u 00  Buitengewone Algemene Vergadering

        19 u 30  Lezing door professor Stijn Baert, econoom UGent 'De war for talent. Over de brand, de puzzel en de vijver'

        20 u 30  Receptie

         

        De afgevaardigde mag geen lid zijn van de raad van bestuur.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020, art. 33§5 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Veneco op 8 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Het feit dat de gemeente Wachtebeke vennoot is van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 goed:

        1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)

        2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 14-06-2022

        3. Werkprogramma en begroting 2023

        4. Toetreding nieuwe vennoten

        -         Hulpverleningszone Meetjesland

        5. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Artikel 2 Aan de vertegenwoordiger, Linda Van Himme of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ronny Droesbeke, van de gemeente Wachtebeke, houder van 81 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 8 december 2022 om 18u in MCC Verstraete, Vliegplein 20, 9991 Maldegem, wordt het mandaat gegeven om, met recht van indeplaatsstelling door de plaatsvervanger:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 8 december 2022 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

        Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 24 november 2022 N-VA.

        Vraag 1 - Verslagen GR en OR publicatie (raadslid Rudy Lootens)

        Kan het schriftelijk verslag met vraag en antwoord GR/OR ook naast het audioverslag gepubliceerd worden?

        Nu moet de inwoner via de gemeentelijke website 8 stappen ondernemen om het schriftelijk verslag te kunnen raadplegen.

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:

        Sinds juni 2021 zijn de lokale besturen verplicht om besluiten van de bestuursorganen gelinkt te notuleren. Dat wil zeggen: gelinkt aan de Vlaamse toepassingen. De documenten moeten daarom in RDFA standaard voorzien worden en gekoppeld aan de mandatendatabank van Vlaanderen. Dit is binnen ons e-notuleringspakket van Cipal-Schaubroeck technisch mogelijk in de raadpleegomgeving. Vandaar dat we sinds juni 2021 publiceren in de raadpleegomgeving. Dit betekent inderdaad twee maal extra doorklikken voor de eindgebruiker maar garandeert anderzijds betere doorzoekbaarheid van onze verslagen en besluiten ook op Vlaams niveau en voor toezicht.

        Vraag 2 - Aanleg rondpunt (raadslid Rudy Lootens)

        Op 18 oktober is het rondpunt aan de Zwaluwlaan-Pottershoek aangelegd. Met belijningen is een tracé uitgetekend dat moet zorgen voor een veiliger autoverkeer van en naar de Zwaluwlaan, Merelstraat en Pottershoek. De korte S-bocht zorgt voor een snelheidsrem richting Merelstraat en het rondpunt. De verkeerssituatie is echt veel beter maar we vinden het gebruik van paaltjes voor de afbakening niet de beste keuze. Op de tussenvlakken is het ook beter om vluchtheuvels en beplanting te voorzien. Het is jammer dat de fietsers het zelfde tracé van de automobilisten moeten volgen, dat blijft een risico op ongevallen. We stellen voor om een fietsdoorgang te voorzien vanuit het dorp richting Zwaluwlaan-Merelstraat aan de rechterzijde van de bus opstapplaats, en een fietsdoorgang vanuit de Zwaluwlaan die aansluit op het fietspad op Pottershoek. Ik vermoed dat er binnen een paar weken een evaluatie komt van het rondpunt. Kan onze vraag om een veilige doorsteek voor fietsers meegenomen worden bij de evaluatiegesprekken?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Het was altijd al de bedoeling om de delen binnen de paaltjes nadien te ontharden. Waarom niet direct? 1.Wanneer we na de werken zouden vaststellen dat één of ander niet werkt dan konden we nog moeilijk bijsturen. 2. Budget. Wanneer klachten uitblijven dan vragen we een schatting over de eventuele kostprijs en bekijken we of er mogelijkheden zijn bij de volgende budgetbesprekingen. 
        Die fietsdoorsteken buiten de rotonde zijn zeker bekeken maar werden door de verkeersdeskundigen als onveiliger beschouwd. Bij het kruisen van elke aantakking op de rotonde ontstaat er dan een conflictsituatie. Bovendien zal bij het in voege gaan van ons mobiliteitsplan de snelheid verlaagd worden van 50 naar 30 km/u. 

        Vraag 3 - Zonaal Vrachtwagenverbod (raadslid Diederik Lacayse)

        In het CBS verslag van 26 september 2022 lezen we dat het schepencollege twijfels heeft over de invoer van een Gemeentegrensoverschrijdend Zonaal Vrachtwagenverbod Wachtebeke - Lochristi - Gent.

        Gent stelt een punctuele vrachtwagenfilter voor? Wordt er gekeken in de richting van een vrachtwagensluis gekoppeld aan het bestaande ANPR camera systeem? Lokaal nodig vrachtverkeer moet steeds kunnen blijven bestaan. Graag een Stavaza.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Wat is een punctuele vrachtwagenfilter? Een harde knip voor vrachtwagens door het verbodsbord C23 voorafgegaan door een vooraankondiging. Wij zijn voorstander van een grensoverschrijdend zonaal vrachtwagenverbod maar we hebben wel enkele bedenkingen, bijvoorbeeld wat met landbouwverkeer - of tractoren met grondverzet, wat met lokale handelaars van Wachtebeke die naar Sint-Kruis-Winkel moeten,... De klachten betreffen niet het vrachtverkeer maar de tractoren voor grondverzet. 

        Wordt er gekeken in de richting van een vrachtwagensluis gekoppeld aan het bestaande ANPR-camera systeem? In een gesprek met mijn collega van mobiliteit in Lochristi is dit inderdaad ter sprake gebracht. Het lokaal vrachtverkeer met bestemming in onze gemeente moet steeds kunnen. Doorgaand vrachtverkeer willen we vermijden. Na de fusie is er “lokaal vrachtverkeer” tussen de OCAS-rotonde tot de E17 in Beervelde. Niet te handhaven dus. Een elektronische vrachtwagensluis zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.  

        Lokaal nodig vrachtverkeer moet steeds kunnen blijven bestaan. Zoals hiervoor al toegelicht staan wij hier ook voor! 


      • Schriftelijke vragen CD&V .

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 24 november 2022 CD&V .

        Vraag 1 - Thermoplasten (raadslid Ronny Droesbeke)

        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Eind dit jaar wordt de aanvraag ingediend voor de subsidie “veilige schoolomgevingen”. Deze kan elk jaar aangevraagd worden. 

        Voor het plaatsen van thermoplasten is een minimumtemperatuur vereist. Daarom wordt dit vooral in het voorjaar geplaatst. 

        Er moet een bestek opgemaakt worden, daarna 3 offertes opgevraagd worden (Youri is daar al mee bezig) en daarna kan het toegewezen worden. Na overleg met de betrokken ambtenaren lijkt ons de realisatie voor de zomervakantie zeker haalbaar. 

        Vraag 2 - Security (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        De afgelopen jaren is het securitybeleid in de politiezone verstrengd. Hierdoor zijn de kosten bij het organiseren van een evenement sterk de hoogte in gegaan. De gemeente speelde hierop in met de vernieuwde fuifsubsidie, dit juichen we toe. Maar we merken dat de prijzen van de security alleen maar stijgen (personeel te kort, vraag en aanbod). Dit is een grote hap uit de inkomsten van de verenigingen. Vanuit de jeugdraad kwam het voorstel om als gemeente te onderhandelen met een security-firma voor het afsluiten van een raamcontract om zo de kosten te kunnen drukken. Gaat de gemeente in op dit voorstel? Wij als CD&V Wachtebeke steunen dit initiatief en hopen op een positief antwoord.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Wat is een raamcontract? 

        Het raamcontract is een contract tussen meerdere partijen waarin een aantal overeenkomsten/afspraken worden vastgelegd. Raamcontracten worden vaak voor langere tijd afgesloten. Bijvoorbeeld voor vijf jaren of voor onbepaalde tijd tot opzegging. 

        Welke onderwerpen zijn in raamcontracten geregeld? 

        • Wie zijn de partijen bij het raamcontract? De (verschillende) gemeente(n), de aanbieder van diensten.  
        • De diensten waarop het raamcontract slaat 
        • De garantie voor de levering van diensten 
        • Vaste prijsafspraken (tarieven en geldigheidsduur, kortingen, uurtarief bij meerwerk, verplaatsingsvergoeding, …) 

        Doordat er momenteel een grotere vraag is aan security dan het aanbod (zoals gezegd in de vraag blijven de prijzen stijgen) is geen enkele aanbieder van security bereid een raamcontract af te sluiten met de gemeente. We moeten het dus ruimer zien en daarom nam Meetjesman het initiatief een raamcontract op te maken voor alle gemeenten van het Meetjesland die interesse hadden. Door corona zijn de onderhandelingen gestopt. Een pasklare oplossing hiervoor is er dus nog niet en dit is een probleem dat zich momenteel in veel gemeentes stelt. We moeten ons dus verenigen en daarover heeft Rudy meer nieuws.  

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:

        We ontvingen deze voorstellen al enige tijd en hebben daarom contact genomen met domein Puyenbroeck waar ze ook problemen hebben om gekwalificeerde securitymensen te vinden voor hun organisatie en activiteiten. Ik heb deze problematiek ook aangekaart in een overleg met de gouverneur Carina Van Cauter, om een raamcontract af te sluiten op een hoger bestuursniveau bv. de provincie, waar de gemeenten zich dan kunnen aansluiten. Dan zouden betere voorwaarden te verkrijgen zijn en zekerheid dat de gevraagde  security inzet zal worden gerealiseerd. Ik heb met de provincie afgesproken dat we bekijken of er door de provincie, voor alle provinciale domeinen, een raamcontract kan worden afgesloten waarbij de gemeente Wachtebeke dan zou kunnen aansluiten. Wat ongetwijfeld zekerheid zou bieden inzake kwaliteitsvolle security voor onze organisaties. We spreken verder met de provincie op welke termijn dit zou kunnen waargemaakt worden.  

        Vraag 3 - Jeugdkampen (raadslid Ruud Smeets)

        We zien in de collegeverslagen dat er terug beroep wordt gedaan op externe partners om jeugdkampen te organiseren. Wordt er een bepaald kwaliteitsonderzoek gedaan om zo de beste organisaties aan te trekken en hoe worden de organisaties jaarlijks geëvalueerd?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Zijn er klachten binnengekomen bij de CD&V over de kampen?  

        Nee? Dan zie ik deze vraag als een kaakslag voor onze ambtenaren van sport en jeugd. Alsof deze mensen geen oog zouden hebben voor kwaliteitsbewaking. Ik heb alvast geen enkele reden om aan hun verantwoordelijkheidszin te twijfelen.  

        Sommige organisaties komen jaarlijks terug en ook met deze organisaties wordt na de kampen een evaluatiemoment voorzien (Tsjaka vzw (kleuters) en Sportwerk Vlaanderen (lager onderwijs)).  

        Met andere organisaties werken we bv. 1 kamp samen omwille van het specifieke thema. Bij deze worden vaak op voorhand referenties opgevraagd bij collega’s uit andere gemeenten.

        Als de evaluatie nadien toch niet goed is zullen we in de toekomst ook niet opnieuw met die partner in zee gaan. 

        Vraag 4 - Blokpunten (raadslid Michiel Van Eetvelde)

         De examens komen er terug bijna aan. Worden er in de gemeente blokpunten voorzien waar de jeugd kan komen studeren bv: Bib, CCW, of jeugdhuis? 

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Ja er gaan blokpunten voorzien worden in het jeugdhuis. De concrete uren en datums moeten nog afgesproken worden aangezien de puzzel dit jaar moeilijker te leggen is door Bar-Qatar (de uitzendingen van de voetbalmachten in het jeugdhuis). Morgen, vrijdag 25.11.2022, moet de puzzel gelegd zijn voor de publicatie in de Wawijzer. Vorige jaren was er eerder een geringe opkomst om te studeren in het jeugdhuis omdat de meeste Hogeschool- en universiteitsstudenten op kot studeren. Daarom gaan ze zich dit jaar ook richten naar de studenten van het middelbaar onderwijs.  

        Vraag 5 - Mobiliteit/busvervoer (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Het busvervoer dat vertrekt vanuit Wachtebeke richting zone Gent zorgt al jaren voor problemen. 

        De laatste weken horen we bijzonder veel klachten:

        • De jongeren moeten vroegere bushaltes nemen omdat ze anders dreigen geen plaats te hebben.
        • De bussen zitten bomvol.
        • De bussen komen veel te laat, de bussen komen niet of rijden gewoon voorbij.
        • De busverbinding is niet afgestemd op de schooluren van de omliggende gemeenten. Daardoor komen de leerlingen structureel te laat op school of komen ze heel laat thuis omdat de bus net voor het einde van de schooltijd vertrekt.
        • ...

        Er zijn reeds heel wat klachten ingediend van burgers bij De Lijn maar daar vangen de burgers bot. Kan de gemeente er bij De Lijn op aandringen deze klachten ernstig te nemen, te verhelpen en niet zomaar te negeren? 

        We vragen grotere bussen, stiptere bussen en een betere uurregeling in overleg met de burger. 

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        TERECHTE OPMERKINGEN! 

        Na een eerste telefoontje over klachten op 17 november heb ik afgesproken dat de bewijzen van de klachten naar mij of de ambtenaar zouden gestuurd worden. Deze klachten hebben wij direct doorgestuurd naar onze contactpersoon bij De Lijn waarop we op dinsdag 22 november 2022 onderstaande antwoorden mochten ontvangen. 

        Twee problemen: 

        • Stiptheid: 

         (Vervoerregiodeskundige Gent) Het klopt dat er vertragingen waren/zijn. 

        Enkele grote wegenwerken en uitbreidingen van de zones 30 in omgeving Gent zorgen voor langere rijtijden. De wegenwerken brengen algemene verkeershinder met zich mee, waardoor de dienstregelingen onder druk staan. Dit kunnen we jammer genoeg niet verhelpen. We hopen dat de verkeershinder vermindert eens de volgende fase van werken Dampoort aanbreekt (begin december).

        Zoals de klantendienst reeds antwoordde, werd het tijdstip van uitrit met 10’ vervroegd om zo tijdig de eerste rit te kunnen uitvoeren. (Deze aanpassing wordt voorzien tot en met eind december. Vanaf januari voorzien we 5’ extra rijtijd naar vertrekpunt van de 1e rit, eveneens om deze tijdig te kunnen aanvangen.) 
        Maar vertraging tijdens de ritten kunnen wij jammer genoeg niet voorkomen… 

        Niettemin hopen we hiermee de situatie te verduidelijken. 

        • Te kleine bus:  

        (Vervoerregiodeskundige Gent) We zijn ons bewust van de nood om een hogere inzet van gelede voertuigen op deze spitsritten te voorzien en proberen dit te verzekeren. We zijn echter gebonden aan het beschikbaar voertuigenpark waardoor dit niet steeds mogelijk is, in het bijzonder wat de spitsuren betreft wanneer reeds een maximaal aantal (gelede) voertuigen wordt ingezet. 

        We kunnen spijtig genoeg geen garantie of timing van mogelijke oplossing geven, maar onze diensten proberen een hoger aantal gelede bussen beschikbaar te maken. 


        Actie! Aan de gedupeerde reizigers vraag ik met aandrang de klachten te blijven sturen. 

        Bedoeling is nu dat we onze grieven/klachten doorspelen naar de top van de organisatie en eventueel onze klachten ook eens op tafel leggen bij de VVR Gent. 

      • Vraag van de burger.

        Onderwerp en motivering

        Waarom moeten de inwoners van Wachtebeke-Lochristi tweemaal opdraaien voor de fusie kosten.

        De eerste maal via gemeentebelastingen en nu met de fusie voor 400 euro per persoon via de Vlaamse Gemeenschap.

        Er zijn gedurende jaren door het huidige en vorige bestuur veel overbodige uitgaven gedaan die wij als inwoners nu en in de toekomst nogmaals moeten betalen!

        Is er daar een uitleg voor.

        M.v.g.

        Van De Genachte Dirk

        Antwoord schepen Piet Penneman:

        Uw stelling dat de burgers van Wachtebeke en Lochristi tweemaal dienen te betalen voor de fusie, is op zijn minst dubieus te noemen en in se uit de context gehaald. De meeste en grootste gemeentelijke belastingen die geheven worden zijn algemene belastingen. De middelen die daaruit voortkomen worden aangewend voor het algemeen belang. Een zeer klein deel daarvan wordt gebruikt om de fusie te bekostigen. Een éénmalige inspanning die op termijn voor een grotere efficiëntie en effectiviteit moet zorgen.

        De 12 miljoen euro die de fusiegemeente Lochristi zal krijgen om aan schuldafbouw te doen, komt uit de Vlaamse kas. Een budget dat de Vlaamse regering heeft vrijgemaakt om de gemeenten meer slagkracht te geven. Een financiële stimulans die zowel kleine als grote gemeenten/steden moet aanzetten om daadwerkelijk over te gaan tot fusie. Ook hier geldt het solidariteitsprincipe, bijna elke burger deelt mee in de kosten maar niet in de lusten. Zowel de kosten als de opbrengsten worden dus ongelijk verdeeld.  In het fusieverhaal staan we aan de goede kant, we zullen meer opbrengsten hebben dan bijdragen. Mochten we geen beroep doen op deze middelen, dan zullen ze gebruikt worden door andere fusie-kandidaten of voor andere doeleinden.

        De uitgaven die de gemeente in de loop der jaren heeft gedaan, zijn steeds met goede bedoelingen geweest, welke beleidsmakers er ook zijn geweest. Het gemeentebestuur, en in casu de gemeenteraad, waakt over deze uitgaven. Het is volgens mij volstrekt normaal dat sommige uitgaven in het verleden zeer evident waren, maar jaren later overbodig blijken te zijn omdat de tijdsgeest of de omstandigheden veranderd zijn. Als deze investeringen of uitgaven net voor andere inzichten tot stand komen, kan dit als een ‘verloren’ uitgave beschouwd worden. Maar, het zou echter zeer kortzichtig zijn om nieuwe opportuniteiten links te laten liggen en koppig vast te houden aan oude inzichten. Voortschrijdende inzichten nopen tot koersveranderingen. Wie dit niet doet, stagneert of bolt achteruit. Wij willen vooruit met Wachtebeke.


Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad