Het arbeidsreglement van ons lokaal bestuur voorziet reeds in de mogelijkheid tot telewerken. Voor de coronapandemie werd van deze mogelijkheid echter nauwelijks gebruik gemaakt. De federale verplichting tot telewerken tijdens de verschillende lockdowns heeft het bestuur gedwongen om een aantal maatregelen te nemen (van logistieke aard) die telewerken voor meer medewerkers mogelijk hebben gemaakt.
Hierdoor zijn de voordelen van telewerk voor medewerkers en het bestuur zelf duidelijk geworden. Met het oog op de verdeling van de arbeidsplaatsen, het nieuwe werken en het werken op afspraak, wensen we het telewerken in onze organisatie te bestendigen en verankeren.
De huidige regelingen in het arbeidsreglement (art. 94-95 voor gemeente Wachtebeke en Bijlage VI voor OCMW Wachtebeke) worden vervangen door de nieuwe goedgekeurde policy. De teleworkpolicy zal zowel voor OCMW als gemeente worden opgenomen als bijlage bij het arbeidsreglement.
Deze aanpassing aan het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vakorganisaties op 8 november 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Het Bijzonder Onderhandelingscomité van 8 november 2021.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de teleworkpolicy als bijlage bij het arbeidsreglement goed als volgt:
Artikel 1 – Inleiding en doelstelling
Telewerk is werk dat niet in de gebouwen van het lokaal bestuur (verder: ‘bedrijfslocatie’) gebeurt. Meestal is dit in de woning van de telewerker. Maar een werknemer kan ook op een andere plek, bijv. een andere locatie binnen – of buiten – het lokaal bestuur aan het werk zijn.
Telewerken is werken. Dit impliceert dat je bereikbaar en beschikbaar bent voor collega’s en externen.
Personeelsleden van de gemeente en OCMW Wachtebeke krijgen de mogelijkheid om te telewerken.
Telewerk heeft tot doel te kunnen werken in een ongestoorde en rustige omgeving. Het biedt het personeelslid het voordeel dat het die dag geen woon- werkverplaatsing hoeft te doen.
Het lokaal bestuur Wachtebeke maakt een onderscheid tussen structureel telewerk en occasioneel telewerk.
Structureel telewerk geldt voor collega’s wiens functie en takenpakket de mogelijkheid geven om bepaalde taken en opdrachten systematisch uit te voeren zonder dat aanwezigheid in de gebouwen van het lokaal bestuur noodzakelijk is. De algemeen directeur en het diensthoofd beslissen of een functie structureel telewerkbaar is.
Occasioneel telewerk is het sporadisch telewerken. Occasioneel telewerk is enkel mogelijk als de uit te voeren taken en opdrachten uit te voeren zijn los van de gebouwen van het lokaal bestuur. Dit is op vrijwillige basis voor zowel de werkgever als werknemer en dient telkens én vooraf én binnen een redelijke termijn aangevraagd te worden. Het diensthoofd en de medewerker bekijken samen of en wanneer occasioneel telewerk mogelijk is.
Het belang en de goede werking van de dienst gaan steeds boven de mogelijkheid tot telewerken.
Artikel 2 – Richtlijnen:
Aan de hand van onderstaande richtlijnen heeft het personeelslid de mogelijkheid om een aanvraag tot telewerk in te dienen.
Artikel 3 – Telewerkbare functies
De algemeen directeur en het diensthoofd beslissen welke functies beroep kunnen doen op structureel telewerk. Alle andere functies kunnen – indien aan de voorwaarden zoals taak/opdracht kan locatie-neutraal worden uitgevoerd, toegang tot noodzakelijke applicaties is mogelijk, gewaarborgde dienstverlening, goedkeuring leidinggevende – in aanmerking komen voor occasioneel telewerk.
Artikel 4 – Registratie telewerk
Voor de medewerkers die registreren via GPS verloopt de registratie als volgt:
Voor de medewerkers die registreren via SDP verloopt de registratie als volgt:
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de personeelsdienst.