Drukke dagen voor personeel en college. We gaan stap voor stap vooruit. Na het afkloppen van het organogram en de werkplekken, wordt nu systematisch overlegd tussen beide colleges over dossiers van bv openbare werken die legislatuuroverschrijdend zijn en waar een meerkost te verwachten is. Gezamenlijk wordt dan beslist over de toekomst van deze dossiers. Bv werd er door het gezamenlijk college de bijkomende meerkost van het Van Puyveldeplein goedgekeurd.
Ook werd beslist gezamenlijk werk te maken van de realisatie van de fietspaden op de N449 en het zoeken naar maatregelen voor het weren van doorgaand vrachtverkeer door de dorpskernen van Zaffelare en Wachtebeke.
We hadden vorige week voor het eerst een samenkomst van alle adviesraden en wijkplatforms uit beide gemeenten. Ervaringen werden uitgewisseld tussen beide gemeenten, en er werd afgesproken dat er op 8 mei een inspiratieavond komt voor de adviesraden en wijkplatforms uit beide gemeenten, met ruimere delegaties.
Er wordt ook opnieuw een infomoment voorzien voor de gemeenteraadsleden en leden BCSD op 3 juni te 19u30, in Lochristi. Dit om jullie een update te geven van de stand van zaken.
We zullen doorgaan!
Het gemeentebestuur ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 op respectievelijk 30 september 2021 en 24 november 2022.
Jaarlijks moet binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De rapportering van de acties 2023 zijn gebeurd via het LEKP-rapport waarvan een exemplaar is toegevoegd als bijlage.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 2;
Het Burgemeesterconvenant, ondertekend door het gemeentebestuur op 27 april 2017, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissenengagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de milieudienst.
Op 1 januari 2025 is de fusie effectief een feit. Vanaf dat ogenblik is het aanbieden van een eengemaakte basisdienstverlening aan de inwoners van de nieuwe gemeente Lochristi het streefdoel, gaandeweg wordt de verdere eenmaking fasegewijze gerealiseerd.
Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er in 2024 reeds belangrijke stappen gezet worden ter voorbereiding van deze eenmaking.
Een belangrijk element in deze voorbereiding is het opzetten van één organogram met daarin een duidelijke indeling in domeinen en diensten.
Om in 2025 zo efficiënt mogelijk van start te gaan in de nieuwe gemeente, werd reeds heel wat voorbereidend werk gestoken in de opmaak van een voorgenomen ontwerp van een gezamenlijk organogram.
In het kader van de fusievoorbereidingen kreeg de werkgroep P&O (personeel en organisatie) de opdracht het project ‘organisatiemodel’ uit te rollen. Eén van de producten van dit project was een voorstel van organogram. De voorgestelde structuur en bijbehorende bezetting vloeien voort uit de vooropgestelde kompasnota. Dit voorstel werd, na voorleggen en rekening houdend met de opmerkingen van het managementteam en de diensthoofden, aan het beleid voorgelegd en herwerkt in het kader van het streefdoel budgetneutraliteit. Met andere woorden, zowel administratie als colleges werden maximaal betrokken in dit intensief traject.
Deze budgetneutraliteit wordt voorzien ten opzichte van de huidige 2 kaders, met inbegrip van de nog niet uitgerolde structuur van de technische uitvoeringsdienst in Lochristi en waarbij 1 technisch coördinator niveau C een opwaardering naar niveau B krijgt.
Er wordt daarenboven voorzien in een organogram waarbij geen niveau E functies meer opgenomen worden, de interieurverzorg(st)ers worden dus als niveau D ingeschaald. De bijkomende kostprijs van de opwaardering van het niveau E naar D, met aftrek van de verminderde loonlast door rationalisaties, wordt geschat op ongeveer 154.402,95 euro op het moment dat het volledige organogram zal uitgerold zijn.
Ondanks het feit dat dit geen onderhandelingsmaterie is, werd dit ontwerp van organogram eveneens besproken op het vakbondsoverleg van 20 februari 2024. Op 21 februari 2024 werd het ontwerp van organogram voorgesteld in een infosessie aan de gezamenlijke groep van gemeenteraads- en OCMW-raadsleden en de leden van het BCSD van beide gemeenten.
Op 18 maart 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar advies verleend inzake het vaststellen ontwerp voorgenomen organogram in het kader van de fusie.
Vanaf de goedkeuring van het ontwerp, is het aangewezen om bij het invullen van vacante plaatsen voor functies die onverminderd behouden blijven t.o.v. de huidige kaders, in samenspraak tussen beide lokale besturen, al rekening te houden met dit organogram.
Het blijft zo dat het de gemeenteraad en de OCMW-raad van de nieuwe fusiegemeente is die het organogram van de nieuwe fusiegemeente in 2025 zal moeten vaststellen.
Als bijlage zijn volgende stukken toegevoegd:
- BKO begeleiders werden in IFIC schalen veranderd
- Opsplitsen coördinator BKO in 0.8 VTE coördinator en 0.2 VTE pedagogisch coach
- Toevoegen van 0.75 VTE medewerker schoonmaak, de BKO poetsploeg was niet meegenomen in de AS IS oefening
- Sociale dienst en welzijn: 0.5 VTE arbeidsbemiddeling vervangen door 0.5 VTE maatschappelijk werk
- Rechtzetting foutje: Facility en ICT: omwisselen van term expert-specialist
- Rechtzetting rekenfoutje: dienst vrije tijd: optelling 32 ipv 31
- Rechtzetting rekenfoutje bibliotheek: 1 VTE te weinig geteld)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van Lochristi van 29 november 2021 betreffende de goedkeuring van het geïntegreerd organogram;
Het gemeenteraadsbesluit van 19 mei 2022 van de gemeente Wachtebeke houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeenteraad van Lochristi van 23 mei 2022 houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van Wachtebeke van 30 juni 2022 betreffende de goedkeuring van het organogram;
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 van Lochristi betreffende de beheersovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 van Wachtebeke betreffende de beheersovereenkomst tussen Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 van Lochristi betreffende de goedkeuring van de Kompasnota fusie Lochristi-Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2023 van Wachtebeke betreffende de goedkeuring van de Kompasnota fusie Lochristi-Wachtebeke;
De gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit Lochristi 27 november 2023 betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het advies van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2024 inzake het vaststellen ontwerp voorgenomen organogram in het kader van de fusie.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt het ontwerp voorliggend organogram in het kader van de fusie, zoals in bijlage aan dit besluit, dat als resultaat uit het voorbereidend traject van beide gemeenten is gekomen, vast.
Artikel 2 In het kader van de lopende zaken zullen alle toekomstige beslissingen met betrekking tot de invulling van dit voorgenomen organogram steeds in overleg tussen beide gemeenten besproken en genomen worden.
Artikel 3 Afschrift van dit besluit wordt overhandigd aan de financieel directeur.
De sectorale akkoorden die sinds 1993 afgesloten zijn, hebben een juridische basis gekregen met het Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007 en het Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010. In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
• de selectie van het personeel
• de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
• alle bepalingen in verband met het salaris
• de vergoedingen en toelagen
• de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel
De Rechtspositieregeling (RPR) voor het personeel van het lokaal bestuur van Wachtebeke dient regelmatig up to date te worden gehouden. In het kader van de IFIC (functieclassificatie) dienen de salarisschalen van de hybride functies voorzien te worden in de rechtspositieregeling (RPR).
Volgende ontbrekende hybride functies zijn reeds goedgekeurd maar nog niet opgenomen in de RPR:
- Hybride functie CAT 14 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 14b 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 15 80% CAT 16 20%
- Hybride functie CAT 16 70% CAT 14 30%
De salarisschalen toegevoegd als bijlage worden toegevoegd onder bijlage 1 salarisschalen hybride functies.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 186§1;
Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de Rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;
De Omzendbrief KB/ABB 2020/2 Omzendbrief sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen;
Het Vast Bureau van 31 januari 2022 betreffende het overzicht functies WZC - IFIC-codes en IFIC-inschalingen.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de aangepaste versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente en OCMW ihkv de salarisschalen van de hybride IFIC-functies, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, vast.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan de Personeelsdienst en de financieel directeur.
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 13 februari 2024 volgende documenten ingediend:
- de financiële en strategische nota van de wijziging nr. 2 van het MJP 2020-2025;
- budget 2024;
- beleidsnota bij het budget 2024.
Aangezien de kerkfabriek een aantal financiële beslissingen heeft genomen zonder hiervoor het bestuur te raadplegen, kan de voorgelegde meerjarenplanwijziging niet worden goedgekeurd.
Er wordt aan de kerkfabriek gevraagd om een nieuwe meerjarenplanwijziging in te dienen, rekening houdend met de volgende opmerkingen:
- de meerkosten met eigen middelen te bekostigen
- de verkoop van de pastorij op Overslag te overwegen om toekomstige investeringen te bekostigen
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder artikel 41;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Artikel 1 De Wijziging nr. 2 van het MJP 2020-2025 met de desbetreffende strategische nota en budget 2024 met beleidsnota van de kerkfabriek Sint-Catharina wordt niet goedgekeurd.
Artikel 2 Er wordt aan de kerkfabriek gevraagd om een nieuwe meerjarenplanwijziging in te dienen, rekening houdend met de volgende opmerkingen:
- de meerkosten met eigen middelen te bekostigen
- de verkoop van de pastorij op Overslag te overwegen om toekomstige investeringen te bekostigen
Artikel 3 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Bisdom Gent, Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent, De heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent, Kerkfabriek St. Catharina, p/a Voorzitter Anja Dingenen, Pottershoek 3, 9185 Wachtebeke en de financieel directeur.
De gemeenteraad van het lokaal bestuur Wachtebeke nam op 19 mei 2022 de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging met de gemeente Lochristi.
Later op 23 november 2023 nam de gemeente Wachtebeke de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Om na de fusie verwarring te vermijden dienen identieke of gelijkluidende straatnamen op het gezamenlijke grondgebied van Lochristi en Wachtebeke gewijzigd te worden. Het betreft de 16 straatnamen: Stationsstraat, Rozenlaan, Hoogstraat, Kerkstraat, Azalealaan, Begonialaan, Bosstraat, Brandstraat, Dahlialaan, Lindestraat, Molenstraat, Nieuwstraat, Palingstraat, Schoolstraat, Beukendreef en de Tulpenlaan.
Aan deze lijst werd door het fusiecollege ook de straat Dorp in Wachtebeke toegevoegd omwille van de analoge dorp-straten die er al zijn in Lochristi (Dorpsstraat, Dorp-West, Dorp-Oost, Zaffelare-dorp, Zeveneken-Dorp).
Op basis van het aantal inwoners en bedrijven werd door het fusiecollege bepaald dat de straat met het minst aantal inwoners en bedrijven in Wachtebeke of Lochristi van naam moet veranderen.
Voor de gemeente Lochristi gaat het om de straten:
Voor de gemeente Wachtebeke gaat het om de straatnamen:
Voor de keuze van de straatnamen startten de gemeenten Lochristi en Wachtebeke een participatief project op. Hierbij kon iedereen suggesties voor nieuwe straatnamen insturen tot 15 oktober 2023. Voor het inzenden van een voorstel werden er een aantal richtlijnen meegegeven, deze waren te lezen op de fusie website: https://www.lochristiwachtebeke.be/nieuwe-straatnamen. 153 mensen zonden één of meerdere voorstellen in.
Vervolgens evalueerden de cultuurraden van Wachtebeke en Lochristi deze voorstellen en herleidden deze tot een selectie. In december werd vervolgens de definitieve shortlist van straatnamen door de colleges van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Hierbij werden er nog enkele voorstellen toegevoegd om de inwoners, eigenaars en ondernemers meer keuze te geven. Er werden ook nog enkele namen geschrapt omdat deze te veel leken op reeds bestaande straatnamen in Lochristi of Wachtebeke.
Voor de Beukendreef werd slechts één voorstel weerhouden aangezien de straat geen inwoners heeft. Het betreft de naam ‘Wissendreef’.
Vervolgens kregen 1076 ondernemers, eigenaars of inwoners van de betreffende straten een brief met instructies om hun stem uit te brengen. Dit kon online of door de brief terug te sturen, port betaald.
De stemming liep van 20 januari tot 20 februari, onder begeleiding van de firma Devroe Marktstudies.
Uit de resultaten van de stemming blijken de volgende straatnaamwijzigingen:
Aangezien er in de richtlijnen stond dat de straatnamen bij voorkeur uit de Nederlandse taal komen en aangezien Camellia een latijnse naam is, wordt er in de gemeente Lochristi voorgesteld om de Nederlands naam Camelia te gebruiken. Deze afwijking van de richtlijnen werd door de behandelende ambtenaren vooraf niet opgemerkt, maar werd door een ingediend bezwaar ter kennis gebracht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om volgende wijziging van straatnamen in de gemeente Wachtebeke principieel goed te keuren.
Er zal vervolgens, van 29 maart tot en met 27 april, een openbaar onderzoek lopen waarbij er per mail gericht naar fusie@wachtebeke.be of fusie@Lochristi.be eventuele opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend.
Als bijlage bij dit dossier zijn het advies van de cultuurraad en het rapport en de presentatie van Devroe marktstudies toegevoegd.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Artikel 1 De volgende straatnaamwijzigingen worden door de gemeenteraad voorlopig aanvaard:
Artikel 2 Na deze voorlopige aanvaarding volgt er een openbaar onderzoek dat loopt van 29 maart 2024 tot en met 27 april 2024.
In het kader van de opdracht “Wegeniswerken Omer Van Puyveldeplein" werd een bestek opgesteld door Studiebureau S Bilt BV, Antwerpsesteenweg 45, 2380 Willebroek.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 428.017,33 excl. BTW of € 517.900,97 incl. BTW
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure voor aanneming van werken.
Er is onvoldoende krediet voorzien op het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP05-AP5.3 (actie A5.3.5) daarom wordt een budgetwijziging voorzien bij de eerste meerjarenplanaanpassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41, 10°;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 90 1°.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de plannen, het bijzonder bestek, de lastvoorwaarden en de raming voor de opdracht “Wegeniswerken Omer Van Puyveldeplein” goed.
Artikel 2 De raming voor de opdracht "Wegeniswerken Omer Van Puyveldeplein" bedraagt € 428.017,33 excl. BTW of € 517.900,97 incl. BTW ten laste van gemeentebestuur Wachtebeke.
Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP05-AP5.3 (actie A5.3.5). Er is onvoldoende budget voorzien voor deze uitgave en daarom wordt een budgetwijziging voorzien bij de eerste meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de Technische Dienst en Studiebureau S Bilt, Antwerpsesteenweg 45, 2830 Willebroek.
In overeenstemming met artikel 25 van de statuten wordt het gemeentebestuur uitgenodigd op de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 13 juni 2024 om 14u in AuditoRium4 - Communicatiecampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. Deze uitnodiging werd per mail verzonden op 12 maart 2024 aan de gemeente Wachtebeke aangezien de gemeente Wachtebeke vennoot is van cvba Zefier.
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Het digitaal jaarverslag kan geraadpleegd worden op https://www.jaarverslag.zefier.be/2023.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. De nodige documenten werden bij de uitnodiging gevoegd ter duiding van de diverse agendapunten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
De statuten van cv Zefier, artikel 25, 26 en 27;
De gemeenteraadsbeslissingen van 28 maart 2019, 29 april 2021 en 27 januari 2022 betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van cvba Zefier.
Artikel 1 De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 13 juni 2024, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Artikel 2 De gemeenteraad bevestigt André Chalmet en Michiel Van Eetvelde, respectievelijk als volmachthouder en plaatsvervangend volmachthouder, om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan cv Zefier (info@zefier.be) en aan de financieel directeur.
De Vlaamse Regering hechtte op respectievelijk 26 januari 2024 en 23 februari 2024 haar definitieve goedkeuring aan de ontwerpdecreten van de 13 fusietrajecten en diende deze voor verdere behandeling in bij het Vlaams Parlement.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de 13 fusietrajecten op 15 maart 2024 de vraag naar een standpuntinname over het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de gemeente en het OCMW van Antwerpen aan de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de gemeente en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024 (cfr de e-mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 15 april 2024)
Op 22 maart 2024 (om 16u18) werd evenwel een e-mail ontvangen vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur waaruit blijkt dat de fusiedecreten, inclusief eventuele amendementen over het scenario fusie met behoud van rechtspersoonlijkheid, besproken en gestemd zullen worden in de commissie Binnenlands Bestuur van het Vlaams parlement op 23 april 2024; dit betekent dat de gemeenteraden waar de formele vraag aan de Vlaamse regering wordt geagendeerd en besproken, uiterlijk op 22 april 2024 ingepland dienen te worden.
Het fusiecollege van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke keurde op 25 maart 2024 – ook bij hoogdringendheid - de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente Lochristi en OCMW Lochristi principieel goed.
In de maand april is er geen gemeenteraadszitting.
Derhalve kan het niet anders dan dat deze vraag nog aan de agenda van de raadszitting van 29 maart 2024 via een agendapunt bij spoedeisendheid wordt toegevoegd, in toepassing van art. 23 van het decreet lokaal bestuur; hiervoor is het akkoord van twee derden van de aanwezige raadsleden vereist.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dit scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 19 mei 2022 van Wachtebeke houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2022 van Lochristi houdende de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van Wachtebeke van 23 november 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van Lochristi en Wachtebeke;
Het gemeenteraadsbesluit van Lochristi van 27 november 2023 betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Artikel 1 De gemeenteraad verklaart zich akkoord om, in toepassing van art. 23 van het decreet lokaal bestuur, bij spoedeisendheid een agendapunt aan de raadszitting toe te voegen om een standpunt in te nemen over het behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente Lochristi en OCMW Lochristi bij de fusie met Wachtebeke.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van gemeente Lochristi en OCMW Lochristi bij de fusie met Wachtebeke goed, op voorwaarde dat uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten én op voorwaarde dat de gemeenteraad van Lochristi deze vraag onder dezelfde modaliteiten goedkeurt.
Artikel 3 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be
Collega’s, 2024 is een druk verkiezingsjaar. Politici staan soms terecht, soms onterecht in de beklaagdenbank.
Iedere uitgave die politici doen om hun standpunten aan de bevolking kenbaar te maken is volgens een groep mensen er één te veel. Er is te veel negativisme en ontevredenheid bij de bevolking. Er zijn ook te veel politici die zich bezighouden met elkaar voortdurend aan te vallen ipv oplossingen voor problemen van de mensen te zoeken.
We staan voor parlementsverkiezingen en Europese op 9 juni en gemeente- en provincieraadsverkiezingen op 13 oktober. Bij die laatste verkiezingen is er geen opkomstplicht. We zullen dus mensen moeten overtuigen om te komen stemmen.
Dan zullen we degelijke argumenten moeten aanvoeren in de campagnes.
Dat kan zeker via verscheidene mogelijkheden:
1. Een propere campagne voeren, met inhoudelijke argumenten, zonder persoonlijke aanvallen, zonder elkaar voortdurend in een slecht daglicht te stellen. Spreken met mensen, overtuigen van mensen. Samen moeten we onze democratie verbeteren en niet afbouwen.
2. We kunnen ook de idee dat politieke partijen met geld smijten tegengaan, door samen met alle partijen te kiezen om geen tuinborden te zetten. Een grote verspilling van materiaal en zeker ook ecologisch niet meer te verdedigen. We hebben als politieke partijen een voorbeeldfunctie, een politieke visie op de toekomst verkoop je niet als een pak waspoeder. We wensen ons dus te beperken tot aanplakken op de officiële aanplakborden op de gemeente, raamaffiches en flyers.
Onze gemeente Wachtebeke heeft op dit vlak al een pioniersrol gespeeld in het verleden. Want de SP stelde in de gemeenteraad van april 1990 voor een propere verkiezingscampagne te houden zonder tuinborden. Toen werd het nog afgewezen omdat er dienaangaande geen richtlijnen bestonden van een hoger beleidsniveau. In maart 1994 had de SP-fractie meer succes. Toen kozen alle politieke partijen in Wachtebeke voor propere verkiezingscampagnes zonder tuinborden. En... de afspraken werden nageleefd.
Later slaagden we er niet meer in dit in onze gemeente af te spreken. Dertig jaar later hopen we dat onze gemeenteraad, samen met de raad van Lochristi, deze afspraak opnieuw wil maken. Een gentlements agreement dat we op korte termijn kunnen verder uitwerken via het organiseren van een politiek overleg. Met alle politieke partijen die actief zijn in beide gemeenten om tot afspraken te komen inzake een propere campagne in de beide verkiezingen.
Achtergrondinfo
Op het privaat domein
Er is geen stedenbouwkundige vergunning nodig voor de plaatsing van reclameborden voor verkiezingspropaganda op privaat domein. Een gemeente kan verkiezingsaffiches en aanplakborden op privaat domein wel beperken via een politieverordening. Het is immers de taak van de gemeenten om te voorzien in een goede politie die waakt over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen, en in openbare gebouwen.
Gemeenten moeten een evenwicht zoeken tussen:
Het recht op vrije meningsuiting is niet absoluut. De onbeperkte mogelijkheid om te afficheren op privé-eigendommen zou kunnen leiden tot de verstoring van de openbare orde en tot visuele vervuiling.
De verantwoording van beperkingen moet wel beantwoorden aan een dwingende maatschappelijke nood, zoals de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen, openbare plaatsen en in openbare gebouwen. De beperking moet bovendien in redelijke verhouding staan ten aanzien van het beoogde doel. Het verbod moet op voldoende wijze gebaseerd zijn op motieven omtrent de materiële openbare orde.
Als een algemeen verbod niet verantwoord kan worden met een dergelijke doelstelling, is er volgens de rechtspraak van de Raad van State en het Grondwettelijk Hof een te grote beperking van de vrije meningsuiting en is het verbod vatbaar voor vernietiging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 21;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019 - 2024, zoals vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 28 maart 2019.
Enig artikel De gemeenteraad hecht haar goedkeuring om het voorstel tot een propere verkiezingscampagne te bespreken.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 28 maart 2024 N-VA.
Vraag 1 - kruispunt Kalve-Axelsvaardeken (raadslid Rudy Lootens)
Op Kalve is een bushalte aan beide zeiden van de weg. Wie met de fiets komt kan deze parkeren in Axelsvaardeken. Wie daarna naar de bushalte richting Moerbeke gaat moet Kalve oversteken. Een zebrapad ontbreekt. Het verkeer rijdt vaak sneller dan voorzien en je moet ook nog rekening houden met verkeer van en naar Axelsvaardeken.
· Is al overwogen om daar een zebrapad te plaatsen?
· Of zijn er andere voorstellen om de veiligheid van voetgangers te verhogen?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Er is nog niet overwogen om daar een zebrapad te plaatsen, tot de aanvraag van vorige week is dat nog nooit voorgesteld geweest.
Zowel de politie als de verkeerscommissie geven aan eerder negatief te staan tegenover de aanleg van zebrapaden aan bushaltes. Het creëert een vals gevoel van veiligheid en je kan niet aan elke bushalte een zebrapad leggen was de motivatie. Ook bij onze vraag voor de aanleg van een zebrapad ter hoogte van de Groenstraat/N449 kregen we van de verkeerspsycholoog dezelfde uitleg. Bovendien zal op die plaatst in de toekomst een verkeersplateau aangelegd worden die de snelheid van de auto's naar beneden haalt en het oversteken op die plaats veiliger maakt.
Vraag 2 - bevraging nieuwe straatnamen (raadslid Rudy Lootens)
Alle betrokken bewoners hebben dezelfde brief gekregen waarin wordt aangegeven dat een 630 antwoorden zijn binnengekomen voor de keuze van de nieuwe straatnamen.
Diverse inwoners hebben vragen bij het eindresultaat. Transparantie lijkt ons aangewezen. Dus kan je ons inzage geven in de gedetailleerde resultaten van de bevraging? Misschien waren de verschillen soms nipt, misschien ook niet. Maar op zich is er toch geen objectieve reden om dit niet bekend te maken? Graag detail aantal deelnemers per straat en aantal stemmen / keuze.
Antwoord schepen Christine Bax
Straatnamen Wat voorafging:
De insteek: Inspraak en participatie
Werkgroep Samenstelling:
Procedure
Aanschrijven bewoners, ondernemingen en eigenaars onroerend goed van de betreffende straten //
september 2023 Publicatie op website van beide gemeenten en in infobladen met artikel over de mogelijkheid (door alle inwoners) om voorstellen van naam tot uiterlijk 15 oktober 2023
Cultuurraden van beide gemeenten komen samen in november 2023 om advies te verlenen over de ingediende voorstellen, en om eventueel zelf voorstellen toe te voegen
De werkgroep maakt een selectie
Goedkeuring van de selectie op beide colleges in de loop van december 2023
Voor een aantal straten is maar 1 suggestie( Cultuurraad LO en WB op 6/11/23)Daardoor komt de opmerking uit het college, dat er geen keuze kan gemaakt worden als er maar 1 voorstel is Voor een aantal straten wordt de keuze uitgebreid met suggesties uit de excel
Vanuit de hulpdiensten en burgerzaken komt de vraag om op de nieuwe lijst : Jasmijnlaan niet te gebruiken omdat een Jasmijnhof bestaat Ook de mededeling dat verwarring kan ontstaan over de straatnamen: Schoolmeesterstraat omdat er al een Schoolstraat bestaat Klaprooslaan omdat er al een Rozenlaan is Braemsgoed omdat er al een Braamstraat is Kasseistraat omdat er al een Kasselstr is Magrietlaan omdat er al een Magretlaan is Daarop wordt de lijst aangepast
Opmerkingen worden opgenomen
Aangepaste lijst is wat nu voorligt
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 28 maart 2024 CD&V.
Vraag 1 - Politie (raadslid Ronny Droesbeke)
Is er al een duidelijk zicht op hoe de Wachtebekenaren zullen bediend worden door de politie na de fusie? Wat met de wijkagenten? Wordt er in Wachtebeke een balie/werkplek voorzien? Zo ja hoeveel momenten per week zal die open zijn?
Antwoord raadslid Linda Van Himme
Onze wijkpolitie omvat heden 3 wijkinspecteurs, één wijkcoach en een administratieve bediende.
Onze wijkcoach Mevrouw Petra Schepens verlaat onze politiezone vanaf volgende week, haar collega De Heer Erik Denoyel, de wijkcoach van Lochristi, wordt ook onze wijkcoach voor Wachtebeke en dit vanaf 1 april.
Vanaf 1 januari zullen onze 3 wijkinspecteurs fysiek gehuisvest zijn in het politiekantoor van Zelzate. Maar ze blijven exclusief werken voor onze Wachtebeekse inwoners. Dus de dienstverlening voor onze inwoners blijft gegarandeerd!
Ze blijven een contactpunt hebben in Wachtebeke, namelijk in het gebouw van de sociale dienst naast de kerk.
Daar kunnen ze mensen ontvangen op afspraak.
Op het ogenblik is een werkgroep bezig hoe de burelen in het sociaal huis zullen onderverdeeld worden, de politie maakt deel uit van deze werkgroep. Ze zijn er op het ogenblik nog niet uit, hoeveel uren per week en op welke dagen de politie daar beschikbaar zal zijn.
Vraag 2 - Gracht Molenhoek (raadslid Ruud Smeets)
Vorig jaar werd een verkeersplateau in de Molenhoek aangelegd in het kader van waterafvoer. Daarbij werd ook een nieuwe gracht gegraven die aansluit op de Moervaart. Wat is de functie van deze nieuwe, diepe gracht? Ondanks dat het de laatste maanden veel en soms wel hevig heeft geregend, staat daar amper water in? (zie foto’s bijlage)
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Bij hevige regenval ging vroeger het regenwater uit het centrum en Reepkens allemaal in het gemengde rioolstelsel waardoor er veel rioolwater in de Langelede kwam geloosd. Om dit te voorkomen is er een studie gemaakt ism Aquafin om het regenwater te bufferen in een grachtenstelsel vanuit de Reepkens. Hierdoor komt het regenwater niet meer in het vuilwatercircuit en is ook de Van Pottelberghestraat verlost van wateroverlast. Moest de buffer het water niet meer kunnen bergen is er een vertraagde overloop voorzien in de Molenhoek en gaat dit water richting Moerbeke.
Vraag 3 - Balie cultuurhuis (raadslid Ruud Smeets)
Hoe evalueert het bestuur de nieuwe balie van het cultuurhuis? Waarom is de zonnewering niet direct meegenomen in de werken van het cultuurhuis en wordt dit er nu extra bijgevoegd?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Zowel de klanten als de medewerkers zijn zeer tevreden met de nieuwe balie.
De zonnewering is inderdaad apart opgenomen in het budget van 2024 en staat los van de verbouwingswerken.
Vraag 4 - Kalvebrug (raadslid Ronny Droesbeke)
Aan Kalvebrug staan er langs beide kanten betonblokken. Is het mogelijk om deze betonblokken te verwijderen? Deze blokken zorgen ervoor dat het voor landbouwvoertuigen niet gemakkelijk is om over de brug te rijden. Aan Overledebrug en Dambrug (Moerbeke) vinden we deze blokken niet terug.
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Er is al meerdere malen gevraagd aan de Waterweg om deze palen weg te nemen en dit werd steeds geweigerd met reden van “onze slagbomen gaan worden stukgereden“. Dat er op Dambrug geen palen staan is niet goed gezien, de palen staan er wel (zie foto’s).
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad