Sinds januari 2021 was Lies Van De Walle omwille van studieverblijf in het buitenland verhinderd om haar taak als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst uit te voeren.
Gedurende haar studieverblijf in het buitenland werd zij vervangen door mijnheer Guy Bral.
Lies Van De Walle neemt vanaf de OCMW-raad van de maand juni 2021 haar mandaat terug op.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 105 §3;
- Besluit OCWM-raad van 3 januari 2019, de installatievergadering;
- Besluit OCMW-raad van 28 januari 2021 waarbij kennis werd genomen van de verhindering van Lies Van De Walle en de vaststelling van Guy Bral als plaatsvervanger.
Art. 1 De OCMW-raad neemt kennis van het einde van de beëindiging van de verhindering van Lies Van De Walle in het BCSD.
De OCMW-raad dient jaarlijks de jaarrekening - deel OCMW vast te stellen.
De jaarrekening 2020 werd besproken op de gemeenteraadscommissie van 14 juni 2021.
2020 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van € 5.127.144,00 en een autofinancieringsmarge van € 1.199.352,00.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
- het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
- de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Art. 1 De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2020 - deel OCMW vast. Het resultaat is als volgt samengesteld :
| J2: Staat van het financieel evenwicht | ||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
| 2020 | ||||||||||||||
| Journaalvolgnummers: JR Budg. 436249 Alg. 29545 / EK Budg. 70165 | ||||||||||||||
| Gemeente (0207.456.076) | OCMW (0212.179.877) | |||||||||||||
| Dorp 61, 9185 Wachtebeke | Godshuisstraat 13, 9185 Wachtebeke | |||||||||||||
| Algemeen directeur, wnd:: Lise Gosseye | Financieel directeur:: Nathalie De Vos | |||||||||||||
| Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||||||||||
| I. Exploitatiesaldo | 1.840.224 | 402.010 | ||||||||||||
| a. Ontvangsten | 14.850.443 | 14.368.439 | ||||||||||||
| b. Uitgaven | 13.010.219 | 13.966.429 | ||||||||||||
| II. Investeringssaldo | -1.885.080 | -3.077.333 | ||||||||||||
| a. Ontvangsten | 648.889 | 737.058 | ||||||||||||
| b. Uitgaven | 2.533.969 | 3.814.391 | ||||||||||||
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -44.857 | -2.675.323 | ||||||||||||
| IV. Financieringssaldo | 35.428 | 34.946 | ||||||||||||
| a. Ontvangsten | 690.299 | 747.009 | ||||||||||||
| b. Uitgaven | 654.872 | 712.063 | ||||||||||||
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -9.429 | -2.640.377 | ||||||||||||
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 5.136.573 | 5.136.573 | ||||||||||||
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 5.127.144 | 2.496.196 | ||||||||||||
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 5.127.144 | 2.496.196 | ||||||||||||
| Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||||||||||
| I. Exploitatiesaldo | 1.840.224 | 402.010 | ||||||||||||
| II. Netto periodieke aflossingen | 640.872 | 712.063 | ||||||||||||
| a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 654.872 | 712.063 | ||||||||||||
| b. Periodieke terugvordering leningen | 14.000 | 0 | ||||||||||||
| III. Autofinancieringsmarge | 1.199.352 | -310.053 | ||||||||||||
| Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||||||||||
| I. Autofinancieringsmarge | 1.199.352 | -310.053 | ||||||||||||
| II. Correctie op de periodieke aflossingen | 212.746 | 712.063 | ||||||||||||
| a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 654.872 | 712.063 | ||||||||||||
| b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 442.126 | |||||||||||||
| III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.412.098 | 402.010 | ||||||||||||
| Geconsolideerd financieel evenwicht | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||||||||||
| I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||||||||||||||
| - Gemeente en OCMW | 5.127.144 | 2.496.196 | ||||||||||||
| Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 5.127.144 | 2.496.196 | ||||||||||||
| II. Autofinancieringsmarge | ||||||||||||||
| - Gemeente en OCMW | 1.199.352 | -310.053 | ||||||||||||
| Totale Autofinancieringsmarge | 1.199.352 | -310.053 | ||||||||||||
| III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||||||||||||||
| - Gemeente en OCMW | 1.412.098 | 402.010 | ||||||||||||
| Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.412.098 | 402.010 | ||||||||||||
| JAARREKENING ORIGINEEL 2020 : Staat van het financieel evenwicht | 2020 | |||||||||||||
| Gemeente en OCMW (0207.456.076 / 0212.179.877) | 01/06/2021 15:41 | 1 / 2 | ||||||||||||
| Andere gebruikte dossiers op dit rapport: | ||||||||||||||
| JR dossiers van andere entiteiten: MJP: MJP_HERZIENING_2_BEGINKREDIET_2021 2020: Budg. 70165 MJP dossiers van andere entiteiten: |
||||||||||||||
Art. 2 De jaarrekening 2020 zal volgens de bepalingen van art. 250 van het decreet lokaal bestuur in digitale vorm aan de Vlaamse Overheid bekendgemaakt worden.
Art. 3 Dit besluit zal bekendgemaakt worden volgens de bepalingen van art. 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur (publicatielijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid (art. 330 decreet lokaal bestuur) en de financieel directeur worden hiervan eveneens in kennis gesteld.
De Vlaamse Regering heeft de ambitie om 120.000 mensen extra aan het werk te zetten en ziet een versterkte samenwerking tussen de VDAB en de lokale besturen als één van de hefbomen in het bereiken van deze doelstelling. VDAB kreeg de opdracht om deze samenwerking met de lokale besturen te ontwikkelen. De rol van de lokale besturen in deze samenwerking is een beleid voeren dat inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen en op maat van de lokale realiteit.
Het doel van deze samenwerking is drieledig:
- meer mensen aan het werk
- een sterkere werkgeversdienstverlening
- levensbreed leren
De concrete vertaalslag van deze doelstelling is terug te vinden in het actieplan lokale besturen regio Meetjesland. Het actieplan is een flexibel document waar elke partner zich maximaal voor engageert maar met begrip voor ieders nood en capaciteit. Dit brengt mee dat het lokaal bestuur niet verplicht is om te participeren in elke actie die opgenomen is in het actieplan. Het ondersteunen van de samenwerkingsovereenkomst en bijhorend actieplan zorgt in eerste instantie voor informatie uitwisseling en kennisdeling.
De samenwerkingsovereenkomst gaat in op 1 september 2021 en loopt tot en met 31 december 2025.
- het Decreet van 17/02/2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17/02/2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 14 oktober 2019 betreffende de deelname in het project omtrent lokale sociale economie voor de periode 2020-2025.
Art. 1 De OCMW-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en VDAB en het daarbij horend actieplan beide in bijlage bij dit besluit goed.
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de sociale dienst en aan Ilse Umans, netwerkmanager lokale besturen, VDAB.
Als lokaal bestuur worden we, net als alle andere organisaties, geconfronteerd met ziekte en afwezigheden (om diverse redenen) van personeelsleden. Uitzendarbeid biedt de mogelijkheid om bij afwezigheden sneller de (tijdelijke) lacunes in het personeelsbestand in te vullen en op te vangen zonder de andere medewerkers onnodig te bijkomend te belasten. Het decreet van 27 april 2018 geeft lokale besturen de mogelijkheid om beroep te doen op uitzendarbeid en voorziet een kader waarbinnen dit dient te gebeuren.
De betrachting blijft om te streven naar duurzame tewerkstelling binnen de diensten van het OCMW Wachtebeke. De mogelijkheid om beroep te doen op uitzendarbeid doet hier geen afbreuk aan en is geen verplichting. Indien de afwezigheid opgevangen kan worden door (tijdelijke) uitbreiding van bestaande arbeidsovereenkomsten of men kan beroep doen op personen uit een wervingsreserve, zijn deze opties – zeker bij aangekondigde afwezigheden – te verkiezen. Indien intern geen passende oplossing wordt gevonden of de continuïteit van de dienstverlening komt in gedrang, dan kan beroep gedaan worden op uitzendkrachten
De mogelijkheid tot het inzetten van uitzendarbeid binnen het lokale bestuur van de gemeente en OCMW Wachtebeke werd besproken met de vakorganisaties op het Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité van 4 juni 2021. Zij geeft negatief advies.
Jaarlijks krijgt het Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité een overzicht met diverse gegevens over de inzet van uitzendkrachten binnen het lokaal bestuur in het afgelopen jaar.
Om een snelle en efficiënte manier van werken te bekomen, is het aangeraden om de beslissingsbevoegdheid rond het effectief inzetten en aanwerven van uitzendkrachten te delegeren naar het hoofd van de personeel, de algemeen directeur. Het Vast Bureau zal hiertoe de nodige beslissing nemen na goedkeuring door de OCMW-raad.
- de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
- de Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 77;
- het Decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse Overheidsdiensten en de lokale besturen.
Art. 1 De OCMW-raad beslist dat het OCMW Wachtebeke een beroep kan doen op uitzendarbeid en keurt het kader goed waarbinnen beroep gedaan kan worden op uitzendkrachten.
Het kader bepaalt dat:
a) Uitzendarbeid mogelijk is in volgende gevallen (tevens voorzien in het decreet 27 april 2018):
- De tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst;
- De tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd;
- De tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet;
- De tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of deeltijds uitoefent;
- Een tijdelijke vermeerdering van werk;
- De uitvoering van uitzonderlijk werk;
- Uitzendarbeid in het kader van tewerkstellingstrajecten;
- Uitzendarbeid voor artistieke prestaties of artistieke werken.
b) Met het oog op duurzame tewerkstelling binnen ons lokaal bestuur, wordt vooraleer beroep wordt gedaan op uitzendarbeid bekeken of intern een oplossing gevonden kan worden, door:
- Bestaande arbeidsovereenkomsten tijdelijk uit te breiden
- Kandidaten van een geldende werfreserve de mogelijkheid te bieden.
Deze tijdelijke uitbreidingen of contracten worden geregeld via de personeelsdienst van het OCMW en niet via een uitzendkantoor.
c) Uitzendkrachten kunnen nooit tewerkgesteld worden met opeenvolgende dagcontracten.
d) Uitzendkrachten kunnen niet ingezet worden in periodes van staking of lock-out.
e) Jaarlijks krijgt het Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité een overzicht van de inzet van uitzendkrachten. Dit bevat minstens volgende gegevens:
- Een opsomming van de functies, de weddenschaal en de reden waarvoor beroep werd gedaan op uitzendkrachten;
- Het aantal uitzendkrachten per functie;
- Het aantal uurprestaties van uitzendkrachten per functie;
- De totale kostprijs van de inzet van uitzendkrachten;
- De gegeven van eventuele arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten betrokken waren.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de leden van het Bijzonder Overleg Comité en de personeelsdienst.
Namens de OCMW-raad,
Namens OCMW-raad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Linda Van Himme
Voorzitter OCMW-raad