Het arbeidsreglement van ons lokaal bestuur voorziet reeds in de mogelijkheid tot telewerken. Voor de coronapandemie werd van deze mogelijkheid echter nauwelijks gebruik gemaakt. De federale verplichting tot telewerken tijdens de verschillende lockdowns heeft het bestuur gedwongen om een aantal maatregelen te nemen (van logistieke aard) die telewerken voor meer medewerkers mogelijk hebben gemaakt.
Hierdoor zijn de voordelen van telewerk voor medewerkers en het bestuur zelf duidelijk geworden. Met het oog op de verdeling van de arbeidsplaatsen, het nieuwe werken en het werken op afspraak, wensen we het telewerken in onze organisatie te bestendigen en verankeren.
De huidige regelingen in het arbeidsreglement (art. 94-95 voor gemeente Wachtebeke en Bijlage VI voor OCMW Wachtebeke) worden vervangen door de nieuwe goedgekeurde policy. De teleworkpolicy zal zowel voor OCMW als gemeente worden opgenomen als bijlage bij het arbeidsreglement.
Deze aanpassing aan het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vakorganisaties op 8 november 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Het Bijzonder Onderhandelingscomité van 8 november 2021.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de teleworkpolicy als bijlage bij het arbeidsreglement goed als volgt:
Artikel 1 – Inleiding en doelstelling
Telewerk is werk dat niet in de gebouwen van het lokaal bestuur (verder: ‘bedrijfslocatie’) gebeurt. Meestal is dit in de woning van de telewerker. Maar een werknemer kan ook op een andere plek, bijv. een andere locatie binnen – of buiten – het lokaal bestuur aan het werk zijn.
Telewerken is werken. Dit impliceert dat je bereikbaar en beschikbaar bent voor collega’s en externen.
Personeelsleden van de gemeente en OCMW Wachtebeke krijgen de mogelijkheid om te telewerken.
Telewerk heeft tot doel te kunnen werken in een ongestoorde en rustige omgeving. Het biedt het personeelslid het voordeel dat het die dag geen woon- werkverplaatsing hoeft te doen.
Het lokaal bestuur Wachtebeke maakt een onderscheid tussen structureel telewerk en occasioneel telewerk.
Structureel telewerk geldt voor collega’s wiens functie en takenpakket de mogelijkheid geven om bepaalde taken en opdrachten systematisch uit te voeren zonder dat aanwezigheid in de gebouwen van het lokaal bestuur noodzakelijk is. De algemeen directeur en het diensthoofd beslissen of een functie structureel telewerkbaar is.
Occasioneel telewerk is het sporadisch telewerken. Occasioneel telewerk is enkel mogelijk als de uit te voeren taken en opdrachten uit te voeren zijn los van de gebouwen van het lokaal bestuur. Dit is op vrijwillige basis voor zowel de werkgever als werknemer en dient telkens én vooraf én binnen een redelijke termijn aangevraagd te worden. Het diensthoofd en de medewerker bekijken samen of en wanneer occasioneel telewerk mogelijk is.
Het belang en de goede werking van de dienst gaan steeds boven de mogelijkheid tot telewerken.
Artikel 2 – Richtlijnen:
Aan de hand van onderstaande richtlijnen heeft het personeelslid de mogelijkheid om een aanvraag tot telewerk in te dienen.
Artikel 3 – Telewerkbare functies
De algemeen directeur en het diensthoofd beslissen welke functies beroep kunnen doen op structureel telewerk. Alle andere functies kunnen – indien aan de voorwaarden zoals taak/opdracht kan locatie-neutraal worden uitgevoerd, toegang tot noodzakelijke applicaties is mogelijk, gewaarborgde dienstverlening, goedkeuring leidinggevende – in aanmerking komen voor occasioneel telewerk.
Artikel 4 – Registratie telewerk
Voor de medewerkers die registreren via GPS verloopt de registratie als volgt:
Voor de medewerkers die registreren via SDP verloopt de registratie als volgt:
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de personeelsdienst.
Het decreet lokaal bestuur geeft aan lokale besturen heel wat vrijheid om participatie te organiseren. Het decreet geeft aan gemeenten en OCMW's de opdracht om inwoners zo veel mogelijk te betrekken bij het beleid en dit vast te leggen in een reglement (art. 304 Decreet lokaal bestuur).
Het is de bevoegdheid van het lokaal bestuur om een systeem uit te werken met (advies)raden en overlegstructuren de gemeente- en OCMW-werking kunnen ondersteunen. Naast deze georganiseerde advies- en overlegstructuren is het aangewezen om andere mogelijkheden voor inspraak en te voorzien.
Het inspraakreglement regelt de manier waarop het lokaal bestuur Wachtebeke haar burgers en organisaties wil betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. Dit reglement is niet-limitatief en het bestuur kan andere manieren installeren en gebruiken om belanghebbenden te informeren, consulteren en betrekken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 304.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het inspraakreglement goed. Het inspraakreglement bevat volgende artikelen:
I. Inleiding
Artikel 1. - Dit reglement geeft, in toepassing van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur, nadere invulling aan een aantal vormen van inspraak, betrokkenheid en participatie vanwege de inwoners en doelgroepen ten aanzien van het beleid, de besluitvorming en de dienstverlening.
Dit reglement is niet limitatief: naast de inspraakvormen die in dit reglement uitdrukkelijk worden genoemd, zal het bestuur steeds ook nog op andere manieren zijn belanghebbenden kunnen informeren, consulteren en betrekken.
Artikel 2. Het participatiebeleid van de gemeente Wachtebeke is gebaseerd op transparante communicatie, participatie en inclusie. De gemeente Wachtebeke wil open communiceren met haar inwoners en inwoners zoveel mogelijk betrekken bij het beleid. Er is aandacht voor inwoners en inwonersgroepen die zich ver van het politieke beleidsveld vinden. Helderheid en begrijpelijkheid zijn essentieel voor open en inclusieve communicatie. De gemeente gebruikt heldere en begrijpelijke taal in haar communicatie met de inwoners.
II. Adviesraden en andere overlegstructuren
Artikel 3. - De gemeenteraad bepaalt welke gemeentelijke adviesraden of andere overlegstructuren met inwoners, verenigingen en/of doelgroepen officieel ingesteld worden met als opdracht om het gemeentebestuur op regelmatige en systematische wijze te adviseren.
De gemeenteraad stelt voor elke adviesraad of overlegstructuur statuten of een organiek reglement vast, met daarin nadere aanduiding van het adviesdomein, de (wijze van) samenstelling, de voornaamste werkingsregels, alsook op welke wijze het gevolg meegedeeld zal worden dat aan de adviezen wordt gegeven.
De samenwerking tussen de gemeente en de verschillende adviesraden wordt geregeld door de afsprakennota tussen gemeente en adviesraden.
Artikel 4. - De wijze van samenstelling wordt door de gemeenteraad bepaald in functie van voldoende representativiteit voor het betrokken domein. Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn.
Ten hoogste twee derde van de leden van een adviesraad of andere overlegstructuur mag van hetzelfde geslacht zijn. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Aan elke adviesraad of overlegstructuur worden de nodige middelen ter beschikking gesteld voor een vlotte werking en vervulling van de adviesopdracht.
Artikel 5. - Voor adviesorganen of andere overlegstructuren die door specifieke hogere regelgeving ingesteld zijn, gelden de betreffende hogere voorschriften inzake taak, bevoegdheid, samenstelling en werking.
III. Inspraakvergaderingen, enquêtes, openbare onderzoeken e.d.
Artikel 6. - Het gemeentebestuur kan zowel over algemene thema’s als over specifieke dossiers inspraakvergaderingen, bewonersbevragingen, enquêtes en dergelijke organiseren.
Hun praktische organisatie gebeurt in functie van een maximaal bereik van de betrokken doelgroep(en). Zij worden goed gecommuniceerd. Hun praktische modaliteiten (vorm, plaats, tijdstip, termijn, …) zijn voldoende laagdrempelig en inwonervriendelijk.
Het gemeentebestuur informeert de inwoners vooraf over wat er met hun feedback zal gebeuren. Inwoners worden ook achteraf op de hoogte gebracht van de resultaten en opvolging.
Artikel 7. - Openbare onderzoeken die voorgeschreven zijn door bijzondere regelgevingen (bijv. inzake ruimtelijke ordening, …) worden georganiseerd overeenkomstig de bijzondere bepalingen daaromtrent.
IV. Openbaarheid van bestuur
Artikel 8. - Het bestuur waakt over een objectieve, tijdige en begrijpelijke verspreiding van informatie.
Artikel 9. - Iedereen kan volgende bestuursdocumenten, wanneer ze volledig zijn, raadplegen via www.wachtebeke.be
Artikel 10. - Andere bestuursdocumenten dan voorzien in artikel 10 kunnen ook worden ingezien, na schriftelijke aanvraag. Het bestuur volgt hiervoor de regelgeving van het Bestuursdecreet (http://overheid.vlaanderen.be/openbaarheid-van-bestuur).
Een verzoek om openbaarmaking moet schriftelijk ingediend worden. Bij de aanvraag moet de aanvrager altijd zijn identiteit bekend maken: naam, postadres. Er moet duidelijk vermeld worden welk document men precies wil inzien en waarover het gaat. Indien de vraag niet voldoende duidelijk geformuleerd is, kan de bevoegde instantie de aanvraag weigeren. Ook anonieme aanvragen worden geweigerd.
De aanvrager hoeft geen belang aan te tonen wanneer hij/zij inzage vraagt in een bestuursdocument. Wanneer het gaat om persoonlijke gegevens, moet dit uiteraard wel, bijvoorbeeld een beoordeling of een examendocument.
De termijn voor de behandeling van het openbaarheidsverzoek bedraagt 20 kalenderdagen. Deze termijn kan uitzonderlijk verlengd worden tot 40 dagen, mits motivering.
Artikel 11. - Als de bevoegde instantie een aanvraag weigert, kan tegen deze beslissing beroep aangetekend worden en dit uiterlijk 30 kalenderdagen na het versturen van de beslissing. Tegen deze beslissing kan beroep ingesteld worden bij de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur (via mail: openbaarheid@vlaanderen.be of per brief, gericht aan: Departement Kanselarij en Bestuur, Beroepsinstantie openbaarheid van bestuur, Havenlaan 88, bus 20, 1000 Brussel) uiterlijk 30 kalenderdagen na ontvangst van de beslissing.
V. Meldingen, klachten e.d.
Artikel 12. – Via het online meldpunt op www.wachtebeke.be kan iedere inwoner iets melden of suggesties doen en vragen stellen over de gemeentelijke dienstverlening.
Artikel 13. – Het gemeentebestuur beschikt over een eigen reglement van klachtenbehandeling. Onder “klacht” in de zin van deze regeling verstaan we een manifeste uiting waarbij een ontevreden inwoner bij de lokale overheid klaagt over een door de lokale overheid al dan niet verrichte handeling of prestatie.
Deze klachtenprocedure is niet van toepassing op vragen om informatie, meldingen, suggesties, beroepen, bezwaren of petities. De klachtenprocedure is evenmin van toepassing op algemene klachten over de regelgeving, algemene klachten over het (al dan niet) gevoerde beleid of klachten over beleidsvoornemens of verklaringen.
De communicatieambtenaar van de gemeente is aangesteld als klachtencoördinator.
De behandeling van de klachten gebeurt overeenkomstig het reglement klachtenbehandeling, goedgekeurd in de gemeenteraad op 21 november 2019.
VI. Verzoekschriften en voorstellen aan de bestuursorganen
Artikel 14. – Iedere inwoner heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen. Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.
Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk. Verzoekschriften die duidelijk tot de bevoegdheid van het OCMW behoren, worden overgemaakt aan het bevoegde orgaan van het OCMW. De indiener wordt daarvan op de hoogte gebracht.
Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.
Artikel 15. – De behandeling van een verzoekschrift dat gericht is aan de gemeenteraad wordt geregeld door het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Het betrokken orgaan van de gemeente verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.
VII. Spreekrecht inwoner
Artikel 16. - Iedere inwoner van de gemeente Wachtebeke heeft het recht om vragen te stellen of voorstellen te doen op de zitting van de gemeenteraad. Het spreekrecht wordt geregeld in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Wanneer een vraag reeds beantwoord werd op een vorige zitting van de gemeenteraad zal deze niet opnieuw beantwoord worden.
VIII. Gemeentelijke volksraadplegingen
Artikel 17. - Voor gemeentelijke volksraadplegingen, op initiatief van de gemeenteraad of op verzoek van de inwoners, gelden de voorwaarden en de organisatieregels van de artikelen 305 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur en de uitvoeringsbesluiten daaromtrent.
IX. Slotbepalingen
Artikel 18. - Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de gemeenteraad in werking.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat en aan de verschillende diensten ter kennisgeving aan de verschillende adviesraden en overlegstructuren.
Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Dit geldt eveneens voor de inname van openbaar domein door een horeca-uitbater voor het opstellen van een terras.
Tot op heden werd een dergelijke aanvraag, bij gebrek aan een reglement, ad hoc behandeld door het schepencollege. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een meer rechtszekerheid aan de aanvragers.
Een ontwerp voor een terrasreglement voor het grondgebied Wachtebeke ligt nu voor ter goedkeuring (zie bijlage).
De tekst start met een reeks definities.
Aan de aanvrager wordt de keuze geboden tussen een jaarterras (dat permanent blijft staan en in principe ook een omgevingsvergunning vergt, naast de terrasvergunning) en een seizoensterras (van bv 15 maart tot 15 november – kan ook een andere tijdsvork zijn).
De aanvraag moet gericht zijn aan het schepencollege en wel 60 dagen voor de geplande opstelling. Op de website zal voorzien worden dat dergelijke aanvraag ook digitaal (en dus buiten de openingsuren) kan gebeuren. Bij de aanvraag moeten foto’s en een schets gevoegd worden.
Diverse diensten (mobiliteit, omgeving, politie ..) formuleren een advies ten aan zien van het college dat beslist. Eventueel kan er vooraf een plaatsbezoek gebracht worden door de diensten i.f.v. hun advies.
In het reglement staan ook de principes van openbare veiligheid en openbare orde opgesomd, evenals technische minimumvereisten voor het terrasmateriaal.
Daarnaast tevens enkele bepalingen i.v.m. aansprakelijkheid en sancties bij niet-naleving.
Ten slotte een overgangsbepaling: Op nieuwe aanvragen is het nieuwe reglement meteen van toepassing vanaf haar inwerkingtreding (1 januari 2022). Bestaande (vergunde) terrassen worden gedoogd, maar moeten tegen een bepaalde datum (1 mei 2022) een nieuwe aanvraag hebben ingediend, conform dit nieuwe reglement. Vanaf 1 juli 2022 voldoen dan alle terrassen aan de bepalingen van dit reglement.
Het reglement werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen. Een advies door ALE - Adviesraad Lokale Economie - kan momenteel niet verstrekt worden omdat deze adviesraad nog geen doorstart heeft genomen. Het reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Art. 1 De gemeenteraad keurt keurt het terrasreglement. Het reglement bevat volgende artikelen:
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de ambtenaar verantwoordelijk voor Lokale economie.
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 26 oktober 2021 volgende documenten ingediend:
- de financiële nota van de budgetwijziging nr. 1, boekjaar 2021;
- de financiële nota van Budget 2022.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder artikel 41;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de budgetwijziging nr. 1, boekjaar 2021 en budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke goed.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Bisdom Gent (Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent), de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen (Gouvernementstraat 1, 9000 Gent) de kerkfabriek Sint-Catharina (p/a Voorzitter Christiaan Scheire, Walderdonk 64, 9185 Wachtebeke) en aan de financieel directeur.
De politiezone Regio Puyenbroeck bezorgt de gemeente de voorgestelde gemeentelijke dotaties voor 2022 en de voorspellingen voor de komende jaren. Het begrotingsontwerp en de meerjarenplanning werden reeds gestemd door de begrotingscommissie op 27 oktober 2021. Er is een opsplitsing in een exploitatiedotatie en een investeringsdotatie (vgl. systeem brandweer).
De bijdrage van de gemeente Wachtebeke voor het jaar 2022 wordt vastgesteld op 811.050,46 euro, opgesplitst in 789 803,71 euro voor exploitatie- en 21.246,75 euro voor investeringsuitgaven.
De begroting 2022 zal gestemd worden in de politieraad van 24 november 2021.
De wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen:
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de bijdrage van het lokaal bestuur Wachtebeke voor het jaar 2022 vastgesteld op 811.050,46 euro, opgesplitst in 789.803,71 euro voor de gewone dienst (exploitatie-uitgaven) en 21.246,75 euro voor de buitengewone dienst (investeringsuitgaven) goed. Deze bijdrage wordt toegekend aan de politiezone Lochristi-Moerbeke-Wachtebeke-Zelzate (Puyenbroeck 5416).
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de heer Gouverneur Van Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent, de politiezone, Frank Vanhove Driekoningenplein 20 te 9820 Merelbeke, de Federale Directie Politiezaken en Wapens, Kalandeberg 1 te 9000 Gent en de financieel directeur.
De Polder van Moervaart en Zuidlede bezorgt aan het lokaal bestuur een voorlopige raming van de uit te voeren werken. Dit betreft werken uit te voeren door de Polder van Moervaart en Zuidlede aan de waterlopen van 3de categorie op het grondgebied van Wachtebeke in het jaar 2022.
De voorlopige raming van de kosten wordt geschat op €47.758,19. Dit behelst de kosten voor het reiten, ruimen, het versterken van wanden en ander kleine werken zoals het wegvoeren van slib, distelbestrijden enzovoort. Ter info: voor 2021 bedroeg de raming €47.773,21 en voor 2020 €53.118,56.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring en een gunstig advies voor de voorlopige raming van de uit te voeren werken door de Polder van Moervaart en Zuidlede aan de waterlopen van 3e categorie op het grondgebied van Wachtebeke voor een bedrag van €47.758,19.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Polder van Moervaart en Zuidlede (via Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 GENT) en aan de financieel directeur.
De Moerbeke-Polder bezorgt aan het lokaal bestuur een voorstel van raming voor het onderhoud van waterlopen van de 3de categorie op het grondgebied Wachtebeke voor het jaar 2022.
De voorlopige raming van de kosten is €50.582,50. Ter info: voor 2021 bedroeg de raming €26.207,50 en voor 2020 €18.907,50.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring en een gunstig advies voor de raming van de uit te voeren werken door de Moerbeke-Polder aan de waterlopen van 3e categorie op het grondgebied van Wachtebeke voor een bedrag van €50.582,50.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Moerbeke-Polder (via Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 GENT) en aan de financieel directeur.
Het lokaal bestuur Wachtebeke is voor activiteiten aangesloten bij de Imewo. Het lokaal bestuur werd, volgens artikel 24 van de statuten, opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IMEWO die zal plaatsvinden op donderdag 16 december 2021 om 18u in Hotel Brugge-Oostkamp, Kapellestraat 146, 8020 Oostkamp.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering werd door de Raad van Bestuur op 10 september 2021 samengesteld:
Momenteel kan niet ingeschat worden in welke richting Covid-19 zal evalueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van Covid-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, wordt reeds de mogelijkheid voorzien in het ontwerp-raadsbesluit dat deze vergadering digitaal dan wel schriftelijk zal gehouden worden.
Gevraagd wordt om de gemeenteraadsbeslissing per mail doorsturen uiterlijk 9 december 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 432 §3.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo van 16 december 2021 als volgt goed:
Art. 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, Guy Bral of zijn plaatsvervanger Etienne Fermont, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo op 16 december 2021 - of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden - op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de voormelde beslissingen.
Art. 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Imewo, ter attentie van het secretariaat via vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het lokaal bestuur Wachtebeke ontving de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVS dv. Zoals voorgeschreven door de statuten van TMVS dv en bij beslissing van de raad van bestuur in zitting van 16 september 2021 werd deze vastgelegd op dinsdag 14 december 2021 om 14u30.
De Raad van Bestuur stelde de volgende agenda op voor deze Buitengewone Algemene Vergadering:
De praktische organisatie van de Buitengewone Algemene Vergadering wordt afgestemd op de geldende maatregelen ihkv COVID-19
Gevraagd wordt om de gemeenteraadsbeslissing per mail doorsturen uiterlijk 9 december 2021.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Art. 1 De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2 De raad draagt plaatsvervangend vertegenwoordiger Rudy Lootens - wegens verhindering van Quirijn Tanghe - op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Farys/TMVW (Stropstraat 1, 9000 GENT of via 20211214BATMVS@farys.be) en aan de financieel directeur.
De buitengewone algemene vergadering van Veneco zal doorgaan op donderdag 9 december 2021 om 18u in Kasteel Te Lake, Linkeroever 37, 9870 Zulte.
In het geval er specifieke veiligheidsmaatregelen van kracht zijn in het kader van het Coronavirus, zal Veneco opteren voor een digitale Buitengewone Algemene Vergadering. Indien de vergadering doorgaat op digitale wijze wordt de gemeente hiervan tijdig verwittigd. Instructies tot deelname aan deze digitale vergadering worden via e-mail verstuurd.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Veneco:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 17-06-2021
3. Werkprogramma en begroting 2022
4. Toetreding nieuwe vennoten
- IGS Westlede
- Politiezone Leie - Schelde
- Hulpverleningszone Centrum
- OCMW De Pinte
5. Goedkeuring dubbel presentiegeld voorzitter
6. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
het feit dat de gemeente Wachtebeke vennoot is van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco;
de uitnodiging van de Buitengewone Algemene Vergadering van Veneco van 20 oktober 2021, met aanduiding van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2021;
artikel 33§5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020 stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden;
de afgevaardigde mag geen lid zijn van de Raad van Bestuur;
Art. 1 De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021 goed:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 17-06-2021
3. Werkprogramma en begroting 2022
4. Toetreding nieuwe vennoten
- IGS Westlede
- Politiezone Leie - Schelde
- Hulpverleningszone Centrum
- OCMW De Pinte
5. Goedkeuring dubbel presentiegeld voorzitter
6. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
Art. 2 Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke, houder van 81 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 9 december 2021 om 18.00 u in ‘‘Kasteel Te Lake’ – Linkeroever 34 – 9870 Zulte, wordt het mandaat gegeven om, met recht van indeplaatsstelling door de plaatsvervanger:
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Communicatie naar en betrokkenheid met de burger is een belangrijk punt en één van de kerntaken van een lokaal bestuur. De live uitzendingen van de gemeenteraad tijdens corona maakten ons duidelijk dat er een breder publiek werd bereikt dan de andere communicatiemiddelen (bijwonen fysieke vergadering, online plaatsen audiobestand na een Gemeenteraad).
Fractie CD&V stelt voor om principieel goed te keuren dat de gemeenteraad blijvend live wordt uitgezonden en opgenomen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel. Het agendapunt wordt op vraag van de burgemeester ingetrokken. De administratie is reeds bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden tot blijvende uitzending van de raden.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 november 2021 N-VA.
Vraag 1 door raadslid Rudy Lootens. Het is niet de eerste maal dat er vragen gesteld worden over een beperkte agenda. De agenda van deze maand is een nogmaals een aankondigingsagenda. De bevolking ziet de beleidskeuzes van het college niet. Waarom bent u daar niet transparant in? Vindt u een gemeenteraad nog zinvol wanneer u uw beleidskeuzes niet voorlegt voor debat? Volgens ons wordt er een loopje genomen met openbaarheid van bestuur.
Antwoord schepen Piet Penneman
De wet is de wet, als gemeente dienen we die te volgen, in casu de Vlaamse wetgeving. Het staat perfect beschreven in het decreet lokaal bestuur wat niet en wat wel op de gemeenteraad moet komen. Bij twijfel nemen we het zekere voor het onzekere, en wordt het punt geagendeerd.
Een verwijt maken dat ons beleid niet transparant zou zijn, is een loopje nemen met de waarheid. Naast het bestuursakkoord dat werd gemaakt, een openbaar document dat uitvoerig is toegelicht, is er in december steeds een commissie financiën en een gemeenteraad waar het budget voor het komende jaar wordt toegelicht. Ik vermoed dat dit op een transparante en heldere manier gebeurd, aangezien hier zelden of nooit een vraag wordt gesteld. Het budget is de werkbasis voor het komende jaar. Ik stel vast dat voor de meeste burgers er voldoende transparantie is, ik zwijg hierbij nog over de communicatie van beslissingen. Iets waar we zeer open en transparant in zijn. Bovendien worden zwaardere beslissingen en regelgeving verder op de agenda gezet. U wil -zeer ten onrechte- de schijn wekken alsof dit college alles achter de schermen regelt.
Bovendien wil ik u even herinneren aan donderdag 21 november 2019. Op de gemeenteraad een punt: vaststelling begrip dagelijks bestuur, daden van beheer en vaststelling van de voorwaarden inzake visumplicht van de financieel directeur. Ik bespaar mij de moeite om het raadsbesluit voor te lezen en zeker om het toe te lichten, het is immers transparant genoeg. Wat ik wel wens te benadrukken is dat hierin een aantal bevoegdheden worden doorgeschoven naar het college van burgemeester en schepenen. Een agendapunt dat met EENPARIGHEID van stemmen is goedgekeurd, dus ook door uw raadsleden.
De openbaarheid van bestuur is een belangrijk aspect van de democratie. Kan u mij even enkele voorbeelden geven dat wij zondigen tegen de openbaarheid van bestuur? Ik vermoed dat u niet verder zal komen dan het aantal opmerkingen dat u gegeven hebt op het budget de laatste jaren, bitter weinig.
Ik raad u ook aan om de presentatie van deze morgen van Veneco eens te (her)bekijken. Dat handelt deels over tevredenheid, betrokkenheid, transparantie en participatie aan het beleid. U zal zien dat Wachtebeke daar niet zo slecht uit komt.
Vraag 2 door raadslid Rudy Lootens. Hoever staan de plannen op de locatie van het politiegebouw op het Jules Persynplein?
Antwoord voorzitter Linda Van Himme
Er zijn nog geen plannen voor de indeling van het voormalige politiegebouw, nog niet mogelijk omdat het daarvoor eerst verkocht moet worden.
Het goede nieuws is dat de minister de verkoop van het gebouw heeft goedgekeurd. Nu gaat het naar een notaris en zal waarschijnlijk het bordje te koop vanaf januari te zien zijn. Zoals jullie weten is de politiezone voor 48% eigenaar van het gebouw en de regie van gebouwen 52%.
Geschatte Raming 300.000 € zowel voor het gebouw van de politiezone als van de regie van gebouwen.
Vraag 3 door raadslid Rudy Lootens. Door de werken aan de dorpskernvernieuwing is de verkeersdrukte in de Molenstraat onhoudbaar geworden voor de omwonenden. Om hier aan tegemoet te komen is er tijdelijk plaatselijk verkeer ingevoerd. De grote verkeersdrukte in de Molenstraat is al járen een probleem voor de omwonenden. Om die verkeersdrukte enigszins onder controle te houden vragen we om éénrichtingsverkeer in te voeren vanuit de Stationsstraat.
Antwoord schepen Peter Van Bambost
De klachten over verkeersdrukte zijn er gekomen door de werken in het Dorp (laatste twee bijna drie jaar) en het niet naleven van het plaatselijk verkeer door een hardnekkige groep mensen. Zonder de werken is er geen voordeel om door de Molenstraat te rijden en bijgevolg volgen de mensen het traject door de Lindestraat. Voor de werken is er op het gemeentehuis geen weet van klachten over drukte in de Molenstraat. Wel van overdreven snelheid. Voor de snelheid is het invoeren van een éénrichtingsverkeer zeker geen oplossing.
Zijn de bewoners van de Molenstraat wel te vinden voor éénrichtingsverkeer? Driehoek Molenstraat, Molenhoek, Stationsstraat tot Molenstraat is ongeveer 950 meter. Driehoek Lindestraat, Smishoek, Godshuisstraat is 450 meter.
We zijn voor deze vraag ook eens gaan neuzen in de adviezen van de verkeerscommissie en in het verslag van de verkeerscommissie van 19/05/2015 lezen we de vraag tot invoeren van éénrichtingsverkeer in de Molenstraat. Er werd toen beslist dat er geen beslissingen konden genomen worden zonder metingen.
In de verkeerscommissie van 27/10/2021 werd volgend advies geformuleerd:
Advies aan het schepencollege: op heden zijn er geen aanwijzingen dat het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Molenstraat zal zorgen voor een optimalere situatie. Uit de metingen blijkt niet dat het verkeer als “druk” kan worden beschouwd. De verkeerscommissie adviseert om geen verdere aanpassingen uit te voeren in de Molenstraat.
Vraag 4 door raadslid Diederik Lacayse Er is nog 36.000 euro ter beschikking om de verenigingen te steunen in coronatijd. Hoe gaat deze verdeling gebeuren?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Enerzijds willen we als bestuur de verdeling van het restbedrag houden zoals in 2020 en 2021. Dit omdat het relanceplan, gebaseerd op de bestaande subsidiereglementen, door alle adviesraden positief werd geadviseerd en omdat we van geen enkele club of vereniging een negatieve opmerking hebben gekregen over de extra 75% subsidie in 2020 en 50% in 2021. Dit relanceplan is ook goedgekeurd door de GR van 26.11.2020.
Anderzijds kregen we van de adviesraad cultuur de vraag om het restbedrag te verdelen in gelijke stukken over alle verenigingen. Dit omdat er cultuurverenigingen zijn die weinig subsidies krijgen maar toch kosten hebben moeten maken (vb. communicatie) voor activiteiten die ze nadien hebben moeten annuleren door corona.
Het restbedrag is iets minder dan 36000 maar als we dit delen door 37 is dat 973 euro per vereniging. Als je weet dat er verenigingen zijn die normaal 33 euro subsidie krijgen dan is het verschil te groot.
Er werd dus gezocht naar een compromis en samen met de diensthoofden van jeugd, sport en cultuur zijn we tot het volgende voorstel gekomen:
- de verenigingen zouden terug 75% extra krijgen uit het Noodfonds op basis van de ingediende subsidiedossiers 2019
- het restbedrag na aftrek van die 75% (ongeveer 8000 euro) ging dan in gelijke delen verdeeld worden (ongeveer 220 euro) over de verschillende clubs en verenigingen.
Vraag 5 door raadslid Diederik Lacayse We konden opmerken dat er in de Melkerijstaart ter hoogte van huisnummer 6 en huisnummer14. 2 delen “gele onderbroken streep” (her)-beschilderd zijn. Om welke reden zijn deze hier in eerste plaats aangelegd en herschilderd?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Deze gele lijnen dienen om de auto’s komende van Walderdonck de kans te geven om in te voegen en de auto’s komende van Langelede te laten doorrrijden.
Vraag 6 door raadslid Diederik Lacayse Bij de wegomleidingsborden ter hoogte Kalve – Axelsvaardeken kunnen we zien dat het bord “handelaars bereikbaar” een 40 tal meter verder in de straat geplaatst is i.p.v. direct aan het eerste wegomleidingsbord. Kan dit aangepast worden zodat de handelaars ook effectief bereikt kunnen worden?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Dit bord zal zo spoedig mogelijk verplaatst worden.
Vraag 7. Raadslid Diederik Lacayse Stavaza toeristische borden langsheen de Langelede. Wanneer worden deze vervangen?
Antwoord raadslid Lucien De Block
Borden visserij commissie zijn eigendom van de provincie.
Ter hoogte van het fietspad langs de Langelede-vaart staan borden geplaatst door de visserijcommissie van de provincie.
Deze borden worden onderhouden en afgekuist door de werknemers van de gemeente.
In voorbije periode was dit werkje een beetje over het hoofd gezien, ondertussen is dit opgelost en zijn de borden proper!
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 25 november 2021 CD&V.
Vraag 1 door raadslid Ruud Smeets. Parking voetbal
Putten in de oprit en op de parking aan de voetbalterreinen blijven een groot probleem. Worden er acties voorzien om dit probleem definitief op te lossen?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Bij het uitbreiden van de Parking was het voorzien om de toegangsweg naar parking te asfalteren maar eerst moesten er nog graafwerken gebeuren om elektriciteit en riolering te voorzien voor de ruiters. Elektriciteit is gebeurd maar voor de riolering kon er geen aansluiting voorzien worden op de bestaande riolering in de Stationsstraat. Ondertussen is het dossier opgestart om de riolering te scheiden op die plaats en zou het niet verstandig zijn om nu een nieuw wegdek aan te leggen om het binnen enkele jaren terug uit te breken maar na de rioleringswerken komt dit in orde. Ondertussen worden te putten regelmatig opgevuld.
Vraag 2 door Etienne Fermont. Stavaza fusie
In vorige gemeenteraad werd gecommuniceerd door het bestuur dat het CBS gesprekken ging voeren met buurgemeenten i.v.m. mogelijke fusie. Hierbij werd ook beloofd een open communicatie te voeren over de vorderingen, deze is er nog niet gekomen. Kunnen we nu een stavaza krijgen over deze gesprekken?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg
Zoals beloofd houden we ons aan de afspraken die we gemaakt hebben met jullie en eventuele fusiepartners. Die afspraken houden in dat we voor eind 2021 een keuze maken inzake welke partner we verkiezen om verdere gesprekken te voeren om een eventuele fusie aan te gaan. We zullen op het niveau van de colleges gesprekken houden voor eind december. We willen zoals gezegd, de keuze maken op basis van feiten, niet op basis van emoties. We hebben al veel eerder een stand van zaken opgemaakt van de Wachtebeekse troeven voor mogelijke partners. Die presentatie is uiteraard onderhevig aan de tijdsevolutie. ER zijn inmiddels nieuwe cijfers en nieuwe elementen die op duiken om het dossier te actualiseren. Wat we uiteraard zullen doen. We hebben zeker nog niet alle informatie om een beslissing te nemen, over wie de beste partner is voor Wachtebeke en haar inwoners. We moedigen zeker aan dat raadsleden ons bezorgdheden of opportuniteiten voor bepaalde fusies doorgeven. Want we zitten samen in deze boot. Zoals afgesproken zal er, zodra we gesprekken hebben gehad, er een informele bijeenkomst met de raadsleden zal doorgaan. Het heeft echter geen zin om zulk een samenkomst te organiseren terwijl we wachten op nieuwe feiten.
We zullen zeker ondersteuning nodig hebben van specialisten in de fusiematerie, bureau’s die Vlaanderen ons aanbeveelt om ons in dit proces te begeleiden. . Dit is geen opdracht die we niet extra aan ons personeel kunnen opleggen, voor de komende 3 jaar. Uiteraard zullen we samen met onze huwelijkspartner(s) dezelfde firma nemen. Zoals eerder gezegd zullen we in het voorjaar 2022 opnieuw onze ronde in de 5 Wachtebeekse wijken doen, waar we het thema fusie uiteraard zullen toelichten en bespreken. De toekomst van Wachtebeke verzekeren is de opdracht.
Vraag 3 door raadslid Ronny Droesbeke. Verhuur grote en kleine zaal in De Kring
Vanaf wanneer zal het mogelijk zijn om beide zalen alle weekends te huren?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Bedoeling is om de beide zalen in de verhuur te steken vanaf 01.01.2022 maar we kunnen dit niet beloven. Dit hangt af of we de vacatures voor de poetsdienst op tijd kunnen invullen. Op het CBS van 22.11.2021 is de lijst van kandidaten goedgekeurd en begin december gaan de sollicitatiegesprekken en praktische proeven door.
Deliberatie : 10 december 2021.
Als de personen direct inzetbaar zijn moet 01 januari lukken maar als er een vooropzeg is dan wordt dit moeilijk.
Vraag 4 door raadslid Ruud Smeets. Wachtebeke bon
Hoeveel WarmWachtebeke bonnen zijn er al gebruikt? Wordt er veel gebruik gemaakt van aankoop kwadobon?
Antwoord schepen Piet Penneman
Er zijn op dit moment 1.117 warmWachtebeke-bonnen verkocht. Dat wil zeggen dat er 1 op 7 inwoners gebruik gemaakt heeft van dit ‘corona-geschenkje’. We vermoeden dat dit aantal ook niet verder zal oplopen, ondanks het feit dat we dit regelmatig onder de aandacht gebracht hebben. We zullen dit nogmaals doen in de digitale nieuwsbrief, misschien brengt het eindejaar nog wat soelaas. Dus al bij al geen groot succes. Het budget van de niet-verkochte bonnen zullen we recupereren.
Wat betreft de Kwadobonnen zijn er 2.334 aangekocht. Op het eerste zicht een stevig aantal. Maar 2.300 bonnen zijn gekocht door de gemeente/ocmw : als deel van een akkoord uit een loonsafspraak, een heel deel ‘corona’-bonnen zijn door het ocmw uitgedeeld aan ‘kwetsbaren’ (het geld hiervoor hadden we van Vlaanderen gekregen om de meest kwetsbaren te ondersteunen tijdens corona-tijden) of als geschenk bij een afscheid, jubileum of feestelijk moment.
Daarnaast zijn er de laatste maanden een 30-tal bonnen verkocht gaande van 20 tot 150 euro per stuk aan particulieren. We zoeken iets om daar in 2022 leven in te blazen. De warmWachtebeke-bonnen zullen dan verdwenen zijn, waardoor het ook iets makkelijker en eenduidig zal zijn om dit te promoten. We hebben hier bewust wat mee gewacht.
Vraag 5 door raadslid Etienne Fermont. Kalvebrug
Op de gemeenteraad van 30/09 vroegen we of de situatie aan Kalvebrug veiliger kon gemaakt worden voor fietsers. Schepen Van Bambost antwoordde " Op korte termijn: creëren van een "geleidingsstrook" op de weg dmw een stippellijn van 50 meter vóór de brug en eindigend op een OFOS ("Opgeblazen-Fiets-Opstel-Strook" of een opstelstrook voor fietsers vóór de auto's). Dit aan beide zijden van de brug. Er is advies gevraagd aan de politie en van zodra dit binnenkomt kunnen we al dan niet tot acties overgaan."
Na 2 maanden is er nog niets veranderd, is er al een termijn wanneer deze aanpassingen zullen gebeuren?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Op advies van de politie geen stippellijn. Stippellijn is niet wettelijk. OFOS is niet mogelijk. Lichten moeten ter hoogte van de stopstreep fietsers komen waardoor de trekweg langsheen de Moervaart door de OFOS loopt. Niet iedereen zit in het traject van de lichten. Verwarring van wie voorrang heeft is gevaarlijker dan als fietser te moeten wachten achter een rij auto’s (die nu met het gebruik van verkeerslichten niet zo lang meer is).
Vraag 6 door raadslid Ronny Droesbeke. Zwaar verkeer dorp
Op de gemeenteraad van 30/01/2020 dienden we een voorstel in om vrachtverkeer in het dorp te beperken, dit punt werd na ingewonnen adviezen op de gemeenteraad van 23/04/2020 afgekeurd.
Tijdens de opmaak van het mobiliteitsplan stootten we op volgend onderdeel:
Jammer dat ons voorstel eerst moest afgekeurd worden om er dan 2 jaar later zelf mee uit te pakken, maar wij kunnen dit natuurlijk alleen maar toejuichen en vinden (nog steeds) dat het er zo snel mogelijk moet komen. Kan hier snel werk van gemaakt worden en niet gewacht worden tot op het einde van het mobiliteitsplan? De opmaak van het plan zal immers nog wat tijd vergen, en dan spreken we nog niet over de uitvoeringstermijn van alle onderdelen.
Antwoord schepen Peter Van Bambost
1.Wij pakken NIET uit met het voorstel van CD&V en ik zou even willen citeren uit mijn antwoord op de gemeenteraad van 23/04/2020: waarin expliciet geschreven staat “dat wij het doel van dit voorstel genegen zijn en we deze problematiek zeker opnemen bij de opmaak van ons mobiliteitsplan”. Het is dus een belofte aan de CD&V die ik nakom en me nu kwalijk wordt genomen.
2.Een synthesenota is geen beleidsplan.
De synthesenota is de aanzet in de richting van een beleidsplan. Zo’n synthesenota komt tot stand door ideeën, al dan niet op basis van onderzoeksresultaten, met elkaar te vergelijken en af te toetsen bij de verschillende actoren (hier dus de buurgemeenten en politie).
In antwoord op jullie toegevoegd agendapunt van 30.01.2020 hebben we gezegd dat er een aantal praktische bezwaren waren. De adviezen van zowel politie als van de verkeerscommissie waren dan ook negatief.
Bezwaar 1:
Vrachtwagens die via onze buurgemeenten Wachtebeke willen binnenkomen zullen aan onze grens op bepaalde uren moeten wachten op de rijbaan met filevorming tot gevolg. Om dit te voorkomen zouden we wachtplaatsen moeten voorzien die qua budget en ruimte niet te realiseren zijn. Zo’n vrachtwagencharter moet bij voorkeur dus gemeente-overschrijdend zijn.
Bezwaar 2:
Het blijft ook een gegeven dat we met een gewestweg door onze dorpskern zitten waar vrachtwagenverkeer wel kan op alle uren.
Bezwaar 3:
Handhaving kan enkel door de politie en liefst ondersteund door de volledige politiezone.
De bedoeling van het opnemen van het charter in de projectstuurgroep was om de discussie te openen. Onze buurgemeenten Zelzate, Lochristi en Gent waren aanwezig (Moerbeke niet) alsook de politie. Het ideale moment om eens te polsen of ook zij hier wel iets in zagen. Onze verkeersdeskundigen gingen alvast de vraag stellen aan de ons omringende gemeenten en politie.
Vraag 7 door raadslid Ruud Smeets. Fietspad Meersstraat
In de Meersstraat is er nu een afgescheiden fietspad. Bij het begin van zone 30 (thv huisartsenpraktijk) komen de fietsers op straat. Momenteel staat het bord van zone 30 er nog niet en is er geen rugdekking voor de fietsers die op straat komen. Het is er dus zeer gevaarlijk voor fietsers omdat ze plots op straat moeten.
Kan het bord van zone 30 zo snel mogelijk geplaatst worden en wordt er nog iets voorzien om rugdekking te geven aan fietsers wanneer ze op straat moeten komen?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Het bord is reeds geplaatst maar verdere maatregelen worden bekeken nadat de volledig afwerking is gebeurd.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Linda Van Himme
Voorzitter gemeenteraad