Op 10 maart liet Lies Van De Walle weten dat ze haar ontslag wenst in te dienen als raadslid na de gemeente- en OCMW-raad van maart 2022.
Zij zal verhuizen naar een andere gemeente en zal om die reden niet langer kunnen zetelen.
Zij zetelt in de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag en overeenkomstig de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, die door de Raad van Verkiezingsbetwistingen geldig werden verklaard, zal een vervanger aangeduid worden voor de resterende periode van deze legislatuur.
Voor de Stuurgroep Meetjesland Klimaatgezond (Veneco) en Welzijnsband Meetjesland, waar zij het lokaal bestuur Wachtebeke vertegenwoordigde, zullen andere raadsleden worden aangeduid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder art. 8, 58, 86 en 169;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 6-14;
Omzendbrief KB/ABB 208/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Het besluit van de gemeenteraad, installatievergadering van 3 januari 2019.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Lies Van De Walle als raadslid van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst vanaf 31 maart 2022.
Op 10 maart 2022 liet Lies Van De Walle weten ontslag te nemen als lid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wegens de verhuis naar een andere gemeente.
Heidi Misseghers is raadslid sinds september 2021. Zij zetelt momenteel in de raad ter vervanging van Quirijn Tanghe die omwille van een studieverblijf in het buitenland tijdelijk verhinderd is om zijn taak als raadslid uit te voeren. Voor haar eedaflegging als raadslid werden in september de nodige geloofsbrieven voorgelegd en goedgekeurd.
Heidi Misseghers zal vandaag de eed af leggen ter vervanging van Lies Van De Walle die omwille van verhuis naar een andere gemeente niet langer als raadslid mag zetelen. Heidi Misseghers zal zetelen voor de resterende periode van deze legislatuur.
Heidi Misseghers wordt opgeroepen om de eed af te leggen en legt de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder art. 8, 58, 86 en 169;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 6-14;
Omzendbrief KB/ABB 208/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Het besluit van de gemeenteraad, installatievergadering van 3 januari 2019;
Het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2021 betreffende het onderzoek van de geloofsbrieven en de eedaflegging van Heidi Misseghers.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Heidi Misseghers.
Artikel 2 De voorzitter van de gemeenteraad verklaart Heidi Misseghers aangesteld als raadslid voor de resterende periode van deze legislatuur.
Artikel 3 De gemeenteraad stelt de nieuwe rangorde van de raadsleden vast als volgt:
| 1 | Rudy | Van Cronenburg |
| 2 | Piet | Penneman |
| 3 | Patrick | Gerard |
| 4 | Eddy | Heirwegh |
| 5 | Linda | Van Himme |
| 6 | Peter | Van Bambost |
| 7 | Christine | Bax |
| 8 | Ronny | Droesbeke |
| 9 | Dirk | Ongenae |
| 10 | Guy | Bral |
| 11 | Ruud | Smeets |
| 12 | Rudy | Lootens |
| 13 | Diederik | Lacayse |
| 14 | Wim | Vanpuyvelde |
| 15 | André | Chalmet |
| 16 | Heidi | Misseghers |
| 17 | Michiel | Van Eetvelde |
| 18 | Frederik | Braeckman |
Omwille van een studieverblijf in het buitenland is Quirijn Tanghe verhinderd om zijn taak als raadslid uit te oefenen voor de periode september 2021 tot en met juli 2022.
In de voorbije periode werd Quirijn Tanghe vervangen door Heidi Misseghers die in september 2021 de eed aflegde als raadslid.
Vanaf april 2022 zal Heidi Misseghers het mandaat van Lies Van De Walle overnemen. Lies Van De Walle kan wegens verhuis naar een andere gemeente niet langer zetelen in de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Heidi Misseghers zal dit mandaat overnemen voor de resterende periode van deze legislatuur en zal hiertoe op de raad van 21 april 2022 de eed afleggen.
Door deze verschuiving dient het mandaat van Quirijn Tanghe voor de resterende maanden van zijn studieverblijf in het buitenland opnieuw ingevuld worden.
De eerstvolgende opvolger overeenkomstig de resultaten van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 die door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen geldig werden verklaard, is Karine Cornelis.
De geloofsbrieven van Karin Cornelis werden tijdig ingediend en ter inzage gelegd conform de decretale bepalingen ter zake. Uit het onderzoek blijkt dat Karine Cornelis voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet bevindt in een situatie van onverenigbaarheid.
Karine Cornelis wordt opgeroepen om de eed af te leggen en legt de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder art. 8, 58, 86 en 169;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 6-14;
Omzendbrief KB/ABB 208/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Het besluit van de gemeenteraad, installatievergadering van 3 januari 2019.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Karine Cornelis, lijst Anders.
Artikel 2 Tegen deze beslissing kan beroep aangetekend worden bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Artikel 3 De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter van de gemeenteraad verklaart Karine Cornelis aangesteld als raadslid.
Artikel 4 De gemeenteraad stelt de nieuwe rangorde van de gemeenteraadsleden vast als volgt:
| 1 | Rudy | Van Cronenburg |
| 2 | Piet | Penneman |
| 3 | Patrick | Gerard |
| 4 | Eddy | Heirwegh |
| 5 | Linda | Van Himme |
| 6 | Peter | Van Bambost |
| 7 | Christine | Bax |
| 8 | Ronny | Droesbeke |
| 9 | Dirk | Ongenae |
| 10 | Guy | Bral |
| 11 | Ruud | Smeets |
| 12 | Rudy | Lootens |
| 13 | Diederik | Lacayse |
| 14 | Wim | Vanpuyvelde |
| 15 | André | Chalmet |
| 16 | Heidi | Misseghers |
| 17 | Karine | Cornelis |
| 18 | Michiel | Van Eetvelde |
| 19 | Frederik | Braeckman |
Collega’s we hebben vorige week donderdag een geslaagde bijeenkomst gehouden met alle gemeenteraadsleden van Wachtebeke en Lochristi om jullie correct te informeren over de eerste beslissingen die genomen zijn in het kader van de fusie. We zijn zeer tevreden dat over de partijgrenzen heen, de eensgezindheid groot was over het nut van de fusie. Dat is erg belangrijk, want we moeten samen dit fusieverhaal waarmaken.
We weten ondertussen dat op de gemeenteraden van 19 mei (Wachtebeke) en 23 mei (Lochristi) de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging zal worden genomen.
De overkoepelende naam van de nieuwe gemeente werd bekend gemaakt: Lochristi. Vanaf 2025 zullen we dus bestuurd worden vanuit de gemeente Lochristi heten. Deze en de andere beslissingen zijn de eerste in een reeks van beslissingen die volgen. We nemen deze beslissingen op voet van gelijkheid. Compromissen zijn er van beide kanten.
Maar ik wil heel duidelijk zijn, de naam Wachtebeke blijft uiteraard bestaan. Niemand van ons wil daar afscheid van nemen. Net zoals 46 jaar geleden Zaffelare , Beervelde en Zeveneken fusioneerden met Lochristi en Lochristi werden. Na 46 jaar staan de borden “Zaffelare” er nog steeds aan onze grens en zeggen de inwoners dat ze van Zaffelare zijn, niet van Lochristi. Daar verandert zeker in Wachtebeke niks aan. Wachtebekenaren zijn koppigaards en laten zich niet doen.
In al de wijkvergaderingen die de voorbije weken op Wachtebeke al zijn doorgegaan, is er door ons klaar en duidelijk gesteld dat Wachtebekaren Wachtebekenaren zullen blijven. Het gemeentebestuur verandert , maar niet de naam of de inwoners van Wachtebeke.
Net zoals de mensen van Overslag altijd zullen blijven zeggen dat ze van Overslag zijn en niet van Wachtebeke.
Belangrijk voor Wachtebeke is ook dat de postcode 9185 behouden zal blijven én dat er in Wachtebeke in het huidige gemeentehuis een administratief centrum blijft om aan alle noden van de Wachtebekenaren te voldoen. Zodat ze niet naar Lochristi moeten rijden om alle papieren in orde te brengen. Voor onze inwoners verandert er dus heel weinig.
Een grotere gemeente met meer personeel betekent ook dat de dienstverlening aan onze inwoners kan uitgebreid worden. Dit is in het voordeel van de burger, want door samen sterker te worden, bieden we hen een nog betere lokale dienstverlening op maat.
De eerstvolgende stap in het fusieverhaal is een extern bureau aanstellen dat gespecialiseerd is in dergelijke fusietrajecten. Dit bureau zal ons begeleiden in een toch wel complex traject.
We vinden het belangrijk om ook onze inwoners bij elke stap in het fusieproces op de hoogte te houden. Daarom publiceren we vanaf 23 mei, de dag dat beide gemeenteraden de intentie tot fusie bekrachtigd hebben, op www.wachtebekelochristi.be alle fusienieuws. Ook voorzien we er een rubriek met veel gestelde vragen, een tijdlijn van het fusietraject en de mogelijkheid om op een maandelijkse nieuwsbrief in te schrijven.
Burgers die nog bijkomende vragen zouden hebben, kunnen jullie doorverwijzen naar fusie@wachtebeke.be.
We zijn op weg naar een goed verhaal: De toekomst van onze inwoners verzekeren.
Na de afspraak in vorige gemeenteraad dat alle partijen actief willen meewerken aan een Oekraïne actie in Wachtebeke is er een infovergadering belegd op 6 april met een ruime opkomst.
Niemand blijft er onberoerd bij. 75 jaar kende Europa geen grote oorlog meer, nu worden we iedere dag geconfronteerd met een oorlog in Europa.
Wachtebeke heeft een warm hart en is solidair, ook met de slachtoffers in deze Oekraïne-oorlog.
We hebben kennis gemaakt met Lena Lokhova, inwoonster van onze gemeente en afkomstig van Oekraïne . Ze zet zich enorm in voor haan landgenoten en ook voor het gemeentebestuur is ze van groot belang, want ze helpt ons om het taalprobleem van de vluchtelingen op te lossen, zowel bij de gemeente, school, dokter ,enz.
Haar geboorteplaats Chernihiv, in het noorden van de hoofdstad Kiev is zwaar gebombardeerd: 70% is verwoest.
Stand van zaken aantal vluchtelingen in Wachtebeke en aantal gastgezinnen.
25 mensen hebben zich, vooral vrouwen en kinderen, vooral in de eerste weken van de oorlog gemeld in het gemeentehuis. Zo goed als iedereen had een contactadres van familie of werkcollega’s in onze gemeente. Nu is de instroom stilgevallen, maar er zitten meer dan 2 miljoen vluchtelingen in Polen waarvan er een aantal wellicht zullen doorstromen naar het westen.
Er hebben zich 15 families aangeboden die vluchtelingen willen opvangen bij hen thuis. Ze worden zo goed mogelijk geholpen door de dienst burgerzaken en sociale dienst van de gemeente. De vertaalhulp van Lena is daarbij erg nuttig.
Acties zowel voor de mensen die hier al zijn aangekomen, welke noden hebben die?
Kinderen hier naar school laten gaan, moeders helpen werk te zoeken, documenten in orde brengen.
Enkele kinderen worden al naar school gestuurd: de scholen van Langelede, Zwaluwnest en Dorp hebben aangegeven dat ze kinderen opvangen en nog willen opvangen. De Oekraïense families zijn zeer tevreden over schoolopvang. Sommige hebben nood aan laptops voor de schooltaken, fietsen voor de verplaatsingen.
Er werd door de vergadering een stuurgroep van 10 mensen opgericht om alle acties te coördineren.
Die stuurgroep is al samengekomen en heeft al enkele concrete afspraken gemaakt.
Zondag aanstaande kunnen onze Wachtebeekse vluchtelingen samenkomen met hun landgenoten die in Lochristi en Lokeren verblijven in een ontspannen sfeer. In het park van Beervelde. We helpen daaraan mee.
Naast de opvang van de vluchtelingen die in Wachtebeke verblijven, willen we ook acties opzetten voor de mensen die nog in Oekraïne zijn.
Op de volgende vergadering van de stuurgroep worden acties uitgewerkt voor de stad Chernihiv waarvan Lena afkomstig is, en zwaar lijdt onder de bombardementen.
Het kan gaan om vervoer van gewenst materiaal en medicatie naar Oekraïne of financiële middelen beschikbaar stellen.
We willen het Wachtebeekse verenigingsleven oproepen om zoals bij eerdere zeer succesvolle Wachtebeekse acties (Haiti actie in 2010 en de Warmste week) samen onze schouders te zetten onder een solidariteitsactie. Samen willen we die solidariteit iets concreter maken.
We willen een ruime communicatiecampagne uitwerken naar onze inwoners. Echt nodig om mensen regelmatig te informeren en sensibiliseren. Platform: gemeentelijke website, wekelijkse nieuwbrief, Wawijzer, pers en Flyers.
De stuurgroep is bereikbaar via een nieuw apart mailadres: Wachtebeke4Oekraine@gmail.com
Er is een brief gestuurd vanuit het OCMW naar alle gastgezinnen. Met de vraag hoe we ze kunnen helpen. Enkele lagere scholen willen brieven en tekeningen sturen naar hun leeftijdsgenoten.
Het is afwachten hoe de oorlogssituatie evolueert en of er een tweede stroom van vluchtelingen naar ons land komt.
Dank aan de gastgezinnen die deze tijdelijke opvang willen doen. Vlaanderen heeft tot op heden nog weinig werk gemaakt van de beloofde op te richten opvangdorpen. Blijkbaar willen ze eerst de privé-opvang volop laten spelen.
Hoe dan ook, Wachtebeke is klaar voor de solidariteitsacties: enerzijds voor de gezinnen die bij ons verblijven en anderzijds voor de hulp aan hen in Oekraïne die alle dagen moeten vrezen voor hun leven en dat van hun familie.
Bedankt alvast aan alle Wachtebekenaren die hun hart tonen of zullen tonen.
Afhankelijk van het soort afval wordt het ingezameld door een huis-aan-huis ophaling, ofwel op afroep of op het recyclagepark.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het niet aangewezen de inzamelings- en verwerkingskosten voor de selectieve fracties volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders.
De belasting op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel ontradend te werken door de vervuiler te laten betalen voor de kosten voor inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen.
Omwille van de steeds stijgende hoeveelheid te verwerken afval en de hieraan verbonden kosten voor de gemeente, is het wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Door de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Recupel is het aan te raden om de tarieven van bepaalde fracties voor het recyclagepark aan te passen. Zie brief IDM dd. 24/01/2022.
Ook wordt aangeraden om in het reglement te vermelden over welke containers en hoeveel er kan beschikt worden.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
Het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2015 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor een gezamenlijk gebruik van het recyclagepark in eigendom van de gemeente Zelzate;
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de goedkeuring van de kohierbelasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en latere aanpassing wat betreft de tarieven.
Artikel 1 De gemeenteraad heft het belastingreglement op van 19 december 2019 betreffende de kohierbelasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen 2020-2025 vanaf 1 januari 2022.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de kohierbelasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed als volgt:
Artikel 1 Er wordt voor een periode vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een belasting geheven op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Artikel 2 De belasting is verschuldigd door ieder gezin en door elke onderneming, natuurlijke of rechtspersoon, met inbegrip van, elke instelling, elk vrij beroep, elke vereniging, e.d. welke gebruik maakt van:
- de op het grondgebied van de gemeente Wachtebeke door IDM ter beschikking gestelde afvalcontainers;
- de ophaling op afroep van grofvuil;
- het recyclagepark van de gemeente Zelzate.
Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer meerderjarige personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
Artikel 3
§1 De belasting ten laste van een gezin wordt gevestigd ten laste van een gezinsverantwoordelijke, dit wil zeggen lastens één van de gezinsleden ouder dan 18 jaar, dat in het gezin zijn eigen belangen en desgevallend die van de medegezinsleden behartigt en zich als dusdanig tegenover derden kenbaar gemaakt heeft, als dusdanig optreedt of als dusdanig gekend is.
Elk meerderjarig lid van een gezin is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting die lastens enig lid van het gezin werd gevestigd.
§2 De belasting ten laste van ondernemingen, natuurlijke of rechtspersoon, met inbegrip van instellingen, vrije beroepen, verenigingen, enz. wordt gevestigd ten laste van de natuurlijke of rechtspersoon die de desbetreffende activiteit op het grondgebied van de gemeente uitoefent in hoofd- of bijberoep. Hierbij wordt uitgegaan van de gegevens die terug te vinden zijn in de KBO.
Artikel 4 Aanslagvoeten
De belasting bestaat uit volgende componenten:
A. Voor de ophalingen:
- een forfaitair deel per lediging;
- een deel per aangeboden gewicht.
Het forfaitair deel per lediging en het deel per aangeboden gewicht blijft verschuldigd zolang de afmelding van de container(s), bij verhuizing, niet is gebeurd bij de intercommunale maatschappij die voor de huisvuilophaling instaat.
a. Forfaitair deel per lediging.
Enkel voor de grijze (restafval)containers wordt een belasting per lediging aangerekend, zijnde:
- € 0,12 per lediging van een 40-liter-container;
- € 0,25 per lediging van een 120-liter-container;
- € 0,50 per lediging van een 240-liter-container;
- € 2,50 per lediging van een 1100-liter-container.
Voor de lediging van ondergrondse containers zonder individueel badgesysteem in appartementsblokken wordt een ledigingsprijs aangerekend van een container van 120-liter, zijnde € 0,25 per lediging en dit vermenigvuldigd met het aantal aangesloten appartementen.
De ledigingsprijs wordt aangerekend aan de beheerder/syndicus van het betreffende appartementsblok.
b. Deel per aangeboden gewicht.
- huisvuil (restafval) : € 0,20 per kg;
- GFT : € 0,12 per kg;
- grof vuil : € 0,20 per kg.
De bedragen voor huisvuil en GFT per aangeboden gewicht worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het basisindexcijfer is dat van de maand december 2019. Het nieuwe indexcijfer is dat van de maand december voorafgaand aan het jaar waarin het nieuwe tarief zal worden toegepast. Het nieuwe tarief wordt afgerond op 2 cijfers na de komma.
c. lediging en aangeboden gewicht per volume.
Voor de lediging van ondergrondse containers volgens een schuifsysteem van zakken van 60 liter en met een individueel badgesysteem wordt een prijs per aanbieding van € 0,18 euro per ledigingskost en € 1,50 per aangeboden vuilzak aangerekend. De prijs per aangeboden vuilzak wordt geïndexeerd volgens dezelfde wijze als in artikel 4 A b.
B. Voor de deponeringen in het recyclagepark van de gemeente Zelzate:
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
*: als verschillende categorieën tezelfdertijd worden gedeponeerd (gezamenlijke weging), wordt het tarief van de gedeponeerde categorie dat het hoogst is, toegepast
**: de belasting is evenwel niet verschuldigd voor de eerste 500 kg afval (recycleerbaar en/of niet-recycleerbaar, exclusief grofvuil, AEEA en KGA) per aanslagjaar en per gezin, aangevoerd tijdens de periode dat het desbetreffende gezin tijdens het desbetreffende aanslagjaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente Wachtebeke.
Artikel 5
Iedere belastingplichtige (=aansluitpunt) krijgt naar keuze de beschikking over:
- voor het huisvuil (restafval):
1 of 2 (grijze) containers van 40 liter
1 of 2 (grijze) containers van 120 liter
1 (grijze) container van 240 liter
Het maximum volume restafval per aansluitpunt is 240 liter.
- voor het GFT:
1 (groene) container van 40 liter
1 of 2 (groene) containers van 120 liter
ofwel 2 (groene) containers van 120 liter
Het maximum volume GFT-afval per aansluitpunt is 240 liter.
De gemeente, het OCMW, de politie, de BKO, het jeugdhuis ‘t Kasseiken, de scholen en de Woonzorgcentra (WZC) kunnen – zo zij dat wensen – beschikken over containers van 1100 liter.
Artikel 6
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohieren die vastgesteld en uitvoerbaar verklaard worden door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7
Iedere belastingplichtige ontvangt zonder kosten een aanslagbiljet. De belasting dient betaald te worden binnen de 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8
De belastingplichtige kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, Dorp 61, 9185 Wachtebeke. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.
De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 9
Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid, IDM en de financieel directeur.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfs-pensioenvoorziening (IBP - pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21-verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, zelf toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen.Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. Tenslotte en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance vereist geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vaste-bijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval voor de aangeslotenen moet het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen [1], 0% voor passieve aangeslotenen [2]) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds
Volgende documenten maken deel uit van het dossier: de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Het Vlaamse onderhandelingscomité C1 ondertekende het protocol.
In de meerjarenplanning worden de nodige kredieten voorzien.
Het voorstel van het college van 11 april 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Verder werd de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: OCMW Wachtebeke om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité besproken. Deze bespreking leidde tot protocol van akkoord.
Er dient een vertegenwoordiger te worden aangeduid om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Het protocol van akkoord van het BOC.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2 De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en richt hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4 De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 5 Het bestuur vormt samen met OCMW Wachtebeke een zogenaamde MIPS-groep.
Bij geheime stemming. Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 6 Raadslid Wim Vanpuyvelde, Kerkstraat 39, 9185 Wachtebeke wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Ronny Droesbeke, Spoorwegstraat 18, 9185 Wachtebeke wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7 De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Op 16 december 2021 hebben de burgemeesters van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke hun intentie tot vrijwillige samenvoeging bekendgemaakt.
Sedert de bekendmaking van de intentie tot vrijwillige samenvoeging, hebben al een aantal besprekingen plaatsgevonden tussen de burgemeesters, eerste schepenen en algemene directeurs van Lochristi en Wachtebeke.
Tijdens het fusietraject moeten heel veel zaken uitgeklaard worden (bv. voorbereiding kerntakendebat, doelstellingen, missie, visie, kernwaarden, interne organisatie, dienstverlening, interne en externe communicatie voor en na het traject, inventarisatie, opmaak meerjarenplan 2025, …). Daarnaast gaat het bij een gemeentefusie niet alleen om het uittekenen en optimaliseren van de bedrijfsprocessen, projectmanagement, changemanagement, IT-ondersteuning, het volgen van draaiboeken, procedures en checklists, maar behelst het ook de opmaak van een fusiedossier, de transitieaanpak, het organisatie- en dienstverleningsmodel, een organogram, de productencatalogus, de organisatie van participatiemomenten, enzovoort. Bij al deze taken dienen alle geledingen van beide gemeentebesturen betrokken te worden.
Vandaar dat externe begeleiding onontbeerlijk wordt geacht (naast de ondersteuning die via het Agentschap Binnenlands Bestuur kan geboden worden).
Externe experten beschikken immers over de knowhow en ervaring om een degelijk plan van aanpak voor te stellen, waardoor kan voorkomen worden dat onnodig leergeld wordt betaald, waardoor deadlines gerespecteerd worden, de werkdruk onder controle blijft en de vereiste energie in de juiste richting gekanaliseerd wordt.
Om zo vlug mogelijk na de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging (in principe voorzien voor de gemeenteraad van mei 2022) over te kunnen gaan tot de aanstelling van een externe begeleider, wordt voorgesteld om beroep te doen op de dienstverlening van Poolstok.
Poolstok cvba (Vlaams Selectiecentrum voor het overheidspersoneel) levert een heel uitgebreid dienstenpakket, zowel inzake werving en selectie, als in de brede activiteiten met betrekking tot personeel en organisatie (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer)
Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet op de overheidsopdrachten
Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de in house-kwalificatie inzake overheidsopdrachten van toepassing is
Het voordeel van de samenwerking met Poolstok bestaat er in dat we zelf geen bestek in de markt moeten zetten (waardoor er tijd gewonnen wordt), aangezien we beroep kunnen doen op hun raamovereenkomst ‘Uitvoeren van diensten inzake organisatieontwikkeling’ waarin meerdere partners opgenomen zijn die ruime ervaring hebben in het begeleiden van fusietrajecten.
In Lochristi is een eerste basis gelegd van een hedendaagse organisatiestructuur. In samenwerking met een externe begeleider werd, na een organisatiestudie, het geïntegreerd organogram op 29 november 2021 goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad. Deze organisatiestructuur is futureproof in het kader van de mogelijke fusie en kan, samen met de aanbevelingen tot optimalisatie van de werking van de diensten en hun dienstverlening (die voortvloeiden uit de organisatiestudie), als uitgangspunt dienen voor de voorstellen van de Poolstok-partners met betrekking tot hun begeleiding.
In Wachtebeke werd het geïntegreerd organogram goedgekeurd op de gemeente- en OCMW-raad van 27 januari 2022.
Wachtebeke staat eveneens achter deze aanpak voor de aanstelling van de externe begeleiding en zal Lochristi voorafgaandelijk als aanbestedende overheid via Poolstok erkennen.
Ter voorbereiding van dit voorstel, beslisten de colleges van burgemeester en schepenen (4 maart 2022 in Lochristi, 7 maart 2022 in Wachtebeke) om, op voorstel van de stuurgroep, tevens vastgesteld in de voornoemde collegezittingen, Poolstok in eerste instantie een pitch-dag te laten organiseren, waarbij een aantal van hun partners (zoals BDO, CCSC, Mondea, .…) hun visie en plan van aanpak voorstellen aan de stuurgroep van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Na de pitch-momenten is gebleken dat de initiële verwachtingen en eisen m.b.t. de begeleiding van de te omschrijven opdracht kunnen behouden worden. Na goedkeuring van deze definitieve omschrijving door beide gemeenteraden, zal, op basis van deze omschrijving, een concrete offerte en een concreet voorstel gevraagd worden aan een selectie van partners uit de raamovereenkomst van Poolstok.
Na vergelijking van de ontvangen offertes en voorstellen, kan de opdracht ‘externe begeleiding in het kader van de intentie tot vrijwillige samenvoeging’ gegund worden.
De budgetten, nodig voor de externe begeleiding werden nog niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Deze zullen ter gelegenheid van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan opgenomen worden.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid titel 8, Vrijwillige samenvoeging van gemeenten;
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen;
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
Het KB van 2 juni 2013 tot bepaling van de datum van inwerkingtreding van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006;
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen;
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.
Artikel 1 De gemeente Wachtebeke doet, samen met de gemeente Lochristi, beroep op een externe begeleider bij de intentie tot vrijwillige fusie tussen beide gemeenten.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de raamovereenkomst ‘Uitvoeren van diensten inzake organisatieontwikkeling’ tussen Poolstok cvba en de inschrijvers Deloitte Consulting & Advisory cvba, CCSC cv, Möbius Business Redesign nv, EY Consulting bv, Arch International nv, BDO Advisory cvba, Ginko Consulting bv, HICT nv, Mondea bvba, KPMG Advisory cvba, goed.
Artikel 3 De in artikel 1 bedoelde opdracht ‘externe begeleiding in het kader van de intentie tot vrijwillige samenvoeging’, wordt als volgt omschreven:
Begeleiding van het volledige fusietraject, hetgeen onder meer omvat: begeleiding bij de voorbereiding kerntakendebat; bepalen doelstellingen, missie, visie en kernwaarden; uitwerken interne organisatie; stroomlijnen dienstverlening; advisering bij de interne en externe communicatie voor en na het traject; opmaak inventaris, opmaak meerjarenplan, enz. Daarnaast gaat het bij een gemeentefusie niet alleen om het uittekenen en optimaliseren van de bedrijfsprocessen, projectmanagement, changemanagement, IT-ondersteuning, het volgen van draaiboeken, procedures en checklists, maar behelst het ook de opmaak van een fusiedossier, de transitieaanpak, het organisatie- en dienstverleningsmodel, een organogram, de productencatalogus, de organisatie van participatiemomenten, enzovoort.
De hedendaagse organisatiestructuur, zoals goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad van Lochristi in zitting van 29 november 2021, wordt, samen met de aanbevelingen tot optimalisatie van de werking van de diensten en hun dienstverlening, als uitgangspunt gebruikt. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met het geïntegreerd organogram van het lokaal bestuur Wachtebeke, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad van Wachtebeke in zitting van 27 januari 2022, om de toekomstige organisatiestructuur vorm te geven.
Artikel 4 De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lochristi, na vergelijking van de offertes en voorstellen van de geselecteerde partners uit de raamovereenkomst van Poolstok cvba, de opdracht ‘externe begeleiding in het kader van de intentie tot vrijwillige samenvoeging’ te gunnen. De gemeente Lochristi treedt hierbij op als opdrachtgevend bestuur.
Artikel 5 De gemeenteraad gaat akkoord om de budgetten hiertoe te voorzien in de volgende aanpassing van het meerjarenplan en gaat akkoord dat de verbintenis reeds kan worden aangegaan vóór de aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 6 De gemeente Wachtebeke verleent hierbij haar formele machtiging om de gemeente Lochristi aan te stellen als opdrachtgevend bestuur voor deze overheidsopdracht.
Recent heeft het lokaal bestuur Wachtebeke haar IT-infrastructuur verhuisd naar een cloudomgeving. Dit project gebeurde in samenwerking met Real Dolmen en Cipal-Schaubroeck (systeembeheer) en is afgerond.
Voor het beheer van de cloud en de andere IT-infrastructuur (hard- en software) schrijft het lokaal bestuur nu een opdracht uit om het systeembeheer de volgende jaren opnieuw toe te wijzen.
Er dient verder gewerkt te worden op de reeds geïmplementeerde technologieën. De systeembeheerder moet er voor zorgen dat de medewerkers van de gemeentelijke en OCMW-diensten vlot kunnen blijven werken en zo goed mogelijk worden ondersteund bij het gebruik van de IT-infrastructuur.
De systeembeheerder heeft naast de praktische invulling een adviserende en ondersteunende rol wat betreft de verdere digitalisering van diensten en dienstverlening en rond het gebruik en het nut van nieuw ontstane technologieën binnen ons lokaal bestuur.
De opdracht "ICT. Systeembeheer lokaal bestuur Wachtebeke" is een opdracht voor 1 jaar. De opdracht kan 2x verlengd worden.
Op deze manier zal in het kader van de fusieplannen van Wachtebeke het systeembeheer nog een 6-tal maanden gegarandeerd zijn in 2025 om de integratie van de bestaande informatica-infrastructuren te begeleiden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht is budget voorzien in de begroting van 2022, op budgetcode 2022/GBB/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Ook voor de volgende jaren is het budget voorzien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het bestek met referentie 2022-192 en de raming voor de opdracht "ICT. Systeembeheer lokaal bestuur Wachtebeke", goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw (€ 45.000 incl btw) per jaar oftewel € 111.570,25 excl btw (€ 135.000 incl btw) voor de opdracht inclusief verlengingen.
Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de begroting van 2022, op budgetcode 2022/GBB/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemeen directeur en de financieel directeur.
Elk lokaal bestuur maakt deel uit van een Hulpverleningszone. Per hulpverleningszone wordt een meerjarenplan en een budget opgemaakt. Hiermee engageren de verschillende lokale besturen zich om mee te denken en werken om dat meerjarenplan te realiseren. Ze zorgen ook dat binnen hun eigen begroting de nodige budgetten worden voorzien.
Op de gemeenteraad van 28 februari 2022 nam de gemeente Lierde de princiepsbeslissing om toe te treden tot de Hulpverleningszone Vlaamse Ardennen. Momenteel maken zij deel uit van de Hulpverleningszone Zuid-Oost.
De gouverneur vraagt aan alle hulpverleningszones binnen de provincie om hierover een advies te formuleren.
Het provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Het comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan wordt een advies aan de Koning geformuleerd.
Het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n° 215.302) bepaalt dat voorafgaande aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraad hierover dienen te beraadslagen.
Het standpunt van het college is dat wisselen van hulpverleningszone geen probleem is bij de start van een nieuwe legislatuur. Op dat moment wordt een meerjarenbeleidsplan opgemaakt en worden financiële afspraken gemaakt voor de volledige komende legislatuur. Maar gedurende een legislatuurperiode heeft wisselen onvermijdelijk financiële gevolgen op die lokale besturen die lid blijven van de zone.
Er wordt de gemeenteraad gevraagd om het standpunt van het lokaal bestuur Wachtebeke hieromtrent te bepalen en de burgemeester te mandateren dit standpunt te verdedigen in het provinciaal raadgevend comité.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, in het bijzonder artikel 42, § 1;
De Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 14 en 15;
Het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008, en later wijzigingen.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt akte van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Artikel 2 De gemeenteraad geeft een ongunstig advies voor een overstap naar een andere hulpverleningszone tijdens een legislatuur.
Artikel 3 De gemeenteraad mandateert de burgemeester hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
GAOS is de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking in Wachtebeke. Zij adviseren het bestuur en andere lokale actoren op het vlak van ontwikkelingssamenwerking. De GAOS formuleert voorstellen over het besteden van het jaarlijks budget voor ontwikkelingssamenwerking.
Tijdens de vergadering van 9 maart 2022 (zie verslag met in bijlage de adviezen die GAOS uitbrengt naar aanleiding van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking), bracht de GAOS volgende - unaniem positieve - adviezen uit om steun te bieden aan:
Deze steun wordt toegekend vanuit de in de begroting voorziene 'toelage ontwikkelingssamenwerking" (84 905/332-02).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het collegebesluit van 1 juli 2019 waarbij jaarlijks €7.500 wordt toegekend aan GAOS + indexatie;
Het verslag van de vergadering van GAOS van 9 maart 2022 en de positieve adviezen van GAOS n.a.v. de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het advies van de GAOS goed om "Unicef België" te steunen met een bedrag van € 1.000.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt het advies van de GAOS goed om "Consortium 1212 Oekraïne" te steunen met een bedrag van € 1.000.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking en de financieel directeur.
In overeenstemming met artikel 26 van de statuten wordt het gemeentebestuur uitgenodigd op de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 9 juni 2022 om 14u in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven. Deze uitnodiging werd per mail verzonden op 15 maart 2022 aan de gemeente Wachtebeke aangezien de gemeente Wachtebeke vennoot is van cvba Zefier.
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
Het digitaal jaarverslag kan geraadpleegd worden op https://www.jaarverslag.zefier.be/2021.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. De nodige documenten werden bij de uitnodiging gevoegd ter duiding van de diverse agendapunten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
De Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
De statuten van cvba Zefier, inzonderheid artikel 26, 27 en 28;
De gemeenteraadsbeslissingen van 28 maart 2019, 29 april 2021 en 27 januari 2022 betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering van cvba Zefier.
Artikel 1 De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde
Artikel 2 De gemeenteraad bevestigt André Chalmet en Michiel Van Eetvelde, respectievelijk als volmachthouder en plaatsvervangend volmachthouder, om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan cvba Zefier (info@zefier.be) en aan de financieel directeur.
Op 23 maart 2022 bracht Logo Gezond+ vzw ons op de hoogte dat het bestuursorgaan van de vzw dient te worden herverkozen. Wie wil, kan zich kandidaat stellen voor de komende periode, of de huidige vertegenwoordiger kan terug worden voorgesteld als kandidaat. De statuten van Logo Gezond+ alsook de documenten voor de kandidaatstelling zijn toegevoegd in de bijlagen.
Vanuit het lokaal bestuur Wachtebeke wil men niemand voordragen als lid van de Raad van Bestuur. Het lokaal bestuur is wel vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering.
Patrick Gerard is de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Wachtebeke en Ruud Smeets werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Dit mandaat werd toegekend tot het einde van deze legislatuur op 31 december 2024 in de gemeenteraad van 12 februari 2019.
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
De gemeenteraadsbeslissing van 31 oktober 2013 betreffende de goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst met Logo Gezond+ vzw;
De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de aanduiding van vertegenwoordigers voor de algemene vergadering.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 De gemeenteraad wenst niemand voor te dragen als kandidaat-lid voor de nieuw samen te stellen Raad van Bestuur van Logo Gezond+.
Artikel 2 De gemeenteraad bevestigt de vertegenwoordiging van het lokaal bestuur door respectievelijk Patrick Gerard, Vinkenstraat 46, 9185 Wachtebeke als vertegenwoordiger en Ruud Smeets, Stationsstraat 106, 9185 Wachtebeke als vervangend vertegenwoordiger.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Logo Gezond+ vzw en aan het secretariaat.
De samenwerking Meetjesland Klimaatgezond wordt aangestuurd door een stuurgroep waarin twee vertegenwoordigers per gemeente werden aangeduid (1 bestuurlijke en 1 ambtelijke vertegenwoordiger). Zij komen 2-3 keer per jaar samen. Er zijn geen vergoedingen voorzien.
Gelet op het ontslag van Lies Van De Walle uit de gemeenteraad dient er een nieuwe bestuurlijke vertegenwoordiger aangeduid te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De Startnota: 'Samenwerking tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en Veneco voor het realiseren van gemeenschappelijke klimaatdoelstellingen en ondersteuning van de gemeenten in het Meetjesland.';
Het verslag van het secretarissenoverleg op 29 september 2016;
Het verslag van het burgemeestersoverleg op 7 oktober 2016;
Het verslag van het gezamenlijk burgemeesters- en secretarissenoverleg op 10 maart 2017;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2017 waarin de gemeente Wachtebeke beslist heeft toe te treden tot de samenwerking Meetjesland Klimaatgezond;
De gemeenteraadsbeslissing van 03 januari 2019 houdende installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 Raadslid Heidi Misseghers, Cornilstraat 3B, 9185 Wachtebeke, wordt aangeduid als bestuurlijk vertegenwoordiger voor de stuurgroep Meetjesland Klimaatgezond.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 21 april 2022 CD&V.
Vraag 1 - Woningbouw project (raadslid Ruud Smeets)
Wat is de stavaza in dit dossier?
Antwoord schepen Piet Penneman
Na een principieel akkoord door het college met vele voorwaarden (woonstudie, mobiliteit, leefbaarheid,…) waarvoor ik verwijs naar het collegebesluit, hebben de initiatiefnemers hun project voorgesteld aan de Gecoro. Van deze bijeenkomst is op dit moment nog geen verslag beschikbaar maar de teneur was grotendeels in lijn met de opmerkingen van het college. Het is nu wachten op hun reactie/huiswerk.
Vraag 2 - Half verharde wandel- en fietspaden (raadslid Michiel Van Eetvelde)
In het CBS lezen we dat een aanbesteding wordt gedaan voor herstellen van half verharde wandel- en fietspaden. Over welke fiets- en wandelpaden gaat dit?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Dit zijn de wandelpaden van de Warandewijk. Deze worden afgefreesd of uitgebroken en daarna terug geëgaliseerd met dolomiet en gewalst. De paden die verbinding geven met de school of het PVT vanuit de wijk hebben voorrang.
Vraag 3 - Petanque veld Stationsplein (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Bij de heraanleg van het stationsplein is er ook een mooi petanque veld voorzien, we horen van meerdere (potentiële) gebruikers dat de ondergrond voorzien is van te grove stenen. Is er mogelijkheid om deze te vervangen door fijnere ondergrond?
Antwoord raadslid Wim Vanpuyvelde
Het wijkplatform KaRa heeft tot op heden daar geen opmerkingen over gemaakt.
Het kan zijn dat dit petanqueplein minder goed zou zijn dan de 13 andere aangelegde pleinen in onze gemeente. Maar we hebben tot op heden geen vraag gekregen om dit plein her aan te leggen aan het Stationsplein.
Een oplossing zou kunnen zijn, om voor het gebruiken van het plein, men het terrein eens rakelt en dan zijn er minder hindernissen.
We denken dat het wijkplatform andere prioriteiten stelt om dit stationsplein nog fraaier te maken. Maar we staan altijd open voor betaalbare en degelijke voorstellen.
Vraag 4 - Blokken inrit Parklaan (raadslid Ruud Smeets)
Bij start van het laatste deel van de werken in de dorpskern zijn er blokken geplaatst aan inrit Parklaan. Dit om verkeer uit wijk te mijden. Nu zien we dat deze voor wagens open zijn gemaakt (éénrichtingsverkeer). Waarom de wijziging van de plannen? Waarom kon dit al niet direct gedaan worden?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
De blokken zijn opengezet voor personenauto’s, geen vrachtwagens of landbouwtractoren en dit in 1 richting. Er waren 2 punten waarvoor we dit gedaan hebben, eerst om de verkeersveiligheid te bevorderen (er moest aan de winkels gedraaid worden en dit was zeer onveilig) en ten tweede op vraag van de middenstand die hun omzet zagen dalen omdat de klanten het zeer onveilig vonden om daar op de baan te draaien.
Vraag 5 - Vrijwilligers (raadslid Ruud Smeets)
De gemeente heeft een sterk netwerk aan vrijwilligers, maar dit netwerk komt meer en meer onder druk te staan. Denk bv. aan de vrijwilligers van Aan Zet, waar steeds meer en meer van gevraagd wordt. Er wordt hiervoor opgeroepen via de wijkvergadering en het infoblad, maar zien we hier instroom door?
Kan er een plan van aanpak opgesteld worden om op een andere manier potentiële vrijwilligers te vinden? Bijv. langsgaan bij mensen die net gepensioneerd zijn, ...
Antwoord schepen Christine Bax
Goed idee maar heel moeilijk realiseerbaar, hoe komen we te weten wie met pensioen gaat?
We blijven meegeven langs alle mogelijke kanalen dat we steeds op zoek zijn.
We proberen tegenwoordig mensen persoonlijk aan te spreken en ook de opdracht duidelijk te omschrijven.
Dus niet zomaar op zoek naar, maar bijv op dinsdag een 2-tal uur voor een afgebakende taak.
Benieuwd of dit zal helpen.
Voor het vrijwilligersfeest zijn 186 uitnodigingen verstuurd, dus ze zijn er nog.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 21 april 2022 N-VA
Vraag 1 - Kern- en wijkwerking (raadslid Diederik Lacayse)
Wordt de wijkwerking naar Wachtebeeks model verder gezet en/of uitgebreid naar de nieuwe fusiegemeente? Of is het een optie om te kiezen voor een kernwerking met de verschillende dorpskernen/woonkernen van de nieuwe fusiegemeente? Dan kom je aan minstens 7 kernen waarvoor je tegelijk een visie op lange termijn kan uitwerken inclusief investeringsplannen om die visie in de praktijk om te zetten.
7 kernen voor Wachtebeke en Lochristi samen: Overslag, Wachtebeke, Zaffelare, Beervelde, Zeveneken, Hijfte en Lochristi. Eventueel nog uit te breiden met 1 tot 3 woonkernen. (indien nodig/wenselijk).
Antwoord raadslid André Chalmet
Naast vele andere thema’s wordt de toekomstige wijkwerking besproken in het overleg tussen beide besturen in het kader van de fusie.
Wachtebeke heeft al 10 jaar een model uitgebouwd van inspraak, participatie. Inspraak via buurtvergaderingen, oprichten van wijkplatforms, adviesraden, Staten Generaal enz.
Deze aanpak wordt door alle partijen in deze raad ondersteund, wat zeer positief is. Een goed geïnformeerd mens is er twee waard.
Lochristi werkt op een andere wijze, wat niet wil zeggen dat dit minder goed is. Uw voorstel is alvast een goed begin, bedankt om hier over na te denken. We zijn op dit ogenblik zeker nog niet rond om een win-win-situatie te creëren op dit beleidsdomein.
Aanstaande dinsdag 26 april op de wijkvergadering voor de inwoners van de “ wijk dorp” en de “ bloemenwijken”, komt een delegatie uit Lochristi onder leiding van burgemeester Yves Deswaene kijken hoe onze wijkwerking in Wachtebeke werkt en is uitgebouwd. Hoe dit model tot een betere democratie en participatie kan leiden.
Vraag 2 – Evaluatie verkeersdoorstroming kleine Melkerijstraat en openstellen 1 richting Bloemenwijk (raadslid Diederik Lacayse)
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Vraag 3 - Overslag-Wachtebeke en Overslag-Terneuzen (raadslid Rudy Lootens)
De buurgemeenten Wachtebeke en Terneuzen hebben een bijzondere band met elkaar. Dit is de verdienste van de inwoners van o.a. Overslag-Wachtebeke en Overslag-Terneuzen en de beide gemeentebesturen.Ze vormen ook samen wijkplatform Overslag.
Antwoord Karine Cornelis
Deze vraag is al enkele malen gesteld in de gemeenteraad en toont jullie en onze band met Terneuzen aan. We kunnen echter enkel hetzelfde antwoord geven.
De speciale band met het Belgische Overslag met het Nederlandse gedeelte Overslag is sterk en ook reeds medegedeeld aan onze broers en zusters in Lochristi.
Wachtebeke laat uiteraard deze stevige band niet vallen. We stellen onze collega’s in Terneuzen regelmatig op de hoogte van onze ondertrouw met Lochristi en zullen in het kader van wijkwerking werk maken van de verlenging van deze intense historische band.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad