Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 30/05/2024 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Diederik Lacayse, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Volgende week maandag is er opnieuw een bijeenkomst voor alle gemeenteraadsleden en BCSD raadsleden in het sociaal huis op Lochristi. Daar zullen we jullie op de hoogte brengen van de stand van zaken van de ambtelijke en politieke werkgroepen. Er wordt heel hard gewerkt door iedereen om de fusie op 1 januari '25 vlot te laten verlopen voor onze inwoners en personeel.

        Inzake bv. de toekomstige werking van de adviesraden en wijkplatforms, is er een inspiratieavond doorgegaan waar onze wijkplatforms en adviesraden hun voorstellen en bezorgdheden konden uiten.  

        Het fusiecollege zal op diezelfde maandag opnieuw een aantal moeilijke en minder moeilijke dossiers afgeklopt hebben. De vergaderingen van het fusiecollege worden korter, omdat er ondertussen al veel moeilijke keuzes zijn gemaakt. We weten ook wat mogelijke discussiepunten kunnen zijn en zoeken naar oplossingen die een Win - Win situatie kunnen opleveren. 

        Alle bestaande dienstverlening in beide gemeenten wordt met elkaar vergeleken en er wordt naar oplossingen gezocht voor de toekomst, zonder dat de inwoners er inzake dienstverlening op achteruit gaan.

        Tot maandag. 

    • Besluit

      • Definitieve aanvaarding straatnaamwijzigingen. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op 23 november 2023 nam de gemeente Wachtebeke de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
        Om na de fusie verwarring te vermijden dienen identieke of gelijkluidende straatnamen op het gezamenlijke grondgebied van Lochristi en Wachtebeke, gewijzigd te worden. Het betreft de 16 straatnamen: Stationsstraat, Rozenlaan, Hoogstraat, Kerkstraat, Azalealaan, Begonialaan, Bosstraat, Brandstraat, Dahlialaan, Lindestraat, Molenstraat, Nieuwstraat, Palingstraat, Schoolstraat, Beukendreef en de Tulpenlaan.
        Aan deze lijst werd door het fusiecollege ook de straat Dorp in Wachtebeke toegevoegd omwille van de analoge dorp-straten die er al zijn in Lochristi (Dorpsstraat, Dorp-West, Dorp-Oost, Zaffelare-dorp, Zeveneken-Dorp en Beervelde-dorp).
        Op basis van het aantal inwoners en bedrijven werd door het fusiecollege bepaald dat de straat met het minst aantal inwoners en bedrijven in Wachtebeke of Lochristi van naam moet veranderen.

        Voor de gemeente Wachtebeke gaat het om de straatnamen:

        • Azalealaan
        • Begonialaan
        • Bosstraat
        • Brandstraat
        • Dahlialaan
        • Dorp
        • Kerkstraat
        • Lindestraat
        • Molenstraat
        • Nieuwstraat
        • Palingstraat
        • Schoolstraat
        • Tulpenlaan

        Na de organisatie van een participatief traject waarbij er inzendingen werden ontvangen, advies van de cultuurraad werd ontvangen en er een stemmingsprocedure werd doorlopen, aanvaardde de gemeenteraad op 25 maart 2024 voorlopig de volgende straatnaamwijzigingen:

        • Dorp: Wachtebeke - Dorp
        • Kerkstraat: Vierschaarstraat
        • Azalealaan: Kortelaan
        • Begonialaan: Lavendellaan
        • Bosstraat: Woudweg
        • Brandstraat: Wauterij
        • Dahlialaan: Zonnebloemlaan
        • Lindestraat: Zondernaamstraat
        • Molenstraat: Van Mosseveldestraat
        • Nieuwstraat: Zandstraat
        • Palingstraat: Forelstraat
        • Schoolstraat: Smokkelstraat
        • Tulpenlaan: Klaverlaan

        Na de voorlopige aanvaarding volgde er een openbaar onderzoek dat liep van 29 maart 2024 tot en met 27 april 2024. Tijdens dit openbaar onderzoek ontving de gemeente (voor de straten in Wachtebeke) drie bezwaren.

        • Bezwaar één:

        Het bezwaar wijst op het gebruik van het koppelteken in de straatnaam Wachtebeke-Dorp. De schrijver vindt dat in het digitale tijdperk straatnamen eenvoudig en kort moeten zijn, zonder onnodige leestekens zoals het koppelteken. Het gebruik van een koppelteken maakt het moeilijker om de straatnaam correct in te voeren in GPS-systemen, dit kan afleidend en potentieel gevaarlijk zijn tijdens het rijden, aldus de klager. Daarnaast wordt erop gewezen dat er twee hoofdletters zijn gebruikt, wat volgens de schrijver ook onnodig is.

        • Bezwaar twee:

        De bezwaarindieners geven aan dat, voor de straatnaamwijziging van de Bosstraat naar de Woudweg, hun kinderen een voorkeur hebben voor Stilleveldweg in plaats van Woudweg. De naam Woudweg maakte de kinderen nogal verdrietig.

        • Bezwaar drie:

        De bezwaarindiener acht de volgende nieuwe straatnamen aanvaardbaar: Van Mosseveldestraat, Lavendellaan, Zonnebloemlaan, Klaverlaan, Kortelaan, Wachtebeke-Dorp, Vierschaarstraat, Wauterij en Smokkelstraat.

        Volgende straten verdienen echter beter volgens de bezwaarindiener:

        - Zandstraat: Voor de wijziging van Nieuwstraat naar Zandstraat, stelt de bezwaarindiener dat deze naam niet logisch is en in strijd is met een omzendbrief van voormalig minister Jan Jambon, deze stelt dat straatnamen die in het verleden al hebben bestaan in een gemeente worden afgeraden. Bovendien lijkt de keuze voor de Zandstraat contradictorisch met de evenwijdige Waterbosstraat. Het voorstel van de bezwaarindiener was Braemsgoedstraat, maar dit werd niet weerhouden omdat er al een Braamstraat bestaat in Lochristi. De bezwaarindiener geeft daarom nog een alternatief voorstel: Buksemstraat.

        - Forelstraat: Voor de wijziging van de Palingstraat naar de Forelstraat wordt aangegeven dat deze keuze twijfelachtig is omdat zich daar in de sloten, grachten en meren palingen bevonden maar geen forellen. Alternatief 'Gustaaf Marqueniestraat' had de voorkeur van de bezwaarindiener maar werd afgewezen door de inwoners.

        Volgende straten acht de bezwaarindiener onaanvaardbaar:

        - Woudweg: Het bezwaar tegen de naam 'Woudweg' is dat een 'woud' anders is dan een 'bos'. De bezwaarindiener stelde 'Marquettestraat' voor, maar dit werd ook afgewezen door de inwoners.

        - Zondernaamstraat: Het bezwaar tegen de naam 'Zondernaamstraat' is dat het geen inspirerende keuze lijkt en te lang is, terwijl er andere aanvaardbare opties waren, zoals het voorstel van de bezwaarindiener 'Dries'. Dit voorstel werd ter stemming gelegd aan de inwoners, maar afgewezen.

        Tot slot merkt de bezwaarindiener een fout op in een van de collegebesluiten. In het besluit speekt men over een aktename terwijl dit eigenlijk als goedkeuring had moeten beschreven worden.

        • De drie bezwaren werden besproken door het fusiecollege, maar niet weerhouden.
          • Wat betreft het eerste bezwaar blijft de schrijfwijze ‘Wachtebeke-Dorp’ behouden. Dit geeft eenvoud ten aanzien van de schrijfwijzen van de overige dorp-straten in Lochristi (Zaffelare-Dorp, Zeveneken-Dorp, Dorp-Oost, Dorp-West en Beervelde-dorp).
          • Wat het tweede bezwaar betreft blijft het voorstel ‘Woudweg’ behouden. De persoonlijke voorkeur van de bezwaarindiener weegt namelijk niet op tegen de democratische uitkomst van de stemming.
          • Wat het derde bezwaar betreft worden de aangereikte alternatieven niet weerhouden. Door middel van de doorlopen procedure heeft de bezwaarindiener als lid van de cultuurraad reeds de mogelijkheid gehad tot inspraak, door zelf voorstellen te kunnen inzenden en door met de cultuurraad een selectie te maken van al de ingezonden voorstellen. Voor enkele straatnamen werd er vervolgens door het college van burgemeester en schepenen, gemotiveerd afgeweken van deze selectie waarna de inwoners van de straten evenals de eigenaars en ondernemingen de kans kregen om via een stemming de definitieve doorslag te geven voor de keuze van de nieuwe straatnaam. Rekening houdend met deze procedure weegt de persoonlijke voorkeur van de bezwaarindiener hier niet op tegen de doorlopen stappen en de democratische uitkomst van de stemming.
        Regelgeving

        Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen;
        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
        Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman
        Tegenstanders: Ronny Droesbeke, Ruud Smeets, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1 De volgende straatnaamwijzigingen worden door de gemeenteraad definitief aanvaard:

        • Dorp naar Wachtebeke-Dorp
        • Kerkstraat naar Vierschaarstraat
        • Azalealaan naar Kortelaan
        • Begonialaan naar Lavendellaan
        • Bosstraat naar Woudweg
        • Brandstraat naar Wauterij
        • Dahlialaan naar Zonnebloemlaan
        • Lindestraat naar Zondernaamstraat
        • Molenstraat naar Van Mosseveldestraat
        • Nieuwstraat naar Zandstraat
        • Palingstraat naar Forelstraat
        • Schoolstraat naar Smokkelstraat
        • Tulpenlaan naar Klaverlaan
        • Beukendreef naar Wissendreef

        Artikel 2 Deze wijzigingen van de straatnamen gaan in op 1 januari 2025.

      • Vervangen beschadigde betonvakken Langelede. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2024-246. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Vervangen beschadigde betonvakken Langelede.” werd een bestek met nr. 2024-246 opgesteld door de Technische Dienst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 85.000,00 excl. btw of € 102.850,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41. 

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek met nr. 2024-246 en de raming voor de opdracht “Vervangen beschadigde betonvakken Langelede.”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 85.000,00 excl. btw of € 102.850,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst en de Technische Dienst.

      • Bestek voor de overheidsopdracht voor leveringen met als voorwerp "Aankopen tweedehands vrachtwagen met kraan". Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        De vrachtwagen van de Technisch Uitvoerende Dienst is dringend aan vervanging toe. 

        De vrachtwagen wordt dagelijks gebruikt en kan het op elk moment opgeven. Hierbij komt de continuïteit van de werking in het gedrang. Ook verliest de vrachtwagen olie wat schadelijk is voor het milieu. Na overleg met Lochristi is er geen mogelijkheid om een vrachtwagen voor langere tijd te lenen. 
        Bijkomend is leasing voor vrachtwagens niet mogelijk.

        Vanuit het standpunt van continuïteit in de werking, duurzaamheid en milieu is de aankoop van een tweedehands vrachtwagen te verantwoorden.

        Na verschillende denkpistes en het inwinnen van informatie is de aankoop van een tweedehands vrachtwagen een mogelijkheid en kan dit op korte termijn een oplossing zijn. Bij tweedehands voertuigen ligt de aankoopprijs een stuk lager, dit varieert tussen de €130.000 incl.btw. en €175.000 incl.btw., volgens het bouwjaar en andere specificaties van het voertuig. Bovendien zijn deze voertuigen meteen leverbaar.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankopen tweedehands vrachtwagen met kraan”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 135.000,00 excl. btw of € 163.350 incl. 21% btw. 

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 Er is onvoldoende budget voorzien voor deze uitgave en daarom wordt een budgetwijziging voorzien bij de eerste meerjarenplanaanpassing. Deze budgetwijziging werd reeds ter goedkeuring voorgelegd aan het fusiecollege.

        Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst en de Technische Dienst.

      • Reglement shishabars. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        Dit reglement wenst de uitbating van shishabars op het grondgebied van de gemeente Wachtebeke te regelen.

        Voornamelijk in grootstedelijke gebieden zijn shishabars al langer populair. In dergelijke bars wordt shisha gerookt. Shisha – soms ook wel chicha gespeld – is Arabisch voor 'waterpijp'.

        Er kan en moet in de praktijk vastgesteld worden dat - hoewel er natuurlijk ook goede voorbeelden zijn die de media niet halen - shishabars aldaar vaak een bijkomende druk op de openbare orde – d.i. de openbare rust, gezondheid en veiligheid – leggen, dit meer dan andere horeca-inrichtingen. Zij genereren vaak volgehouden publieke overlast (gaande van nachtlawaai, geluidsoverlast, sterke geurhinder,..) en klachten desbetreffend.

        Helaas worden bij shishabars vaak ook vrij essentiële regels - die er net op gericht zijn om de openbare orde en openbare veiligheid te garanderen (zoals deze ter vrijwaring van de brandveiligheid en de openbare gezondheid) - niet steeds gerespecteerd. Ook de rookreglementering wordt in de praktijk ogenschijnlijk vaker wel dan niet met de voeten getreden.

        Shishabars verschillen ter zake natuurlijk wezenlijk van andere horeca-inrichtingen. Anders dan die andere horeca-inrichtingen is het net hun ‘bedrijfsmodel’ dat ter plaatse (shisha) kan gerookt worden en er wordt daar ook reclame mee gemaakt.

        Dit stelt de exploitatiepraktijk schijnbaar voor moeilijke uitdagingen. En dit op eerder generieke wijze. Een controle door de Gentse politie, brandweer en de FOD Volksgezondheid in 2019 heeft uitgewezen dat ongeveer 75 % van de aldaar aanwezige shishabars niet in regel waren.

        Ook andere in de media berichte onderzoeken en controles wijzen op een gebrekkig normbesef, een danig wijdverspreide (en zelfs toenemende) gebrekkige normconformiteit en een moeilijk - en voor de politie en gemeentelijke of stedelijke diensten vaak ook zeer belastend - normherstel bij shishabars.
        Dermate dat de handhavende overheden - die evident ook andere te vervullen en niet te verwaarlozen kerntaken hebben - niet steeds kunnen volgen en belangenorganisaties (zoals de Stichting tegen Kanker) pleiten voor een algehele wettelijke registratieplicht.

        Helaas diende de media ook al zeer regelmatig te berichten dat specifiek in shishabars allerlei onfrisse én zelfs soms ronduit bij wet verboden praktijken vastgesteld werden (zowel bij de uitbating als bij de gasten van de inrichting). In de praktijk is o.m. al gebleken dat de opstap van het roken van shisha – wat, indien volgens de regels uitgevoerd, perfect legaal is - naar verboden verdovende middelen niet zeer groot is. Niet alle inrichtingen kunnen en mogen over dezelfde kam geschoren worden, maar gasten van zekere shishabars blijken vaak ook geen onbekenden voor gerecht en politie. Het is een realiteit dat ook regelmatig “incidenten” - veelal vechtpartijen, maar soms zelfs aanslagen - gerapporteerd worden in of in de buurt van shishabars.

        Voor omwonenden en buren is vaak sprake van een reële overlast (en een zeker onveiligheidsgevoel).

        Veel (groot)steden en nogal wat gemeenten hebben daarom - d.i. ter vrijwaring van de openbare orde en teneinde openbare overlast tegen te gaan - al specifieke reglementen aangenomen inzake shishabars (al dan niet in combinatie met andere hinderlijk geachte inrichtingen, waarmee Lokaal Bestuur Wachtebeke vooralsnog evenwel geen ervaringen heeft). Grootstedelijke fenomenen (en de daarmee gepaard gaande problemen en uitdagingen) blijven vaak niet grootstedelijk. Ook Wachtebeke ziet zich meer en meer geconfronteerd met een ‘druk’ en ‘verplaatsing’ uit (vooral) het Gentse. Recentelijk werd ook de buurgemeente Lochristi voor een eerste keer geconfronteerd met de (feitelijke) komst van een shishabar, die na (oneigenlijke) opening meteen aanleiding gaf tot klachten inzake overlast en politionele / handhavende tussenkomsten. Bij die exploitatie werden / worden diverse reglementeringen niet nageleefd.

        Op grond van de feiten en ervaringen in andere gemeenten en steden zoals hierboven kort geschetst, werd verder nagedacht over de wenselijkheid van een gemeentelijk beleid omtrent shishabars.

        Wachtebeke wil in de eerste plaats een open gemeente zijn voor exploitanten van goede wil die een bij wet niet-verboden activiteit willen uitvoeren. Lokaal Bestuur Wachtebeke kan en wil shishabars (die de regels volgen) niet bij voorbaat verbieden. Lokaal Bestuur Wachtebeke wil bewust ook niet tot een overregulering van zaken en inrichtingen komen. Lokaal Bestuur Wachtebeke moet evenwel ook instaan voor de vrijwaring van de openbare rust, gezondheid en veiligheid, zulks natuurlijk ten behoeve van haar inwoners. Zij is tevens bevoegd om een beleid te voeren gericht op het tegengaan van allerlei vormen van openbare overlast.

        Lokaal Bestuur Wachtebeke acht het daarom - net als veel andere gemeenten en steden en na overleg met Lokaal Bestuur Lochristi en de politie - toch noodzakelijk om in deze preventief én sturend op te treden, zulks ook in het belang van de kandidaat-uitbaters zelf.

        Het bestuur wil met duidelijke gebiedsnormen en een afstandsregel bij voorbaat klaarheid scheppen waar shishabars zich kunnen vestigen in de gemeente, opdat de openbare rust, gezondheid en veiligheid niet in het gedrang zouden kunnen komen en openbare overlast kan vermeden worden. Dit bevordert de rechtszekerheid voor eenieder, kandidaat-uitbaters incluis.

        O.m. gelet op de overlast die met shishabars gepaard gaat / kan gaan, is het aangewezen om de kernwoonzones te vrijwaren. Zeker in die kernwoonzones is er een bepaald, inherent en dreigend risico voor verstoring van de materiële openbare orde en openbare overlast bij vestiging en uitbating van een shishabar. De kernwoonzones zijn immers de woongebieden met de hoogste woondichtheid (met tevens verschillende instellingen en inrichtingen waar veel mensen - waaronder ook jongeren - samenkomen). Onderhavig reglement beoogt (evenwel) enkel het vrijwaren van de materiële openbare orde (openbare rust, gezondheid en veiligheid) en het preventief verijdelen van openbare overlast.

        Voor de eigenlijke uitbating dient een “uitbatingsvergunning” bekomen te worden, dewelke slechts kan verleend worden na een gunstig voorafgaandelijk administratief onderzoek, waarin o.m. wordt nagegaan of de beoogde shishabar kan voldoen aan alle – minimale – wettelijk vereisten inzake uitbating. Zo wordt een normconforme uitbating én kwaliteitsbewaking beter (en bij voorbaat) gegarandeerd.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 , 41 en 63;

        Wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953;

        Artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet;

        Wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;

        Koninklijk Besluit van 28 februari 1991 betreffende de inrichtingen die onder de toepassing vallen van hoofdstuk II van de Wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;

        Wet van 28 december 1983 m.b.t. de vergunning voor het verstrekken van sterke drank;

        Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook;

        Koninklijk Besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken;

        Koninklijk Besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken;

        Politiereglement van 21 december 2015 met betrekking tot de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad stelt een gemeentelijk reglement op de shishabars vast, zoals hierna bepaald:

        Artikel 1 Toepassingsgebied

        Onderhavig reglement is, onverminderd het hierna gestelde, van toepassing op alle bestaande en nieuw te openen shishabars op het grondgebied van de gemeente Wachtebeke.

        Er zijn bij redactie van onderhavig reglement geen bestaande vergunde en in regel zijnde shishabars op het grondgebied van de gemeente Wachtebeke.

        Bestaande en bij inwerkingtreding van onderhavig reglement volledig vergunde en in regel zijnde inrichtingen houdende een shishabar krijgen na inwerkingtreding van onderhavig reglement een overgangsperiode van 3 maanden waarbinnen ook zij om een vergunning moeten verzoeken. Bij de beoordeling van een tijdige aanvraag kan (enkel voor die inrichtingen) abstractie gemaakt worden van de gebiedsbeperking en afstandsregel waarvan sprake in artikel 3.

        Onder ‘shishabar’ wordt voor de toepassing van dit reglement begrepen: elke publiek toegankelijke inrichting waarin waterpijp gerookt wordt, al is het maar sporadisch of op een welbepaalde plaats in de inrichting. Het is daarbij irrelevant of het roken van de waterpijp een hoofdactiviteit dan wel nevenactiviteit is binnen de inrichting. Ook inrichtingen die slechts open staan voor een beperkter publiek (bv. op grond van een lidmaatschap) worden voor de toepassing van dit reglement aanzien als shishabar. Onder ‘waterpijp’ wordt verstaan: een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.

        Artikel 2 Vergunningsplicht en kenmerken van de uitbatingsvergunning

        Alle shishabars kunnen slechts uitgebaat worden, wanneer deze over een voorafgaandelijk te verkrijgen uitbatingsvergunning beschikken.

        Deze vergunning is zowel locatie- als persoonsgebonden.

        Er wordt m.a.w. telkens enkel maar vergunning verleend voor een welbepaalde locatie (adres) aan een welbepaalde aanvrager / uitbater.

        De uitbatingsvergunning verleent de aanvrager / uitbater m.a.w. de toelating om op de aangeduide plaats - een welbepaald adres - een shishabar uit te baten.

        De vergunning kan niet worden overgedragen aan een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon en is niet overdraagbaar naar een andere locatie.

        Bij elke wijziging van de uitbater - waaronder ook wijzigingen in het bestuur of de samenstelling van de desgevallende rechtsperspoon begrepen wordt - is een nieuwe uitbatingsvergunning vereist.

        De vergunning wordt maar afgeleverd wanneer voldaan kan worden aan de voorwaarden zoals weerhouden in dit reglement.

        De vergunning wordt afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen, na aanvraag en procedure zoals weerhouden in dit reglement.

        Het bekomen van de vergunning op basis van dit reglement stelt de inrichting op geen enkele wijze vrij van andere vergunningen, toelatingen of attestaties die op grond van andere regelgevingen moeten bekomen worden, zoals bv. de (geijkte) drankvergunning.

        Artikel 3 Voorwaarden uitbatingsvergunning

        Er wordt maar vergunning verleend als voldaan kan worden aan alle hierna vermelde voorwaarden:

        • Een shishabar is enkel mogelijk in / als horeca-inrichting.
        • Ter vrijwaring van de openbare rust, gezondheid en veiligheid en teneinde openbare overlast te vermijden wordt geen uitbatingsvergunning verleend binnen de kernwoonzones.
        • Daarenboven wordt geen uitbatingsvergunning toegekend wanneer de beoogde uitbating zich binnen een straal van 400 meter van een reeds bestaande shishabar bevindt, zulks teneinde een te hoge concentratie aan dergelijke inrichtingen te vermijden.
        • Ter vrijwaring van de openbare rust, gezondheid en veiligheid en teneinde openbare overlast te vermijden, wordt geen uitbatingsvergunning toegestaan als niet tot een gunstig resultaat van het administratief vooronderzoek kan gekomen worden. Dit onderzoek omvat:
          - een brandveiligheidsonderzoek, d.i. een onderzoek of de inrichting voldoet aan de minimumnormen inzake brandpreventie. Ter zake moet in het bijzonder rekening gehouden worden met het Politiereglement van 21 december 2015 met betrekking tot de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen en het advies / de controle van de brandweer.
          - een omgevingsvergunningsonderzoek, d.i. een onderzoek of de inrichting over alle vereiste en geijkte vergunningen / meldingen beschikt waarvan sprake in artikel 5 van het Omgevingsvergunningsdecreet. Een shishabar is te aanzien als een horeca-uitbating.
          - een moraliteitsonderzoek, d.i. een onderzoek of de aanvrager / uitbater of de personen die deelnemen aan de exploitatie reeds veroordeeld is / zijn voor relevante strafrechtelijke of andere inbreuken (waardoor desgevallend in redelijkheid geen uitbating met respect voor de openbare orde meer kan gegarandeerd worden, o.m. drugsdelicten, fraude, miskenning van vestigingsvoorwaarden en antecedenten bij een eerdere uitbating van een publiek toegankelijke inrichting). Het moraliteitsonderzoek betreft o.m. ook een onderzoek naar inbreuken op de zedelijkheid voor het exploiteren van een drankgelegenheid zoals bepaald in de Wetsbepalingen van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953 en het Koninklijk Besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken (én de Wet van 28 december 1983 m.b.t. de vergunning voor het verstrekken van sterke drank). Het moraliteitsonderzoek wordt, al naargelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de aanvrager / uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater en op de natuurlijke personen die in feite belast zijn met de exploitatie.
          - een hygiëneonderzoek, d.i. een onderzoek of de inrichting voldoet aan alle wettelijke hygiënevereisten van toepassing op de desbetreffende inrichting (zoals o.m. volgens de Wetsbepalingen van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953 en het Koninklijk Besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken en – in voorkomend geval- de reglementering inzake voedselveiligheid).
          - een rookreglementeringsonderzoek, d.i. een onderzoek of voldaan is aan alle wettelijke voorwaarden uit de Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook.
          - een vestigingsonderzoek, d.i. een onderzoek of voldaan is aan alle wettelijke vestigingsformaliteiten. Ook het voorhanden zijn van verplichte verzekeringen - waaronder de brandverzekering en verzekering burgerlijke aansprakelijkheid - wordt hieronder begrepen.
          - een financieel onderzoek, d.i. een onderzoek waarbij o.m. nagegaan wordt of de aanvrager / uitbater zich zorgvuldig gekweten heeft van zijn fiscale en sociaalrechtelijke verplichtingen.

        Kandidaat-uitbaters worden aangeraden zich voorafgaandelijk aan het indienen van een aanvraag te bevragen bij de gemeentelijke diensten omtrent al deze voorwaarden.

        Artikel 4 Aanvraag

        De vergunning kan slechts aangevraagd worden door de toekomstige uitbater, d.i. de voor de inrichting steeds verantwoordelijke persoon die of voor wiens rekening de inrichting houdende shishabar wordt uitgebaat.

        Er kan slechts een vergunning verleend worden op basis van een ontvankelijke en volledige aanvraag.

        De volgende documenten dienen minstens (voor zover van toepassing, o.m. naargelang de hoedanigheid van de aanvrager) te worden toegevoegd bij de aanvraag:

        • een volledig overzicht van alle (rechts)personen die in welke hoedanigheid dan ook betrokken zijn bij de uitbating van de inrichting, met opgave van de naam, de voornaam, de nationaliteit en het arbeidsstatuut (werknemer of zelfstandige) en een bewijs van aansluiting/aangifte bij de sociale zekerheid van al deze (rechts)personen indien dit wettelijk verplicht is;
        • een uittreksel uit het strafregister van alle voormelde personen (maximaal 3 maanden oud – model 596.1);
        • een kopie van de identiteitskaart van alle voormelde natuurlijke personen;
        • een kopie van de statuten van alle voormelde rechtspersonen zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (en - indien beschikbaar - de gecoördineerde statuten);
        • een kopie van het actuele UBO-register;
        • attestaties dat voldaan is aan de fiscale en sociaalrechtelijke plichten;
        • een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen;
        • een kopie van de beroepskaart;
        • een attest van overeenstemming met het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, uitgereikt door een instelling die wordt erkend door de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie;
        • alle relevante keuringsattesten, zoals voorgeschreven in de brandpreventiereglementering;
        • een bewijs van de dekking van de burgerlijke en professionele aansprakelijkheid van de inrichting en van alle personen die, ongeacht hun statuut, werken in de inrichting;
        • een kopie van de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering tegen brand en ontploffing;
        • een bewijs dat de uitbater de inrichting rechtmatig kan gebruiken voor de uitbating ervan (kopie eigendomsakte, huurovereenkomst …);
        • een inrichtingsplan van de inrichting, met aanduiding van de oppervlaktes;
        • een kopie van de registratie (en / of toelating) FAVV;
        • een kopie van de drankvergunning en / of het hygiëneattest (indien al ter beschikking).

        Het lokaal bestuur kan een modelformulier of e-toepassing ter beschikking stellen.

        Bij gebreke aan dergelijk instrument moet de aanvraag per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs ingediend worden.

        Kandidaat-uitbaters worden aangeraden zich voorafgaandelijk aan het indienen van een aanvraag te bevragen bij de gemeentelijke diensten omtrent de ontvankelijkheids- en volledigheidsvereisten.

        Artikel 5 Procedure

        Na ontvangst van een aanvraag wordt deze eerst op haar ontvankelijkheid en volledigheid onderzocht.

        De aanvrager ontvangt binnen een ordetermijn van 20 dagen het resultaat van dat onderzoek.

        Er kan n.a.v. dit onderzoek en in functie van de eigenheid van een dossier steeds verzocht worden om bijkomende stukken en inlichtingen, bovenop deze in artikel 4 reeds opgelijst.

        De aanvrager krijgt steeds minstens 20 dagen de tijd om die bijkomende stukken en inlichtingen aan te leveren. Bij gebreke aan tijdige ontvangst van die stukken en inlichtingen wordt het dossier onontvankelijk of onvolledig verklaard. Enkel een ontvankelijke en volledige aanvraag wordt verder ten gronde onderzocht.

        Het college van burgemeester en schepenen vraagt voor dit onderzoek de nodige adviezen aan o.m. de gemeentelijke diensten, de politie en de brandweer. Het college kan evenwel zonder beperking ook steeds bij derden inlichtingen inwinnen.

        Er wordt steeds een brandveiligheidsonderzoek uitgevoerd door de brandweer Zone Centrum. De kosten die daarmee gepaard gaan (tarieven raadpleegbaar op www.brandweerzonecentrum.be) vallen ten laste van de aanvrager en worden op eerste verzoek en voor het desgevallend afleveren van de vergunning voldaan.

        In het kader van het onderzoek zal de aanvrager steeds alle medewerking moeten verlenen en toegang moeten verschaffen tot de inrichting.

        Het college van burgemeester en schepenen beslist over de vergunningsaanvraag binnen een ordetermijn van 2 maanden nadat de aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard werd. Deze termijn kan omwille van de complexiteit van het dossier hoogstens eenmaal met 1 maand verlengd worden.

        Er kan geen stilzwijgende vergunning verleend worden.

        Bij het verlenen van een vergunning kan het college van burgemeester en schepenen steeds (ook bijzondere) voorwaarden opleggen.

        De aanvraag wordt steeds geweigerd als na onderzoek blijkt dat de aanvrager vervalste of verkeerde inlichtingen heeft verstrekt n.a.v. zijn aanvraag of indien de aanvrager een afdoende controle onmogelijk maakt.

        De beslissing op de aanvraag wordt de aanvrager per aangetekend schrijven meegedeeld.

        De uitbatingsvergunning moet steeds aanwezig zijn in de zaak en zichtbaar worden aangebracht aan de inrichting, zodat ze leesbaar is vanop de openbare ruimte.

        Artikel 6 Additionele voorwaarden tijdens de exploitatie

        O.m. onverminderd de voorwaarden zoals die volgen uit voormelde reglementeringen en het onderzoek ex artikel 3 - waaraan steeds en blijvend moet voldaan worden tijdens de exploitatie - geldt dat:

        • binnen in de inrichting het gebruik van een waterpijp enkel is toegestaan in een rookkamer zoals bedoeld in de Wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook, waarbij de rookkamer voldoet aan de vigerende technische standaarden.
        • in alle ruimtes van de inrichting CO-melders dienen geïnstalleerd te zijn.
        • alle ruimtes van de inrichting en de voorwerpen in deze ruimtes moeten beantwoorden aan de als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, propere muren, verwijderen van afval).
        • de gezondheid van de consumenten en de openbare gezondheid nooit gevaar mogen lopen.
        • er voldoende hulpmiddelen en voorzieningen moeten aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen. De inrichting moet te allen tijde goed onderhouden zijn. De inrichting mag geen gebreken vertonen waardoor ze onveilig is of dreigt te worden.
        • tijdens de exploitatie minstens één toegangsdeur van de inrichting onmiddellijk, zowel van binnen als van buiten, zonder tussenkomst van een derde geopend moet kunnen worden.
        • het verhandelen, bezit en gebruik van lachgas (en evident ook alle vormen van drugs) ten stelligste verboden is.
        • de verstoring van de openbare rust en overlast (zoals onder meer geluids- en geurhinder) voor omwonenden maximaal moet vermeden worden. De exploitatie moet steeds uitgebaat worden volgens de best beschikbare redelijke technieken.
        • het verkeer nooit mag belemmerd worden door de exploitatie van de handelszaak.

        Artikel 7 Geldigheidsduur en verval van de vergunningen

        Enkel wanneer zonder meer aan alle voorwaarden voldaan wordt, kan de vergunning voor onbepaalde duur verleend worden.

        Bij het verlenen van een vergunning kan het college van burgemeester en schepenen evenwel steeds een welbepaalde geldigheidsduur vastleggen, al dan niet gekoppeld aan de realisatie van zekere (ook bijzondere) voorwaarden.

        De vergunning vervalt van rechtswege:

        • bij verstrijken van haar geldigheidsduur, als de vergunning verleend werd voor een welbepaalde geldigheidsduur.
        • bij verboden overdracht van de vergunning of wijziging van de uitbater, zoals hoger gedefinieerd;
        • bij staking van de activiteiten door de uitbater;
        • op het moment dat de exploitatie van de publiek toegankelijke inrichting of de exploitatie van de vergunde activiteit -behoudens door overmacht- voor een periode van langer dan 6 maanden feitelijk onderbroken is;
        • in geval van opening van het faillissement, vereffening, gerechtelijk akkoord of iedere andere vorm van collectieve schuldenregeling;
        • in geval van een veroordeling tot gerechtelijke sluiting;
        • in geval van een gerechtelijk beroepsverbod voor de uitbater of diens aangestelden;
        • in geval van ontbinding van de rechtspersoon;
        • in geval van schrapping of stopzetting van de uitbater of van de betrokken vestiging volgens de gegevens van de Kruispuntbank van Ondernemingen;
        • in geval post factum blijkt dat de aanvrager / uitbater vervalste of verkeerde inlichtingen heeft verstrekt n.a.v. zijn aanvraag.

        Artikel 8 Meldingsplicht

        De uitbater is verplicht alle ‘relevante’ wijzigingen in de inrichting of de uitbating onmiddellijk en spontaan te melden aan het college van burgemeester en schepenen. De wijzigingen zijn ‘relevant’ telkens wanneer zij een weerslag kunnen hebben op de na te leven voorwaarden. Ook de aanwerving van nieuwe personeelsleden ten behoeve van de uitbating moet steeds gemeld worden. Het college van burgemeester en schepenen kan dan om een bijkomend uittreksel uit het strafregister verzoeken (maximaal 3 maanden oud – model 596.1), dan wel een bijkomend moraliteitsonderzoek bevelen.

        Ook in het geval de uitbating van de inrichting wordt stopgezet, is de uitbater verplicht dit te melden aan het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 9 Handhaving en maatregelen

        Onverminderd de bevoegdheden van de politieambtenaren en de agenten van de lokale en federale politie, zijn de gemeentelijke ambtenaren die vaststellingen kunnen doen in het kader van de gemeentelijke administratieve sanctieregeling bevoegd om controles uit te voeren en de nodige vaststellingen te doen middels een bestuurlijk verslag van inbreuken.

        De uitbater en diens aangestelden moeten op verzoek van alle voormelde personen meteen en steeds toegang verschaffen tot de inrichting.

        De politie kan bij vaststelling van uitbating zonder uitbatingsvergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten en alle maatregelen nemen om die sluiting te verzekeren.

        De uitbatingsvergunning dient steeds op eerste verzoek van de politie of de controlerend ambtenaar ter inzage te worden afgegeven.

        Indien shisha in of rond de inrichting gerookt wordt, geldt steeds het - weerlegbare - vermoeden dat dit kadert in de publieke exploitatie van de inrichting.

        Tijdens de exploitatie moet steeds en blijvend voldaan worden aan de voorwaarden zoals die volgen uit voormelde reglementeringen en het onderzoek ex artikel 3, aan de voorwaarden waarvan sprake in artikel 6 en aan gebeurlijke (ook bijzondere) voorwaarden zoals opgelegd in de uitbatingsvergunning. Indien voormelde reglementeringen wijzigen, moet de uitbater zich steeds tijdig schikken naar de nieuwe regels.

        Indien gedurende de uitbating wordt vastgesteld dat niet langer voldaan is aan die voorwaarden, kan het college van burgemeester en schepenen een verleende vergunning schorsen of intrekken - en aldus de uitbating van de inrichting tijdelijk of definitief verbieden - zulks na voorafgaande waarschuwing.

        Dit is eveneens het geval indien (a) uit herhaalde vaststellingen bij proces-verbaal of bij bestuurlijk politioneel verslag volgt dat de uitbating aanleiding geeft tot overlast (zoals geluids- en geurhinder) of openbare ordeverstoring en (b) de bijzondere voorwaarden zoals vermeld in de vergunning niet worden nageleefd.

        De politie kan, bij vaststelling dat de schorsing of intrekking genegeerd wordt, de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten en alle maatregelen nemen om die sluiting te verzekeren.

        Tot schorsing of intrekking van de vergunning kan wel steeds maar gekomen worden nadat de uitbating behoorlijk gehoord werd in haar verweermiddelen, behoudens wanneer een urgenter optreden een toepassing van deze hoorplicht niet mogelijk maakt.

        Aan de opheffing van een schorsing kunnen bijkomende maatregelen of voorwaarden gekoppeld worden.

        De sancties opgelegd door het college van burgemeester en schepenen worden door de politie betekend of met een aangetekende brief ter kennis gebracht aan de overtreder.

        Deze bepaling doet op generlei afbreuk aan de verschillende sanctiemechanismen zoals voorzien in de reglementering waarnaar hierboven verwezen of de politionele / bestuurlijke bevoegdheid van de burgemeester; dewelke onverminderd van toepassing blijven.

        Artikel 10 Inwerkingtreding en bekendmaking

        Dit reglement treedt in werking op 10 juni 2024.

        Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, en ter kennisname bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

        Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de ambtenaar lokale economie.

      • Imewo. Algemene vergadering tevens jaarvergadering d.d. 17 juni 2024. Agenda. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal bestuur Wachtebeke is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Imewo (Intercommunale maatschappij voor energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen).

        De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 20 maart 2024.

        Lokaal bestuur Wachtebeke werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 17 juni 2024 plaatsheeft in Belfius Basecamp (restaurant 1ste verdieping), Herenweg 9, 8300 Knokke-Heist.

        Een dossier met de nodige documentatiestukken voor deze vergadering werd per brief aan de gemeente Wachtebeke overgemaakt op 2 april 2023. Deze documenten zijn toegevoegd als bijlagen bij dit agendapunt.

        Op 14 mei 2024 ontving lokaal bestuur Wachtebeke per aangetekend schrijven een nazending met documenten behorende tot de agendapunten 1, 3 en 4. Deze werden tevens toegevoegd als bijlagen bij dit punt.

        Ieder bestuur dient een afgevaardigde aan te duiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient op elke Algemene Vergadering te worden herhaald.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art; 40, 41 432, al. 3;

        De Statuten van Imewo, in het bijzonder artikel 24;

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging in de (buitengewone) algemene vergadering;

        De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 17 juni 2024:

         1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):

        a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

        b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

        c. Goedkeuring van:

        i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024;

        ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen;

        iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

        d. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Nazareth vanaf 1 januari 2025.

        e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

        i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;

        ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;

        iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;

        iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;

        v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn; vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

        2. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

        3. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

        4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

        5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2023.

        6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas

        7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

        8. Statutaire benoemingen.

        9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1,6 en desgevallend 7 en 8 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1,6 en desgevallend 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.

        10. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.

        De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.

        Artikel 3 De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Imewo.

        De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (€2.000,00), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.

        Artikel 4 Raadslid Dirk Ongenae, wonende Warande 26, 9185 Wachtebeke, wordt herbevestigd als vertegenwoordiger op de algemene vergadering en Michiel Van Eetvelde, Axelsvaardeken 29 B000, 9185 Wachtebeke, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

        Artikel 5 De vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 17 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.

        Artikel 6 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Imewo, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Veneco. Algemene vergadering d.d. 13.06.2024. Agenda en mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal bestuur Wachtebeke is vennoot van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco.

        De Algemene Vergadering van Veneco van 20 maart 2024 nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Algemene vergadering van Veneco op donderdag 13 juni 2024 om 18u in Het Neerhof in het Lozerkasteel - Kasteelstraat 36 te Kruisem.

        Overeenkomstig artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 kan de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;

        In de gemeenteraadszittingen van 12 februari 2019 en 29 april 2021 werden Linda Van Himme als vertegenwoordiger, respectievelijk Ronny Droesbeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering voor de ganse legislatuur aangeduid.

        De afgevaardigde mag geen lid zijn van de Raad van Bestuur.

        Ter voorbereiding van de gemeenteraad waar de agenda moet goedgekeurd worden en de inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger, vindt u hierna de agenda:

        1. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 14-12-2023
        2. Jaarverslag 2023 Raad van Bestuur
        3. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        4. Verslag van de commissaris
        5. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        6. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        7. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        8. Verzoek gemeenten Kruisem: afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur, conform artikel 7 Regiodecreet
        9. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Het programma ziet eruit als volgt:

        17 u 45: Onthaal 

        18 u 00: Algemene Vergadering 

        19 u 30: Leo Bomans - Geluk en hoop in nieuwe tijden - De essentie

        20 u 30: Receptie

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid art. 44, 1° en 3° alinea en art. 79 § 2,3° alinea;

        De gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024, artikel 33 § 5 stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;

        Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024 goed:

        1. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 14-12-2023
        2. Jaarverslag 2023 Raad van Bestuur
        3. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat
        4. Verslag van de commissaris
        5. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en verwerking van het resultaat
        6. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        7. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        8. Verzoek gemeenten Kruisem: afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur, conform artikel 7 Regiodecreet
        9. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen

        Artikel 2 Aan de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Wachtebeke, houder van 81 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024 om 18.00 u in Het Neerhof in het Lozerkasteel - Kasteelstraat 36 te Kruisem, wordt het mandaat gegeven om:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 13 juni 2024 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.”

        Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

      • IDM. Statutaire algemene vergadering van vrijdag 14 juni 2024. Agenda en mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Het lokaal bestuur van Wachtebeke wordt, overeenkomstig de goedgekeurde statuten, uitgenodigd om deel te nemen aan de Statutaire Algemene Vergadering van de Intercommunale IDM op 14 juni 2024 in de gebouwen van IDM, Zelebaan 42 te Lokeren.

        In gemeenteraadszitting van 12 februari 2019 en 29 september 2022 werd Heidi Misseghers aangeduid als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervanger.

        Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om de dagordepunten goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijke afgevaardigde vast te leggen.

        De dagorde van de Statutaire Algemene Vergadering IDM wordt vastgesteld als volgt:

        1. Inzamelresultaten 2023

        2. Financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2023

        a. de balans betreffende het boekjaar 2023;

        b. de resultatenrekening betreffende het boekjaar 2023;

        c. de sociale balans betreffende het boekjaar 2023;

        3. Aanvaarding van het verslag van de revisor (zie jaarrekening 2023);

        4. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023;

        5. Benoeming bestuurders;

        6. Varia;

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 12 februari 2019 en 29 september 2022 betreffende de vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering;

        De statuten van de Intercommunale Durme-Moervaart (IDM).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Statutaire Algemene Vergadering van 14 juni 2024 goed, zijnde:

        1. Inzamelresultaten 2023

        2. Financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2023

        a. de balans betreffende het boekjaar 2023;

        b. de resultatenrekening betreffende het boekjaar 2023;

        c. de sociale balans betreffende het boekjaar 2023;

        3. Aanvaarding van het verslag van de revisor (zie jaarrekening 2023);

        4. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023;

        5. Benoeming bestuurders;

        6. Varia;

        Artikel 2 Raadslid Heidi Misseghers werd aangeduid als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervangend vertegenwoordiger, van de gemeente Wachtebeke. Aan de vertegenwoordiger wordt op de Algemene Vergadering opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren en de standpunten van de gemeenteraad in te nemen.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren en de financieel directeur.

      • Creat Services dv (voorheen TMVS dv). Algemene vergadering van 18 juni 2024. Agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Creat Services dv (voorheen TMVS dv) nodigt de gemeente Wachtebeke uit op de Algemene Vergadering voor de deelnemers van Creat Services dv (voorheen TMVS dv). Zoals voorgeschreven door de statuten van Creat Services dv en bij beslissing van de Raad van Bestuur in zitting van 26 maart 2024 werd deze vastgelegd op dinsdag 18 juni 2024 om 14u30 in Flanders Expo Gent.

        Deze vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

        De uitnodiging werd aangetekend en per mail verstuurd op 17 april 2024, met vastlegging van de agenda.

        De door de Raad van Bestuur vastgestelde agenda voor deze Algemene Vergadering:

        1. Wijziging van vermogen

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023

        4. Verslag van de commissaris

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        7. Actualisering presentievergoeding

        8. Statutaire benoemingen

        Varia

        De beslissing van de organisatie met betrekking tot alle punten op de agenda dient bezorgd te worden ten laatste op donderdag 13 juni 2024 (per post of digitaal).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        De aansluiting van lokaal bestuur Wachtebeke bij Creat Services dv;

        De statuten van Creat Services dv (voorheen TMVS dv);

        De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 12 februari 2019 en 27 oktober 2022 betreffende de vertegenwoordiging in de algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad verleent goedkeuring aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging van vermogen

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023

        4. Verslag van de commissaris

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        7. Actualisering presentievergoeding

        8. Statutaire benoemingen

        Varia

        Artikel 2 De raad draagt de vertegenwoordiger Antoon De Baets of plaatsvervangend vertegenwoordiger Rudy Lootens op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv per mail naar 20240618AV@farys.be.

      • Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw. Lidmaatschap en aanduiden vertegenwoordiger algemene vergadering. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Lokaal bestuur Wachtebeke is lid van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.

        De samenwerking tussen Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord en beide andere Oost-Vlaamse Bosgroepen werd de voorbije jaren steeds nauwer. Een logische volgende stap was de fusie van de 3 Bosgroepen tot één vzw, namelijk Bosgroep Oost-Vlaanderen.

        Met ingang van 1 januari 2024 werd de volledige werking van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw overgedragen naar Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw. Dit evenwel met behoud van de huidige regionale werking zodat er geen afbreuk wordt gedaan aan hun lokale en persoonlijke dienstverlening. Bosgroep Oost-Vlaanderen staat garant voor dezelfde ondersteuning aan boseigenaars en openbare besturen bij het beheer van hun bos.

        Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord voorziet om in de loop van dit jaar te ontbinden en vereffenen. Hierdoor houdt het lidmaatschap van lokaal bestuur Wachtebeke automatisch op. Hierover zou zeer recent een brief toegestuurd zijn naar de huidige vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering, Heidi Misseghers.

        Bosgroep Oost-Vlaanderen nodigt lokaal bestuur Wachtebeke uit om lid te worden van de nieuwe vzw. Het lidmaatschap is gratis en geeft recht op de ondersteuning en dienstverlening van de Bosgroep. Gemeenten of steden die bossen in eigendom hebben kunnen effectief lid worden van de Bosgroep. Er kan als effectief lid één vertegenwoordiger afgevaardigd worden in de Algemene Vergadering.

        Als de gemeente geen bosbeheerder is, kan men toegetreden lid van de Bosgroep worden. Toegetreden leden hebben geen stemrecht in de Algemene Vergadering.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De statuten van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2022 betreffende de aanstelling van vertegenwoordigers.

        Stemming Michiel
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, André Chalmet, Michiel Van Eetvelde, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Patrick Gerard, Wim Vanpuyvelde, Dirk Ongenae, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Heidi Misseghers, Linda Van Himme, Ruud Smeets, Antoon De Baets, Piet Penneman, Christine Bax
        Stemmen voor: 16
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 1
        Resultaat:

        Met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

        Stemming Heidi
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, André Chalmet, Michiel Van Eetvelde, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Patrick Gerard, Wim Vanpuyvelde, Dirk Ongenae, Ronny Droesbeke, Rudy Lootens, Heidi Misseghers, Linda Van Himme, Ruud Smeets, Antoon De Baets, Piet Penneman, Christine Bax
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord om lid te worden van de Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.

        Artikel 2 Heidi Misseghers wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering, Michiel Van Eetvelde wordt aangesteld als plaatsvervanger.

      • Toerisme Oost-Vlaanderen vzw. Algemene Vergadering d.d. 26 juni 2024. Agenda en mandaat vertegenwoordiger. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Toerisme Oost-Vlaanderen vzw stuurde op 16 mei 2024 een uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw op 26 juni 2024.

        Op de agenda staan volgende punten:

        1. Verwelkoming

        2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)

        3. Activiteitenverslag 2023

        4. Jaarrekening 2023

        a. toelichting

        b. verslag commissaris en toezichthouder

        c. vraag goedkeuring

        d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder

        5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring

        6. Varia en rondvraag

        De nodige documenten horende bij de agendapunten zijn toegevoegd als bijlage.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De statuten van vzw Toerisme Oost-Vlaanderen vzw;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2022 betreffende aanduiding vertegenwoordiger Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten van de Algemene Vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw van 26 juni 2024 goed, zijnde:

        1. Verwelkoming

        2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)

        3. Activiteitenverslag 2023

        4. Jaarrekening 2023

        a. toelichting

        b. verslag commissaris en toezichthouder

        c. vraag goedkeuring

        d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder

        5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring

        6. Varia en rondvraag

        Artikel 2 Aan de vertegenwoordigers van de gemeente Wachtebeke op de Algemene Vergadering, zijnde André Chalmet als vertegenwoordiger en Diederik Lacayse als plaatsvervanger, wordt opdracht gegeven de agendapunten goed te keuren overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Toerisme Oost-Vlaanderen vzw (toerisme@oost-vlaanderen.be).

      • IGS Westlede. Gewone algemene Vergadering d.d. 11 juni 2024. Agenda en agendapunten. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op dinsdag 11 juni 2024 heeft de Gewone Algemene Vergadering van de intergemeentelijke samenwerking Westlede plaats om 19u op de zetel Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

        De agenda voor deze vergadering is:

        1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023;

        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;

        3. Verslag commissaris-revisor;

        4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;

        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

        7. Varia;

        De nodige documentatie ter voorbereiding van deze punten is terug te vinden als bijlage.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        Het feit dat de gemeente aangesloten is bij de intergemeentelijke samenwerking Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi;

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019, 26 november 2020 en 29 april 2021 betreffende de vertegenwoordiging op de algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en de agendapunten goed van de Gewone Algemene Vergadering van IGS Westlede d.d. 11 juni 2024:

        1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023;

        2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;

        3. Verslag commissaris-revisor;

        4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;

        5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

        7. Varia;

        Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente Wachtebeke, raadslid Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, raadslid Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de intercommunale Westlede van 11 juni 2024, op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 30 mei 2024 CD&V.

        Vraag 1 - STAVAZA Overlede en Kalvebrug. (raadslid Ronny Droesbeke)

        Nu de Overledebrug hersteld is en het doorgaand verkeer weer kan passeren, vragen wij

        namens CD&V Wachtebeke een stand van zaken betreffende de Overledebrug en de

        Kalvebrug.

        • Blijft de tonnagebeperking van kracht?

        • Waarom zijn de ANPR-camera’s verwijderd?

        • Wat is de toekomstvisie van het huidige bestuur met betrekking tot deze beide

        bruggen?

        Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg

        De problematiek van het vrachtverkeer in de gemeenten Lochristi en Wachtebeke is op zich gekend, in het verleden werden reeds verschillende initiatieven opgezet met externe actoren (wegbeheerders, buurgemeenten en bovenlokale actoren). In aanloop naar de gemeentefusie lijkt het aangewezen om in eerste instantie met de lokale actoren van de twee gemeenten aan de slag te gaan en op zoek te gaan naar een gedragen intergemeentelijke visie maar vooral te bekijken wat we vanuit onze gemeentelijke en politionele bevoegdheden vandaag al kunnen in gang zetten alvorens in overleg te gaan met de externe actoren. Er werd reeds een eerste doordenksessie georganiseerd  met beide besturen en Veneco die ons hierbij ondersteund.

        Opgave:

          • vanuit de ambitie “weren van (onnodig) doorgaand vrachtverkeer op grondgebied Lochristi – Wachtebeke” -> doordenken naar concrete aanpak en maatregelen voor Overlede brug N449 op korte en iets langere termijn
        • Hoe?

        We hebben dus overleg opgestart in dit dossier met het gemeentebestuur van Lochristi. Logisch, gezien de fusie, en ook omdat de gewestweg N449 door zowel Wachtebeke, Zaffelare als Beervelde loopt.

        Kalvebrug is een andere zaak, want daar loopt geen gewestweg over de brug.

        Beide bruggen worden regelmatig stuk gereden door het zware verkeer. De herstelling die nu is uitgevoerd zal dit probleem niet oplossen.

        Daarvoor hebben we met de omliggende gemeenten Lokeren, Lochristi en Moerbeke overleg gehad met de Vlaamse Waterweg, zoals hier al eerder medegedeeld. De vooruitzichten van Vlaanderen blijven dat de aanleg van onze twee nieuwe bruggen pas in 2027 zou kunnen gebeuren.

        Tot dan blijft Wachtebeke met de problemen van stuk gereden bruggen opgescheept.

        Anderzijds hebben we binnen de vervoersregio gevraagd om een proef te doen op dit traject van de N449 om na te gaan welke alternatieve routes mogelijk zijn voor zwaar doorgaand vrachtverkeer. We wachten nog op definitieve goedkeuring.

        Ook is overeengekomen dat de gewestweg N449 als tolweg zal beschouwd worden.  

        We willen vanuit Wachtebeke en ook vanuit Lochristi het zwaar doorgaand vrachtverkeer weren uit onze dorpskernen, maar we willen ons lokaal landbouwverkeer en vrachtverkeer zeker niet in problemen brengen.

        De tonnagebeperking zal dus enkel gelden voor doorgaand vrachtverkeer.

        • Wat?
          • Fysieke maatregel nodig?
          • Digitale oplossing?
          • Handhaving
          • Signalisatie

        Er stonden geen ANPR camera’s op de brug in de maanden voorafgaand aan het moment dat de brug werd weggenomen voor herstel, we hadden wel een firma (Securoad) ingeschakeld om het vrachtverkeer dat over de brug reed ondanks het verbod, te sanctioneren.

        Dat leverde, zoals jullie weten, heel wat boete inkomsten op voor de hogere overheden, niet voor de gemeente die wel de camera’s grotendeels betaalde. 

        Het inzetten van deze camera trof echter zowel het doorgaand vrachtverkeer als het lokaal vrachtverkeer. Wat we niet wensen.

        Daarom zoeken we verder naar andere methodieken zoals bv. de bestaande ANPR camera’s aan JFK met die in Zaffelare te verbinden zodat we kunnen nagaan welke vrachtwagen doorgaand verkeer is en welke lokaal verkeer. Maar dat is niet de enige piste die onderzocht wordt.

        De toekomstvisie van ons bestuur en ook dat van Lochristi hebben we hier al meerdere malen geschetst: de veiligheid van onze inwoners, in de eerste plaats de zwakke weggebruikers, door het weren van doorgaand vrachtverkeer in onze dorpskernen.

        Daar moeten we liefst geen 17 jaar voor wachten zoals bij het fietspadendossier van de N449 het geval was.

        Vraag 2 - Hoornaars. (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        De opmars van de Aziatische hoornaar wordt steeds duidelijker, zoals recent werd

        benadrukt tijdens de infosessie op dinsdag 21 mei. We zijn ervan op de hoogte dat de

        provincie, samen met RATO, de leiding neemt in de bestrijding van deze wespen.

        Momenteel is er binnen onze gemeente maar een klein budget vrijgemaakt voor de

        bestrijding van de Aziatische Hoornaars, als de cijfers blijven stijgen (wat ook het geval

        is) gaan we meer middelen nodig hebben.

        Is het mogelijk dat de gemeente extra inspanningen levert om deze insecten te

        bestrijden? Bijvoorbeeld, kunnen er extra vallen worden aangekocht en verspreid onder

        de burgers, in samenwerking met lokale imkers die op dit gebied expert zijn?

        Wij hopen dat u deze suggestie in overweging wilt nemen en kijken uit naar uw reactie.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost

        5 gratis hoornaarvallen (aanbod Limburgse imkersbond)

        Uit de oproep die gelanceerd werd om een gratis hoornaarval te bekomen noteerden we ±60 inschrijvingen waarvan de helft inwoners van Wachtebeke. Aangezien er aan elke gemeente slechts 5 gratis vallen werden geleverd werd er, in overleg met enkele imkers, gekozen voor de meest strategische locaties binnen de gemeente uit de lijst van de ingeschrevenen.

        Samenwerking met RATO vzw

        Vorig jaar ontving RATO 12 meldingen voor bestrijding in Wachtebeke. Aangezien de soort exponentieel toeneemt verwacht men in 2024 tot 4 keer meer meldingen. Daarom gebeurt de financiering vanaf dit jaar anders. Vanuit de provincie Oost-Vlaanderen ontvangt RATO vzw een budget voor de coördinatie.

        Aan de gemeenten wordt vanaf dit jaar gevraagd om voor het eerst financieel bij te dragen. Vanuit een gecoördineerd beheer wil men een kosten-efficiënte bestrijding opzetten waarbij de gemeenten administratief maximaal worden ontlast. De kost van de bestrijding wordt doorgerekend aan de gemeenten op basis van een afrekening van het aantal nestbestrijdingen op het grondgebied. Hierdoor blijft de bestrijding voor de burger gratis. Voor 2024 wordt voor Wachtebeke de kost geraamd op 3.129 euro op basis van het bestrijden van naar verwachting 48 nesten.

        In zitting van 13 mei ll. heeft het college beslist principieel akkoord te gaan tot samenwerking met RATO vzw, met financieringsbereidheid, voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar op het grondgebied van Wachtebeke.

        Om in orde te zijn met de wet op overheidsopdrachten is het nodig dat elk lokaal bestuur intekent op de raamovereenkomst van ANB die fungeert als dienstencentrale.

        Op 3 juni starten de veldmedewerkers van RATO vzw met de bestrijding van de Aziatische hoornaar. De lage nesten bestrijden ze niet chemisch, maar met andere bestrijdingstechnieken zoals stofzuigers en vriesspray.

        Meldingen van de Aziatische hoornaar verlopen uitsluitend via Vespa-Watch. De meldingen opvolgen kan via de RATO webapp (zelfde toegang conform de meldingen bruine rat).

        RATO voorziet hieromtrent nog enkele online infosessies waarop men kan inschrijven.

        Milieuadviesraad

        Gezien de grote vraag naar hoornaarvallen bij onze inwoners werd er tussentijds 150 euro budget door de milieuadviesraad voorzien voor de aankoop van extra bestrijdingsmateriaal. Hiermee werden 49 vallen aangekocht en verdeeld over de andere geïnteresseerden.

        Tijdens de milieuadviesraad van 23 april werd er beslist om nog extra budget (geraamd op 150 euro) te financieren.

        Vraag 3 - Veiligheid scholen in het dorp. (raadslid Ruud Smeets)

        We merken op dat de drukte rond de scholensite in het dorp in stijgende lijn is. Deze

        drukte komt samen met soms onveilige situaties waarvan wij overtuigd zijn dat deze

        vermeden kunnen worden. Zwaar verkeer in combinatie met schoolgaande kinderen is

        voor ons een no-go.

        Daarom vroegen wij ons af of het mogelijk is om bij de volgende werken in het dorp

        (privaat of openbaar) duidelijke afspraken te maken met de betrokken bouwfirma’s en

        aannemers zodat het laden en lossen van goederen niet kan plaatsvinden tijdens de

        start -en einduren van de scholen? Voor ons is het prioritair dat kinderen en jongeren

        zich op een veilige manier naar school toe kunnen verplaatsen.

        Daarnaast vragen wij ook of er nog voldoende gemachtigde opzichters zijn om deze

        verkeersstroom veilig in banen te leiden?

        En als laatste vraag hadden wij graag geweten waarom het niet mogelijk is om via het

        woonerf (Marie Teirlinckstraat) de scholen te betreden? Momenteel moeten alle fietsers

        verplicht via de ingang aan de kerk de schoolsite betreden. Deze toegangsweg zou in

        maart 2024 worden vrijgeven, waarom is deze nog steeds niet in gebruik?

        schepen Peter Van Bambost

        Twee bouwwerven in de directe omgeving van een school is natuurlijk niet ideaal. Niemand wil het op zijn geweten hebben dat er ongelukken zouden gebeuren waarvan de werven de oorzaak zouden zijn. Er zijn dan ook duidelijke afspraken gemaakt met de aannemers en er wordt heel veel belang gehecht aan de communicatie tussen aannemers, scholen en gemeente. Tot nu toe is de samenwerking met de aannemers van beide werven heel constructief verlopen. Als er al leveranciers of onderaannemers zijn die de afspraken niet nakomen dan worden die daar direct op aangesproken.

        30/04/2024 Mail van gemeente naar aannemer.

        'Beste,    

        Hieronder kunt u een tekst terugvinden uit het mobiliteitsplan van de gemeente Wachtebeke (goedgekeurd op de GR van 25.05.2023) aangaande het weren van vrachtverkeer in de schoolomgevingen bij begin en einde van de schooltijd. Wachtebeke wil zwaar verkeer zo veel mogelijk op een positieve manier beïnvloeden en sturen. Om de gemeente maximaal bereikbaar en leefbaar te houden willen we, samen met de verschillende betrokken partners, de handen in elkaar slaan waarbij Wachtebeke zich wenst te engageren om het zwaar verkeer van welk type dan ook en onder welke gelegenheid dan ook zo veel mogelijk uit de schoolomgevingen tijdens de schoolspitsmomenten te weren. Wachtebeke engageert zich hiervoor door middel van 8 doelstellingen. 

        1. Wachtebeke streeft ernaar om alle vormen van transport met zwaar verkeer in de schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren van de school tot een absoluut minimum te beperken. Dit vervalt tijdens de schoolvakanties. Voor wat betreft het transport van zwaar verkeer verbinden aannemers, (bouw)handelaren, leveranciers, transporteurs, …, of elke andere firma die met zwaar verkeer betrokken is, zich ertoe om hun leveranciers en transporteurs in kennis te stellen van dit charter zwaar verkeer. Indien er transport/levering van zwaar verkeer in een schoolomgeving dient te gebeuren (en Wachtebeke is hiervan op de hoogte), wordt de school hiervan (indien mogelijk op voorhand) door Wachtebeke verwittigd. Het is de taak van de school om dit vervolgens naar de ouders en personeel verder te communiceren. 

        2. Wachtebeke houdt een actieve communicatie met elke firma, van welke hoedanigheid dan ook, die betrokken is bij het transport van zwaar verkeer in de buurt van de schoolomgevingen tijdens de schoolspitsen. Voor de vergunde werven met inname van het openbaar domein is de lokale politie een eerste aanspreekpunt om naar alternatieve rijroutes van dit zwaar verkeer te zoeken. Voor het transport van zwaar verkeer dat niet onder deze groep valt, is de dienst mobiliteit van de gemeente Wachtebeke een eerste aanspreekpunt om naar alternatieve routes te zoeken. 

        3. Wachtebeke wenst de aanwezigheid van landbouwvoertuigen (van elk mogelijk type, alsook deze van loonwerkers) in de schoolomgevingen tijdens de schoolspits tot een absoluut minimum te beperken. 

        4. Wachtebeke stemt de afvalophaling tijdens de begin- en einduren van de school af in het kader van de verkeersveiligheid van de schoolgaande jeugd. 

        5. Wachtebeke stelt via het mobiliteitsplan dat het zwaar verkeer zoveel als mogelijk gebruik dient te maken van de hogere wegencategorisering en ook zo snel mogelijk naar dit hogere wegennet dient te rijden. 

        6. Wachtebeke neemt dit charter in elke toekomstige vergunning en in elke aanbesteding op om zo de veiligheid rond scholen maximaal in de aandacht te houden en te blijven houden. 

        7. Wachtebeke vraagt elke betrokken firma de door hen gehanteerde rijroutes zo proper mogelijk te houden. 

        8. Wachtebeke vraagt conform het artikel 45 van het KB van 1/12/1975 om de lading van elk type zwaar verkeer in functie van mogelijke stof- of andere hinder correct af te dekken en vast te zetten.       

        Bedankt alvast dat u tijdens de uitvoering van de werken hiermee rekening wilt houden.

        Met vriendelijke groeten,    

        GEMEENTEBESTUUR WACHTEBEKE' 

        Er zijn twee gemachtigde opzichters die ervoor zorgen dat er altijd een gemachtigd opzichter ter plaatse is bij het begin en het einde van de schooltijd. Wanneer er bij hoge uitzondering geen opzichter kan zijn dan wordt de school hiervan verwittigd. Bij het einde van de schooltijd voorziet de school zelf in twee gemachtigde opzichters die de niet begeleide kinderen oversteken in het Dorp en de Kerkstraat. In het najaar, woensdag 11/09/2024 en donderdag 12/09/2024 zullen er twee cursussen gemachtigd opzichter doorgaan in Wachtebeke en Lochristi. Mensen van Lochristi, Wachtebeke en Zelzate kunnen hierop inschrijven.

        Wat de Marie Teirlinckstraat betreft, eind maart waren de aannemers nog bezig met de afwerking van de straat. Momenteel wordt er nog steeds gewerkt bij verschillende appartementen. Er is dan ook nog geen bericht omtrent de vraag tot oplevering binnengekomen, m.a.w. momenteel is alles nog eigendom/beheer van de verkavelaar. Pas wanneer dit overgedragen is naar de gemeente valt dit onder de gemeentelijke diensten.

        Vraag 4 - Maaien gevaarlijke punten. (raadslid Ruud Smeets)

        Door de vochtigheid en de warmte van afgelopen periode staat het gras op sommige

        plaatsen in Wachtebeke gevaarlijk hoog. Is het mogelijk om ondanks het maaiverbod tot

        15 juni sneller in te grijpen en de gevaarlijke punten in Wachtebeke aan te pakken en te

        maaien waar nodig?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh

        Ik vind dit een onnodige vraag, ieder jaar maaien wij het gras op alle gevaarlijke punten ondanks het maaiverbod en tegen de wil van sommige bewoners. Dit jaar zijn we reeds bezig met de gevaarlijkste punten af te maaien. Indien er gevaarlijke plaatsen zijn die wij niet hebben gezien meld dit en er wordt gevolg aangegeven.

        Vraag 5 - Verkeersplateau ter hoogte van Molenhoek 62. (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Na de werken aan de nutsvoorzieningen en het plaatsen van een verkeersplateau zijn er

        heel wat klachten binnengekomen over de huidige situatie. Er is sprake van

        lawaaioverlast, daveren van de huizen met als gevolg slapeloosheid van de

        omwonenden.

        Hoe evalueert het bestuur de aanleg van de verkeersdrempel? Wordt er gezocht naar een

        oplossing om de huidige situatie leefbaar te maken voor de omwonenden?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh

        Over dit probleem hebben wij al meerdere malen samengezeten en ook vorige maandag hebben wij de bewoners rond de drempel uitgenodigd alsook een afgevaardigde van Aquafin. Er is geluisterd naar de klachten van de bewoners en deze hebben ook een oplossing voorgesteld. Aquafin gaat deze voorstellen bekijken en het resultaat aan ons melden. Zijn eerste indruk was dat deze voorstellen redelijk waren en er was een kans op uitvoering. Wij wachten het resultaat af.


Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad