Vorige gemeenteraad hebben jullie unaniem toelating gegeven om gesprekken te beginnen om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken. Die unanimiteit om een fusie te onderzoeken was er ook in de gemeenteraden van de potentiële buurgemeenten Zelzate, Assenede en Lochristi.
Een fantastische eensgezindheid. Maar iedere gemeenteraad en bestuur heeft een eigen dynamiek. Vanuit Lochristi kwam het standpunt dat er vóór de datum van 31 december 2021 door Wachtebeke een keuze moest gemaakt worden. Vanuit Assenede kwam de beslissing om eerst een voortraject te doorlopen met een facilitator om na te gaan welk fusieverhaal voor hun gemeente de beste zou zijn. Ofwel, Evergem, ofwel Eeklo/Sint Laureins/Kaprijke of Zelzate/Wachtebeke. Een voortraject dat 6 maanden in beslag zou nemen.
Die keuze staat lijnrecht tegenover het standpunt van Lochristi.
Als binnen 6 maanden zou blijken dat Assenede niet voor ons kiest, dan blijft Wachtebeke met lege handen achter.
Het was alleszins de bedoeling dat het Wachtebeekse college, in gesprek zou gaan met hun collega’s voor eind december, en daarna beide pistes zou onderzoeken om dan een keuze te maken op basis van feiten en cijfers en niet op basis van cafépraat of emoties.
Het is ontgoochelend vast te stellen dat er geen echt gesprek met de colleges van Assenede en Zelzate is kunnen doorgaan dit jaar.
We willen niemand de zwarte piet doorspelen, iedere gemeente heeft zijn eigen werkwijze en respect daarvoor.
Maar er is dan bij ons gekozen dat het beter is één vogel in de hand te hebben ipv tien in de lucht.
Ik heb de collega’s van de 3 buurgemeenten dan zeer snel persoonlijk op de hoogte gebracht van het feit dat in de gegeven situatie er voor Wachtebeke geen andere mogelijkheid meer uitvoerbaar bleek dan de echte fusiegesprekken op te starten met Lochristi.
Ze vonden het niet correct dat ze geen echte kans hebben gekregen om hun troeven op tafel te leggen, en ze hebben daarin gelijk, het is jammer dat het zo gelopen is. Maar de verschillende deadlines maakten het onmogelijk om onze termijn nog met 6 maanden te verlengen.
Het respect en de vriendschap tussen ons blijft en we wensen onszelf en de collega’s alle succes om hun doelstellingen te halen.
Wat zijn de volgende stappen?
- Begin volgend jaar vragen we jullie toestemming om fusiegesprekken aan te vatten met de gemeente Lochristi.
- Inhoudelijke gesprekken opstarten op ambtelijk niveau via werkgroepen en ook wellicht op politiek niveau
- Regelmatig terugkoppeling naar de gemeenteraadsleden en partijen over de stand van zaken
- Een facilitator aan te stellen voor de beide gemeenten om ons te begeleiden.
- Op 15 februari 2022 start de eerste wijkvergadering op Overslag waar aan de wijkbewoners telkens een toelichting zal gegeven worden over het waarom van een fusie, hoe er gekozen werd, hoe het nu verder moet en wat de gevolgen voor de inwoners kunnen zijn . Deze info komt voor eind april ook in de 4 andere wijkvergaderingen.
- Er komt geen referendum over deze fusie. Vorige referenda in ons land hebben aangetoond dat bijna altijd het noodzakelijke aantal mensen dat komt stemmen onvoldoende is om geldig te zijn. Maar de belangrijkste reden is dat we geen verdeeldheid willen zaaien tussen onze inwoners, onze inwoners in kampen opdelen. De goeie en de slechte. Het is echt erg belangrijk dat ALLE Wachtebekenaren samen eendrachtig meewerken aan de toekomst van onze gemeente en inwoners. Vlaanderen heeft ons gedwongen tot een schaalvergroting. Schaalvergroting kan positieve gevolgen hebben inzake betere dienstverlening, maar de belangrijke democratische opdracht blijft dat we er moeten voor zorgen dat we eendrachtig met al onze partijen voor onze Wachtebeekse inwoners blijven opkomen. Dat het contact tussen bestuur en inwoners hecht moet blijven, dat politici aanspreekbaar moeten zijn en blijven.
Een gemeente besturen doe je niet als een bedrijf. Wij politici moeten gelukkig verantwoording afleggen voor onze daden.
- 31 december 2022 wordt een foto genomen van de financiële situatie door Vlaanderen, van de beide gemeente om de beloofde compensatie voor de schuldaflossing vast te leggen.
- 31 december 2023 is de ultieme datum voor de definitieve beslissing van de fusie door de 2 gemeenten. Het hoeft niet zo lang te duren.
- Op de 2de zondag van oktober 2024, 13 oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen in de nieuwe gemeente van 31.000 inwoners.
- Vanaf 1 januari 2025 wonen we in de gemeente x.
Collega’s, we zitten in dezelfde fusieboot, nu moeten we in het belang van alle Wachtebekenaren, samen roeien, in dezelfde richting. Als de politieke partijen in Wachtebeke elkaar gaan tegenwerken in deze gesprekken dat verliezen AL onze inwoners.
Binnen 100 jaar, als we er allemaal niet meer zijn, zullen inwoners van Wachtebeke zich nog altijd Wachtebekenaar noemen. Net zoals mensen van Zaffelare zich na bijna 50 jaar fusie met Lochristi Zaffelarenaar noemen. Laat ons, zeker in deze kersttijd, onze grenzen van persoonlijk en partijbelang overstijgen en gaan voor een gezonde toekomstvisie voor onze mensen.
We kunnen samenwerken, dat hebben we al bewezen. Laten we er volgend jaar aan beginnen.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken rond de fusie.
1. Toelichting cijfers
2. Toelichting stand van zaken vaccinatiecentrum
3. Noodopvang
Het Overlegcomité heeft beslist om in de week van 20 tot en met 24 december de lessen van het kleuter- en lager onderwijs op te schorten. Er wordt gevraagd aan de ouders om de kinderen in die week thuis op te vangen. Voor die ouders voor wie het onmogelijk is zelf in te staan voor de opvang (cruciale niet-telewerkbare beroepen of kwetsbare thuissituaties) dient er noodopvang te worden voorzien.
De organisatie van de noodopvang is voor de ministers een gedeelde verantwoordelijkheid tussen onderwijs, het lokaal bestuur, de buitenschoolse opvang en andere actoren die hier een rol in kunnen spelen.
De afgelopen week werd door onze diensten heel wat in het werk gesteld en snel geschakeld om vanuit de gemeentelijke diensten die verantwoordelijkheid zo goed mogelijk op te nemen en voor te bereiden. Het resultaat is dat:
- de begeleiders van de BKO verzorgen de voor- en naschoolse opvang alsook de woensdagnamiddagopvang decentraal op de verschillende scholen op het grondgebied Wachtebeke.
- voor de noodopvang tijdens de schooluren werd gekeken om beroep te doen op SportWerk Vlaanderen om te voorzien in monitoren. Het is niet mogelijk om al deze uren - naast de voor- en naschoolse opvang - in te vullen met het personeel van de BKO.
- de scholen werden aangesproken om leerkrachten te motiveren om die week op school aanwezig te zijn om kinderen op te vangen maar ook als ondersteuning/aanspreekpunt voor de medewerkers van SportWerk Vlaanderen die de locatie noch de kinderen kennen.
Het puzzelwerk heeft tot volgend resultaat geleid:
_ Het Zwaluwnest staat zelf in voor de opvang van de kinderen met leerkrachten die zich vrijwillig hebben opgegeven. Dit zowel voor- en naschools als tijdens de schooluren.
_ Langeledeschool staat zelf in voor de voor- en naschoolse opvang van de kinderen. Hierdoor kunnen uren die het personeel van de BKO voor- en naschools presteren -met hun goedkeuring - verschoven worden naar opvang tijdens de schooluren van maandag tot woensdagmiddag. Op donderdag wordt een SportWerk-er voorzien en op vrijdag was er geen vraag voor noodopvang.
_ Sint-Laurens Overslag: de vraag was hier zo beperkt (1 kind) en daar is een oplossing voor gevonden. Op vrijdagvoormiddag staat de school zelf in voor de noodopvang van 2 kinderen.
_ Sint-Laurens Dorp: de school staat zelf in voor de opvang van de kleuters tijdens de schooluren. Voor de kinderen van het 1e en 2e leerjaar wordt de opvang opgenomen door de collega's van de BKO en SportWerk-ers
_ Sint-Laurens Persynplein: de opvang wordt opgenomen door de collega's van de BKO en SportWerk-ers
Deze puzzel is opgemaakt in de veronderstelling dat geen collega's van de BKO of SportWerk-ers getroffen worden door corona of quarantaineverplichtingen. Indien deze situatie zich voordoet zal er gekeken worden naar de scholen om extra ondersteuning te voorzien, zullen groepen alsnog gemengd moeten worden of zal noodopvang opgeschort moeten worden.
Het is belangrijk dat we als regio minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dit past mooi binnen de energietransitie en de klimaatambities uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan en het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Op alle overheidsniveaus wordt sterker ingezet op fossielvrije alternatieven zoals hernieuwbare energie voor de gebouwen, mobiliteit, landbouw, afvalverwerkingen,...
Ook lokale besturen willen werk maken van de energietransitie en de klimaatambities en hebben daartoe het Europees Burgemeestersconvenant en het Energie- en Klimaatpact ondertekend. Het is de bedoeling om, door elektriciteit minder duur te maken dan fossiele alternatieven, investeringen in duurzame energiesystemen meer rendabel te maken (vb. warmtepomp, elektrische wagen).
De elektriciteitsfactuur weerspiegelt ook de kosten van de netbeheerder om elektriciteit te leveren en andere, opgelegde kostencomponenten. Een vermijdbare kostencomponent is de verrekening van individuele facturen van lokale heffingen op masten en sleuven.
Agentschap binnenlands bestuur vraagt om vanaf 5 november 2021 geen nieuwe principiële beslissing te nemen die een lokale heffing op masten en sleuven van Elia invoert. Aan steden en gemeenten met een dergelijke heffing wordt gevraagd om die tegen 1 januari 2026 volledig af te bouwen. Deze overgangsperiode laat het toe om de afbouw in een volgend bestuursakkoord en bijhorende meerjarige BBC-cyclus te integreren, zonder bruuske impact op de huidige meerjarige cyclus.
Verder wordt er nog verwezen naar het Lokaal Energie- en Klimaatpact waarmee de Vlaamse Regering de gemeenten die inspanningen leveren voor de energieomslag, steunt. Dit vertaalt zich ook financieel. Voor 2021 is er een enveloppe van 24,3 miljoen euro voorzien. Ook de komende jaren worden op dezelfde manier middelen ter beschikking gesteld.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 van 9 december 2019.
Art. 1 De gemeenteraad neemt kennis van de afname van de heffingen op de Elia-infrastructuur.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de milieuambtenaar en de financieel directeur.
Het aantal besmettingen kende in november reeds een grote toename. Om die reden werd beslist om de gemeente- en OCMW-raad terug online te organiseren en te voorzien in een livestream zodat ook de openbaarheid van de raden gegarandeerd wordt.
Omwille van de hoogdringendheid op dat moment werd deze beslissing gemaakt bij burgemeestersbesluit.
De gemeenteraad dient deze beslissingen te bekrachtigen in de eerstvolgende raad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 22 november 2021 betreffende het tijdelijk online organiseren van de gemeente- en OCMW-raad omwille van de COVID-pandemie.
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW Wachtebeke werd opgemaakt volgens de regels van de BBC2020-regelgeving van de Vlaamse Overheid. Het meerjarenplan vormt de financiële kapstok voor het beleid van het lokaal bestuur. Het meerjarenplan werd opgesteld voor de periode 2020-2025 en goedgekeurd in de gemeente- en OCMW-raad van 19 december 2019.
Doorheen deze periode zijn aanpassingen mogelijk. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast en worden minstens de kredieten voor het volgende boekjaar vastgesteld.
De aanpassing die nu voorligt ter goedkeuring is meerjarenplanaanpassing nr. 4. Deze werd opgemaakt in samenspraak met het managementteam van het lokaal bestuur en voorgelegd ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
De aanpassingen worden als volgt voorgelegd ter goedkeuring:
- vaststelling van het gedeelte OCMW door de OCMW-raad
- goedkeuring van het gedeelte OCMW door de gemeenteraad
- vaststelling van het gedeelte gemeente door de gemeenteraad.
In bijlage zijn de nodige documenten toegevoegd die de cijfers in onderstaand besluit duiden en verduidelijkingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40, art. 250, art. 254-256, art. 285-286 en art. 330;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Collegebeslissing van 6 december 2021 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 voor gemeente en OCMW Wachtebeke;
Bespreking op de gemeenteraadscommissie van 15 december 2021.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de aanpassing nr. 4 aan het meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) goed zodat het eindresultaat als volgt definitief wordt vastgesteld:
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW Wachtebeke werd opgemaakt volgens de regels van de BBC2020-regelgeving van de Vlaamse Overheid. Het meerjarenplan vormt de financiële kapstok voor het beleid van het lokaal bestuur. Het meerjarenplan werd opgesteld voor de periode 2020-2025 en goedgekeurd in de gemeente- en OCMW-raad van 19 december 2019.
Doorheen deze periode zijn aanpassingen mogelijk. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast en worden minstens de kredieten voor het volgende boekjaar vastgesteld.
De aanpassing die nu voorligt ter goedkeuring is meerjarenplanaanpassing nr. 4. Deze werd opgemaakt in samenspraak met het managementteam van het lokaal bestuur en voorgelegd ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
De aanpassingen worden als volgt voorgelegd ter goedkeuring:
- vaststelling van het gedeelte OCMW door de OCMW-raad
- goedkeuring van het gedeelte OCMW door de gemeenteraad
- vaststelling van het gedeelte gemeente door de gemeenteraad.
In bijlage zijn de nodige documenten toegevoegd die de cijfers in onderstaand besluit duiden en verduidelijkingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40, art. 250, art. 254-256, art. 285-286 en art. 330;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Collegebeslissing van 6 december 2021 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 voor gemeente en OCMW Wachtebeke;
Bespreking op de gemeenteraadscommissie van 15 december 2021.
Art. 1 De gemeenteraad stelt de aanpassing nr. 4 aan het meerjarenplan 2020-2025 (deel gemeente) vast zodat het eindresultaat als volgt definitief wordt samengesteld:
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Naar aanleiding van de introductie van een software-toepassing om de materie rond begraafplaatsen, begravingen en concessies op te volgen, werd het reglement van de begraafplaatsen geëvalueerd. Het reglement werd onderworpen aan een grondige herwerking. De volgorde van het reglement volgt de tijdlijn en verloop zoals de zaken zich aandienen. Daarnaast werd er aandacht aan geschonken om de verschillende wijzen van begraven op een evenwaardige manier aan bod te laten komen. Ook tekstueel werden heel wat zaken aangepast en werd er geopteerd voor een minder formalistisch en minder archaïsch taalgebruik en zinsconstructies.
Het retributiereglement - wat nauw verbonden is met dit reglement - werd ook herwerkt en wordt ook voorgelegd, ter goedkeuring.
In het proces van de herwerking werden verschillende reglementen van naburige gemeenten bekeken en vergeleken. Bij onduidelijkheden werd beroep gedaan op een specialist en op collega's van buurgemeenten om juridisch correct te zijn. Verder werd een plaatsbezoek - met de verantwoordelijke van de begraafplaats - uitgevoerd om het reglement te toetsen aan de realiteit.
Het is de verplichting van het lokaal bestuur om te zorgen dat de begraafplaatsen op een ordentelijke manier worden beheerd met de nodige eerbied en aandacht voor de overledenen en hun nabestaanden. Zij staan in voor het opleggen van die maatregelen die de organisatie van de begraafplaatsen regelen (afmetingen van graftekens, openingsuren, enzovoort) en kunnen desgevallend ook overgaan tot handhaving van het beheer en de orde op de begraafplaatsen, dit alles zodat de aan de overledenen verschuldigde eerbied gewaarborgd wordt.
Het bestaande reglement zal uitwerking hebben tot het nieuwe reglement in werking treed op 1 januari 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, en latere wijzigingen;
De Wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en lijkbezorging, in het bijzonder artikel 15bis, § 2, tweede lid, 23bis, en 32;
Het Reglement van de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 mei 2021.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement op de begraafgraafplaatsen goed. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2 Het aangepaste reglement op de begraafplaatsen treedt in werking op 1 januari 2022. Voorgaande reglementen op de begraafplaatsen worden opgeheven.
Art. 3 Een afschrift van de besluit wordt bezorgd aan het diensthoofd burgerzaken en de financieel directeur.
Naar aanleiding van de introductie van een software-toepassing om de materie rond begraafplaatsen, begravingen en concessies op te volgen, werd het reglement van de begraafplaatsen geëvalueerd en herwerkt.
Het retributiereglement is nauw verbonden met het huishoudelijk reglement. Er werden enkele aanpassingen gedaan in het retributiereglement en er werd - net zoals in het huishoudelijk reglement - gepoogd om meer eenvormigheid te creëren (bijv. gelijke termijnen voor verschillende manieren van begraven). In de voorbereiding van het retributiereglement werd ook gekeken naar reglementen uit naburige gemeenten. Daaruit bleek dat zeker qua kostprijs Wachtebeke zeker democratisch is in de tarifering.
De tarifering werd aangepast om het onderscheid tussen niet-concessie en concessie duidelijker te maken. Het is van belang dat burgers hier goed van op de hoogte zijn want het omzetten van een niet-concessie naar een concessie kan met bijkomende kosten (kosten voor ontgraving en herbegraving) gepaard gaan. Om deze reden wordt er voor geopteerd dat de 10-jarige grafrust in alle gevallen kosteloos is. In het huidige reglement was dit een termijn van 15 jaar maar hierdoor ontstaat de verwarring dat het gaat om een concessie (terwijl het eigenlijk een niet-concessie is). Wanneer men reeds bij overlijden kiest voor een langere (betalende) concessietermijn, is de 10-jarige periode van grafrust die kosteloos is, verrekend in de tarieven. Op deze manier wordt er geen ongelijkheid gecreëerd.
Bij asverstrooiing en natuurbegraving wordt er een kost van €25,00 aangerekend voor het naamplaatje op de gedenkzuil. Dit is ongewijzigd ten opzichte van het reeds bestaande reglement. De bijkomende, eenmalige kost voor als men kiest voor een grafkelder of urnenkelder blijft behouden maar is wel wat hoger dan momenteel. De meerprijs voor niet-inwoners en de mindering voor kinderen blijft eveneens behouden.
Nieuw in het retributiereglement is een kost die wordt aangerekend voor een bijzetting. Het gaat over eenmalige kost van €50 voor een bijzetting in een urnengraf, columbarium of urnenkelder en €100 voor een bijzetting in een zandgraf of grafkelder.
Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt dit reglement in werking vanaf 1 januari 2021. Het bestaande retributiereglement wordt dan opgeheven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2 en art. 40, § 3;
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de belasting op ontgravingen 2020-2025;
Gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2018 betreffende de aanpassing tariefreglement op de begraafplaatsen.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement op de begraafplaatsen goed. Het retributiereglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 2 Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2022. Het retributiereglement op de begraafplaatsen van 28 juni 2018 en het retributiereglement op ontgravingen van 19 december 2019 worden opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het nieuwe retributiereglement.
Art. 3 Een afschrift van dit reglement wordt bezorgd aan het diensthoofd burgerzaken, de diensten van de begraafplaats en de financieel directeur.
Bij de evaluatie van het retributiereglement op ambulante handel willen we enkele aanpassingen doen.
De voornaamste elementen van behoud of aanpassing zijn:
De overige aanpassingen hebben vooral tot doel om onduidelijkheden of misinterpretaties te voorkomen.
Na goedkeuring door de gemeenteraad, treedt dit retributiereglement in werking op 1 januari 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald de artikelen 40 en 41, 14°;
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende uitoefening en organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Decreet van 4 maart 2016 tot wijziging van artikel 10 en 17 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten;
Wet van 25 juni 1993 betreffende uitoefening en organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten;
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 ter goedkeuring van het retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van markten.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement op ambulante handel goed.
Art. 2 Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2022. Het bestaande retributiereglement d.d. 19 december 2019 wordt vanaf deze inwerkingtreding opgeheven.
Art. 3 Een afschrift van dit reglement wordt bezorgd aan de ambtenaar lokale economie, de marktleider en de financieel directeur.
In de maand oktober 2021 heeft de gemeenteraad het nieuwe subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen goedgekeurd. Eén van de wijzigingen in dit reglement was dat het stuk omtrent een bijkomende toelage voor jubilerende socio-culturele verenigingen niet werd overgenomen in het nieuwe reglement. Het was namelijk de bedoeling om de subsidie voor jubilerende socio-culturele verenigingen uit te breiden naar alle erkende gesubsidieerde verenigingen door het lokaal bestuur Wachtebeke.
Dit werd in een apart subsidiereglement gegoten. De inhoud is vrijwel ongewijzigd van het subsidiereglement socio-culturele verenigingen. De Sportraad, de Jeugdraad en het AdviesOrgaan voor Cultuur hebben advies uitgebracht en het reglement goedgekeurd.
Het reglement treedt na goedkeuring door de gemeenteraad in werking op 1 januari 2022. Het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen d.d. november 2004, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 28 oktober 2021 voor de andere aangelegenheden dan geregeld in dit subsidiereglement, wordt in zijn geheel opgeheven.
Het Decreet Locaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
De gemeenteraadsbeslissing van november 2004 betreffende het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het Subsidiereglement jubilerende verenigingen goed.
Art. 2 Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2022. Het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen van november 2014 wordt opgeheven op het moment dat dit reglement in voege treedt. De andere aangelegenheden van het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen van november 2004 werden gewijzigd en goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 oktober 2021.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financiële dienst, de sportraad en sportdienst, de Jeugdraad en jeugddienst, het AdviesOrgaan voor cultuur en de cultuurdienst.
Jeugdwerkingen in Wachtebeke die fuiven organiseren, kunnen sinds mei 2019 een financiële tegemoetkoming ontvangen via de fuifsubsidie. Via het reglement op de fuifsubsidie kon elke erkende jeugdwerking jaarlijks een aanvraag indienen voor een tussenkomst in de kosten voor het inhuren van professionele security. Deze kosten kunnen namelijk erg oplopen. Concreet kon men eenmaal per jaar een subsidie ontvangen van maximaal €800.
De politiezone verscherpte onlangs haar adviezen mbt het voorzien van professionele security op fuiven, zijnde oa.:
• Security moet worden voorzien van start- tot einduur;
• Security is nu ook reeds verplicht bij kleinschalige fuiven;
• Opgeleide en gecertificeerde stewards binnen de eigen organisatie zijn geen bepalende factor om minder - of geen - professionele security in te huren
Door deze verhoogde vereisten worden de kosten voor jeugdwerkingen bij het organiseren van een fuif exponentieel verhoogd. De tegemoetkoming van 1 x 800 €/ jaar blijkt niet langer toereikend. Vanuit de jeugdverenigingen werd de vraag gesteld om de subsidie op te trekken naar 2 x €800/jaar. Dit werd ook meegenomen in de budgettering van de meerjarenplanaanpassing nr. 4.
Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook enkele andere zaken in het gehele reglement te verduidelijken. Zo werd ondermeer de titel van het reglement aangepast van fuifsubsidie naar 'Subsidiereglement tussenkomst kosten veiligheidsfirma's bij fuiven door jeugdverenigingen' wat beter de inhoud dekt van het subsidiereglement.
Het aangepast reglement treedt na goedkeuring door de gemeenteraad in werking op 1 januari 2022. Het reglement op fuifsubsidie van mei 2019 wordt op dat moment opgeheven.
De jeugddienst bekijkt ook i.s.m. met Meetjesman de mogelijkheden om een raamcontract voor professionele security aan te gaan. Ook dit zou kunnen bedragen om de prijzen van de security leveranciers te drukken.
Het Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2019 betreffende de fuifsubsidie.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het aangepast reglement goed. De tekst van het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 2 Het subsidiereglement tussenkomst kosten veiligheidsfirma's bij fuiven door jeugdverenigingen treedt in werking op 1 januari 2022. Het bestaande reglement op fuifsubsidie wordt op dat moment opgeheven.
Art. 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de jeugddienst en de financiële dienst.
In het Noodfonds Vrije Tijd, ter ondersteuning van de verenigingen in tijden van corona, is momenteel nog €35.839,11 aanwezig. De diensten vrije tijd wensen dit bedrag verder te verdelen aan de Wachtebeekse verenigingen.
Voorstel:
1) Toekenning aan iedere vereniging van 75% op het laatste ingediende dossier van de vereniging, nl. dat van 2019.
2) Het bedrag dat dan nog overblijft wordt gelijkmatig verdeeld onder de 35 verenigingen.
Financieel:
Totaal resterend bedrag Noodfonds: €35.839,11
_ totaal bedrag van 75% op het dossier van 2019 = €27.205.41
_ resterend bedrag = €8.633,7 te verdelen onder de 35 verenigingen.
Hiermee krijgt iedere vereniging, naast de 75% op het dossier van 2019, nog eens €246,67 extra. De financiële middelen zijn ter beschikking binnen het Noodfonds.
De concrete berekening is terug te vinden in bijlage.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2020 betreffende het relanceplan Cultuur, Jeugd en Sport.
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van de dienst vrije tijd om het resterende bedrag uit het Noodfonds Vrije Tijd, ter ondersteuning van de verenigingen in tijden van corona, te verdelen onder de verenigingen. Deze verdeling gebeurt volgens:
- toekenning aan iedere vereniging van 75% op het laatste ingediende dossier van de vereniging, nl. dat van 2019
- naast de 75% berekend op het dossier van 2019 krijgt elke vereniging nog een vast bedrag van €246,67 toegekend
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de jeugdraad en jeugddienst, de sportraad en sportdienst, de cultuurraad en de dienst cultuur.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 23 december 2021 CD&V.
Vraag 1.- N449 (raadslid Ronny Droesbeke)
Graag een STAVA in dit dossier?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
° De dading is door alle partijen ondertekend.
° In verband met het aanstellen van een nieuw studiebureau heeft AWV de nodige contacten met Aquafin. De laatste versie van het studiebestek vertrekt deze week (week van 13 december) bij AWV naar Brussel voor interne toestemming. Van zodra daar een akkoord is, kan de procedure bij Aquafin gestart worden (publiceren – gunning). Begin 2022 zou er een nieuw studiebureau moeten aangesteld zijn. Aquafin is trekker in dit dossier.
° Het nieuwe studiebureau moet niet helemaal opnieuw beginnen. Er kan vertrokken worden van het materiaal dat al bestaat. Loopt de onteigeningsprocedure verder? Dit heeft niets te maken met de dading of het aanstellen van een nieuw studiebureau.
° AWV meldt dat de timing nog steeds dezelfde is: omgevingsvergunning lanceren begin 2022 en aanbesteding en uitvoering in 2023.
Vraag 2 - Landbouw- en wandelpaden (raadslid Etienne Fermont)
In de begrotingscijfers zien we dat er elk jaar 20.000€ voorzien voor onderhoud en herstellen van landbouw- en wandelpaden.
Graag een overzicht welke werken er de afgelopen 2 jaar hebben plaatsgevonden met dit budget.
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Voor de landbouwwegen werd er elk jaar 15.000 € voorzien om herstellingen uit te voeren en in 2020 zijn er betonvakken uitgebroken ter hoogte van Overslagdijk 50A en in 2021 is de weg hersteld in de Sint-Elooipolder aan het krekengebied.
Voor de wandelpaden was er jaarlijks 5.000 € voorzien en is er in 2020 een herstelling gebeurd aan het fietspad ter hoogte van Cornilstraat/Langelede en voor 2021 is het budget meegenomen naar 2022 om de wandelpaden te egaliseren in de Warandewijk.
Vraag 3 - Werken Cultuurhuis (raadslid Ruud Smeets)
Graag een STAVA in dit dossier. Zijn er al plannen? Is er al zicht op het totale kostenplaatje?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Woensdag 12 januari komen de architecten naar het CCW om hun voorontwerp voor te stellen.
Wat betreft jullie vraag wat betreft het totale kostenplaatje kan ik niks toevoegen aan mijn antwoord van 30 september dit jaar. In de Visienota De Wappe staat de samenwerking van BIB en Cultuurhuis voorop. Door deze intensievere samenwerking kan door een efficiëntere personeelsbezetting vanaf midden 2022 in totaal 36,1 werkuren/week bespaard worden, wat overeenkomt met bijna een voltijdse plaats. Een besparing van € 176.167,29 deze legislatuur. De architecten hebben de opdracht gekregen de verbouwingskosten binnen dit bedrag te realiseren.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 23 december 2021 NV-A
Vraag 1-Aanleg zebrapad ter hoogte van Merelstraat 2 aan het verkeersplateau. (raadslid Rudy Lootens)
In de Merelstraat geldt een wettelijk maximale snelheid van 50 km per uur.
Bovendien is er in de Merelstraat geen tonnagebeperking waardoor er zwaar verkeer mogelijk is.
Overdreven snelheid is hier ook heel problematisch.
De Merelstraat is ook een omleidingsweg voor voorziene en onvoorziene omstandigheden.
Vroeger lag er ter hoogte van huisnummer 2 een zebrapad naar het tegenoverliggend voetpad, de contouren van de witte vlakken zijn nog zichtbaar.
Dit zebrapad was toen een veilige oversteek van en naar de dorpskern.
Voor ons zijn dit voldoende redenen om het zebrapad opnieuw te voorzien.
Overweegt het college omwille van deze redenen de aanleg van een zebrapad of is een veilige oversteek op die plaats al vervat in het ontwerp voor de aanleg van een rondpunt?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
De oversteek is op die locatie weggehaald omdat die daar op een slechte locatie lag: in een zone 50 is de zichtbaarheid van de oversteekplaats (vanop afstand) belangrijk en dit was daar niet het geval door de verkeersplateau. In de synthesenota van ons mobiliteitsplan staat de Merelstraat voorlopig nog als zone 50 aangegeven maar dit zou gewijzigd kunnen worden naar 30 zoals de rest van de wijk. In een zone 30 kan de voetganger gelijk waar oversteken en is een zebrapad niet nodig. Dit wordt dus zeker meegenomen in de verdere afhandeling van het mobiliteitsplan.
Vraag 2 -Laatste Grootoorvleermuis kolonie in Oost-Vlaanderen. (raadslid Diederik Lacayse)
Sinds het “kerk in het midden” project wordt geijverd om de vleermuizen te beschermen. De Overslag kerk is de enige locatie in Oost-Vlaanderen waar de grijze Grootoorvleermuis nog een kolonie heeft. Gaat de gemeente in op de vraag van de vleermuizenwerkgroep om in het vergroeningsplan van de omgeving kerk Overslag om aan de oostkant enkele bomen aan te planten om de vleermuizen kolonie te helpen in hun bestaan?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Deze bomen worden zeker terug geplant maar wij wachten af wat de toekomstige eigenaar gaat doen met het grasplein. Het zou jammer zijn moesten er plannen bestaan om ergens een zomerterras te voorzien en wij dan juist op die plaats een boom hadden geplant. Maar de bomen staan zeker op de planning om geplant te worden.
Vraag 3 - Regenboogzebrapad te Wachtebeke. (raadslid Diederik Lacayse)
Gaat de gemeente in op het voorstel van AWV om kosteloos een regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden te Wachtebeke?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Ik heb hier als schepen niks van zien passeren en ook op het gemeentehuis weten ze van niks.
Op 15 februari 2021 heeft Holibi Spirit (Holebi-Spirit is een Meetjeslandse vereniging die open staat voor holebi's, transgenders en sympathisanten zonder leeftijdsbeperking) de vraag gesteld aan het CBS om een Regenboogzebrapad aan te leggen maar hier zijn we niet op in gegaan daar de kosten in aanleg en onderhoud duur zijn ten opzichte van een gewoon zebrapad. Vanuit de gemeente hebben we voorgesteld in te zetten op een regenboogbeleid waarbij:
- educatieve pakketten voorzien worden voor scholen en/of bibliotheken. (zie ook op www.schooluitdekast.be. Holebi-spirit kan ook persoonlijk naar de scholen komen).
- informatie voorzien wordt in de openbare gebouwen, zeker rond 17 mei (De Internationale Dag tegen Homofobie). Vanuit holebi-spirit worden ook voordrachten, info-avonden, stand op jaarmarkt,... voorzien. Zij beschikken over veel brochures en posters.
- campagne met sportclubs: sportclubs die het sportcharter ondertekenen zijn meer dan welkom.
In het kader van de vraag van ministers Peeters om Quick Wins aan te geven op gewestwegen langs schoolroutes hebben we de punten:
- Groenstraat (73 bewegingen/1,5u Sec Ond),
- Kerkstraat/Melkerijstraat (43 bewegingen/1,5u Lag Ond),
- Azalealaan (28 bewegingen/1,5u),
- Persynplein (21 bewegingen/1,5u) doorgegeven
Er is zelfs een verkeerstelling uitgevoerd door mij om de belangrijkheid van de punten in volgorde te plaatsen.
Als AWV gratis en met onderhoud een regenboogzebrapad wil aanleggen kan dit zeker op één van deze punten.
Vraag van burger 1 mbt fusie
De grootste zorg die ik, en een aantal buurtbewoners hierbij naar voren wensen te schuiven is dat hier compleet gepasseerd wordt aan een bevraging bij zijn burgers door het bestuur.
Bij dergelijke drastische wijzigingen, uitermate bepalend voor de toekomst zou ik toch veronderstellen dat men ongeacht zijn politiek mandaat dat men heeft voor 6jaar, toch eens tussentijds aftoetst met zijn burgers, niet?
Waarbij ik bijgevolg graag geagendeerd wens te zien :
• Kan het bestuur deze geruchten over 'diepgaandere gesprekken voor verdere samenwerking met de gemeente Lochristi’ ontkrachten of niet ?
• Vanwaar de expliciete keuze voor Lochristi ? En geen stappen richting andere omliggende gemeentes Zelzate, Moerbeke, … ?
• Als er een visie van ‘inspraak en openheid met zijn burgers is’, waarom geen bevraging bij zijn burgers ?
Met vriendelijke groet,
Koen Vernaeve
Deze vraag werd voorgelezen door de voorzitter van de gemeenteraad Linda Van Himme en beantwoord door burgemeester Rudy Van Cronenburg bij de bespreking van het agendapunt rond de fusie.
Vraag van burger 2 mbt fusie
De inwoners vd gemeente Wachtebeke moeten vandaag via persberichten en andere mediakanalen vernemen dat het schepencollege van Wachtebeke beslist heeft om een fusie aan te gaan met de gemeente Lochristi.
Dit zonder voorafgaande informatie over deze beslissing met verklarende toelichting daarover na het uitgebreide overleg met Lochristi en de andere mogelijke fusiegemeenten Zelzate en Assenede.
Als inwoner van Wachtebeke wil ik daarom de vraag stellen aan de gemeenteraad waarom dit niet gebeurd is, terwijl er toch steeds openheid en inspraak verkondigd wordt in uw beleid?
vriendelijke groeten,
Lia Bastiaens
Deze vraag werd voorgelezen door de voorzitter van de gemeenteraad Linda Van Himme en beantwoord door burgemeester Rudy Van Cronenburg bij de bespreking van het agendapunt rond de fusie.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Linda Van Himme
Voorzitter gemeenteraad