Terug
Gepubliceerd op 31/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 23/02/2023 - 19:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Vanpuyvelde, Karine Cornelis, Gemeenteraadsleden
Afwezig: Annelies De Mey, Waarnemend Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Stand van zaken fusie Wachtebeke en Lochristi. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        De voorbije maand werden vele stappen gezet door de stuurgroep en werkgroepen naar de fusie. Door op 1 januari 2025 te fusioneren tot een gemeente van ruim 30 000 inwoners kiezen we ervoor om de toekomstige uitdagingen samen aan te gaan. In onze nieuwe gemeente staat kwaliteitsvolle dienstverlening dicht bij de burger centraal. De uitgangspunten en krijtlijnen voor ons toekomstige lokaal bestuur vind je in de Kompasnota die jullie op de gezamenlijke officieuze zitting van de gemeenteraad wordt voorgesteld.

        Als bestuur dat het dichtst bij de burger staat krijgen we ook steeds meer bevoegdheden toebedeeld. Kleine lokale besturen hebben minder slagkracht om die uitdagingen aan te gaan. Door vrijwillig en vastberaden de handen in elkaar te slaan houdt onze nieuwe gemeente alle troeven in handen om onze burgers de best mogelijke dienstverlening én een warme thuis te bieden.

        Een logisch verhaal van cijfers en samenwerkingen

        Onze gemeenten zijn al lange tijd sterk met elkaar verbonden. Een fusie tussen Wachtebeke en Lochristi is daarom een logische keuze. Dat bevestigden ook de beide gemeenteraden van Wachtebeke en Lochristi unaniem. We delen het provinciaal domein Puyenbroeck, een attractieve groenpool én toeristische trekpleister met naam in heel Vlaanderen. Daarnaast zijn we partners in tal van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals politiezone Puyenbroeck, brandweerzone Centrum, Eerstelijnszone Scheldekracht, de toekomstige woonmaatschappij, IDM en kennen we een gedeelde aanpak in noodplanning, de Burensportdienst, een gezamenlijk GAS-reglement, de streekwerking, Veneco, …

        De dorpen Beervelde, Lochristi, Zaffelare, Zeveneken en Wachtebeke, elk met hun eigenheid en identiteit, verzamelen zich onder het sterke merk Lochristi.

        Ten laatste op 31 december 2023 leggen we het definitieve fusiedossier voor aan de gemeenteraden van Lochristi en Wachtebeke. Daarmee zetten we een belangrijke stap voor het vervolg van het fusieproces. De Kompasnota is een belangrijk handvat in het proces richting nieuwe gemeente.

        Op 8 maart zien we elkaar voor de tweede maal samen in de gemeenschappelijke gemeenteraad, in De Kring. Daar zal de laatste stand van zaken gegeven worden van de fusiegesprekken: bv. inzake de kompasnota, de straatnamen, de toekomstige belastingen, de toetreding tot de zorgband, het BKO en andere.

        Het personeel wordt gezamenlijk geïnformeerd over de stavaza de week daarna. De inwoners van de 5 deelgemeenten worden in april en mei betrokken en gehoord in 5 informatierondes in elke deelgemeente. Onze inwoners van Wachtebeke komen aan de beurt op donderdag 20 april te 19u30 in De Kring. Op elke infovergadering zullen beide burgemeesters en/of eerste schepenen aanwezig zijn om toelichting te geven. Als lokaal bestuur willen we in gesprek gaan met onze inwoners.

        De bewonersmomenten gaan door op 18,  20, 26/4, 2 en 3/5 2023. Dit in Beervelde, Zeveneken, Zaffelare, Wachtebeke en Lochristi.  

        We gaan zelf naar de inwoners en betrekken hen regelmatig en via verschillende kanalen. Transparantie en open communicatie staan centraal.

        Het nieuwe Lochristi bouwt verder op het elan van samenwerking met andere lokale besturen en organisaties.

        We maken zorgvuldige keuzes voor partners die een duidelijke meerwaarde hebben voor onze werking en de inwoners. Het nieuwe Lochristi wil dicht bij de mensen blijven staan. We zetten daarom in op een laagdrempelige en toegankelijke aanpak bij de dienstverlening. Onze inwoner staat daarin centraal.

        De gesprekken verlopen nog altijd in een constructieve sfeer, wat niet wil zeggen dat er geen discussies zijn. Iedere gemeente heeft tenslotte zijn eigen identiteit en eigen  gebruiken. We zijn in dit verhaal niet het kleine broertje t.o.v. de grote broer.      

    • Besluit

      • Woonbeleid. Voordracht nieuwe aandeelhouder SHM Eigen Dak. Goedkeuring aankoop 1 aandeel en prijs. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de vorming van de nieuwe woonmaatschappij moet een nieuwe raad van bestuur aangeduid worden. De stuurgroep had hierbij de keuze om te gaan voor een nieuwe raad van bestuur bestaande uit maximaal 15 leden (zoals de regelgeving voor een nieuwe raad voorschrijft) of voor een samenvoeging van de huidige raden van bestuur. De stuurgroep heeft de keuze gemaakt om direct over te gaan tot de vorming van een nieuwe raad van bestuur zodat alle betrokken lokale besturen vertegenwoordigd zijn.

        De stuurgroep heeft de verdeling van de mandaten in de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij als volgt vastgelegd:

        • 2 voor Laarne
        • 4 voor Wachtebeke – Lochristi (na fusie) / nu 2 voor Wachtebeke en 2 voor Lochristi
        • 4 voor Wetteren
        • 1 voor de provincie
        • 1 voor de private aandeelhouders
        • 1 voor de particulieren

        Om te kunnen starten met de nieuwe raad van bestuur dienen Wetteren en Laarne 1 aandeel over te dragen aan respectievelijk Wachtebeke en Lochristi. Wachtebeke en Lochristi zijn momenteel geen aandeelhouders in de huidige sociale huisvestingsmaatschappij (SHM). Overeenkomstig artikel 11 van de statuten van SHM Eigen Dak: “Niet-vennoten kunnen slechts intekenen op nieuwe of bestaande aandelen overnemen mits zij daartoe door twee vennoten worden voorgedragen en de Raad van Bestuur, bij geheime stemming, de verrichting heeft toegelaten”. Concreet betekent dit dat de twee bestaande aandeelhouders, zijnde Wetteren en Laarne, de twee nieuwe aandeelhouders moeten voordragen.
        Wetteren heeft momenteel 1.400 aandelen en Laarne 550 aandelen en met een nominale waarde van 2,5 euro/aandeel. Per aandeel werd een bedrag van 0,62 euro volstort.

        Om dit gehele proces te voltooien dienen volgende zaken worden geagendeerd:

        • op de gemeenteraden van Laarne en Wetteren
        • Overeenkomstig artikel 11 van de statuten van SHM Eigen Dak: voordracht nieuwe aandeelhouders voor SHM Eigen Dak, te weten de gemeente Lochristi en de gemeente Wachtebeke
          Artikel 11 statuten: “ Niet-vennoten kunnen slechts intekenen op nieuwe aandelen of bestaande aandelen overnemen mits zij daartoe door twee vennoten worden voorgedragen en de Raad van Bestuur, bij geheime stemming, de  verrichting heeft toegelaten.”
        • Goedkeuring tot verkoop 1 aandeel, respectievelijk:
          - door Wetteren aan Lochristi
          - door Laarne aan Wachtebeke
        • Goedkeuring tot verkoop van dat ene aandeel aan de verkoopprijs van 0,62 EUR.
        • Goedkeuring ontwerp van verkoopovereenkomst
        • op de gemeenteraden van Lochristi en Wachtebeke
        • Kennisname van mogelijke voordracht als nieuwe aandeelhouder in de SHM Eigen Dak
        • Goedkeuring tot aankoop van 1 aandeel, respectievelijk:
          - door Lochristi van Wetteren  
          - door Wachtebeke van Laarne
        • Goedkeuring tot aankoop van dat ene aandeel aan de koopprijs van 0,62 EUR
        • Goedkeuring ontwerp van verkoopovereenkomst

        Na de goedkeuring van de voordracht van Lochristi en Wachtebeke als aandeelhouder van SHM Eigen Dak, kan overgegaan worden tot de overdracht van 1 aandeel door Laarne aan Wachtebeke, het ondertekenen van de overeenkomst tot aandelenoverdracht en de storting van 0,62 euro aan Laarne.
        Deze zaken dienen te gebeuren in de eerste helft van 2023 met het oog op de nieuwe woonmaatschappij die vanaf 1 juli 2023 van start gaat.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;

        De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 betreffende de afbakening werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij;

        De gemeenteraadsbeslissingen van 30 juni 2022 betreffende de verlenging erkenning sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Dak.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat Wachtebeke voorgedragen wordt als aandeelhouder in de Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) Eigen Dak.

        Artikel 2 De gemeenteraad gaat akkoord dat, na de goedgekeurde voordracht als nieuwe aandeelhouder, er 1 aandeel aangekocht wordt dat zal worden overgedragen door gemeente Laarne.

        Artikel 3 De gemeenteraad gaat akkoord met de kostprijs per aandeel van €0,62. Dit bedrag moet volstort worden aan de gemeente Laarne.

        Artikel 4 De gemeenteraad keurt het ontwerp van de verkoopovereenkomst goed. Dit ontwerp is toegevoegd in bijlage en maakt integraal deel uit van deze beslissing.

        Artikel 5 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan SHM Eigen Dak, Vandelanotte Tax & Legal, de verantwoordelijke woonbeleid van de lokale besturen Laarne, Lochristi, Wetteren en Wachtebeke en de financieel directeur.

      • Woonbeleid. Voordracht kandidaten bestuursmandaat woonmaatschappij. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Op 9 juni 2023 zal de nieuwe woonmaatschappij voor het werkingsgebied Gent-Oost gevormd worden waartoe ook Wachtebeke behoort.

        In het traject tot de vorming van de woonmaatschappij zijn reeds verschillende stappen gezet:

        • De beslissing tot toetreden tot het werkingsgebied Gent-Oost d.d. 28 oktober 2021 en de goedkeuring van de Vlaamse Overheid via het Besluit d.d. 4 februari 2022;
        • De verdeling van de stemrechten van de Algemene Vergadering van de nieuwe woonmaatschappij d.d. 19 mei 2022;
        • De goedkeuring voor de verlenging van de erkenning van Eigen Dak tot en met 30 juni 2023 d.d. 30 juni 2022;
        • In de gemeenteraad staat de kennisneming van voordracht van Wachtebeke als aandeelhouder van Eigen Dak geagendeerd samen met de goedkeuring voor de aankoop van 1 aandeel en de kostprijs hiervan.

        Naast het samenstellen van de Algemene Vergadering dient er ook een nieuwe raad van bestuur te worden samengesteld. In de stuurgroep van het werkingsgebied werd vastgesteld om volgende mandaten voor te behouden in de raad van bestuur van de woonmaatschappij:

        • 4 mandaten voor het lokaal bestuur Wetteren;
        • 2 mandaten voor het lokaal bestuur Laarne;
        • 4 mandaten voor de lokale besturen Lochristi en Wachtebeke gezamenlijk;
        • 1 mandaat voor de provincie.

        Eigen Dak heeft per brief (d.d. 2 februari 2023) gevraagd aan het lokaal bestuur Wachtebeke om  tegen 30 april 2023 hen op de hoogte te brengen van de voordrachten. Volgens de ontwerpstatuten van de nieuwe woonmaatschappij (artikel 15, §3) dient elke voordrager van een bestuursmandaat evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat.

        Met de vrijwillige samenvoeging van de lokale besturen Wachtebeke en Lochristi vanaf 1 januari 2025 in het achterhoofd werd door de leden van de stuurgroep voorgesteld om voor de verdeling van de mandaten reeds te vertrekken vanuit de toekomstige situatie. Voorstel is dat beide lokale besturen 2 effectieve kandidaten als 1 bijkomende kandidaat zullen voordragen.

        Vanuit de stuurgroep wordt ook gesteld dat de lokale besturen bij de voordracht van kandidaten zoeken naar personen die interesse in of affiniteit en/of ervaring hebben met woonbeleid en sociaal wonen zodat de raad van bestuur de regisseursrol rond het woonbeleid, die met de wijzigingen in de regelgeving, uitdrukkelijk bij de lokale besturen wordt gelegd, ten volle en met kennis van zaken kunnen waarmaken.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;

        De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 betreffende de afbakening werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Gestemd: Michiel Van Eetvelde, André Chalmet, Christine Bax, Rudy Van Cronenburg, Frederik Braeckman, Patrick Gerard, Rudy Lootens, Dirk Ongenae, Ronny Droesbeke, Heidi Misseghers, Antoon De Baets, Piet Penneman, Linda Van Himme, Ruud Smeets, Diederik Lacayse, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad draagt Christine Bax, Merelstraat 55 in 9185 Wachtebeke en Piet Penneman, Kerkstraat 49 in 9185 Wachtebeke voor als effectieve leden om het lokaal bestuur Wachtebeke te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van de woonmaatschappij in de regio Gent-Oost die momenteel in oprichting is.

        Artikel 2 De gemeenteraad draagt Diederik Lacayse voor als plaatsvervanger in de raad van de bestuur van de woonmaatschappij in de regio Gent-Oost.

        Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan SHM Eigen Dak, TriFiinance en de verantwoordelijken woonbeleid van Laarne, Lochristi, Wetteren en Wachtebeke

      • Herinrichten beplanting voortuin gemeentehuis Wachtebeke. Bestek, lastvoorwaarden en gunningswijze. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In het kader van de opdracht “Herinrichten beplanting voortuin gemeentehuis Wachtebeke” werd een bestek opgesteld door TAK-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28, 9032 Wondelgem.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 54.946,00 excl. btw of € 66.484,66 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0110-00/2200400/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40-41 en artikelen 326-341;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Dirk Ongenae, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman
        Tegenstanders: Ronny Droesbeke, Ruud Smeets, Michiel Van Eetvelde
        Onthouders: Rudy Lootens, Diederik Lacayse
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 Het bestek opgesteld door TAK-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28, 9032 Wondelgem en de raming voor de opdracht “Herinrichten beplanting voortuin gemeentehuis Wachtebeke” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 54.946,00 excl. btw of € 66.484,66 incl. 21% btw.

        Artikel 2 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0110-00/2200400/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Artikel 4 Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.

        Artikel 5 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan TAK-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28, 9032 Wondelgem, de dienst Grondgebied en de financieel directeur.

      • Afschaffing gemeentewegen deel buurtweg n°3 en chemin particulier 9997 in functie van omvorming R4WO. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        Beschrijving van het project waarbinnen de gedeeltelijke afschaffing van de gemeentewegen zich situeert:

        De R4 West (van N9 tot N49) en R4 Oost (tussen grens met Nederland en R4 – Eisenhowerlaan) voldoen momenteel niet aan de inrichting van een primaire weg. Verschillende kruispunten zijn voorrangsgeregeld of lichtengeregeld. Aan verschillende knopen is er congestie en regelmatig gebeuren er ongevallen op deze delen van de R4.

        In het kader van deze probleemstelling werd door NV De Werkvennootschap een DBFM project opgestart en werden in 2020 en 2021 zes Omgevingsvergunningen voor het referentieontwerp aangevraagd. Vertrekkende vanuit dit referentie-ontwerp en het DBFM bestek werden optimalisaties en verfijningen aangebracht door het consortium BRAVO4, die middels huidige Omgevingsvergunning(en) worden aangevraagd.
        De afschaffing van deze gemeentewegen en buurtwegen werd reeds aangevraagd en verkregen bij de aanvraag van het referentie-ontwerp in 2021. Gezien echter de zaak der wegen onlosmakelijk verbonden is met de vergunningsaanvraag in kwestie, dient de zaak der wegen opnieuw te worden voorgelegd. Deze hernieuwde aanvraag is gewijzigd tegenover het ontwerp bij de aanvraag in 2021, met als gevolg ook minder af te schaffen wegen.

        De aanvraag tot afschaffing van deze gemeentewegen wordt gekoppeld aan de omgevingsvergunningsaanvraag voor de realisatie van de R4. Een vierde omgevingsvergunningsaanvraag heeft betrekking op het gedeelte tussen de E34 en de knoop O4bis (net ten zuiden ervan). Het stuk tussen de Nederlandse grens en de E34 wordt niet mee opgenomen in deze aanvraag. De gemeentewegen die in dit dossier worden afgeschaft zijn gelegen binnen of interfereren met de projectcontour van deze vergunningsaanvraag. Op het grondgebied van de gemeente Wachtebeke gaat het over gemeentewegen ter hoogte van de knopen O3, O4 en O4 bis welke geheel of gedeeltelijk op het grondgebied van de gemeente zijn gelegen.

        Op 30 januari 2023 werd er door het college van burgemeester een voorwaardelijk gunstig advies gegeven.

        De (gedeeltelijk) af te schaffen gemeentewegen zijn een deel van buurtweg 3 (op bijgevoegd plan: af te schaffen tracé C-D-E) ter hoogte van knooppunt O4 BIS  en een deel van chemin particulier 9997 (op bijgevoegd plan: af te schaffen tracé D-F) ter hoogte van knooppunt O4 BIS.

        - Deel buurtweg n°3 (tracé C-D-E): ter hoogte van knooppunt O4 BIS

        Het tracé van deze buurtweg loopt vanaf de splitsing Walderdonk en Particuliere weg 9997 naar Walderdonk 103.
        Het tracé van deze buurtweg is zichtbaar aanwezig in het landschap en in gebruik als openbare weg. Het tracé van de buurtweg wordt niet doorsneden door de R4.

        - Particuliere weg (9997) ter hoogte van knooppunt O4 BIS

        Het tracé van deze weg loopt, op het grondgebied van Wachtebeke, vanaf de gemeentegrens t.h.v. de R4 (in het westen) en Walderdonk-N449 (in het oosten). In het westen loopt deze weg verder op het grondgebied van de stad Gent richting Arcelor Mittal.

        Het tracé van de voetweg vertrekt aan Walderdonk-N449 en loopt langs de zuidelijke zijde van het Kloosterbos naar de R4. Deze voetweg loopt dood tegen de oude spoorwegbedding, waar het huidige toegankelijke tracé afbuigt naar het zuiden (het tracé van de oude spoorweg volgende).

        Het tracé van deze buurtweg is op het grondgebied van Wachtebeke nog aanwezig en in gebruik als toegangsweg tot de aanpalende percelen.

        Er zijn geen rooilijnen van toepassing.

        Alle tracés zijn opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen.

        Motivatie voor de afschaffing van de gemeentewegen:

        De afschaffing van deze gemeentewegen kadert zowel binnen het bovenlokaal als lokaal beleidskader.

        De R4 oost wordt in het RSV ten noorden van de E34 geselecteerd als primaire weg type I en ten zuiden als primaire weg type II. Voor de ombouw van de R4 oost werden in het verleden reeds verschillende beleidsnota’s opgemaakt. Hierbij werd naast de optimalisatie van de R4 oost als primaire weg ook gekeken naar de uitbouw van het fietsnetwerk langs de R4.

        Het afschaffen van de huidige gemeentewegen kadert in de realisatie van de heraanleg van de R4 Oost tot primaire weg type I en type II. De bestaande, veelal in onbruik zijnde, buurt- en voetwegen worden omwille van verkeersveiligheid afgeschaft. 

        De ontwikkeling van de nieuwe kruisende verbindingen en het afschaffen van de buurtwegen die de R4 Oost kruisen past ook binnen het lokaal beleidskader. In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan van Wachtebeke, opgemaakt in 2009, werd in de gewenste ruimtelijke lijninfrastructuur de functionele en recreatieve fietsinfrastructuur weergegeven voor Wachtebeke. Er wordt voorzien in een functionele fietsverbinding langs Walderdonk-N449. Vanuit deze as wordt er een aftakking voorzien naar de nieuwe knoop t.h.v. Arcelor-Mittal en naar de Wachtebekestraat in Zelzate.

        De huidige ontwikkeling past in deze visie.

        Openbaar onderzoek:

        In het kader van de aanvraag omgevingsvergunning werd er in de periode van 19 december 2022 - 17 januari 2023 een openbaar onderzoek ingericht.
        Er werd 1 bezwaar ingediend.

        Relevante opmerkingen / bezwaren voortkomend uit dit openbaar onderzoek: dit bezwaar had geen relevante opmerkingen m.b.t. de zaak der wegen.

        Conform art. 12, §2 2de lid van het gemeentewegendecreet:

        Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

        Het gemeentewegendecreet (art. 3 en 4) omvat een decretaal beoordelingskader met 5 principes die steeds in acht moeten worden genomen omtrent ingrepen op het gemeentelijk wegennet:

        • Ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang.

          Het betreft een afschaffing van gemeentewegen die het bestaand of nieuw openbaar gewestdomein doorkruisen. Binnen het bestaand en nieuw openbaar gewestdomein wordt de gewestweg R4 opgewaardeerd tot primaire weg I en II. Hierbij worden alle kruispunten aangepast tot conflictvrije kruispunten. Ten oosten van de R4 wordt de fietssnelweg F40 gerealiseerd, welke de bestaande fietspaden langs de R4 vervangt. Ter hoogte van Arcelor- Mittal zal de fietssnelweg F40 aansluiten op de fietssnelweg F41 naar Wachtebeke en naar de westelijke zijde van de R4 afbuigen om zo ten zuiden van de E34 een verbinding te maken met Zelzate.

          Het betreft allemaal werken van algemeen belang, zoals opgesomd in art. 2 1°, art. 2 2° en art. 3 1° van het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

        • Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende moet gemotiveerd worden.

          Buurtweg nr. 3 thv Knoop O4bis loopt niet over de R4. Het tracé van de voetweg loopt samen met het tracé van de gewestweg Walderdonk, welke niet meer overeenstemt met de geldige breedte. Het herstellen van dit tracé is niet zinvol omdat er al alternatieven voor fietsers aanwezig zijn of op korte termijn gerealiseerd worden binnen het tracé van Walderdonk of in de onmiddellijke nabijheid ervan. Het tracé van deze weg behoort tot het openbaar gewestdomein.

          Om die redenen wordt voorgesteld om deze voetweg af te schaffen.

          Particuliere weg nr. 9997 thv Knoop O4bis. Het tracé is momenteel nog aanwezig in het landschap en in gebruik als toegangsweg tot de aanpalende percelen. Het tracé van de voetweg zal vervangen worden door een nieuwe ontsluitingsweg tussen Walderdonk en de aan te leggen knoop O4bis. Dit tracé zal het huidige tracé van de N449 vervangen en beheerd worden door het gewest. Om die redenen wordt voorgesteld om deze voetweg af te schaffen.

        • De verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.

          De afschaffing van de gemeentewegen wordt louter en alleen met het oog op de verkeersveiligheid van het langzaam-verkeer doorgevoerd. De verbindingen zullen vervangen worden door alternatieve verbindingen op wel overwogen locaties die passen binnen het huidige netwerk van trage wegen. Op deze manier kunnen de fietsers de R4 conflictvrij kruisen waar dit vandaag niet het geval is.

          De afschaffing van de gemeentewegen heeft mogelijks impact op de ontsluiting van aangrenzende percelen. Bij de afschaffing zullen alternatieven geboden worden om de aanpalende percelen te ontsluiten. Zo zal voor de landbouwpercelen die vandaag langs de particuliere weg ontsloten worden een nieuwe erfdienstbaarheidsweg voorzien worden die aansluit op de nieuw aan te leggen N449.
          Doordat het onduidelijk is binnen welke tijdsspanne de werken zullen worden uitgevoerd nadat de betrokken delen van de gemeentewegen worden afgeschaft, zullen er in tussentijd afdoende garanties naar ontsluiting moeten worden gegeven.

        • Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeenteoverschrijdend perspectief.

          De particuliere weg nr. 9997 die vanuit Walderdonk vertrekt en naar het westen loopt kruist de R4 en loopt verder op de terreinen van Arcelor Mittal. Deze weg is gedeeltelijk gelegen op het grondgebied van de stad Gent. De weg is enkel nog in gebruik ten oosten van de R4. Voor het gedeelte op het grondgebied van de stad Gent, dat in onbruik is, zal een afzonderlijke afschaffingsprocedure worden opgestart. Er is geen gemeentegrensoverschrijdende beoordeling nodig. 

        • Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van art. 1.1.4 van de VCRO.

          Het project beoogt naast een vlottere doorstroming en meer veilige inrichting ook een optimalisering ten dienste van de zachte weggebruiker en in het bijzonder de fietser door het aanleggen van fietssnelwegen, het verbinden van fietssnelwegen en het gebruik en aanleggen van maximaal conflictvrije routes en kruisingen voor fietsers.
        Regelgeving

        Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2, 2e lid;

        Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

        Het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31;

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikel 47.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad beslist om de een deel van buurtweg n°3 (tracé C-D-E) en chemin particulier n°9997 gedeeltelijk af te schaffen in functie van omvorming R4WO op volgende voorwaarde:

        - in afwachting van de effectieve uitvoering van werken dienen na de afschaffing van de betrokken delen van de buurtweg / chemin particulier de ontsluiting en toegang tot de aanpalende percelen steeds te worden gegarandeerd.

        Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt gegeven aan de dienst grondgebied en de Vlaamse Overheid.

      • Huur- en gebruikersreglement GC Wachtebeke: Cultuurhuis Safarken (Dr. J. Persynplein 6, 9185 Wachtebeke), De Kring (Kerkstraat 10, 9185 Wachtebeke) en De Zwarte Ruiter (Schoolstraat 3, 9185 Wachtebeke). Aanpassing art.14 §6. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        In de raad van oktober 2022 werden de aanpassingen aan het huur- en gebruikersreglement voor het Cultuurhuis Safarken, De Kring en de Zwarte Ruiter goedgekeurd. Dit betrof de inwerkingtreding van het reglement waarover enige onduidelijkheid bestond.

        Bij nazicht van het reglement blijkt dat er bij Deel 2 GC Cultuurhuis Safarken bij artikel 14 Afspraken gebruik GC Cultuurhuis Safarken een deel ontbreekt.

        In het huidige reglement staat bij §6:

        §6 Er is minstens één personeelslid aanwezig tijdens de activiteiten.

        De pauzes tussen de dagdelen worden gerespecteerd en er kan dan niet in de lokalen gebleven worden. Worden de dagdelen niet gerespecteerd, dan wordt er per begonnen uur dat buiten de vastgestelde dagdelen valt, 25 euro huurprijs aangerekend. Bij herhaalde overschrijding kan er een tijdelijk reservatieverbod voor de zalen van het Cultuurhuis worden opgelegd.

        Voorstel voor aanpassing van §6:

        §6 Er is minstens één personeelslid aanwezig tijdens de activiteiten.

        De pauzes tussen de dagdelen worden gerespecteerd en er kan dan niet in de lokalen gebleven worden. Worden de dagdelen niet gerespecteerd, dan wordt er per begonnen uur dat buiten de vastgestelde dagdelen valt, 50 euro huurprijs aangerekend. Bij herhaalde overschrijding kan er een tijdelijk reservatieverbod voor de zalen van het Cultuurhuis worden opgelegd. Een afwijking op deze dagdelen kan uitzonderlijk worden toegestaan maar moet via zaalreservaties@wachtebeke.be worden aangevraagd. Als het dagdeel verlengd wordt, zal er 25 euro huurprijs per begonnen dagdeel worden aangerekend.

        Vraag voor goedkeuring van de aanpassing van het reglement.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        De beslissing van de gemeenteraad van  29 september 2022 betreffende de aanpassing van het 'Huur- en gebruikersreglement GC Wachtebeke: Cultuurhuis Safarken (Dr. J. Persynplein 6, 9185 Wachtebeke), De Kring (Kerkstraat 10, 9185 Wachtebeke) en De Zwarte Ruiter (Schoolstraat 3, 9185 Wachtebeke)';

        De beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2022 betreffende de inwerkingtreding van het 'Huur- en gebruikersreglement GC Wachtebeke: Cultuurhuis Safarken (Dr. J. Persynplein 6, 9185 Wachtebeke), De Kring (Kerkstraat 10, 9185 Wachtebeke) en De Zwarte Ruiter (Schoolstraat 3, 9185 Wachtebeke)'.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman
        Tegenstanders: Ronny Droesbeke, Ruud Smeets, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1 De gemeenteraad keurt de aanpassing van artikel 14 §6 van het 'Huur- en gebruikersreglement GC Wachtebeke: Cultuurhuis Safarken (Dr. J. Persynplein 6, 9185 Wachtebeke), De Kring (Kerkstraat 10, 9185 Wachtebeke) en De Zwarte Ruiter (Schoolstraat 3, 9185 Wachtebeke)', zoals gestemd in de gemeenteraad van 27 oktober 2022 goed als volgt:

        Artikel 14
        §6 Er is minstens één personeelslid aanwezig tijdens de activiteiten.
        De pauzes tussen de dagdelen worden gerespecteerd en er kan dan niet in de lokalen gebleven worden. Worden de dagdelen niet gerespecteerd, dan wordt er per begonnen uur dat buiten de vastgestelde dagdelen valt, 50 euro huurprijs aangerekend. Bij herhaalde overschrijding kan er een tijdelijk reservatieverbod voor de zalen van het Cultuurhuis worden opgelegd.
        Een afwijking op deze dagdelen kan uitzonderlijk worden toegestaan maar moet via zaalreservaties@wachtebeke.be worden aangevraagd. Als het dagdeel verlengd wordt, zal er 25 euro huurprijs per begonnen dagdeel worden aangerekend.

        Artikel 2 De gemeenteraad keurt de herwerkte versie van dit reglement zoals toegevoegd in bijlage goed.

        Artikel 3 De herwerkte versie van dit reglement, zoals toegevoegd in bijlage, treedt in werking op 1 maart 2023.

        Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de raad van bestuur van het Cultuurhuis Safarken, het diensthoofd cultuur en de financieel directeur.

      • GAOS. Aanvraag en advies uitgebracht naar aanleiding van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking. Consortium 12-12 noodhulp Turkije/Syrië. Ter goedkeuring.

        Onderwerp en motivering

        GAOS is de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking in Wachtebeke. Zij adviseren het bestuur en andere lokale actoren op het vlak van ontwikkelingssamenwerking. De GAOS formuleert voorstellen over het besteden van het jaarlijks budget voor ontwikkelingssamenwerking.

        GAOS heeft een unaniem positief advies uitgebracht om vanuit het gemeentebestuur de organisatie "Consortium 12-12 noodhulp Turkije/Syrië" te steunen met een bedrag van €1.500.

        Deze steun wordt toegekend vanuit de in de begroting voorziene 'toelage ontwikkelingssamenwerking" (84 905/332-02).

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het collegebesluit van 1 juli 2019 waarbij jaarlijks €7.500 wordt toegekend aan GAOS + indexatie;

        Het positief advies van GAOS dd. 12 februari 2023 om vanuit het gemeentebestuur de organisatie "Consortium 12-12 noodhulp Turkije/Syrië" te steunen met een bedrag van €1500.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1  De gemeenteraad keurt het advies van de GAOS goed om "Consortium 12-12 noodhulp Turkije/Syrië" te steunen met een bedrag van € 1.500.

        Artikel 2 Dit bedrag van € 1.500 wordt overgemaakt aan "Consortium 12-12" op rekeningnummer BE 19 0000 0000 1212.

        Artikel 3  Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking en de financieel directeur.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 23 februari 2023 CD&V.

        Vraag 1 - Veilige schoolomgeving? (raadslid Ruud Smeets)

        Vanaf 1 september komen alle leerlingen van de Sint-Laurensschool naar het dorp. Zijn er al concrete plannen om de stroom van leerlingen, ouders, leerkrachten in goede / veilige banen te leiden?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Er zijn nog geen concrete plannen maar de school en de gemeente gaan hier wel voor samenzitten. Bedoeling is om in het voorjaar (eind mei) een nieuwe cursus gemachtigd opzichter in te richten waarbij we ons vooral gaan richten op de inwoners van het Dorp, de ouders en grootouders van de leerlingen (de school heeft al toegezegd dat ze dit met hun schoolplatform gingen verspreiden). We hopen dan aan een aantal mensen te geraken om niet alleen ter hoogte van de Vierschaar maar ook aan de grijze poort iemand te kunnen voorzien die de leerlingen veilig de straat kan overloodsen.

        Vraag 2 - Prikkelarm uurtje kermis. (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Kan er in navolging van omliggende gemeenten ook gekeken worden om bij het volgende moment dat de kermis in ons dorp staat een prikkelarm uur te voorzien?

        Antwoord schepen Eddy Heirwegh:

        In het verleden zijn er al pogingen gedaan om een prikkelarm uurtje te organiseren maar dit is niet hartelijk onthaald. Ik ben bij onze bevoegde ambtenaar gaan vragen om een brief te richten aan de kermisattracties maar deze heeft mij geantwoord dat dit niet kan afgedwongen worden zonder collegebesluit, daar wordt voor gezorgd en de brief zal verstuurd worden.

        Vraag 3 - Sociaal bouwproject Melkerijstraat. (raadslid Michiel Van Eetvelde)

        Wat is de STAVAZA in dit dossier?

        Antwoord schepen Christine Bax:

        De verkoopakte wordt binnenkort getekend. De samenwerkingsovereenkomst tussen Inclusio en SVK wordt ook getekend, dus in principe staat nu niets meer in de weg. De diensten zitten ook samen om wegenis en bouw op mekaar af te stemmen. Er dient een minimale aanleg van wegenis en riolering te zijn vooraleer er zwaar vervoer op het terrein kan. Na het bouwen kan de wegenis definitief afgemaakt worden. De oplevering zou eind 2024 zijn.

        In principe komt de verkoopakte op de raad van maart .

        Vraag 4 - Vrijwilligersfeest. (raadslid Ruud Smeets)

        Vrijwilligers zijn voor alle verenigingen superbelangrijk, deze houden de verenigingen draaiend en zo worden we een echte wervelende gemeente.

        Zou het dan niet heel tof zijn om het vrijwilligersfeest te organiseren voor alle vrijwilligers van onze gemeente? Kan dit voor volgende jaren in overweging genomen worden?

        Wij zijn alvast voorstander.

        Antwoord schepen Christine Bax:

        Dat zou inderdaad mooi zijn. Maar we vieren de vrijwilligers verbonden aan het ocmw en de gemeente. Zij zetten zich in voor specifieke taken die vanuit gemeente en ocmw gevraagd worden of ten dienste van de gemeente en ocmw gebeuren. Dat is bv. het wzc, propere pioniers, chauffeurs, fotograaf, Bin, wijkplatforms. In totaal gaat dat over 241 unieke namen. We hopen dat alle verenigingen er ook werk van maken om hun eigen vrijwilligers in de kijker of bloemetjes te zetten. Momenteel hebben al 102 vrijwilligers aanwezig getekend. Ik ben dan ook heel blij met dit aantal. Het concept is veranderd en mensen hebben goesting om buiten te komen. Er kan nog ingeschreven worden tot en met morgen, dus misschien komen er nog bij? 

        Vraag 5 - Ontbrekende voetpaden. (raadslid Ronny Droesbeke)

        In de Ijsvogel -en Lijsterstraat ontbreken de voetpaden aan verschillende woningen, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.

        Is er een oplossing voorzien om deze situatie op korte termijn aan te pakken?

         

        Antwoord schepen Christine Bax:

        Net vorige week kreeg ik een mailtje vanuit Volkshaard dat er eindelijk een subsidie werd goedgekeurd voor de omgevingswerken Sijslaan, Ijsvogelstraat en Lijsterstraat.  Het gaat hier over de omgevingswerken van de inbreidingswoningen. Dit werd nog bevestigd op het lokaal woonoverleg voorbije vrijdag. De werken starten op 20 maart en zullen 40 werkende dagen duren. We kunnen ervan uitgaan dat tegen de zomer de omgeving zal opgeknapt zijn. Dit is een dossier waar we echt continue op de nagel zijn blijven kloppen. Ook Eddy heeft hier zaken geforceerd zoals snoeiwerken zodat we toch iets konden tegemoetkomen aan de klachten van de bewoners. Maar uiteindelijk lag de bal toch bij de VMSW en Volkshaard.


      • Schriftelijke vragen N-VA.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 23 februari 2023 N-VA.

        Vraag 1 - programmatie Foyer muziek. (raadslid Rudy Lootens)

        In de notulen CBS van 05/01/2023 staat vermeld dat er op de volgende data optredens voor Foyer Muziek geprogrammeerd zijn;

        11 februari

        1 april

        10 juni

        4 november

        Dit betekent dat er in het voorjaar van 2023 drie muziekoptredens geprogrammeerd zijn en in het najaar slechts één.

        Is het mogelijk om in het najaar nog een extra muziekoptreden te programmeren? Verslag met vraag en antwoord.

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Redenen waarom in het najaar maar 1 optreden voorzien is (op jaarmarkt in november):  

        - September is een drukke maand: start van school, Langelede kermis en Overslagse kermis.  

        - De programmatie van het cultuurhuis wordt in overleg met de bib opgemaakt. Vroeger voorzagen we in het voorjaar en begin oktober een foyer literair maar dat was geen succes bij het publiek. Daarom is gekozen voor een theatervoorstelling voor families in het voorjaar en najaar en dit is wel een succes. 

        - Bib en Cultuurhuis willen geen interne concurrentie creëren en kiezen daarom voor deze formule.  

        - December is traditioneel een drukke maand met kerstoptredens, kerstfeestjes… van verenigingen dus ook niet het beste moment voor een extra optreden.  

        - De formule van 3 optredens in het voorjaar en 1 in het najaar is ook wat haalbaar is voor personeelsuren.  

        Wanneer de N-VA voorstellen heeft aangaande de programmatie dan worden deze best op de agenda geplaatst van de beheerraad.

        Vraag 2 - autodelen. (raadslid Rudy Lootens)

        Graag een evaluatie over de bereikte doelstelling en de gebruiksfrequentie. 

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        - Eerste 6 maanden van 2019: 3 gebruikers, 27 ritten en 1592 km 

        - Van januari tot 23 juni 2020 is de wagen zeven keer gereserveerd. Wat veel te weinig is natuurlijk. Corona is hier de logische verklaring.

        - Juni 2022 tot en met december 2022:  

        • 10 unieke gebruikers uit Wachtebeke. 
        • 105 ritten geregistreerd waarbij minstens één kilometer werd gereden.  
        • Er is 10.433 kilometer afgelegd met de deelwagen in Wachtebeke.  
        • Gemiddeld komt dat neer op 99,36 km per reservatie.  
        • De deelwagen werd in totaal 864,62 uur gereserveerd, wat neerkomt op een gemiddelde van 8,23 uur per reservatie. 

        Conclusie: Het gebruik van de deelwagen zit in de lift maar kan natuurlijk nog steeds beter. 

        Vraag 3 - Masterplan Omer van Puyveldeplein. (raadslid Rudy Lootens)

        Het opzet van het Masterplan Omer van Puyveldeplein is om dit plein maximaal te ontharden in combinatie met parkeermogelijkheden.

        Er werd voor de onthardingswerken een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid.

        Er is aan VENECO gevraagd om dit masterplan te ontwikkelen.

        Het college heeft een budget voorzien voor de uitvoering van dit plan maar ze geeft meteen ook aan dat dit een beperkt budget is. Indien VENECO voor de ontwikkeling van dit plan een uitbreiding van het budget nodig acht zal het college hier niet zomaar in meegaan.

        Volgens GECORO voldoet dit plan niet aan de criteria waaraan een ruimtelijk masterplan moet voldoen.

        · Waarom voorziet het college maar een beperkt budget voor dergelijk project?

        · Wordt Lochristi betrokken bij de verwezenlijking van dit project?

        · Wat is het standpunt van het college over de opmerking van GECORO?

        Antwoord raadslid André Chalmet:

        We hebben in de gemeenteraad al verscheidene malen de toelichting gegeven over de plannen en financiering voor het ontharden van het Van Puyveldeplein.

        Ook in de wijkvergaderingen op Overslag werd het project al meerdere malen toegelicht, dit met inspraak van het wijkplatform en de omwonenden.

        We hebben ruime subsidiëring toegezegd gekregen om iets moois van dit plein te maken. Er zijn zelfs nog extra subsidiemogelijkheden bij gekomen.

        Onze kleine gemeente heeft weinig financiële marge om alle grootse dromen en plannen uit te voeren.

        Ons bestuur roeit daarom met de riemen die we ter beschikking hebben, want Sinterklaas komt enkel maar op 6 december.

        Lochristi is uiteraard geïnformeerd over dit project, net zoals wij geïnformeerd worden over hun plannen voor de komende jaren.   

        Het openbaar onderzoek dat is doorgegaan, heeft slechts één bezwaarschrift opgeleverd, dit betrof een persoonlijk bezwaar dat weerlegd is geworden.

        We willen er nu werk van maken zodat voor eind 2024 de werken zijn aangevat op het Van Puyveldeplein.

        Overslag verdient dat!

        Vraag 4 - Wijziging gebruiksreglement ccw. (raadslid Diederik Lacayse)

        We stellen ons de vraag hoe letterlijk we deze wijziging moeten nemen?

        Stel er is een knutselactiviteit doorheen de dag voor 60+ georganiseerd of dansactiviteiten voor jong en oud, moeten dan alle activiteiten stopgezet worden en dient iedereen zich spontaan te verwijderen uit het ccw om na de pauze terug de activiteiten te hervatten?

        Hoe wordt dit nu geregeld? We respecteren uiteraard iedereen zijn pauzerecht.

        Recht op pauze vervalt toch niet door de extra financiële bijdragen te vragen?

        Antwoord schepen Peter Van Bambost:

        Het blijft een uitzonderingsmaatregel: Nu is het zo dat verenigingen die van bij de reservatie de dagdelen overschrijden gecontacteerd worden en doorverwezen worden naar de Hubertuszaal en de Catharinazaal die per dag verhuurd worden.  

        Het respecteren van de uren is belangrijk omdat we momenteel een personeelslid hebben dat in Gent woont en een andere die meerdere jobs combineert. Maar we moeten er ook op toezien dat mensen die na hun werkuren een afspraak hebben bij tandarts, kapper, dokter, … die afspraken ook kunnen halen. 

        A, B en C-tarief: 25 euro per begonnen dagdeel,vb.:

        - 08u00 tot 13u00 = + 25 euro 

        - 08u00 tot 22u00 = 2 X 25 euro 

         

        Gratis blijft gratis maar moet wel aangevraagd worden! We moeten hier opmerken dat hier zelden de problemen zitten.

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad