1. Bespreking van de resultaten van de 3 werkgroepen
Dienstverleningsmodel (toelichting door Nathalie)
Organisatiemodel en HR (toelichting door Cindy)
Toekomstgericht ICT-beleid (toelichting door Lieven)
Subwerkgroep Patrimonium (toelichting door Cindy)
2. Verdere aanpak om tot de Kompasnota te komen
Bedoeling is om tot een wervend document te komen dat duidelijkheid biedt aan raadsleden en ook op de website geplaatst kan worden (publiek document).
Bijkomend doel: tegen de infomomenten voor inwoners kunnen communiceren met een fysieke brochure. Dit is een afgeleide vorm van de kompasnota, met daarin ook de motivatie voor de fusie en de concrete impact op de inwoners.
Tijdslijn ifv afgewerkte kompasnota voor infomomenten CBS (15/02), raads- & BCSD-leden (08/03) en personeel (14/03).
3. Aanpak straatnamen
De stuurgroep wil op basis van de presentatie het gesprek aangaan binnen beide CBS'en. De presentatie wordt hiervoor als leidraad gebruikt door AD's zodat we tegen het volgende fusieteam (02/02), de stuurgroep (09/02) en vervolgens het infomoment voor CBS-leden (15/02) een gezamenlijke aanpak hebben.
Op vlak van criteria is er binnen de stuurgroep voorkeur om:
- Indien er keuzes gemaakt moeten worden, te kijken naar het aantal inwoners per straat (waarbij de straat met het minste aantal huisnummers zal wijzigen);
- Ook te kijken naar het aantal ondernemers in een bepaalde straat.
4. Verwerking feedback uitgeschreven visie
Meer info en stand van zaken op de bijeenkomst met de raadsleden van beide gemeenten op 8 maart.
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft via Reliogiosoft op 22 december 2022 volgende documenten ingediend:
- budget 2023;
- beleidsnota bij budget 2023.
De van de gemeente gewenste betoelaging blijft ongewijzigd op € 43.919,-.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, en in het bijzonder artikel 41;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Enig artikel De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 en de bijhorende beleidsnota van de Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke.
In zitting van 27 oktober 2022 wordt André Chalmet gekozen als effectief lid voor de politieraad van de politiezone Regio Puyenbroeck.
De deputatie doet als administratief rechtscollege uitspraak over de geldigheid van de verkiezing van de leden van de politieraad.
De deputatie behandelt de geldigverklaring van de verkiezing van André Chalmet voor de politieraad PZ Puyenbroeck in haar zitting van 1 december 2022.
De gouverneur, Carina Van Cauter, brengt lokaal bestuur Wachtebeke in haar schrijven van 16 december 2022 op de hoogte van de geldigverklaring van André Chalmet als effectief lid voor de politieraad van de politiezone Regio Puyenbroeck.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56§1;
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, art. 18ter;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2022 waarbij André Chalmet als effectief lid voor de politieraad van de politiezone Regio Puyenbroeck verkozen wordt verklaard;
Het besluit van de deputatie van Oost-Vlaanderen van 1 december 2022 betreffende de geldigverklaring van de verkiezing van André Chalmet als effectief lid voor de politieraad van de politiezone Regio Puyenbroeck.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de deputatie van Oost-Vlaanderen betreffende de geldigverklaring van de verkiezing van André Chalmet als lid van de politieraad van de politiezone Regio Puyenbroeck.
Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten. De gemeente Wachtebeke is lid van deze welzijnsvereniging.
Volgens de statuten van de welzijnsvereniging (art. 20) dient het verslag van de algemene vergadering ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad.
Het ontwerpverslag en alle stukken waarvan sprake in het verslag, onder meer de meerjarenplanaanpassing, zijn toegevoegd als bijlage.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de welzijnsvereniging Audio, inzonderheid artikel 20.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerpverslag van welzijnsvereniging Audio van 16 december 2022.
Sinds 24 februari 2022 is de Doornikse inwoner en humanitair werker Olivier Vandecasteele gevangen in Iran, zonder enige vorm van motivering. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Bovendien werd zijn recht op verdediging niet gerespecteerd.
Op 8 december 2022 heeft het Grondwettelijk Hof beslist om het wetsvoorstel dat het mogelijk zou maken om gevangenen te ruilen tussen België en Iran, gestemd in juli 2022, te schorsen. Alle diplomatieke oplossingen moeten worden geactiveerd om Olivier Vandecasteele te bevrijden.
Olivier Vandecasteele werd op 14 december 2022 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 jaar. Zijn familie is ten einde raad en tracht de burgers de mobiliseren via een petitie die ondertussen meer dan 35 000 handtekeningen heeft verzameld. De stad Doornik, die de geboortestad is van de familie, ondersteunt deze mobilisering.
De stad Doornik vraagt aan de gemeenteraad van lokaal bestuur Wachtebeke om tijdens de zitting van januari een motie in te dienen met als onderwerp de bevrijding van Olivier Vandecasteele te vragen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de motie met het oog op de vrijlating van de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele goed en vraagt aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om dringend alle mogelijke diplomatieke procedures in te zetten die kunnen leiden tot de vrijlating van Olivier Vandecasteele.
Artikel 2 De gemeenteraad vraagt aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om te waken over de waardigheid van de omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele gevangen zit.
Artikel 3 De gemeenteraad vraagt aan de Eerste minister, de minister van justitie en de minister van buitenlandse betrekkingen om een internationaal initiatief te nemen, bijvoorbeeld onder de vorm van een nieuw verdrag of een nieuwe internationale verklaring tegen gijzelneming tussen staten.
In afwachting van de definitieve erfpachtovereenkomst werd er in het traject voorzien dat de mogelijkheid bestaat om een tijdelijke gebruikersovereenkomst af te sluiten tussen de kandidaat-erfpachter en het lokaal bestuur. Op deze manier kan in afwachting van het afronden van het administratieve dossier de kandidaat-erfpachter het kerkgebouw reeds tijdelijk in gebruik nemen. Er werd een overeenkomst voor 1 jaar afgesloten met Brouwerij Broers. Aangezien het dossier nog niet werd afgerond dient er een verlenging van de periode van tijdelijk gebruik te worden voorzien.
Om de rechten en plichten van beide partijen te vrijwaren wordt hiervoor een nieuwe gebruiksovereenkomst opgesteld.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de gebruikersovereenkomst goed met de modaliteiten voor het tijdelijk gebruik van de kerk van Overslag door Brouwerij Broers CV. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2 De overeenkomst wordt afgesloten in afwachting van het administratief afronden van het erfpachtdossier en treedt in voege op 1 januari 2023. De einddatum is vastgelegd op 31 december 2023 en de overeenkomst kan niet stilzwijgend verlengd worden.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Brouwerij Broers CV, de verantwoordelijke voor het gebouwenbeheer en de financieel directeur.
Op verzoek van de ontwikkelaar de N.V. ASCOT Belgium, Oude Weg 39 te 9991 Adegem werd op de gemeenteraad van 25 september 2014 de wegenis in Rechtstro overgedragen naar de gemeente.
Er werd destijds een opmetingsplan opgemaakt door landmeter CVBA ASSUPLAN, Dorp 17 te 9991 Adegem, voor percelen grond gelegen te Wachtebeke, 2de afdeling, Sie B deel van nrs. 2041/p/2/ex en 2041/s/2/ex met een oppervlakte van 72,05m² verharding.
Volgens het hoger genoemd opmetingsplan van landmeter CVBA ASSUPLAN, Dorp 17 te 9991 Adegem werd de wegenis gelegen te Wachtebeke, Rechtstro, 2de afdeling, Sie B deel van nrs. 2041/p/2/ex en 2041/s/2/ex met een oppervlakte van 72,05m² verharding door de gemeente Wachtebeke kosteloos overgenomen en ingelijfd in het openbaar domein.
De riolering onder de wegenis van Rechtstro, 2de afdeling, Sie B deel van nrs. 2041/p/2/ex en 2041/s/2/ex werd kosteloos overgedragen aan De Watergroep, Vooruitgangstraat 189 te 1030 Brussel.
Alle kosten met betrekking tot deze overdracht waren ten laste van de N.V. ASCOT Belgium, Oude Weg 39 te 9991 Adegem.
We hebben inmiddels de briefwisseling ontvangen waaruit blijkt dat er met de overdracht in 2014 een stuk van de wegenis niet mee is overgedragen. Vermoedelijk is er ergens een fout in een opmetingsplan van de landmeter geslopen.
Vraag om goedkeuring om het bijkomend perceel met nr 2041 d³ met een oppervlakte van 31,56 m² over te dragen naar de gemeente. Kosten zijn ten laste van de ontwikkelaar.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2014.
Artikel 1 Volgens het opmetingsplan van landmeter CVBA ASSUPLAN, Dorp 17 te 9991 Adegem wordt de wegenis gelegen te Wachtebeke, Rechtstro, 2de afdeling, Sie B met nr 2041/d/3 met een oppervlakte van 31,56m² verharding door de gemeente Wachtebeke kosteloos overgenomen en ingelijfd in het openbaar domein.
Artikel 2 Alle kosten met betrekking tot deze overdracht zijn ten laste van de N.V. ASCOT Belgium, Oude Weg 39 te 9991 Adegem.
Artikel 3 De desbetreffende notariële akte zal namens de gemeente Wachtebeke worden ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.
In haar zittingen van 27 oktober 2022 en 22 december 2022 beslist de gemeenteraad tot goedkeuring van de kosteloze overdracht van een perceel grond, gelegen te Wachtebeke, Papdijk, ten kadaster gekend als S1e C250z3 met een oppervlakte van honderd en twaalf komma vijftien vierkante meter (112,15 m²).
De eigenaars van een perceel grond gelegen te Papdijk 25A wensten dit over te dragen aan de gemeente.
De weg heeft al jaren een openbaar karakter en wordt door de gemeente beheerd en onderhouden. Dit maakte dat het ondertussen kon worden beschouwd als een gemeenteweg ook al was de eigendom van de grond nog steeds privatief. Om aan deze verwarrende situatie (polderbelasting, openbaar karakter op privaat domein,… ) een einde te maken werd het perceel grond officieel overgedragen aan het gemeentebestuur op 17 januari 2023.
Opmaak rooilijnplan ter hoogte van de Papdijk 25A:
Er werd een rooilijnplan opgemaakt door Meet- en Expertiseburo ARPENTA bv, Beeweg 56 te 9080 Lochristi, conform art. 12, §2 van het gemeentewegendecreet en dat voldoet aan de vormvereisten vervat in art. 16 §2 van dit decreet.
Het tracé werd ontworpen op onderstaand kadastraal perceel:
Wachtebeke, 2° afdeling, sectie C, nr 250z3, privaat perceel voorzien om gratis af te staan aan gemeente Wachtebeke ter inlijving bij het openbaar domein
Ontwerp gemeentelijk rooilijnplan
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Artikel 2 van het decreet Gemeentewegen omschrijft het volgende;
- 6° gemeenteweg: een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond;
- 10° trage weg: een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;
Artikel 5 van het decreet Gemeentewegen bepaalt onder;
- 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
1. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan strekt er toe om de bestaande verwarrende situatie (openbare weg, private eigendom) te regulariseren. Het betreft hier het vastleggen van een feitelijk bestaand tracé van trage weg. Momenteel bestaat er reeds een feitelijke verbinding maar kan de vrije doorgang en veiligheid niet gegarandeerd worden door de eigenaars van de gronden waar het feitelijk tracé overheen loopt. Na het uitvoeren van de rooilijnprocedure komt de beheersplicht toe aan de gemeente en kan voorzien worden in een veilige doorgang gelet op de bestaande reliëfstructuur waar het feitelijk pad nu overheen loopt.
2. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsplicht in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen. In dit geval wordt er geen bestaande weg verbreed, verplaatst of opgeheven. Er wordt zoals gezegd voorzien in de regularisering van een bestaande trage weg.
3. Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Wat de verkeersveiligheid betreft, wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Hierbij wordt nog eens opgemerkt dat er reeds een feitelijk tracé voor traag verkeer bestaat. Gezien het hier een gemeenteweg ten dienste van het algemeen belang betreft en het vastleggen van de rooilijn louter lokaal is en geen gevolgen heeft naar mobiliteit en verkeersveiligheid zijn er niet direct negatieve effecten.
Het ontwerp rooilijnplan toont de vermelding om perceel 250z3; welke hedendaags reeds de uiterlijke kenmerken heeft van openbare weg, gratis in te lijven. Hierdoor wordt de bestaande toestand geregulariseerd. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2022 gebeurde de grondafstand via een ontwerp van akte opgesteld door de notaris.
Wat betreft het standpunt van de gratis grondafstand ter opname bij het openbaar domein wordt dit ondersteund door artikel 26 uit het decreet houdende de gemeentewegen:
Artikel 26. (01/09/2019- ...)
§ 1. De vastlegging van een gemeenteweg heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
§ 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één van de buurgemeenten aan, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
5. Actuele functie – toekomstige functies
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang. Perceelnummer 250z3 was voorzien om gratis afgestaan te worden aan de gemeente ter inlijving bij de openbare wegenis. Gronden in private eigendom (en niet bestemd voor publieke doeleinden of recreatie) worden niet belast met een erfdienstbaarheid. Met het goedkeuren van voorliggend rooilijnplan wordt de bestaande toestand geregulariseerd wat net gunstig is voor toekomstige generaties.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerp rooilijnplan en de bijbehorende dossierstukken voorlopig vast te stellen en om het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven tot het opstarten van een openbaar onderzoek naar bezwaren dat uiterlijk binnen een termijn van 30 dagen dient aangevat te worden na de voorlopige vaststelling van voorliggend ontwerp gemeentelijk rooilijnplan.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
De nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
De nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Het bestuursdecreet van 07 december 2018;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt dit ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Papdijk, ten kadaster gekend als Sie C 250z3 met een bevonden oppervlakte van 112,15m², en de bijhorende dossierstukken, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Artikel 2 De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht tot het opstarten van een openbaar onderzoek naar bezwaren dat uiterlijk binnen een termijn van 30 dagen dient aangevat te worden na de voorlopige vaststelling van voorliggend ontwerp gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Arpenta, Meet-& Expertiseburo, Beeweg 56 te 9080 Lochristi, de dienst Grondgebied en de financieel directeur.
De Vlaamse Overheid heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd om het landschap van de sociale huisvesting te hertekenen.
Een gevolg hiervan is dat er nieuwe werkingsgebieden vastgelegd moesten worden. Lokale besturen hadden zelf de keuze om een werkingsgebied te vormen. Het lokaal bestuur Wachtebeke heeft de keuze gemaakt om samen met de lokale besturen Laarne, Lochristi en Wetteren een werkingsgebied te vormen (gemeenteraadsbeslissing 28 oktober 2021).
Ten laatste op 1 juli 2023 moeten de sociale verhuurkantoren (SVK’s) en sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) één woonactor vormen omdat volgens de gewijzigde regelgeving per werkingsgebied slechts één woonmaatschappij actief mag zijn.
Met deze wijzigingen beoogt de Vlaamse Regering om de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van de SVK's en SHM's te verenigen, de transparantie te verhogen, de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Tijdens de onderhandelingen voor het werkingsgebied hebben de vier lokale besturen (Laarne, Lochristi, Wachtebeke en Wetteren) aangegeven dat volgende vier principes belangrijk zijn:
Deze principes zitten verankerd in de afsprakennota die toegevoegd is aan de gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 tot afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij en dienen ook als basis voor de inhoudelijke vormgeving van de nieuwe woonmaatschappij.
De aanvraag tot erkenning van de nieuwe woonmaatschappij dient door de betrokken maatschappijen – in dit geval SHM Eigen Dak en SVK Laarne-Wetteren-Wichelen zelf te gebeuren. Hiertoe dienen ze een erkenningsaanvraag op te maken en voor te leggen aan de bevoegde Minister. Omdat de Minister begrip had dat niet elke maatschappij operationeel kon zijn tegen 1 januari 2023 werd de mogelijkheid tot uitstel van indienen van de erkenningsaanvraag van de nieuwe woonmaatschappij mogelijk gemaakt en dit tot uiterlijk 30 juni 2023. Hiertoe diende de bestaande maatschappij zijnde SHM Eigen Dak toestemming te hebben van elk lokaal bestuur om minstens tot 30 juni 2023 verder te kunnen werken en de tussentijd te gebruiken om de vorming van de nieuwe woonmaatschappij te verfijnen. Het lokaal bestuur verleende zijn goedkeuring voor deze verlenging op de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022.
Ondertussen werden verschillende overlegmomenten georganiseerd (13 en 24 oktober 2022, 28 november 2022) met de verschillende lokale besturen, SHM Eigen Dak, SVK LWW en consultancybureau Trifinance waarbij de contouren van het erkenningsdossier werden doorgesproken en vorm gegeven. Om de effectieve erkenningsaanvraag tijdig te kunnen indienen bij de Minister (aanvraag dient uiterlijk 15 februari 2023 bij de Minister te zijn), dient elk lokaal bestuur via een gemeenteraadsbesluit te bevestigen dat de nieuw woonmaatschappij voldoende inzet op netwerkvorming, lokale inbedding en verankering. Kernwoorden bij deze hervorming zijn klantgerichtheid (naar (kandidaat-) huurders en - kopers, maar ook naar partners en lokale besturen uit het werkingsgebied) en samenwerking en synergie in de verschillende deelopdrachten om zo de beoogde aanbodverruiming te realiseren. Deze elementen moeten dan ook blijken uit het erkenningsdossier dat wordt ingediend. Het bijtreden van elk lokaal bestuur van de erkenningsaanvraag van de nieuwe woonmaatschappij vormt een verplichte bijlage bij het erkenningsdossier. De Minister heeft dan 90 dagen de tijd om een beslissing te nemen/reactie te geven in functie van de erkenning als nieuwe woonmaatschappij. Op deze manier kan de woonmaatschappij dan uiterlijk 30 juni 2023 van start gaan. De timing en het te volgen traject passen dan volledig binnen dit plaatje.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Gent-Oost;
De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 betreffende de afbakening werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij;
De gemeenteraadsbeslissing van 30 juni 2022 betreffende de verlenging erkenning sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Dak.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt dat in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.9, §1, lid 2, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering op voorwaarde dat bij de verdere operationele vorming van de woonmaatschappij de principes die werden goedgekeurd in de afsprakennota op de gemeenteraad van 28 oktober 2021 verder als basisprincipes worden gehanteerd.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de verantwoordelijke Woonbeleid en aan de lokale besturen Laarne, Lochristi en Wetteren.
In 2021 werden alle lokale besturen via een omzendbrief van Minister Demir op de hoogte gebracht aangaande het project van OVAM om 30 extra handhavers aan te stellen die zich focussen op georganiseerde controles op zwerfvuil, lopende van midden 2021 t.e.m. midden 2024. De rol van deze ambtenaren beperkt zich tot het louter vaststellen van afval gerelateerde inbreuken, in het bijzonder gericht op zwerfvuil.
Het sanctionerings- en eventueel het bemiddelingsbeleid behoort tot de bevoegdheden van de sanctionerend ambtenaar.
Op de raad van bestuur van IDM van 22 december 2021 werd beslist om mee te werken aan dit handhavingsproject. IDM stuurde reeds op resp. 31.01.2022 en op 14.09.2022 een schrijven met het verzoek tot aanstelling van resp. 7 en7 gewestelijke GAS-vaststellers.
Op de gemeenteraad van 24 februari 2022 en 27 oktober 2022 werden onderstaande medewerkers van OVAM, die voldoen aan de voorwaarden van artikel 1 tot en met artikel 3 van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van de minimum voorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot de vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, specifiek voor afval gerelateerde inbreuken, aangesteld:
- Bonhomme Stefan
- Crambé Jelle
- Dejaegere Marc
- Deneyer Mark
- Dirks Carmen
- Gheldof Emmanuel
- Jordens Bram
- Lefevre Jan
- Moors Ronny
- Peeters Robbie
- Van Herbruggen Kilian
- Van Ransbeeck Remco
- Wygers Sonja
De heer Hollebecq Jef is intussen niet langer werkzaam bij OVAM.
Zeer recent hebben onderstaande nieuwe medewerkers van OVAM die eveneens voldoen aan de voorwaarden van artikel 1 tot en met artikel 3 van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van de minimum voorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot de vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, hun opleiding voltooid:
- Bens Selene
- Brailly Nemo
- Cox Wim
- Devos Dideke
- Dokens Chris
- Hauwaert Yolande
- Holderbeke Gert
- Jordens David
- Maaruf Braham
- Roberti Christophe
- Sobkowiak Michael
- Verrees Dirk
- Walumona Frederick Jr.
Vraag van IDM om alle 26 medewerkers van OVAM voor te leggen aan de gemeenteraad. OVAM vraagt om op te nemen in het besluit dat deze specifiek mogen handhaven bij inbreuken op artikel 6.1.5., het sluikstorten van afvalstoffen en bij inbreuken op artikel 8.0.1., de uitwerpselen van dieren, beiden uit het GAS-reglement van PZ Puyenbroeck.
De gemeente heeft gedurende 2022 reeds meerdere malen beroep kunnen doen op deze gratis dienstverlening van OVAM. Door de aanstelling van deze 26 gewestelijke GAS-vaststellers zal de gemeente ook in 2023 en 2024 kunnen rekenen op deze ondersteuning van OVAM in de strijd tegen zwerfvuil.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-wet);
KB van 1 december 2013, in het bijzonder art. 2 tot vaststellen van de minimum voorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststellen van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Artikel 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de aanstelling van de volgende 26 medewerkers van OVAM als gewestelijke GAS-vaststellers van afvalgerelateerde inbreuken die aanleiding geven tot de omlegging van een gemeentelijke administratieve sanctie i.h.k.v. het handhavingsproject van OVAM:
- Bonhomme Stefan
- Crambé Jelle
- Dejaegere Marc
- Deneyer Mark
- Dirks Carmen
- Gheldof Emmanuel
- Jordens Bram
- Lefevre Jan
- Moors Ronny
- Peeters Robbie
- Van Herbruggen Kilian
- Van Ransbeeck Remco
- Wygers Sonja
- Bens Selene
- Brailly Nemo
- Cox Wim
- Devos Dideke
- Dokens Chris
- Hauwaert Yolande
- Holderbeke Gert
- Jordens David
- Maaruf Braham
- Roberti Christophe
- Sobkowiak Michael
- Verrees Dirk
- Walumona Frederick Jr.
Artikel 2 De 26 aangestelde gewestelijke GAS-vaststellers mogen specifiek handhaven bij inbreuken op artikel 6.1.5., het sluikstorten van afvalstoffen en bij inbreuken op artikel 8.0.1., de uitwerpselen van dieren, beiden uit het GAS-reglement van PZ Puyenbroeck.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan IDM (Zelebaan 42, 9160 Lokeren), de milieuambtenaar en de Dienst Omgeving.
In zitting van 23 mei 2019 worden Christine Bax en Sanne Alexander aangeduid als vertegenwoordiger respectievelijke plaatsvervanger, voor lokaal bestuur Wachtebeke op de algemene vergaderingen van "Medisch Oost-Vlaanderen" (afgekort Medov VZW).
Sanne Alexander geeft op 8 april 2021 haar ontslag als gemeenteraadslid. Bijgevolg kan zij niet optreden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Medov vzw.
Vraag aan de gemeenteraad om een vertegenwoordiger aan te duiden voor lokaal bestuur Wachtebeke.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De statuten van Medov vzw.
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming:
Artikel 1 Ruud Smeets, Stationsstraat 106, 9185 Wachtebeke, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor lokaal bestuur Wachtebeke op de algemene vergaderingen van Medov VZW.
Artikel 2 Deze vertegenwoordiger wordt aangesteld tot het einde van deze legislatuur.
Artikel 3 Afschrift van deze beslissing wordt aan Medov vzw bezorgd.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 26 januari 2023 N-VA.
Vraag 1 - Herschilderen belijning op onze gemeente (raadslid Diederik Lacayse)
We merken op dat de gele onderbroken streep niet overal opnieuw opgefrist werd.
Half weggesleten belijning geeft aan de weggebruiker een verkeerd en onveilig beeld, zijn deze markeringen nog geldig of niet?
Vraag 2 - Bezwaar tegen de huidige planvorming van het Omer Van Puyveldeplein (verdaagd door afwezigheid raadslid Rudy Lootens)
In de notulen CBS van 5 januari 2023 staat dat er een bezwaar ingediend is door een buurtbewoner tegen de plannen van de heraanleg van het Omer Van Puyveldeplein.
Vraag 3 - Foyeroptredens Cultuurhuis Safarken (verdaagd door afwezigheid raadslid Rudy Lootens)
In de notulen CBS van 5 januari 23:
11 februari, 1 april, 10 juni en 4 november
Dit betekent dat er in het voorjaar van 2023, 3 muziekoptredens geprogrammeerd zijn en in het najaar slechts 1 muziekoptreden geprogrammeerd staat. Is het niet mogelijk om in het najaar nog een muziekoptreden te programmeren?
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 26 januari 2023 CD&V.
Vraag 1 - Gemachtigd opzichters (raadslid Ruud Smeets)
We merken dat er soms geen gemachtigd opzichter meer staat aan de kleuter- en lagere school in het dorp, wat soms tot gevaarlijke toestanden leidt.
Kan er vanuit de gemeente samen met de school een initiatief opgestart worden om een poule op te richten met meerdere personen? Zodat de druk niet op 1 persoon komt en er bij uitval kan gekeken worden naar vervanging.
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Normaal worden bijna alle toezichten door één persoon met hart en ziel gerealiseerd. Wanneer hij heel uitzonderlijk niet kon had hij een mevrouw die hem verving. Die vaste gemachtigd opzichter is door ziekte uitgevallen waardoor het voor de tweede gemachtigde opzichter ineens heel druk werd. In samenspraak met haar neem ik nu zelf de ochtenden op maandag, woensdag en donderdag van haar over tot de vaste gemachtigd opzichter het terug kan overnemen.
Volgend schooljaar zullen alle leerlingen van het Persynplein naar het Dorp schoollopen omdat er op het Persynplein verbouwingswerken starten die minstens 2 jaar gaan duren. Bedoeling is om in het voorjaar een nieuwe cursus gemachtigd opzichter in te richten waarbij we ons vooral gaan richten op de inwoners van het Dorp, de ouders en grootouders van de leerlingen. We hopen dan aan een aantal mensen te geraken om niet alleen ter hoogte van de Vierschaar maar ook aan de grijze poort iemand te kunnen voorzien.
Vraag 2 - Afschakelplan (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Wat is de STAVAZA?
Worden nu alle lichten gedoofd in Wachtebeke of zijn er nog straten die blijven branden?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Het is de bedoeling om binnen afzienbare tijd alle lichten te doven uitgezonderd de gewestwegen en op vraag van de politie op plaatsen waar camera’s hangen. Nu zijn de zwaarst belaste cabines afgeschakeld en volgens de planning en het aanwezig zijn van de nodige onderdelen van Fluvius worden de volgende zwaarst belaste cabines uitgeschakeld. Momenteel zijn er nog wat kinderziektes in het afschakelplan maar dit wordt zo vlug mogelijk opgelost door Fluvius.
Vraag 3 - Busverbinding lijn 73 (raadslid Michiel Van Eetvelde)
We blijven van verschillende ouders terugkerende klachten ontvangen over de lijn 73. Bussen die niet komen, bussen die voorbijrijden, overvolle bussen ....
Op vorige gemeenteraad werd er gemeld dat er contact ging opgenomen worden met de Lijn en de bevoegde minister. Wat is hier de uitkomst van? Zijn er al concrete plannen om dit probleem aan te pakken?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
1. Op de VVR van 22/12/2022 is het probleem besproken van Lijn 73 in Wachtebeke. Het blijkt geen louter Wachtebeeks probleem te zijn. Bijna alle gemeenten hadden wel klachten over de Lijn. In de Vervoersregioraad van december 2022 bleek dat dit probleem zich stelt in heel de vervoersregio. Volgens De Lijn is dit het gevolg van verouderd rollend materieel en te weinig chauffeurs. Een structureel probleem dat op Vlaams niveau dient aangepakt te worden. De vervoersregio heeft dan ook beslist een brief naar de minister te sturen. Deze brief is opgesteld en na goedkeuring van het dagelijks bestuur wordt hij verstuurd.
2. De burgemeester zal op 29 maart aanwezig zijn op de roadshow van AWV en zal de minister aanspreken op dit probleem en de N449.
3. Het is de bedoeling op heel korte termijn ouders, busreizigers en de pers samen te brengen om het probleem onder de aandacht te brengen.
Vraag 4 - Cyberveiligheid (raadslid Ruud Smeets)
Het laatste jaar kwam cyberveiligheid bij lokale besturen meermaals onder de aandacht. Onder meer Willebroek, Zwijndrecht, Kuurne, Antwerpen en Diest werden het slachtoffer van cyberaanvallen. Alhoewel deze lokale besturen zijn aangevallen door verschillende groepen die gebruik hebben gemaakt van verschillende methodes, blijft de rode draad dat lokale besturen zichzelf meer dan vroeger moeten wapenen tegen hackers. Cyberaanvallen zorgen voor het tijdelijk stilvallen van de dienstverlening en bezorgen de medewerkers van het lokaal bestuur een pak extra werk.
Neemt het bestuur maatregelen om cybercriminaliteit tegen te gaan?
Worden er initiatieven genomen om de medewerkers bewust te maken, op te leiden en te ondersteunen inzake cyberveiligheid?
Antwoord schepen Piet Penneman:
Wat doen we om onze cyberveiligheid te verzekeren in de gemeente:
- Naar aanleiding van een audit ICT-veiligheid (vorig voorjaar) hebben we recent ons wachtwoordenbeleid verstrengd. Ervaring van de gehackte besturen leert ons dat zwakke/oude/standaard- wachtwoorden de grootste zwakke plek van een lokaal bestuur zijn. Dus ook aan de raadsleden een warme oproep om een sterk wachtwoord te kiezen voor de toepassingen van de gemeente die ze gebruiken.
- Wij hebben een informatieveiligheidscel die regelmatig samenkomt onder leiding van onze functionaris voor gegevensbescherming (iemand die aangesteld is door de provincie) waarin onze informatieveiligheid opgevolgd wordt
- Recent werd onze firewall vernieuwd.
- We hebben ook een proactief patchbeleid – dit wordt opgevolgd door onze systeembeheer. Dit wil zeggen dat we steeds met de laatst (mogelijke) versie van de beschikbare software werken.
- Waar mogelijk zorgen we voor 2 factor authenticatie – in onze toepassingen en op ons domein. Concreet houdt dit in dat er een dubbele inlog is.
- Informatieveiligheid is een regelmatig terugkerend puntje in de interne nieuwsbrief: medewerkers worden gewaarschuwd voor phishing, wachtwoordenbeleid, updates, …
- We werken met de informatieveiligheidscel en het MAT aan een toestellenbeleid om te bepalen wat wel of niet kan met eigen toestellen.
Betekent dit alles dat wij niet kunnen gehackt worden? Helaas niet. Maar we doen ons best om hier de nodige aandacht voor te hebben.
Vraag 5 - Politiezone (raadslid Ronny Droesbeke)
Wat is de toekomst van onze politiezones nu Moerbeke op termijn zal aansluiten bij Lokeren?
Wordt er gekeken naar andere zones of gemeenten om toe te treden tot onze politiezone?
Antwoord raadslid Linda Van Himme:
We zijn in onze politiezone al enkele maanden bezig om het vertrek van Moerbeke uit onze zone Puyenbroeck voor te bereiden en oplossingen te zoeken.
Moerbeke betaalt nu 12% van de kosten in onze politiezone, Wachtebeke 14%.
Het vertrek van Moerbeke betekent 12% minder inkomsten voor onze zone vanuit de gemeente Moerbeke en dus ook minder dotatie vanuit de federale overheid. Dit betekent ook dat we politiemensen moeten afstaan aan de zone Lokeren.
Dat zou betekenen dat we minder politiemensen ter beschikking over hebben in onze politiezone terwijl er extra taken bijkomen zoals het nieuwe detentiecentrum in Zelzate.
We hebben eerder contact genomen met de federale overheid, wat er moet gebeuren bij een defusie zoals nu bij ons het geval is. Federaal heeft geen scenario’s hoe we dit moeten oplossen. We zijn de eerste die met een defusie te maken hebben.
Daarom zijn we gesprekken tot samenwerking of fusie opgestart met vier politiezones rond ons: met name Lokeren, Assenede -Evergem, Schelderode, en Wetteren/Wichelen/Laarne.
We willen zo spoedig mogelijk resultaat bereiken, want de gemeentefusies van Wachtebeke/Lochristi en Moerbeke/Lokeren komen dichterbij. Ook onze politiemensen zelf moeten duidelijkheid krijgen over hun toekomst.
We werken er aan, maar op dit ogenblik is er zeker nog geen witte rook.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad