Terug
Gepubliceerd op 03/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 24/02/2022 - 19:30

Aanvulling op de huishoudelijke reglementen voor bestuursorganen van de lokale besturen omtrent het rechtsgeldig digitaal vergadering. Vraag voor goedkeuring

Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Guy Bral, Ruud Smeets, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Dirk Ongenae, Rudy Lootens, Gemeenteraadsleden
Onderwerp en motivering

Volgens het huishoudelijk reglement gebeuren de vergaderingen van de gemeente- en OCMW-raad fysiek en met mogelijkheid tot het bijwonen door publiek. Ook de andere organen vergaderen fysiek maar zonder aanwezigheid van publiek.

In 2020 heeft men tijdens de corona-uitbraak snel moeten omschakelen naar het digitaal vergaderen. Dit werd omwille van de sanitaire omstandigheden toegelaten hoewel rechtsgeldig vergaderen op deze wijze nog niet voorzien is in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke organen.
Dit aanvullend reglement biedt een duidelijke en rechtsgeldige basis onder welke omstandigheden digitaal vergaderen mogelijk is.

Het politieke debat komt beter tot zijn recht in een fysieke vergadering waar onderlinge interactie en lichaamstaal het gesproken woord ondersteunen. Een fysieke en, voor de gemeente- en OCMW-raad openbare, vergadering blijft de norm, ook wettelijk. Digitaal vergaderen dient dus de uitzondering te zijn en blijven. Om deze reden wenst het lokaal bestuur in Wachtebeke de mogelijkheid tot hybride vergaderen (deels fysiek, deels digitaal) die in het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021, enkel te weerhouden voor het College van burgemeester en schepenen en het vast bureau.

Elke digitale vergadering van de gemeente- en OCMW-raad zal via digitale weg live te volgen zijn. Een audio-opname is ook achteraf beschikbaar.

Regelgeving

Het Decreet lokaal bestuur: art. 20, 3° lid; art. 54, 2° lid; art. 74; art. 83, 1° lid; art. 110, 2° lid; art. 126, 1° lid; art. 129, 1° lid;

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen;

Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 betreffende het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad;

Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 betreffende het huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad;

Collegebesluit van 2 maart 2020 betreffende het huishoudelijk reglement voor het college van burgemeester;

Beslissing van het Vast bureau van 2 maart 2020 betreffende het huishoudelijk reglement voor het Vast bureau;

Beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van 4 februari 2020 betreffende het huishoudelijk reglement voor het BCSD.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Guy Bral, Ruud Smeets, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Guy Bral, Ruud Smeets, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1 Dit reglement is een aanvulling op het huishoudelijk reglement voor elk van onderstaande organen binnen het lokaal bestuur:

  • de gemeente- en OCMW-raad
  • het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau
  • het bijzonder comité van de sociale dienst
  • de gemeenteraadscommissie

Art. 2 In volgende uitzonderlijke omstandigheden kan de vergadering digitaal verlopen:

  1. Tijdens een federale crisissituatie.
    In dit geval beslissen de raadsvoorzitter en de burgemeester samen over de wijze van vergaderen.
  2. Wanneer de raadszaal onverwacht niet fysiek toegankelijk is.
    In dit geval beslissen de raadsvoorzitter en de burgemeester samen over de wijze van vergaderen.
  3. Wanneer een dringend noodzakelijke beslissing van de raad nodig is en twee derde van de raadsleden hiermee vooraf akkoord is gegaan, kan de vergadering digitaal doorgaan.
    De voorzitter stuurt een e-mail naar alle raadsleden met de vraag om akkoord te gaan om digitaal te vergaderen. Deze e-mail bevat naast de voorziene dag, tijdstip en agenda van de eventuele vergadering minstens een toegelicht voorstel van beslissing waarbij de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt. Van zodra twee derde van de raadsleden positief heeft geantwoord via e-mail, stelt de voorzitter de uitzonderlijke omstandigheid vast en volgt de officiële oproeping.
  4. Tijdens de vergadering kan de voorzitter op eigen initiatief of op vraag van een raadslid voorstellen om de vergadering te schorsen en verder digitaal af te handelen.
    Het voorstel wordt enkel aangenomen met het akkoord van twee derde van de aanwezige raadsleden.

Art. 3 Voor het digitaal vergaderen gelden, behoudens de specifieke bepalingen over digitaal vergaderen, de gewone regels uit het Decreet lokaal bestuur en het respectievelijke huishoudelijk reglement.
Dit betekent dat digitale vergaderingen van de gemeenteraad en OCMW-raad te volgen zullen zijn via een digitaal platform voor de burgers.

Art. 4 Bijkomende voorwaarden die vervuld moeten worden zijn om rechtsgeldig digitaal te kunnen vergaderen zijn:

§ 1 Voor wat de gemeente- en OCMW-raad betreft:

  1. Ieder raadslid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
  2. De leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
  3. De voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
  4. Bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

§ 2 Voor wat het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau betreft:

  1. cfr. § 1, a)
  2. cfr. § 1, b)
  3. cfr. § 1, d)

§ 3 Voor wat het bijzonder comité voor de sociale dienst betreft:

  1. cfr. § 1, a)
  2. cfr. § 1, b)
  3. Bij de stemming maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

§ 4 Voor wat de gemeenteraadscommissie betreft:

  1. cfr. § 1, a)
  2. cfr. § 1, b)
  3. cfr. § 1, d)

Art. 5 Om tegemoet te komen aan de voorwaarden met betrekking tot het hoorbaar en zichtbaar herkenbaar zijn van de raadsleden en om de mogelijkheid te bieden aan de voorzitter om de orde te handhaven tijdens de vergadering, gelden volgende afspraken:

  1. Leden die digitaal deelnemen aan de vergadering volgen de zitting via een audiovisuele liveverbinding;
  2. Raadsleden vermelden hun naam en eventueel hun fractie bij hun beeld;
  3. Raadsleden laten hun camera aanstaan gedurende de hele digitale vergadering. De voorzitter kan raadsleden zelf in beeld brengen;
  4. Raadsleden die even tijdelijk weggaan van de camera geven dit duidelijk aan (mondeling of in de chat) evenals wanneer ze terugkeren. Wanneer de raadsleden die normaal in beeld zouden moeten zijn niet voor de camera blijken te zitten en daarover niets gemeld hebben in de chat, dan wordt aangenomen dat ze de vergadering definitief hebben verlaten;
  5. Raadsleden die deelnemen aan een digitale raadsvergadering vragen het woord via het opsteken van een digitaal handje. Ze zetten hun microfoon enkel aan wanneer ze het woord krijgen van de voorzitter. De voorzitter kan de microfoon van raadsleden dempen.

Art. 6 Voor het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau is het mogelijk om hybride te vergaderen waarbij één of meerdere leden op digitale wijze aan de vergadering deelnemen. Hybride vergaderen blijft een uitzondering. Het is aan het college of het vast bureau om te beslissen of hybride vergaderen in welbepaalde situaties gerechtvaardigd is. De voorzitter waakt over de uitzonderlijkheid van de redenen van het hybride vergaderen.
Naast de voorwaarden vastgelegd in artikel 4, § 2 van dit reglement moeten de leden die digitaal deelnemen de vergadering kunnen volgen via een audiovisuele verbinding.

Art. 7 Het aanvullend reglement treedt in werking de 1e dag van de maand na goedkeuring door gemeente- en OCMW-raad.
Deze materie wordt bij de start van een nieuwe legislatuur geïntegreerd in de respectievelijke huishoudelijke reglementen van de verschillende organen van het lokaal bestuur. Tot dat moment blijft dit aanvullend reglement uitwerking hebben.