Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Notulen  OCMW-raad

do 23/11/2023 - 20:30 Krekelandgalerij - Cultuurhuis Safarken
Aanwezig: Patrick Gerard, Voorzitter OCMW-raad
Rudy Van Cronenburg, Voorzitter Vast Bureau
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Leden Vast Bureau
Christine Bax, voorzitter BCSD
Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Karine Cornelis, OCMW-raadsleden
Annelies De Mey, Waarnemend Algemeen Directeur
Lise Gosseye, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Beraad

      • Beschikbare verslagen adviesraden en inkomende briefwisseling.

      • Welzijnsvereniging Audio. Ontwerpverslag elektronische algemene vergadering van 29 september 2023. Ter kennisgeving.

        Onderwerp en motivering

        Op 29 september 2023 vindt de elektronische vergadering van de algemene vergadering van Welzijnsvereniging Audio plaats.

        Het agendapunt betreft de opvolgingsrapportering waarbij een toelichting wordt gegeven bij de operationele en financiële resultaten van het eerste semester 2023 en de BBC rapporten.

        Audio stelt in haar verslag dat zij positieve resultaten kan voorleggen inzake regelmatige auditactiviteit bij de leden, kwaliteitsvolle groei met de toetreding van twee nieuwe groepen, het bewaken van de kwaliteitsvolle dienstverlening, het volgen van de auditstandaarden en de tevredenheid van de medewerkers. Audio bereikt echter niet de gebudgetteerde omzet, bijgevolg wordt de doelstelling kostendekkend werken niet behaald.

        Regelgeving

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77;

        De statuten van de Welzijnsvereniging Audio, art. 20.

        Besluit

        Enig artikel De OCMW-raad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van 29 september 2023 van Welzijnsvereniging Audio.

    • Besluit

      • Rechtspositieregeling Gemeente en OCMW Wachtebeke. Overgang van privaat naar publiek vakantiestelsel en toevoeging samenvoegingsmobiliteit ifv de fusie met Lochristi. Ter vaststelling.

        Onderwerp en motivering

        De sectorale akkoorden die sinds 1993 afgesloten zijn, hebben een juridische basis gekregen met het Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007 en het Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010.

        In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

        • de selectie van het personeel
        • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
        • alle bepalingen in verband met het salaris
        • de vergoedingen en toelagen
        • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel

        De Rechtspositieregeling (RPR) voor het personeel van het lokaal bestuur van Wachtebeke dient regelmatig up to date te worden gehouden.

        Nav de toetreding tot de Zorgband enerzijds en de fusie anderzijds dienen wij een aantal aanpassingen in onze RPR te doen nog voor de datum van toetreding/fusie.

        Het gaat hier enerzijds om de samenvoegingsmobiliteit die het mogelijk maakt dat medewerkers al voor de fusie aangesteld worden in het andere bestuur. 

        Anderzijds is er ook de overstap van privaat naar publiek vakantiestelsel. De Zorgband heeft voor alle medewerkers publiek vakantiestelsel. 

        Vakantieregeling openbare sector

        In het stelsel vakantieregeling openbare sector worden de vakantiedagen berekend op basis van het lopende jaar. Op basis van prestaties in 2024 geleverd, wordt het aantal vakantiedagen voor 2024 berekend.

        Elke periode met recht op salaris geeft recht op jaarlijkse vakantiedagen, hierbij wordt rekening gehouden met de prestatieregeling.

        Als een personeelslid in de loop van het jaar in dienst treedt of zijn functie definitief neerlegt, worden de vakantiedagen in evenredige mate verminderd. 

        Het aantal vakantiedagen wordt verminderd in verhouding tot het aantal onbezoldigde verlofdagen dat wordt opgenomen.

        Personeelsleden die in dienst komen bij een lokaal bestuur, hebben onmiddellijk recht op verlofdagen in verhouding tot de prestaties die ze dat jaar nog zullen leveren bij het lokaal bestuur. Het maakt geen verschil of dit personeelslid het jaar voordien gewerkt heeft en bij een andere werkgever verlofdagen heeft opgebouwd.

         a. Voordelen vakantieregeling openbare sector

        Voor de personeelsdienst is de berekening van vakantiedagen openbare sector eenvoudiger aangezien er geen afrekening moet gebeuren van vakantiedagen in het voorgaande jaar.

        Voor het bestuur is er ook een financieel voordeel, nl. er moeten minder socialezekerheidsbijdragen betaald worden.

        Personeelsleden krijgen bij indiensttreding onmiddellijk een aantal vakantiedagen toegekend, ongeacht of ze het jaar voordien gewerkt hebben.

        b. Nadelen vakantieregeling openbare sector

        Personeelsleden hebben bij uitdiensttreding geen vakantiedagen opgebouwd die ze bij een andere werkgever, waar de vakantieregeling private sector wordt toegepast, kunnen opnemen.

        Het stelsel is weinig bekend buiten de openbare besturen en heeft hierdoor nadelen wanneer er een grote in- en uitstroom is bij een bestuur.

        Overstap van vakantieregeling private sector naar vakantieregeling openbare sector

        Gaat men als lokaal bestuur voor de implementatie van de vakantieregeling openbare sector voor alle contractuele personeelsleden, dan zal de overstap best op 1 januari gebeuren. Hierdoor zal voor de contractuele personeelsleden een vakantiegeld uit dienst betaald worden voor de prestaties die zij geleverd hebben en waarop vakantiedagen private sector worden opgebouwd.

        Deze uitbetaling wordt aanzien als een voorafname op het uit te betalen vakantiegeld bij uitdiensttreding of pensioen van het betrokken personeelslid. Berekeningen hebben aangetoond dat dit uit te betalen bedrag voor het bestuur terugverdiend is op vijf jaar en dit omwille van de verminderde patronale bijdragen.

        Cumulatief zal dit evenwel voor het bestuur naar de toekomst toe een besparing betekenen. Op vijf jaar tijd heeft men als bestuur de eenmalige uitgave terugverdiend, maar vanaf het zesde jaar maakt men jaarlijks een enorme besparing.

        Als bijlage het voorstel van RPR-wijziging. De aangepaste RPR werd besproken met de vakbonden in het BOC van 23 oktober 2023.

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 186 § 2;

        Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de Rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen;

        Het Bijzonder Onderhandelingscomité van 23 oktober 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Gerard, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Karine Cornelis, Annelies De Mey, Lise Gosseye
        Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Patrick Gerard, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Linda Van Himme, Ronny Droesbeke, Dirk Ongenae, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Antoon De Baets, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Frederik Braeckman, Michiel Van Eetvelde, Karine Cornelis
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 De OCMW-raad stelt de aangepaste versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente en OCMW, gewijzigd nav de samenvoegingsmobiliteit en de overstap van vakantieregeling private sector naar vakantieregeling openbare sector, zoals toegevoegd als bijlage, vast.

        Artikel 2 Deze aangepaste versie treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

      • Schriftelijke vragen CD&V.

        Onderwerp en motivering

        Schriftelijke vragen OCMW-raad 23 november CD&V. 

        Vraag 1 - Sociale dienst (raadslid Ruud Smeets)

        Wat is de stavaza bij de verbouwing van de oude drukkerij? Is er al een datum voor ingebruikname?

        Antwoord schepen Christine Bax:

        In 2019 heeft het college beslist om het oud rusthuis te verkopen, dat was het makkelijkste natuurlijk. Opdracht was om alle diensten die er nog in het huis waren een andere locatie te geven. Nieuwe locatie voor de asielzoekers en het ganse proces die daarbij moest doorgelopen worden. Men zet mensen niet zomaar op straat. Er werden gesprekken met de woonmaatschappij gevoerd om 3 panden te huren. Eens dat in orde was neemt onze medewerker LOI ontslag en neemt alle expertise mee. We vinden geen vervanger dus moet een nieuwe strategie uitgedacht worden. We huren 1 pand om een gezin te plaatsen. Een maatschappelijk werker moet die taak erbij nemen, we hebben geen expertise als het over een gezin gaat. 

        Ondertussen is in het gemeentehuis een interne verhuis nodig omdat de administratie Financiën en Personeel daarheen moeten, 4 extra personen moeten er een plek vinden. 

        Ook in de schuur moet verhuisd worden om de maatschappelijk werker die nog in het oud rusthuis zit daarheen te verhuizen. 

        Ook moet er een nieuwe locatie voor de wasserij gezocht worden, dat dossier loopt en deze werken zijn mogelijk in januari geklonken. 

        Let wel dat al deze bewegingen gelijktijdig moesten gebeuren want er was een streefdatum om het oud rusthuis leeg te krijgen. 

        De zoektocht naar een geschikt pand om de sociale dienst te huisvesten. Elke eigenaar van een pand dat in aanmerking komt ga ik bezoeken. De vraag is ook gesteld indertijd op de gemeenteraad- en OCMW-raad voor suggesties, echter zonder resultaat. Uiteindelijk is er de voormalige drukkerij. Na een aantal gesprekken zijn de eigenaars bereid met de verhuur en met de aanpassingswerken in hun eigendom.  

        Doorheen al die bewegingen komt Covid, en alles valt stil…  

        Personeelsuitval, langdurige afwezigheden, hogere kostprijzen, lange wachttijden bij aannemers maken dat nu alle dossiers tegelijkertijd in de uitvoeringsfase zitten of toch bijna.  

        Alle technische dossiers zitten bij ons bij 1 persoon, en die kan ook maar het een na het ander doen. Ik kan als u nog wat tijd hebt een lijstje voorlezen van alle zaken die bovenop zijn reguliere werk zijn gekomen, veel van de zaken die ik hier heb opgesomd zijn gewoon onvoorzien en we moeten ermee verder, er het beste van maken.  

        En de laatste stand van zaken is dat de aannemer een aangepaste planning zal doorsturen.  

        We zijn afhankelijk van externen en kunnen alleen maar proberen pushen.

        Vraag 2 - Zorgband (raadslid Ruud Smeets)

        Wat is de stavaza in dit dossier? Zijn er hier al belangrijke beslissingen genomen, bv. personeel, maaltijdbedeling, vrijwilligers?

        Antwoord schepen Christine Bax:

        Alle aanpassingen en beslissingen komen op dit orgaan, de OCMW-raad.
        De statutenwijziging, beheersovereenkomst van de zorgband en de uittrede bij aan-z (oktober) zijn hier gepasseerd en goedgekeurd.

        Er komen overgangsbepalingen voor het personeel, wie nu in dienst is van de beide wzc en overgaat behoudt zijn voorwaarden. Nieuwe aanwervingen vallen onder de rechtspositieregeling van de Zorgband.   

        De Zorgband neemt alle ouderenvoorzieningen op, dus ook alles wat onder aan-z valt. 

        De coördinatie komt onder de Zorgband maar in se zal daar niets veranderen.

Namens de OCMW-raad,

Namens OCMW-raad,

Lise Gosseye
Algemeen Directeur

Patrick Gerard
Voorzitter OCMW-raad