Ter kennisgeving de goedgekeurde verslagen van de vergaderingen van
- de Raad van Beheer van de bibliotheek en het Cultuurhuis van 16 januari 2020, 17 september 2020 en 7 juli 2021;
- het Adviesorgaan voor Cultuur van 20 januari 2020 en 21 september 2020;
De gemeenteraad neemt kennis van de goedgekeurde verslagen van de Raad van Beheer van de bibliotheek en het Cultuurhuis van 16 januari 2020, 17 september 2020 en 7 juli 2021 en van het Adviesorgaan voor Cultuur van 20 januari 2020 en 21 september 2020 en van de inkomende briefwisseling.
Het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van de gemeente en het OCMW Wachtebeke wordt aan de gemeenteraad en de OCMW-raad voorgelegd. Vraag om vaststelling door de gemeenteraad over het deel van de gemeente.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256;
Art. 1 De gemeenteraad stelt de aanpassing nr. 3 aan het meerjarenplan 2020-2025 deel gemeente vast zodat het eindresultaat als volgt wordt samengesteld :
Art. 2: De meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 zal volgens de bepalingen van art. 250 van het decreet lokaal bestuur in digitale vorm aan de Vlaamse Overheid bekend gemaakt worden.
Art. 3: Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van art. 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatielijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid (art. 330 decreet lokaal bestuur) en de financieel directeur worden hiervan eveneens in kennis gesteld.
Het ontwerp van de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van de gemeente en het OCMW Wachtebeke wordt aan de gemeenteraad en de OCMW-raad voorgelegd. Vraag om goedkeuring van de gemeenteraad over het deel van het OCMW Wachtebeke.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 33029 over de beleids- en de beheerscyclus (BVR BBC);
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3: de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 254, 255, 256;
Art. 1 De gemeenteraad keurt de aanpassing nr. 3 aan het meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) goed zodat het eindresultaat als volgt definitief wordt vastgesteld :
Art. 2: De meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 zal volgens de bepalingen van art. 250 van het decreet lokaal bestuur in digitale vorm aan de Vlaamse Overheid bekend gemaakt worden.
Art. 3: Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van art. 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatielijst, besluit en inhoud op webtoepassing). De toezichthoudende overheid (art. 330 decreet lokaal bestuur) en de financieel directeur worden hiervan eveneens in kennis gesteld.
Feiten en historiek
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 15 september 2021 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2022 goed.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2022 door Wachtebeke volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum
- 238.644,97euro exploitatiedotatie
- 26.467,71 euro investeringsdotatie
- 809,29 euro bijdrage voor de pensioenen
De definitieve goedkeuring van de begroting 2022 door de zoneraad is ingepland op 27 oktober 2021. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2022 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2;
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67-68;
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Art. 1 De gemeenteraad keurt de dotatie voor het dienstjaar 2022 van 238.644,97 euro voor exploitatie- en 26.467,71 euro voor investeringsuitgaven en de bijdrage voor de pensioenen van 809,29 euro goed.
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel directeur, de verantwoordelijke noodplanning, de toezichthoudende overheid en de Hulpverleningszone Centrum.
Tegen 01.01.2023 moeten de sociale verhuurkantoren (SVK’s) en sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) één woonactor vormen met maar één speler per lokaal bestuur: de woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering beoogt met de vorming van een woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen, de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen krijgt het lokaal bestuur een trekkersrol. Het lokaal bestuur kon zich voor deze rol laten begeleiden door een extern facilitator – voor onze regio was dit facilitator Levuur.
Het lokaal bestuur Wachtebeke had hierbij de keuze om te kijken richting het Meetjesland alsook richting de oostrand van Gent. In beide gebieden heeft het lokaal bestuur meerdere samenwerkingsverbanden. Wachtebeke heeft op beide pistes op constructieve wijze proberen mee te werken om een inhoudelijk sterk project op poten te zetten. Na diverse samenkomsten met facilitator Levuur en ook enkele individuele contactnames werd duidelijk dat het werkingsgebied Laarne-Lochristi-Wetteren en Wachtebeke het meest aan de vooropgestelde verwachtingen voldoet. De 4 lokale besturen komen ook snel tot een consensus over wat ze verwachten van de eengemaakte woonactor (kerntaken, decentrale werking) maar ook hoe ze de onderlinge samenwerking zien (vertrekkende van het gelijkwaardigheidsprincipe tussen de 4 lokale besturen, opnemen van de toegekende trekkersrol als lokaal bestuur, ...).
Vanuit de regelgeving zijn voorwaarden opgelegd om tot een afgebakend werkingsgebied van de woonmaatschappij te komen. Dit gaat onder meer over een minimaal aantal sociale woningen, combinatie werking SHM en SVK, doelgroep sociaal huren / kopen en lenen, gelegen binnen de referentieregio, aaneensluitend werkingsgebied, enzovoort. De samenwerking van onze 4 lokale besturen voor de afbakening van een werkingsgebied woonmaatschappij voldoet volledig aan de opgelegde voorwaarden.
De vorming van een woonmaatschappij zien deze 4 lokale besturen niet als een keuze voor of tegen (een) bepaalde bestaande huisvestingspartner(s) maar vanuit een aantal basisprincipes waaraan deze nieuwe woonmaatschappij dient te voldoen. Concreet gaat het onder meer over:
Met het voorliggende voorstel van afbakening aaneensluitend werkingsgebied ontstaat ,met 1541 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 120 woningen die op de private markt worden ingehuurd (huidige SVK-woningen) – data 31.12.2019, een woonmaatschappij die voldoende groot is om de huidige SHM- en SVK werking/taken te waarborgen
Het voorstel doet ook uitspraak over de samenstelling van de Raad van Bestuur en de verdeling van de stemmen bij de algemene vergadering.
Tijdens het bovenlokaal woonoverleg van 27.09.2021 – in aanwezigheid van alle sociale huisvestingspartners werkzaam binnen het gebied Laarne-Lochristi-Wachtebeke en Wetteren - werd de gemeenschappelijke visie van de vier besturen op de afbakening van het werkingsgebied woonmaatschappij toegelicht en werd aan de sociale huisvestingspartners gevraagd om hun visie op deze afbakening werkingsgebied woonmaatschappij te geven.
Hun ingewonnen standpunten en visie werden toegevoegd aan het finale afsprakenkader rond de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij. Dit goedgekeurde voorstel van afbakening (CBS en GR) dient ten laatste tegen 31.10.2021 te worden ingediend bij de VMSW.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.n
Art. 1 De gemeenteraad wenst zich aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met de lokale besturen Laarne - Lochristi – Wachtebeke en Wetteren. Het voorliggende afsprakenkader en noodzakelijke bijlagen worden integraal goedgekeurd.
De gemeenteraad benadrukt dat dit scenario als enige de uitdrukkelijke voorkeur uitdraagt gezien de visie en principes die voorop worden gesteld mbt afbakening van het werkingsgebied en de latere concrete vorming van de woonmaatschappij.
Art. 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de verantwoordelijke Woonbeleid en aan de lokale besturen Laarne (tav Els Jacobs), Lochristi (tav Bert Haems) en Wetteren (tav Tine Van Driessche).
In haar bestuursakkoord gaf het bestuur reeds te kennen in deze legislatuur op zoek te willen gaan naar een fusiepartner voor onze gemeente. Het onderzoeken van de mogelijkheden tot fusie werd dan ook opgenomen als doelstelling 1.1.1 in de meerjarenplanning.
Het voortraject van een samenvoeging van gemeenten bestaat enerzijds uit de individuele onderzoeksfase (hoe ziet het eigen bestuur eruit) en anderzijds uit een gezamenlijke onderzoeksfase (met wie en waarom willen we een samenvoeging overwegen?)
Gemeenten mogen zelf bepalen welke gegevens noodzakelijk zijn om een principiële beslissing te nemen. Dat behoort tot hun lokale autonomie, maar ze moeten wel een algemeen overzicht maken van hoe de organisatie er nu voor staat. Het maakt een analyse van de eigen bestuurskracht mogelijk en creëert de openheid om een discussie te starten met mogelijke fusiepartners.
De keuze voor 1 of meerdere fusiepartners blijft een moeilijk te voorspellen politiek proces dat van onderuit opborrelt. Meestal nemen burgemeesters het voortouw. Een gezamenlijke, systematische en bewuste aanpak om de stakeholders te betrekken is een belangrijke succesfactor om draagvlak te creëren voor de samenvoegingsoperatie. De beoordeling of een samenvoeging wenselijk is, ligt volledig in handen van de betrokken gemeenteraden.
Op heden zijn er in Wachtebeke twee potentiële fusietrajecten waarvan de mogelijkheden verder onderzocht kunnen worden:
- Een fusie tussen twee gemeenten; te weten Lochristi en Wachtebeke
- Een fusie tussen drie gemeenten; te weten Assenede, Wachtebeke en Zelzate
In het voortraject naar een mogelijke fusie is het bestuur inmiddels beland in de gezamenlijke onderzoeksfase. Het bestuur wil in deze fase de nadrukkelijke en principiële goedkeuring vragen van de gemeenteraad om de mogelijke baten (positieve doelstellingen) en knelpunten van beide fusietrajecten in gesprekken met de fusiepartners verder uit te klaren.
De positieve doelstellingen van een samenvoeging van gemeenten kunnen heel divers zijn.
Een betere interne beheersing van de lokale organisatie:
o De mogelijkheid om de eigen organisatie sterker te maken, minder kwetsbaar te zijn en
minder afhankelijk van een kleine personeelsbezetting.
o De mogelijkheid om schaalvoordelen en efficiëntiewinsten te genereren.
o Meer mogelijkheden voor het blijvend kunnen aantrekken en behouden van bekwaam personeel.
o Het verminderen van de afhankelijkheid van externe dienstverleners.
Een meer efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening aan burgers en bedrijven:
○ Publieke voorzieningen die de besturen alleen niet kunnen aanbieden.
○ Ruimere voorzieningen en een betere dienstverlening, bijvoorbeeld door meer aangepaste openingstijden.
○ Het beter inspelen op recente evoluties en verwachtingen rond digitalisering, gegevensdeling en e-government.
Een grotere beleidscapaciteit:
○ Een grotere beleidsvoorbereidende capaciteit van de gemeentelijke en OCMW-administratie, zodat de gemeente- en OCMW-raad beter onderbouwde strategische beleidskeuzes kunnen maken.
○ Een groter grondgebied waarbinnen de besturen meer verantwoorde beleidskeuzes kunnen maken over mobiliteit, ruimtelijke ordening of de inplanting van publieke voorzieningen.
○ Een responsiever bestuur dat alert inspeelt op opportuniteiten van buitenaf (van burgerinitiatieven van onderuit tot subsidiemogelijkheden vanuit Europa).
Een meer strategische positionering binnen het ruimere streekgebeuren:
○ Een beter zicht op (het risicoprofiel van) de ruime perimeter van de groep ‘gemeente’ in zijn totaliteit.
○ Een betere en nauwere (beleidsmatige) opvolging van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn en verzelfstandigde entiteiten en die dichter brengen bij het kernbestuur.
○ Een grotere doorzettingsmacht van het bestuur binnen de regio om zo meer vat te krijgen op het ruime bovenlokale veld en de regionale strategische keuzes.
In de voorbereidingsfase moeten de betrokken besturen ook oog hebben voor mogelijke knelpunten verbonden aan een samenvoeging. Door die in kaart te brengen kunnen ze meteen antwoorden zoeken om die om te buigen tot een opportuniteit. Verdere gesprekken met mogelijke fusiepartners zijn hiervoor wenselijk en nodig.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 345, 345/1, 346, 356, 356/1, 356/2 en 376
Art. 1 De gemeenteraad machtigt het College van Burgemeester en Schepenen om gesprekken te voeren met mogelijke fusiepartners in het kader van de gezamenlijke onderzoeksfase tot samenvoeging.
Art. 2 Het College van Burgemeester en Schepenen krijgt de opdracht om regelmatig over de voortgang van de gesprekken te rapporteren.
In het kader van de opdracht “Leveren dranken verschillende gebouwen van de gemeente Wachtebeke en OCMW Wachtebeke voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023” werd een bestek met nr. 2021-159 opgesteld door GC Cultuurhuis Safarken Wachtebeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 24 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. Voor de prijsopgave wordt dus een inschatting gegeven zodat de leveranciers zich wel een idee kunnen vormen over de afnamehoeveelheden.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 29 november 2021 om 12.00 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2021, op budgetcode 0705-00/6040000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Art. 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het opstarten van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Leveren dranken verschillende gebouwen van de gemeente Wachtebeke en OCMW Wachtebeke voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023” .
Art. 2 Het bestek met nr. 2021-159 en de raming voor de opdracht “Leveren dranken verschillende gebouwen van de gemeente Wachtebeke en OCMW Wachtebeke voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023”, opgesteld door GC Cultuurhuis Safarken Wachtebeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Art. 3 Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 4 Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Wabeekse Drankenservice, Dorp 34 te 9185 Wachtebeke;
- Drinks Koudenborm, Heirweg 44 te 9180 Moerbeke-Waas;
- Drankencentrale Verstraete - De Keghel, Patronagestraat 23 te 9060 Zelzate;
- Bier- en wijhandel Leyn, Fr. Wittoucklaan 2a te 9060 Zelzate;
- Bierhandel De Clercq Maurice en Zoon BVBA, Dorp-Oost 133 te 9080 Lochristi;
- Nico's drankmarket, Dorp-West 134 te 9080 Lochristi;
Art. 5 De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 29 november 2021 om 12.00 uur.
Art. 6 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2021, op budgetcode 0705-00/6040000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Art. 7 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de directeur WZC De Mey en het diensthoofd cultuur.
Het subsidiereglement voor de plaatselijke socio-culturele verenigingen van Wachtebeke dateert van 2004 (goedkeuring op de gemeenteraad van november 2004). Op vraag van verschillende leden van het AdviesOrgaan voor Cultuur (AOC) werd dit reglement grondig bekeken om na te gaan of dit nog tegemoetkomt aan de huidige organisatie, activiteiten en werking van de lokale socio-culturele verenigingen.
Het bleek dat dit niet meer het geval is:
De leden van het AdviesOrgaan voor Cultuur hebben daarom een nieuw reglement 'Subsidiereglement Socio-culturele verenigingen Gemeentebestuur Wachtebeke' opgemaakt en goedgekeurd op de vergadering van 21/9/2020. Ze vragen hiervoor de goedkeuring van het college en de gemeenteraad.
Het nieuwe reglement vermeldt ook dat elke vereniging een correct ingevuld werkingsverslag van het afgelopen werkjaar tijdig moet indienen om in aanmerking te kunnen komen voor de subsidies.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zou het nieuwe reglement ingaan op 1 januari 2022.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- Beslissing van de gemeenteraad van november 2004 betreffende het subsidiereglement socio-culturele verenigingen gemeentebestuur Wachtebeke.
Art. 1 De gemeenteraad keurt het nieuwe 'Subsidiereglement Socio-culturele verenigingen Gemeentebestuur Wachtebeke' in bijlage bij dit besluit goed.
Art. 2 Het nieuwe reglement gaat in vanaf 1 januari 2022.
Art. 3 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het AdviesOrgaan voor Cultuur, de financieel directeur en het diensthoofd cultuur.
Het GAOS budget werd in collegezitting van 1 juli 2019 opgetrokken naar een bedrag van €7.500. Vanaf 2021 wordt dit jaarlijks geïndexeerd.
Besteding van het GAOS budget gebeurt als volgt:
- 11.11.11.: €1.000
- Born in Africa: €770
- Actie Gourel: €770
- Solidair met Guatemala: €100
- Project Pasparou: €770
- Rode Kruis Vlaanderen (watersnood Wallonië): €1.500
- Vluchtelingenwerk Vlaanderen: €770
- Project Padhaai: €770
- Noodhulp India: €1.000 (reeds toegekend in de gemeenteraad van juni 2021)
- Mayors for Peace: €50 (reeds toegekend in de gemeenteraad van april 2021)
Motivatie voor de verdeling is gegeven door GAOS, tijdens de vergadering van 15 september 2021 (zie verslag met in bijlage de adviezen die GAOS uitbrengt naar aanleiding van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking).
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
het bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
het collegebesluit van 1 juli 2019 waarbij jaarlijks €7.500 wordt toegekend aan GAOS + indexatie;
verslag van de vergadering van GAOS van 15 september 2021 en de positieve adviezen van GAOS n.a.v. de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking, voor de verschillende organisaties;
Art. 1 De gemeenteraad beslist tot toekenning van steun aan de volgende organisaties ten belope van de volgende bedragen:
- 11.11.11.: €1.000 euro op rekeningnummer BE 30 0000 0000 11 11
- Born in Africa: €770 op rekeningnummer BE25 8845 0350 0182
- Actie Gourel: €770 op rekeningnummer BE34 736014009490
- Solidair met Guatemala: €100 op rekeningnummer BE53 9795 45106053
- Project Pasparou: €770 op rekeningnummer BE66 9793 38989743
- Rode Kruis Vlaanderen (watersnood Wallonië): €1.500 op rekeningnummer BE70 0000 0000 2525
- Vluchtelingenwerk Vlaanderen: €770 op rekeningnummer BE21 8939 4403 6603
- Project Padhaai: €770 op rekeningnummer BE45 9730 9063 2689
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur en de GAOS
Op dinsdag 7 december 2021 om 19u heeft de Buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats in de hoofdzetel van IGS Westlede te Lochristi, Smalle Heerweg 60.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 1 juni 2021
2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
3. Goedkeuring Begroting 2022
Gevraagd wordt dat de goedkeuring van de gemeenteraad uiterlijk 1 week voor de BAV wordt bezorgd.
- Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
- Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
- Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
- Het feit dat de gemeente aangesloten is bij de intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi;
- Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda en agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 7 december 2021 goed, zijnde
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 1 juni 2021
2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
3. Goedkeuring Begroting 2022
Art. 2: De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, dhr Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de intercommunale Westlede van 7 december 2021 op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Art. 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van het voormelde besluit en onder meer kennisgeving hiervoor te verrichten aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 28 oktober 2021 CD&V.
Vraag 1 - Betalen CCW (raadslid Ruud Smeets)
Digitaal betalen kan overal en wordt ook gestimuleerd. Wanneer volgt het CCW om dit ook hier aan de bar toe te passen?
Antwoord raadslid Heidi Misseghers
In het cultuurhuis wordt zowel aan de balie als aan de bar gekozen om ook betaling met payconiq aan te bieden, dit omdat de kosten hiervan lager zijn dan bij bankcontact. Aan de bar komt een tablet waarin de betalingen met payconiq kunnen geregistreerd worden, deze kan ook voor de uitpas gebruikt worden. Aan de balie wordt al met een kassasysteem gewerkt (alpha).
Voor alle nieuwe punten waar payconiq aangeboden zal worden, moet een emailadres en rekeningnummer aangemaakt worden. De emailadressen zijn aangemaakt. De rekeningnummers zijn aangevraagd bij Belfius. De verwerking daar liep op zich wachten maar dit zou snel in orde komen is ons beloofd. We hopen dus begin november met payconiq van start te kunnen gaan.
Vraag 2 Mendonkse dreef (raadslid Ronny Droesbeke)
Het Gentse deel van de Mendonkse dreef is dit jaar opnieuw aangelegd. Heeft het bestuur plannen om het Wachtebeekse (slechte) deel aan te pakken?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Het budget is aangevraagd en indien het goedgekeurd wordt dan is volgend jaar de Mendonkse Dreef uitgerust met een nieuwe asfaltlaag.
Vraag 3 STAVAZA werken kerkhof + aanpak sterrenweide (raadslid Etienne Fermont)
Wat is stavaza van de werken aan het kerkhof? Wordt de sterrenweide ook nog mee aangepakt? Deze zou zeker mooier en serener kunnen.
(Zie foto's in bijlage 1 foto van situatie nu, 3 voorbeelden wat er zou kunnen komen)
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Buiten het zaaien van het gras en het aanplanten van de bomen is alles afgewerkt. Wat betreft de sterrenweide is dit niet voorzien in deze eerste fase van de herinrichting van de begraafplaats. Trouwens het voorstel en plan liggen al enkele jaren te bezichtigen en dit was niet opgenomen in de eerste fase.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 28 oktober 2021 N-VA.
Vraag 1 – file Groenstraat - Merelstraat (raadslid Rudy Lootens)
Door de werken in het dorp vormen er zich tijdens de spitsuren lange files in de Merelstraat,Groenstraat, het drukke verkeer vanuit de Groenstraat naar Walderdonk verloopt echt niet vlot. Bij werken of files op de Kennedylaan is dit steeds een weerkerend probleem en door de werken in het dorp is dit nog erger geworden.
Is het niet mogelijk om gedurende de werken in het dorp het A.W.V. te overhalen om tijdelijk verkeerslichten te plaatsen aan Groenstraat-Walderdonk voor een vlot en veilig verkeer?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
De vraag is gesteld aan AWV maar tot nu toe hebben wij nog geen antwoord gekregen. Grootste probleem is echter het sluipverkeer dat van Sint-Kruis-Winkel komt om de OCAS-rotonde te vermijden. Ook hier hebben we geen invloed op.
Vraag 2 – Oudeburgse Sluis 23 (straatje Zelzate) (raadslid Rudy Lootens)
Tijdens de werken in de Oudenburgsesluis wordt het verkeer omgeleid via deze straat. We vinden dat deze straat niet goed is aangelegd;de bermen zakken weg zodat er diepe geulen ontstaan die bij grote regenval gevaarlijk zijn voor het verkeer.
Is het mogelijk om verbeteringswerken op te nemen in het geheel van de heraanleg Oudeburgsesluis?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Ik ben gaan kijken naar de putten in de baan maar deze werken zijn nog niet volledig beëindigd, er moet nog in de straat naar Nederland een nieuwe kabine geplaatst worden. Pas daarna kunnen we zien of de afwerking voldoet op het grondgebied Zelzate. Momenteel is er nog geen gevaar voor de veiligheid.
Vraag 3 - Vraag fusie (raadslid Rudy Lootens)
Het gemeentebestuur heeft verschillende malen aangekondigd dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de fusieplannen.
Wordt de gemeenteraad effectief betrokken of wordt enkel de voortgang van de gesprekken gerapporteerd?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg: vraag is beantwoord in de toelichting bij het principebesluit.
Vraag 4 – Bomencharter (raadslid Diederik Lacayse)
Het gemeentebestuur van Wachtebeke heeft het bomencharter ondertekend, zij neemt hierdoor het engagement op om meer bomen te planten in Wachtebeke. Dit charter heeft tot doel om de klimaat- en milieudoelstellingen te realiseren, luchtkwaliteit verbeteren, als lawaaibuffer, het verfraaien van de omgeving en voor een aangename levenskwaliteit.
Antwoord raadslid André Chalmet
Dit jaar zijn er nog geen bomen aangeplant door de gemeente.
We voorzien nog een aanplant van 38 bomen in de Warandewijk: 18 bomen voor het dankbos (28 nov) en een 20-tal bomen op andere plaatsen in de Warandewijk. (afhankelijk van het resterende budget).
Voor volgend jaar is er een verhoogd budget gevraagd voor de aanplant van bomen.
We bekijken de mogelijkheid om bomen aan te planten aan de Langeledevaart, tussen de Spoorwegbrug en de fietsersbrug en in de Catharinastraat.
Er werd een bebossingsaanvraag ingediend door de eigenaars van een perceel te Axelsvaardeken. Het perceel is 0,67 hectare groot. Het aantal bomen is nog niet bekend.
De Langeledeschool kreeg in 2020 tien bomen van de milieuadviesraad.
De cijfers van de bomenverkoop van Natuurpunt worden ons nog bezorgd wanneer de verkoop is afgelopen.
In het kader van het Vlaams energie- en klimaatpact organiseren we een lezing “De juiste boom voor elke tuin” door professor Martin Hermy, dit op 17 november in de bibliotheek van Moerbeke.
Eind dit jaar worden de cijfers doorgeven aan de initiatiefnemers van het bomencharter, voor publicatie op de website.
Vraag 5 – Drankautomaten WZC De Mey (raadslid Diederik Lacayse)
We kunnen vernemen dat ondanks de sterk gewaardeerde inzet van de vrijwilligers de cafetaria echter met beperkte openingsuren uitgebaat wordt.
Antwoord schepen Christine Bax:
Op de info avonden voor de nieuwe inwoners hebben zich een aantal mensen aangeboden. Zij hadden interesse in de activiteiten vh WZC DeMey. Cafetaria, dorpsrestaurant en tafeltje dekje. Aan-z heeft ondertussen die mensen al gecontacteerd. Binnenkort volgt een fysiek gesprek met rondleiding.
Al meer dan eens is er nagedacht over het plaatsen van een automaat. Nog steeds is er niet voldoende grond gevonden om er eentje te plaatsen. De meeste bezoekers gaan, wanneer de cafetaria gesloten is, naar de kamers. Buiten de openingsuren komt niemand in de cafetaria. Tegenwoordig komen minder bewoners naar de cafetaria, de zorggraad is in de loop der jaren verzwaard, dit is ook zichtbaar in de cafetaria. Iedere bewoner heeft een kast en ijskastje, familie en vrienden drinken een glaasje op de kamers. Er wordt gedacht om begin volgend jaar een bevraging te doen bij de bewoners en familie, de vraag ivm een automaat kan daar evt in opgenomen worden.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Waarnemend Algemeen Directeur
Linda Van Himme
Voorzitter gemeenteraad