Aanvullende reglementen voor het wegverkeer dienen regelmatig opgemaakt te worden omwille van gewijzigde verkeerssituaties of met het oog om de verkeersveiligheid te verhogen. Het goedkeuren van dit type van reglementen is gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden. Om de opvolging door de verschillende betrokken partijen te faciliteren is een online workflow tool gelanceerd. De aanvragen die binnenkomen via het e-loket zullen eerst door MOW worden gescreend om zeker te zijn dat aan alle voorwaarden is voldaan. Vervolgens werkt de laadpaaloperator (CPO) een locatie voorstel uit en legt dit voor aan de lokale overheden (of eventuele andere beheerder openbaar domein) en Fluvius. Het uitgangspunt voor de keuze van de locatie is dat die op een maximale wandelafstand van 250 m ligt van het adres van de aanvrager. Dit punt behandelt de plaatsing van een laadpaal op vraag van een burger.
Dossier VLA-RP-23-437
Adres voorstel: parking De Kring (Kerkstraat 8-10, 9185 Wachtebeke).
Het oorspronkelijke voorstel van de CPO lag in Dorp. Zij hebben het tegenvoorstel van de gemeente gevolgd om de laadpaal op de parking van De Kring te plaatsen en hebben 2 parkeerplaatsen voorgesteld. Parochiale werken vzw staat open om dit aan te bieden en dit voor onbepaalde tijd.
De exacte locatie is weergegeven op de fiche in bijlage.
De 2 parkeerplaatsen worden voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen door elke parkeerplaats aan te duiden met een verkeersbord E9a en een onderbord met een stekker (GVIId).
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 135, §2, lid 2;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Het gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2009 betreffende de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer.
De collegebeslissing van 13 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbaar domein in Vlaanderen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Ministerieel besluit van 5 augustus 2022 tot vaststelling van de beschikbaarheid van laadpunten als vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 5,6 en 9.
De collegebeslissing van 22 mei 2023 betreffende het voorstel van locaties laadpalen op grondgebied van Wachtebeke.
Artikel 1 Er worden 2 parkeerplaatsen voorzien voor het laden van elektrische voertuigen op de parking van De Kring (Kerkstraat 8-10, 9185 Wachtebeke)
Artikel 2 De volgende signalisatie wordt voorzien voor de 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische voertuigen:
* elke parkeerplaats aan te duiden met een verkeersbord E9a
* een onderbord met een stekker (GVIId).
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Omgeving.