We hebben de rondgang van de gemeentelijke gebouwen gehad in Wachtebeke. De reacties die we hoorden van de collega’s uit Lochristi waren positief. Wat vonden jullie van de rondgang? In september herhalen we de rondgang maar dan in de gebouwen in Lochristi. Vele werkgroepen zijn bezig om de fusie inhoudelijk voor te bereiden per departement. In de zomer hopen we opnieuw een aantal knopen door te hakken. We willen duidelijkheid en zekerheid naar de toekomst toe geven aan het personeel.
Vanaf september zal de samenwerking intenser worden met regelmatig gemeenschappelijke collegevergaderingen. En in november hopen we dan samen met jullie een definitieve Go te geven aan de fusie. In 2024 zullen we de samenwerking tussen beide besturen verder uitbouwen om klaar te staan om onze dienstverlening tegen 1 januari 2025 aan onze inwoners optimaal te starten.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur, uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar, aan de verschillende bestuursorganen over organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die genomen worden om het lokaal bestuur op een efficiënte, verantwoordelijke, sterke en veilige manier te laten functioneren.
Door kritisch te blijven kijken naar de eigen werking zouden deze maatregelen en procedures moeten zorgen dat men:
Het rapport organisatiebeheersing van 2022 werd besproken op het managementteam van 9 mei 2023.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 217-220.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022 van de gemeente en het OCMW Wachtebeke.
Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.
In bijlage is de jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
De jaarrekening 2022 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 21 juni 2023.
Het jaar 2022 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van €4.568.365,00 en een autofinancieringsmarge van €233.625,00.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249-e.v., artikel 260-e.v. en artikel 595;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 - deel OCMW van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt goed:
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.
In bijlage is de jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
De jaarrekening 2022 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 21 juni 2023.
Het jaar 2021 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van €4.568.365,00 en een autofinancieringsmarge van €233.625,00.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249-e.v., artikel 260-e.v. en artikel 595;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 - deel gemeente van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt vast:
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
In zitting van 22 maart 2023 werd het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte (PBR) "Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050" voorlopig vastgesteld door de Provincieraad van de provincie Oost-Vlaanderen.
Het ontwerp bevat een strategische visie en drie beleidskaders: 'De transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte', 'De transitie naar een circulaire samenleving' en 'De transitie naar een solidaire (be)leefomgeving'.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar op www.oost-vlaanderen.be/ruimte2050.
Naar aanleiding van deze voorlopige vaststelling organiseert de deputatie het openbaar onderzoek omtrent zowel het ontwerp Beleidsplan als het bijhorende ontwerp-plan-MER. Het openbaar onderzoek is gestart op vrijdag 21 april 2023 en eindigt na 90 dagen op woensdag 19 juli 2023.
Tot uiterlijk 19 juli 2023 kan de gemeenteraad van Wachtebeke zijn advies indienen op het Ontwerp Beleidsplan Ruimte en het ontwerp-plan-MER.
Het advies van de dienst Omgeving van het lokaal bestuur Wachtebeke op het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte (PBR) "Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050" is als volgt:
De intercommunale Veneco heeft een adviesnota op het ontwerp PBR Oost-Vlaanderen opgemaakt. Deze nota is een gedegen document gebaseerd op een grondige screening van het ontwerp beleidsplan. Het brengt op een overzichtelijke manier de pijnpunten en tekortkomingen van het plan aan het licht.
De algemene teneur van deze nota is dat er in het ontwerpplan enerzijds wel een poging wordt gedaan om aan te sluiten bij de actuele algemene strategische doelstellingen en ruimtelijke principes maar anderzijds ook nog heel "wazig" is en weinig praktische handvaten aanreikt ondanks het (veel te) lijvige document.
De opmerkingen in de nota worden integraal ondersteund.
Aanvullend voor de gemeente Wachtebeke en aansluitend bij de bedenkingen uit bovenstaande nota worden bijkomend volgende opmerkingen geformuleerd:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, in het bijzonder artikel 2.1.8;
De bespreking op het college van burgemeester en schepenen d.d. 5 juni 2023.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte "Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050" en sluit zich aan bij de adviesnota van Veneco die integraal deel uitmaakt van deze kennisname.
Artikel 2 De gemeenteraad wenst bijkomende opmerkingen bij het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte te formuleren:
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Provincie Oost-Vlaanderen (reactiesbeleidsplan@oost-vlaanderen.be) en de dienst Omgeving.
Het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
De vervoerregio Gent heeft een voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen.
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan is samengesteld uit: de synthesenota, het actieplan en de bijlagen bij het Regionaal Mobiliteitsplan. Het ontwerp plan-MER is een bijlage aan het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. Het ontwerp plan-MER bevat de rapportage over de milieueffectenbeoordeling die bij de opmaak van het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan mee in overweging werd genomen.
De voorbereiding van dit voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent gebeurde door de verschillende organen van de vervoerregioraad: de ambtelijke werkgroep, team MOW, de vervoerregioraad en het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Gent.
Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen moeten nog volgende stappen worden doorlopen:
- Het doorlopen van een termijn van 90 dagen voor advies van adviesinstanties, waaronder de gemeenteraden. Deze adviestermijn start op 19 mei en eindigt op 16 augustus 2023.
- De organisatie van een openbaar onderzoek van 60 dagen binnen de hierboven vermelde termijn van 90 dagen. Het openbaar onderzoek vindt plaats van 31 mei tot en met 29 juli 2023.
- De verwerking van de adviezen en bezwaren en de eventuele bijsturing van het Regionaal Mobiliteitsplan
- Een kwaliteitsbeoordeling van het ontwerp plan-MER door de administratie bevoegd voor milieueffectrapportage,
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor méér vertaalt zich in:
o MEER keuze voor de fietsers met een meerlagig fietsnetwerk
o MEER en sneller openbaar vervoer met Hoogwaardig Openbaar Vervoer als ruggengraat
o Vlottere doorstroming op hoofdwegen
o MEER duurzame transportmodi met een sterk logistiek netwerk efficiënte hubs
De keuze voor minder vertaalt zich in:
o MINDER autoverplaatsingen door een fijnmazig fietsnetwerk
o MINDER doorgaand auto- en vrachtverkeer in kernen binnen autoluwe mazen
o MINDER aandeel voor auto en vracht bij investeringen infrastructuur en meer aandeel voor fiets en openbaar vervoer
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met de integratie van de milieueffectrapportage, in het bijzonder artikel 7 §1 artikel betreffende de vaststelling van het voorlopig ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan;
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2022. Vervoerregio Gent. Regionaal Mobiliteitsplan. Visienota;
De collegebeslissing d.d. 18 juli 2022. Strategisch MER Regionaal Mobiliteitsplan. Vervoerregio Gent. Nota inhoudsafbakening;
De collegebeslissing d.d. 7 februari 2023. Vervoerregio Gent. Regionaal Mobiliteitsplan.
Enig artikel De gemeenteraad verleent een positief advies op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, zoals toegevoegd in bijlage. Het treedt evenwel de bezorgdheden en opmerkingen bij geformuleerd door de vervoerregioraad:
De keuze voor méér vertaalt zich in:
o MEER keuze voor de fietsers met een meerlagig fietsnetwerk
o MEER en sneller openbaar vervoer met Hoogwaardig Openbaar Vervoer als ruggengraat
o Vlottere doorstroming op hoofdwegen
o MEER duurzame transportmodi met een sterk logistiek netwerk efficiënte hubs
De keuze voor minder vertaalt zich in:
o MINDER autoverplaatsingen door een fijnmazig fietsnetwerk
o MINDER doorgaand auto- en vrachtverkeer in kernen binnen autoluwe mazen
o MINDER aandeel voor auto en vracht bij investeringen infrastructuur en meer aandeel voor fiets en openbaar vervoer
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
In 2017-2018 werd een participatietraject doorlopen: ‘Kerk in het midden’ is een participatieproject van de dienst Erfgoed van de provincie Oost-Vlaanderen en Vormingplus Gent-Eeklo vzw. Zij legden hun expertise samen om na te gaan hoe we vanuit de lokale bevolking tot gedragen en waardevolle voorstellen voor een nieuw of breder gebruik van de parochiekerken kunnen komen.
Bij de nieuwe invulling van kerk en plein wordt rekening gehouden met de schaalgrootte van Overslag en het kleine aantal inwoners. Dit onderzoek voorziet in een kleine ingreep in het belang van de lokale bevolking.
Volgens de visie van dit onderzoek wordt de kerk een multifunctioneel gebouw dat in verbinding staat met het plein. Het plein zal aantrekkelijk zijn als een groene ontmoetingsruimte. Zo komt de kerk terug in het midden van de gemeenschap, de kerk wordt als het ware een nieuwe, openbare overdekte ruimte waar de dorpsbewoners elkaar ontmoeten.
De kerk werd ‘onttrokken aan het gebruik voor de eredienst’ (dit is de officiële bewoording voor de volkse benaming ‘ontwijding’) door de bisschop van Gent met ingang van 1 juli 2019.
De Kerk is niet langer een eredienstgebouw en het beheer ligt niet langer bij de kerkfabriek maar bij de gemeente Wachtebeke. Het kerkgebouw is eigendom van de gemeente Wachtebeke. Alle beslissingen omtrent de daden van beschikking dienen genomen te worden door de gemeente Wachtebeke.
De gemeente Wachtebeke deed vervolgens beroep op het Projectbureau Herbestemming Kerken voor de begeleiding bij een haalbaarheidsonderzoek naar de gedeeltelijke herbestemming van de parochiekerk.
Op basis van de informatie verkregen uit het participatietraject, werkte het ontwerpbureau TV urbain architectencollectief + studiobont verschillende scenario’s uit die telkens op een andere manier beantwoorden aan de vraag van de gemeente.
Om deze herbestemming te kunnen waarmaken ging de gemeente onder begeleiding van Veneco op zoek naar een kandidaat-erfpachter voor het gebouw. De te volgen procedure werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 juni 2021. De oproep werd bekendgemaakt via de website en sociale media van de gemeente Wachtebeke en intercommunale Veneco, affiches die in de gemeente werden opgehangen en via een persbericht.
De limietdatum voor het indienen van de voorstellen was op vrijdag 27 augustus 2021 voor 12h. 2 kandidaten dienden tijdig een voorstel in, namelijk:
- Kandidaat 1 - Centrum Inclusief
- Kandidaat 2 - Brouwerij Broers
Op 27 september 2021 kwam de beoordelingscommissie samen in zaal De Zwarte Ruiter in Overslag voor de presentaties van de ingediende voorstellen en beoordeling van de projecten. De kandidaten stelden hun offerte voor op basis van een presentatie en mondelinge toelichting. Nadien konden de juryleden vragen stellen aan de kandidaten.
De beoordelingscommissie duidde kandidaat 2 – Brouwerij Broers aan als beste kandidaat, omdat het projectvoorstel:
- een passende invulling en volledige benutting van de kerk voorstelt;
- er een sterke samenhang is tussen het eigen programma en uitbating van het dorpspunt;
- een hogere investering in de kerk voorstelt;
- sterk(er) gebonden is aan het dorp;
- als meest haalbaar en realiseerbaar wordt beoordeeld, mits verdere verfijning.
Met Brouwerij Broers werden verdere onderhandelingen opgestart met het oog op de verbetering van het voorstel en met als doel te resulteren in een intentieovereenkomst erfpacht.
Op de gemeenteraad van 27 januari 2022 werd met de kandidaat-erfpachter een overeenkomst voor het tijdelijk gebruik van de kerk in afwachting van de erfpachtovereenkomst goedgekeurd. Deze tijdelijke overeenkomst werd verlengd op de gemeenteraad van 26 januari 2023.
De erfpachtovereenkomst die voorligt wordt in eerste instantie gevestigd voor de duur van 15 jaar. Zegt de Erfpachtgever de erfpacht niet op bij aangetekend schrijven uiterlijk één jaar voor het verstrijken van de vijftienjarige periode, dan zal de erfpacht geacht worden automatisch verlengd te zijn voor een bijkomende periode van 5 jaar. De erfpacht zal automatisch verlengd kunnen worden met eenzelfde periode van 5 jaar, behoudens opzeg van de Erfpachtgever bij aangetekend schrijven uiterlijk 1 jaar voor het verstrijken van de duur.
Het recht van erfpacht neemt een aanvang vanaf het bekomen van een definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning die gebaseerd is op een gegund projectvoorstel dat de Erfpachter zal indienen op basis van plannen en bestekken die door de Gemeente werden goedgekeurd en voldoet aan de navermelde eisen van projectkwaliteit. Deze vergunning moet worden bekomen binnen de 12 maanden na de gunning van het projectvoorstel van de erfpachter. Voormelde termijn van 12 maanden kan verlengd worden met een periode van maximaal 12 maanden in geval van weigering van de vergunning of betwistingen van de afgeleverde vergunning(en) via een administratieve procedure of via een procedure voor een administratief rechtscollege en/of de burgerlijke rechter. De erfpacht wordt gevestigd onder opschortende voorwaarde van het definitief worden van voormelde vergunning.
De Erfpachter zal bij de uitoefening van zijn erfpacht volgende voorwaarden dienen te respecteren:
- De herbestemming betreft een private invulling van het kerkgebouw tot brouwerij, waarbij een deel van de kerk publiek toegankelijk blijft. Concreet zal de Erfpachter de Site herbestemmen tot ambachtelijke brouwerij, horecazaak (met verbruiksruimte, keuken, terras, laad- en loszone) en streekproductenwinkel (met Smaak-van-Waas-producten). De erfpachter mag de bestemming van het goed verder enkel wijzigen indien de Erfpachtgever vooraf bij geschrift toestemt.
- De bestemming en inrichting van het gebouw moet, ten allen tijde, blijven aansluiten bij de eigenheid van het gebouw die mede wordt bepaald door de historische, religieuze en culturele achtergrond. Elke activiteit of bedrijvigheid die er wordt uitgeoefend moet een waardige en respectvolle invulling vormen voor dit voormalig christelijk kerkgebouw en mag niet imago-verlagend zijn.
- De Erfpachter voert deze activiteiten zelf uit, eventuele activiteiten door derden zijn enkel toegelaten mits toestemming van de Erfpachtgever.
- Deze activiteiten zijn in overeenstemming met de publieke toegankelijkheid die de gemeente voor ogen heeft.
- De Erfpachter zal de site minstens 2 dagen per week openstellen voor het publiek (via het openstellen van de horecazaak en/of streekproductenwinkel). De Erfpachter voorziet die publieke toegankelijkheid verder ook onder de vorm van enerzijds een ‘buurtpunt’ en anderzijds een ‘polyvalente ontmoetingsplaats’.
Onder ‘buurtpunt’ wordt begrepen: een beperkte ruimte, van min. 20m2, die overdag permanent toegankelijk is voor de buurt en de gemeente. Een buurtpunt is een ‘ruimte voor ontmoeting’ voor de lokale gemeenschap. Gezien het publieke karakter van deze ruimte, dient deze te voldoen aan de geldende regelgeving inzake integrale toegankelijkheid. De Erfpachter organiseert dit ‘Buurtpunt’ op de Site ook onder de vorm van de installatie van een broodautomaat, op of in de nabijheid van de Site. Het is de erfpachter ook toegelaten andere voedingsmiddelen via een automaat te koop aan te bieden op of in de nabijheid van de Site, mits toestemming van de Erfpachtgever.
Onder ‘polyvalente ontmoetingsplaats’ wordt begrepen: een grotere ruimte, waar zowel kleinschalige als grootschalige lokale evenementen kunnen doorgaan. Deze ruimte kan dienst doen voor bijvoorbeeld evenementen en recepties. Deze ruimte kan gebruik maken van sanitair en berging.
De Erfpachter stelt in het licht hiervan de centrale multifunctionele ruimte van de Site 6x per jaar kosteloos ter beschikking voor socio-culturele activiteiten voor de buurt of gemeente, op voorwaarde van naleving van de afspraken gemaakt rond schoonmaak, energiekosten, drankafname door de gebruiker. Concreet zijn volgende afspraken vastgelegd met het gemeentebestuur: 2x/jaar voor Overslag Kermis (vast jaarlijks evenement in mei en september); 2x/jaar voor een concert van de Harmonie van Overslag; 2x/jaar voor de gemeente zelf (bijv. nieuwjaarsdrink). De specifieke data voor deze evenementen worden Erfpachtovereenkomst Pagina 4 / 15 minstens 6 maand vooraf concreet vastgelegd tussen de gemeente en de Erfpachter, zodat alle partijen hiermee rekening kunnen houden voor hun werking. Tijdens deze activiteiten wordt het sanitair ter beschikking gesteld. De Erfpachter staat in voor het dagelijks beheer en onderhoud van het gebouw in het kader van de publieke toegankelijkheid zoals hierboven beschreven. De erfpachter staat ervoor in dat de ruimtes die publiek toegankelijk zijn, voldoen aan de regelgeving inzake integrale toegankelijkheid.
Het recht van erfpacht wordt kosteloos gevestigd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het Burgerlijk Wetboek, artikels 1101 en volgende;
De wet van 10 januari 1824 over het recht van erfpacht/ De Wet van 10 januari 1824 over het recht van opstal;
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 juni 2021 betreffende de herbestemming Kerk Overslag, de goedkeuring van de procedure en de oproep kandidaten erfpachters.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 januari 2022 en 26 januari 2023 betreffende het tijdelijk gebruik van de Kerk Overslag.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de erfpachtovereenkomst met Brouwerij Broers CommV voor de Kerk Overslag goed. De erfpachtovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van deze overeenkomst.
Artikel 2 De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om in naam van het bestuur de akte te ondertekenen betreffende de erfpacht Kerk Overslag.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Brouwerij Broers CommV, de notaris en aan Veneco.
In de gemeente Wachtebeke werd de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) bij besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2001 opgericht en erkend als verplicht adviesorgaan inzake Ruimtelijke Ordening.
Op 3 januari 2019 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd en er werd ook overgegaan tot de benoeming van een nieuwe GECORO zoals voorgeschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De gemeenteraad besliste op 12 februari 2019 dat de volgende maatschappelijke geledingen deel uitmaken van de GECORO :
In zitting van 26 september 2019 werd door de gemeenteraad mevr. Lia Bastiaens aangeduid als plaatsvervangend lid voor de verenigingen van milieu en natuur.
Middels mail van 24 mei 2023 stelt mevr. Lia Bastiaens de secretaris van de GECORO in kennis van haar ontslag.
De secretaris van de GECORO stelt voor om, gelijktijdig met de aanvaarding van het ontslag door de gemeenteraad, een oproep te doen naar een nieuw plaatsvervangend lid van de GECORO voor de verenigingen milieu en natuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, in het bijzonder art. 1.3.3;
De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2019 over de aanduiding van de maatschappelijke geledingen van de Gecoro.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevr. Lia Bastiaens als plaatsvervangend lid van de GECORO voor de verenigingen milieu en natuur.
Artikel 2 De gemeenteraad doet een oproep voor een nieuw plaatsvervangend lid van de GECORO voor de verenigingen milieu en natuur voor de resterende periode van deze legislatuur.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan mevr. Lia Bastiaens en de secretaris van de GECORO.
Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten. De gemeente Wachtebeke is lid van deze welzijnsvereniging.
1. Verslag van de algemene vergadering van 26 mei 2023
Volgens de statuten van de welzijnsvereniging (art. 20) dient het verslag van de algemene vergadering ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad. In bijlage wordt het verslag van de algemene vergadering van Audio van 26 mei 2023 voorgelegd.
2. Jaarrekening 2022 Audio
Op 26 mei stelde de algemene vergadering Audio de jaarrekening 2022 vast zonder opmerkingen.
Artikel 485 van het DLB stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
Conform artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB), bezorgen we u de jaarrekening (bijlage 5 in het bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag), samen met de toelichting en een kopie van het desbetreffende besluit van de algemene vergadering van Audio.
De gemeenteraad kan binnen vijftig dagen na verzending zijn advies/opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur (toezichthoudende overheid). We verzoeken u ons desgevallend ook van uw opmerkingen op de hoogte te brengen.
Als de gemeenteraad geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt, mits deze juist en volledig is, en een waar en getrouw beeld geeft.
3. Nieuwe leden Audio
De algemene vergadering van 26 mei nam kennis van de beslissing inzake toetreding van negen lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging (bijlage 8 in het bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag):
1. OCMW Landen
2. AGB Landen
3. Gemeente Hove
4. OCMW Hove
5. Gemeente Herent
6. OCMW Herent
7. Gemeente Kruibeke
8. OCMW Kruibeke
9. AGB Kruibeke
Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad deze beslissing van toetreding formeel goed te keuren. Deze goedkeuring dient bezorgd te worden aan Audio vóór 30 september via Audio – t.a.v. Bart De Pauw – Bischoffsheimlaan 1-8 – 1000 Brussel of bart.depauw@audio-lokaal.be.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de welzijnsvereniging Audio, inzonderheid artikel 20.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering van 26 mei 2023 en de jaarrekening 2022.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de toetreding van de volgende kandidaat-leden tot Audio toe, goed:
1. OCMW Landen
2. AGB Landen
3. Gemeente Hove
4. OCMW Hove
5. Gemeente Herent
6. OCMW Herent
7. Gemeente Kruibeke
8. OCMW Kruibeke
9. AGB Kruibeke
Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Audio, t.a.v. Bart De Pauw, Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel (bart.depauw@audio-lokaal.be).
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 26 oktober 2022 de begroting voor het dienstjaar 2023 goedgekeurd. Voor de gemeente Wachtebeke waren de in de begroting 2023 opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 267.611,00 euro
Voor investeringen: 23.049,00 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 860,56 euro
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 31 mei 2023 keurde het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november, conform de recente verwachtingen van het Federaal Planbureau. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Langs ontvangstenzijde worden de geïndexeerde federale dotaties in de begroting ingeschreven. In totaal liggen de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger dan geraamd in de oorspronkelijke begroting. Ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden, en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven. Ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2023 door de gemeente Wachtebeke volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 271.088,00 euro
Voor investeringen: 23.049,00 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 860,56 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2023 door de zoneraad is gepland op 21 juni 2023.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, §1-2;
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68;
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2023 van 271.088,00 euro voor exploitatie- en 23.049,00 euro voor investeringsuitgaven en de bijdrage voor pensioenen van 860,56 euro goed.
Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de de Hulpverleningszone Centrum (Roggestraat 70, 9000 Gent), de toezichthoudende overheid (Toezicht, Gouverneur Oost-Vlaanderen, Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1, 9000 Gent) en de financieel directeur.
De GAOS heeft op 30 mei 2023 een unaniem positief advies uitgebracht om in het kader van het beleid rond ontwikkelingssamenwerking de organisatie "Mayors for Peace" financieel te steunen met een bedrag van €50.
De bijkomend vraag van Mayors for Peace aan de de Belgische lidsteden en -gemeenten om contact op te nemen met de zustersteden en -gemeenten waarmee zij in het buitenland samenwerken of een stedenband hebben, om hen te vragen eveneens aan te sluiten bij het netwerk Mayors of Peace is voor het lokaal bestuur Wachtebeke niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 juni 2013 betreffende de oprichting, samenstelling en goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Gemeentelijke Adviesraad voor Ontwikkelingssamenwerking;
Het positief advies van GAOS d.d. 30 mei 2023 om vanuit het gemeentebestuur de organisatie "Mayors for peace" te steune.
Artikel 1 De gemeenteraad beslist om de organisatie "Mayors for peace" te steunen voor een bedrag van €50,00, volgens het advies van de GAOS.
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de GAOS en de financieel directeur.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 29 juni 2023 CD&V.
Vraag 1 - Safarkesmarkt (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Wat is de stavaza over de safarkesmarkt 2023?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Het is moeilijk om de verenigingen na coronatijd terug warm te krijgen om mee te doen aan Safarkesmarkt, niettegenstaande we toch een 14 tal verenigingen mogen verwelkomen, die wij vragen om oude klederdracht te dragen. Wij doen een rondgang met de genodigden en de reus op kop onder muzikale begeleiding van Overslag en Wachtebeke. Er is randanimatie, een vrij podium waar een optreden is van een orkest en ook is aan de verenigingen gevraagd om terug oude volkspelen uit de kast te halen. Er is een tentoonstelling van oude koetsen en onder voorbehoud rondritten met een oude koets. Teruggaan naar de eerste Safarkesmarkten gaat niet meer wegens het verdwijnen van oude ambachten en ook het tekort aan vrijwilligers voor de opbouw en afbraak van de standen. Toch hopen wij op de initiatieven die de verenigingen zullen meebrengen want tenslotte is het door hen dat de gezelligheid wordt gemaakt. Alle voorstellen zijn welkom.
Vraag 2 - Hangjongeren/-kinderen (raadslid Michiel Van Eetvelde)
De zomervakantie staat voor de deur, waardoor er terug meer hangjongeren/kinderen zullen zijn.
Wat is de uitkomst van de vergadering met alle betrokken partijen die was gepland in mei over deze problematiek. Is er een plan van aanpak?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg:
De zomervakantie staat inderdaad voor de deur, waardoor er terug meer jongeren een plek zullen zoeken waar ze samen kunnen zijn. Geen probleem zolang er geen vandalisme, afval of andere strafbare feiten zich voordoen.
Eerst de aanpak van de kinderen 10-13 jaar:
In de afgelopen maand zijn er veel vergaderingen doorgegaan over de aanpak van deze problematiek met jongeren en kinderen. Er zijn ook aparte gesprekken georganiseerd met de kinderen en hun ouders. Met politie, jeugddienst, welzijnsband en leden college. Er waren contacten met scholen en CLB.
Heeft dit resultaten opgeleverd? De laatste weken wordt er minder hinder van de kinderen gemeld. Afwachten of de gesprekken resultaat opleveren op langere termijn.
Tweede groep: de jongeren 17-24 jaar:
We hebben gesprekken gehouden op niveau van het Meetjesland. We stellen vast dat iedere gemeente in het Meetjesland problemen meldt met hangjongeren. Vorige week ging een avond door van de regionale Meetjesman waar zowat alle Meetjeslandse gemeenten aanwezig waren en ook onze toekomstige dorpsgenoten van Lochristi.
Een vruchtbaar gesprek, er werd afgesproken dat we na de vakantie zullen evalueren hoe we verdere stappen kunnen zetten. Preventief en repressief. In ieder geval zijn Wachtebeke en Lochristi van de overtuiging dat een straathoekwerker in dienst nemen een deel van de aanpak zou kunnen zijn.
Ook heb ik dit op het burgemeestersoverleg Meetjesland aangekaart en er is beslist dat in het volgende burgemeestersoverleg in september dit thema zal besproken worden zodat een gemeenschappelijk beleid of/en aanpak via “best practices” in kleine gemeenten kunnen uitgewerkt worden.
Tevens heb ik samen met de provinciale gasambtenaar een aantal van onze hangjongeren een voorstel van alternatieve straf gegeven waar ze mee akkoord gingen.
Respect en verdraagzaamheid zijn de basisregels van een werkende samenleving.
De toekomst van al onze jongeren is te belangrijk om ons er niet mee bezig te houden.
Vraag 3 - Prikkelarm uurtje (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Waarom was er bij de afgelopen kermis geen prikkelarm uurtje voorzien? Na de gemeenteraad van februari was er te lezen dat hierover een collegebesluit zou verstuurd worden.
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Het collegebesluit is niet verstuurd, dit is in de vergeethoek geraakt. Wel heb ik de laatste kermis gevraagd aan autoscooter en Lunapark om een prikkelarm uurtje te voorzien maar hun eerste reactie was negatief.
Vraag 4 - Droogteplan (raadslid Ruud Smeets)
Vorig jaar is er 12.000 euro uitgegeven voor het bewateren van de planten in het dorp. Is er dit jaar gekeken voor een duurzamere oplossing of zal er terug bewaterd worden door de eigen dienst i.p.v. het werk uit te besteden?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh:
Door de extreme droogte van dit jaar waren wij terug genoodzaakt om een externe firma te laten bewateren omdat wij zelf de middelen niet hebben om alles water te geven. Het gedeelte van de laatste aanleg van groen zit nog in beheer van de aanplanter. Ofwel kiezen we voor het laten verdrogen van ons groen ofwel geven we de planten en bomen water.
Vraag 5 - Bruggen Moervaart (raadslid Ronny Droesbeke)
Vorig jaar kregen we te horen dat er voor de bruggen over de Moervaart verschillende onderzoeken gingen zijn i.v.m. stabiliteit, mogelijkheid tot verbreding, egaliseren ... Wat is de stavaza hierover?
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
Donderdag 22 juni hadden we een overleg met de Vlaamse Waterweg (VW) en SWECO. De info die ik nu geef is geen beslist beleid maar een verkenning/zoektocht naar oplossingen. Probleem is dat de bruggen enerzijds te smal zijn voor zwaarder landbouwverkeer/oogstmachines en de hoge tonnages niet meer aankunnen. Anderzijds zijn de bruggen beschermd als erfgoed.
Nu heeft erfgoed aangegeven dat de Vlaamse Waterweg naar een creatieve oplossing mag zoeken met behoud van de erfgoedwaarde. Voorstel van de VW zou zijn om de oude bruggen te verplaatsen naar plaatsen waar ze zouden gebruikt worden voor het zachte verkeer (fietsers en voetgangers). Op de huidige plaats van de bruggen zouden er dan nieuwe komen. Bedoeling is dat deze nieuwe bruggen kunnen bediend worden vanop afstand. Er werden ook al voorstellen voor ontwerp op tafel gelegd en voor onze twee bruggen zouden we het alternerend verkeer behouden maar een afgescheiden plaats voorzien voor voetgangers en fietsers.
De VW doet nu zijn ronde bij de gemeenten en het is de bedoeling dat we begin 2024 al weten wat er beslist is om tegen 2027 uit te voeren. Er is nu een longlist van 36 brugplaatsen in kaart gebracht en het is de bedoeling om naar 20 à 25 te komen. Budget is voorzien door Vlaanderen en kost de gemeente dus niks. Volgens de VW maken de Wachtebeekse bruggen een grote kans geselecteerd te worden om hun uitzicht en de mobiliteitsproblemen aangaande landbouwverkeer en de (on)veiligheid van de zachte weggebruiker.
Vraag 6 - Veiligheid dorp (raadslid Ruud Smeets)
Op 1 september zullen alle kinderen van Sint-Laurens (crèche, kleuters, lager en middelbaar) in het dorp samenkomen. Is alles hier klaar voor? Denken we aan thermoplasten, parkeerplan, extra aanduidingen, extra gemachtigde opzichters, inlichten ouder,...
Antwoord schepen Peter Van Bambost:
*Wat betreft het werven van nieuwe gemachtigde opzichters hebben we via het digitaal platform van de school en het bussen van 500 flyers direct rond het Dorp de informatie verspreid voor de cursus gemachtigd opzichter van 30 mei. Daar er maar één reactie kwam (personeelslid school) is de cursus niet doorgegaan. Bedoeling is om in het najaar terug een poging te doen voor de opstart van een cursus Gemachtigd Opzichter. De scholen zullen via hun digitaal kanaal de ouders nogmaals op de hoogte brengen van dit initiatief en daarnaast spreken zij ook hun ouderraad aan.
*Op 29 augustus vraagt de school aan alle leerlingen van het Persynplein om te verzamelen op het Persynplein. Ze gaan dan in stoet naar de nieuwe locatie in het
Dorp en geven aan langs waar de kinderen de school moeten betreden. Tevens hebben zij diezelfde dag een kennismakingsmoment in het nieuwe gebouw met de ouders. Ook daar wordt de route duidelijk aangegeven. Aan de vooravond van het nieuwe schooljaar krijgen alle ouders dan ook nog eens een plannetje via het digitaal platform. De parking van de kring wordt in dit verhaal zeker gepromoot.
Op 5 september worden de ouders dan nog eens uitgenodigd om aanwezig te zijn op de infoavond. Ook dan worden zij voor de 3e keer geïnformeerd over het verkeersplan.
Vanaf het moment dat de nieuwe weg is aangelegd, nemen wij opnieuw contact op met de ouders m.b.t. de wijzigingen van het verkeersplan.
*De thermoplasten worden normaal in de zomervakantie geplaatst voor de aanvang van het schooljaar. Enkel aan de Locatie Dorp 17 is hierover geen zekerheid omdat er een nieuw plateau moet aangelegd worden. De signalisatievergunning hiervoor is aangevraagd voor augustus maar bij uitstel van de werken zal de plaatsing van de thermoplast uitgesteld worden tot na realisatie van het plateau.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 29 juni 2023 N-VA.
Vraag 1 - stavaza woonmaatschappij Eigen Dak cv (raadslid Rudy Lootens)
Antwoord schepen Christine Bax:
De onderhandelingen i.v.m. de overgang zijn lopende. Wat het toewijzingsreglement betreft blijft de lokale binding, eerst van de eigen gemeente en dan van het werkingsgebied. De chronologische volgorde blijft en ook de inkomensvoorwaarden.
De raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij is net opgericht. We komen een eerste keer samen op 6 juli. Het is nog wat te vroeg om besluiten te nemen over de gestelde vragen i.v.m. de grotere woningen.
De situatie van de Warande wijk zit zo dat er 2 eigenaars zijn. Wonen in Vlaanderen (het vroegere VMSW) is eigenaar van de EGKS wijk, ca 250 woningen. Volkshaard doet hier het beheer. Volkshaard is eigenaar van de andere woningen en ook het appartementsgebouw Stoppelare. Vlaanderen is wel bereid om te verkopen, dus het deel EGKS-woningen zou misschien nog snel verkocht worden, maar dan is deze verkoop aan de nieuwe maatschappij en niet aan particulieren.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad