We hebben de voorbije weken weer veel werk verzet. Maandag hadden we fusiecollege waarop weer een aantal zaken konden afgeklopt worden of verder uitgewerkt. Als fusiecollege willen we geen beslissingen nemen die eerder door een nieuw, volgend college zouden moeten genomen worden.
We willen al over enkele thema’s bij onze raadsleden aftoetsen of ze akkoord kunnen gaan om verder uit te werken zodat alles klaarligt voor een volgende ploeg.
Besproken werden:
We bekijken hoe we de raadsleden meer info kunnen geven over de bovenstaande punten die legislatuur overschrijdend zullen zijn.
Ter info: het antwoord van ABB n.a.v. de vraag rond de toepassing van het belastingreglement vanaf 2025.
De conclusie van ABB is dat vanaf 1 januari 2025 het nieuwe belastingreglement geldt van de fusiegemeente, inclusief het APB-tarief van aanslagjaar 2025 (voor inkomsten uit 2024).
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur, uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar, aan de verschillende bestuursorganen over organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die genomen worden om het lokaal bestuur op een efficiënte, verantwoordelijke, sterke en veilige manier te laten functioneren.
Door kritisch te blijven kijken naar de eigen werking zouden deze maatregelen en procedures moeten zorgen dat men:
Het rapport organisatiebeheersing van 2023 werd besproken op het managementteam van 13 juni 2024.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 219.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2023 van de gemeente en het OCMW Wachtebeke.
Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.
In bijlage is de jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
De jaarrekening 2023 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 17 juni 2024.
Het jaar 2023 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van € 4.441.252,00 en een autofinancieringsmarge van € 1.999.774,00.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41,3°, art. 249§3,art. 260 en art. 595;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 - deel OCMW van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt goed:
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Het lokaal bestuur Wachtebeke stelt jaarlijks een geïntegreerde jaarrekening op. Dit wil zeggen een jaarrekening waar zowel de gemeentelijke als de OCMW-financiën vervat zitten, hoewel zij 2 juridische entiteiten blijven.
Om deze reden stemmen de gemeenteraad en de OCMW-raad elke voor hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad goed en stelt vervolgens de gezamenlijke jaarrekening van gemeente en OCMW vast.
In bijlage is de jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Wachtebeke terug te vinden.
De jaarrekening 2023 werd besproken op de gemeenteraadscommissie financiën van 17 juni 2024.
Het jaar 2023 wordt afgesloten met een beschikbaar budgettair resultaat van € 4.441.252,00 en een autofinancieringsmarge van € 1.999.774,00.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41,3°, art. 249§3,art. 260 en art. 595;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en 26 juni 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1 De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 - deel gemeente van het lokaal bestuur Wachtebeke als volgt vast:
Artikel 2 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 3 juni 2024 de jaarrekening van boekjaar 2023 van de parochie Sint-Catharina Wachtebeke met de nodige bijlagen bezorgd per mail.
De jaarrekening is onderworpen aan het advies van de gemeenteraad.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, art. 55 § 2;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Enig artikel De gemeenteraad geeft een gunstig advies betreffende de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 28 maart 2024 de wijziging nr. 2 MJP 2020-2025 en het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Catharina niet goedgekeurd.
Er werd aan de kerkfabriek gevraagd om een nieuwe meerjarenplanwijziging in te dienen, rekening houdende met de volgende opmerkingen:
- de meerkosten met eigen middelen te bekostigen
- de verkoop van de pastorij op Overslag te overwegen om toekomstige investeringen te bekostigen
Kerkfabriek Sint-Catharina Wachtebeke heeft op 3 juni 2024 volgende documenten ingediend:
- de financiële en strategische nota van de wijziging nr. 2 van het MJP 2020-2025, nieuw na afwijzing;
- KFWA 2024 nota bij de wijziging van het MJP 2020-2025 en het budget 2024
- budget 2024, officiële versie na wijziging wegens niet goedkeuring;
- budget 2024 beleidsnota na wijziging wegens niet goedkeuring overschot € 1.392,00.
De kerkfabriek geeft volgende toelichting in de nota:
1.1. EXPLOITATIE 2024
In het oorspronkelijke meerjarenplan was een exploitatietekort voorzien van 45.741 euro. Bij de wijziging van het meerjarenplan werd, ondanks de hoge inflatie het exploitatietekort terug gebracht tot 43.095 euro. Het gemeentebestuur kan ons inziens hiertegen geen bezwaren hebben. Als we alleen rekening houden met 2024 moet de gemeente dus 2.646 euro minder toelage uitkeren dan ze oorspronkelijk had goedgekeurd.
1.2. DOORREKENING EXPLOITATIE 2022 EN 2023
Maar bij het berekenen van de toelage moet er ook rekening gehouden worden met overschotten en tekorten van de voorafgaande 2 jaren. Op de rekening van 22 was er een overschot van 13.177,12 euro. Op het budget van 2023 was er een tekort van 25.917,44 euro. In totaal dus een tekort van 12.740,32 euro. Aangezien de gemeente de rekening van 2022 en het budget van 2023 reeds goedgekeurd heeft, ging ze akkoord om dit tekort in het budget van 2024 te verrekenen.
1.3. SAMENVATTEND
Overschot goedgekeurde rekening 2022 |
13.177,12 euro |
Tekort goedgekeurde exploitatietoelage 2023 |
-25.917,44 euro |
Exploitatie 2024 |
-43.095,00 euro |
TOTAAL |
-55.835,32 euro |
EXPLOITATIETOELAGE 2024 |
55.835,32 euro |
Ik hoop dat daarmee duidelijk gemaakt is dat de gevraagde exploitatietoelage volledig conform is aan de door de overheid gepubliceerde richtlijnen waar de gemeente in haar gemeenteraadsbesluit naar verwijst.
1.4. NOTA BENE
We willen er ter informatie op wijzen dat het in bovenstaande tabel gaat over berekende cijfers en niet om reële cijfers. Volgens de door de overheid opgelegde berekening zou er op 31 december 2023 een tekort zijn van 12.740,32 euro. Bekijken de ingediende rekening van 2023 dan zien we dat er in realiteit een overschot is van 22.026,66 euro.
2.1. VEILIGHEIDSVERLICHTING IN DE KERK
Willen we de kerk naast het liturgisch gebruik ook gebruiken voor culturele evenementen (concerten, tentoonstelling) dan dient de noodzakelijke veiligheidsverlichting aangebracht te worden. We hebben daarvoor een bestek van 3.872,07 euro. Uit een eerder gemeenteraadsbesluit hebben we vernomen dat de gemeente Wachtebeke niet bereid is om deze investering te financieren. We willen er hier op wijzen dat uw gemeenteraadsbesluit hier in tegenspraak is met de nota Bourgeois waarnaar u verwijst. Die maant de gemeenten aan de noodzakelijke investeren te subsidiëren om de kerkgebouwen te valoriseren.
De gemeenteraad verwijst in haar raadsbesluit dat ze haar besluiten o.a. baseert op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten. In artikel 52/1 §2 staat: ‘de gemeente kan de kerkfabriek niet verplichten om die (= de eigen) reserves te gebruiken voor investeringen in het kerkgebouw.’
2.2. WESTGEVEL VIERSCHAAR
Als gevolg van de afbraakwerken van het huis naast de vierschaar is er een beschadiging van de westgevel. De herstelling wordt op 20.000 euro geraamd en is deels voor rekening van de aannemer, deels – aangezien het privaat patrimonium betreft – voor eigen rekening van de kerkfabriek. De restauratie van de luiken gebeurt met financiering door de Vlaamse overheid. De gemeente moet hier dus niet tussenkomen.
2.3. PASTORIE OVERSLAG
Er is 5.000 euro gebudgetteerd voor het plaatsen van een schouwpijp. Aangezien dit tot het privaat patrimonium behoort zal de kerkfabriek deze investering met eigen middelen doen.'
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, art. 41 en 43;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst en in het bijzonder op artikel 10;
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2024 houdende de niet goedkeuring van de wijziging nr. 2 MJP 2020-2025 en het budget 2024.
Enig artikel De gemeenteraad keurt de wijziging nr. 2 van het MJP 2020-2025 met de desbetreffende strategische nota en budget 2024 met beleidsnota, gewijzigd na niet goedkeuring door de gemeenteraad van 28 maart 2024, goed.
Na de uitrol van het snelheidsplan werden er enkele bijsturingen gedaan via een evaluatie. Deze werd ter advies voorgelegd aan de verkeerscommissie.
Aanvullende reglementen voor het wegverkeer dienen regelmatig opgemaakt te worden omwille van gewijzigde verkeerssituaties of met het oog om de verkeersveiligheid te verhogen. Het goedkeuren van dit type van reglementen is gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Aanleiding van dit reglement is het goedkeuren van het mobiliteitsplan in de gemeenteraad van 25 mei 2023. Hierin is ook een gewijzigd snelheidsregime opgenomen.
In het mobiliteitsplan worden er meerdere straten in snelheid verlaagd (van 70 km/u naar 50 km/u of van 50 km/u naar 30 km/u).
Dit reglement heeft betrekking op het invoeren van de zone 50, exclusief de gewestweg (N449) en exclusief de bebouwde kom:
- In het gebied begrensd door: de Blaarstraat, Cornilstraat, Kleistraat (vanaf Kleistraat nr. 33) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: de Rotdam, Kalvebrug (tussen Verbindingsweg en Kalvebrug over de Moervaart) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: de Heidestraat, Knokkestraat, Hoogstraat, Weide, Lepelstraat wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: Catharinastraat (Zuid), Achterhoek, Ramonshoek (grens tussen bebouwde kom Wachtebeke en bebouwde kom Overslag, inclusief Ramonshoek tussen nr. 14 en nr. 40 en Ramonshoek tussen nr. 42 en en 58), Kruisstraat, Vieruitersten, Brandstraat, Bovenhoek (volledig, tot de start van de bebouwde kom ter hoogte van nr. 18), Papdijk (vanaf de bebouwde kom ter hoogte van nr. 8 tot de grens met Moerbeke, inclusief de zijstraten Papdijk) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: Langelede (vanaf Langelede 9 en Langelede 117), inclusief Catharinastraat (Noord), Langelede (vanaf Langelede 137 tot kruispunt met Oudeburgse Sluis), Oudeburgse Sluis (tussen 1A en 1), Overslagdijk: tussen kruispunt met Oudeburgse Sluis en start bebouwde kom (ter hoogte van nr. 30), Palingstraat (volledig tot start van de bebouwde kom ter hoogte van nr. 9), Wildestraat, Muishoeken en Lange Boomstraat.
- In het gebied begrensd door: Sint-Elooipolder volledig (afbakening telkens ter hoogte van de grensovergangen met Nederland), exclusief de zone die is afgebakend als landbouwweg (tussen Sint-Elooipolder 11 en doorsteek naar Nederland (Sint-Elooipolder - aansluiting ter hoogte van de Zuiddorpseweg nr. 3).
De verkeersborden zullen worden geplaatst aan elke toegangs- en uitvalsweg van de zone 50 en afbakening van de bebouwde kom.
De bovenvermelde zones worden afgebakend met de volgende bebording: begin zone 50: ZC43 - 50 en einde zone 50: ZC43-50/
Dit reglement heeft ook betrekking op het invoeren van 50 km/u door de verkeersborden C43 (50) + herhaling na elk kruispunt:
- Bosstraat (volledig), Akkerstraat (volledig), Mendonkdreef (volledig), Sint-Franciesdijk (volledig), Oudeburgse Sluis (tussen nummer 5 en 21), Groenstraat (tussen grens Gent en grens bebouwde kom), Kalvebrug (tussen Kalve en de Kalvebrug over de Moervaart).
- Melkerijstraat (volledig) is opgenomen binnen de bebouwde kom
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 135, §2, lid 2;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2009 betreffende de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2023 betreffende het Beleidsplan Mobiliteitsplan Wachtebeke.
Artikel 1 Dit reglement heeft betrekking op het invoeren van het de zone 50, exclusief de gewestweg (N449) en exclusief de bebouwde kom:
- In het gebied begrensd door: de Blaarstraat, Cornilstraat, Kleistraat (vanaf Kleistraat nr. 33) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: de Rotdam, Kalvebrug (tussen Verbindingsweg en Kalvebrug over de Moervaart) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: de Heidestraat, Knokkestraat, Hoogstraat, Weide, Lepelstraat wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: Catharinastraat (Zuid), Achterhoek, Ramonshoek (grens tussen bebouwde kom Wachtebeke en bebouwde kom Overslag, inclusief Ramonshoek tussen nr. 14 en nr. 40 en Ramonshoek tussen nr. 42 en en 58), Kruisstraat, Vieruitersten, Brandstraat, Bovenhoek (volledig, tot de start van de bebouwde kom ter hoogte van nr. 18), Papdijk (vanaf de bebouwde kom ter hoogte van nr. 8 tot de grens met Moerbeke, inclusief de zijstraten Papdijk) wordt de zone 50 afgebakend.
- In het gebied begrensd door: Langelede (vanaf Langelede 9 en Langelede 117), inclusief Catharinastraat (Noord), Langelede (vanaf Langelede 137 tot kruispunt met Oudeburgse Sluis), Oudeburgse Sluis (tussen 1A en 1), Overslagdijk: tussen kruispunt met Oudeburgse Sluis en start bebouwde kom (ter hoogte van nr. 30), Palingstraat (volledig tot start van de bebouwde kom ter hoogte van nr. 9), Wildestraat, Muishoeken en Lange Boomstraat.
- In het gebied begrensd door: Sint-Elooipolder volledig (afbakening telkens ter hoogte van de grensovergangen met Nederland), exclusief de zone die is afgebakend als landbouwweg (tussen Sint-Elooipolder 11 en doorsteek naar Nederland (Sint-Elooipolder - aansluiting ter hoogte van de Zuiddorpseweg nr. 3).
De verkeersborden zullen worden geplaatst aan elke toegangs- en uitvalsweg van de zone 50 en afbakening van de bebouwde kom.
De bovenvermelde zones worden afgebakend met de volgende bebording: begin zone 50: ZC43 - 50 en einde zone 50: ZC43-50/
- Bosstraat (volledig), Akkerstraat (volledig), Mendonkdreef (volledig), Sint-Franciesdijk (volledig), Oudeburgse Sluis (tussen nummer 5 en 21), Groenstraat (tussen grens Gent en grens bebouwde kom), Kalvebrug (tussen Kalve en Kalvebrug over de Moervaart).
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Dienst Mobiliteit.
Na de uitrol van het snelheidsplan werden er enkele bijsturingen gedaan via een evaluatie. Deze werd ter advies voorgelegd aan de verkeerscommissie.
Aanvullende reglementen voor het wegverkeer dienen opgemaakt te worden omwille van gewijzigde verkeerssituaties of met het oog om de verkeersveiligheid te verhogen. Het goedkeuren van dit type van reglementen is gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Aanleiding van dit reglement is het goedkeuren van het mobiliteitsplan in de gemeenteraad van 25 mei 2023. Hierin is ook een gewijzigd snelheidsregime opgenomen. De fietsstraten en landbouwwegen maken deel uit van aparte aanvullende reglementen en worden hier niet in opgenomen. De fietssnelweg (F41) is niet opgenomen in de zone 30.
In het mobiliteitsplan worden er meerdere straten in snelheid verlaagd (van 70 km/u naar 50 km/u of van 50 km/u naar 30 km/u).
Dit reglement heeft betrekking op het invoeren van de zone 30 in de volgende gebieden:
- Warandewijk: begrensd door Verbeuldestraat (kruispunt met Warande), Vinkenstraat (kruispunt met Warande), Spreeuwstraat (kruispunt met Warande), Kievitstraat (kruispunt met Warande), rondpunt (Zwaluwlaan - kruispunt met Warande), Merelstraat (volledig), Torenvalkstraat (kruispunt met Groenstraat).
- centrum Wachtebeke, begrensd door: Pottershoek (vanaf Pottershoek 3A), Meersstraat (vanaf Meersstraat nr. 12), Burgemeester Van Pottelberghestraat (volledig), Reepstraat (volledig), Molenhoek (vanaf kruispunt met de Molenstraat), Molenhoek (zijstraat tussen Molenhoek 53A), Schooteveldstraat (volledig), Molenstraat (volledig), Stationsstraat (tussen N449 en kruispunt met de Hoge akkerstraat), Melkerijstraat 91, Dahlialaan (volledig), Krokussenlaan (volledig), Azalealaan (volledig), Tulpenlaan (volledig), Rozenlaan (volledig), Parklaan (volledig), Bloemenweg (volledig), Gladiolenlaan (volledig), Salvialaan (volledig), Lobelialaan (volledig) Geraniumlaan(volledig), Irislaan(volledig), Petunialaan(volledig), Lelielaan (volledig), Rechtstro (vanaf nr. 42).
- Bijlestraat, Stationsstraat: zijweg tussen nr. 85 en 105
- BPA De Bergen: begrensd door Hoge Akkerstraat (kruispunt met de Stationsstraat), Stationsstraat (tussen nummer 179 en nr. 183), Sportstraat (kruispunt met Stationsstraat), Stationsstraat (zijweg ter hoogte van Stationsstraat nr. 199G)
- Omgeving Langeledeschool: Kleistraat (tussen kruispunt Langelede en Kleistraat nr. 33), Langelede (tussen nr. 142 en 166) en Langelede (tussen nr. 117 en 137)
- Oudeburgse Sluis (tussen nr. 22 en nr. 38)
De bovenvermelde zones worden afgebakend met de volgende bebording: begin zone 30: F4a en einde zone 30: F4b
- Overslag: de volledige bebouwde kom wordt zone 30: begrensd door: Palingstraat nr. 9, Overslagdijk nr. 30, Overslagdijk (weg naast nr. 3: grens met Nederland), Overslag (weg naast nr. 44 - grens met Nederland), Papdijk (weg naast Papdijk 2B - grens met Nederland), Papdijk nr. 3, Bovenhoek nr. 18, Ramonshoek nr. 59.
De bovenvermelde zone wordt afgebakend met de volgende bebording: begin zone: C43 (30) boven het verkeersbord F1a en einde zone: C45 boven het verkeersbord F3a.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 135, §2, lid 2;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2009 betreffende de delegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2023 betreffende het Beleidsplan Mobiliteitsplan Wachtebeke.
Artikel 1 In de volgende gebieden wordt de zone 30 ingericht:
- Warandewijk: begrensd door Verbeuldestraat (kruispunt met Warande), Vinkenstraat (kruispunt met Warande), Spreeuwstraat (kruispunt met Warande), Kievitstraat (kruispunt met Warande), rondpunt (Zwaluwlaan - kruispunt met Warande), Merelstraat (volledig), Torenvalkstraat (kruispunt met Groenstraat).
- centrum Wachtebeke, begrensd door: Pottershoek (vanaf Pottershoek 3A), Meersstraat (vanaf Meersstraat nr. 12), Burgemeester Van Pottelberghestraat (volledig), Reepstraat (volledig), Molenhoek (vanaf kruispunt met de Molenstraat), Molenhoek (zijstraat tussen Molenhoek 53A), Schooteveldstraat (volledig), Molenstraat (volledig), Stationsstraat (tussen N449 en kruispunt met de Hoge akkerstraat), Melkerijstraat 91, Dahlialaan (volledig), Krokussenlaan (volledig), Azalealaan (volledig), Tulpenlaan (volledig), Rozenlaan (volledig), Parklaan (volledig), Bloemenweg (volledig), Gladiolenlaan (volledig), Salvialaan (volledig), Lobelialaan (volledig) Geraniumlaan(volledig), Irislaan(volledig), Petunialaan(volledig), Lelielaan (volledig), Rechtstro (vanaf nr. 42).
- Bijlestraat, Stationsstraat: zijweg tussen nr. 85 en 105
- BPA De Bergen: begrensd door Hoge Akkerstraat (kruispunt met de Stationsstraat), Stationsstraat (tussen nummer 179 en nr. 183), Sportstraat (kruispunt met Stationsstraat), Stationsstraat (zijweg ter hoogte van Stationsstraat nr. 199G)
- Omgeving Langeledeschool: Kleistraat (tussen kruispunt Langelede en Kleistraat nr. 33), Langelede (tussen nr. 142 en 166) en Langelede (tussen nr. 117 en 137)
- Oudeburgse Sluis (tussen nr. 22 en nr. 38)
De bovenvermelde zones worden afgebakend met de volgende bebording: begin zone 30: F4a en einde zone 30: F4b
- Overslag: de volledige bebouwde kom wordt zone 30: begrensd door: Palingstraat nr. 9, Overslagdijk nr. 30, Overslagdijk (weg naast nr. 3: grens met Nederland), Overslag (weg naast nr. 44 - grens met Nederland), Papdijk (weg naast Papdijk 2B - grens met Nederland), Papdijk nr. 3, Bovenhoek nr. 18, Ramonshoek nr. 59.
De bovenvermelde zone wordt afgebakend met de volgende bebording: begin zone: C43 (30) boven het verkeersbord F1a en einde zone: C45 boven het verkeersbord F3a.
Artikel 3 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Mobiliteit.
In het kader van de opdracht “Aankopen tweedehands vrachtwagen met kraan” werd een bestek opgesteld door de Technische Dienst (Lochristi).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 30 mei 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 10 juni 2024 om de plaatsingsprocedure te starten en volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
- Garage Chalmet, Langelede 19 te 9185 Wachtebeke.
- Garage vander Stichele NV, Meensesteenweg 376 te 8800 Roeselare.
- Car and Truck service, Eeckelaerthof 3B te 9111 Belsele.
Er werd 1 offerte ontvangen van Garage vander Stichele NV, Meensesteenweg 376 te 8800 Roeselare.
De Technische Dienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de enige bieder, Garage vander Stichele NV, Meensesteenweg 376 te 8800 Roeselare zijnde tegen het nagerekende offertebedrag van € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Er is onvoldoende budget voorzien voor deze uitgave en daarom wordt een budgetwijziging voorzien bij de eerste meerjarenplanaanpassing. Deze budgetwijziging werd reeds ter goedkeuring voorgelegd aan het fusiecollege. De gemeenteraad heeft aan deze budgetwijziging ook haar goedkeuring gegeven op 30/05.
Een aanvraag tot het verkrijgen van het vereiste visum werd ingediend op 6 juni 2024. De financieel directeur verleent geen visum omwille van de volgende redenen:
De financieel directeur voorziet hierin 2 mogelijkheden:
Na het negatief advies van de financieel directeur werd er op 12/06 contact opgenomen met Kristien Devos, juridisch adviseur overheidsopdrachten bij Rasschaert advocaten. In deze procedure werd het bestek niet geregistreerd op het e-Procurementplatform (wettelijke verplichting) en de kandidaten niet via die weg uitgenodigd tot deelname. De kandidaten zijn per mail uitgenodigd geweest en de offerte is per mail binnengekomen. In het bestek staat uitdrukkelijk dat offertes per mail niet aanvaard worden.
Kristien Devos gaf mee dat de administratie hierin, aangezien het gaat om een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, kan regulariseren. Dit houdt in dat het bestek nog geregistreerd kan worden op het e-procurementplatform. De kandidaten krijgen vervolgens via dit platform de uitnodiging en sturen hun offerte in via dit platform. Op die manier is alsnog voldaan aan de regels inzake de overheidsopdrachten.
Op 14/06 is deze regularisatie volbracht. De kandidaten kunnen indienen tot uiterlijk 30/06 om 12.00 via het plaftorm e-Procurement.
Inmiddels werd de huidige vrachtwagen technisch afgekeurd. Deze mag niet meer gebruikt worden. Zonder vrachtwagen met kraan komt de werking van de technische dienst in het gedrang. Gezien de hoge nood aan een vrachtwagen, de regularisatie op het e-Procurementplatform en de reeds gegeven goedkeuring tot budgetwijziging van de gemeenteraad stelt het college voor dat de gemeenteraad haar visum hierin geeft.
De gemeenteraad dient hierin haar visum te geven aangezien men nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 265 t.e.m. 268;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Artikel 1 De gemeenteraad geeft hierbij, overeenkomstig art. 267, 3de lid, haar visum aan deze uitgave voor de aankoop van een tweedehands vrachtwagen met kraan en machtigt het college te gunnen aan de meest voordelige bieder.
Artikel 2 De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.
Artikel 3 Er is onvoldoende budget voorzien voor deze uitgave en daarom wordt een budgetwijziging voorzien bij de eerste meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst, de Technische Dienst en de meest voordelige bieder.
In afwachting van de definitieve erfpachtovereenkomst werd er in het traject in de mogelijkheid voorzien om een tijdelijke gebruikersovereenkomst af te sluiten tussen de kandidaat-erfpachter en het lokaal bestuur. Op deze manier heeft de kandidaat-erfpachter het kerkgebouw reeds tijdelijk in gebruik genomen. Er werd een overeenkomst voor 1 jaar afgesloten met Brouwerij Broers. Deze werd reeds twee maal verlengd.
De erfpachtovereenkomst die, volgend op de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 werd getekend met de erfpachter bevatte een aantal deadlines die de erfpachter moest respecteren om de erfpacht definitief te maken. Deze betreffen het indienen en verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning (zie tijdslijn met betreffende deadlines in bijlage - de deadlines 4 september 2023 en 31 oktober 2023 werden niet gehaald).
Er werd inmiddels reeds een aanvraag ingediend tot verkrijgen van een omgevingsvergunning.
Aangezien het dossier nog niet werd afgerond dient er een verlenging van de periode van tijdelijk gebruik te worden voorzien. Om de rechten en plichten van beide partijen te vrijwaren wordt hiervoor een nieuwe gebruiksovereenkomst opgesteld. Deze wordt beperkt in tijd om de timing van het definitief verkrijgen van de erfpacht niet in het gedrang te brengen.
Op voorstel van het college wordt de overeenkomst voor het tijdelijk gebruik van de kerk voor bepaalde duur verlengd onder de voorwaarde dat er:
- een omgevingsvergunning wordt toegekend
- de erfpacht definitief verworven wordt
- de werken een aanvang hebben genomen voor het einde van de periode.
- voor de activiteiten die gepland worden dient Brouwerij Broers CV zich tijdig in orde te stellen met de vigerende horecawetgeving
Indien er aan bovenstaande voorwaarden voor afloop van deze periode niet voldaan werd zal het tijdelijk gebruik stoppen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag;
De gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2023 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag;
De gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2024 betreffende de goedkeuring van de gebruiksovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de Kerk van Overslag.
Artikel 1 De gemeenteraad gaat akkoord om de gebruikersovereenkomst voor het tijdelijk gebruik van de kerk van Overslag door Brouwerij Broers CV te verlengen voor een periode van 12 maanden.
Artikel 2 Tijdens deze verlengingsperiode worden volgende voorwaarden opgelegd:
1. een omgevingsvergunning wordt toegekend
2. de erfpacht wordt definitief verworven
3. de werken nemen een aanvang voor het einde van de periode.
Artikel 3 De overeenkomst wordt afgesloten in afwachting van het administratief afronden van het erfpachtdossier en treedt in voege op 1 juli 2024. De einddatum is vastgelegd op 30 juni 2025. De overeenkomst kan niet stilzwijgend verlengd worden.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Brouwerij Broers CV, de verantwoordelijke voor het gebouwenbeheer en de financieel directeur.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 25 oktober 2023 de begroting voor het dienstjaar 2024 goedgekeurd. Voor de gemeente Wachtebeke waren de in de begroting 2024 opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 286.790,00 euro
Voor investeringen: 26.833,00 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1.020,12 euro
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een ander belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dient is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.
Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door de gemeente Wachtebeke volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 281.607,00 euro
Voor investeringen: 27.437,00 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 1.020,12 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2024 door de zoneraad is gepland op 26 juni 2024.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, §1-2;
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, art. 67 en 68;
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de gewijzigde dotatie voor het dienstjaar 2024 van 281.607,00 euro voor exploitatie- en 27.437,00 euro voor investeringsuitgaven en de bijdrage voor pensioenen voor 1.020,12 euro goed.
Artikel 2 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Hulpverleningszone Centrum (Roggestraat 70, 9000 Gent), de toezichthoudende overheid (Toezicht, Gouverneur Oost-Vlaanderen, Federale diensten van de gouverneur, Kalandeberg 1, 9000 Gent) en de financieel directeur.
Audio is een onafhankelijke vereniging van en voor lokale besturen. Audio is interne professionele adviseur die lokale besturen en hieraan verbonden entiteiten ondersteunt door interne evaluaties en adviesdiensten. De gemeente Wachtebeke is lid van deze welzijnsvereniging.
1. Verslag van de algemene vergadering van 24 mei 2024
Volgens de statuten van de welzijnsvereniging (art. 20) dient het verslag van de algemene vergadering ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad. In bijlage wordt het verslag van de algemene vergadering van Audio van 24 mei 2024 voorgelegd.
2. Jaarrekening 2023 Audio
Op 24 mei stelde de algemene vergadering Audio de jaarrekening 2023 vast zonder opmerkingen.
Artikel 485 van het DLB stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
Conform artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB), wordt de jaarrekening (bijlage 4 in de bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag), samen met de toelichting en een kopie van het desbetreffende besluit van de algemene vergadering van Audio bezorgd.
De gemeenteraad kan binnen vijftig dagen na verzending zijn advies/opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur (toezichthoudende overheid). We verzoeken u ons desgevallend ook van uw opmerkingen op de hoogte te brengen.
Als de gemeenteraad geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt, mits deze juist en volledig is, en een waar en getrouw beeld geeft.
3. Nieuwe leden Audio
De algemene vergadering van 24 mei nam kennis van de beslissing inzake toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging. (bijlage 8 in de bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag):
1. Gemeente Knokke-Heist
2. OCMW Knokke-Heist
3. Gemeente Oosterzele
4. OCMW Oosterzele
5. OCMW Sint-Gillis-Waas
6. Stad Sint-Truiden
7. OCMW Sint-Truiden
8. Zorgvereniging Vitas
Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad nu deze beslissing formeel goed te keuren. Deze goedkeuring dient bezorgd te worden aan Audio vóór 30 september via Audio – t.a.v. Bart De Pauw – Bischoffsheimlaan 1-8 – 1000 Brussel of bart.depauw@audio-lokaal.be.
het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
de statuten van de welzijnsvereniging Audio, art. 20.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Algemene Vergadering van 24 mei 2024 en de jaarrekening 2023.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt de toetreding van de volgende kandidaat-leden tot Audio goed:
1. Gemeente Knokke-Heist
2. OCMW Knokke-Heist
3. Gemeente Oosterzele
4. OCMW Oosterzele
5. OCMW Sint-Gillis-Waas
6. Stad Sint-Truiden
7. OCMW Sint-Truiden
8. Zorgvereniging Vitas
Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Audio – t.a.v. Bart De Pauw – Bischoffsheimlaan 1-8 – 1000 Brussel (bart.depauw@audio-lokaal.be).
GAOS heeft op 15 mei 2024 een unaniem positief advies uitgebracht om vanuit het gemeentebestuur de organisatie "Mayors for Peace" te steunen met een bedrag van €50.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2013 betreffende de oprichting, samenstelling en goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Gemeentelijke Adviesraad voor Ontwikkelingssamenwerking;
Het positief advies van GAOS d.d. 15 mei 2024 om vanuit het gemeentebestuur de organisatie "Mayors for peace" te steunen voor een bedrag van €50,00.
Enig artikel De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het advies van GAOS naar aanleiding van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking.
Het nieuwe decreet bovenlokaal cultuurbeleid is eind april goedgekeurd. Met dit nieuwe decreet worden de beleidsperiodes voor cultuur, cultureel erfgoed en onroerend erfgoed gelijkgeschakeld. Dit heeft gevolgen voor COMEET, zie e-mail in bijlage 'email verlenging comeet 2026':
Om juridisch in orde te zijn, moeten de gemeentebesturen de looptijd van de projectvereniging met één jaar verlengen, als voorwaarde om subsidies te blijven ontvangen voor het extra werkjaar. Daarom moet de nota in bijlage ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd en geagendeerd op de gemeenteraad van juni.
Het gaat om een verlenging van de huidige werking dus mag de bestaande cultuurnota verder worden uitgevoerd. Ook de werking van Erfgoedcel Meetjesland en IOED Meetjesland kan dan worden gecontinueerd, deze beleidsplannen lopen sowieso tot 31 december 2026.
De RvB heeft in december 2023 goedgekeurd om het bestaan van de projectvereniging met één jaar te verlengen, tot 31 december 2026. Dit met het oog op de continuïteit van de dienstverlening voor alle deelwerkingen.
Bij de opmaak van de nieuwe cultuurnota (2027-2032) wordt in 2026 een nieuw engagement gevraagd van de lokale besturen. Deze beslissing heeft daar geen impact op.
Vraag voor goedkeuring aan de verlenging van het bestaan van de projectvereniging COMEET met één jaar, tot 31 december 2026, met het oog op de continuïteit van de dienstverlening voor alle deelwerkingen.
Vraag om de nota in bijlage goed te keuren.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (projectverenigingen: art. 401 – 412);
Het decreet Cultureel Erfgoed van 24 februari 2017;
Het decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018;
Het decreet Bovenlokaal Cultuurbeleid van 8 maart 2024;
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 betreffende de verlenging projectvereniging COMEET voor de beleidsperiode 2020-2025 en goedkeuring aangepaste statuten.
Artikel 1 De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de verlenging van het bestaan van de projectvereniging COMEET met één jaar, tot 31 december 2026, met het oog op de continuïteit van de dienstverlening voor alle deelwerkingen en keurt de nota, zoals toegevoegd als bijlage aan dit besluit, goed.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de projectvereniging COMEET, de teamcoördinator bib en de teamcoördinator cultuur.
De rekening, het jaarverslag en het jaarprogramma van de ILV Burensportdienst Schelde Durme wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende besturen.
De jaarrekening en het jaarverslag zijn goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van de doelstelling van de vereniging.
Het budget 2024 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Te raadplegen in bijlage:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van Burensportdienst ILV - Beheerscomité.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023, de rekening 2023 en het jaarprogramma 2024 van de ILV Burensportdienst Schelde-Durme goed overeenkomstig de voorgelegde verslagen en documenten toegevoegd als bijlagen.
Artikel 2 De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024.
Artikel 3 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gemeentelijke Sportdienst Wachtebeke en de penningmeester van de ILV Burensportdienst Schelde-Durme.
Schriftelijke vragen voor gemeenteraad 27 juni 2024 CD&V.
1. Organisatie verkiezingsdag 9 juni. (raadslid Ruud Smeets)
Hoe evalueert het gemeentebestuur de organisatie en het verloop van de bovenlokale verkiezingen van 9 juni in het cultureel centrum van Wachtebeke?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg
We hebben zelf een eerste evaluatie gedaan van de verkiezingsdag. Tevreden dat alles vrij vlot verlopen is. Maar er waren een aantal opmerkingen van geduldige burgers.
De verbeteringsvoorstellen die we ontvingen zijn deels terecht, ook van de ouderenadviesraad.
Een nieuw feit dat zich voordeed. We hebben, vergeleken bij 6 jaar geleden, veel meer kiezers, door de bevolkingsaangroei in Wachtebeke. + 600 inwoners.
De nieuwe ingang van het cultuurhuis werkte als een trechter, waardoor soms lange wachtrijen ontstonden.
Op ieders stembrief stond een voorstel om tot een betere spreiding aan de kieslokalen te komen. Er werd op de kiesbrief gevraagd om op een bepaald tijdstip langs te komen in het stemlokaal. We stelden echter vast dat veel mensen dit niet gelezen hadden of toch verkozen om op een ander moment langs te komen.
We hebben alvast een aantal conclusies daaruit voor de komende gemeente- en provincieraadsverkiezingen van 13 oktober.
1. We zullen in het cultuurhuis meerdere ingangen voorzien voor de kiezers, die de mensen sneller zullen leiden naar het juiste stembureel.
2. Mensen die slecht te been zijn, of met een rolstoel of rollator worden via een aparte ingang toegelaten, zodat ze niet lang moeten aanschuiven.
3. We willen signalisatie met borden buiten plaatsen om de selectiekeuze te vergemakkelijken .
4. Nadeel is dat er weer nieuwe richtlijnen komen vanuit Vlaanderen voor de verkiezingen.
5. Toch daarom willen we vragen om op het gevraagde tijdstip aan de kieslokalen te komen, om wachttijden te vermijden. Extra sensibilisatie is nodig hierover naar de inwoners.
Maar de voornaamste opmerking die ik hoorde buiten is dat velen blij waren dat ze zoveel kennissen zagen op de verkiezingsdag, een sociaal gebeuren waarvoor we dank willen zeggen aan iedereen om zo massaal aan het feest van de democratie deel te nemen.
Blij dat we in een land leven waar we nog mogen kiezen.
2. Voortuin gemeentehuis (raadslid Ruud Smeets)
Hoe evalueert het bestuur de herinrichting, aanplanting en onderhoud van de vernieuwde voortuin van het gemeentehuis?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Vorige week werd de aanleg van het plein voorlopig goedgekeurd mits enkele aanpassingen zoals het vervangen van kapotte planten die door de regen niet zijn opgekomen, de planten van de druivelaar aan de gevel van de garage, het nagaan van de groei van het bloemenmengsel dat door de aanhoudende regen niet tot zijn recht komt en het verwijderen van plantjes aan de voorkant van de nutskasten. Deze punten moeten aangepast worden binnen een redelijke maand.
3. Zomervakantie (raadslid Michiel Van Eetvelde)
De zomervakantie staat voor de deur, waardoor er terug meer kinderen en jongeren buiten komen. Aan het einde van vorige zomer werd ons verteld door het gemeentebestuur dat er op twee pijlers gewerkt zal worden om mogelijk vandalisme en ordeverstoring op diverse plaatsen in onze gemeente in te perken. Een preventieve aanpak is de eerste pijler, welke preventieve stappen zijn er genomen? Het aanstellen van een straathoekwerker was er één van, wanneer zal deze in dienst treden en hoe zal deze in de praktijk aan het werk gaan?
Antwoord burgemeester Rudy Van Cronenburg
Zoals jullie weten, zitten we niet stil om onze beloften waar te maken. Lowie Dhaeseleer is als straathoekwerker aangesteld in Lochristi en Wachtebeke sedert 1 mei 2024. In totaal 4 dagen per week. Meestal avondwerk.
Lowie heeft eerst een opleiding doorlopen en er is een kennismaking gebeurd met de diensten die betrokken zijn bij jongeren: jeugddienst, politie, sociale dienst, scholen, gemeente.
Hij is gemotiveerd om het vertrouwen te winnen van een aantal kinderen/jongeren. Het onveiligheidgevoel bij andere inwoners kan verminderen.
De laatste maanden dit jaar hebben we weinig nieuwe klachten binnengekregen van overlast door jongeren. Behalve recent op Overslag door graffiti. Lowie zal luisteren naar de jongeren en jeugdorganisaties. Deze zomer zal hij regelmatig op het terrein aanwezig zijn tussen de jongeren op verschillende bekende locaties. Lowie zal regelmatig contact houden met onze diensten om oplossingen te zoeken voor eventuele problemen. Een vertrouwensband opbouwen met jongeren betekent niet dat hij voortdurend met het vingertje zal zwaaien, maar problematisch gedrag wijzigen naar zinvolle vrijetijdsbestedingen.
Tolerantie van jongeren naar buurtbewoners en tolerantie vanuit de buurt naar jongeren die al eens luidruchtiger zijn of ongedisciplineerder.
De politie zal zijn huidige patrouilletaken blijven verderzetten, want geweld, drugdealen, lawaaioverlast zijn en blijven niet toelaatbaar.
We wensen Lowie alle succes toe in Wachtebeke en Lochristi om de sociale cohesie in onze kleine samenleving beter te maken.
4. Prikkelarm uurtje (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Zal er op de gemeentelijke zomerkermis en de kermis op de nationale feestdag een prikkelarm uurtje worden voorzien? Op de gemeenteraad van 26 oktober ging het gemeentebestuur hiermee akkoord en stelde schepen Eddy Heirwegh voor de kermis te doen starten met een prikkelarm uur, na overleg met de attracties.
Is het mogelijk om het reglement (Reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen) aan te passen en onderstaand voorstel toe te voegen aan het reglement?
Alle standhouders van kermisattracties zijn verplicht om elke dag het openingsuur van de kermis prikkelarm in te richten. Dit houdt in dat het gebruik van geluid en verlichting tot een minimum beperkt dient te worden, zodat de kermis toegankelijk is voor bezoekers die gevoelig zijn voor prikkels.
• Geluidsniveaus mogen in dit uur niet hoger zijn dan 50 decibel.
• Verlichting dient gedimd te worden en flikkerende of felle lichten mogen niet gebruikt worden.
• De gemeente zal controleren of standhouders zich aan deze regels houden en zal waar nodig sancties opleggen bij overtreding.
Kan dit tijdig gecommuniceerd worden op alle gemeentelijke kanalen, zodat onze burgers hiervan op de hoogte zijn?
Antwoord schepen Eddy Heirwegh
Het reglement is vorig jaar verzonden naar alle kermisattracties die op grondgebied Wachtebeke opgesteld worden en dit voor alle kermissen. Ik ben gisteren rondgegaan bij de meeste attracties en die zouden op zondag van 2 tot 3 uur een prikkelarm uurtje verzorgen. Wij gaan dit zo spoedig mogelijk communiceren via Facebook.
5. Afval en recycling park (raadslid Ronny Droesbeke)
Zal het in de toekomst mogelijk zijn om als inwoner van Wachtebeke/Lochristi afval weg te brengen naar afval en recyclageparken buiten onze gemeente? Zo ja, vanaf wanneer is dat mogelijk?
Antwoord schepen Piet Penneman
Dat zal inderdaad mogelijk zijn om vanaf 1 januari 2025 voor inwoners van Wachtebeke naar de recyclageparken te gaan van Zelzate en Lochristi.
In principe - dit moet nog afgeklopt worden - zal het mogelijk zijn om toegang te hebben tot elk recyclagepark in de IDM-zone. Bij IDM is alles nu al in gereedheid om dit te realiseren.
6. Het rond punt van de Warandewijk (raadslid Michiel Van Eetvelde)
Er zijn de laatste tijd problemen met bussen op het rondpunt van de Warandewijk. De bussen zouden er niet meer door geraken. Hoe evalueert het bestuur dit?
Antwoord schepen Peter Van Bambost
Deze berichten hebben het gemeentebestuur nog niet bereikt. De Lijn heeft wel advies gegeven op de huidige inrichting van het rondpunt.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad