Tussen de vorige gemeenteraad en de huidige is er geen fusiecollege geweest omwille van de verkiezingen. Enkel op ambtelijk niveau zijn zaken voorbereid en de verhuis van de diensten is volop aan de gang. Na de herfstvakantie komt zowel het fusiecollege als de fusie-gemeenteraad opnieuw samen.
In het kader van de opdracht “Wegeniswerken Axelsvaardeken" werd een bestek opgesteld door Studiebureau S Bilt BV, Antwerpsesteenweg 45, 2380 Willebroek.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.397.155,35euro excl. btw
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure voor aanneming van werken.
Er is voldoende krediet voorzien op het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/GBB/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41, 10°;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 90 1°.
Artikel 1 De Gemeenteraad keurt de plannen, het bijzonder bestek, de lastvoorwaarden en de raming voor de opdracht “Axelsvaardeken” goed.
Artikel 2 De raming voor de opdracht "Axelsvaardeken" bedraagt € 1.397.155,35euro excl. btw
Artikel 3 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024/GBB/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/
0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP05-AP5.3 (actie A5.3.5). Er is voldoende budget voorzien voor deze uitgave.
Artikel 4 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de Technische Dienst en Studiebureau S Bilt, Antwerpsesteenweg 45, 2830 Willebroek.
Op 26 april 2024 werd er door Pyloon BV een aanvraag ingediend voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een verkaveling gelegen te Plassenstraat zn.
Beschrijving van het project:
- Het inrichten van een verkaveling voor 5 loten, namelijk 1 open bebouwing en 4 halfopen bebouwingen.
- De aanleg van een verharde weg voor ontsluiting naar de 5 loten.
Het aanvraagdossier omgevingsvergunning bevat een ontwerprooilijnplan op 26 april 2024 opgemaakt door Burostiel, Meensesteenweg 411, 8800 Roeselare conform art. 12, §2 van het gemeentewegendecreet en dat voldoet aan de vormvereisten vervat in art. 16 §2 van dit decreet.
In het kader van de aanvraag omgevingsvergunning werd er in de periode van 1 juni 2024 - 30 juni 2024 een openbaar onderzoek ingericht.
Er werden 6 bezwaren ingediend.
Relevante opmerkingen / bezwaren voortkomend uit dit openbaar onderzoek:
1. Het verdwijnen van groen voor het realiseren van de verkaveling.
Conform art 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: “Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Op grond van artikel 2 en 42 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
De nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
De Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
De nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
In het bijzonder artikel 31 (Zaak van de wegen) van het decreet betreffende de omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag. Als dat nodig is, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie respectievelijk de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”
In het bijzonder artikel 47 van het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
- Art.12, §2, 2de lid van het decreet gemeentewegen:
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt het tracé van de wegen naar aanleiding van een aanvraag omgevingsvergunning i.f.v. een verkaveling te Plassenstraat zn goed.
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt gegeven aan Pyloon BV en de Dienst Grondgebied.
Het GAOS budget voor 2024 bedraagt € 8.700,00.
Het voorstel van GAOS voor de subsidieverdeling ziet eruit als volgt:
Reeds beslist en gestort:
• € 50 Mayors for peace
Vaste afspraak:
• € 1500 project van het jaar BIA Meetjesland
• € 100 tijdschrift Guatemala
Noodhulp:
• € 1500 voor Soedan, UNHCR
• € 1500 voor kinderen van GAZA, Unicef voor every child (vaccinaties, polsbandjes met naam, geboortedatum, tel), water, voedsel,...
• € 750 Oekraïne, verpleger Ihor, medisch materiaal
Projecten:
• € 1100 Gourel
• € 1100 Paadhai
• € 1100 Pasparou
Motivatie voor de verdeling is gegeven door GAOS, tijdens de vergadering van 11 september 2024 (zie verslag met in bijlage de adviezen die GAOS uitbrengt naar aanleiding van de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het collegebesluit van 1 juli 2019 waarbij jaarlijks €7.500 wordt toegekend aan GAOS + indexatie;
Het collegebesluit van 21 november 2022 over het vastleggen van de werkwijze van indexering toelage ontwikkelingssamenwerking;
Het collegebesluit van 23 september 2024 over de adviezen uitgebracht nav subsidies voor ontwikkelingssamenwerking;
Het verslag van de vergadering van GAOS van 11 september 2024 en de positieve adviezen van GAOS n.a.v. de subsidies voor ontwikkelingssamenwerking, voor de verschillende organisaties.
Artikel 1 De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de volgende subsidies voor ontwikkelingssamenwerking GAOS:
Reeds beslist en gestort:
• € 50 Mayors for peace
Vaste afspraak:
• € 1500 project van het jaar BIA Meetjesland
• € 100 tijdschrift Guatemala
Noodhulp:
• € 1500 voor Soedan, UNHCR
• € 1500 voor kinderen van GAZA, Unicef voor every child (vaccinaties, polsbandjes met naam, geboortedatum, tel), water, voedsel,...
• € 750 Oekraïne, verpleger Ihor, medisch materiaal
Projecten:
• € 1100 Gourel
• € 1100 Paadhai
• € 1100 Pasparou
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Financiële Dienst en GAOS.
Feiten en historiek
Art. 67 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt dat de hulpverleningszones gefinancierd worden door onder meer dotaties van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.
Art. 68 van diezelfde wet stelt dat de dotaties van de gemeenten van de zone jaarlijks worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, wordt de dotatie van elke gemeente vastgesteld door de provinciegouverneur volgens de bepalingen omschreven in de wet.
Naar aanleiding van de oprichting van de Hulpverleningszone Centrum legde de prezoneraad op 25 november 2013 de principes vast die aan de grondslag liggen van de verdeelsleutel.
De prezoneraad verklaarde zich akkoord om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel toe te passen. Deze verdeelsleutel bepaalt de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de hulpverleningszone en houdt rekening met volgende criteria en wegingen:
Er is geen weging voor het criterium oppervlakte opgenomen omdat dit gelinkt wordt aan het criterium van de bevolking. Deze twee criteria vormen samen de bevolkingsdichtheid, waaraan elke andere bovenstaande factor wordt gerelateerd.
De prezoneraad besliste tevens de herverdeling van de kosten binnen de zone te spreiden over een periode van tien jaar (2013 - 2023), teneinde de evolutie naar de overeengekomen verdeelsleutel geleidelijk te laten verlopen. De beginpercentages van deze overgangsperiode zijn de effectieve bijdragen van de verschillende gemeenten in het jaar 2013 en werden door een auditcomité van financieel directeurs vastgelegd (financiële nulmeting). De eindpercentages zijn de definitieve verdeelsleutel zoals voorgesteld door de federale werkgroep.
Naar aanleiding van enkele fusies van gemeenten binnen de provincie Oost-Vlaanderen in 2019 wijzigde de samenstelling en de onderlinge verhouding van de gemeenten van de Hulpverleningszone Centrum. Dit heeft een impact gehad op de verdeelsleutel die toegepast wordt voor de berekening van de gemeentelijke dotaties. Zone Centrum koos ervoor om de door de federale werkgroep voorgestelde verdeelsleutel verder te hanteren en ook toe te passen op de toetredende gemeenten Deinze en Lievegem. Voor de berekening van de nieuwe verdeelsleutel werd uitgegaan van de cijfers die de federale werkgroep heeft berekend voor Zone Centrum en Zone Meetjesland. Enkel de fusionerende gemeenten werden mee in rekening gebracht en op basis van deze cijfers werd een nieuw percentage berekend dat de huidige verdeelsleutel uitmaakt. Zoals bij de opstart van Zone Centrum werd opnieuw een overgangsperiode van tien jaar voorzien (2017-2027), om van de bestaande actuele verdeling (effectieve bijdragen van de gemeenten in 2017) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel (cf. zoneraad van 24/10/2018).
Reden waarom deze beslissing wordt genomen
Naar aanleiding van een nieuwe wijziging in de samenstelling van de gemeenten van Zone Centrum vanaf 2025, en een aantal gemeentelijke fusies binnen de zone vanaf datzelfde jaar, dringt een nieuwe aanpassing van de zonale verdeelsleutel zich op.
In dit kader werd een poging gedaan om de oorspronkelijke verdeelsleutel, gebaseerd op het werk van de federale werkgroep, te reconstrueren. Deze oefening heeft niet tot een bevredigend resultaat geleid, en na contact met de federale overheid blijkt dat de brondata die gebruikt werd voor de door de federale werkgroep berekende verdeling niet langer beschikbaar is. Zone Centrum heeft bijgevolg zicht op de door de werkgroep gehanteerde principes en de gebruikte parameters, alsook op het resultaat van de verdeling voor de (toenmalige) gemeenten van de zone, maar niet op de achterliggende gegevens die aan de grondslag liggen van de berekening. Dit heeft als gevolg dat er geen concrete formule voorhanden is om de zonale verdeelsleutel te herberekenen in geval van toe- of uittredende gemeenten, zoals het geval met Laarne en Wetteren, die vanaf 2025 deel zullen uitmaken van Zone Centrum.
Om bovenstaande reden heeft de zone een eigen ad hoc berekening gemaakt om het aandeel van de toetredende gemeenten te bepalen, rekening houdend met de parameters die gehanteerd werden door de federale werkgroep.
De uiteindelijke verdeelsleutel is zodanig berekend dat het totaal 100% bedraagt, en wordt afgerond op vijf cijfers na de komma. Dit laatste heeft tot gevolg dat bij de verdeling van de 100.000 stemmen i.k.v. een beslissing m.b.t. de begroting(swijziging) of de jaarrekening (cf. art. 51 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid) er niet gewerkt moet worden met afrondingen.
Er wordt opnieuw gekozen om te werken met een overgangsperiode, om van de bestaande actuele verdeling (huidige effectieve bijdragen van de gemeenten) over te gaan naar de overeengekomen verdeelsleutel. Het eindpunt blijft echter behouden op het jaar 2027. De nieuwe zonale verdeelsleutel zal dus evolueren over de driejarige periode 2025-2027, en zal in 2027 het eindpunt en dus de definitieve verdeling, die voor onbepaalde duur zal gelden, bereiken.
Aan de nieuwe fusiegemeenten zal een percentage toegekend worden dat de som bedraagt van de individuele fuserende gemeenten.
Voor de concrete verdeelsleutel voor de Zone Centrum vanaf het jaar 2025 wordt verwezen naar de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Aan de fuserende gemeenten wordt gevraagd om de verdeelsleutel voor te leggen voor goedkeuring in de aparte gemeenteraden.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56§1;
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, in het bijzonder de artikelen 26, 67, en 68.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de zonale verdeelsleutel voor de Hulpverleningszone Centrum goed, zoals deze is opgenomen in de bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2 De gemeenteraad keurt goed dat een overgangsperiode over de periode 2025-2027 gehanteerd wordt om van de actuele bijdragen te evolueren naar de overeengekomen verdeelsleutel.
Artikel 3 Afschrift hiervan wordt bezorgd aan de financieel directeur.
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 25 september 2024 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2025 goed.
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2025 de volgende dotaties voor de toekomstige fusiegemeente Lochristi toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 1.196.241,00 euro
Voor investeringen: 108.781,00 euro
Pensioenbijdrage: 8.012,00 euro
De definitieve goedkeuring van de begroting 2025 door de zoneraad is ingepland op woensdag 16 oktober 2024. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2025 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 56§1;
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68;
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Enig artikel De gemeenteraad keurt de gemeentelijke dotaties voor het dienstjaar 2025 voor de toekomstige fusiegemeente Lochristi goed.
De politiezone Regio Puyenbroeck bezorgt de gemeente de voorgestelde gemeentelijke dotaties voor 2025, alsook de voorspellingen voor de komende jaren. Het begrotingsontwerp werd reeds gestemd door de begrotingscommissie van 20 september 2024, alsook de meerjarenplanning. De begroting en meerjarenplanning werden goedgekeurd door de politieraad op 3 oktober 2024. Bovendien is er opnieuw een opsplitsing in een exploitatiedotatie en een investeringsdotatie (vgl. systeem brandweer).
De bijdrage voor de toekomstige fusiegemeente Lochristi voor het jaar 2025 wordt vastgesteld op € 4.169.849,53, opgesplitst in € 4.036.683,47 voor de gewone dienst (exploitatie-uitgaven) en € 133.166,06 voor de buitengewone dienst (investeringsuitgaven).
De wet van 7 december 1998 betreffende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 1 De bijdrage voor de toekomstige fusiegemeente Lochristi voor het jaar 2025 wordt vastgesteld op € 4.169.849,53, opgesplitst in € 4.036.683,47 voor de gewone dienst (exploitatie-uitgaven) en € 133.166,06 voor de buitengewone dienst (investeringsuitgaven). Deze bijdrage wordt toegekend aan de politiezone Lochristi-Zelzate (Puyenbroeck 5416).
Artikel 2 Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de heer Gouverneur Van Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent, de politiezone, Frank Vanhove Driekoningenplein 20 te 9820 Merelbeke, de financieel directeur en de Federale Directie Politiezaken en Wapens, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
Lokaal bestuur Wachtebeke is aangesloten bij de intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Op dinsdag 19 november 2024 om 19u heeft de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats in de hoofdzetel van IGS Westlede te Lochristi, Smalle Heerweg 60.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 11/06/2024;
2. Activiteiten en strategie 2025;
3. Begroting 2025;
4. Varia;
Gevraagd wordt dat de goedkeuring van de gemeenteraad tijdig wordt doorgestuurd, uiterlijk op 12 november 2024 via mail (shirley.baeke@westlede.be).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 ,art. 40, 41 en 432§3;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede van 19 november 2024 goed, zijnde:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 11/06/2024;
2. Activiteiten en strategie 2025;
3. Begroting 2025;
4. Varia;
Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Wim Vanpuyvelde of zijn plaatsvervanger, Ronny Droesbeke, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale Westlede van 19 november 2024 op het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 Afschrift van het besluit wordt bezorgd aan het Secretariaat en IGS Westlede.
Het lokaal bestuur Wachtebeke is voor activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IMEWO. Het lokaal bestuur Wachtebeke werd, volgens artikel 24 van de statuten, opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IMEWO die zal plaatsvinden op maandag 18 november 2024 om 18u in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Imewo.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering werd door de Raad van Bestuur in zitting van 13 september 2024 als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Graag het dossier in de gemeenteraad in behandeling nemen en de gemeenteraadsbeslissing per mail doorsturen uiterlijk 4 november 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 432§3;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 1 De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo van 18 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, André Chalmet of zijn plaatsvervanger Michiel Van Eetvelde, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo op 18 november 2024 - of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden - op het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3 De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de voormelde beslissingen.
Artikel 4 Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Imewo, ter attentie van het Secretariaat via vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De buitengewone algemene vergadering van Veneco zal doorgaan op woensdag 27 november 2024 om 18u bij 'Feestzaal Breughel', Beerveldsebaan 32, 9080 Lochristi.
De agenda van de Algemene Vergadering is de volgende:
1. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 13 juni 2024
2. Werkprogramma en begroting 2025
3. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
Programma:
17u45 Onthaal met broodjes
18u00 Buitengewone Algemene Vergadering
19u15 Regionale uitdagingen voor de toekomst
20u15 Receptie
De afgevaardigde mag geen lid zijn van de raad van bestuur.
Het is noodzakelijk dat Veneco de beslissing van de gemeenteraad uiterlijk op20 november 2024 ondertekend ontvangt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 432 § 3;
Het feit dat de gemeente Wachtebeke vennoot is van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco;
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Veneco op 19 september 2024, waarin de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024 werd meegedeeld;
De gecoördineerde statuten van Veneco van 1 juli 2020, art. 33§5 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid, de concrete inhoud van het mandaat van de vertegenwoordiger daarentegen dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
Artikel 1 De gemeenteraad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 goed:
1. Akteneming/goedkeuring verslag Algemene Vergadering 13 juni 2024
2. Werkprogramma en begroting 2025
3. Benoeming en desgevallend ontslag van bestuurders en deskundigen
Artikel 2 Aan de vertegenwoordiger, Linda Van Himme of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ronny Droesbeke, van de gemeente Wachtebeke, houder van 81 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 27 november 2024 om 18u bij 'Feestzaal Breughel', Beerveldsebaan 32, 9080 Lochristi, wordt het mandaat gegeven om, met recht van indeplaatsstelling door de plaatsvervanger:
Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Conform artikel 20 van de statuten zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het verslag van de Algemene Vergadering van welzijnsvereniging Audio van 30 september 2024 en de opvolgingsrapportering zijn als bijlage toegevoegd.
Audio kan positieve resultaten voorleggen inzake regelmatige auditactiviteit bij de leden, het bewaken van de kwaliteitsvolle dienstverlening, het volgen van de auditstandaarden (positieve evaluatie in de audit uitgevoerd door One Risk Advisory) en de tevredenheid van de medewerkers. Audio bereikt niet volledig de doelstellingen inzake de groei van het ledenaantal, de uitbreiding van de personeelscapaciteit, en de efficiënte werking.
Tevens als bijlage toegevoegd is de uitnodiging voor de hybride algemene vergadering op vrijdag 29 november om 9.30 u.
Deze vergadering werd vervroegd (originele datum was 13 december) gezien de installatievergadering van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen reeds plaats vindt begin december voor niet-fusiegemeenten.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De statuten van de Welzijnsvereniging Audio, art. 20.
Enig artikel De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van 30 september 2024 van Welzijnsvereniging Audio en de uitnodiging tot de algemene vergadering van 29 november 2024.
Sinds 2006 biedt de cel Administratieve Sancties van de provincie Oost-Vlaanderen, eerst binnen de dienst Juridische aangelegenheden & Bestuurszaken, en sinds 2021 binnen de dienst Beleid en Ondersteuning, departement POLIS, ondersteuning aan steden en gemeenten op juridisch en administratief vlak met betrekking tot de GAS.
In het kader van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, worden sanctionerende ambtenaren aangesteld door de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 1 § 2 van het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, kan de gemeenteraad aan de provincieraad vragen om een provincieambtenaar voor te dragen voor de uitoefening van de functie van sanctionerend ambtenaar.
De gemeenteraad wijst deze ambtenaar aan als ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
Aline De Schepper werd met ingang van 11 september 2024 door de provincieraad voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Bij schriftelijke communicatie van 19 september 2024, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, werd het lokaal bestuur Wachtebeke uitgenodigd om Aline De Schepper aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar brengt geen bijkomende kosten met zich mee gezien het feit dat het lokaal bestuur betaalt per behandeld dossier.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Het provinciedecreet van 9 december 2005;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd bij de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, art. 6;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het besluit van de provincieraad van 11 september 2024 waarin de provincieraad Aline De Schepper, bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting rechtspraktijk, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 1 Aline De Schepper wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2 Een afschrift van de besluit wordt bezorgd aan:
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Lise Gosseye
Algemeen Directeur
Patrick Gerard
Voorzitter gemeenteraad