Terug
Gepubliceerd op 02/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 25/11/2021 - 19:30

Terrasreglement lokaal bestuur Wachtebeke. Vraag voor goedkeuring.

Aanwezig: Linda Van Himme, Voorzitter gemeenteraad
Rudy Van Cronenburg, Burgemeester
Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Schepenen
Christine Bax, voorzitter BCSD
Lucien De Block, Etienne Fermont, Patrick Gerard, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Gemeenteraadsleden
Lise Gosseye, Waarnemend Algemeen Directeur
Onderwerp en motivering

Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Dit geldt eveneens voor de inname van openbaar domein door een horeca-uitbater voor het opstellen van een terras.

Tot op heden werd een dergelijke aanvraag, bij gebrek aan een reglement, ad hoc behandeld door het schepencollege. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een meer rechtszekerheid aan de aanvragers.

Een ontwerp voor een terrasreglement voor het grondgebied Wachtebeke ligt nu voor ter goedkeuring (zie bijlage).

De tekst start met een reeks definities.

Aan de aanvrager wordt de keuze geboden tussen een jaarterras (dat permanent blijft staan en in principe ook een omgevingsvergunning vergt, naast de terrasvergunning) en een seizoensterras (van bv 15 maart tot 15 november – kan ook een andere tijdsvork zijn).

De aanvraag moet gericht zijn aan het schepencollege en wel 60 dagen voor de geplande opstelling. Op de website zal voorzien worden dat dergelijke aanvraag ook digitaal (en dus buiten de openingsuren) kan gebeuren. Bij de aanvraag moeten foto’s en een schets gevoegd worden.

Diverse diensten (mobiliteit, omgeving, politie ..) formuleren een advies ten aan zien van het college dat beslist. Eventueel kan er vooraf een plaatsbezoek gebracht worden door de diensten i.f.v. hun advies.

In het reglement staan ook de principes van openbare veiligheid en openbare orde opgesomd, evenals technische minimumvereisten voor het terrasmateriaal.

Daarnaast tevens enkele bepalingen i.v.m. aansprakelijkheid en sancties bij niet-naleving.

Ten slotte een overgangsbepaling: Op nieuwe aanvragen is het nieuwe reglement meteen van toepassing vanaf haar inwerkingtreding (1 januari 2022). Bestaande (vergunde) terrassen worden gedoogd, maar moeten tegen een bepaalde datum (1 mei 2022) een nieuwe aanvraag hebben ingediend, conform dit nieuwe reglement. Vanaf 1 juli 2022 voldoen dan alle terrassen aan de bepalingen van dit reglement.

Het reglement werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen. Een advies door ALE - Adviesraad Lokale Economie - kan momenteel niet verstrekt worden omdat deze adviesraad nog geen doorstart heeft genomen. Het reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Publieke stemming
Aanwezig: Linda Van Himme, Rudy Van Cronenburg, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Lucien De Block, Etienne Fermont, Patrick Gerard, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers, Lise Gosseye
Voorstanders: Rudy Van Cronenburg, Linda Van Himme, Piet Penneman, Peter Van Bambost, Eddy Heirwegh, Christine Bax, Lucien De Block, Etienne Fermont, Patrick Gerard, Ronny Droesbeke, Lies Van de Walle, Dirk Ongenae, Guy Bral, Ruud Smeets, Rudy Lootens, Diederik Lacayse, Wim Vanpuyvelde, André Chalmet, Heidi Misseghers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1 De gemeenteraad keurt keurt het terrasreglement. Het reglement bevat volgende artikelen:

     

    

   

   

 

   

   

   

    

     

Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de ambtenaar verantwoordelijk voor Lokale economie.